ansku1 Mukavaa, kun ilmoitit lukevasi tätä ja pitävädi tästä! Olet todella oikeassa siinä, että on mukavaa saada edes jotakin kommausta! Kiva kuulla, että aiot lukea tämän loppuun, sekä myös, että vaikka fandomit ovat olleet outoja olet juonen avulla pysynyt mukana. Kiitos paljon kommentista!
Cashelyne Se on aina mukavaa, kun mä ja
Oltsu Olvi saadaan meiän oma vakiokommari repeilemään! Toisin sanoen siis ihanaa, että pidit luvusta ja kiitos kommentista!
Fandom: HP+Taru Sormusten herrasta
Vastuuvapaus: Emme omista Rowlingin hahmoja/tekstejä tai J.R.R.Tolkien
Genre: adventure
Ikäraja: S
Varoitukset: -
M/N: Nyt viedään sitten jo kymmenennettä (ei kai toi sana voi muka oikeesti olla tollai... ?) luukkua ja jouluun on enää reilut kymmenen päivää jäljellä! (Apua, missä vaiheessa lahjat muka pitäis ehtii ostaa?) Mutta nytten päästän teidät lukemaan luukkua numero 10!
10.luukku
Eksynyt(kö?) Uusi-Seelanti
Helikopteri jätti Kelmit aamun koitteessa pieneen solaan, jonnekin päin Uutta-Seelantia. Pojat olivat nukkuneet edellisen yönsä helikopterin epätasaisessa kyydissä melko huonosti ja yhteisestä sopimuksesta he etsivät erään puun alta suuren lattean kiven, jolle kaikki kävivät makaamaan laittaen takkinsa tyynyikseen. Pienen hetken päästä saattoi kuulla enää vaimeata kuorsausta ja unista tuhinaa.
Aurinko nousi korkeammalle ja luonto poikien ympärillä heräsi hiljalleen kukoistukseensa. Vähän ennen keskipäivää pienet askeleet alkoivat lähestyä poikien nukkumapaikkaa ja tullessaan kohdalle pysähtyivät kokonaan.
”Hei, arvoisa herra”, paikalle saapunut pieni vaaleanpunaiseen mekkoon pukeutunut tyttö sanoi hiljaa epävarmasti tökkäisten kepillä Remusta olkapäähän. Tyttö oli todella lyhyt ja hänellä oli kokoonsa nähden melko suuret, karvaiset jalat, eikä ollenkaan kenkiä tai sukkia.
Remus aukaisi ensin unisena toista silmäänsä, mutta huomatessaan tytön hän hätkähti nopeasti hereillä ja alkoi töniä vierellään nukkuvaa Peteriä.
”Kukas sinä olet?” Remus kysyi epävarmasti.
”En saisi kertoa nimeäni tuntemattomille”, tyttö vastasi vakavana.
Remus sai viimein Peterin hereille ja viittoi tätä herättämään toisetkin.
”Mitä sinä teet täällä yksin?” Remus kysyi katsoen tyttöä, nyt hieman huolestuneesti.
”Minä eksyin”, tyttö aloitti, mutta Siriuksen karjaisu jätti hänen lauseensa kesken.
”Matohäntä et sinä voi helvetti vieköön noin vain tiputtaa minua alas kiveltä kun olen unessa! Senkin- oho kukas sinä olet?” Siriuksen huuto jäi kesken tämän äkätessä tytön.
”Sedän pitäisi pestä suunsa saippualla. Isi sanoo aina, että kiroilu on todella tyhmää ja vain tyhmät kiroilevat”, tyttä sanoi katsoen epäröiden Siriusta.
James, joka oli juuri herännyt ja kuuli tytön viimeisen lauseen purskahti nauruun.
”Niinhän se on, että tuo setä on vähän tuollainen tyhmä”, poika sanoi naurunsa lomasta ansaiten murhaavan katseen Siriukselta.
”Jos nyt palattaisiin aiheeseen”, Remus aloitti pian, saaden tarpeekseen Jamesin naurusta ja koittaen saada Siriuksen ajatukset muualle, koska vaikutti siltä, että tämä saattaisi hetkenä minä hyvänsä syöksyä toisen kimppuun.
”Sinähän sanoit olevasi eksyksissä”, Peter puhui tytölle, joka katsoi kauhuissaan, miten Sirius oli syöksynyt kuristamaan toista mustahiuksista poikaa.
”J-joo”, hän sai epäröivän vastauksen.
”Älä välitä noista kahdesta, he ovat molemmat vähän sellaisia tyhmiä setiä, joten antaa heidän olla rauhassa. Mistä sinä eksyit?” Remus sanoi istuessaan Peterin kanssa kiven reunalle vastapäätä tyttöä, joka oli vähän aika sitten peruuttanut itsensä kiveltä pois.
