PAhoittelen jos vastauskommentit ovat tönkköjä tai sisällöttömiä, olen kuumeessa ja erittäin väsynyt. Yritin kuitenkin jonkinlaista vastausta kyhätä jokaiselle kommentoijalle.
Glorisabeth: Olen aivan samaa mieltä kanssasi siitä, ettei herra Greengrassin huomautus välttämättä ollut ollenkaan aiheeton. Astoriankin olisi ehkä ollut hyvä tajuta se. Etenkin näiden uusien osien tapahtumien takia.
Äläkä huolehdi, Draco ei ollut ilkosillaan.
Astorian punastelu oli tosiaan ärsyttävää, itseäni oikein inhottaa kirjoittaa näitä ihastuneita kuvauksia, mutta halusin luoda mahdollisimman pikkutyttömäisen ihastuksen hahmolle.
Uskon, että herra Greengrass kykenee lukemaan runoutta kuin runoutta ja arvostelemaan sen omalla alallaan, mutta voisin tosiaan kuvitella etteivät rakkaus- ja luontorunot ole hänen lemppareitaan.
Astorian unta käsitellään jatkossakin, älä pelkää.
Samoin Ennustamisen piiriä ja rouva Urquhartia. Kiitän jälleen kommentistasi!
Effect: Draco on tosiaan ollut tässä lähiaikoina aika OoC, mutta olen oikeastaan tehnyt sen tarkoituksella. Sen enempää ei vielä tässä vaiheessa.
Traceyn hahmoon tulee ehkä pientä täydennystä jo näissä osissa. Mutta kiva että olet tykännyt! Kiitän kommentistasi!
Ledi: Daphne on hemmetin ärsyttävä, mutta siten oikeastaan aika kiinnostava hahmo. Tosin ehkä vähän samaan tapaan kuin joku julkkisbimbo.
Dracon anteeksipyytely häiritsisi minuakin, mutta sillekin on syynsä.
Puhuit Traceyn kihlatusta, varmaankin Ranaldia tarkoitit? Hehän eivät ole kihloissa, jonkin sortin rakastettuja kyllä. Mutta mitäpä pienistä erehdyksistä.
Kiitokset kommentistasi!
Nancyes: Kiitokset! Teksti on varmasti kehittynyt, kun on ollut niin pitkiä julkaisutaukoja, että pakostikin siinä välillä on ehtinyt kehittyä.
Mutta toivottavasti kehittyy vastaisuudessakin. Mukava kuulla että olet pitänyt tekstistäni.
Osa 61 - Viimeisiä päiviä paratiisissa22.07.1998Et saata uskoa kuinka tuskastunut olen Lontooseen lähdön vuoksi! Enää kaksi päivää ja joudun jälleen niiden kammottavien ihmisten pariin. Isäkin tuntuu ajattelevan samoin, sillä olen huomannut hänen käyskentelevän levottomana ympäri taloa kulmat kurtussa. Sen sijaan Tracey tuntuu olevan varsin innoissaan Lontoon vierailusta nyt, kun hänen ei tarvitse vierailla oman perheensä luona. Olen kyllä huomannut, että hän nauttii seurapiirielämästä todella ja jopa viihtyy äitini tapaisten typerien kanojen seurassa. En tosin ymmärrä miksi. Tracey sentään on kohtuullisen älykäs eikä samalla tavalla rasittava kuin vaikkapa Daphne.
Dracosta ei ole kuulunut hetkeen mitään. Alan olla hieman huolissani. Kuulemani juorut ovat alkaneet jälleen vaivata mieltäni. Entä jos hän lähtikin kanssani piknikille vain yksi asia mielessään? Entä jos hän on nyt päättänyt hyljätä minut kun huomasi, etten ole suostuvainen hänen rakastajattarekseen. Ei niin, etteikö ajatus houkuttelisi. Mutta sellainen ei ole minun tyyliäni, etenkään näin neitsyenä. Rakastajat ja rakastajattaret ovat jokseenkin luonnollinen asia, mutta tytön ei pitäisi ajatella sellaista kuin korkeintaan aviossa. Neitsyytensä jo menettänyttä ei halua kukaan.
