LUKU 3 uusista kasvoista
Lumipyry hälveni ja Harry löysi itsensä seisomasta siinä Siriuksen ja Remuksen välissä järvenrannalla Tylypahkan vaikuttava yöllinen loisto edessään. Kaikki näytti muuten aivan samalta, mutta puu, jonka alla Harry yleensä teki Ronin ja Hermionen kanssa läksyjä, oli kutistunut hitusen.
"Liemet, Harry."
Harry hätkähti ja ojensi Remukselle ja Siriukselle kummallekin omat pullot ja piti itsellään punaisen liemen.
"Kippis", Remus sanoi, korkitti pullon auki ja tipautti suunilleen kaksi tippaa lientä suuhunsa.
Vaikutus oli kuin monijuomaliemellä, hiljalleen Remuksen koko ulkomuoto muuttui vähemmän Remusmaiseksi ja pian Harryn edessä oleva mies näytti kaikelta muulta paitsi Remukselta. Hänen hiuksenvärinsä oli muuttunut hunajanruskeasta vaaleiksi ja hänen entiset meripihkanväriset silmänsä olivat saaneet sinivihreän sävyn. Remus oli myöskin kutistunut muutamalla sentillä.
Sirius katsoi häntä arvioiden, "pah, entinen Remus oli komeampi!"
Remus punehtui, "kiitos."
"No katsotaan mitä se vanhus on minulle varannut", Sirius huokaisi ja heilutteli pullossa olevaa sinistä nestettä, "luulempa ettei tämä tiedä hyvää."
Sirius maistoi omaansa ja näytti kieltään silmät yhteen puristettuina. "Hyi, yök!"
Hetken päästä Siriuksenkin ulkomuoto oli muuntunut ja Harrysta tuntui siltä, että Sirius tahtoisi tämän jälkeen vältellä kaikin mahdollisin tavoin peiliä.
"Öh", Remus tukahdutti naurunsa kun Sirius pyörähti typerästi ympäri, "krhm...olet aika...tuota..."
"Ruma", Harry sanoi todenmukaisesti, jolle Sirius heristi sormeaan.
"Kukaan, Harry, kukaan ei sano minua, Sirius Orion Mustaa, rumaksi!" Sirius kärisi epätavallisella äänellä ja asteli lyhyin askelin katsomaan kuvajaistaan vedenpinnasta.
"Minä, minä nimittäin...MIKÄ TUO ON!?" Sirius ponnahti ja kimitti käheällä äänellä vedenpintaa osoitellen.
Siriuksen ennen niin mustat, sileät ja pitkät hiukset olivat muuttuneet harmaiksi, lyhyiksi ja käkkäräisiksi. Hänen kasvonsa olivat arpeutuneet ja kiukkusen näköiset, paksut kulmakarvat korostivat kiukkuisuutta, samoin kuin ohuet, melkein olemattomat, huulet. Sirius oli lyhentynyt huomattavasti. Harrylle tuli
hänestä aikalailla mieleen Villisilmä Vauhkomieli.
"SHHH! Sirius!" Remus sähähti samalla kun Harry oli jo maistanut omaa juomaansa.
Mansikanmaku maistui Harryn suussa ja samalla hän tunsi kuinka hänen ruumiinsa venyi pidemmäksi ja näki, kuinka hänen näkönsä alkoi sumentua lasien ansiosta. Harry veti lasit pois nenältään ja katsahti Remusta, joka hymyili hänelle kannustavasti.
Harry asteli Siriuksen lähelle ja katsoi vedenpinnasta ulkonäköään. Harryn vatsa kiemursi kun hän katsoi vedessä olevaa kuvajaista, jonka mustat siistit hiukset ja suipot kasvot toivat hänelle elävästi mieleen Tom Valdedron.
"Miksi minusta tuntuu, että kasvoin melko paljon?"
"Totta kai kasvoit. Ethän sinä muuten voisi mennä seitsemäntoistavuotiaasta", Remus hymyili.
"Seitsemäntoista? Mutta minähän olen vasta viisitoista ja - "
Sirius naurahti toivuttuaan järkytyksestä, "kai sinä haluat samaa luokkaa Jamesin kanssa käydä."
Harry hymyili valoisasti ja niin he astelivat hitaasti Tylypahkaa kohti Remuksen ensin löydettyä Siriukselle sopivan pitkän kävelykepin.
Albus Dumbledore katsoi kolmea vierasta otsa lievästi rypyssä.
"Ja te siis toivoisitte, että yrittäisimme keksiä jonkinlaisen keinon nuoren herra Oldmanin muistinmenetyksen parantamiselle?"
