Oblivian, kiitos kommentistasi. Se on kylläkin Selena, ei Selene

Yritin tehdäkin Selenasta persoonallisemman ja vähemmän mary suemaisen tytön. Hyvä, että onnistuin siinä ainakin jotenkin

Korjasin muuten tuon kohdan. Minulla menee aina välillä virheitä ohi silmieni.
Pulina, kiitos kommnetistasi. Toivottavasi onnistun pitämään Selenan vanhempienenkilöllisyyden mahdollisimman pitkään arvoituksena. Ettei vain yllätys menisi sivu suun.
A/N: Tässä tuleekin kauhean pitkä osa. Melkein kymmenen sivuinen worldissa. Toivottavasti edes joku jaksaa lukea tämän osan loppuun asti
4. Laituri yhdeksän ja kolme neljännestäVedin matka-arkkuani muiden Tylypahkanoppilaiden ja heidän perheidensä perässä. Kaikilla oli enemmän matkatavaraa kuin minulla. Sillä jurottaja pojalla oli kiiltävä ja hienonnäköinen luuta jota muutama jästi tuijotti huvittuneena. Joillakin, kuten Dracolla oli pöllö. Ne huhuilivat kovaäänisesti ja saivat minun korvani kiljumaan kauhusta. Yhdellä tytöllä oli vakoinen kissa. Se oli aika suloinen, paljon suloisempi kuin sen yhden kissamummon kissat. Ne kaikki olivat melkein kaljuja ja hirmuisia ruipeloita. En olisi koskenut niihin pitkällä tikullakaan.
Kaivoin taskustani junalipun. Vaikka olin tuijottanut sitä vaikka kuinka monta kertaa, halusin silti tarkastaa laiturin numeron. Muistaisin sen vaikka unissanikin. Katsahdin taas pientä yhdeksikköä ja sen vieressä olevaa murtolukua, kolme neljännesosaa. Vilkaisin kelloa. Se oli varttia vaille yksitoista. Juna lähtisi viidentoista minuutin kuluttua. Vilkuilin ympärilleni etsien omituista pöllö/luuta-porukkaa, mutta he kaikki olivat kadonneet jonnekin. Ei auttanut kuin mennä itse etsimään oikea laituri.
Seitsemän, kahdeksan, yhdeksän… Lueskelin laitureiden kylttejä. Ahaa, tässä sen pitäisi olla.
Tuijotin ihmeissäni laiturin yläpuolella olevia isoja numeroita jotka muodostivat luvun kymmenen.
Häh? Missä se joku yhdeksän kolme neljännestä on? tuijotin vuoron perään yhdeksikköä ja kymppiä. Mitä hittoa tämä on?
Kuulin taas inhottavaa huhuilua. Sillä hetkellä se tuntui tosin maailman kauneimmalta ääneltä. Käänsi katseeni nopeasti velhoperheeseen jolla oli ärhäkkä pöllö joka kiljui ja rääkyi kuin joku säikky sika. Pelastus! Kiitos kauheasti, kauhea rääkyvä pöllönkuvatus!
Lähdin vetämään matka-arkkuani innoissani kohti velhojoukkiota. Katsoin sivusilmällä kun yksi noin 14-vuotias poika lähti työntämään kärryään jonka päällä oli hänen matka-arkkunsa, luutansa ja kiljuva pöllö. Hän alkoi juosta täysiä ja aloin ihmetellä minne pojalla oli tuollainen hoppu. Jessus, hänhän menettäisi tuota vauhtia kärrynsä hallinnan! Tuijotin kuin hullua tuota poikaa. Hän juoksi täysiä päin puomia. Olin varma, että kohta kuuluisi kauhea kalahdus kun poika törmäisi päin rataista puomia ja tappaisi pöllönsä siinä rytäkässä (ei minulle tosin tulisi ikävä tuota kiljuntaa). Suljin silmäni ja olin varma, että kohta kuuluisi kalahdus ja itkua tai kiroamista. Odotin ja odotin, mutta en kuullut mitään. Avasin hämmentyneen silmäni ja tuijotin puomia jota päin poika oli juuri juossut. Poikaa ei näkynyt missään.
Pysähdyin kuin seinään. Päässäni pyöri vain yksi ajatus: Mitä hittoa äsken tapahtui?
Tuijotin suu auki puomia. Kohta sitä päin juoksi toinen oppilas, tällä kertaa joku tyttö. Nyt pidin silmäni visusti auki. Halusin tietää mitä äsken tapahtui. Juuri kun luulin tytön törmäävän puomiin, tyttö katosi.
Seurasin suu avonaisena ja silmät pullistuen kuopistaan kun ihminen toisensa jälkeen katosi tuon puomin kohdalla. Minun aivoni taisivat olla aika sekaisin koska tajusin ennen näkemättömän hitaasti mitä tapahtui. Tuota kauttahan sinne oikealle laiturille päästään! Mikä idiootti minäkin olen?
Menin velhoperheiden sekaan ja päätin odottaa omaa vuoroani. Pian oli minun vuoroni pujahtaa laiturille yhdeksän ja kolme neljännestä. Vedin syvään henkeä ja otin paremman otteen matka-arkkuni vetokahvasta. Tässä sitä mennään! Lähdin kävelemään reippaasti kohti puomia. Vilkaisin ympärilleni, ettei kukaan jästi ollut näkemässä ja juoksin nopeasti päin puomia.
Olin varma, että munasin jotenkin. Ehkä olisi pitänyt juosta kovempaa puomia päin tai olisi pitänyt pitää silmät auki. Avasin silmäni hitaasti. Olin varmaan pysähtynyt juuri ennen puimia, sillä minuun ei sattunut mihinkään. Näin vain epäselviä hahmoja ripsieni lomasta. Uskaltauduin lopulta avaamaan silmäni kokonaan auki. Jos olisi mahdollista pudottaa silmänsä niin olisin juuri tehnyt niin.
Näin edessäni kirkkaanpunaisen höyryveturin. Sen piipusta tuprusi savua joka haisi inhottavalle. Laiturilla oli paljon ihmisiä, lapsia ja aikuisia. Monilla oli selvästi meneillään hyvästely. Minun on kai turha mainita, että siellä oli kauhea meteli. Ihmiset kiljuivat, pöllö ulisivat, kissat rääkyivät ja sammakot kurnuttivat. Korvani halusivat tehdä itsemurhan.
