A/N: eemi: kiitos paljon kommentistas, tarkotatkohan sitä haastetta, mistä puhuttiin mesessä? Se mihin lupasin paritukseksi D/Herm?
Luku 3.“Harry! Mikä sinulle tuli?” Hermione tivasi hätääntyneenä ja tuijottaen Harrya.
Harry ei vastannut heti. Hän tuijotti Annaa tytön kävellessä Ollivandersille päin.
“Minusta tuntuu, että näin juuri Annan”, Harry sanoi tyrmistyneenä ja kääntäen katseensa ystäviinsä. Hermionen tummanruskeat silmät paloivat halusta ymmärtää, kuka Anna oli, ja Ronin ilme oli hämmentynyt.
“Hän on Dudleyn serkku, Anna Dursley!” Harry ilmoitti huomatessaan, että tytön etunimi ei vaikuttanut toisiin mitenkään.
“
Mitä? Minä luulin, että Dursleyiden suvussa ei ole ainuttakaan noitaa tai velhoa!” Hermione sanoi, nousi seisomaan ja alkoi etsiä Annaa katseellaan. “Minkä näköinen hän on? Minne hän meni?”
“Näet pian, hän meni Ollivandersille”, Harry sanoi, ja maksoi laskun tarjoilijalle, joka seisoi kiireisen näköisenä hänen vieressään.
Kuin yhteisestä sopimuksesta he nousivat ja ryntäsivät ulos Vahvaqon jäätelöbaarista kohti Ollivandersia. Harryn kengät osuivat katuun yhä useammin, ja lopulta hän pinkaisi juoksuun. He pysähtyivät Ollivandersin ikkunan eteen. Hermione löyhytti kädellään kasvojaan, ja Ron nojasi polviinsa. Harry painoi otsansa viileää lasia vasten ja katseli sisälle. Anna olin selin häneen, ja herra Ollivander avasi tummanvihreää, pölyistä, pientä laatikkoa tämän edessä. Harryn sydän pamppaili, kun hän huomasi Ollivanderin tuijottavan häntä suurilla silmillään. Harry vetäytyi pois ikkunan luota.
“Minä menen sisään”, hän ilmoitti yksinkertaisesti, ja tarttui hilseilleeseen puuoveen, joka narahti kun sen avasi.
Sisällä on painostavan kuuma ilma. Ron ja Hermione seurasivat häntä vaitonaisina sisälle. Ron istuutui huteralle tuolille yhden korkean hyllyn eteen, ja Hermione meni hänen viereensä seisomaan. Harry jäi seisomaan ikkunan eteen. Anna ei vieläkään ollut huomannut mitään. Hän piteli kädessään sauvaa, jonka kärjestä sinkoili hopeisia ja violetteja kipinöitä. Herra Ollivander nyökkäsi Annalle hyväksyvästi ja asetti taikasauvan takaisin silkkipaperikääreisiin. Harry vaihtoi painoaan jalalta toiselle. Lopulta Anna sai maksettua taikasauvansa, ja tyttö jäi laittamaan sitä kassiinsa selkä edelleen Harrya päin.
“Päivää, herra Potter, tapaamme siis jälleen. Et kai sinä ole rikkonut sauvaasi?” herra Ollivander kysyi hinkuvalla äänellä, ja Harry hätkähti.
“E-en, minä vain…” Harry aloitti, mutta Anna keskeytti hänet.
“Harry! Merlinin nimeen, oletko sinä se Harry Potter?!”
“Anna, ole hiljempaa, minä -”
“Voi hyvä Merlin, sinä
olet se Harry Potter! Minä tunnen Harry Potterin!” Anna kirkui ja syöksähti Harrya kohti kassit käsivarsillaan, ilmeisesti yrittäen halata poikaa.
Harry hypähti taaksepäin, aivan kuin olisi juuri seissyt tulikuumilla hiilillä.
“A-anna! Rauhoitu!”
“Harry! Harry, Harry, Harry!” Anna hihkui, ja alkoi kuulostaa jo pelottavasti Lockhartilta.
Harry tarttui Annaa olkavarsista, ja ravisti tyttöä hellävaroen. Annan kasvoille levisi autuas hymy Harryn käsien koskettaessa tytön ihon pintaa.
