2 LukuEmmett pov Olin aina inhonnut joulutorttuja siitä saakka, kun ahmin niitä hieman liikaa ja oksensin lopulta Esmen hienolle keittiön matolle. Ja se matto oli muuten juuri ostettu! Se oli ollut Carlislen etukäteislahja Esmelle ja minä menin melkein pilaamaan sen. Ainakin sen pesemiseen meni minulta kokonainen päivä. En ikinä unohda sitä joulua.
”Ahmit silloin melkein kaikki joulutortut heti, kun Esmen silmä vältti!” Jasper huomautti ja muut nauroivat.
”Ne olivat sinä jouluna niin taivaallisen hyviä!” Sanoin nauraen muiden mukana. ”Esme oli varmasti lisännyt niihin jonkun salaisen ainesosan, koska eivät ne koskaan aikaisemmin olleet maistuneet niin hyviltä.”
”Ja minä sain niitä vain yhden!” Bella murahti, mutta nauroi muiden mukana.
”Ole iloinen, sinun ei sentään tarvinnut oksentaa niistä!” Huomautin ja iskin hänelle silmää.
Sieppasin samalla suuresta piparikulhosta Alicen leipomia pipareita. Ne maistuivat taivaallisilta. Nyt minun pitäisi kuitenkin olla varovainen, etten ahmisi näitäkin liikaa. Huomasin pudottavani piparinmurusia harmaalle neulepaidalleni ja noukin niitä virnistellen siitä pois.
”Emmett! Et kyllä rohmua niitä pipareita ja oksenna minun matolleni!” Alice kiljui säikähtäneenä.
Hän syöksähti äkkiä sieppaamaan piparit minulta ja onnistui siinä hötäkässä itse sotkemaan mattonsa. Hän nimittäin kaatoi glögilasini, minähän en sitä olisi kaatanut, mikäli Alice itse ei olisi syöksynyt kimppuuni. Vaaleaa glögiä valui mukista suoraan maton reunalle ja valkoiseen mattoon jäi hieman sen omaa väriä tummempi läikkä.
”Emmett!!” Alice kiljui kauhuissaan.
Rosaliekin oli pompannut ylös säkkituolistaan ja riensi nostamaan maahan pudonneen glögilasini pöydälle.
”Ei se minun vikani ollut!” Minä murahdin. ”Itse syöksyit kimppuuni!”
Rosalie alkoi kääriä mattoa rullalle ja hätisti minua ja Alicea pois tieltä. Hän sieppasi maton mukanaan ja hävisi kylpyhuoneeseen. Kuulimme pian hänen valuttavan vettä hanasta, ilmeisesti matolle.
”Se oli ostettu Ikeasta, kun kävin Suomessa!” Alice murahti ja katsoi minuun murhaavasti.
”Älä minua syytä!” Aloin olla raivoissani. ”Sinä tässä olet syyllinen, jos joku on!”
Alice risti kätensä ja marssi kiukkuisena kylpyhuoneeseen. Huokaisin, kun Bellakin riensi heidän luokseen. Edward ja Jasper näyttivät pidättelevän nauruaan. Mulkaisin heihin päin.
”Idiootit!” Sähisin.
Marssin keittiöön täyttämään glögilasini uudelleen. Nyt ei ainakaan olisi mattoa lattialla! Kaivoin myös pienen viinapulloni eteisestä, takkini taskusta ja lorautin sitä tilkallisen glögiini. Ehkä ilta tästä vielä paremmaksi muuttuisi. Ainakin, jos päättäisin olla syömättä mitään, että kenenkään ei tarvitsisi pelätä minun ahmivan liikaa. Palasin huokaisten olohuoneeseen. Ihme, että Alicen pieni joulukuusi oli yhä pystyssä, vaikka Edward ja Jasper oli jätetty huoneeseen kahdestaan!
”Hei, en minä ole ainut joka pilaa joulut!” Huusin niin, että kaikki kuulivat ja Edward ja Jasperkin lopettivat nauramisen, kun loin heihin merkitsevän katseen.
”Muistatte kai sen joulun, kun Edward ja Jasper kaatoivat joulukuusemme?” Nauroin äänekkäästi Jasperin ja Edwardin murhaaville katseille.
Rosalie povEmmett osasi toisinaan olla oikea idiootti. Yritimme epätoivoisesti tyttöjen kanssa saada Alicen upeaa, valkoista mattoa puhtaaksi. Glögi tuntui kuin juuttuneen siihen ikuisiksi ajoiksi ja Alice itki.
”Se oli niin kalliskin!” Hän nyyhkytti Bellan olkaa vasten ja Bella yritti rauhoitella häntä.
”Alice, ei sinun tarvitse kuin viedä se pesulaan!” Huomautin, vaikka tiesin, ettei se mitään halpaa puuhaa ollut.
Ja Alicen tuntien, tiesin, että hän ostaisi ennemmin uuden maton kuin veisi vanhan pesulaan. Rahaahan meillä oli. Osittain vähän liikaakin. Luovutin viimein veden valuttamisen ja nostin maton kuivumaan saunan lauteille.
”Alice, ryhdistäydy nyt!” Bella yritti lohduttaa Alicea. ”Se oli vain matto!”
Auts, hieman väärä sanan valinta. Alice pillahti pahempaan itkuun.
”Vain matto?!” Hän niiskutti ja Bella näytti järkyttyneeltä.
Hän katsoi minuun apua pyytäen. Huokaisin ja astuin heidän vierelleen.
”Alice, Bella on täysin oikeassa.” Sanoin, vaikka Alice loikin minuun murhaavan katseen. ”Lopeta nyt ja mennään takaisin olohuoneeseen! Ei anneta yhden maton pilata tätä iltaa!”
Alice murjotti hetken, kunnes pyyhki viimein kyyneleensä ja väänsi suupieliään hienoiseen hymyyn.
”Totta.” Hän myönsi. ”Onneksi kukaan ei ole sentään vielä kaatanut joulukuustani!”
A/N: Tämäpä valmistuu nyt vauhdilla, mutta inspiraatio iski, joten tässä teille tänään vielä toinen osa!