Nostin katseeni ihmisten pään yläpuolelle. Siinä oli iso kyltti jossa luki:
Pikajuna Tylypahkaan, kello 11. Jee! Löysin sen vihdoinkin!
Lähdin harhailemaan ihmisten välissä. Vanhemmat halailivat lapsiaan, lapset etsivät ystäviään. Oli siis ymmärrettävää, että laiturilla oli aikamoinen kaaos. Halusin mitä pikimmiten päästä sisälle junaan jossa olisi toivottavasti rauhallisempaa. Harmi vaan, että melkein kaikki junan vaunut näyttivät olevan täynnä. Jouduin sukeltelemaan ihmisten seassa aika pitkään. Näin tutun vaaleahiuksisen pojan eräässä vaunussa. Hän oli avannut ikkunan ja jutteli vanhemmilleen rennosti nojaten ikkunaan. Olin vähällä mennä samaan vaunuun, mutta huomasin sen olevan täynnä kovaäänisiä lapsia, niinpä lähdin etsimään jostain hieman rauhallisempaa paikkaa.
Junan peräpuolella oli paljon vähemmän porukkaa. Siellä oli oikeastaan vain yksi perhe. Heillä kaikilla oli leiskuvan punaiset hiukset. Päätin mennä heidän vieressä olevaan vaunuun ja jouduin menemään aivan heidän vierestä. Pieni punatukkainen tyttö väisti minua ja vilkaisi minua varovaisesti. Yritin saada nostettua matka-arkkuani ylös vaunuun, mutta se onnistui surkeasti. Minua alkoi nolottaa kun tiesin, että takanani oli punapäidenlauma. Osaisinpa jo taikoa!
”Onko täällä neito hädässä?” kysyi yksi punapäistä. Käännyin katsomaan poikaa. Poika oli ehkä 13 vuotta ja hänen naamansa oli täynnä pisamia.
”Oikeassa hengenhädässä”, sanoin ja virnistin hänelle.
Poika virnisti minulle takaisin ja huusi jollekin punapäidenjoukossa. ”Fred, viitsisitkö tulla auttamaan taas?”
Joukkiosta erkani täsmälleen samannäköinen poika kuin edellinenkin. Miten nuo kaksi pystyttiin edes erottamaan? Pojat auttoivat minua nostamaan arkkuni vaunuun. Se onnistuikin melko helposti lisä käsien tullessa kuvioihin.
”Kiitti”, sanoin molemmille pojille hymyillen.
”Ääh, mitäpäs tuosta”, toinen pojista sanoi. En ollut varma oliko hän Fred vai ei. Nuo kaksi olivat saamarin samannäköisiä! ”Minä muuten olen Fred Weasley ja hän on minun kaksoisveljeni George.”
Siinä tulikin vastaus. Täytyi muistaa, että Fredillä oli vihreä paita ja Georgella sininen. Helppoa, niin pitkään kunnes he vaihtaisivat vaatteensa.
”Minä olen Selena Musta”, sanoin iloisesti hymyillen.
Poikien hymy valahti heti kun he kuulivat sanan ”Musta”. Okei, minun oli aivan pakko saada tietää mitä erikoista siinä nimessä oli. Kaksoset mulkoilivat minua pahasti. Mitä minä nyt muka olin tehnyt?
”Jaaha, kuolonsyöjän muksuja tässä sitten autetaan”, George sanoi nyrpeänä, tai oikeastaan en ole aivan varma oliko se sittenkin Fred, joka tapauksessa se vihreäpaitainen.
”Mikä ihmeen kuolonsyöjä?” kysyin otsa rypyssä. Kuolonsyöjä? Tuo on vieläkin typerämpi nimi kuin jästi! Hah haa!
”Älä esitä tietämätöntä”, Fred tai George sanoi ärsyyntyneenä.
”En esitäkään! En minä oikeasti tiedä.”
Minulla alkoi kärsivällisyys mennä. Vinkiksi vaan, että minua ei kannata ärsyttää.
”No, tiedät-kai-kenen kannattajaa kutsutaan kuolonsyöjiksi”, sinipaitainen heltyi selittämään.
”Tiedät-kai-kenen?” mitä hittoa nuokin selittää?
”Äh, tuo oli tyhmä vitsi. Totta kai sinä tiedät kuka on tiedät-kai-kuka!” toinen huudahti närkästyneenä. ”Mennään Fred.”
Jaaha, minut sitten jätettään tähän kuin nalli kalliolle, ajattelin ärtyneenä kun kaksoset hyppäsivät hapanilme kasvoillaan alas junasta ja menivät takaisin perheensä luo. Miksi he olivat noin ilkeitä minulle vaikka en tehnyt mitään? Kukaan ei ollut vielä reagoinut noin kerrottuani nimeni. Oikeasti, miten heillä oli pokkaa alkaa tiuskimaan minulle vaikka he eivät tunteneet minua? Nämä velhot olivat aivan käsittämättömiä! Vedin matka-akkuani pitkin junan käytävää aika vihaisena. Aloin jo harmitella, etten sittenkään mennyt Dracon vaunuosastoon. Draco oli sentään ystävällinen, toisin kuin eräät!
Kurkistin lähimpään vanuosastoon. Siellä oli vain yksi poika. Hän oli aika pienikokoinen, mutta kuitenkin hieman minua isompi. Hänellä oli sekaisin oleva mustatukka ja pyöreät silmälasit. Ne näyttivät pysyvän kasassa vain useiden teippien ansiosta. Poika käänsi katseensa minuun ja huomasin, että hänellä oli kirkkaat vihreät silmät. Olin aina ennen kuvitellut, että niin vihreitä silmiä ei voinut olla kenelläkään. Tajusin yhtäkkiä, että minun kannattaisi sanoa jotakin.
”Voinko tulla tänne istumaan?” kysyin kiireesti. Poika vain nyökkäsi. Pistin matka-arkkuni vaivalloisesti telineeseen ja menin istumaan pojan eteen.
Mietin kannattiko minun ollenkaan sanoa omaa nimeäni. Mitä jos poika reagoisi samalla lailla kuin ne Weasleyn kaksoset? Olisi kuitenkin outoa jos me istuttaisiin samassa vaunuosastossa emmekä tietäisi toistemme nimiä. Siksi päätin ottaa riskin.
