Kiitokset taas kommenteistanne! Nyt tulee piiitkä luku, todennäköisesti kaikista minun tekemistä luvuistani pisin.
Luku 12,
Pimeää taikuuttaHarry, Ron, Hermione ja Severus seisoivat kaikki Kalkarosten suuren kartanon edessä. Harry oli onnellisempi, kuin kertaakaan hänen jalkansa leikkauttamisen jälkeen ja jopa Severuksen huulilla kaarteili hymyntapainen, jonka mies kuitenkin pyyhki pois huomattuaan Ronin tuijotuksen.
Severus katosi nopeasti työhuoneeseensa selittäen ensin Harrylle moneltako aamiainen, iltapala sun muut olivat. Harry nyökkäili kuuliaisesti isänsä puheille ja hymyili.
”Älä stressaa”, hän kehotti isäänsä. ”Nyt on loma”, hän jatkoi hymynkaare edelleen huulillaan.
”Yhdestä asiasta en tingi. Olette te vieraita tai ette, minua ei saa keskeyttää tai työhuoneeseeni ei saa tulla. Jos jompikumpi tekee sen virheen, hän lentää pihalle nopeammin, kun kerkee tavuttaa taikajuomat. Ymmärsittekö?” Severus kysyi kääntyen äkkiä poikansa ystävien puoleen.
Ron ja Hermione nyökkäsivät.
”Hyvä”, Severus mutisi kiirehtiesssään ulko-ovelle ja riuhtoessaan sen auki. Hän katosi nopeasti sisälle.
Harry hymyili ystäviensä hämmentyneille ilmeille.
”Älkää välittäkö isästä. Hän on vain huolissaan minusta. Tiedättehän, huispauksen ja teidän tulonne takia”, hän sanoi kohottaen olkapäitään.
Ron kääntyi salamana ystäväänsä päin kuullessaan sanan huispaus.
”Mistä puhut? Ethän sinä saa huispata enää!” punapää totesi.
Harry naurahti.
”Ai, en olekaan kertonut. Isä antoi luvan huispaamiseen”, rohkelikko sanoi virnistäen sitten ystäviensä hämmästyneille ilmeille. Hermione kapsahti Harryn kaulaan heti lauseen kunnolla tajuttuaan, sillä tyttö tiesi, miten tärkeää huispaus oli Harrylle. Ron riuhtoi Hermionen irti ja halasi puolestaan Harrya.
”No niin. Etteköhän te ole lääppineet minua tarpeeksi. Mennään sisälle. Hermione, odota, kun näet kirjastomme”, Harry sanoi edelleen virnistäen.
Hermionen ruskea pää kääntyi salamana Harrya päin.
”Onko teillä täällä kirjastokin?” hän kysyi epäuskoisesti.
Harry vilkaisi virnistäen Ronia.
”On”, hän sanoi. ”Kuvittele mielessäsi: kymmeniä isoja kirjahyllyjä, kaikki täynnä kirjoja...”, Harry aloitti. Hermionen silmät alkoivat loistaa.
”Ihmissusista hämykeijuihin... Sukuhistoriasta manaliuksiin”, Harry jatkoi.
”Mennään jo!” Hermione sanoi innoissaan. Harry ja Ron nauroivat.
”Vampyyreista sotahistoriaan”, Harry sanoi nauraen. Hermione painoi kädet korvilleen ja mumisi:
”Jos et nyt lopeta, muutan tänne.”
Kolmikko lähti raahaamaan laukkujaaan ulko-ovea kohti. Oli kylmä pakkassää, pakkasasteita oli ainakin viisi ja lunta satoi koko ajan. Harrylla, Hermionella ja Ronilla oli kaikilla päällä rohkelikon kaulaliinat, pipot ja lapaset.
He astuivat ulko-ovesta eteiseen. Ron vilkaisi kateellisena ympärilleen.
Jos eteinen näyttää jo tältä, miltä muu talo näyttäisi? Poika pohti mielessään.
Eteisestä suoraan aulaan ja sieltä Harry lähtikin yllättäen kävelemään torniin viemiä portaita. Kesäisen räjähdyksen jälkeen Harryn tornihuone oli korjattu ja se oli nyt jo melkein entisellään. Ainoa ero oli siinä, että huoneen halkaisi nyt seinä, johon oli laitettu ovi, joka taas vei Harryn oleskeluhuoneeseen. Ja Harryn huone oli hieman erilaisempi, ei niin valoisa.