”Minä asun Konnussa”, tyttö sanoi.
”No missä tämä Konnu-”, Peter aloitti.
”Kontu”, tyttö korjasi vaistomaisesti.
”No Kontu sitten, on?” Peter lopetti.
”En kai minä olisi eksyksissä, jos tietäisin koko ajan missä se olisi?” Tyttö sanoi ihmetellen.
Heidän takanaan toiset kaksi poikaa olivat viimein saaneet tappelunsa päätökseen ja tulivat nyt muiden luokse kiven reunalle istumaan.
”Siinäs kuulit Peter! Tuollainenhan on ihan itsestään selvyys, mitä sinä oikein ajattelit?” Sirius kysyi esittäen kauhistunutta. Remus katsoi muiden sananvaihtoa, koittaen pidätellä nauruaan.
”Minä en ole koskaan kuullut sellaisesta kaupungista, osaatko sanoa mitä muita isompia kaupunkeja siinä on lähellä?” Remus kysyi kumartuen jälleen tytön puoleen.
”En minä tiedä. Isi sanoo aina, ettei meidän hobittien ole hyväksi lähteä kauhean kauaksi Keski-Maahan, koska olemme niin pieniä örkkeihin, haltijoihin ja velhoihin verrattuna. Sen takia en ole koskaan ennen poistunut kotoa kovin kauas, mutta nyt kuulin kun joku setä kertoi tarinan enteistä jotka olivat kadottaneet omat entvaimonsa ja ajattelin, että jos minä onnistuisin löytämään ne kadonneet entvaimot niin silloin minusta voisi tulla heidän ystävänsä ja viedä heidät takaisin muiden enttien luokse. Minusta se vain kuulosti niin surulliselta, miten entit olivat kadottaneet omat entvaimonsa”, tyttö, joka näin paljastui hobitiksi sanoi saaden jokaisen Kelmin leuan putoamaan maahan saakka.
”Sinä olet siis... hobitti ja etsit... entvaimoja?” James kysyi hetken päästä ollen varma, että oli kuullut väärin.
”Kyllä”, hän sai tarmokkaan vastauksen.
Kiven lähettyville laskeutui hetkeksi syvä hiljaisuus, kun Kelmit sulattelivat asioita. Hiljaisuuden keskeytti ääni, kuin joku olisi lähestynyt kärryillä heitä. Pojat olivat nopeasti ylhäällä ja nostivat taikasauvansa suuntaan, josta ääni kuului. He muodostivat muuriin pienen hobitin ympärille, joka katsoi heidän välistä innokkaana mitä oli tulossa, tajuamatta ollenkaan, että se voisi olla jotain vaarallista.
Pian suuren puskan takaa tuli esiin pienet kärryt, joissa istui valkoiseen kaapuun pukeutunut, vanhahko jotenkin tutulta näyttävä mies. Kärryjä veti pienet hevoset. Kärryjen ja hevosten kokoon katsottuna kyydissä istuva mies oli todella suuri, vaikka hän ei todellisuudessa eroakaan normaalista aikuisesta. Miehen huomatessa tytön tämän silmät kirkastuivat ja hän hyppäsi ikäänsä nähden todella näppärästi kärryiltä alas.
”Siellähän sinä olet”, tämä huudahti. Pikkuhobitti työntyi Kelmien läpi ja juoksi miehen syliin.
”Gandalf!” Tämä hihkaisi.
”Tiedätkö, kun tulin käymään Konnussa niin kaikki olivat ihan sekaisin huolesta, kun olit kadonnut. Mites sinä tuolla tavalla olet oikein lähtenyt omille teillesi?” Mies, Gandalf ilmeisesti, sanoi tytölle samaan aikaan helpottuneesti, että toruvasti.
”En minä halunnut aiheuttaa huolta! Minä lähdin vain etsimään entvaimoja, jotta voisin ystävystyä heidän kanssaan ja sitten eksyin ja sitten törmäsin noihin setiin, jotka aikoivat auttaa minua, mutta eivät olleet koskaan kuulletkaan Konnusta”, tyttö selitti ja näytti kädellään Kelmejä.
Vasta nyt Gandalf tuntui huomaavan nuoremmat pojat, jotka seisoivat edelleen rivissä, sauvat laskettuina alas ja hieman eksyneen oloisina seuratessaan miehen ja pikkutytön sananvaihtoa.
”Jaahas. Ketäs sankareita täällä sitten oikein on?” Gandalf sanoi kysyvästi.
”Me, tuota noin, me ollaan tai siis minä olen James ja tuossa ovat Sirius, Remus ja Peter”, James sanoi vieläkin hieman hämillään ja sekoillen taitavasti sanoissaan.
”Selvä, hauska tutustua. Olen iloinen, että olette pitäneet huolta tästä pikkuveijarista”, Gandalf sanoi nostaen tytön syliinsä.