”Minä olen Selena Musta”, esittäydyin nopeasti. Tarkkailin taas reaktioita. Sitä ei kuitenkaan tullut, vaan poika esitteli tyynesti itsensä. ”Harry Potter.”
Minusta tuntui, että poika odotti myös jotain reaktiota, sillä hetken päästä hän huokaisi, kai helpotuksesta. Niinpä minä olin taas kyselemässä.
”Mitä nyt?” utelin.
”Olet vain ensimmäinen joka ei alkanut heti tuijottaa arpeni”, Harry sanoi.
”Arpea? Mitä arpea?” kysyin ihmeissäni. Hitto, taas tällainen velhojuttu, joka minun olisi pitänyt tietää. Mahtavaa, saisin heti idiootin leiman.
”Oletko sinä jästiperheestä?” Harry kysyi jotenkin helpottuneena. Hän oli luultavasti jästi.
”En oikeastaan, mutta minut on kasvattanut jästit. Asun nimittäin orpokodissa. Sain tietää olevani noita aivan vähän aikaa sitten. Siksi en tiedä näistä jutuista paljonkaan”, kerroin hänelle. Alkoi jo pikku hiljaa ärsyttää tämän saman asian selittäminen.
”Ai. Minullekin tämä kaikki on ihan uutta. Asun tätini luona, koska vanhempani ovat kuolleet. Tätini perheessä kaikki ovat jästejä ja siksi minäkin sain tietää vasta vähän aikaa sitten olevani velho”, Harry selitti.
Oih! Harryhan on todella samanlainen kuin minä! Hän on orpo, eikä hänkään tiedä näistä velhojutuista paljonkaan. En ainakaan munaa yksin! Meistä voisi tulla ystäviä. Hän ainakin oikeasti voi ymmärtää minua, innostuin itsekseni.
Kuului kova korvia huumaava vihellys ja juna lähti liikkeelle. Kurkistin ikkunasta ulos, mutta en nähnyt paljon mitään suuren savumäärän takia. Kuulin kuitenkin ihmisten viimeisiä hyvästejä ja näin juuri ja juuri sen punatukkaisen tytön joka oli luultavasti myöskin Weasley juoksemassa junan vieressä.
Wow, tämä oli ensimmäinen kerta kun olin junassa ja olin menossa
Tylypahkaan! Kasvoilleni levisi typerän onnellinen hymy.
Vaunuosaston ovi liukui auki. Pienestä raosta työntyi sisälle punapäinen poika. Hän oli selvästi Weasleyn kaksosten veli. Hän oli kuitenkin nuorempi, ehkä saman ikäinen kuin minä. Hän oli muittenkin Weasleyden tavalla pisamanaamainen. Hän oli aika pitkä ikäisekseen ja hänellä oli pitkä nenä. Sen päässä oli tahra. Eipä poika ainakaan tuijottele turhan paljon peiliä.
”Istuuko tässä ketään?” poika kysyi ja osoitti tyhjää paikkaa. ”Muualla on täyttä.”
Harry pudisti päätään ja poika meni istumaan osoittamalleen paikalle. En ehtinyt avata edes suutani kun ovi liukui taas auki. Kuka nyt sieltä taas tulee?
”Hei, Ron.”
Ron? Ai, Ron on varmaan tuo punapää, pohdin mutten ehtinyt miettiä sitä enempää, koska näin ketkä olivat avanneet oven. Fred ja George seisoivat oven suussa ja huomasivat minut. He eivät näyttäneet kovin ilahtuneilta. Oikeastaan he olivat todella närkästyneitä.
”Sinä!” sanoi toinen, se vihreäpaitainen. Oliko se nyt George? Sovitaan, että vihreäpaitainen on George. ”Miksi sinä istut
tuon kanssa samassa osastossa, Ron?”
Olipa kauniisti sanottu.
”Kerro minullekin mikä minussa on niin saastaista, että pitää oikein mennä toiseen huoneeseen”, kysyin vihaisesti ja kurtistin kulmiani.
”Pitääkö se sanoa sinulle uudestaan?” Fred kysyi ja mulkoili minua vihaisesti. Mulkoilin takaisin vähintään yhtä inhottavasti. ”Olet kuolonsyöjän penska!”
”Ai, sinäkö tiedät minua paremmin keitä vanhempani ovat? En satu itse tietämään heitä tuon taivaallista. Voisitko ystävällisesti kertoa keitä he ovat jos kerran tiedät niin hyvin? Minua kiinnostaisi saada tietää”, sanoin jäätävästi.
Kaksoset menivät hämilleen. He eivät sanoneet mitään. Fred kuitenkin aukoi suutaan typerästi. Ha haa! Sainpa heidät ainakin hiljaisiksi!
”Et tiedä keitä sinun vanhempasi ovat?” George sössötti.
”Niinhän minä juuri sanoin”, sanoin kylmällä äänellä.
”Niin, Selena asuu orpokodissa”, Harry sanoi. Olin kiitollinen, että edes joku oli minun puolella.
Kaksoset näyttivät huomanneen Harryn vasta nyt. Ja he tuijottivat suu auki Harrya. Aloin jo epäillä Harryn olevan jotenkin tunnettu velhomaailmassa.
Kaksoset huudahtivat yhteen ääneen jotain, mutta en saanut siitä selvää. He vilkaisivat nopeasti toisiaan ja George sanoi ensin. ”Orpokodissa? Jästien keskellä? Musta?!” hän näytti hyvin yllättyneeltä tuijottaessa minua.
En osannut vastata siihen mitään. Tosin en olisi ehtinytkään, sillä Fredillä oli kova hoppu sanoa oma asiansa. ”Oletko sinä Harry Potter?”
Olin todellakin pudonnut kärryiltä. Tietääkö kaikki Harryn? Miksi? Voi, hitto! Minun olisi pitänyt ottaa enemmän selvää taikamaailmasta.
”Öh, olen”, Harry sanoi vaivautuneena. Pystyn hyvin samaistumaan siihen. Tosin minua tuijotetaan aika paljon vihamielisemmin, mutta Harrya katsotaan enemmänkin kunnioittavasti.
