Cosplayn tasosta on pakko sanoa, että cosplayharrastuksen aloittavilla tulee aina olemaan edessään se ensimmäinen puku. Ensimmäisen puvun tekeminen voi olla haastavampaa kuin olettaa, voi mennä hermot, voi jäädä huomioimatta pieniä yksityiskohtia, voi unohtua se peruukin ajoissa tilaaminen, mutta loppujen lopuksi
se on se ensimmäinen omatekemä cosplaypuku. Jokainen kokeilee ja kokeilemalla oppii. Kukaan ei ole mestariompelija heti ensikättelyssä, jos ei tosiaan ole ennen ompelemiseen tutustunut, ja vaikkei se puku nyt olisikaan ihan täysin mallikuvaa vastaava, niin minusta siitä saa olla ylpeä.
Myönnän, että jotkut vähemmäntyylikkäät cossit kiinnittävät myös minunkin huomioni, mutta enemmän minun huomioni kiinnittää
huono käytös, muiden huomioonottamisen puute, rasittavat pusupiirit/pullonpyöritykset, käytävän tukkiminen, mahdoton ylimielisyys (tätä olen ainakin itse huomannut con-tapahtumissa), ym. häiritsevä/rasittava käytös. Kuulostan kukkahattutädiltä, mutta en ole ainut, jonka mielestä nämä ovat ärsyttäviä. Kyllähän se ärsyttää, jos näkee itselleen tutun hahmon cossin, joka onkin tehty ihan "väärällä tavalla". Minua myös rasittaa nämä fanservicen harrastajat, joilla ei ole tilannetajua sitten yhtään. Jos cosplaysta pitää joku tietty ärsyttävä piirre mainita, mistä en pidä, niin mainitsen sitten nämä "cossaan hahmoani kun hän on esim. nukkumassa". Toisin sanoen on usein käynyt niin, että huomaan tutun oloisen hahmon ja kun menen lähemms, huomaan että hänellä onkin ihan hahmonvastainen puku päällä, tyyliin siis pyjama tai vaikka mekko miehisellä mieshahmolla. Ei siinä mitään, jos tykkää, mutta itse en hirveästi välitä. Ei saa minussa "aaw"-reaktiota aikaan.
Cosplaykisoissa varsinkin on tullut nähtyä aivan tajuttoman upeita asuja. Minusta Suomen cosplay-taso ei ole mitenkään hirmuisen matala. Toisten puvuista on paha mennä sanoman, että ne ovat epäonnistuneita, varsinkin jos toinen on nähnyt vaivaa sen tekemiseen. Onhan varmasti myös niitä, jotka eivät jaksa panostaa sitten yhtään, mutta minkäs sille voi. Voisihan sitä mennä nätisti vihjaisemaan, että minulla olisi muutamia vinkkejä tuon asun valmistamiseen, jos haluat siitä vielä enemmän hahmon näköisen. Tuskin kukaan ottaa siitä hirveästi itseensä, jos sen osaa sanoa oikealla tavalla.
Vinkkejä ainakin itse kaipaan välillä, mutta tunnen harvoja ihmisiä, jotka harrastavat käsitöitä.
Ja mainittakoon, että oma käsityönumeroni on 7, eikä se ole hirveästi hidastanut pukujeni tekemistä. Teen ne omalla tyylilläni, muokkaan niitä omaan tyyliini sopiviksi ja varsinkin omalle vartalolleni sopiviksi. En esimerkiksi FF VIII:n Galbadia gardenin koulupukua tehdessäni tehnyt hameestani juuri ja juuri puoleen reiteen yltävää, vaan pidensin helmaa yli polviin. Puvustani puuttui kaksi tai kolme yksityiskohtaa, mutta laitoin sen silti päälleni. Olen nyt muokkaillut sitä ja kyllä se kohta alkaa olla täysin valmis. Tykkään miettiä ja muutella asujani jälkikäteen. Tein myös suuren maskottipään tämän vuoden Traconiin ihan vain kokeilumielessä ja vastaanotto oli melkoisen hämmentävä. Ihmiset pitivät asuistamme, vaikkeivat ne täysin muistuttaneetkaan alkuperäisiä.