Sirius Harryn oikealla puolella ärähti, "Niin, olisihan se ihan kätevää!"
"Älä äyski Albus Dumbledorelle!" Remus ärähti Siriukselle Harryn vasemmalta puolelta, "Hän on tuhat kertaa sinun arvoisesi!"
"Herrat - "
"Minä nyt satun olemaan huolissani lapsenlapsestani,
toisinkuin eräät!"
"Älä sinä käy minulle väittämään ettenkö itse muka olisi - "
"HYVÄT HERRAT!" Dumbledore huudahti saaden Siriuksen ja Remuksen uskottavan esityksen päätökseen.
"Yritän kaikin mahdollisin keinoin keksiä jonkin tavan, jolla saisimme Harryn muistin palautettua."
"Kiitos professori", Remus ja Sirius sanoivat yhteen ääneen.
"Ralph", Remus suoristautui tärkeilevästi, "voit aloittaa opettamisen heti maanantaina, koulua on käyty vasta kolme viikkoa ilman pimeydenvoimilta suojautumista. Professori McGarmiwa vie sinut huoneeseesi."
Remus nyökkäsi ja asteli paikalla olleen Minerva McGarmiwan kanssa ulos kansliasta.
"Edgar", Sirius irvisti nimelle, "osaat varmaan riistanvartijan mökille?"
Sirius nyökkäsi, taputti Harryn olkapäätä ja asteli Remuksen ja McGarmiwan jalanjäljissä ulos kansliasta.
"Ja Harry", Harry käänsi katseensa Dumbledoreen. "Toivotan sinulle onnea ja hyvää lukuvuotta. Voisin itse asiassa saattaa sinut Rohkelikkotorniin, Minerva olisi toki voinut viedä sinut, mutta tarvitsen itsekin pienet iltakävelyt ennen petiinmenoa."
Harry, joka oli toistamiseen lajiteltu Rohkelikkoon, nyökkäsi.
Ennen rohkelikkotorniin menoa, Dumbledore ohjasi Harryn Lihavan Leidin lähellä olevan muotokuvan eteen ja sanoi, "Pomppiva pollomuhkun mätä."
Muotokuvassa oleva suuri silmä räpäytti kulmaansa ja pomppi ylös alas muotokuvan heilahtaessa sivuun.
Harry asteli Dumbledoren perässä punaisellavärillä koristeltuun huoneeseen, jossa kaksi kotitonttua siivoivat edellisenpäivän sotkuja.
"Ah! Professori Dumbledore, Tyko ja Luurin tekevät tässä vain työtään, arvon herra", Toinen tontuista vikisi ja kummatkin heittäytyivät yhtä naurettavaan kumarrukseen kuin Dobby oli joskus heittäytynyt.
"Ah, jatkakaa toki, teette vallan mainiota työtä!" Dumbledore sanoi ystävällisesti ja tontut näyttivät paisuvan onnesta kuullessaan kehuja.
"Tiedättekö sattumoisin ovatko Johtajapoika ja tyttömme hereillä?"
"Luurin tietää, Luurin tietää! Neiti nukkuu vielä, mutta Luurin näki nuoren herran lukevan jotain arvon professori!"
"Ah, mainiota! Voisitko kipaista hakemaan herra Potterin tänne?" Dumbledore pyysi ja Harry tunsi sydämensä paisuvan jännityksestä kun Luurin katosi poksahtaen hakemaan Harryn isää.
"James Potter ja Lily Evans ovat johtajapoika ja -tyttö Tylypahkassa", Dumbledore kertoi Harrylle, "jos mieleesi tulee jotain kysyttävää, voit aina luottaa heihin."
Harry katsoi kun jalkapari ilmestyi kierreportaisiin ja pian niiden omistaja astui Dumbledoren ja Harryn eteen hiukset sinne tänne sojoittaen.
"Ah, Herra Potter, mukava tavata jälleen."
"Samaten, professori", James sanoi yllättävän kohteliaasti.
Harryn sydän tuntui hakkaavan tuhatta ja sataa kun James katsoi häntä kiinnostuneena. James toi Harrylle niin paljon mieleen hänet itsensä...musta sotkuinen tukka, pyöreät silmälasit, sama laiha olemus. Muttei salamanmuotoista arpea, eikä vihreitä silmiä...