“Anna, kuuntele. Miten sinä voit olla täällä?” Harry kysyi ja löi yhtäkkiä itseään kämmenellä otsaan. “Tai siis, kyllä minä tiedän miksi sinä olet täällä, olet noita, vai mitä?”
“Olen, olin ennen Australia-nimisessä koulussa. Se on Australiassa.”
Hermione pyöräytti silmiään.
“Mille luokalle tulet Tylypahkaan?” Ron kysyi ja Anna käänsi katseensa punahiuksiseen poikaan.
“Minä tulen neljännelle, samoin ystäväni Lisa Winter, mutta nyt minun on mentävä. Oli tosi kiva nähdä, Harry”, Anna sanoi ja iski Harrylle silmää.
Anna lähti kävelemään epäonnistuneen viehkeästi Ollivandersilta pois.
Ilmaan jäi roikkumaan typertynyt hiljaisuus. Herra Ollivader yskäisi ja laahusti korkeiden hyllyjen sekaan, jättäen jälkeensä pölyhahtuvia.
“No, olipas hän… erikoinen”, Ron mutisi ja sai Harryn tyrskähtämään.
Hermione näytti erittäin happamalta, ja tuijotteli vastakkaiseen suuntaan.
“Mikäs sinulla on, Herm?” Harry kysyi ihmetellen.
“Äh… ei mikään, huomasin vain, että tuo Anna katsasti teidät molemmat…”
“Häh?”
“No siis, tiedättehän. Katsoi
sillä tavalla. Ylhäältä alas asti”, Hermione sanoi ja jostain kumman syystä punastui hivenen.
Ron näytti samalta, kuin olisi vähän aikaa sitten nähnyt ylisuuren kärpäsenraadon.
*
Myöhään yöllä, tähtien täplittäessä tummansinistä, melkein mustaa taivasta, suuri joukko ihmisiä käveli vesilätäkköisellä kadulla. Kadun kulmassa oli ruostunut metallikyltti. Siinä luki koristeellisella käsialalla Kalmanhanaukio. Joukko käveli numero 11 ja 13 väliin, ja yksi heistä kaivoi taskustaan rypistyneen paperinpalan, ja sanoi jotakin hiljaisella äänellä. Talojen väliin alkoi ahtautua toinen talo, numero kaksitoista. He kaikki nousivat kiviset portaat ylös, pidemmät henkilöt pälyilivät ympärilleen, kunnes sytyttivät paperinpalan tuleen, ja astuivat muiden mukana suuresta ovesta sisään. Paperin pala leijaili yhä palaen tuulen mukana vesilätäkköön, ja sammui.
Harry työntyi muiden mukana tummaa käytävää pitkin, raahaten matka-arkkuaan ja Hedwigin häkkiä. Hän tarkisti kädessään olevasta rannekellosta ajan. Se näytti samaa kuin kadulla monta minuuttia sitten!
“Minun kelloni on rikki!” Harry huudahti ja sai vastaukseksi monta sihahdusta.
“
Shh, ole hiljaa kultaseni, selitämme sinulle kyllä kaiken…” rouva Weasley kuiskasi.
Harry nyökkäsi ja herra Weasley painoi sormensa huulilleen. He hiipivät ohi virttyneiden kuvakudosten suuria portaita kohti. Ron meni ensimmäisenä, raahaten suurta matka-arkkua perässään. Harryn piti pidättää nauruansa nähdessään Ronin punaisen ja hikisen naaman vain parin porrasaskelman jälkeen.
Herra ja rouva Weasley suunnistivat keittiöön, jossa kuulemma oli Siriuskin. Harry oli halunnut rynnätä keittiöön saman tien, mutta Hermione pakotti häntä kantamaan omat tavaransa yläkertaan. Harrya kyllä kiinnosti nähdä taloa, mutta vielä enemmän häntä kiinnosti nähdä kummisetänsä.
“Noin, minä jätän nämä tähän, tuleeko joku mukaani?” Harry kysyi ja täräytti matka-arkkunsa suuren tammisängyn jalkopäähän.
