2. osa.
Ei varoituksiaTunsin kädessäni lapun, vaikka olisin mieluummin ollut tuntematta. Kokonaan.
Tunsin kuinka ryppyinen se oli kämmentä vasten, niin moneen kertaan avattu ja luettu ja sitten taas rypistetty, rytätty kokoon, nyrkkiin. Melkein heitetty menemään.
Tunsin sanat kuin ne olisi kaiverrettu kiinni minuun, poltettu ihoon pysyvästi.
“ Valoa, tajuatko, jotakin mitä vain meillä on, mitä kukaan toinen ei voi ymmärtää.”
Painoin vapaan käden hiuksiini, se oli tiedostamaton ele, puolustuskeino omaa itseäni vastaan.
Tunsin hänen tuoksunsa yhä.
“ Minä tunnen sinut paremmin kuin tunnet itsesi ja olen jo kertonut sinulle kuinka paljon minulle merkitset.”Suljin silmäni, sormeni haroivat päänahkaani ja solmivat takkuja sinne tänne.
Sydämeni oli lopultakin hiljaa, en tiennyt mitä se minusta ajatteli.
Olin saanut lappusesta paperiviiltoja, mutta puristin sitä nyrkissäni yhä. En halunnut tuntea sitä, mutten voinut myöskään päästää irti.
“ Sinä olet niin päättämätön… tavattoman herkkä ja vahva samaan aikaan.
Sitä varmaan sinussa rakastankin… ainakin osaksi.”En kuullut liikennettä ympärilläni, en autoja, en kiiruhtavia ihmisiä.
En ennen kuin joku ravisti minua olkavarresta.
“ Onko neidillä jokin hassusti?”
Vanha mies tuijotti minua ruudullisen lippalakkinsa alta. Kaksi tummaa, kirkasta silmää. Erotin harvat, auringossa kimaltavat hiukset ja tunsin hiukan pölyisen, pehmeän tuoksun, jolta vanhemmat ihmiset usein tuoksuvat. Tuoksun, joka tuo mieleen ruusukuvioisia tapetteja ja upottavia nojatuoleja.
Minulta vei hetken, ennen kuin sain vastatuksi.
“ Ihan hyvin kiitos… Olin vain hiukan… ajatuksissani.”
Vanhus silmäili minua hetken, hopeaisten kulmakarvojen välissä erottui ryppy.
Sipaisin hiukseni korvan taa hiukan hämilläni. En ollut varma ulkonäöstäni juuri sillä hetkellä.
Kun mies ontui pois ryhmyiseen kävelykeppiinsä tukeutuen, pysäytin taksin.
Kömmin takapenkille kiitollisena tummennetuista ikunalaseista ja nojauduin taaksepäin mustaan nahkaan. Silmiäni särki.
“ Minnekäs sitä näin kauniina päivänä oltaisiin ajelemassa?” taksikuski kysyi minulta.
Mies oli nuori ja hauskannäköinen, hänen siniset silmänsä tuikkivat kuin kaksi farkkukankaasta ommeltua nappia.
“ Godrickin Notkoon, kiitos.”
Kun auto huristi Lontoon halki, yritin unohtaa ohimoitani vasten jyskyttävän kivun, sekä tuhannet muut asiat, teräväreunaiset sirpaleet, jotka hankasivat ihoani vasten kylminä ja kivuliaina.
Minua suututti kun tajusin, että olin aina selviytynyt elämässä unohtamalla, piilottamalla, esittämällä.
Olin keskittynyt kiillottamaan ulkokuorta, vahtimaan, ettei valkoisena hohtelevaan huolettomaan hymyyn milloinkaan ilmestyisi säröjä.
Jättänyt koskemattomaksi kaiken, mikä sydämeni sisällä kaipasi kunnostusta.
Varsinaista remonttiurakkaa.
Tiesin toimivani väärin, mutten löytänyt itsestäni keinoa minkään muuttamiseksi.
Pelkäsin, että jos nyt ryhtyisin purkamaan kaikkea, mikä oli vuosikaudet ollut tiukasti lukittuna sydämeeni, en enää saisikaan asioita takaisin omille paikoilleen, vaan ne vyöryisivät ylitseni, tukehduttaisivat minut painonsa alle.
En halunnut muuttaa mitään enää pahemmaksi.
Taksi kirskahti pysähdyksiin meidän kotikatumme päähän. Kuski kiertyi katsomaan minua välinpitämättömästi. “ Kuusitoista,” hän tokaisi.
Etsin takin suurimmasta taskusta lompakkoani ja kaivoin tumman nahan kätköistä kahdenkypin setelin.
