A/N: Kiitoksia oikein kovasti palautteestanne!
Nettis, kiitos! Hyvä ettei verkkaisesti etenevä juoni häiritse; minusta tuntui tätä kirjoittaessa välillä, että kaikki lukijat ehtisivät kyllästyä tämän hitaaseen juoneen aivan liian monta kertaa, mutta toisaalta halusinkin juuri kirjoittaa kerrankin oikeasti rauhallisesti etenevää draamaa ^^
LaLuna, kiitoksia paljon! Ja minusta on ihanaa, kun olen kirjoittanut tämän valmiiksi, eikä minun tarvitse pelätä, että kyllästyn ficciin ja jätän sen kesken... Tietysti palautteen kannalta on vähän niin ja näin, en oikein voi ottaa opikseni enää tämän ficin suhteen, mutta ainakin voin aina parantaa seuraavaan! Hih, kutsu vain tätä omenaksi; granaattiomenaankin törmätään vielä jatkossa!
emmöö, kiitos sinullekin! Jos tarkoitat keskustelulla tuota, jossa Dumbledore ja Hermione keskustelivat Hermionen ryhtymisestä johtajatytön sijaiseksi, minä käsittäisin niin, että Tom ei ollut mukana aivan luvun alussa olevassa keskustelussa, vaan kun kappale vaihtui, myös keskustelu tavallaan vaihtui ja silloin Tom oli mukana. Ja komeushan on katsojan silmissä...
Minun mielikuvani Tomista tuntuu tosiaan eroavan jonkin verran toisten mielikuvista Tomissa, mutta tässä ficissä olen halunnut kirjoittaa hänet paremminkin ylemmyydentuntoiseksi ja muihin etäisyyttä ottavaksi. En oikein osaa kuvitella häntä esittämässä kovin seurallista muille oppilalle.
coma-white, kiitoksia! Minä olen itse asiassa lukenutkin Houkutuksen, mutta siitä taitaa olla jo sen verran aikaa, etten enää kauheasti muista koko kirjasta... Mutta ehkä Tomissa ja Edwardissa on jotain samaa, voin melkein kuvitella ^^
*
6. lukuJoulukuun toisella viikolla tuli lumi. Hermione heräsi lauantaiaamuna siihen, kuinka Elisabeth istui omalla sängyllään ikkunan vieressä ja tuijotti pihamaalle.
“Mitä ihmettä siellä tapahtuu?” Hermione mutisi.
Ehkä Avery oli tullut hulluksi ja päättänyt lähteä aamukävelylle ilman paitaansa. Se ainakin olisi selittänyt Elisabethin ilmeen.
“Lumi”, Elisabeth totesi yksinkertaisesti.
Hermione ei muistanut, milloin olisi viimeksi herännyt niin nopeasti. Hyvänen aika, eihän hän edes ollut ennen kiinnittänyt lumeen kovin paljon huomiota! Se tuli alkutalvella ja suli pian pois, oli jäätyneitä vesikiteitä ja sattui nyt vain useimmiten kuulumaan pohjoisen Englannin ilmastoon, siinä kaikki.
Nyt lumi kuitenkin tuntui vanhalta ystävältä. Hermione kömpi jaloilleen ja käveli ikkunan viereen. Tuntui kummalliselta katsoa ensilunta melkein maan tasalta, kun sitä oli tottunut katselemaan korkealta rohkelikkojen tornista. Hermione myönsi vastentahtoisesti, että lumi näytti melkein paremmalta, kun sitä ei katsellut kaukaa. Tai ehkä kyse oli siitä, että ensilumi toi hänelle jonkinlaisen turvallisen olon - niin kuin kaikki olisi ollut niin kuin monena vuonna aiemminkin. Niin kuin hän olisi taas ollut omassa Tylypahkassaan.
Toisaalta hänhän oli aivan samassa Tylypahkassa kuin ennenkin. Aika oli eri, mutta Hermione ei voinut silloin tällöin olla miettimättä, että hän melkein kadehti tänä aikana eläneitä oppilaita. He sentään saivat käydä kouluaan ilman jatkuvasti vaihtuvia pimeyden voimien opettajia ja kuolemantapauksia.
“Minne sinä menet?” Elisabeth kysyi, kun Hermione veti vaatteet nopeasti päälleen ja oli melkein ovella.
“Ulos”, hän virnisti nopeasti. Elisabethin kulmakarvat kohosivat. “Ajattele nyt, ensilumi! Eikö sinun tee mieli olla jossain muualla kuin tässä pölyisessä linnassa?”
“Ei”, Elisabeth hymyili vinosti.
Hermione virnisti uudemman kerran. Olkoon, hän tajusi kyllä, että ulkona oli kylmää ja luultavasti myös märkää. Elisabeth sai jäädä sisälle lämpimään, mutta hän itse tahtoi jostain syystä päästä ohueen lumihankeen, jättää jälkensä ensimmäisenä rikkumattomaan valkoiseen maisemaan ja hengittää kirpeätä ilmaa -
Oleskeluhuone oli melkein autio. Se ei ollut Hermionelle yllätys, kellohan oli vasta melkein seitsemän ja lauantaiaamuna useimmilla oli tapana nukkua paljon pidempään. Erään sohvan päädyssä ikkunasta ulos tuijottava Tom Riddle sen sijaan oli yllätys.