"Olen mielissäni että löysin sinut hereillä. Tämä poika tässä", Dumbledore sanoi ja laski kätensä Harryn olalle, "On Harry Oldman ja hänet on lajiteltu Rohkelikkoon. Hän on juuri menettänyt vanhempansa ja potee vakavaa muistinmenetystä. Toivon, että auttaisitte häntä sopeutumaan kouluun ja auttamaan häntä muissa häntä askarruttavissa asioissa."
James nyökkäsi, "eikö muistinmenetys hankaloita opiskelemista, muistaako hän aiemmin opetellut loitsut?"
Harryn sydän oli pysähtyä, niin tosiaan, joutuisiko hän ensimmäiselle luokalle?
"Voi ei", Harry käänsi katseensa hymyilevään Dumbledoreen.
"Opiskellessamme ja harjoitellessamme taikoja, me kehitämme omaa sisäsitä taikaamme, emmekä opiskele sanarimpsuja ulkoa."
Harry ja James kohottivat kumpikin oikeaa kulmaansa, mutteivät sanoneet mitään.
"Autamme Harrya mielellämme", James sanoi pirullinen hymy huulillaan, jota Dumbledore ei huomannut.
"Loistavaa, minä käynkin tässä viemässä Harryn rohkelikkojen makuusaleihin ja painun sitten itsekin nukkumaan."
"Hyvää yötä herra Potter!"
"Hyvää yötä professori, Harry."
"Hyvää yötä i...James."
Harry majoittautui Remuksen, Siriuksen ja Peter Piskuilanin kanssa samaan huoneeseen Jamesin vanhalle nukkumapaikalle. Saapuessaan Harry oli löytänyt kaikki nukkumasta ja oli hymyillyt tutulle tunteelle.
Tik, tik, tik...
Nuoremman Siriuksen hopeinen rannekello...
Tik, tik, tik...
Roninkin päihittävä kuorsaus kellon omistajalta...
Tik, tik, tik...
Pyöriskelyn rapinaa Peterin sängystä...
Tik, tik, tik...
Ja makeaa maiskutusta Remuksen pylvässängynverhojen takaata.
Harry makasi sängyssään ja sulki silmänsä, tunnelma oli tismalleen sama kuin tulevaisuudessa.
"SIRIUS,
PÄÄ KIINNI!"
Harry puristi silmiään tiukemmin kiinni yrittäen sulkea melun.
Mitä? Hän ajatteli,
mitä Sirius teki heidän makuusalissaan?
"Reeeeeeeemuuuuus, prinsessan on aika herätä!"
Harry hymyili itsekseen. Niin tosiaan, hänhän oli saapunut menneisyyteen ja tavannut isänsä.
"Sanoin, että..." Remus aloitti rauhallisesti, "
PÄÄ KIINNI!"
"Awww, mutta Reeemus, et sinä yleensä näin pitkään nuku!"
Harry kuunteli kuinka ilmeisesti Sirius asteli ympäriinsä ja karjui kurkku suorana, "
HEEEEERÄTYS! KAIVAKAA NE PÄÄNNE ULOS NIISTÄ TYYNYISTÄ! ETTEKAI HALUA MYÖHÄSTYÄ TUNNEILTA?"
"
NYT PÄÄ KIINNI SIRIUS! ON VASTA LAUANTAI!"
"Höh!" Harry kuuli Siriuksen sanovan pettyneenä, "Olin
niiiin varma, että olisit mennyt lankaan."
"Pyh", Remuksen käheä ääni kantautui Harryn korviin, "ja mistä lähtien sinä olisit ollut huolestunut tunneilta myöhästymisestä."
"Ääh okei sitten", Sirius tuhahti muka pettyneenä, "
nuku sitten."
"Kiitos."
Harry haukotteli ja päätti nousta ylös, ei hän kuitenkaan unta enää saisi. Hän ehti vain avata pylvässängyn verhot ja nousta pois sängystä kun Sirius karjaisi,
"
AAA! TUHUNKEILIJOITA!"
"Sirius
nyt..." Remus repi pylvässängyn verhot auki ja ponnahti ylös. Hän oli ilmeisesti aikonut sanoa pari harkitusti valittua sanaa Siriukselle, mutta nähtyään Harryn, hän sulki suunsa kiinni.
"Mitä täällä tapahtuu?" Peter Piskuilanin väsynyt hahmo asteli haukotellen Siriuksen vierelle ja jäi sitten siihen tölläämään Harrya.
Peter, Remus ja Sirius tuijottivat hetken Harrya ja juuri kun Harry oli avaamassa suunsa, Siriuksen kasvoille levisi leveä virnistys.