”Joo, totta kai me pidettiin huolta hänestä”, Sirius sanoi nopeasti iloisena heidän saamista kehuista.
Tyttö Gandalfin sylissä katsoi pikkuisen kylmästi Siriusta ja kuiskasi sitten kuuluvasti miehelle: ”Tuo setä kiroili ja hyökkäsi tuon toisen sedän kimppuun, kun toinen setä sanoi sitä tyhmäksi.”
Gandalf katsoi ensin ihmeissään tyttöä ja käänsi sitten katseensä Siriukseen, joka oli punainen kasvoiltaan.
Porukan ylle laskeutui hetkeksi hiljaisuus, osan katsoen toisiaan ihmeissään, yhden tuijotellessa muka aivan viattomasti maahan ja osan yrittäessä pidätellä toivottomasti nauruaan katsellessa sitä `viatonta`.
”No, olette te kuitenkin pienen palkinnon ansainneet”, mies sanoi laskien tytön alas ja kääntyessään kaivamaan kärryistä jotakin.
”Oletteko te muuten sukua professori Dumbledorelle?” Peter avasi suunsa hieman epäröiden, tajuten viimein ketä mies oikein muistutti.
”Olenko sukua kenelle?” Gandalf sanoi ihmeissään nostaen katseensa kärryistä.
”Rehtorille, tai siis Albus Dumbledorelle”, Remus sai sanottua Kelmeistä nopeiten, nyt muidenkin tajuten yhdennäköisyyden.
”En, en kyllä ole”, Gandalf sanoi ihmeissään.
”Jaa”, Kelmit totesivat yhdessä hiljaa.
Mies katsoi poikia vielä hetken ja kääntyi sitten nostamaan pienen säkin kärryistä.
”Te saatte nämä. Minä pidän tänään Konnussa ilotulituksen myöhäisen pikkujoulun takia, mutta mielestäni te olette kyllä ansainneet osan ilotulitteista itsellenne. Kunhan olette varovaisia niiden sytytyksen kanssa, ne eivät ole täysin tavallisia”, Gandalf sanoi antaen säkin Siriukselle ja nostaen sitten tytön kärryihin nousten itse perässä.
”Näkemiin nyt sitten, ehkä nähdään vielä joskus, ehkä ei”, Mies sanoi mystisesti kärryjen lähtiessä liikkeelle ja pikkutytön huiskuttaessa Kelmeille innokkaasti aina niin kauan, kun kärryt näkyivät, ennen niiden katoamista puiden taakse.
*
Kelmit olivat kävelleet nyt jo pari tuntia metsässä yrittäen epätoivoisesti löytää merkkejä asutuksesta. He olivat miettineet ensin ilmiintymistä muutaman kilometrin päähän, mutta se ajatus oltiin hylätty Remuksen muistuttaessa, ettei ollut tietoa missä päin on lähin kaupunki ja ettei olisi kauhean kiva ilmiintyä kenenkään vessaan tai kaupan keskelle, missä joutuisi unhoituttamaan kaikki silminnäkijät.
Toivo alkoi jo pikkuhiljaa hiipua ja mietittiin pitäisikö ilmiintyä suoraan jonnekin tutulle paikalle, mutta toisaalta tämä maa kiehtoi vielä jotenkin Kelmejä, eikä ehdotus saanut kovinkaan suurta kannatusta.
”Katsokaa!” Sirius huudahti nähdessään kallionseinämässä olevan valtavan mustan aukon, luolan sisäänkäynnin.
”Mehän voitaisiin nukkua tuolla ensiyö. Olette varmasti huomanneet, miten alkaa jo tulla pimeä”, James ehdotti innostuneena. Pimeässä ja synkässä, erittäin uppo-oudossa luolassa nukkuminen sai nopeasti kaikki innostumaan ja Kelmit astuivat luolaan sisälle.
Vaikka ulkoapäin luola olikin näyttänyt pimeältä oli siellä yllättävän valoisaa. Yksityiskohtia mistään ei erottanut, mutta ilmiselvästi neljä hahmoa kulkivat pitkää käytävää eteenpäin.
Hetken kuluttua pojat saapuivat käytävästä suurempaan tilaan.
”Valois”, Remus kuiskasi ja pian taikasauvan pää hohti valoa ja valaisi paikan kokonaan. Tila, johon pojat olivat saapuneet oli suuri, samankokoinen kuin Suuri sali Tylypahkassa, mutta tämän salin katossa roikkui monien metrien pituisia tippukiviä ja keskellä oli maanalainen järvi, joka heijasti taikasauvan valon takaisin. Järvi oli peilityyni, täynnä pikimustaa vettä, johon edes Kelmien ei tehnyt mieli mennä uimaan.