“Minä tulen”, Hermione sanoi ja pyyhkäisi hiuksia kasvoiltaan. “Käyn vain viemässä tämän tuonne viereiseen huoneeseen…”
“Tuletko sinä Ron?”
“Joo, Fred, George ja Ginny menivät jo, Ginny muuten nukkuu Hermionen kanssa, Fred ja George ovat tuolla yläkerran huoneessa”, Ron sanoi ja käveli portaikkoon.
Harry lähti Ronin perässä alakertaan. He olivat jo aulassa kun Hermione tuli huohottaen heidän taakseen.
“Ette sitten voineet odottaa?” tyttö sihisi ja katsoi poikia myrkyllisesti. “Ei ole kamalan kivaa jäädä tuonne ylös yksin!”
“Sori ‘Mione, Harry halusi vain nähdä Siriuksen”, Ron kuiskasi.
“Mikä ihmeen ‘Mione? Älä viitsi kutsua minua niin, Ronnie.”
“Äh, joo joo.”
“Olkaa jo hiljaa”, Harry kuiskasi ärtyneesti ja käveli hiljaa keittiötä kohti.
Kun Harry astui keittiöön joka ikinen ihminen pöydän ääressä vaikeni. Harry katsoi pöytäseuruetta: Remus Lupin, vieressään pinkkihiuksinen nuori nainen, joka hymyili ystävällisesti, Sirius, nyt paljon terveemmän näköisenä, herra Weasley, ja tumma, pitkä mies, joka näytti juuri tekevän lähtöä.
“Hei”, Harry sanoi ja heilautti epävarmasti kättään, ihmetellen, miksei Sirius tehnyt tai sanonut mitään.
“Morjens, Harry”, pinkkihiuksinen nainen sanoi. “Minä olen Tonks.”
“Kingsley Kahlesalpa”, tumma mies sanoi ja nyökkäsi.
Harry heilautti kättään uudelleen.
Sitten Sirius nousi ylös. Mies näytti hämmentyneeltä huomatessaan Harryn muodonmuutoksen. Miettikää nyt. Olisit viisitoistakesäisenä näyttänyt samalta kuin kummipoikasi näyttää sillä hetkellä. Lisäksi kummipoikasi näyttää myös parhaalta ystävältäsi, joka on kuollut. Pienoinen järkytys tai jotain?
“Harry, mukava nähdä”, Sirius sanoi ja käveli Harryn luokse kädet levällään.
“Hei Sirius”, Harry sanoi ja hymyili halatessaan kummisetäänsä. “Minulla olikin ikävä.”
Jostain syystä Sirius tiukensi otettaan Harrysta hetkeksi, mutta silmänräpäyksessä se olikin jo ohi. Harry katsoi nyt tarkemmin kummisetänsä kasvoja irtautuessaan halauksesta, ne olivat paljon pehmeämmät ja vähemmän riutuneet kuin viimeksi.
“Onko teillä nälkä? Syökää nyt iltapalaa, ja sitten menette nukkumaan, aamulla kerromme kaiken tästä paikasta”, rouva Weasley sanoi ruosteisen lieden viereltä.
Harry, Ron ja Hermione nyökkäsivät, ja istuivat tammipöydän ääreen. Samassa Fred, George ja Ginny saapuivat keittiöön ja purskahtivat raikuvaan nauruun.
“Me ollaan pidätelty naurua aulasta asti, me tavattiin Oljo!” Ginny huudahti naurunsa välistä ja kompastui koholla olevaan lautaan kävellessään pöytää kohti. Harry ja Ronkin alkoivat nauraa.
“Kuka on Oljo?” Harry kysyi ja sai vaivoin lopetettua naurunsa Ginnyn istuutuessa naama nauramisesta punaisena pöytään.
“Se on kotitonttu, hyödytön pikku tomukasa sanon minä”, Sirius murahti ja nosti jalkansa pöydälle.
“Sirius! Jalat pois pöydältä, minä tuon sinne pian ruokaa!” rouva Weasley sanoi ankarasti ja osoitti keittiöveitsellä Siriusta.
Sirius nauroi sitä haukahtelevaa naurua, jota Harry oli kaivannut koko kesän.