“ Pidä vaihto,” ähkäisin, sillä minun oli päästävä pois. Taksi tuntui juuri sillä hetkellä liian kuumalta, ahtaalta, vangitsevalta.
Olin ulkona kadulla ennen kuin kuski ehti edes räpäyttää silmiään uudemman kerran.
Lähdin harppomaan kohti taloa, jonka erotin juuri ja juuri kymmenkunnan samankaltaisen seassa. Godrickin Notko oli vaikuttanut ihanteelliselta, mutta se oli sittenkin vain liian pieni. Tiivis ja idyllinen.
Naapurit tunsivat toisensa.
“ Lily!”
Minä hätkähdin äänen suuntaan. Bathilda kopisteli minua kohti, hänen varjonsa väritti asfalttia edessäni. Kädessään hänellä oli pieni punainen kori, josta kohosi ihastuttava paistetun kanan tuoksu.
“ Oletpa nuhruisen näköinen kulta, nukuitko huonosti?”
“ Niin no… Nämä konferenssit nyt ovat mitä ovat…” kohautin harteitani.
Bathilda painoi ryhmhyisen kämmenensä olalleni, pysäytti liikkeen.
Pakottauduin hymyilemään luontevasti.
“ Olen ihan kunnossa.”
Tunsin hänen katseensa selässäni, kun kännähdin sirosti ja huolettomasti kannoillani ja sipsutin sievästä portista puutarhaan ja samaa kyytiä sisälle taloon.
James seisoi keittiön ovella sinivalkoruutuinen esiliina edessään. Hänen hiuksissaan oli jauhoa ja käsissään taikinaa.
“ Minä leivon,” hän vastasi hymyillen kysyvälle ilmeelleni.
“ Harry on päiväunilla ja Bathilda kipaisi tuomaan reseptin.”
Syyllisyys poltteli kurkussani, tunsin kuinka se leimusi hehkuvana ja värjäsi posket punaisiksi ja äkkiä räpyttelin kyyneleitä silmistäni.
Se ei jäänyt Jamesilta huomaamatta. Hän huuhtaisi taikinaiset kätensä vesihanan alla ja riensi kietomaan käsivartensa minun ympärilleni.
“ Mikä hätänä kulta?”
Hänen äänensä oli niin lapsenomaisen säikähtynyt, että minun teki mieli tuhahtaa.
“ Olen vain väsynyt,” kuiskasin. “ Ihanaa, että sinä leivot.”
Parempaan en pystynyt.
Hän käänsi tulikuumat kasvoni omiaan vasten. Vastasin suudelmaan kuin vakuutellakseni, mutta ennen muuta tahdoin kätkeä kasvoni.
Viimein hän vetäytyi kauemmas. Yritin irrottautua syleilystä hienovaraisesti, mutta hän ei edes huomannut.
Hän painoi leukansa päälaelleni. Hän oli niin pitkä, ettei hänen tarvinnut juurikaan kurottautua.
Suljin silmäni, otsa hänen rintaansa vasten. Hengitin hänen tuoksuaan, pehmeää myskiä ja nyt myös vehnäjauhoja ja auringonkukansiemeniä.
Syyllisyys hulmahteli kurkunpäässä polttelevana samettina, vatsaani väänsi.
Lopulta hän vetäytyi irti, astuin puoliksi helpottuneena taemmas ja loin katseeni hänen kasvoihinsa. Tunsin sydämeni, joka hakkasi kylkiluihin. Toivoin, että se olisi jo hiljaa, typerä rakkine.
James ei huomannut mitään, hän nieli ontuvat selitykseni yhtä huolettomasti kuin aina ja siirtyi takaisin tiskipöydän luo vaivaamaan taikinaa.
--------
Hiljaisuuden halkaisi hiljainen, mutta äkäinen vaikerrus makuuhuoneen suunnalta.
Juoksin sinne, ennen kuin Harry alkaisi ulvoa kuuluvammin. Hän seisoi pinnasängyssä vaativan näköisenä, pienoista kiinni pitäen.
Nostin pojan syliini, hänen silmänsä kimmelsivät kuin kaksi smaragdia tumman taivaan alla.
Harry painautui jokseenkin tyytyväisenä puserooni, ynisi jotakin käsittämätöntä ja haroi ilmaa pienellä nyrkillään.
Otin hänen kätensä omaani ja asetin sen kaulalleni. Harryn silmät painuivat kiinni ja hetken päästä hän jo tuhisi mitä sikeimpään uneen vaipuneena.
Katselin hänen levollista ilmettään ja mietin mitä hän mahtoi nähdä juuri sillä hetkellä. Rentoutuneesta asennosta päätellen jotakin hyvin kivutonta, kenties kaunistakin.
Jotakin yksinkertaista.
