Hermione: Jee, kiva kuulla, että tykkäät tästä sotkusta vieläkin. Ja kuinka muuten sitä sotkua tulisikaan lisää, ellei Dolphy mukaan kuvioihin tulisi säätämään? Jaa-a, ehkä hän ja Bella saavat toisensa. Tai sitten eivät. Ken tietää...
Lumille: Juu, ihan hyvä vaan, ettet enää sano mulle yhtään mitään Roysta. Melkein jo onnistuit manipuloimaan mut sen puolelle
Mun pitää säästää myötätuntoni Sibylle! Kyllä sitä Bellaakin taas tullaan näkemään, itse asiassa taitaapa tulla mukaan taas tässä luvussa
Beatrice: Lukuja tähän on tulossa vielä... tota noin... tämän luvun jälkeen kolme kappaletta jos oikein laskin (mun matikkapäällä saattoi mennä väärinkin
). Ai mitä? Repesit miestennielijä-Bellatrixille? Miksi ihmeessä? No okei, kyllä mä tiedän, koska repesin itekin siinä vaiheessa, kun se oivalsin. Suorastaan loistava lempinimi Bellalle
Dolphy on aikas ehana. Niin ja joo, Sweeney Todd on aivan käsittämättömän ihana elokuva. Mun pitäs taas jossain vaiheessa se kattoa. Edellisestä kerrasta kun on jo... kaks viikkoa? Kolme viikkoa? No, joka tapauksessa pitkä aika. Katon sen vaikka sitten kun tuon viimeisenkin kokeen saan pois alta
Natural: Ehkä se Royn hengenpelastushomma oli vähän niinku vahinko
Tai jotain. Huu, meil ukkosti täällä yks ilta. Tosin se kesti kyllä erittäin pitkään, jopa yhen jyrähdyksen saimme kuulla
Ja joo, niinpä, tietty Dolpykin pitää vielä mukaan sotkea
love^me^hate^me: Hei jee, uusi lukija, kivakiva
Juu, mä tiedän, mulla on nyt ollut joku asenneongelma, kun näistä luvuista on tullut näin lyhyitä. Kyllä mä yleensä pitempiä lukuja jatkiksiini kirjoitan, mut tän kanssa on tosiaan jonkii sortin ongelma. Mutta niin joo, kiva kuulla, että tykkäät. Siby kaipaa myötätuntoa, mutta kyllä se Bella on silti aikas mahtava
A/N: Eikä sitten sanaakaan kellonajasta, jolloin olen tämän luvun tänne laittanut
Ei toki, senna ei koskaan valvo pikkutunneille seikkaillen finissä, ei nuku paria tuntia yössä tai mitään muutakaan. Tämä kellonaika johtuu vain siitä, että senna on yli-ihminen! Älkää minult kysykö, mikä se on. Kysykää asiaa sen sijaan Lumillelta, Lumille kyllä tietää
Tai ainakin sen pitäisi tietää. Niin ja sitten nuo laulunsanat tuossa alussa ovat SIG:n kappaleesta Laitakaupungin laulu (ihana kappale!)
IX luku
Lapsi naisen valepuvussaSä olit kuudentoista, vain kuudentoista,
lapsi naisen valepuvussa
Oi keijukainen, sua ujostelen,
niin kokenut jo rakkaudessaPerhanan Lockhart, Rodolphus manaili mielessään ja potkaisi kiukkuisesti eteensä osuneen kiven maantien ojaan. Pitikin hänen mennä muistuttamaan siitä jutusta, vuosia vanhasta, jolla ei ole enää mitään merkitystä. Mutta tietenkin sillä on. Ilman Lockhartia minä olisin varmaankin kuollut. Olen hänelle palveluksen velkaa. Mutta millaista palvelusta hän minulta pyytäkään? Täysin mahdotonta, eihän se koskaan voisi onnistua.