Ron ja Hermione olivat uteliaita näkemään ystävänsä huoneen, niin uteliaita, että he melkein hyppivät portaat ylös. Harry oli asetellut jo portaiden seiniin kuvia suosikki huispausjoukkeistaan, kuuluisista velhoista ja parista velhobändistä.
Harry aukaisi huoneensa oven ja astui sisään uteliaat Ron ja Hermione perässään. Ron ja Hermione tuijottivat näkyä epäuskoisena.
”Tässäkö tämä on?” he kysyivät.
Harry pudisti päätään. Hänen oma huoneensa oli pieni, seinät oli maalattu mustanharmaiksi ja vain yksi ikkuna korosti vinoa kattoa. Sänky oli heti ikkunan vieressä, oikeassa nurkassa ja sänkyä vastapäätä – vasemmassa nurkassa – oli valkoinen koulupöytä. Harry kuitenkin hymyili ja avasi sängyn varjoon jääneen oven, jota Ron ja Hermione eivät olleet edes huomanneet.
”Ei aivan. Tulkaa tänne”, poika sanoi virnistellen ovelasti. ”Tämä torni kaatui kesällä... öö... myrskyssä koko talon päälle, asuimme Malfoyilla sen aikaa, kun torni korjattiin”, hän selitti.
”Tämä on minun oleskeluhuoneeni”, Harry ilmoitti astuessaan ovesta sisään. Hermione astui heti ystävänsä perässä ja henkäisi ihastuneena. Ron ilmestyi vasta silloin, sillä hän oli jäänyt katselemaan ikkunasta näkyvää maisemaa. Ovelle päästyään punapää kuitenkin pysähtyi niille sijoilleen suu auki.
Oleskeluhuone korvasi Harryn huoneen huonot edut. Se oli kirkas, täynnä valoa ja värikäs. Seinät olivat ruskeat, ikkunoita jokaisella seinällä kautta koko huoneen. Lamppuja jokaisessa nurkassa ja muuallakin. Valkoinen matto, joka jätti suuren osan parkettilattiasta piilottamatta. Huoneeseen oli aseteltu tuoleja ja sohva ja ne muodostivat keskenään ison ringin. Ringin keskelle oli laitettu kaksi toisissaan kiinni olevaa kaunista sinimustaa pöytää.
Sohva oli haalean ruskea ja koristeeksi siihen oli laitettu paljon punaisia, mustia ja erivärisiä ruskeita tyynyjä. Se näytti hyvin pehmeältä.
Yksi ikkuna olikin lasiovi, josta pääsi parvekkeelle. Parveke oli kaunis, kuten koko muukin huone. Muualla huoneessa oli muun muassa kunnon ruokapöytä, paljon tasoja ja kaksi isoa kirjahyllyä täynnä kaikenlaista luettavaa. Hermione riensi heti kirjojen luokse ja huokaili ihastuksesta ja kateellisuudesta niiden nimiä selaillessaan.
”No? Mitä sanotte?” Harry kysyi kärsimättömänä.
”Ihan kamala”, Ron sanoi ja Harryn suu loksahti auki.
”Ron, mitä sinä...”, Hermione aloitti, huomasi sitten Ronin kiusoittelevan ilmeen ja jatkoi nopeasti. ”Todella karmiva”, tyttö sanoi virnistäen.
Hermionen virnistyksen nähdessään Harry tajusi, että koko juttu oli vain pilaa ja hän hymyili.
”Okei. Menin lankaan. No niin, rehellinen tuomio”, hän sanoi.
”Todella ihana!” Hermione huudahti heti Ronin nyökkäillessä vieressä.
”Tosi mahtava”, punapää lisäsi. ”Tämän rakentamisessa on varmasti mennyt kauan”, poika jatkoi.
Harry nyökkäsi.
”Koko kesä. Me asuimme isän kanssa sillä aikaa Malfoyilla”, hän jatkoi. ”Ennen oma huoneeni oli paljon valoisampi, kuin nyt. Mutta kun sain päättää uuden järjestyksen, halusin huoneestani hieman enemmän oman näköiseni”, hän selitti.
”Ja täysin musta huone on sinun käsityksesi oman näköisyydestäsi? Olet hullu”, Ron sanoi pudistellen päätään epäuskoisena.
”Mieti kenelle puhut”, Harry mutisi vain. Ron virnisti heittäytyen samalla sohvalle.