Pian järven rannasta löydettiin sopiva painauma, mikä sopisi nukkumapaikaksi. Remus sammutti valon ja kaikki Kelmit laskeutuivat alas käyden makuulleen.
Peter ei saanut unenpäästä millään kiinni ja kieriskeli paikallaan. Hetken kuluttua Peterin käsi osui johonkin. Ottaessaan esineen käteensä ja tunnustellessaan sitä, poika huomasi sen olevan sormus. Kimalteleva, loppujen lopuksi melko tavallisen näköinen melkopieni sormus. Sormus veti Peteriä oudosti puoleensa, pojan teki mieli piilottaa se kaikilta muilta ja laittaa sormeensa. Hän nosti kättään ja ojensi etusormensa valmiiksi, kun...
”Lihava saastainen poika päästä irti aarteesta!” kuului huuto, joka kaikui kovana koko luolassa. Huudon päätteeksi jokin elävä ja liikkuva hyppäsi Peterin päälle koittaen vääntää pojan kättä ja saada sormuksen itselleen.
”Äääk! Apua! Ottakaa se irti! Ottakaa se irti!” Peter kiljui ja hyppi, yrittäen pudottaa selässään roikkuvan otuksen.
Muut Kelmit olivat todella nopeasti hereillä ja katsoivat silmät pyöreinä miten Peterin tumma hahmo hyppeli toinen tumma hahmo selässään. Nopeasti Sirius ja James hyökkäsivät mukaan yrittäen irrottaa poikaa ja ´jotakin´ toisistaan. Remus sen sijaan kaivoi sauvansa taskusta ja lausui valoloitsun. Heti tämän jälkeen kaikki toivoivat, ettei poika olisi tehnyt sitä. Nyt kaikki erottivat Peterin selässä hyppivän olennon.
Sillä oli harmahtava iho, verestävät suuret harmahtavat silmät, ryhti oli huono mikä oli muodostanut pienen kyttyrän olennon selkään. Päästä valui pari rasvaista ja likaista hiusta sekä iho oli sieltä täältä pienillä ruvilla.
Sekunnin jähmettymisen jälkeen James ja Sirius ottivat olennosta kiinni ja irrottivat sen Peterin selästä.
”Ei! Älkää ottako Klonkun aarretta! Minun aarteeni, ei saa ottaa senkin saastaiset pojat! Minun aarre!” Otus vaikeroi ja pääsi kuin pääsikin irti poikien otteesta hypäten uudestaan kalvenneen Peterin kimppuun.
Hetken tapeltuaan muut pojat huomasivat Peterillä olevan sormuksen.
”Anna se hemmetin sormus tai tuo tappaa meidät!” Sirius karjui Peterille, joka viimein hyväksyi häviönsä ja päästi irti sormuksesta. Koru ei ehtinyt edes osua maahan ennen kuin Klonkku nappasi sen kateensa. Otus puristi sen käteensä ja hoki: ”Minun aarteeni”, aivan kuin jotakin mantraa.
Kelmit poistuivat paikalta heti huomatessaan Klonkun kiinostuksen siirtyneen täysin sormukseen. Vasta juostuaan luolasta ulos ja monta kilometriä pimeässä metsässä pojat uskalsivat pysähtyä ja hengähtää.
”Mikä ihmeen otus se mahtoi olla?” Sirius kysyi läähättäen yhä äskeisen juoksun takia.
”En tiedä, eikä kiinnosta, mutta minä haluan pois täältä, ettei se lähde perään!” James sanoi ja hänen äänensä hipaisi hysteeristä sävyä.
Pienen lepotauon jälkeen Kelmien huomio suuntautui puiden latvojen yli näkyvälle jollekin suurelle ja punaiselle...
Kelmit lähtivät yhteistuumin puiden läpi ja huomasivat pian katsovansa suoraan suureen kuumailmapalloon. Pallo-osuus siitä oli karmiininpunainen ja siinä näkyi ison nauravan joulupukin kuva, sekä teksti Coca-Cola.
Hetken palloa katseltuaan, pojat tyrskähtivät, kuin yhdestä suusta nauruun. Hysteeristä naurua jatkoi monta kymmentä minuuttia, kunnes yhtäkkiä puskasta noin viiden metrin päästä kuului liikettä.
”Voi vitsi, se tuli etsimään meitä! Mitä me tehdään? Me kaikki kuollaan!” Peter huudahti, mutta samaan aikaan Sirius sai idean ja raahasi nopeasti muut Kelmit mukanaan kuumailmapalloon.
”Mitä sinä teet? Ei me voida tätä varastaa!” Remus sanoi toruvasti, mutta hiljeni kun puskasta tullut ääni koveni.
Ei mennyt kuin muutama sekunti, ennen kuin Kelmit olivat enää pieni punainen piste taivaalla, jota puskasta tullut lammas katseli ruohoa syöden suurella mielenkiinnolla.