"Ja kuka sinä mahdat olla? Eksyit katsos väärään petiin", Sirius sanoi asiallisesti, "siinä katsos nukkuu parhaista parhain kaverini."
Sirius katsahti Remusta, "ei siis pahalla."
"Öh minä - " Harry aloitti Remuksen pistäessä väliin, "Sirius. James ei enää nuku täällä, hän nukkuu johtajapojan huoneessa."
Sirius tuhahti, "se
James
Potter ei kauaa siellä viivy, ei hän kestä olla siellä typerässä
Jalkarätti
Pedissään,
Johtaja
Pojan huoneessaan kovinkaan kauaa!" Sirius korotti kirjaimet J ja P mahdollisimman selkeästi.
"Sano minun sanoen, mutta kyllä hän sieltä ennen pitkää laahustaa takaisin tänne!"
"Professori Dumbledore sanoi, että nukkuisin täällä", Harry pisti nopeasti väliin, ennen kuin joku taas keskeyttäisi hänet.
"Äääh!" Sirius tuhisi, "No okei, mutta jos meidän rakas
Jästi
Päämme päätää astella takaisin tänne, saat nukkua...öh."
Sirius pyörähti ympäri katse poukkoillen sotkuisessa huoneessa, "tuolilla."
Harry nosti toista kulmakarvaansa ja Remus tallasi Siriusta varpaille.
"AI! Mistä hyvästä tuo oli? Se oli vitsi, Remus,
vitsi!"
Remus irvisti Siriuskelle ja käänsi kasvonsa Harryyn päin, "Anteeksi tuosta. Kuka sinä muuten olet, en huomannut tuloasi...jos totta puhutaan, en ole tainnut koskaan edes nähdä sinua."
"Ei se mitään", Harry vakuutti. "Olen Harry Oldman ja tulin tänne viimeyönä. En uskokaan että olisitte nähnyt minua, tämä on nimittäin ensimmäinen kertani Tylypahkassa."
"Ai jaa", Remus vaikutti kiinnostuneelta, "miksi sinä tänne jouduit?"
Harry painoi esittävästi päätään, "kävin ensimmäiset vuoteni kotikoulua, mutta sitten Voldemort löysi perheeni ja...no tuota..."
Remus vaihtoi vaivaantuneena painonsa toiselle jalalle, "ei sinun tarvitse kertoa enempää, jos et halua."
Harry hymähti, "en muista asiasta mitään, muistan vain kuinka naapurini löysi minut talonraunioista ja, no, muuta en muista. En muista mitään vanhemmistani tai aikaisemmista kouluvuosistani."
"Ai", Remus näytti huolestuneelta, "muistinmenetys siis."
"Mutta sinähän sanoit että tämä on ensimmäinen kertasi Tylypahkassa", kaikki käänsivät katseensa Peteriin, "mistä voit olla varma?"
Remus irvisti ja pamautti Peteriä päähän.
"Mitä?"
Harry hymähti, "en voikaan olla varma."
Syntyi vaivaantunut hiljaisuus jonka aikana Harry toivoi tarinan menneen täydestä.
Sirius vihasi hiljaisuutta ja niimpä päätti rikkoa sen, "okei, nyt syömään surkusakki! Mulla on näääälkä!"
Harrysta Sirius vaikutti ylikasvaneelta vauvalta kun hän katsoi Remusta silmät suurina, kuin odottaen isältään lupaa.
"Joo, mennään", Remuskin sanoi ja Sirius taputteli innoissaan käsiään hoputellen muita pukeutumaan.
"Joo ja muuten!" Sirius käännähti Harryyn päin, kun tämä puki Dumbledoren hänelle antamaa koulupukua päälleen, "kiitos, kiitos. Sinun ansiostasi sain Remuksen ylös sängystä!"
Remus heitti hyvin tähdätyn tyynyn ja osui sillä Siriusta suoraan kasvoihin.
"Ruokaa!" Sirius juoksi Suuren salin ovista sisään Rohkelikkojenpöydän ääreen, Jamesin viereen.
Harry, Remus ja Peter astelivat hekin istumaan Jamesin ympärille.
"Huomenta!" Remus haukotteli ja nappasi itselleen yhden leivän.
Sirius oli sillä välin kahminut oman lautasensa täyteen ja lastasi siihen vielä lisää ruokaa.
"Öh, Sirius", Harry sanoi epävarmasti, "eikö tuo ole jo aivan riittävä määrä?"
Sirius lopetti ruoan lastaamisen ja katsoi Harrya, "hä? Kuinka niin?"
Harry kohautti olkiaan ja katsoi kuinka Sirius jatkoi ruoan kahmimista.