Hermione pysähtyi paikoilleen. Hän ei tiennyt minkä takia, mutta Riddle näytti äkkiä aivan irtonaiselta, niin kuin joku olisi kiskonut hänet jostain johon hän kuului ja asettanut keskelle aivan uutta maisemaa. Pojan suu oli taipunut aavistuksen verran surumieliseen hymyyn ja leuka oli uhmakkaasti koholla. Hermione pujotti kätensä villakangastakkinsa taskuihin.
“Huomenta.”
Poika säpsähti ja kääntyi katsomaan häntä synkkä ilme kasvoillaan; Hermionen mieleen tuli uhmakas lapsi, joka oli yllätetty tekemästä jotain väärää. Synkkä varjo väistyi kuitenkin nopeasti Riddlen kasvoilta ja silmissä läikähti yksinkertaisesti yllättyneisyys.
“Huomenta”, poika tokaisi.
“Ulkona on lunta”, Hermione sanoi ja olisi voinut siinä samassa potkaista itseään päähän, kun ei osannut sanoa mitään fiksumpaa.
Riddleä hymyilytti. “Harvinaisen hyvä huomiokyky, Granger.”
Hermione veti nopeasti henkeä. “Lähdetkö kävelylle?”
Riddle näytti aivan yhtä yllättyneeltä kuin millaiseksi hän tunsi itsensä tajuttuaan, että oli todellakin ehdottanut sitä. Hän oli ehkä tullut viime päivät paljon paremmin toimeen pojan kanssa - tai no, ainakaan he eivät olleet haukkuneet toisiaan kesken joulutanssiaisvalmistelujen ja edellisenä päivänä Riddle oli itse asiassa nyökännyt ohittaessaan hänet käytävällä - mutta he eivät missään tapauksessa tunteneet niin hyvin, että Hermione olisi voinut pyytää poikaa kävelylle…
Ja, hänen mielensä muistutti äkäisesti,
hän on Tom Riddle, pimeyden lordi, tuleva Voldemort. Minkä ihmeen takia sinä pyytäisit häntä kävelylle?
Koska hän näytti yksinäiseltä?
Ääliö! Hänhän vain istui tuijottamassa ulos! Hän on pimeyden lordi, usko jo. Ei hän ole yksinäinen.
Hän ei ole vielä… hän on seitsemäntoista, ei hän voi olla läpeensä paha!
Hän on jo tappanut isänsä. Hän on tappanut Murjottavan Myrtin. Hän vihaa kuraverisiä ja kokoaa parhaillaan ympärilleen ihmisiä, jotka myöhemmin kutsuvat itseään kuolonsyöjiksi. Hän kysyy Kuhnusarviolta hirnyrkeistä ja suunnittelee itsensä jakamista seitsemään palaseen, on ehkä jo aloittanut sen -
Mutta hän on vasta lapsi!
Hän ei ole ollut lapsi ikuisuuksiin, ja sinä olet täysin hullu, kun edes suostut olemaan missään tekemisissä hänen kanssaan -
Minun on pakko! Minä yritin vältellä häntä, mutta siitä tulisi vain riitelyä, minä -
Sinun oli pakko kutsua hänet kävelylle? Hermione Granger, mikä ihme sinun päähäsi on mennyt? Sinä halusit kutsua hänet kävelylle! Sinä haluat olla hänen seurassaan! Sinä pidät -“Granger?”
Riddlen ääni oli varovainen, aivan kuin hän ei olisi tiennyt, miltä planeetalta itse asiassa oli kutsumassa Hermionea takaisin. Tyttö räpäytti silmiään ja yritti saada ajatuksiaan kokoon. Selvä, hän ehkä käyttäytyi järjenvastaisesti, mutta se ei missään tapauksessa johtunut -
“Oletko sinä kunnossa?”
Hermione hämmästyi. “Olenko minä mitä?”
“Kunnossa”, Riddle toisti, ja ilmeisesti Hermionen tokaisu oli onnistunut vakuuttamaan hänet, sillä hänen huulilleen kohosi jo vino hymy. “Tiedäthän, kaikki raajat tallella, mielenterveys tallella…”
Raajat kyllä, mielenterveydestä en olisi niinkään varma. “Totta kai. Minä… mietin vain.”
“Mitä?” Riddle näytti uteliaalta.
“En mitään”, Hermione sanoi nopeasti ja yskähti sitten. “Lunta. Koulua. S.U.P.E.R.-kokeita. Tylyahoa.”
“S.U.P.E.R.-kokeita? Joulukuussa?” Riddlen ääni oli epäuskoinen.