Bellatrix Musta oli aina ollut kiinnostunut komeista, puheliaista toiminnan miehistä. Rodolphus tiesi, ettei ollut niistä kumpaakaan. Ei niin kuin tummakiharainen Rabastan, jonka suu kävi jatkuvasti. Ei niin kuin vaalea, enkelimäinen Gilderoy Lockhart, jonka suu suolsi valheita ilmoille niin tiheään tahtiin, että oli jo lähestulkoon ihme, että tämä niin harvoin jäi niistä kiinni. Ei, Rodolphus oli vain hiljainen ja vakava, ei edes hyvännäköinen karkeine, tummine piirteineen ja harmaine silmineen. Ei hauskaa seuraa, hän oli aina ollut juro ja vakava.
Kyllä Rodolphus sen myönsi, että oli kouluaikoina ollut aivan korviaan myöten pihkassa Bellatrixiin. Tyttö oli ollut niin mystisen viehättävä siinä kaikessa tummuudessaan. Salaperäinen suorastaan. Mutta koskaan toinen ei ollut suonut hänelle pienintäkään hymyä, ei edes hyväksyvää silmäystä. Katse Rodolphusta kohtaan oli aina ollut kylmä, luotaantyöntävä.
Bellatrix oli ollut kuudentoista, kun Rodolphus oli huomannut, kuinka tuosta poikatytöstä oli varttunut aikuinen nainen. Se oli saanut hänet kiinnostumaan tummasta tytöstä, joka oli aina jäänyt hänelle vain arvoitukseksi. Se oli saanut hänet ihastumaan täysin.
Jotain sellaista Bellatrixissa oli muuttunut niin huomattavasti, että se oli saanut monien poikien päässä pyörimään saman ajatuksen kuin Rodolphuksenkin, oli saanut poikien katseet kääntymään kun tyttö ohitse käveli. Katse oli muuttunut viekoittelevaksi, hymystä oli tullut kujeellinen, silmät olivat saaneet kiusoittelevan pilkkeen. Se kaikki yhdistettynä upeaan, muodokkaaseen vartaloon oli saanut monet pojat lankeamaan. Liian monet, jopa seurustelevat. Bellatrixin vetovoima oli rikkonut joidenkin parien välit ikuisiksi ajoiksi.
Tytöt olivat vihanneet Bellatrixia yli kaiken, mutta tämä ei ollut siitä välittänyt. He olivat vihanneet sitä, kuinka Bellatrix oli noukkinut parhaat pojat päältä ja sitten vain kylmästi jättänyt heidät, kuinka Bellatrix oli saanut kaikkien poikien huomion käännetyksi itseensä, kuinka yhtäkkiä kaikki olivat olleet kiinnostuneita vain Bellatrixista.
Rodolphus oli seurannut tapahtumia sivusta, eikä ollut voinut olla ihmettelemättä, kuinka heikko joidenkin mieli oli, kuinka helposti he lankesivatkaan Bellatrixin kuiskaamiin lupauksiin, siihen viekoittelevaan katseeseen, houkuttelevaan hymyyn. Ja mielessään Rodolphus olisi tahtonut olla yksi niistä pojista. Ei, ei kuitenkaan samanlainen kuin he. Hän olisi tahtonut näyttä Bellatrixille, että hänellä oli omakin tahto, että hän ei ottaisi naisen, tai siis siinä tapauksessa vielä tytön, käskyjä vastaan vaan pistäisi tämän ojennukseen. Hän olisi tahtonut näyttää, etteivät kaikki miehet ja pojat olleet samalla tapaa komenneltavissa, etteivät kaikki olleet vain nukkeja, leluja, jotka niihin kyllästyttyä vain heitettiin pois ja alettiin kinuta uutta tilalle. Ei, Rodolphus oli varma, ettei olisi ollut samanlainen. Hän olisi näyttänyt Bellatrixille, kuka oikein vei ja kuka vikisi.
Mutta ei Rodolphus ollut koskaan päässyt sitä näyttämään, sillä Bellatrix oli kartellut häntä, oli ehkä arvannutkin, mitä hänellä oli ollut mielessään. Bellatrixin salaperäisestä katseesta ja tummista, myrkkyä tihkuvista silmistä oli saattanut päätellä niin paljon. Tyttö oli ollut aina kovin läpinäkyvä, vaikkei sitä itse ollutkaan tiennyt. Miestennielijä, totisesti, sitä oli ollut Bellatrix Musta. Narttu mikä narttu.