Millä perusteella haluatte cossata jotain hahmoa?
Onko se yksinomaan vaatteista kiinni, vai onko luonteella tai paritus-esiintyvyydellä jotain merkitystä?
Paritusesiintyvyydellä ei ole mitään merkitystä minulle. En halua esiintyä fanservice-kuvissa, koska on täysin luonteeni vastaista pussailla esimerkiksi täysin randomia ihmistä, joka sattuu cossaamaan jotakuta, jota halutaan parittaa cossaamani hahmon kanssa. Harvoin kylläkään cossaan ketään yksittäistä hahmoa, esimerkiksi päähahmoja. Tykkään tehdä sellaisten hahmojen asuja, jotka voi tehdä itsensä näköisiksi. En esimerkiksi voisi cossata ketään laihaa, muodokasta ja pitkää naishahmoa, vaikka tahtoisinkin, koska vartaloni ei sovi siihen, eli oma ulkonäköni vaikuttaa aika paljon. Esimerkiksi on tullut cossattua pelihahmoista hirviöitä, olen tehnyt Galbadia Gardenin koulupuvun (FF VIII), pukeuduin myös Punahilkaksi, olen ollut Failed Sephiroth clone pelistä Final Fantasy VII. Eli hahmot, joissa tämä oma ulkonäkö ei ole niin merkityksellinen on minulle melko pop. Tahtoisin kyllä joskus pukeutua vähän tunnetumpaan asuun. Nyt olen suunnittelemassa Final Fantasy-pelien eri hahmoluokkien (thief, white mage, red mage, warrior ym.) pukujen tekemistä. Jos cossaisin jotain tärkeämmässä roolissa olevaa hahmoa, niin silloin huomioisin toki myös hahmon luonnetta, jotta mahdollisesti kuvaustilanteissa sitten osaisi ola hahmolle luonnollisella tavalla.
Joo, mäkin olen miettinyt, miksi oi miksi japanilaiset cossaajat näyttävät jotenkin niin paljon.. autenttisemmilta :----D Mun mielestä se on pitkälti kiinni silmistä ja kasvonpiirteistä. Olen miettinyt, minkä takia aasialaiset sitten olisivat meitä "animemaisemman" näköisiä - senhän luulisi menevän juuri toisin päin, koska meillä länsimaisilla on usein suuremmat ja värikkäämmät silmät. Oon sitten kehitellyt teorian, että ehkä mangahahmojen silmien kaaret ovat pohjimmiltaan jotenkin aasialaisia, ja lisäksi kaukoidän ihmisillä on usein sirommat kasvonpiirtee
Lainaan vähän vanhempaa viestiä, mutta pakko sanoa että kuvanmuokausohjelmat on monille cossaajille melkoista ihanuutta. Olen löytänyt eräältä sivulta pitkän kuvasarjan, jossa ihan nätti cossi on muutettu täysin kuvanmuokkausohjelmalla niin, että kyseinen henkilö on kuin elävä ilmentymä cossaamastaan hahmosta. Kätevää. Mutta nättejä kuvia katsoo aina mielellään. Ei minua hirveästi häiritse, jos tällaisia pieniä juttuja korjailee omissa kuvissaan, kunhan ei ihan käännä päälaelleen sitä omaa itseään. :3 Ja eivät toki kaikki muokkaa omia kuviaan täysin erilaisiksi, mutta melko moni sitä taitaa tehdä. Ja eihän siinä mitään, miten vain porukka tahtoo, mutta vähän väärän kuvan ehkä siinä samalla antaa omasta puvustaan ja itsestään, kun muokkaa sen ihan erinäköisen.
Ja pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, sillä näppäimistö ei jostain syystä toimi kunnolla. Jättää kirjaimia välistä pois. Toivottavasti pitkä viestini ei nyt hirvitä hirveästi ihmisiä.