A/N: Tässä taas uusi luku. Tämäkin selkeyttää vähän asioita ja onkin viimeinen luku tästä aikajaksosta. Seuraavassa on hypätty jo aikaa eteenpäin. Toivottavasti tykkäätte
Neljäs luku
You don't have to feel like a waste of space
You're original, cannot be replaced
If you only knew what the future holds
"Beea, millanen on kummitus?" kysyi neljävuotias Sofia ja nykäisi farkkujeni lahjetta.
"Aivan kuin valkoinen lakana", vastasin hymyillen ja piirsin hänelle malliksi yhden.
"Vau. Mäkin yritän", tyttö sanoi innoissaan ja juoksi pienen pöydän luokse. Siellä hän otti tussin käteensä ja piirsi epämääräisen läntin.
La Pushin päiväkodissa oli tänään teemana halloween ja muut pelottavat asiat. Olin haastanut kaikki lapset piirtämään mielestään kaikkein kammottavimman ja pelottavimman olennon, jonka he keksivät. Yksi poika oli piirsi prinsessan ja toinen hammaskeijun, mutta muuten piirustukset menivät aika saman kaavan mukaan. Toistaiseksi tuloksena oli monta kummitusta, muumiota ja noitaa.
Katselin lasten leikkiä ja piirtämistä hymyillen. En haluaisi – ainakaan vielä – omia lapsia, mutta tämä työpaikka oli kuin tehty minulle. Rakastin pieniä ja viattomia lapsia, joiden ainoita murheita olivat pöydälle kaatunut maitolasi, huono leikkisää tai varattu lelu. Työskennellessäni pystyin irtautumaan arjesta ja muista huolista.
"Beea, minkälainen on vamppyyri?" Kasper kysyi ja ojensi minulle valkoisen paperin.
"Se sanotaan vampyyri, ei vamppyyri", oikaisin ja otin paperin. Siinä oli jo ennestään pieni neliö merkkaamassa arkkua, jossa vampyyri nukkuisi. "Ne ovat todella pelottavia ja kauniita."
"Ja ne juovat ihmisten verta!" Kasper huudahti ja murisi näyttäen hampaansa. "Siksi ne ovat niin pelottavia. Vähän kuin hyttyset."
"Vähän niin kuin hyttyset", myötäilin ja piirsin paperille miehen, jolla oli pikimustat hiukset, punaiset huulet ja 1900-luvun aikaiset vaatteet. Olin oikeastaan todella tyytyväinen lopputulokseen. Piirustustaitoni olivat kehittyneet paljon sen jälkeen, kun aloitin työni täällä.
"Ei tuo ole vampyyri!" Kasper huudahti. "Sillä ei ole kulmahampaita tai koukkunenää." Naurahdin kevyesti.
"Tämä onkin nätti vampyyri", selitin ja sain osakseni paheksuvan katseen.
"Ei vampyyrit ole nättejä, ne on rumia ja ällöjä. Ja
pahoja", poika selitti ja otti paperin pois. Hän palasi paikalleen tietämättä,että koin juuri takaumaa mielessäni.
Edwardin lähdön jälkeen olin vaistomaisesti ajatellut, että hän oli liian hyvä minulle ja vika oli minussa. Myöhemmin asiat olivat kääntyneet päälaelleen. Jotenkin ajatus oli muuttunut sellaiseksi, että Edward oli paha ja vain käytti minua hyväkseen ja kyllästyessään heitti pois. Miten siinä niin kävi?
Kävin läpi edellisen päivän tapahtumia mielessäni ja totesin, että käytökseni oli ollut ylireagointia. Edwardhan oli halunnut vain selittää käyttäytymistään ja minä olin huutanut kurkku suorana syytöksiä. Käyttäydyin jopa pahemmin kuin Jake. Hänkin oli suuttunut vain syystä. Jotenkin tuntui, että olin ollut koko edellisen päivän turhan kiivas.
Minun pitäisi selittää Edwardille.Istuin autossani ja naputin kynsilläni ohjauspyörää. Olin jo näppäillyt Edwardin numeron, mutta vihreän luurin painaminen tuntui ylivoimaiselta tehtävältä. Olimme eronneet niin huonoissa tunnelmissa. Entä, jos hän ei haluaisikaan vastata? Olin ollut niin kiihdyksissäni, etten ollut ajatellut sanomisiani. Se ei ollut ollenkaan tapaistani.
Pienen miettimisen jälkeen keräsin rohkeuteni ja soitin. Kuului yksi tuuttaus ja pieni kolahdus merkiksi, että linja oli auennut.
"Edward", kuului varovainen, mutta itsevarma vastaus linjan toisessa päässä.
"Nyt taitaa olla minun vuoroni selittää", aloitin, mutten saanut vastausta. Mieleni olisi tehnyt sulkea puhelin.