“Niihin on enää muutama kuukausi”, Hermione muistutti. Kummallinen huojennus kävi hänen lävitseen, kun hän tajusi heidän puhuvan taas asiasta, josta hän osasi puhua vaikka unissaan. “Ne kokeet määrittelevät koko meidän tulevaisuutemme. Totta kai minä ajattelen niitä jo nyt -“
“Sinä tarvitset sen kävelyn”, Riddle mutisi silmiään pyöräyttäen. “Mennään.”
He kävelivät peräkkäin lumen keskellä. Tavallisesti Hermione olisi ehkä nauttinut aavistuksen verran kirpeästä ilmasta, kirkkaasta taivaasta ja huuruavasta hengityksestä, mutta nyt hänen kaikki huomionsa meni Riddleen. Poika käveli hänen edellään kädet työnnettyinä syvälle mustan ulkokaavun taskuihin. Pojan niskan asennosta Hermione arveli, että tämä tuijotti jalkoihinsa, eikä liiemmin vilkuillut lumista maisemaa.
Itse asiassa Riddle näytti kävelevän eteenpäin kuin matka olisi ollut välttämätön paha, joka piti saada mahdollisimman nopeasti pois alta. Hermione ravisteli muutaman yksinäisen lumihiutaleen päälaeltaan ja mietti, minkä ihmeen takia poika edes oli lähtenyt hänen kanssaan kävelemään. Koska hän tarvitsi tämän mielestä kävelyä? Riddlehän olisi yhtä hyvin voinut vain työntää hänet ulos ovesta ja toivottanut hyvää matkaa! Ja sen sijaan poika käveli nyt tuossa, kosketusetäisyyden päässä hänestä, ja teki sen vieläpä vapaaehtoisesti.
“Mietitkö sinä oikeasti S.U.P.E.R.-kokeita?” Riddle kysyi äkkiä, kun he olivat jo kiertäneet huispauskentän ja lähestyivät järveä.
Hermione yllättyi. “Mitä? Ai niin. En oikeastaan. Tai no, jonkin verran, mutta en nyt niin kauhean paljon.”
“Niihin on vielä puoli vuotta.”
“Tiedän.”
Ja jos olen täällä jumissa vielä puolen vuoden päästä, S.U.P.E.R.-kokeet eivät todellakaan ole pienin huolenaiheeni!“No hyvä”, Riddle tokaisi.
Hermione seurasi pojan kävelyä vähän aikaa hiljaa. Tämän askeleet olivat vahvat, määrätietoiset… Hän saattoi hyvin kuvitella, minkä takia kuolonsyöjien tulisi olemaan niin helppo seurata johtajaansa.
“Riddle”, hän aloitti hieman varovaisesti, nielaisi ja jatkoi: “mitä sinä aiot tehdä koulun jälkeen?”
Poika pysähtyi kuin seinään. Hermione vetäytyi vaistomaisesti kauemmas, mutta ilme Riddlen kasvoilla ei tämän kääntyessä häntä kohti ollutkaan vihainen, ainoastaan hämmentynyt. Kun Hermione yritti tavoittaa Riddlen katseen, hän näki synkän varjon häivähtävän pojan silmissä, mutta hän oli melko varma, ettei äkäistä vilkaisua ollut tarkoitettu hänelle.
Riddle tuijotti pienen hetken verran otsa rypyssä jonnekin kauas, mutta laski sitten katseensa Hermioneen ja hymyili ilottomasti, hieman hermostuneesti toisella suupielellään. “Olen tyytyväinen, että pääsen tästä paikasta eroon. Miten niin?”
“Haluatko sinä oikeasti pois Tylypahkasta?”
Riddlen suu puristui tiukaksi viivaksi. “En.”
Hermione nyökkäsi. “Tämä on loppujen lopuksi aika hyvä paikka.”
“Mistä sinä sen tiedät?” Riddle näytti äkkiä huvittuneelta. “Sinä olet ollut täällä vasta vähän yli kuukauden.”
Plus kuusi vuotta. “Minä… minä olen nopea muodostamaan mielipiteitä.”
“No niin näytät olevan”, Riddle mutisi äkkiä tummemmalla äänellä ja kääntyi katsomaan vastarantaa.
He olivat pysähtyneet järven rannalle. Hermione tuijotti kylmänsinistä vettä, joka näytti valkoista lunta vasten syvältä ja pelottavalta. Hän toivoi, että järvi jäätyisi pian. Hän ei halunnut seistä tällä tavalla järvessä tuijottamalla pimeään veteen -
“Granger?”
Hän kääntyi nopeasti. Riddle tuijotti häntä kapeat huulet yhteen puristettuina.
“Mitä?”
“Miksi hitossa sinä välttelit minua?”
Hermionen suu loksahti auki. Hän ei ollut varma, mitä hän oli odottanut Riddlen kysymän, mutta ei ainakaan tuota! Ja mitä oikeutta Riddlellä oli sanoa, että hän oli vältellyt poikaa? Selvä, se ehkä oli totta, mutta Riddle oli vältellyt häntä aivan yhtä lailla, ja kun hän johtajaoppilaiden tehtävissä oli käyttäytynyt täysin asiallisesti, Riddle oli vain äkäillyt hänelle…
“En minä - “
“Älä viitsi, Granger”, poika mutisi. “Me tiedämme molemmat loistavasti, että sinä et ole ollut kovin mielelläsi minun kanssani tekemisissä. Minä haluan vain tietää syyn.”