Rohkelikot istuutuivat kaikki sohvalle ja tuoleille ja juttelivat niitä näitä illalliseen saakka. Kellon lyödessä yhdeksän Harry nousi ylös.
”Illallinen”, hän selitti kahdelle ystävälleen, jotka nousivat myös ylös nälän kiilto silmissään.
Harry, Ron ja Hermione kävelivät ripein askelin keittiöön, joka sijaitsi aivan torniin viemän oven vieressä. Severus istui jo keittiön pöydän ääressä edessään valtava määrä ruokaa.
Harry pysähtyi.
”Öö... Isä? Me ei olla mitään hevoskotkia”, hän sanoi. Severuksen katse kävi Harryssa ja poika tajusi, mitä oli sanonut. Hän löi käden suulleen.
”Tarkoitan, että kyllä me olisimme selvinneet pienemmälläkin ruokamäärällä”, hän selitti vaivautuneesti.
”Älä minua syytä. Tuo kirottu kotitonttu päätti hemmotella sinua”, Severus sihisi ja osoitti Elainaa, jonka Lucius oli lainannut heille.
”Onko teillä kotitonttukin?” Hermione kysyi hämmästyneenä.
Harry vilkaisi ystäväänsä.
”Elaina on Malfoyiden kotitonttu. Miksi Elaina on muuten täällä?” Harry kysyi kääntäen katseensa isäänsä.
Severus otti kulauksen Tuliviski-lasistaan ennen kuin vastasi.
”Lucius, Narcissa ja Draco ovat tämän ja huomisen Luciuksen vanhempien luona. Tiedäthän, että he asuvat Skotlannissa. Lucius sitten tarjoutui 'lainaamaan' Elainaa minulle pariksi päiväksi, jottei tontun tarvitsisi mennä Tylypahkaan tai olla yksin”, Severus vastasi kohottaen olkapäitään.
”Kotitonttujen hyväksikäyttöä”, Hermione huomautti. Severus vilkaisi tyttöä ja hetken ajan miehen teki mieli sanoa jotain todella pahaa takaisin. Severus kuitenkin hillitsi itsensä ja tyytyi kohottamaan olkapäitään.
”Hermionella on kummallinen pakkomielle kotitonttuihin”, Harry sanoi vaivautuneena. Hän ei voinut kestää riitoja – varsinkaan riitoja ystäviensä ja isänsä välillä.
”Joo. Hänen mielestään kotitontut ansaitsevat kunnon kohtelua ja palkkaa”, Ron sanoi ja hänen äänestään kuulsi, kuinka naurettavana hän ajatusta piti.
Severus ei kiinnittänyt pienentäkään huomiota heidän sanoihinsa. Sen sijaan hän vilkaisi kysyvästi Harrya, nousi sitten ja katosi keittiön pöydästä. Salamana Elaina ilmestyi paikalle ja haki likaiset astiat. Harry puolestaan kääntyi mennäkseen isänsä perään.
”Minne sinä menet?” Ron kysyi hölmistyneenä istuutuessaan pöydän ääreen. Hermione istuutui ystäväänsä vastapäätä ja kohotti katseensa Harryyn.
”Isän luokse. Kun hän katsoo tietyllä tavalla, minun on mentävä. Valitettavasti tämä tietty katse tuli juuri äsken”, Harry vastasi.
”Mutta...”, Ron aloitti.
”Älä viitsi, Ron. Tietysti Harry haluaa puhua isänsä kanssa edes kerran päivässä”, Hermione totesi.
”Tulen pian takaisin”, Harry lupasi. ”Jättäkää tästä juhla-ateriasta minullekin osa, jooko?” hän jatkoi hymy huulillaan.
”Saa nähdä, kun Ron on syömässä...”, Hermione sanoi pyöritellen silmiään ystävälleen, joka kasasi ruokaa lautaselleen.
Harry nauroi ennen kuin katosi keittiön ovesta aulaan. Hän käveli isänsä työhuonetta kohti ja kurkisti sisään. Severus seisoi ikkunan edessä selin Harryyn. Hän näytti ajattelevan syvästi jotain asiaa.
Harry kosketti isänsä olkapäätä ja tämä hätkähti. Severus kääntyi ympäri ja huomattuaan tulijan olevan vain Harry hän huokaisi helpotuksesta.
”Mennään. Haluan antaa joululahjani”, Severus sanoi ja otti poikansa tämän täydeksi yllätykseksi syliinsä.