Avioliitosta minun pitikin vielä kirjoittaa. Minua hermostuttaa lähteä Lontooseenkin jo senkin takia, että pian minulle aletaan etsiä sulhoa. Daphnekin on menossa naimisiin nyt kun pääsi koulusta ja uskoisin minulta oletettavan samaa. Tuskin pystyn pakoilemaan sitä, kun isäkin tuntuu olevan perinteisillä linjoilla avioitumisen suhteen. Uskoakseni hän kokee avioliiton tuovan minulle sosiaalista ja taloudellista turvaa. En haluaisi ajatellakaan koko asiaa, mutta pakkohan se on kohta, ellen halua vanhempieni tyrkkäävän minua jonkun Goylen kaltaisen puolisoksi.
Osa 62 - Murtumia kiiltokuvassa25.07.1998Täällä on valloillaan suuren luokan katastrofi. Luoja, en tiedä edes miten kertoisin tämän! Kun tulin sisään kotikartanomme ovista, vastassani oli äitini kasvoillaan mitä kammottavin ilme. Melkein saman tien hän tarttui minua kädestä ja raahasi kirjastohuoneeseen selvästikin keventääkseen mieltään jonkin asian tiimoilta. Luulin, että kyse olisi jostakin Daphnen metkusta, jonka äiti oli aikeissa purkaa minuun. Mutta ei, kyse ei ollutkaan sisarestani. Kyse oli vain ja ainoastaan minusta.
En tiedä kuinka se on mahdollista, mutta sana minun ja Dracon välisestä kohtauksesta metsälammella on päässyt kiirimään. Äidin sanojen mukaan siitä tietävät kaikki. Vereni oli seisahtui kuin kuulin tämän. Jos hän ei liioitellut niin minun maineeni on täysin pilalla! Suorastaan raunioina. Etenkin, kun kukaan ei tietenkään ole missään vaiheessa epäillyt etteikö rannalla olisi päädytty muuhunkin kuin vähäpukeisiin suudelmiin. Kaikki luulevat varmasti, että olen mennyt Dracon kanssa pidemmällekin. En ymmärrä, mitä teen nyt. Olen täysin hukassa ja ehdottomasti pahemmassa asemassa kuin koskaan. Tällaisen juorun jälkeen minulla ei ole enää juuri varaa tinkiä miehistä. Saatan todellakin joutua ottamaan aviomiehekseni Goylen kaltaisen kamaluuden!
Olen ollut äärimmäisen ahdistunut. Hetken aikaa voin jo paremmin, mutta nyt nämä kauheat olot ovat jälleen palanneet. Ratkahdin taas oksentamaankin. Se saa minut inhoamaan itseäni vain lisää, mutten vain voinut hillitä itseäni. Tunsin räjähtäväni, ellen jollain tavalla saisi päänsisäistä hullunmyllyäni lievemmäksi. Tosin vieläkin tuntuu, kuin olisin puristettuna pieneeen kasaan. Paine ympärilläni on niin kamalan suuri.
Isäni osasi päätellä jotain jo päiväkirjan perusteella, eikä hän tunnu olevan minulle merkittävästi vihainen. Huomaan asian olevan hänellekin äärimmäisen stressaava, mutta hän yrittää suhtautua siihen kypsän rauhallisesti. Toisin kuin äitini. Kuulen tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessani hänen huutonsa alakerrasta. Vanhempani yrittävät ilmeisesti keksiä, mitä minun kanssani pitäisi tehdä. Äidin mielestä minut pitäisi naittaa jollekin ylemmän säädyn kuvotukselle, jolloin saattaisin hänen mukaansa oppia jotain. Isä puolestaan yrittää saada äitiä suostumaan siihen, että hän veisi minut takaisin Skotlantiin ja naittaisi jollekin paikalliselle ylimyspojalle. Toiveajattelua, sanon minä. Onhan se selvä, että maineeni kantautuu perässäni, minne sitten ikinä menenkin.