Sillä hetkellä tajusin, että häntä minä rakastin. En tiennyt muusta, en ollut vielä valmis valitsemaan. Mutta Harrysta en luopuisi, en ellei minua raastettaisi hänen rinnaltaan väkipakolla.
Katselin hänen mustia harottavia hiustupsujaan, mikä minnekin sojottavia noenmustia säikeitä. Niin samankaltaisia kuin isällään.
Jos valitsisin toisin, mietin pystyisinkö viemään hänet Jamesilta. Rakastavalta, hellältä isältä, jota poika jumaloi.
Pystyisinkö olemaan niin halpamainen, niin julma?
Toinen vaihtoehto oli jatkaa tätä omituista puolielämää, kiskoutumista taholta toiselle, kieriskelyä turhautumisessa ja kasvavassa syyllisyydessä.
Harryn nyrkki puristui takkini kauluksen ympärille, hän ynähti ja hänen pikkuinen, valkoinen otsansa meni keskeltä kurttuun. Silitin hänen selkäänsä peukalollani.
Tajusin vasta silloin, että minulla oli yhä takki ylläni. Haalistunut, keltainen anorakki, joka kahisi kylkiäni vasten joka kerta, kun vaihdoin painoa puolelta toiselle.
Laskin Harryn varovasti sängylle ja riuhdoin takin päältäni, kuin se olisi äkkiä alkanut puristaa minua tai haista pahalta. Jätin sen kasaksi lattialle ja potkin syrjemmälle.
Mietin, olinkohan kehittymässä hyvää vauhtia oman mieleni vangiksi jääväksi psykopaatiksi.
Ehkä en aivan, en ainakaan vielä.
Päätin lujasti hakeutua hyvin etäälle kaikista minulle rakkaista ihmisistä, jos havaitsisin sellaisen tekevän tuloaan.
Olin niin syvällä omissa ajatuksissani, etten huomannut, kun James hiipi taakseni ja laski kätensä vyötäisilleni.
“ Hui!”
“ Anteeksi.”
“ Ei se mitään.”
Käännyin katsomaan häntä. Hänen ilmeensä oli tyynen levollinen ja samassa pohdin, milloin viimeksi se oli muunlainen ollutkaan.
“ Sämpylät tulevat kohta uunista, jos sinulla on nälkä.”
Hassua, että vatsani kurisi juuri sillä hetkellä.
Hymähdin. “ Taitaapa olla. Jos ne ovat yhtä hyviä kuin Bathildan, saat kunniamerkin.”
Hän virnisti. “ Okei, piilotan ne, jotka kärventyivät.”
Katsoimme kumpikin Harrya, hän oli levittäytynyt sängylle selälleen ja urahti kurkkuäänellä silloin tällöin.
“ Karhunpentu,” James tokaisi hellästi.
Vihasin itseäni. Miksi tämä ihana perhe-elämä ei riittänyt minulle? Miten niin olin ansainnut enemmän?
“ Tahtoisitko lähteä tänään porukalla elokuviin? Siriuksella on nyt jästivillitys ja myönnän, että minuakin kiinnostaa miten he saavat kuvan liikkumaan ilman taikaa.
Remus ja Matiskin tulevat.”
Hipaisin hänen kaulaansa. “ Onko se turvallista?”
James tuhahti halveksuvasti. Minä tiesin mitä mieltä hän oli. Omasta mielestään James pystyisi varmaan peittoamaan tiedät- kai-kenet yksin, silmät sidottuna ja kädet selän takana.
“ Dumbledore järjestää pari auroria vartioon.” Hänen ilmeensä kertoi missä arvossa hän kaikkia järjestelyjä piti.
Kun näytin edelleen huolestuneelta, hän hipaisi mutruisia huuliani kämmenellään, kuin suoristaakseen ne.
“ Eihän olla vielä edes varmoja, jahtaako hän juuri meitä. Pidettäisiin välillä hauskaa.”
“ Minulla on ihan hauskaa,” mutisin.
“ Ja minulla ei ole lupaa juoksennella hirvenä, ennen kuin tämä homma saadaan päätökseen.”
Hänen äänensä oli turhautunut, surumielinen. Ehkä hän teki sen tahallaan, mutta silloin syyllisyys tyrkkäsi minua.
“ Tottakai mennään. Kiva nähdä kaikki pitkästä aikaa.”
Hän puhkesi henkeäsalpaavaan hymyyn, niin aurinkoiseen, että hyvin pitkästä aikaa erotin pojan, johon olin ollut heikkona kouluaikoina.
“ Tule, sämpylät ovat valmiita.”
// Hukun hyperkiitollisuuteen, jos joku viitsii tämän lukea...
Kipeänä kotona on aikaa kirjoitella.. hih.