Ikäraja: S
Genre: drama, romance
Paritus: Gabrielle Delacour/Charlie Weasley
Vastuuvapaus: En omista Pottereita, enkä osaa ranskaa.
Summary: ”Mutta jos on satama”, sanoo Gabrielle.A/N: tämä on
fiertélle, ihan vain koska.
OTS20: Delacourit, rare10
Gabrielle avaa oven pieniä vaaleanpunaisia kukkia hiuksissaan, nauraen tummalle miesäänelle toisesta huoneesta. Taustalla soi jazz ja kädessään naisella on savuke, jonka holkki on pidempi kuin ne hopeiset haarukat, joita Charlie tietää Gabriellen käyttävän arkisinkin, ihan vain koska.
”Oi!” on Gabriellen tervehdys tänään, poskisuukkoja muutama sentti ohi kasvoista, huolimattomasti, ja halaus joka sirottelee tuhkaa Charlien takinhartioille.
”Keskeytänkö jotain?” punapää kysyy, koska se on kohteliasta ja jos hän on jotakin äidiltään oppinut, niin sen, että vaikka käytöstavat ovat ilmaisia, niiden arvo on kultainen. Gabrielle nauraa lisää – aina vain nauraa,
aina – ja pudistaa päätään,
non, non, viittoo käymään peremmälle.
Naulakossa on hattuhylly (tietysti), peilissä kultaiset reunukset ja huulipunatahroja. Asunnossa on kaksi huonetta, toisen ovi lukossa, toisessa ei ovea lainkaan. Tietysti. Vain Gabriellella saattaa olla sellainen logiikka, Charlie ajattelee katsellessaan kuinka pariisitar tanssahtelee sisään ovettomista karmeista ja suoraan vastapäiselle ikkunalle, jonka tämä avaa. Yksi ovi kiinni, toinen auki.
”Vitaly, Charlie”, Gabrielle esittelee katse jossakin Montmarten yläpuolella, samassa suunnassa jonne hän puhaltaa savukepilvensä.
”Hei”, Charlie sanoo, mutta Vitaly ei vastaa mitään. Tällä on tummat hiukset ja sellainen taiteilijan olemus ja parransänki, joihin Charlie tietää Gabriellen olevan heikkona.
Juttu on nimittäin niin, että Charlie tuntee Gabriellen. Edelleen. Yhä. Vieläkin.
(Juttu on nimittäin niin, että Charlie rakastaa Gabriellea. Eilen, tänään, huomenna.)
**
”Minä soitan sinulle!” Charlie kuuntelee Gabriellen huutavan ovenraosta Vitalylle, joka harppoi äsken tuohtuneena olohuoneen poikki ja nyt varmasti rappusia pitkin sateeseen. Koko juttu olisi huvittava, ellei se olisi niin hellyttävän gabriellemainen: teatterilla satunnaisesti poimitusta elokuvasta poimittu lausahdus, joka huikataan tuntemattoman perään ihan vain koska.
Koska on Gabriellen yleisin motiivi, eikä tämä kai itsekään aivan tiedä, mitä se tarkoittaa. Koska elämä on? Koska tuntuu siltä? Koska unelmat ovat ikuisia ja arjen luksus ainoa käsillä oleva?
Gabriellella ei ole puhelinta, ja Charlie epäilee vahvasti naisen edes tietävän, mikä se on. Ei hänkään tietäisi, ellei sattuisi olemaan Arthur Weasleyn poika.
Ei sillä, että sillä olisi mitään merkitystä minkään suhteen; vaikka Gabriellella sattuisikin olemaan puhelin ja jopa Vitalyn numero, tämä tuskin soittaisi miehen perään. Gabrielle Delacour, nimittäin, ei kaipaa mitään sellaista elämäänsä. Parisuhdetta. Lapsia. Vakinaista työtä.
(Hänen onnekseen myöskään Charlie Weasley ei kaipaa elämäänsä yllämainituista mitään.)
**
Gabrielle puhuu usein kirjoista joita aikoo kirjoittaa, mutta joita ei ole vielä ehtinyt kokea. Hänestä on ehdottoman tärkeää kokea kaikki ensin itse, koska kirjojen ei pitäisi antaa ihmisille turhaa toivoa, ja kuinka hän muuten voisi tietää puhuvansa totta?