”Osaan kävellä itsekin, kiitos vain”, Harry sanoi vastaan yrittäessään rimpuilla isänsä tiukasta otteesta.
”Paikka, jonne menemme ei ole lapsia varten”, Severus selitti ottaessaan naulakosta päälleen hansikkaat.
”Minä en olekaan mikään lapsi”, Harry vastusteli edelleen.
”Anteeksi. Korjaan sanavalintaani. Paikka, jonne menemme, ei ole ala-ikäisiä varten. Oletko nyt tyytyväinen?” Severus kysyi.
Harry mulkaisi isäänsä.
”Miksen voi kävellä itse? Tuskin sentään räjähdän kappaleiksi, jos astunkin omalla jalallani”, hän mutisi.
”Itse asiassa...”, Severus sanoi kurottaessaan samalla ottamaan taikasauvaansa. ”Niin sinulle juuri käy”, hän jatkoi ja sai Harryn hiljaiseksi.
”Ilmiinnymmekö me?” Harry kysyi muuttaen taitavasti puheenaihetta.
Severus nyökkäsi.
”Kyllä. Pidä minusta tiukasti kiinni”, hän käski ja Harry kietoi kätensä isänsä kaulan ympärille samalla, kun Severus heilautti vaivalloisesti sauvaansa.
He olivat pimeällä, täysin mustalla ja melkein autiolla kadulla. Missään ei näkynyt ketään eikä katuvalojakaan ollut. Harry katseli ympärilleen isänsä sylissä täysin mykistettynä.
”Isä”, hän aloitti.
”Niin?” Severus kysyi kävellessään nopeaan tahtiin pimeää kujaa eteenpäin. Severus oli ilmeisesti käynyt kujalla monta kertaa, sillä pimeässäkin tämä tunsi paikat.
”Onko täällä pimeää taikuutta? Tiedät, että en pidä siitä”, Harry sanoi.
Severus huokaisi.
”On. Mutta me kävelemme vain tämän paikan ohi nopeasti. Muutaman korttelin päässä on kauppa, jossa on joululahjasi”, hän vastasi.
”Tarkoitat, että sinä kävelet ja minä makaan tässä kuin joku hemmetin pikkulapsi”, Harry huomautti.
”Kielenkäyttö”, Severus muistutti.
Harry ei kiinnittänyt huomiota isäänsä. Severus kyllä itse kiroili, mutta Harry ei saanut niin tehdä. Hemmetti, poika ajatteli vihaisesti, mutta virnistys valtasi hänen kasvonsa, kun hän tajusi, mitä kaikkea hän voisikaan ajatella eikä isä tietäisi mitään.
”Luulen tunnistavani tuon ilmeen”, Severus sanoi.
Harry virnisti uudelleen. Hän tärisi.
”Minulla on kylmä. Miksi ihmeessä et antanut minun pukea päälleni paremmin ennen kuin rupeat kantamaan minua jossain jääkylmällä kadulla?” mustatukkainen poika kysyi vihaisesti.
”Koska minulla on kiire”, Severus vastasi kärsivällisesti. ”Annoin itselleni vain tunnin aikaa, sillä minun täytyy mennä kokeilemaan kuudesluokkalaisen pojan liemi, jota hän valitti tunneilla”, mies jatkoi.
”Ei sinulla varmaan niin kiire ole, että et olisi kerennyt antaa minulle päälleni edes viittaa”, Harry vastasi. ”Kuulemieni juttujen mukaan kukaan vanhemmista ei anna lapsensa paleltua jäiseen talvi-ilmaan?” hän jatkoi kysyvästi.
”Nyt riittää. Olen kuunnellut tarpeeksi. Jos et lopeta nyt niin perun päätökseni huispauksesta”, Severus uhkasi.
”Hui. Pelottaa”, Harry vastasi ivallisesti.
”Hyvä on. Tiputan sinut sylistäni”, Severus sanoi.
”Et tekisi niin. Rakastat minua liikaa”, Harry vastasi virnistäen.
”Vien sinut kotiin ja perun joululahjasi”, Severus uhkasi.
”Haha. Niin kuin sinä tekisit sellaista”, Harry sanoi melkein jo nauraen. Hän nautti tästä pienestä väittelystä. Näitä heillä oli isän kanssa aivan liian vähän.
”Teen, jos et lopeta”, Severus vastasi tyynesti.