Ainoa järkevä ratkaisu tilanteeseen tuntuu olevan, että naisin Dracon. Silloin maineeni pysyisi edes jotenkuten puhtaana, eikä avioelämä olisi vastenmielistä. Ei nimittäin ole mitenkään epätavallista, että kihlaparit ottavat varaslähdön hääyön suhteen. Sitä pidetään vain lievästi paheksuttavana. Dracon vaimona minun ei siis tarvitsisi kantaa häpeää mokomasta asiasta. Onhan nuoren Malfoyn asema minua alempi, mutta se ei loppujen lopuksi haittaa minua suuresti. Pidän hänestä hyvin paljon ja saisin liiton myötä säilyttää kunniani. Tietenkin joutuisin kuulemaan puheita huonosta avioliitosta, mutta se olisi pieni paha Goylen naimiseen verrattuna.
Äitini ei ole innoissaan ajatuksesta, että naisin Dracon. Hänen mielestään Malfoyt ovat roskasakkia ja alentaisin vain itseni samalle tasolle naidessani heidän poikansa. Onhan hänen sanoissaan toki perääkin. Joutuisin tekemään paljon töitä, että saisin säilyttää asemani seurapiireissä. Mutta olen valmis siihen. Oikeastaan olen valmis ihan mihin tahansa, ettei minun tarvitse naida ketään ylhäistä kammotusta.
En tiedä saanko hänen päätään käännytettyä. Saati isän. Hänkään kun ei suuremmin Dracosta pidä, etenkään tämän välikohtauksten jälkeen. Mutta toivon, että saan heidät näkemään ratkaisun hyvänä. Minun on vain keksittävä niin monta järkisyytä kuin suinkin voin saadakseni heidät vakuutetuksi.
Osa 63 - Suunta enää ylöspäin26.07.1998En ole saanut koko yönä nukuttua. Olen vain vatvonut asioita tunnista toiseen. Olen maannut paikallani, valuttanut muutaman kyyneleen ja oksentanut loputtomasti. Tämä rintaa kaivertava ahdistuneisuus ei suostu jättämään minua rauhaan, vaikka miten uskottelisin itselleni, ettei tilanteeni sillä parane. Minun pitäisi pian nousta sängystä ja kiirehtiä auttamaan muita häävalmisteluissa, mutta tuntuu kuin raajani olisivat halvaantuneet. En yksinkertaisesti jaksa nousta.
Ensimmäiseksi pitäisi varmaankin lähettää Dracolle kirje tapahtuneesta. En tiedä, onko poika tietoinen meitä kohdanneesta häpeästä. Ehkä onkin, kun hänestä ei ole hetkeen kuulunut mitään. Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että meidän olisi keskusteltava asiasta. Lähinnä siitä, miten jatkamme tästä eteenpäin. Loppuuko orastava romanssimme tähän vai teemmekö siitä kenties jotain suurempaa? Se on päätettävä mahdollisimman pian. Jos Dracolla ei ole halua viedä minua vihille, en halua enää esiintyä hänen seurassaan kahdestaan. En halua ruokkia huhuja enää yhtään enempää.
Olen myös miettinyt, mistä tieto on voinut vuotaa Lontooseen asti. Kaikkihan tapahtui Skotlannissa! Valitettavasti vaikuttaa siltä, ettei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin syyttää Traceytä tapahtuneesta. Hän oli isän lisäksi ainut, jolla oli minkäänlaista hajua asiasta. Hänenkin kanssaan minun on vielä puhuttava. En nimittäin aio sietää häntä kattoni alla, kerran hänellä ei ole minkäänlaista kunnioitusta minua kohtaan. Tunnen kyllä sääliä hänen kammottavan perhetilanteensa vuoksi, mutten voi antaa nöyryyttää itseäni noin. Itsehän hän apuni hylkäsi levittäessään moisia juoruja. Minun olisi pitänyt arvata, että hän on aivan samanlainen kuin Pansy ja muut. Miksi hän muuten niin mainiosti heidän seurassaan viihtyisikään?