“Sinä olit ensimmäinen ihminen, jolle minä juttelin, kun tulin tänne”, Hermione muistutti äänellä, joka kuulosti hänestä itsestäänkin ärsyttävän typerältä ja heikolta.
“Minä en puhukaan ensimmäisistä päivistä”, Riddle tokaisi. Poika kuulosti siltä, kuin puhuminen olisi tuottanut hänelle melkein fyysistä kipua: sanat lausuttiin lyhyesti ja välttelevästi. “Silloin sinä puhuit melkein liikaa. Mutta sitten… mitä ihmettä se oli?”
“No, et sinäkään ihmeemmin puhunut minulle”, Hermione yritti.
“Koska sinä olit jostain syystä päättänyt vihata sinua.”
No, sinä tapoit ystäväni vanhemmat ja teit kovasti töitä tappaaksesi meidät kaikki. “En minä… en minä tiedä.”
Riddle näytti turhautuneelta. Poika kohautti olkapäitään ja veti ilmeettömän katseen kasvoilleen, mutta jokin pojan silmissä häiritsi silti Hermionea. Tällä kertaa se ei ollut halveksuntaa vai vihaa, mutta mitä se sitten oli…? Hän ei kerta kaikkiaan näyttänyt osaavan tulkita Tom Riddlen katseita.
Riddle oli nähtävästi päättänyt, että asia oli loppuun käsitelty, ja lähtenyt kävelemään eteenpäin kovin, melkein aggressiivisin harppauksin. Hermione aikoi lähteä pojan perään, mutta ei saanut jalkojaan liikkeelle. Sen sijaan hän puristi kätensä tiukasti nyrkkiin ja huudahti pojan perään:
“Hei!”
Riddle kääntyi tuijottamaan kulmat koholla. Hermione puri hampaansa kiinni alahuuleen eikä tällä kertaa edes yrittänyt tulkita pojan katsetta.
“Olen pahoillani.”
Riddle ehkä koetti näyttää välinpitämättömältä, mutta pieni kapea hymy kohosi pojan huulille. Hermione ei tiennyt, johtuiko se siitä, että poika olisi ilahtunut hänen anteeksipyynnöstään, vai yksinkertaisesti siitä, että tästä oli hauskaa nähdä hänen alentuvan niin paljon, että pyysi jotain anteeksi.
“Okei”, Riddle totesi lyhyesti. “Se on unohdettu. Mutta jos sinä jostain syystä päätät taas vihata minua, viitsisitkö ilmoittaa etukäteen?”
“Mitä väliä sillä sinulle on?” Hermione kysyi, ennen kuin ehti estää itseään. Hän puraisi kieleensä, mutta liian myöhään. Hemmetti, Riddlen läsnäolo teki hänet järkyttävän varomattomaksi puheissaan, vaikka sen kaiketi olisi pitänyt vaikuttaa täysin toisella tavalla.
Riddlen tummat silmät näyttivät hämmästyneiltä, vaikka suu taipui kapeaan virnistykseen. “Minä haluan tietää, ketä minun pitää varoa. Jos sinä vaikka satut olemaan huonolla tuulella ja haluat jonkun, jonka voit tappaa.”
Hermione vastasi vaistomaisesti virnistykseen, vaikka hän ei ollutkaan aivan varma, olisiko hän ollut heistä kahdesta ensimmäisenä se, joka olisi ollut tappamassa jotain toista. “No, voit olla huoletta, minä vedän sinun nimesi pois murhalistaltani.”
“Hauska kuulla”, Riddle tokaisi vakavana. “Nyt voin nukkua yöni rauhassa.”
“Etkö sinä ole saanut unta? Voi rukkaa!”
“Älä sinä sääli minua, ranskalainen vaihto-oppilas!”
“Hei, mitä pahaa Ranskassa on?” Hermione tokaisi muka hyvin järkyttyneenä. “Siellähän on Pariisi, ja Eiffel-torni, ja Seine - “
“Ja sinä kuulostat jästien matkailuesitteeltä”, Riddle huomautti pyöritellen silmiään. “Aika latteaa sellaiselta ihmiseltä, joka on asunut siellä melkein koko ikänsä.”
Niinhän sinä luulet. “Eiffel-torni on hyvin viehättävä.”
“Sinä ja sinun viehättäväsi”, Riddle mutisi, mutta Hermione oli näkevinään edelleen hymyn pojan silmissä.
Itse asiassa hän ei ymmärtänyt lainkaan, mitä hän oli tekemässä. Hän käveli Tom Riddlen kanssa ja nauroi pojan vitseille! Se oli ennenkuulumatonta, se oli…
Hermione vaimensi järjen ääneen, joka yritti saada valtaa hänen mielessään. Hänen elämänsä oli muutenkin tarpeeksi vaikeaa. Jos Tom Riddle sattuikin olemaan siedettävä ihminen ennen kuin muuttui pimeyden lordiksi, se ei ollut Hermionen vika, eikä hän aikonut kieltäytyä juttelemasta pojan kanssa, kun hänellä kerta kaikkiaan ei ollut parempaa seuraa.