”Mutta kun minun ei tee mieli lopettaa”, Harry sanoi. ”Haluan kiusata sinua vähän”, hän jatkoi.
”Harry, nyt oikeasti lopetat. Kauppa on tuossa”, Severus sanoi. Harry sulki suunsa ja avasi sen sijaan silmänsä katsoessaan isänsä mainitsemaa kauppaa. Se oli aivan yhtä musta kuin koko katu, mutta sisältä loisti kirkas valo.
Severus aukaisi oven ja astui sisään.
”Saanko minä täällä kävellä itse?” Harry kysyi.
”Hyvä on. Mutta älä koske mihinkään ja pysy minun lähelläni”, Severus myöntyi ja laski poikansa maahan. Harry antoi katseensa kiertää kaupassa.
Kauppa oli pikimusta ja hyvin sotkuinen. Jokaisella seinällä oli hyllyjä, jotka pursuivat erilaisia tavaroita ja esineitä. Kauppa oli pölyinen ja likainen.
”Hei, tämähän on sotkuisempi, kuin minun huoneeni”, Harry sanoi piloillaan.
”Luulin, ettei se ole edes mahdollista”, Severus mutisi astellessaan harmaalle tiskille. ”Herra Month?” hän sanoi kysyvästi.
”Harry, muista, mitä sanoin”, Severus sanoi huomattuaan poikansa kävelevän uteliaana erään hyllyn luokse. Harry kääntyi ja käveli nopeasti takaisin isänsä luokse.
”Minä vain katsoin”, hän sanoi.
”Aioit katsoa käsilläsi. Minä näin”, Severus sanoi.
”Enhän”, Harry väitti vastaan.
”Lopeta”, Severus sanoi.
”Herra Kalkaros, tekö siellä olette?” ääni kuului tiskin takana olevasta valtavan kokoisesta huoneesta.
”Kyllä. Minä. Tulin hakemaan poikani joululahjaa”, Severus sanoi äänekkäästi takaisin.
Huoneesta asteli pieni mies. Mies ei ollut kääpiö, mutta ei myöskään ihminen. Hän oli hiukan Harrya lyhyempi. Miehellä oli musta tuuhea parta ja mustat hiukset. Hänen silmänsä olivat ruskeat. Hän oli aika lihava ja noin viidenkymmenen ikäinen, Harry päätteli.
”Toitte poikanne mukananne. Miten hän pääsi tänne räjähtämättä palasiksi?” mies kysyi.
”Kannoin hänet”, Severus vastasi olkapäitään kohottaen. ”Se joululahja, herra Month?” hän jatkoi kysyvästi.
”Aivan, aivan. Jospa poikanne ojentaisi kätensä?” herra Month ehdotti.
Harry katsoi kysyvästi isäänsä, joka nyökkäsi. Poika laski kätensä tiskille. Herra Month pyysi Severusta laskemaan kätensä Harryn käden päälle ja sen jälkeen mies mutisi jotain merkillistä pitäen omaa kättään ilmassa heidän käsiensä päällä.
”Mitä hän tekee?” Harry kysyi ihmeissään isältään.
”Otan selvää kyvyistäsi, nuori mies”, herra Month vastasi ja Harry hätkähti.
”Ai te niin kuin ennustatte?” hän kysyi.
Herra Month naurahti.
”Ei. Minä luen merkkejä kädestänne”, mies korjasi. ”Jotta voin asettaa ne isänne antamaan joululahjaan”, hän jatkoi.
Harry vilkaisi isäänsä, joka oli jo vetänyt kätensä pois.
”Entä mihin te tarvitsitte isän kättä?” Harry kysyi.
”Harry, älä kysele noin paljon”, Severus sanoi. ”Selitän sinulle kaiken kotona”, hän jatkoi.
Herra Month naurahti uudestaan.
”Voi, ei se haittaa. Siitä on ikuisuus, kun täällä on käynyt lapsia”, hän totesi. ”Olen melkein unohtanut, miten paljon te kyselette”, hän jatkoi silmäillen Harrya.
”Poikanne on muuten aivan teidän näköisenne. Paitsi silmistä...”, mies sanoi.
”Hänellä on äitinsä silmät”, Severus sanoi lyhyesti ja Harry tunsi olonsa vaivautuneeksi. Hän oli aina silloin vaivautunut kun ihmiset tuijottivat ja kuiskuttelivat.
Herra Month nyökkäsi ja otti pienen ruskean paketin käteensä.