Kaksoset seisoivat tuijottaen vuoroin minua vuoroin Harrya. He eivät osanneet sanoa enää mitään. No, ainakin sain annettua heille jotain ajateltavaa. Eivät kaikki Mustat ole kelvottomia kuolonsyöjiä (mikä nimi! Hah hah haa!). Käännyin katsomaan ikkunasta ulos. Näin minulle tutun Lontoon vilahtelevan ohitseni. Suljin korvani Weasleyden keskustelulta. Fred ja George sanoivat jotakin Ronille, jos se nyt oli edes hänen nimensä. Jossakin vaiheessa kaksoset jättivät vaunuosastomme ja minä, Harry ja Ron jäätiin kolmistaan.
Ron kertoi Harrylle nimensä. Olin arvannut oikein. Hän oli Ron Weasley. En vieläkään kääntänyt katsettani pois maisemista. Vaunuosastoon lankesi hetken hiljaisuus. Tajusin, että en ollut vielä esittäytynyt Ronille.
”Öm, Ron. Minun nimeni on Selena Musta. Et ehkä tiennyt”, sössötin. Ron nyökkäsi pienesti. Hän ei vaikuttanut pitävän minua huonompana ihmisenä nimeni vuoksi. Hän katsoi minua jotenkin arvioiden. Aivan kuin miettien sanoisiko hän jotain minulle vai ei. Hän päätti kuitenkin avata suunsa. ”Miksi sinä asut orpokodissa?”
”Vanhempani ovat kuolleet”, vastasin sormilleni.
Jos olisin nostanut päätäni ja katsonut olisin nähnyt kaksi osanottavaa silmäparia. Olisivatko ne olleet ystävällisemmät kuin Dracon? Sitä emme koskaan saa tietää varmasti.
”Olen pahoillani”, Ron sanoi hiljaa. Nostin katseeni arasti (Oikeasti, milloin minä olen alkanut arkailemaan?). Oli tuo Ronkin aika suloinen. Missä ihmeessä kaikki tuollaiset pojat ovat olleet kaikki nämä yksitoista vuotta?
”En oikeastaan muista heitä. He kuolivat kun olin vuoden vanha”, vastasin vähätellen. En halunnut näyttää siltä, että kaipasin sääliä, vaikka oikeasti halusinkin. Tiedetään, minä olen ristiriitainen.
Aloin tuijottamaan Harrya. Miksi kaikki tietävät kuka hän on? En ollut varma viitsisinkö kysyä sitä. Antaisin itsestäni aika typerän kuvan. Tosin, Harry ja Ron vaikuttivat mukavilta. Heiltä kannattaisi varmaan kysyä asiasta. Jotkut muut luultavasti alkaisivat vain nauraa tietämättömyydelleni.
En kuitenkaan ehtinyt kysyä mitään, koska Harry ehti ensin. ”Mitä?” hän kysyi huomattuaan tuijotukseni.
”Miksi kaikki tuntevat sinut?” päätin kysyä
Ron katsoi minua hämmästyneenä. ”Etkö sinä tiedä kuka Harry on?”
Pudistin päätäni. Hitto, tämä taitaa olla todella tunnettu juttu.
”Harry tuhosi tiedät-kai-kenet”, Ron kertoi lyhyesti.
Taas tuo tiedät-kai-kuka. No, en todellakaan tiedä kuka! Miksei kukaan sano häntä hänen oikealla nimellä?
”Kenet Harry tuhosi?”
Ron näytti nyt siltä, että minulle olisi kasvanut juuri äsken suuret kaninkorvat. ”Etkö sinä tiedä –” hän mutisi hämmentyneenä.
”Hän on lordi Voldemort”, Harry kertoi ja Ron säpsähti ja katsoi kauhuissaan Harrya. Voi jessus, ei voi olla noin kamalaa sanoa yksi typerä nimi! Minulla ei ollut siltikään hajuakaan kuka tuo äsken mainittu lordi oli.
”Kuka?”
Ron oli nyt vieläkin yllättyneempi. Hän näytti nyt aivan siltä, että minulle olisi äsken kasvanut pupunkorvien lisäksi hanhen nokka. Ron näytti liian hämmästyneeltä puhumaan, joten Harry selitti minulle.
Harrykin oli saanut tietää Voldemortista vähän aikaa sitten (tällä kertaa Ron tuijotti Harrya ihmeissään). Olin aina luullut, että tuollaisia mielipuolisen pahoja ihmisiä on vain saduissa. Tosin olin aina kuvitellut, että noitia on vain saduissa, mutta nyt minä itse olenkin noita. Ehkä minä olin hypännytkin johonkin satuun mukaan. En kyllä ihmettelisi sitä yhtään.
”Tuhositko
sinä Voldemortin? Miten sinä teit sen?” kiljahdin silmät pyöreinä kuin pallo. Ron säpsähti ja muistin, mitä Harry oli sanonut tämän nimen lausumisesta. Sitä ei pitäisi sanoa. Se oli aivan kuin tabu. Jos en halua saada turhaa huomiota tietämättömyydelleni niin oli minunkin alettava käyttää tuota typerää tiedät-kai-kuka–hommaa.
”Joo, Harry tuhosi hänet. Ensin tiedät-kai-kuka tappoi Harryn vanhemmat”, Ron kertoi ja minä vilkaisin Harrya surullisesti, ”ja hän yritti tappaa Harrynkin, mutta hänen kirouksensa kimposikin takaisin häneen itseensä ja kuoli. Kirous osui tuohon kohtaan missä tuo arpi Harryn otsassa on.”
Katsoin Harrya ihaillen. Poika oli tappanut maailman vaarallisimman velhon yksi-vuotiaana. Nyt Harry kuitenkin istui tuossa vaatimattomana ja hieman vaivaantuneena ihailua ylitsepursuavasta katseestani. Mitä minä olin yksi-vuotiaana tehnyt? Parkunut kuin hullu, ainakin jos rouva Hartin puheita oli uskominen. Nyt minä ainakin tiesin miksi minun olisi pitänyt tietää Harry.
Aloimme Harryn kanssa kiusata Ronia kysymyksillä. Kysyimme kaikkea mahdollista velhoista ja kaikesta heihin liittyvästä. Sain tietää paljon uusia asioita, esimerkiksi velhot ja noidat voivat opetella ilmiintymään, eli vähän niin kuin teleporttaamaan. Olisi aika siistiä olla ensin Lonoossa ja yhtäkkiä vaikka Skotlannissa.