Ja sitten oli Gilderoy Lockhart, joka oli koulussa pelastanut Rodolphuksen hengen, jolle hän oli elämänsä velkaa. Se nuori poika, jonka Rodolphus silloin oli tuntenut, oli nyt vuosien saatossa varttunut aikuiseksi mieheksi. Mutta Gilderoyn mieli oli vielä melko lailla samalla tasolla kuin silloinkin. Ajatteli omaa parastaan, käytti muita hyväkseen selvitäkseen kiperistä tilanteita kunnialla pois. Ei Gilderoy ollut osannut aikuistua, tämä pysyi aivan liian naiivina ollakseen aikuinen mies. Kuvitteli kaiketi, että maailma pyöri hänen ympärillään ja jos joutui hankalaan paikkaan niin sitten piti toisten olla auttamassa häntä sieltä pois.
Mutta yhtä kaikki, Gilderoy oli silti pelastanut hänen henkensä heidän ollessaan vielä Tylypahkassa. Rodolphus oli itse käynyt viimeistä luokkaa, Gilderoy oli ollut kuudennella.
Rodolphuksella oli silloin usein ollut tapana paeta metsään vain mietiskelläkseen rauhassa päätään vaivaavia asioita. Sinä iltana hän oli miettinyt Bellatrixia ja sitä, kuinka tyttö oli aina häntä kohtaan kylmän torjuva. Sen illan jälkeen hän ei ollut enää metsään uskaltautunut. Pelkkä muistaminenkin sai pelon kylmät hikikarpalot kohoamaan otsalle. Hitaasti, uhkaavasti lähestyvä akromantellaparvi oli kamalinta ja ahdistavinta, mitä Rodolphus oli koskaan elämässään kokenut.
Ja koska Gilderoy oli silloin sattunut paikalle, tietenkin pelkkää lapsellista uteliaisuuttaan, kuinkas muutenkaan, ja pelastanut hänen henkensä, oli nyt Rodolphuksen aika korvata tuo tapahtunut, pelastaa Gilderoy. Mutta silti Rodolphus pohti kiivaasti, voisiko se edes onnistua. Koulussa Bellatrix Musta oli juuri ja juuri katsonut häneen, joten miksi mielipide nyt yhtäkkiä vain vaihtuisi.
Ei se vaihdukaan, Rodolphus ajatteli. Mutta ainakin voin siinä tapauksessa sanoa yrittäneeni. Ei, minun on aivan pakko yrittää kunnolla. Olin silloin ihastunut Mustaan, olen ehkä edelleenkin, vaikken vuosiin ole häntä edes nähnyt. Minä aion saada hänestä vaimon itselleni. Hän on puhdasverinen luihuinen, joten mikäs sen parempaa.
Rodolphus huomasi kadulla hieman edellään häneen selin olevan tummatukkaisen naisen. Kaikesta päätellen siinä oli Bellatrix. Ei tuosta kurittomasta kiharapehkosta vain voinut erehtyä.
Rodolphus lähestyi naista epäröiden. Naisen askeleet katukivetyksellä olivat hitaat, joten nopeasti Rodolphus saavutti tämän. Hän keräsi kaiken rohkeutensa ja mielessään päätti, että tämä takuulla onnistuisi. Lestrangeja ei oltu luotu epäonnistumaan.
”Eikös se ole itse Bellatrix Musta?” Rodolphus kysyi.
Nainen käännähti ympäri, ja jo siinä vaiheessa Rodolphus tiesi arvanneensa oikein. Tummat, pistävät silmät, jotka tarkkailivat miestä laiskasti ja arvioiden, oli Rodolphus usein ennenkin tuntenut selässään. Naisen huulille levisi ovela hymy, joka niillä niin monesti oli nähty.
”Rodolphus Lestrange”, Bellatrix totesi.
”Minä aivan itse omassa persoonassani”, Rodolphus myönsi.
”Näkeehän sinuakin”, Bellatrix sanoi. ”Et ole muuttunut yhtään vuosien saatossa. Olet yhä yhtä rujo kuin koulussakin.”
”Sinä sen sijaan olet vain kaunistunut”, Rodolphus jatkoi koettaen olla välittämättä Bellatrixin kirvelevistä sanoista. ”Ja mitä minä kuulin, että olet mennyt kihloihin. Sieväpoika Lockhartin kanssa oikein.”