"Tuo on aivan normaalia", Harry käänsi katseensa Jamesiin, joka katsoi häntä kiinnostuneena, "Siriuksella on pohjaton vatsa."
Juuri sillä hetkellä melkein kaikki Suuressa salissa oliat rämähtivät nauruun, kun Luihuisten pöydässä istuvat olivat aiheuttaneet hämminkiä. Heidän hiuksensa olivat muuttuneet mitä erikoisimman värisiksi ja muutama alkoi loilottamaan lauluja joululauluista Rohkelikko on huispauksen maailmanmestari - hoilotuksiin.
Sirius kohotti kurpitsamehulasiaan, "Kiitos heille kannustuksesta."
"Vielä minä joskus näytän niille..."
Harry käänsi katseensa tyttöön, joka istui lähellä häntä punaiset pitkät hiukset kasvojensa kehyksinä.
"Hoi, Evans!" James huudahti toinen käsi lennähtäen hiuskiin.
Lily Evans, Tylypahkan johtajatyttö, käänsi päänsä jonkinsorttisen verivihollisensa puoleen, "niin?"
"Mitä mutiset siellä?"
"Ai mitäkö mutisen", Lily ärähti raivoissaan, "vielä minä joskus näytän niille, niille, `
Kelmeille´. Luulevat olevansa jotain tosi hienoa..."
Harry katsoi hämmentyneenä äitiään, miksi hän sanoi noin? Hänhän olisi voinut suoraan vaikka hypätä Jamesin kurkkuun ja raivota hänelle.
Tosin, ei Harry sitä toivonut.
"Ai näytät heille?" Sirius kysyi kiinnostuneena, "tiedätkö keitä he ovat?"
Harry katsahti Siriusta ja viimein hän oivalsi sen, kukaan ei tiennyt keitä Kelmit olivat. Lily ei tiennyt, että hän itse asiassa uhosi itse Kelmeille.
Mutta tieto siitä ei hätkähdyttänyt Harrya yhtä paljon kuin se, että nyt hän oli tavannut myös äitinsä. Lily Evans, jonka punaiset hiukset sopivat kauniisti vihreisiin silmiin, jotka Harry oli nähnyt omasta peilistään niin usein...
"No en!" Lily ärähti saaden Harryn heräämään mietteistään, "ja arvaa vaan mitä teen kun saan tietää."
"He ovat taitavia pitämään itsensä niin piilossa", Remus totesi tyynesti ja Lily tuhahti.
Lilyn katse osui Harryyn ja hän laittoi kätensä yhteen hymyillen säteilevästi, Harry tunsi sulavansa paikalleen.
"Sinä olet varmaan Harry! Potter kertoi tulostasi, minä olen Lily Evans."
Harry hymyili, "hauska tavata."
Lily nyökkäsi ja lisäsi vielä, "voit kysyä minulta apua aina jos tarvitset, okei."
Harry nyökkäili kiivaasti.
"Tuota noin, Evans", Lily käänsi pahaaenteilevän katseen Jamesiin.
"Niin...?"
"Ensi viikollahan on Tylyahon reissu, haluaisitko - ?"
"Oooh, totta kai haluan!" Lily huokaisi.
Sirius, Remus ja Peter näyttivät kuin puulla päähän lyödyiltä. James näytti kerta kaikkiaan menettäneen puhekykynsä.
"Sinä, sinä - sinä siis...haluat...?"
"Tottakai minä haluan mennä Tylyahoon", Lily kiristi hampaitaan, "kavereideni kanssa."
Sirius huokaisi helpotuksesta ja ihaili lautastaan, joka oli täynnä ruokaa.
Lily nousi ylös ja asteli ulos Suuresta salista.
James käänsi kysyvän katseensa Siriuskeen.
"Mitä? Minä jo hei ihan oikeasti luulin, että olitte harrastaneet jotain sopimatonta siellä JättimäisenPunkkanne perukoilla - HEI!"
James oli pamauttanut Siriusta päähän ja kurpitsamehut olivat pyrskähtäneet Harryn suusta pöydälle kun hän nauroi Siriuksen esittelytaidoille.
Remus pudisti päätänsä ja Peter kikatti hänen vieressään.
Tästä oli tulossa vielä hulvaton vuosi.
O__o
R&R
Kommentit olisivat tosi mukavia *bling, bling*
Sori muuten tästä, tää osa saatto olla melko sekava.
Päätin kirjottaa tän luvun vähän tälleen erilailla....enemmän aukkoja...tai mitä onkaan