“Granger? Mitä ihmettä sinä puuhaat?”
Hermione räpäytti silmiään. “Miten niin?”
“Sinulla tuntuu olevan mielenkiintoinen tapa jäädä tuijottelemaan tyhjyyteen”, Riddle tokaisi. “Voin kertoa, ettei siellä ole mitään kovin mielenkiintoista.”
“Ei sitä tiedä”, Hermione arveli, mutta muistutti itseään, että yrittäisi ajatella Riddlen seurassa hieman vähemmän ja käyttäytyä vähän normaalimmin.
“Missä sinun vanhempasi ovat?” Ilme Riddlen kasvoilla oli tyyni, mutta silmissä välkkyi silti mielenkiinto. Hermione yskähti ja yritti miettiä sopivaa vastausta.
“Tuota noin”, hän aloitti, “he ovat… kotona.”
“Ranskassa vai Englannissa?”
“Ranskassa.” Se tuntui olevan sopivan kaukana. “Tai siis he aikovat kyllä muuttaa pian Englantiin… me aiomme kaikki muuttaa tänne takaisin, mutta ei ihan vielä…”
“Minne päin Englantia te aiotte muuttaa?”
“En minä vielä tiedä. Jonnekin lähelle Lontoota kai.”
“Vai niin.”
“Missä sinun vanhempasi ovat?”
Riddlen kasvot synkkenivät sekunnin murto-osassa. Hermione olisi halunnut purra kielensä poikki, mutta kysymys oli jo ilmassa; se roikkui heidän välillään uhkaavana, pahantahtoisena, tuntui olevan valmis tuhoamaan kaiken… Hermione nielaisi ja yritti katsoa pois Riddlen tummenneista silmistä, mutta ei jälleen kerran pystynyt siihen.
“Anteeksi, minä… ei sinun ole pakko vastata, jos se ei - “
“He ovat kuolleet”, Riddle tokaisi kylmästi. Hermione odotti jatkoa, mutta poika puristi huulensa tiukasti yhteen ja mulkaisi häntä.
“Okei.”
Hermionen vastaus tuntui olevan Riddlelle melkein yllätys. Poika veti kiivaasti kylmää henkeä keuhkoihinsa, käänsi katseensa pois ja toi sen sitten taas takaisin Hermioneen. Katse pojan silmissä oli säikky niin kuin nurkkaan ahdistetulla varsalla, mutta suupielissä oli päättäväinen, uhmakas juonne.
“Äiti kuoli jo kauan aikaa sitten. Isä kuoli myöhemmin”, Riddle jatkoi ääni kireänä kuin äärirajoilleen kiristetty pianonkieli.
“Olen pahoillani”, Hermione mutisi.
“Älä ole”, Riddle sanoi vahvemmalla äänellä ja puisteli olkapäitään niin kuin hiljaa satava lumi olisi ollut sääliä, joka hänen olisi ollut puisteltava pois. “Minä olen orpo.”
“Minä - “
“Älä sano mitään”, poika melkein ärähti. “Minun vanhempani ovat kuolleet ja se siitä. Ei heistä muutenkaan olisi ollut mihinkään. Minä olen puoliverinen.”
Hermione nielaisi vaivalloisesti. “Haluaisitko sinä olla puhdasverinen?”
“Kaikki haluavat.”
Järven pinta näytti vieläkin liikkumattomammalta kuin hetkeä aiemmin, mutta myös tummemmalta. Hermione katsoi syvyyksiin jatkuvaa vettä.
“Minä en välttämättä haluaisi.”
Metrin välimatkankin päästä hän melkein tunsi, kuinka Riddle jäykistyi. “Et haluaisi? Miksi ihmeessä?”
“Etkö sinä muista, miten me puhuimme puhdasveristen tyttöjen naittamisesta miehille, joita he eivät rakasta?” Hermione virnisti, mutta Riddlen vakava katse ei sallinut leikinlaskua. “Ei, en minä oikeastaan haluaisi olla puhdasverinen. Minä… no, kai se vain… minkä takia minä haluaisin? En minä ole sen huonompi sen takia, että en ole - “
“Se olisi helpompaa. Puhdasveriset pitävät kaikkia muita saastana.”
Hermione huokaisi. “Joskus minusta tuntuu, että kaikkein eniten jästisyntyisiä ja puoliverisiä vihaavat ne puoliveriset, jotka haluaisivat olla puhdasverisiä.”
Tuuli oli kiihtynyt, se oli käymässä kylmäksi.