”Odottakaa kolmekymmentä minuuttia niin tuon valmiin”, hän sanoi ja katosi taas huoneeseen.
Harry ja Severus istuutuivat mustiin nahkaisiin nojatuoleihin.
”Mikä tuo mies oikein on?” Harry kysyi isältään.
”Puoliksi kääpiö puoliksi ihminen”, Severus vastasi.
”Mihin hän tarvitsi sinun kättäsi?” Harry kysyi.
Severus huokaisi.
”Oletpa sinä utelias. Hän tarvitsi minun kättäni verratakseen niitä toisiinsa”, mies selitti.
”Minä vain haluan tietää asioita”, Harry vastasi isänsä ensimmäiselle lauseelle.
”Kas, tuossahan herra Month onkin. Paljonko olen velkaa?” Severus kysyi noustessaan ylös. Harry seurasi isäänsä tiskille.
”Se tekee kahdeksankymmentä kaljuunaa ja viisi sirppiä”, herra Month ilmoitti hinnan ja Harryn silmät laajenivat. Niinkö kalliin lahjan hänen isänsä osti hänelle? Poika katseli kun Severus iski tasarahan tiskiin ja piilotti pienen ruskean paketin viittansa taskuun.
”Nähdään taas, herra Kalkaros. Oli ilo asioida kanssanne ja tavata vihdoin poikanne”, herra Month sanoi hymyillen pienesti.
”Kiitos paljon, herra Month”, Severus sanoi. Harry hymyili ystävälliselle kauppiaalle ja tämä vastasi hymyyn.
”Harry, älä mene ulos”, Severus sanoi.
”En ollut menossakaan”, Harry protestoi, kun hänen isänsä nosti poikansa jälleen syliinsä.
”Etpä”, Severus pudisteli päätään itsepäiselle pojalleen. Hän kiitti vielä kerran kauppiasta, asteli sitten ovelle, aukaisi sen ja katosi mustaan yöhön poika sylisssään.
Harrya inhotti maata isänsä sylissä kuin joku pikkulapsi, mutta hän ymmärsi, ettei isä halunnut hänen räjähtävän.
”Miksi tämä on kiellettyä aluetta lapselle?” hän kysyi unisesti.
Severus kaivoi sauvansa taskustaan ennen kuin vastasi.
”Koska täällä on pimeää taikaa”, mies sanoi lopulta. ”Tämä oli toisessa sodassa kuolonsyöjien kokoontumiskeskus”, hän jatkoi.
”Ai. Kuolonsyöjätkö ovat asettaneet ehdon, ettei lapsia saa tuoda tänne?” Harry kysyi uteliaana.
Severus nyökkäsi.
”Kokoukset ovat vaarallisia ja ehkä jopa pelottavia lapsille”, hän sanoi. ”Sen takia en anna sinunkaan koskaan olla mukana kokouksissa”, hän jatkoi.
Severus heilautti sauvaansa.
He seisoivat vieritysten Kalkarosten suuren kartanon edessä. Harry käveli nopeasti sisälle taloon ettei jäätyisi kokonaan. Hän käveli suoraan keittiöön, jossa hänellä oli jäänyt iltapala kesken. Ron ja Hermione istuivat edelleen keittiön pöydässä ja pelasivat velhoshakkia.
”Kylläpä sinulla kesti. Missä ihmeessä te kävitte?” Ron kysyi.
”Kaupassa”, Harry vastasi kohottaen olkapäitään. ”Isä osti joululahjani”, hän selitti nähdessään ystäviensä hämmästyneet ilmeet.
”Ai. Mitä sait häneltä?” Ron kysyi iskiessään Hermionen ratsun.
”En tiedä. Jouluaatto on vasta huomenna”, Harry vastasi pyöritellen silmiään. ”Jotain pimeään taikuuteen liittyvää, kai”, hän jatkoi.
Nyt Hermione kohotti katseensa shakkilaudasta.
”Pimeää taikuutta?” tyttö kysyi. ”Miksi professori Kalkaros antaisi sinulle jotain pimeään taikuuteen liittyvää?” hän jatkoi rypistäen otsaansa.
”Ehkä sinä saat Valedron päiväkirjan”, Ron kiusoitteli.
Harry hymyili ja pudisteli päätään. Kolmikko istui keittiön pöydässä vielä puoleenyötä saakka ja sen jälkeen he kipusivat Harryn tornihuoneeseen nukkumaan. Kaikki kolme nukahtivat heti.