"Sama paikka kahdenkymmenen minuutin kuluttua?" kysyin.
"Tulen paikalle", Edward vastasi kireästi. Suljin puhelimen. Edwardin äänensävystä ei voinut päätellä vielä hänen mielentilaansa. Saattoi olla, että hän vihasi minua tai sitten ei. Joka tapauksessa lähdin ajamaan kohti Forksia.
Kun avasin Center Cafen oven, näin kulmapöydässä istuvan miehen pronssiset hiukset. Olin miettinyt koko matkan sopivaa aloitusta, mutten ollut keksinyt mitään hyvää. Välimme eivät olleet koskaan aikaisemmin olleet näin kireät. Kävelin varmasti kohti pöytää ja istuuduin Edwardia vastapäätä. Hän tuijotti minua ilmeettömästi.
"Hei", aloitin. Edward nyökkäsi tyynesti. "Anteeksi se eilinen. Olin vain niin väsynyt riitelyyn."
"Et tehny mitään väärää. Minun pitäisi pyytää anteeksi sinulta", hän vastasi. Jotenkin kaikki hänen ilmeettömyytensä ja vaisuutensa sai minut yhä pahemmin vakuuttuneeksi siitä, että hän vihasi minua.
"Miksi?" kysyin typerästi. Tuntui, etten taaskaan ajatellut sanomisiani. Edwardin seurassa oli vain niin helppo sanoa kaikki, mitä sylki suuhun toi.
"Koska puutuin elämääsi", hän vastasi ja näytti pahoittelevalta.
"Ei se mitään. Olenkin kaivannut selitystä kaikki nämä vuodet", sanoin hiljaa. Olin jo monta vuotta esittänyt Jacobille,että olin päässyt täysin yli kaikesta entisestä, vaikka se olikin kalvanut minua aina. Halusin vastauksia, mutta samalla pelkäsin niiden satuttavan. Nyt olin saanut vastaukseni ja tunsin helpotusta. Mikään ei kuitenkaan muuttunut. Seurustelin yhä Jaken kanssa. Edward oli minulle vain... Mikä?
"Saanko kysyä elämästäsi lähtöni jälkeen?" hän kysyi ja keskeytti ajatteluni.
"Kai on vuorosi", vastasin varovaisesti, koska en tiennyt, mitä hän kysyisi. Charliesta, suhteestani Jakeen, työpaikastani?
Edward mietti hetken ennen kuin alkoi laukoa kysymyksiä. Hän kysyi kaikkea mahdollista elämästäni; kuinka lukio oli mennyt, missä työskentelin ja miksi, pidinkö työstäni, miten päädyin yhteen Jaken kanssa. Vastaamalla kysymyksiin kerroin periaatteessa elämäntarinaani. Kaikista eniten minua hämmästytti Edwardin kiinnostuneisuus. Hän halusi oikeasti kuulla elämästäni ja halusin itsekin kertoa. Oli pitkästä aikaa mukava kertoa vapaasti elämästään jollekulle, joka kuunteli.
"Riitelettekö paljon?" hän kysyi. Yllätyin aiheen vaihdoksesta. Äsken olimme puhuneet kodistani La Pushissa ja nyt pääsimme jo vakavampiin aiheisiin.
"Välillä", vastasin ja muistelin edellisen päivän. Olimme lähiaikoina riidelleet Jaken kanssa enemmän kuin ennen ja riidoista oli tullut rajumpia. "Mutta sovimme aina."
"Suuttuuko hän helposti?" Edward jatkoi tenttaamistaan.
"Ei hän... Ainakaan ilman aihetta", vastasin kierrellen. Edward tuijotti minua silmiin ja yritti katsoa, puhunko totta.
"Suuttuiko hän eilen?" Nyökkäsin.
Hän vilkaisi olkapäätäni, joka näkyi hiukan villapaidan lomasta. Siihen oli ilmestynyt suuri mustelma. Vedin kiusaantuneesti paitaa ylöspäin.
"Tekikö hän tuon?" Edward kysyi pahoittelevasti ja puristi kätensä nyrkkiin.
"Ei", valehtelin. "Kolautin se kaapin kulmaan kumartuessani." Toivoin, että olisin kehittynyt valehtelussa. Jäin yleensä aina kiinni. Edward nyökkäsi mietteliäänä ja hiljaisuus laskeutui väliimme.
"Voitko koskaan antaa anteeksi?" hän kysyi yhtäkkiä vakavana. "Olen ymmärtänyt tehneeni suuren virheen jättäessäni sinut. Ehkä elämäni suurimman. Olen kuitenkin onnellinen, että selvisit virheestäni etkä antanut sen pilata elämääsi." Yllätyin jälleen aiheen vaihtumisesta ja yllättävästä purkauksesta.