“Ei puhdasverisillä oikeastaan ole kunnon syytä vihata muita”, Hermione jatkoi äänellä, joka kuulosti naurettavan karhealta ja kovalta hiljaisuudessa. “He voivat kaikessa rauhassa kuvitella olevansa toisten yläpuolella. Heitä voi ehkä vähän häiritä, että he joutuvat olemaan muiden kanssa tekemisissä, mutta toisaalta heistä on kiva muistuttaa, että he ovat parempia. Mutta puoliveriset ja jästisyntyiset, jotka uskovat, että puhdasverisyys on parempaa…”
Hermione vetäisi henkeä. Sivusilmästään hän oli näkevinään, että Riddle tuijotti hänen maata kohti roikkuvaa paljasta kämmentään.
“Ehkä heidän on pakko vihata toisia kaltaisiaan niin kovasti, että unohtaisivat kuuluvansa siihen luokkaan itsekin.”
Riddle kohautti olkapäitään. “Ehkä.”
Hermione nyökkäsi ja tunsi itsensä äkkiä kauhean väsyneeksi. Hän ei voinut uskoa puhuneensa juuri tulevalle Voldemortille puhdasverisyydestä, eikä hän voinut uskoa, että tuleva Voldemort oli sanonut hänen ajatuksilleen
ehkä; mutta kun hän kohotti katseensa ja vilkaisi Riddlen mietteliäitä kasvoja, hän unohti puhuneensa pimeyden lordille. Tom Riddle näytti valaistuvassa aamussa keskellä lumista hankea, kädet syvällä taskuissa, ja niin eksyneenä kuin ihminen vain saattaa olla; niin, siinä seisoessaan Tom Riddle näytti ennen kaikkea Tom Riddleltä.
“Hei Riddle - “
“Hei Granger”, Riddle mutisi aavistuksen verran karhealla äänellä, “minulla on itse asiassa etunimikin.”
Hermione nielaisi vaivalloisesti.
“Hei Tom”, hän aloitti maistellen sanaa suussaan. Se kuulosti samaan aikaan vieraalta ja… mahdottoman tutulta. Ja tuttavalliselta. Pelottavan tuttavallisilta, aivan kuin he olisivat olleet ystäviä tai vähintäänkin tunteneet toisensa. “Epäilikö lajitteluhattu kertaakaan, kun se laittoi sinut luihuiseen?”
“Se huusi
luihuinen metrin päästä.”
“Eikö se tarkoita, että sinä olet ihan yhtä hyvä kuin ne puhdasveriset typerykset?”
Kapea virnistys nousi Riddlen kasvoille. “Granger, etköhän sinä tuo mielipiteitäsi puhdasverisistä vähän turhan kärkevästi esille?”
“Minä olen asunut kuukauden samassa huoneessa Cornelia Mustan, Elisabeth Averyn ja Mary Rosierin kanssa.”
“Ovatko he muka oikeasti niin pahoja?”
Hermione hymyili toisella suupielellään. “No eivät. Mutta he ovat… tylsiä.”
“Minä voin vaikka lyödä vetoa, että heidän mielestään sinä olet tylsä.”
“Kiitos vain!”
“Montako kertaa sinä olet osallistunut heidän hääkeskusteluihinsa?”
“Minkä minä sille mahdan, jos he puhuvat vain jostain typeristä häistä?”
Riddle huokaisi liioitellun dramaattisesti. “Kuulehan nyt, Hermione Granger, sinä et näköjään tiedä mitään puhdasverisistä tytöistä.
Häät ovat ensimmäinen puheenaihe, niin kuin muille sää. Jos sinä et suostu puhumaan häistä, et koskaan pääse puhumaan mistään muustakaan.”
“Kiitos informaatiosta”, tokaisi Hermione. “Ja mistähän sinä tunnet puhdasveristen tyttöjen ajatukset niin hyvin, arvon Casanova?”
Riddlen otsa rypistyi. “Casanova?”
Hermione virnisti. “Unohda se. Vastaa vain kysymykseen.”
“Minulla on silmät päässäni.”
“Ja aika tarkka näkö, arvelisin”, Hermione mutisi.
Riddle vilkaisi häntä sivusilmällään. “Mitä sinä sanoisit, jos vanhempasi hommaisivat sinulle sulhasen?”
“Käskisin heidän kaikkien painua hiiteen. Mutta eivät minun vanhempani tekisi mitään sellaista.”
“Ei sitä tiedä.”
“Tietääpä. He ainakin tietävät, etten puhuisi heille moneen vuoteen sellaisen tempun jälkeen.”
Riddle huokaisi silmiään pyöritellen. “Sinä suhtaudut aina kaikkeen niin dramaattisesti.”
“Et sinä tunne minua niin hyvin, että voisit sanoa noin”, Hermione väitti.
Riddle virnisti. “Tunnenpas. Vastahan sinä olet puhunut minun kanssani yli puoli tuntia.”
Hermione työnsi pois varoituskellot, jotka helkkyivät ja kalisivat hänen mielessään. “No, minä en ainakaan sanoisi tuntevani sinua.”
“Se on hyvä”, Riddle arveli hymy huulillaan. “Jos tuntisit, minun pitäisi tappaa sinut.”