Ronia kiinnosti kauheasti jästit. Hän ihmetteli puhelimia varmaan viisi minuuttia ja sähkö oli hänelle aivan uusi juttu. Velhoperheissä ei kuulemma käytetä sähkö, kaikki toimii taialla tai jollain muulla systeemillä.
Keskustelumme keskeytyi kun käytävältä kuului kauheaa ryminää. Ovi liukui auki ja oven suussa seisoi tekohymyä hymyilevä noita joka kysyi. ”Saako olla jotain kärrystä?
Minä ja Harry ryntäsimme heti käytävälle. Ron jäi istumaan korvat punaisina paikalleen ja mutisi jotain eväsleivistä. Kärryssä oli kauheasti kaikenlaisia omituisia karkkeja. En tiennyt mikä oli hyvää mikä pahaa niinpä otin varmuuden vuoksi melko jästimäisiä tuotteita, suklaasammakoita ja kurpitsaleivoksia. Minulle jäi vähän rahaa jäljelle ja pistin ne taskuuni. Sille tulisi varmasti joskus vielä käyttöä. Harry osti jokaista lajia. Hänellä oli iso rahapussi täynnä rahaa. Hänen ei ainakaan tarvinnut elää köyhyydessä.
Palasimme takaisin vaunuosastoon. Harry kippasi kaikki herkut tyhjälle istuimelle. Ron oli kaivanut matka-arkustaan muhkuraisen paketin meidän ollessa Harryn kanssa ostamassa makeisia. Ron avasi paketin ja sieltä paljastui neljä voileipää. Poika kurkisti niiden väliin ja nyrpisti nenäänsä. ”Aina se unohtaa, etten pidä suolalihasta.”
”Hei, vaihda yksi kurpitsaleivokseen”, Harry ehdotti ja heilutti leivosta Ronin nenän edessä.
”Et sinä tätä tahdo. Nämä ovat rutikuivia”, Ron hankasi vastaan.
”Ota kuitenkin leivos”, Harry sanoi jääräpäisesti ja tunki leivoksen Ronin kouraan. Hän heitti minulle lakritsisauvan ja minä kiitin. Söimme Harryn ja minun ostoksia tyytyväisinä ja höpötimme kaikesta mahdollisesta. Ron rohkaisi minua ja Harrya, kun me kumpikin pelkäsimme olevamme luokan huonoimpia. Ron sanoi jästiperheistä tulleidenkin oppivan nopeasti. Hassua, että sain Dracolta aivan päinvastaisen kuvan. Tosin Draco ei näyttänyt pitävän jästeistä pahemmin, joten päätin uskoa Ronia.
Harry avasi suklaasammakkojen kääreen. Hän tunki sammakon suuhunsa ja veti kääreestä kortin. Hän katsahti korttia ja hihkaisi. ”Tässä siis on Dumledore!”
Harry tarkasteli korttia hetken ja kun hän oli panemassa sitä pois, pyysin lupaa katsoa sitä. Kuvan Dumbledore oli juuri sellainen millainen tiesin hänen olevan; ystävällinen, alati hymyilevä vanha mies jolla oli hopeinen pitkä parta ja tukka. Juuri kun olin kääntämässä korttia, näin kuvan Dumbledoren nostavan silmälasejaan ylemmäs nenän varrelleen. Tuijotin kuvaa suu raollaan ja Dumbledore iski minulle silmää.
”Liikkuvatko velhojen kuvat?” kysyin hämmentyneenä Ronilta.
”Tietenkin! Eivät ne koko aika jaksa paikoillaan olla”, Ron selitti kuin kaikki kuvat olisivat liikkuvia.
”Ai, jästien kuvat ovat kokoaika paikoillaan”, mutisin hänelle. Ron alkoi ihmetellä sitä kuin puhelinta eli pitkään ja hartaasti. Sillä aikaa päätin lukea kortin toisen puolen.
Albus Dumbledore, Tylypahkan nykyinen rehtori.
Moni pitää Dumbledorea nykyajan parhaana velhona ja hän on erityisen kuuluisa pimeyden velhon, Grindelwaldin, kukistamisesta vuonna 1945, lohikäärmeen veren kahdentoista käyttötarkoituksen keksimisestä ja työstään alkemian parissa kumppaninsa Nicolas Flamelin kanssa. Rehtori Dumbledore pitää kamarimusiikista ja keilailusta.Hihittelin itsekseni kuvitellessani Dumbledoren keilaamassa. Harry ja Ron katsahtivat minua ihmeissään mutta jatkoin hihittelyä siitä huolimatta. Keilaavatkohan velhot paljonkin?
Siitä alkoikin seuraava keskustelu. Minun täytyi selittää Ronille mitä keilaus oli. Söimme samalla karkkeja. Bertie Bottin joka maun rakeet olivat kaikista hauskimpia. Niistä ei voinut tietää mitä makua ne olivat. Maistelin niitä ja arvailin mitä ne mahtoivat olla. Se kuitenkin päättyi kun otin ruskean johon Ron ei uskaltanut edes koskea. Luulin sen olevan suklaata (jota se ei tietenkään ollut), mutta se olikin mutaa.
Vaunuosaston oveen koputettiin ja oven takana oli pyöreä naamainen poika. Hän näytti itkuiselta. Poika kertoi hävittäneensä rupikonnansa ja kysyi olivatko he nähneet sitä. Kukaan ei ollut nähnyt sitä ja poika lähti pois apeana. Miksi joku edes haluaa rupikonnan lemmikiksi?
”Minä en käsitä miksi häntä noin harmittaa” Ron sanoi. ”Jos minä olisin tuonut konnan, kadottaisin sen niin pian kuin suinkin. Toisaalta minähän toin Kutkan, niin mitähän minä olen puhumaan.”
Kutka oli Ronin rotta, jonka hän oli saanut veljeltään. Se oli varmaan maailman tylsin eläin. Se nukkui kokoaika ja kun se oli hereillä, niin se jyrsi Ronin leivosta. Harryn Hedwig-pöllö oli paljon kivempi. Se oli aika mukava pöllöksi, sillä se ei huhuillut melkein yhtään.