”Mistä sinä siitä tiedät?” Bellatrix tivasi.
”Kaikkihan siitä tietävät”, Rodolphus sanoi huolettomasti. ”Nostan miehelle hattua siitä, että hän on saanut sinut asettumaan aloillesi, vaikken kylläkään -”
”Emme me vielä ole naimisissa!” Bellatrix keskeytti.
”Se on vain ajan kysymys”, Rodolphus totesi. ”En kyllä tiedä, kannattaako sinun.”
”Kuinka niin?” Bellatrix kysyi.
”Et tainnutkaan tietää”, Rodolphus hymähti.
”Tietää mitä?” Bellatrix tiukkasi.
”Kauniit miehet ovat aina pahimman sortin valehtelijoita ja pettureita”, Rodolphus kertoi. ”He syytävät valheita ilmoille jatkuvasti. Kaikesta ja kaikille. Aivan, tyrmistyneestä ilmeestäsi päätellen olet sen tainnut jo huomata. Kysymys kuuluukin: Miksi siis yhä olet kihloissa hänen kanssaan?”
”Minä... minä...” Bellatrix yritti.
”Niin?” Rodolphus kohotti kulmiaan. ”Mitä sinä? Et taida tietää vastausta itsekään. Kuinka säälittävää.”
”Minä
en ole säälittävä!” Bellatrix kivahti.
”Ethän sinä koskaan”, Rodolphus tokaisi. ”Mutta en suosittelisi sinulle yhteistä elämää Lockhartin kanssa. Et voi koskaan tietää, rakastaako hän sittenkin toista naista, jonka kanssa hänen alunperin piti mennä naimisiin.”
”Sinä tiedät?” Bellatrix hämmentyi täysin ja muuttui sitten vihaiseksi. ”
Sinä tiedät?!”
”Minä tiedän”, Rodolphus myönsi. ”Eikä sitä koskaan voi tietää, vaikka hän olisikin miehiin päin. Hänen kaltaisillaan on sellainen paha tapa.”
”MITÄ?!” Bellatrix kiljahti.
”Minusta hän on aina vaikuttanut sellaiselta”, Rodolphus totesi välinpitämättömänä. ”Ja ajattele nyt. Eihän Lockhartin nimi sopisi sinulle lainkaan. Kuvittele nyt, Bellatrix Lockhart. Eihän siinä ole mitään järkeä. Tajuatko itse, miten typerältä se todella kuulostaa? Paljon paremmin suuhun sopisi vaikkapa... Bellatrix Lestrange.”
Bellatrix tuijotti Rodolphusta typertyneenä silmiään räpytellen.
”Mitä sinä yrität?” Bellatrix kysyi varuillaan.
”Luulen, ettei minun tarvitse vastata, sillä sinä itsekin tiedät jo vastauksen”, Rodolphus totesi. ”Tunteeni sinua kohtaan eivät ole lainkaan muuttuneet kouluajoilta, Bellatrix.”
Rodolphus astui aivan Bellatrixin eteen, tarttui naista hartioista ja painoi huulensa vasten tämän huulia. Bellatrix koetti parhaansa mukaan pois, mutta miehen vahvat kädet pitivät hänet tiukasti aloillaan.
Kun Rodolphus viimein laski irti Bellatrixista, naisen kämmen lävähti kipeästi hänen poskelleen. Bellatrix katsoi miestä raivostuneena, silmät liekehtien, mutta se sai Rodolphuksen vain myhäilemään tyytyväisenä mielessään.
”Kuinka sinä kehtaat?” Bellatrix huusi. ”Minä olen kihloissa, joten pidä saastaiset näppisi irti minusta!”
Bellatrix käännähti kannoillaan ja katosi pienen räksähdyksen saattelemana. Rodolphuksen suu vääntyi vinoon hymyyn hänen katsoessaan paikkaa, jossa nainen vielä hetki sitten oli seissyt. Tämähän oli sujunut melkein paremmin kuin hyvin.
Kyllä sinä vielä taivut, Rodolphus ajatteli. Olet jo alkanut epäröidä. Jonain päivänä sinusta, Bellatrix Musta, tulee vielä Lestrange, saatpa nähdä.