Itselleni on muodostunut varsin vahvoja mielikuvia eri Potter-hahmojen ulkonäöstä ja luonteesta. Iso osa on muotoutunut ihan vain kirjojen myötä, mutta myös jotkut elokuvien roolisuorituksista ovat muokanneet mielikuviani. Usein ficitkin onnistuvat jotenkin vaikuttamaan käsityksiini eri henkilöistä.
Harry näyttää mielessäni melko samalta kuin Daniel Radcliffe, mutta silmät ovat tietenkin kirkkaan smaragdinvihreät. Itse asiassa Harryn simmut ovat mielikuvissani juuri sillä rajalla, että niiden väri alkaa jo lähennellä sellaista epäaitoa piilolinssivihreää
Raja ei kuitenkaan ihan ylity... Hiukset ovat myös minun Harryllani erilaiset kuin Danilla; ne ovat enemmän kirjassa kuvatun kaltaiset, eli tosi sotkuiset (mutta sellaisella kivalla tavalla). Olen myös aina mieltänyt Hartsan hiukset vähän kihartuviksi. Mielikuvissani hiukset pysyvät samanlaisina koko kirjasarjan ajan VK:stä KV:iin asti. Olen ajatellut Harryn ulkonäöstä niin, että nuorempana hän on sellainen kirjoissakin kuvattu ruipelo, mutta iän myötä tulee sekä pituutta että massaa sopivasti lisää, ja hänestä tulee yleisesti ottaen vähän komeampi.
Ron vastaa mielikuvissani melko lailla Rupert Grintiä, mutta hän on vähän hontelompi. Kuvittelen Ronin sellaiseksi aika hoikaksi jätkäksi, joka on melko pitkä muttei mikään hujoppi. Ron on isänä todella lempeä ja tykkää hauskuuttaa lapsiaan vitseillä ja pelleilyllä. Hän haluaa olla sellainen "cool" isä, jota lapset ihailevat. Rajojen asettaminen on kuitenkin Ronille vaikeaa. Hän lepsuilee aika lailla lastensa kanssa, ja sen vuoksi vekarat oppivat kysymään lupaa kaikkeen ennemmin isältään kuin äidiltään
("Isä, saanko mä salakuljettaa kouluun luudan, jotta musta tulis paras huispaaja? Ekaluokkalaisethan ei sais, mut..." "Joo, kuulostaa ihan hyvältä idealta!")
Hermione on aika lailla vaatimattomamman näköinen kuin Emma Watson. Hänellä on sellaiset oikeasti hillittömän pörröiset tummanruskeat hiukset (vähän niin kuin ekassa ja tokassa leffassa, mutta vähän tummemmat). Mionesta ei koskaan tule mielestäni mitään kaunotarta, vaikka hänen ulkonäkönsä muuttuukin iän myötä kauniimpaan suuntaan. Hermione on luonteeltaan lempeä mutta osaa kimpaantua tarvittaessa kunnolla. Kun Hermy ja Ron muuttavat saman katon alle, Hermione joutuu jatkuvasti huomauttelemaan miehelleen siitä, ettei likaisia sukkia jätetä lattialle ja vessanpöntön reunat lasketaan alas vessakäynnin jälkeen
Hermione on ehdottomasti hyvä äiti; hän rakastaa lapsiaan koko sydämestään mutta osaa myös asettaa heille rajoja.
Ginny ei ole mielessäni yhtään samannäköinen kuin Bonnie Wright. Hän on klassisen kaunis tyttö punaisine hiuksineen ja ruskeine silmineen. Hiukset ovat ehdottomasti
leiskuvanpunaiset, eivätkä sellaiset mitäänsanomattoman väriset niin kuin leffoissa... Ginny on ainakin minun mielestäni melko nokkava ja alkaa riitelemään helposti, jos joku on hänen kanssaan eri mieltä. (En jaksa ruveta puhumaan Ginnysta äitinä tai muutenkaan hänen ja Harryn suhteesta. Jotenkin tämä koko kuvio, Harry(vihreät silmät) + Ginny(ruskeat silmät = James(ruskeat silmät) + Lily(vihreät silmät), on niin boooring.)