"En ole oikeastaan koskaan ollut sinulle vihainen", vastasin nopeasti. Edward katsoi minua yllättyneenä.
"Luulin, että olit vihainen, koska tulin takaisin. Luulin, että vihaat minua", hän sanoi. Pudistin päätäni. Kuinka väärässä hän olikaan.
"Olin silloin vihainen, koska tulit takaisin vasta nyt", selitin. "Se on oikeastaan todella mutkikasta." Edward tyytyi jälleen nyökkäämään.
"Mitä tarkkaan ottaen tunnet minua kohtaan?" hän kysyi. Mietin hetken vastaustani, koska kysymys oli hankala.
"Tunteeni sinua kohtaan eivät ole kadonneet. Ne ovat vain muuttuneet", vastasin todenmukaisesti. Edward tuijotti minua intensiivisesti ja yritti lukea sanojani.
"Eli olemme
ystäviä?" hän kysyi. Se laukaisi jännityksen. Kaiken kokemamme jälkeen niinkin yksinkertainen sana kuin ystävä ei todellakaan kuvannut suhdettamme. En kuitenkaan keksinyt mitään parempaakaan.
"Kyllä, olemme ystäviä", vastasin hymyillen. Edward vastasi hymyyni omallaan.
"Ystävät viettävät aikaa keskenään, joten varaudu siihen, että näet minua useamminkin", hän sanoi hymyillen. Nousin ylös.
"Minun pitää mennä kotiin. Meillä on Jaken kanssa hiukan puhuttavaa ja se pitää hoitaa tänään. Huomenna hänellä on susijuttuja", selitin haikeasti. Yleensä, kun Jake lähti jonnekin susien kanssa, hän palasi vasta päivän tai kahden päästä. En pitänyt siitä, kun hän oli kauan poissa kotoa.
"Nähdään", sanoin vielä hyvästeiksi ja astuin koleaan ulkoilmaan. Forksiin oli tulossa syksy pitkän kesän jälkeen. Kavahdin jo ajatustakin tulevasta riidasta. Jake ei ottaisi ystävyyttämme ilolla vastaan.
"Minä täällä", huikkasin ja astuin sisään ulko-ovesta. Kuten oletinkin, Jake istui sohvalla odottamassa minua. Hän näytti hyvin nyrpeältä ja pahantuuliselta, joten keskustelu ei tulisi olemaan helppo.
"Sitä on sitten taas hengailtu verenimijän kanssa. Luulin, että viime kerta riitti", hän sanoi äänellä, joka oli täynnä myrkkyä.
"Jake, meillä oli selvittämättömiä asioita, jotka selvitimme", selitin ja yritin pysyä rauhallisena. En halunnut riidellä tätäkin päivää.
"Joten nyt ette enää tapaa?" hän kysyi epäilevästi. Huokaisin raskaasti. Tiesin, että tämä tulisi olemaan hankalaa.
"Se ei ole niin helppoa", sanoin ja kuulin jopa itse äänestäni syyllisyyttä.
"Eli annoit sille paskiaiselle anteeksi ja aiot nyt karata hänen kanssaan?" Jake kysyi dramaattisesti. Hän kuulosti aivan pikkukakaralta.
"Me olemme vain ystäviä!" huudahdin ja sain osakseni käheää naurua.
"Niinhän sinä sanot", Jake murahti.
"Luoja, Jake. Joskus tuntuu, että seurustelen viisivuotiaan kanssa!" huudahdin. Se hiljensi hänet. "Minä seurustelen sinun kanssasi. Edward on vain ystäväni. Hän on silti ystävä, jonka kanssa minulla on ollut pitkä ja vaikea historia eikä sitä voi noin vain sivuuttaa olankohautuksella. Rakastan sinua, en häntä." Jake katsoi minua pitkään silmiin kunnes leppyi.
"Olet oikeassa", hän sanoi alistuneena ja halasi minua. Vihdoin tuntui kuin kaikki järjestyisi.
Heräsin kolahdukseen, kun ulko-ovi meni kiinni. Jake oli luultavasti lähtenyt. Oli lauantai, joten minulla ei olisi edes töitä. Taas yksi viikonloppu täysin yksin. Tai voisinhan mennä Rachelin luo. Hänellekin kelpaisi luultavasti seura.
Ajatteluni keskeytti kännykkäni soittoääni. Katsoin nopeasti soittajan nimen ja vastasin.
"Mennäänkö kahville, koska niinhän ystävät tekevät", kuului ääni puhelimesta ja suupieleni vetäytyivät väkisinkin hymyyn.
After a hurricane comes a rainbow
A/N: Katy Perry, Firework. Juu, tota kommentit on tooosi kivoja