Charlie, sen sijaan, puhuu vähemmän, mutta tietää Gabriellen tuntevan hänen tarinansa silti. Ne ovat helposti luettavissa: seuraa tuota viivaa rintakehän yli lonkkaluulle (
älä koskaan kutita nukkuvaa lohikäärmettä), juoksuta sormiasi pitkin tätä arpea käsivarressa (
kuka ja kenen armeija?), suutele noita mustelmia lapaluulla (
ga-bree-EL).
Oranssit aamut, Gabriellen silkkiset sormenpäät ja
Se Hymy joka on pelkkää veelaa ja pakottaa aurinkoleijonatkin vaientamaan karjuntansa ikkunan takana vielä muutamaksi minuutiksi. Charlien siniharmaissa silmissä kuplii nauru, kun Gabrielle murisee ikkunalle ja kynsii tupakalta tuoksuvaa ilmaa leikillään.
”Sinulla on sellaiset silmät kuin juuri avatulla pullollisella oikein hyvää shampanjaa”, sanoo Gabrielle kerran, hiuksissa on pieniä vaaleanpunaisia kukkia (Aina. Joka kerta.
Toujours.)
Charlie polttaa savukkeensa ilman holkkia, sillä hän ei ole Pariisista kotoisin. Tuhkaa ympäri sänkyä.
**
Voi mennä vuosia, ennen kuin Gabriellen englantilaisen aamun harmaa kyyhky seuraavan kerran hajottaa yhden Charlien matkateltoista terävällä nokallaan.
Helvetin innokas posteljooni.
(Charlie pitää junista; törmäyksissä kaikki on kiinni sekunneista, mutta matka kestää silti ikuisuuksia.)
**
Joskus he juovat mesimarjalikööriä sen talon katolla, jossa Gabrielle asuu. He eivät koskaan katso Eiffel-tornille päin, ja juomisen saa aloittaa vasta, kun taivaanrannassa välähtää sama sävy, jota heidän juomansakin on.
Mesimarjoja ei saa keittää, sillä silloin niiden maku muuttuu karvaaksi.
”
Grand-mère on aina ollut parempi juomien maistelussa kuin valmistuksessa”, toteaa Gabrielle ja leikkii pilvikonetta, omien sanojensa mukaan siis. Charliesta se näyttää ihan tavalliselta tupakanpoltolta.
Grand-mère on se veela, josta Bill aina valittaa Charlielle. Kuulemma ihan hirviö.
Onnenpoika kun et sitä joudu kestämään, selittää Bill, ja sitten vaikenee kun Fleur pistää päänsä sisään olohuoneen ovenkarmeista ja kutsuu päivälliselle. Joutui aviomiehensä vangiksi ja ihastui mesimarjojen kitkeryyteen yhtä paljon kun prosentteihin pullon kyljessä, sanotaan.
Fleur kuulemma jumaloi isoäitiään.
(Gabrielle on aina omannut aivan erityisen kyvyn suhtautua kaikkeen rakastamaansa hellällä realismilla. Charlieenkin. Fleuriinkin. Myös grand-mèreen.)
**
Gabrielle ei koskaan sano rakastavansa Charlieta. Juttu on nimittäin sillä tavoin, että hän rakastaa kaikkea muuta, eikä kaikki muu ole Charlie.
Hänen onnekseen Charlie ei ole koskaan ollut perso sellaisille seikoille; Gabriellen hiuksiin sidotuille mesimarjankukille, kun ne putoilevat joka paikkaan, savukkeille jotka poltetaan eri tavoin. Taiteilijarentuille jotka Gabrielle unohtaa Charlien saapuessa samaan tapaan kuin kylpyvaahtokin jäähtyy ammeeseensa keskiviikko tiistain jälkeen.
Kerran keväällä he kiipeävät jalkaisin Montmarten huipulle ja katsovat kuinka kevät purjehtii Pariisiin, niin kuin Gabrielle asian ilmaisee. Charliesta sanonta on jo lähtökohtaisesti pielessä, koska Pariisi on sisämaakaupunki eikä sinne siten voi purjehtia yhtään mikään.
”Mutta jos on satama”, sanoo Gabrielle.
Charlie ymmärtää, hymyilee talvenrippeet silmäkulmiin rypyille.
(Charlie ei ole Pariisista kotoisin, mutta ankkuroitunut Seinen rannalle, sen kerrostalon katolle, jonka eturapuilla on aina pieniä, vaaleanpunaisia kukkia.)