Draco on HOT. Älkää kysykö miksi, mutta niin se vain on
Hänellä on kapeat kasvot ja yläluokkaiset, hienostuneet piirteet. Silmät ovat jäisen harmaat, mutta aidon hymyn valaistessa Dracon kasvot niistä tulee lämpimämmän väriset. Dracon hiukset ovat luonnostaan ihan platinanvaaleat. Mielikuvissani Draco sliippaa nuorempana (ensimmäiseltä luokalta kolmannelle) hiuksensa kokonaan taakse, mutta vanhempana (nelosluokalta eteenpäin) hän sliippaa ne vähän vähemmällä geelillä ja jättää otsan sivuille pari seksisuortuvaa
Erään ficin ansiosta ajattelen nykyään myös, että Draco nauttii salaa kokkaamisesta ilman taian käyttöä<3
Sirius ei näytä pätkääkään Gary Oldmanilta. Ensinnäkin Azkabanista karattuaan hänellä on ihan hillitön, pitkä ja takkuinen hiuspehko. Hiukset ovat sysimustat. Sirrellä on vahvapiirteiset ja komeat kasvot, joiden hehkua Azkaban on kyllä pahasti syönyt. Erityisesti miehen hymyillessä komeus tulee kuitenkin esiin. Herran silmät ovat tummat, kenties niin tummanruskeat, että ne näyttävät lähes mustilta. Siriuksella oli nuorena ehdottomasti samanlaiset
hiukset kuin Johnny Deppillä nuorempana.
Remus ei ole minun päässäni juurikaan samanäköinen kuin David Thewlis. Rempalla ei ole viiksiä, ja hän on mielikuvissani vaatimattomalla tavalla komea. Sellainen perusjannu, jonka komeuden huomaa vasta, kun katsoo tarpeeksi läheltä. Remus rakastaa suklaata ja osaa leipoa herkullista suklaakakkua.
(Don't even ask.) Minulle miehen meripihkanväriset silmät ovat aina olleet itsestäänselvyys. Olen järkyttynyt, ettei tämä oikeasti olekaan canonia.
Weasleyn perheestä yleisesti... Olen aina mieltänyt Mollyn melko pyöreäksi ja Arthurin vähän honkkeliksi, kuten kirjoissa heidät kuvataan. Julie Walters on itse asiassa aika pirun lähellä minun mielikuvaani Mollysta, mutta leffojen Arthur taas ei. Itse ajattelen aina kyseiselle herra Weasleylle silmälasit ja hiukset, jotka ovat alkaneet vähän kaljuuntua. Lapsista taas Ron ja kaksoset ovat pitkiä ja vähän honteloita, kun taas Charlie ja Percy ovat tanakamman puoleisia. Bill taas on sellainen tosi komea jannu, ei kovin pitkä muttei lyhytkään, jolta löytyy sopivasti lihaksia. Kirjoissahan muuten sanotaan, että Weasleyn kaksoset olisivat sellaisia tanakahkoja eivätkä kovin pitkiä, mutta minä en vain osaa ajatella heitä sellaisiksi. Tämä johtuu varmasti pitkälti Phelpsin veljeksistä. Percy taas on mielikuvissani vähän pyöreä, ja hänellä on ehdottomasti pyöreälinssiset silmälasit, joita hän kohentelee koko ajan tärkeilevästi. Leffa-Percy on suunnilleen niin kaukana mielikuvastani kuin voi olla (vaikka hän söpö onkin, tai ehkä juuri siksi). Minulla on myös oma kuvani jokaisen Weasleyn lapsen pisamista
Ginnyllä on melko paljon pisamia, mutta ne eivät ole kovin näkyviä. Ronilla taas on myös runsaammanpuoleisesti pisamia, ja ne ovat näkyvämpiä kuin Ginnyllä. Kaksosilla taas ei ole kovin paljon pisamia, mutta ne ovat sitäkin selkeämmin erotettavissa. Charliella on vain vähän pisamia, ja nekin peittyvät päivetyksen alle. Percyllä on paljon pisamia, mutta ne ovat melko vaaleita. Bill on lapsista ainoa, jolla ei ole lainkaan pisamia.