Hermione vastasi hymyyn. Hän arveli, että hänen olisi pitänyt pudistella mielessään päätään; tulevan pimeyden lordin suusta kuultuna tuollainen uhkaus oli luultavasti harvinaisen tosi. Mutta hän näki vain Tom Riddlen, seitsemäntoistavuotiaan puoliverisen koulupojan, kädet taskuissa ja hieman ylikasvaneet hiukset vaimean tuulen pörröttäminä.
“Mitä sinä pelkäät?” Hermione tokaisi.
Riddlen silmissä välähti yllätys, vaikka suu jäikin hieman väkinäisesti hymyilemään. “Tuo kuuluu samaan kategoriaan kuin minun tuntemiseni, neiti Granger. Älä kysy ellet halua salaperäistä palkkamurhaajaa ovellesi.”
Hermione virnisti takaisin, mutta vakavoitui sitten. Selvä, hän voisi ehkä yrittää olla kysymättä yllättäviä kysymyksiä vähään aikaan. Ja silti hän olisi toivonut, että Riddle olisi vastannut hänen kysymykseensä… hän olisi halunnut kuulla, mitä tämä uskoi pelkäävänsä. Korkeita tai ahtaita paikkoja? Tuskin. Kuolemaa?
“Itse asiassa - “ Hermione sanoi, “ - minullakin on etunimi,
Tom.”
“Epäilen vahvasti, ettei sinun etunimesi ole Tom”, Riddle tokaisi ja kääntyi sitten katsomaan sivuun. Hermione oli näkevinään hymyn pojan kasvoilla, mutta se saattoi aivan yhtä hyvin olla pelkkää kuvittelua.
“Meidän pitäisi varmaan mennä”, Riddle sanoi hetken kuluttua.
“Minne?”
“Miten olisi aamupalalle?” Hermione alkoi jo tottua pojan vinoon hymyyn. “En tiedä sinusta, mutta minusta on ihan mukavaa syödä jotain joskus.”
Hermione virnisti. “Selvä, jos kerran ihan välttämättä vaadit.”
“Vaadin”, Riddle totesi melkein hyväntuulisesti ja katsoi ylös linnaan, “
Hermione.”
Hermione istui kirjaston nurkkapöydässä ja käänteli melkein laiskasti edessään olevan kirjan sivuja. Sen lukeminen tuntui olevan aivan yhtä tarpeetonta ja turhaa kuin muidenkin niiden kirjojen, joita hän oli viime aikoina käynyt läpi. Kaikki jauhoivat vain ajankääntimistä ja niiden vaaroista ja puhuivat siitä, miten menneisyydessä ollessaan ei saanut tehdä mitään, mikä saattaisi vaikuttaa tulevaisuuteen.
Hermionen teki mieli nauraa. Kuinka ihmeessä hän olisi voinut tietää, mikä vaikuttaisi tulevaisuuteen ja mikä ei? Ei hän voinut lukkiutua luutakomeroon ties kuinka pitkäksi aikaa! Ja mistä hän olisi tiennyt, vaikka sekin olisi tappanut tulevaisuudessa kokonaisen sivilisaation!
Muutaman kerran hän oli törmännyt kirjoissa mainintaan ajankäännöistä, jotka tapahtuivat tarkoituksettomasti ja ilman ajankääntimiä tai loitsuja. Niihin viitattiin lähinnä sivulauseissa niissä kirjoissa, jotka olivat kaikkein vanhimpia ja monimutkaisempia ja kummallisimpia kaikista Hermionen lukemisista. Yksi oli yrittänyt purra häntä käteen, ja toinen oli selittänyt koko ajan kuivalla äänellä, miten hän oli sen mielestä lukenut aivan väärää sivua - hänen olisi kannattanut kääntää sivulle kahdeksankymmentäkolme. Hän oli ollut melkein toiveikas kääntäessään sivua, kunnes oli nähnyt vaaleanpunaiset sydämet ja
Kuinka Lumota Se Oikea -liemen valmistusohjeet.
Yhdessä kirjassa oli jopa ollut jotain, josta Hermione oli hetken kuvitellut olevan apua. Pikkuruinen kappale aivan käpristyneen sivun alareunassa oli alkanut otsikolla
Mitä tehdä, jos päätyy kääntämään aikaa vahingossa?, mutta koko artikkelin ainoa sisältö oli ollut sanoa, että tuollaisissa tapauksissa tärkeintä oli tietää, kuinka ja minkä takia vahinko oli tapahtunut.
Hermione oli lukenut jutun epäuskoisena läpi moneen kertaan ja potkaissut kirjan sitten lähimpään nurkkaan välittämättä tippaakaan sen hyvinvoinnista. Jos ajankääntö oli vahinko, miten hän muka olisi voinut tietää, kuinka ja minkä takia se oli tapahtunut?
Hyllyjen välistä kuului askelia. Hermione kohotti katseensa ja kohtasi Minerva McGarmiwan katseen, kun tämä pysähtyi hyllyjen väliin ja käveli muitta mutkitta hänen luokseen.
“Mitä sinä luet?