En voi teeskennellä, etteikö minua harmittaisi tämä käänne. Minä todella luulin häntä ystäväkseni. Luulin, että näiden typeryksien keskellä voisi ehkä olla yksi ihminen, kenen kanssa voisin tuntea jonkinlaista yhteenkuuluvuutta ja ystävyyttä. Taisin olla pahasti väärässä. Kieltämättä tunnen myös aikamoista itseinhoa sen johdosta, että menin uskomaan häntä. Että olin niin typerä. Annoin vain yhden aseen lisää vihollisilleni. Mutta nyt se on ohi. Enää en mene mokomaan halpaan. Tracey ja muut saavat huomata, ettei heidän pikku temppunsa saanut aikaan kuin pienen, helposti peitettävän naarmun maineessani. Minä tulen vielä nousemaan tästä ja näyttämään heille kaikille, ettei Astoria Greengrassia kukisteta noin vain.
Osa 64 - Tunteiden oikeudenkäynti29.07.1998Tracey oli vielä kuvittelemaani alhaisempi. Hän ei edes suostunut myöntämään tekoaan. Intti vain vastaan ja yritti kerätä säälipisteitä väkisin väännetyllä itkulla. Varmaan nyt kaduttaakin, kun hän joutuu palaamaan takaisin juoppoisänsä ja hiirulaisäitinsä luokse. Tracey saa unohtaa purppuraiset haaveensa Ranaldista tai yleensäkään ylellisestä elämästä. Mokoma hupakko saa palata Harperin tykö ja tyytyä elämään ilman upeita ja korkea-arvoisia rakastajia. Todennäköisesti hänen edessään on vastaava elämä kuin surkimusäidillään. Se olisi hänelle aivan oikein.
Draco vastasi kirjeeseeni yllättävän nopeasti. Hänenkin mielestään on hyvä idea keskustella asiat selviksi mahdollisimman nopeasti. Minun tapaani hänkin haluaa hoitaa asian kasvotusten. Meidän on kuitenkin tavattava salaa, sillä vanhempani eivät tule juuri nyt hyväksymään minkäänlaista tapaamista välillämme. Niinpä sovimme, että tapaamme myöhään huomenillalla puutarhassamme. Kun kaikki ovat menneet nukkumaan, voimme keskustella pelkäämättä kiinnijäämistä. Toivon, että Draco on suopea avioitumisajatukselle. Mutta uskon kyllä niin. Draco on herrasmies, eikä sellainen jätä neitoa pulaan.
Osa 65 - Kohteliaasti naamioituja ilmoitusasioita30.07.1998Koko talo on nyt levottomampi kuin koskaan. Stressinaiheitakin on nyt vaikka muille jakaa. Daphne käy ylikierroksilla, äiti ei ole täysin tyytyväinen juhlasalin koristeluihin ja minun maineeni on edelleen vaakalaudalla. Sekä sisareni, että äitini räjähtelevät jatkuvasti eikä heidän sekopäisyyksiltään ole säästynyt oikeastaan kukaan. Isä on ehkä selvinnyt vähimmällä sulkeutuessaan huoneeseensa yläkertaan.
Minun asiani ovat kuitenkin menossa parempaan päin tai ainakin selkiytymässä. Näen Dracoa illalla ja sen jälkeen kaikki tulee olemaan paljon, paljon vähemmän sekaista. Meidän keskustelumme jälkeen voin todella alkaa suunnitella tulevasuuttani. Daphnestakin voi sanoa sentään sen positiivisen asian, että hän on pysynyt päätöksessään naida Theodore. Ehkäpä asiat vielä järjestyvät vielä. Ahdistavat olonikin ovat nyt hieman lievittyneet, kun tilanteeseen on saatu hieman edistystä.