Lilystä ja Jamesista en jaksa sen pidempiä tarinoita sepittää. Jamesilla on ehdottomasti sotkuinen ja kihartuva hiilenmusta tukka kuten pojallaankin. Hänellä on lämpimät suklaanruskeat silmät. Lilyllä taasen on syvänpunaiset, paksut, pitkät hiukset, jotka taipuvat hieman latvoista. Silmät ovat ovaalin muotoiset ja täsmälleen samanväriset kuin Harrylla. Lilyn ja Jamesin avioliitto ei mielestäni ollut missään nimessä kulissi, vaan siinä oli kyse aidosta rakkaudesta.
Narcissa on todella kaunis. Hänellä on kuulas ja hyvin vaalea iho, ja myös hiukset ovat säihkyvän vaaleat. Hiukset eivät missään nimessä ole osittain tummat kuten leffojen Narcissalla. Cissy on erittäin älykäs mutta kylmä persoona, joka laskelmoi tilanteita mielessään jatkuvasti. Narcissan ja Luciuksen avioliitto on ehdottomasti kulissi. Kumpikin juoksee vieraissa, mutta ulospäin täytyy näyttää hyvinvoivan perheen idylliä. Narcissa rakastaa Dracoa, mutta hän tekee sen omalla hiljaisella ja syrjäänvetäytyvällä tavallaan. Iltasadut ja rakkaudentunnustukset eivät ole hänen tyyliään.
Fleur ei ole lainkaan leffa-Fleurin näköinen. Hän on säkenöivän kaunis, ja hänellä on pitkät, lähes vyötäisille ulottuvat platinanvaaleat hiukset. Silmät ovat syvänsiniset, ja iho on virheettömän sileä. Hiuksiin hän kiinnittää usein jonkinlaisia koristeita. Itse asiassa mielikuvani muistuttaa aika paljon Launiksen kansikuva-Fleuria. Fleurin vaatteet ovat aina kauniita ja istuvat hänelle täydellisesti. Minulla on myös selkeä visio siitä, että Fleurin hääpuku oli puhtaan valkoinen ja olkaimeton
Fleur ei ole kovin pitkä muttei lyhytkään. Jostain syystä minulla on myöskin sellainen mielikuva, että hän osaa laulaa...
No niin, siinä oli jonkin verran mielikuviani eri Potter-hahmoista. Lisääkin olisi, mutta en jaksa enää kirjoittaa. Pakko on kuitenkin huomauttaa yhdestä usein ficeissä esiintyvästä seikasta, joka huvittaa minua suuresti. Nimittäin
huispauslihaksista Siis anteeksi, mistä lihaksista? Miten ihmeessä huispaus kasvattaa lihaksia? Ymmärrän vielä esim. sen, että lyöjien käsivarsien lihakset vahvistuisivat, kun he joutuvat hutkimaan ryhmyjä päivän mittaan, mutta kun se tuntuu aina olevan Harry, jolla on ne ns. huispauslihakset. Tuntuu mielettömän uskottavalta, että
etsijällä on jotkut hiton lihakset. C'mon. "Kiertelin tossa just harkoissa huispauskentän ympäri kymmenen kertaa, kyllä nyt on vatsalihakset kasvanu!" Say what?
Lopuksi vielä random-huomautus Inceptionin parista hahmosta, sillä katsoin leffan eilen toistamiseen...
Eames nimittäin kiusoittelee Arthuria ja väittelee hänen kanssaan vain, koska on salaa rakastunut kyseiseen mieheen
Arthur taas osaa peittää tunteensa ilmeettömän naamion taakse, mutta hän on myös kiinnostunut Eamesistä. Tämähän on ihan ilmiselvää. Se kohta, jossa poppoo on menossa Fischerin unen kolmannelle tasolle, ja Arthur sanoo Eamesille "Go to sleep, Mr. Eames." ennen kuin pistää kaikki nukkumaan, on lööv<3 Ei mitään Ariadne/Arthuria, nämä kaksi ovat paljon parempi vaihtoehto
~Joci