”Se voisi vaikka kuolla eikä siinä huomaisi mitään eroa”, Ron sanoi inhoten. ”Yritin eilen muuttaa sen keltaiseksi, jotta se olisi kiinnostavampi, mutta taika ei toiminut. Minä näytän sen teille, katso…”
Hän etsi matka-arkustaan varsin kärsineen näköisen taikasauvan, joka lohkeili sieltä täältä ja jonka päästä pilkotti jotain valkoista. Ron oli kertonut, että se oli hänen veljensä vanha. Onneksi minä sain uuden. Ronin sauva tuskin edes toimii kunnolla.
”Yksisarvisen jouhi sojottaa melkein ulos. Joka tapauksessa – ”
Ron oli juuri kohottamassa sauvaansa, kun vaunu osaston ovi liukui taas auki. Konnaton poika tuli takaisin, mutta nyt hänen mukanaan oli tyttö. Tyttö oli pukeutunut jo Tylypahkan kaapuun.
Ai, niin sekin pitäisi laittaa päälle. Katsahdin harmissani matka-arkkua. En varmaan saisi sitä kiinni, sen jälkeen kun avaisin sen uudestaan. Olisi sittenkin pitänyt järjestää tavarat paremmin.
”Oletteko te nähneet rupikonnaa? Nevilleltä katosi”, tyttö sanoi. Hänellä oli komentelevainen ääni, tuuhea ruskea tukka joka oli hyvin kihara ja aika isot etuhampaat. Huomautukseksi vaan, että en ole koskaan pitänyt komentelevista ihmisistä.
”Ei me olla nähty”, sanoin, mutta tyttö ei kuunnellutkaan minua, vaan katsoi sauvaa Ronin kädessä. Jaa, nytkö ei enää sammakko kiinnosta?
”Oi, teettekö te taikoja? Minä tahdon nähdä.”
Tyttö istuutui ja Ron näytti häkeltyneeltä.
”Öh – hyvä on.”
Ron karaisi kurkkuaan.
”Aurinko, leinikki sitruunakeksi,
muutu jo, tyhmä rotta, keltaiseksi.”
Hän heilautti sauvaansa, mutta mitään ei tapahtunut. Kutka pysyi harmaana ja sikeässä unessa.
”Oletko varma, että loitsu on oikea?” tyttö sanoi. ”Kovin hyvä se ei ainakaan ole. Minä kokeilin muutamaa yksinkertaista loitsua harjoituksen vuoksi ja ne kyllä toimivat. Kukaan minun suvussani ei ole ollenkaan taipuvainen taikuuksiin, oli hurja yllätys kun sain kirjeen, mutta oli kamalan iloinen tietysti, tai siis, että onhan se sentään paras mahdollinen noituuskoulu, niin olen kuullut – minä olen tietysti opetellut kaikki kurssikirjat jo ulkoa, ja toivon vain että se riittää – minä olen sivumennen sanoen Hermione Granger, keitä te olette?”
Hän sanoi kaiken hyvin nopeasti.
Oikeasti? Opetellut kaikki kurssikirja ulkoa? Hulluko hän oli? Minä en ollut kuin lukenut ne läpi. Toivottavasti ulkoa opettelua ei vaadittu. Vilkaisin Ronia ja Harrya ja huomasin heidänkin olevan yhtä häkeltyneitä kuin minä. Tuskin hekään olivat opetelleet kirjoja ulkoa.
”Minä olen Ron Weasley”, Ron mutisi.
”Minä taas Selena Musta.”
”Harry Potter.”
”Oletko tosiaan?” Hermione sanoi. Sitten hän alkoi höpöttää kuinka monessa kirjasta hän oli lukenut Harrystä. Harry hämmästyi, että hänestä oli kirjoitettu niin moneen kirjaan. Hermione taas päivitteli, miksei Harry ole ottanut selvää asiasta. Minut teki mieli sanoa hänelle, että ehkä, siksi koska kaikki eivät ole samanlaisia hikipinkoja kuin sinä, mutta en viitsinyt, koska en halunnut haastaa riitaa.
”Tietääkö teistä kumpikaan mihin tupaan te kuulutte? Minä olen kysellyt ihmisiltä ja toivon, että pääsen Rohkelikkoon, se kuulostaa ylivoimaisesti parhaalta, kuulemma Dumbledorekin oli siinä itsekin, mutta ei kai Korpinkynsikään niin kamala olisi… Oli miten oli meidän täytyy mennä etsimään Nevillen konnaa. Teidän kannattaa, kuulkaa, vaihtaa vaatteet, kohta ollaan varmasti jo perillä”, Hermione höpötti kuin papupata. Onneksi hän lähti pois Nevillen kanssa.
”Joudunpa mihin tupaan tahansa, toivottavasti hän ei tule samaan” Ron jupisi ärtyneenä.
”Samat sanat”, mutisin myöntäillen hänen sanojaan.
Aloimme jutella tuvista ja Ron kertoi missä hänen vanhemmat veljensä – jotka olivat valmistuneet Tylypahkasta – työskentelivät. Sitten Ron kertoi, että Irvetassa oli yritetty murtautua erääseen hyvin vartioituun holviin. Sieltä ei oltu varastettu mitään ja rosvo ei ollut jäänyt kiinni. Sen jälkeen aloimme keskustella huispauksesta.
Kesken luudanvarren kuvailun vaunuosaston ovi liukui auki. Siellä oli Draco ja kaksi jykevää poikaa. He näyttivät tyhmiltä gorilloilta ja minua ihmetytti miksi Draco oli alkanut kaveeraamaan heidän kanssa.
”Ai hei Draco”, tervehdin iloisesti.
”Hei, Selena”, Draco sanoi hivenen yllättyneenä, mutta käänsi kuitenkin kiinnostuneen katseen Harryyn. ”Onko se totta? Koko juna supattaa, että Harry Potter on tässä vaunuosastossa. Sinähän se siis olet.”
”Olen”, Harry sanoi ykskantaan.
”Ai niin, tässä on Crabbe ja tässä Goyle”, sanoi huolettomasti osoittaen häijyn näköisiä poikia. ”Ja minun nimeni on Malfoy, Draco Malfoy.”
Ronia ilmeisesti huvitti Dracon nimi ja hän peitti tirskahduksen yskäisyllä. Draco katsoi häntä.