Tänään muistin jälleen Skotlannissa saamani oudon kohtauksen. Olen miettinyt saattoiko se liittyä jollain tapaa äskettäisiin tapahtumiin? Olinko kenties ennustanut Traceyn petoksen ja maineeni lokaantumisen? Unessa tuntemani kipu oli kuitenkin paljon voimakkaampaa kuin se mitä olen nyt kokenut. Minun kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi kirjoittaa Gwynethille. Toivon vain, ettei tuo profetia kieli ainakaan siitä, että pahempaa olisi vielä edessä.
Silmäni eivät meinaa pysyä auki väsymykseni vuoksi, mutta minun on pakko kirjoittaa mitä Dracon kanssa kävi. Minun on tehtävä se vielä nyt, kun muistan kaiken aivan tarkasti.
Tapasimme puolenyön aikoihin, kuten olimme sopineet. Puistomme on ehkä kauneimmillaan niihin aikoihin. Kun ulkona on jo hämärää, luovat violettina palavat valot satumaisen tunnelman jopa äitini kartanon tylsähkön geometrisesti suunniteltuun puistoon.
Sellainen poikkeuksellisen kaunis, sumuisehko ilta oli täydellinen tapaamisellemme ja Dracon pyynnölle. Hän nimittäin kosi minua! Voitko kuvitella! Heti saapuessaan luokseni hän polvistui eteeni ja esitti koruttoman, mutta mielestäni asiallisen kauniin kosintansa. Tietenkin minä suostuin. En halunnut hukata hetkeä, kun se tuotiin minulle tarjottimella. Ehkä tämä ei nyt ollut aivan sitä, mitä olin itselleni suunnitellut, mutta eipä tässä suuremmin valittamista ole. Nyt on tehtävä hieman hätiköityjä ratkaisuja. Vaikka Draco ei ehkä ole tämänhetkeisessä asemassaan unelmapuoliso niin tulevaisuudesta on paha sanoa mitään. Jos oikein keskitymme kiillottamaan kuvaamme seurapiireissä niin kenties Dracokin nousee sille tasolle, millä vielä ennen sotaa oli. Ja hitot seurapiireistä muutenkaan! Saan puolison, kenen kanssa voin olla aivan oma itseni, joka on komea ja jolla on rahaakin edelleen jonkin verran. En minä enempää ole uskaltanut toivoakaan.
Olen kyllä aivan ymmälläni siitä, miten itsestäänselvä ratkaisu avioliitto tuntuu Dracolle olleen. Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, hän on herrasmies. Tällaisessa tilanteessa herrasmies korjaa virheensä ja kihlaa naisen, jonka on häpäissyt. Dracon kannalta tämä oikeastaan on muutenkin varsin kannattava liitto. Olenhan minä varakas, jonka lisäksi voin johdattaa hänet takaisin seurapiireihin. Siispä tämä tuntuisi olevan ehdottomasti paras ratkaisu kummallekin. Ainakin toivon niin, ettei kumpikaan meistä joudu katumaan mitään.
Nyt minun pitäisi vielä saada vanhempani vakuutettua ratkaisuni mahtavuudesta. Mutta minähän olen jo oikeastaan suostunut Dracon kosintaan, joten en tiedä kehtaisivatko he enää tulla väliimme vaikka miten pitäisivät ratkaisua vastenmielisenä. En usko sellaisen olevan ainakaan isäni tapaista. Minun ei auta kuin toivoa parasta. Huomenna aion olla Daphnen häissä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, sillä en halua vanhempieni sentään saavan sydänkohtausta kaiken stressin keskellä. Mutta hääjuhlien jälkeen kerron kyllä uutiseni ja toivon, että ne osataan ottaa asiallisesti vastaan.