“Onko täällä kotitonttu?” Hermione kysyi kiinnostuneena, ja näytti jostain syystä kamalan ovelalta.
“Joo, se on ihan mielipuoli, ollut suvulla iät ajat. Sen ainoa toive on, että sen pää naulataan puulevyyn ja ripustetaan seinälle muiden kotitonttujen joukkoon”, Sirius sanoi ja laski jalkansa takaisin pöydän alle rouva Weasleyn tiukan katseen alla.
“Annetaanko sille palkkaa?” Hermione kysyi, ja näytti vieläkin hirveän ovelalta.
Sirius pudisti päätään. Hermionen kasvoille levisi voitonriemuinen ilme, ja tyttö pamautti pöytää kämmenellään.
“HA! Arvasin, siksi minulla onkin teille kaikille asiaa! Oletteko ikinä miettineet, miltä tuntuu olla kotitonttu? Raataa päivät pitkät ja…”
“…olla huonosti kohdeltuna”, Ron kuiskasi Harrylle naama leveässä virneessä, “hän on pitänyt tuon saman puheen jo kolmasti.”
Harry yhtyi virneeseen ja nojautui pöytää kohden.
“…etkä saisi siitä edes palkkaa! Tai siis, miettikää nyt! Siksi minulla onkin ilo esitellä teille S.Y.L.K.Y! Se on -” Hermione jatkoi paasaamistaan innokkaana.
“Hermione! Oljo on vanha, se vaalii perinteitä. Se ei halua palkkaa!“ Sirius keskeytti.
“Minusta sinä olet hyvällä asialla, mutta kotitontut on tarkoitettu palvelemaan, ne pitää siitä. Eivät ne
halua palkkaa, niiden kunnia-asia on palvella isäntäperhettään”, Lupin sanoi ja hymyili ymmärtäväisesti Hermionelle, joka näytti närkästyneeltä.
“Mutta luulisi juuri sinun ymmärtävän, sinuakin halveksitaan, koska olet ihmissusi! Jos ihmiset vain olisivat vähän avarakatseisempia -”
“Hermione. Ole kiltti, jätetään tämä asia tältä illalta, jooko? Iltapala taitaa olla valmista, Molly?” Sirius sanoi ja peitti haukotuksen kädellään. “Minua katsos hieman väsyttää.”
Hermione sulki suunsa ja näytti todella nyrpeältä.
*
Aamulla Harry heräsi rouva Weasleyn kovaan ääneen.
“…ja minulla on vielä kakkukin tekemättä, nouskaa ylös!”
Harry avasi silmänsä ja nousi istumaan vuoteellaan. Ron oli jo lähtenyt, pojan sänky oli myllerretyn näköinen. Harry haukotteli ja nousi ylös. Kylmä lattia sai Harrylle kylmänväreitä, ja hänen teki mieli käpertyä takaisin sänkyyn. Harry kuitenkin käveli matka-arkulleen, ja avasi sen. Päällimmäisenä oli hänen näkymättömyysviittansa, kauniisti laskostettuna. Harry oli saanut sen Dumbledorelta ensimmäisenä vuotenaan Tylypahkassa. Hän pystyi muistamaan sen päivän kuin eilisen. He olivat Ronin kanssa ihmetelleet, kuka viitan oli lähettänyt. Vihdoin oli selvinnyt, että viitta oli kuulunut Harryn isälle, James Potterille. Harry hymyili muistolleen, ja nosti näkymättömyysviitan pois matka-arkusta. Hän otti esille tummansiniset farkut, ja valkoisen t-paidan. Lopulta Harry päätti pukea päälleen myös punaisen villapaidan, koska talossa oli niin koleaa.
Saatuaan vaatteet päälleen, Harry käveli jykevät portaat alas, ja hiippaili hiljaa aulan ohi keittiöön, josta kuului vaimeita keskustelunpätkiä:
“…kenellä on vielä lahjoja?”
“…hän tulee minä hetkenä hyvänsä, vauhtia!”
Harry kurtisti kulmiaan. Mitä oli tekeillä?
Hän käveli keittiön puolelle.
“Aamuja.”
“Huomenta, Harry! Hyvää myöhäistä syntymäpäivää, kultaseni!” rouva Weasley sanoi aurinkoisesti, ja viittoi kädellään pöydällä lojuviin lahjapaketteihin.