”Sinusta minun nimeni on hassu, vai? Itselläsi näkyy nimi naamasta. Isä kertoi, että kaikilla Weasleyillä on punainen tukka, pisamanaama ja enemmän lapsia kuin olisi varaa.”
Aika julmasti sanottu. Draco oli paljon ystävällisempi poimittaislijassa. Mikäköhän hänelle oli nyt tullut?
Draco kääntyi takaisin Harryyn päin.
”Saat pian huomata, että toiset velhosuvut ovat roimasti parempia kuin toiset, Potter. Et varmaan tahdo kaveerata vääränlaisten kanssa. Minä voin auttaa sinua valikoimaan.”
Hän ojensi käden kätelläkseen Harrya, mutta Harry ei tarttunut siihen. Ymmärsin hyvin miksi Harry toimi niin. En minäkään hyväksy ystävieni mollaamista.
”Enköhän minä osaa erottaa vääränlaiset oikeista, kiitos vain”, hän sanoi tyynesti.
Draco ei varsinaisesti punastunut, mutta hänen kalpeille poskille ilmestyi vaaleanpunaiset laikut. Hän ei tainnut odottaa tuollaista vastausta. Vaikuttaa siltä, että Draco on aina saanut kaiken minkä hän haluaa. Hyvä vaan, että hän kokee välillä pettymyksiäkin.
”Minä pitäisin varani, jos olisin sinä, Potter”, hän sanoi verkalleen. ”Jollet ole hiukkasen kohteliaampi, sinun käy samoin kuin vanhempiesi. Hekään eivät ymmärtäneet omaa parastaan. Jos lorveksit tuollaisten rupusakin kuin Weasleyiden ja Hagridin kanssa, sinusta tulee heidän kaltaisensa.”
Sekä Harry ja Ron nousivat seisomaan. Ronin naama oli yhtä punainen kuin hänen hiuksensa. Itse pysyin penkillä ja toivoin kovasti, ettei tästä syntyisi tappelua. Draco olikin sittenkin aika ilkeä.
”Sano se uudestaan”, Ron sanoi raivoa tihkuvalla äänellä.
”Ai, sinä rupeat tappelemaan, vai?” Draco ilkkui.
Minua itseäkin alkoi ärsyttää tuo kaveri. Nousin pystyyn ja tuijotin tuimasti häntä ja hänen korstomaisia kavereitaan. ”Lopettakaa nyt tuo typerä kinastelu!”
”Aletaan, jollette lähde nyt”, Harry sanoi ja kuin en olisi sanonut mitään. Se oli oikeastaan hyvin rohkeasti sanottu, sillä Grabbe ja Goyle olivat todella isoja. Mulkaisin Harrya pahasti. Miksi pojilla oli niin kova riidanhalu? Myönnetään, olen minäkin välillä melkoinen riitapukari, mutta se ei liity nyt tähän.
”Kukaan ei ala tappelemaan”, sanoin katsoen Harrya, mutta tarkoitin sanat kaikille viidelle. ”Teidän kolmen kannattaisi lähteä”, sanoin varmalla äänellä ja käänsin katseeni Dracoon.
Yllätykseksi Draco ei väittänyt vastaan. Hän vain katsahti minuun lyhyesti ja nyökkäsi. Sitten hän kääntyi ja lähti ulos vaunu osastosta Grabbe ja Coyle vanavedessään.
Oho.
”Se totteli sinua”, Ron mutisi yllättyneenä tuijottaen edelleen äsken kiinni liukunutta ovea. Sitten hän kääntyi katsomaa minua ja kysyi epäilevä ilme kasvoillaan. ”Tunnetteko te jotenkin toisenne?”
Raavin vaivautuneen päätäni ja lysähdin istuimelle. ”Me tavattiin poimittaislinjassa kun olimme matkalla King’s Crossille.”
Ron tarkkaili minua vieläkin epäilevänä. Miksi Draco tottelisi minua vain yhden tapaamisen jälkeen? Siihen en itsekään tiennyt vastausta. En kuitenkaan aikonut kysyä sitä Dracolta. Tuskin hän edes vastaisi. Ottiko hän muka meidän sukulaisuutemme niin tosissaan?
Ron ei kuitenkaan esittänyt toista kysymystä vaan meni istumaan takaisin paikalleen Harryn viereen. Harry näytti happamalta. Hän ei tainnut pitää Dracosta.
”Minäkin olen tavannut Malfoyn aiemmin. Tapasimme Viistokujalla Matami Malkinilla. Vaikutti aika ärsyttävältä tyypiltä. Nyt tulikin todiste, että sellainen hän onkin”, Harry kertoi.
Miksi minä olin ainut, jolla on vähänkin parempi kuva Dracosta?
”Minä olen kuullut hänen suvustaan”, Ron sanoi synkkänä. Sitten hän kertoi, että Malfoyt olivat ennen Voldemortin kannattajia ja heti tämän kadottua he palasivat takaisin ja he väittivät, että heidät oli noiduttu, mutta Ron sanoi, että hänen isänsä ei uskonut sitä.
Minäkin olin samaa mieltä. Lucius vaikutti todellakin sellaiselta kuolonsyöjä hepulta. Olihan minunkin suvussani niitä kuoleman syöjiä ja Mafoyt tai ainakin Draco oli minulle sukua. Ilmeeni synkkeni monta astetta muistaessani sen. Minun sukuni oli todellakin täynnä kuolonsyöjiä.
”Mikä sinulle tuli?” Harry kysyi minulta. Hitsi, minun pitäisi opetella pitämään ilmeeni kurissa.
”No, Draco on minulle sukua. Hänen äitinsä on myös Musta”, sanoin vaivaantuneena ja tuijotin ikkunasta ulos. En todellakaan halunnut nähdä heidän ilmeitään. Aivan sama millaisia ne olivatkaan.
”Kuinka läheistä?” kuulin Ronin sanovan ilmeettömällä äänellä.
”Vain luoja tietää”, sanoin imitoiden Rouva Hartia. ”En tiedä edes keitä vanhempani ovat”, sanoin hiljaisella tyynellä äänellä. En vieläkään uskaltanut katsoa ystäviäni (tai en minä tiedä ollaanko me edes ystäviä) silmiin.