Ajankäännöt ja niiden haitat?”
“Minä vain… olen kiinnostunut aiheesta”, Hermione sanoi nopeasti ja sulki kirjan. Se vääntelehti omituisesti pöydällä, ja niinpä hän laittoi sen kassiinsa.
“Se onkin mielenkiintoista”, Minerva myönsi. “Minun suvussani on muutamia, jotka ovat sekoittaneet sillä tavalla päänsä. Albert-enon tapaus oli tietysti kaikkein pahin.”
Hermione virnisti. “Mitä Albert-enolle tapahtui?”
“Hänellä oli muutaman tunnin päästä häät ja häntä kai alkoi jännittää. Hän käänsi itsensä edelliseen päivään. Kukaan ei oikeastaan tajua miksi, mutta ehkä hän vain halusi juoda vielä muutaman pullollisen tuliviskiä. Lopulta hän oli niin kännissä, ettei saanut itseään oikealle paikalle oikeaan aikaan, ja häissä meillä oli kaksi Albertia. Hänen morsiamellaan oli kova päättäminen siinä, kumman hän naisi.”
“Kumman hän otti?”
“Ei kumpaakaan.” Minerva pyöritteli silmiään. “Albert-eno leikki ajankääntimellä, kunnes häntä oli enää yksi versio jäljellä, ja muutti sitten Tansaniaan tutkimaan sisuliskoja.”
Hermione nielaisi. “Vai niin.”
Minerva veti kirjan laukustaan ja asetti sen pöydälle. Pieni kerros pölyä lehahti ilmaan. “Onneksi minä en aio olla niin typerä.”
“Ajankääntimien vai sisuliskojen suhteen?”
Minerva hymyili vinosti tavalla, joka toi hetkeksi Hermionen mieleen viidennen luokan, Fredin ja Georgen yritykset vaikeuttaa Pimennon elämää ja professori McGarmiwan ilmeen, jolla tämä oli katsonut hiuksiaan repivää Pimentoa.
“Kumpienkaan”, Minerva totesi tiukasti.
“Mitä sinä aiot tehdä Tylypahkan jälkeen?”
“En tiedä.” Tytön kasvoilla oli äkkiä melkein harmistunut ilme. “Suoraan sanottuna minä jäisin mielelläni Tylypahkaan.”
“Opettajaksi?”
“Miksi vain”, Minerva sanoi heti ja puristi sitten äkkiä huulensa tiukasti yhteen.
Hermione räpytteli silmiään. “Kuule, minusta tuntuu, että sinusta tulisi hyvä opettaja.”
“Luuletko?” Minerva näytti innokkaalta. “Itse asiassa se olisi aika kivaa. Minä olen vähän miettinyt… Luuletko, että Dumbledore palkkaisi minut?”
“Dippet on täällä rehtorina, hän se valitsee opettajat”, Hermione korjasi automaattisesti ja ihmetteli, kuinka nopeasti hän oli tottunut ajattelemaan rehtorina jotain muuta kuin Dumbledorea. Tai McGarmiwaa, ei sen puoleen. “Sinusta voisi tulla hyvä rehtorikin”, Hermione totesi ohimennen ja virnisti itsekseen.
“Ei ikinä”, Minerva totesi yllättävän varmalla äänellä. “Mutta minä voisin kyllä tulla opettajaksi, jos Dumbledore - siis Dippet ottaisi minut tänne - “
Hermionesta tuntui, että ruskeatukkaisen tytön posket olivat muuttuneet aavistuksen verran punaisemmiksi. Häntä alkoi hymyilyttää.
“Dumbledore on aika mukava, eikö olekin?”
Minerva katsoi häntä silmät suurina ja nyökkäsi hieman vaikean näköisenä.
“Minusta teissä on jotain samaa”, Hermione jatkoi kiusaamista. “Te olette vähän samalla tavalla määrätietoisia molemmat… rauhallisia, mutta jollain tavalla tiukkia…”
“Olenko minä tiukka?”
Hermione räpäytti silmiään. “No et oikeastaan. Mutta minä luulen, että opettajana… opettajana sinä varmaan olisit tiukempaa lajia.”
“Ai.”
“Sinusta ja Dumbledoresta tulisi varmaan hyvät ystävät”, Hermione totesi.
Minervan kasvot punehtuivat entisestään. Hermione virnisti itsekseen ja päätteli, että hänen olisi parasta lopettaa ajoissa.
“No, minusta tuntuu, että jätän sinut nyt lukemaan”, hän tokaisi ja nousi heittäen koululaukkunsa olkapäälleen. “Tuo kirja näyttää aika paksulta.”
“Niin”, Minerva totesi näyttäen siltä, ettei nähnyt kirjaa ollenkaan.
Hermione pyöritteli silmiään hyväntuulisesti kävellessään alas luihuisten makuusaleihin. Jos hän joskus pääsisi takaisin omaan aikaansa, hän kyllä ottaisi selvää, oliko McGarmiwasta ja Dumbledoresta tullut muutakin kuin ystäviä.