“Mitä -? Ääh, ei teidän olisi tarvinnut! Oikeasti, ovatko nämä kaikki minulle?” Harry sanoi hämmästyen.
“Ovat, ovat. Tuossa päällimmäisenä on minun lahjani, tuo iso paketti taitaa olla Frediltä ja Georgelta…” Sirius sanoi hymyillen ja viittoi paketteihin päin.
Harry tunsi itsensä tyrmistyneeksi kävellessään lahjakasaansa kohti. Ensin hän otti käteensä pienen, sievän valkoiseen paperiin käärityn rasian.
“Keneltä tämä on?” Harry kysyi kiinnostuneena.
“Me emme tiedä”, herra Weasley sanoi, “avaa se!”
Harry repi paperikääreet rasian ympäriltä. Rasia oli tummanvihreä. Hän avasi sen. Sisällä oli halvan jäljennöksen näköinen kultaketju, josta roikkui hopeisia kirjaimia.
“Tässä lukee ‘hani’! Keneltä tämä oikein on?” Harry kysyi ja Ginny purskahti nauruun.
“Sinultako? Ginny, minusta sinä olet ihan okei, mutta -”, Harry aloitti mutta Ginny ohitti Harryn lauseen käden heilautuksella.
“Ei se ole minulta! Minusta tuntuu, että se on sinun ihailijaltasi, Hermione kertoi jostain Annasta?” Ginny sanoi ja pyyhkäisi punaisia hiuksiaan pois kasvoiltaan.
“Annalta? Anna Dursleyltä? Jos tämä on häneltä -” Harry sanoi ja heilutti kädessään olevaa korua, “- niin en uskallakaan arvata mitä sain teiltä muilta!”
Fred ja George virnuilivat, ja George sanoi: “Avaa meidän paketti.”
Harry tarttui suureen neliskanttiseen pakettiin, ja repi sen päältä violetin lahjapaperin. Sen alta paljastui pahvilaatikko, jonka sisällä oli viisitoista valetaikasauvaa.
Harry alkoi nauraa.
“Hei, näitä saatan tarvita ensi lukukaudella!”
“Joo, me vähän ajateltiin siihen suuntaan”, Fred sanoi ja pukkasi veljeään kylkeen.
Harry ei ollut koskaan ennen saanut niin paljon lahjoja. Hän sai Siriukselta kirjan, joka sisälsi kaikkein oudoimmat selitykset noitavainoille. Se oli oikeastaan todella mielenkiintoinen. Lupin oli ostanut pienen marmorikuulan näköisen, joka muutti mielialan mukaan väriä. Hermionelta Harry sai kalliin näköisen sulkakynän, jonka pystyi pienentämään, jotta sitä voisi kuljettaa aina mukana. Ron antoi suuren rasiallisen suklaasammakoita, Hagrid oli valmistanut syntymäpäiväkakun, joka oli jo pahasti homeessa, herra ja rouva Weasley antoivat Harrylle uuden juhlakaavun.
“Kiitos kauheasti kaikille, en ole ikinä saanut näin paljon lahjoja!” Harry huudahti ja riensi halaamaan rouva Weasleyta.
“Eipä tässä mitään, kultaseni! Mutta nyt, ota aamiaista, minä alan tekemään kakkua.”
Pian Ginny nousi ylös.
“Harry, minä tein sinulle tällaisen kortin, se ei ole paljoa, mutta synttärionnittelu kuitenkin”, tyttö sanoi ja ojensi Harrylle purppuranpunaisen pahvikortin.
“Ai, no, kiitos Ginny!” Harry sanoi iloisesti yllättyneenä ja halasi Ginnyä toisella kädellään. “Tosi kilttiä sinulta!”
Ginny lehahti tulipunaiseksi ja istui ohi tuolistaan.
A/N: Tämä oli nyt lyhyempi luku, pahoittelen! Seuraava on taatusti pidempi, siinä mennään jo Tylypahkaan asti (H/D-faneille voin kertoa, että pientä sähköä ilmassa on luvassa!) Joten pitemmittä puheitta, saa kommentoida lisää!