Kukaan ei sanonut sanaakaan pitkään aikaan. Minä tuijotin ikkunasta ulos ja olin vaipumassa horrokseen, kun Harry päätti rikkoa inhan vaitonaisuuden. ”Meidän kannattaisi laittaa koulupuvut päälle.”
Menin ensin ulos, että Harry ja Ron pystyisivät pukemaan. Käytävällä oli paljon juoksevia lapsia jotka leikkivät hippaa. Oikeasti, eivätkö he keksi mitään omaperäisempää kuin
hippa? En ollut leikkinyt sitä useisiin vuosiin koska se oli niin tylsää. Minua alkoi ärsyttää edes takaisin juoksentelevat ipanat. Kerran meinasin kaatua, kun yksi typerys juoksi täysiä minua päin. Olisi ollut kiva kirota hänet siihen paikkaan.
Onneksi Harry ja Ron saivat vaatteet vaihdettua melko nopeasti. Menin yksin vaunuosastoon ja avasin matka-arkkuni. Jouduin tonkimaan sitä jonkin aikaa, mutta löysin kaapuni hieman ryppyisenä punnussarjani alta. Pyysin pojat sisälle vetäistyäni kaavun päälleni. Sain arkun takaisin kiinni kun Ron ja Harry menivät istumaan arkun päälle. Ron huomautti niin kuin rouva Hartkin oli tehnyt, että minun olisi kannattanut laittaa tavarat takaisin hieman järjestelmällisemmin. En minä tietenkään totellut. Olen aika jääräpää kun sille päälle satun.
Pian sen jälkeen kun saimme matka-arkkuni kiinni, kuului kuulutus. ”Saavumme Tylypahkaan viiden minuutin kuluttua. Olkaa hyvät ja jättäkää matkatavaranne junaan, ne kuljetetaan kouluun erikseen.”
Olemme ihan kohta Tylypahkassa! jännitin ja aloin heti vääntelehtiä penkillä. En malttanut pysyä paikoillani niinpä nousin pystyyn ja vaihtelin kokoaika painoa toiselta jalalta toiselle. Harry ja Ron istuivat paikoillaan kuin mitkäkin patsaat. He olivat hieman kalvenneet kasvoista. Olin itsekin varmaan kalvennut. Olin siis luultavasti melkoinen haamu.
Juna pysähtyi nytkähtäen ja ihmisiä alkoi valua käytävälle. Menimme ihmismassan seassa pienelle laiturille. Kaikki olivat jo vaihtaneet päälleen kaapunsa ja näytti hauskalta kun niin suuri määrä samalla lailla pukeutuneita lapsia oli samassa paikassa. Olimme kuin joku mustameri.
Oli jo melko pimeää. Tylypahka oli pohjoisemmassa kuin Lontoo ja sen huomasi helposti. Täällä oli paljon kylmempää kuin Lontoossa. Aloin väristä vaikka olin puristuksissa ihmisten välissä. En tiennyt minne minun täytyi mennä. Vilkuilin ympärilleni etsien jotain vihjettä. Näin vähän matkan päässä korkealla pääni yläpuolella heiluvan lampun. Sitä piti ylhäällä valtavan kokoinen mies. Hän huusi. ” Ekaluokkalaiset! Ekaluokkalaiset tänne!”
Menin Harryn ja Ronin kanssa jättiläisen luo. Harry näytti tuntevan tuon miehen, sillä mies sanoi hänelle jotain. En itse kuunnellut heidän sanan vaihtoa vaan tutkailin ympärilleni. Pettymykseni en nähnyt Tylypahkaa, tai ainakaan kuvittelemaani Tylypahkaa. Ehkä Tylypahka oli oikeasti joku pieni murju. Tosin minne nämä kaikki oppilaat sellaisessa mahtuisi?
Jätti lähti näyttämään meille tietä. Huomasin ekaluokkalaisten lähtevän erisuuntaan kuin muut oppilaat. Jätti ohjasti meitä läpi metsikön. Liukastelimme jyrkällä ja kapealla polulla. Sammakkopoika Neville kaatui yhdessä vaiheessa. Oli varmasti satanut vähänaikaa sitten sillä ruohikko oli liukasta ja lätäkköjä oli siellä täällä. Astuin harmikseni vahingossa yhteen lätäkköön. Vesi meni heti ohuiden kangaskenkieni läpi. Oksien läpi ei tullut yhtään valoa ja siksi metsikössä oli hyvin pimeää. Jos pelkäisin pimeää, olisin varmasti ollut aivan hermoheikkona sillä siellä ei ollut muuta valoa kuin jätin lyhdystä säteilevä heikko liekki.
”Näätte ekavilauksen Tylypahkasta ihan kohta”, jätti huikkasi olkansa taakse, ”heti tämän kurvin jälkeen.”
Käännyn nopeasti ja vilkuilin heti jätin osoittamaan suuntaan. Tylypahka ei todellakaan ollut mikään pieni murju. Se oli suuri uljas linna. Siinä oli korkeita torneja joiden asettelussa ei nähtävästi oltu käytetty minkään laista logiikkaa. Linna oli omalla pelottavalla tavallaan erittäin kaunis. Monet kiljahtivat ihailusta, minäkin taisin olla yksi niistä.
Kapea polku kaartui suuren mustan järjen rantaan. Rannalla oli useita pieniä veneitä. Niillä oli tarkoitus mennä vastarannalle jolla oli vuori jonka huipulla Tylypahka oli. Oppilaat menivät neljän hengen ryhmissä veneisiin. Minä menin Harryn, Ronin ja Nevillen kanssa samaan. Veneet lähtivät itsekseen lipumaan kohti linnaa. Pelkäsin alussa, että meidän täytyisi soutaa. En itse ollut koskaan soutanut. Olisin varmaan pudonnut veteen sitä yrittäessäni. Onneksi oli olemassa taikuutta.
Ei kestänyt pitkään kun olimme perillä. Nousin ylös paatista ja aloin ihailla Tylypahkaa. Ei siitä voinut sanoa muuta kuin vau. Jätti johdatti meidät suurelle tammiovelle ja koputti siihen kolmesti lapion kokoisella kädellään.
A/N: Vihdoinkin päästiin Tylypahkaan! Voisitte myös laittaa kommenttia jos jaksoitte lukea tämän tänne asti. Sanokaa, jos osa oli liian pitkäveteinen niin voin parantaa tekstiäni.