Kirjoittaja Aihe: Twilight: Käännös: The Cullen Brothers || K-11, romance/humour, kaikki ihmisiä  (Luettu 102945 kertaa)

jaina

• pokemon-kouluttaja
Vs: Käännös: The Cullen Brothers
« Vastaus #280 : 25.09.2009 20:08:45 »
Kiitos kaikille kommenteistanne. Ne piristävät kummasti. :)
Vanilja Taivas, huh, viestisi tosiaan oli rakentava ja pitkä! Kiitos noista huomautuksista, ne oikeastaan valaisivat. Niin, osien pituudellehan en itse oikeastaan mitään mahda, mutta olen huomannut osien olevan kuitenkin nykyään vähän pidempiä mitä ne olivat alussa. Joo, noi sanat (laulujen) ärsyttävät vähän muakin. Kiitoksia kommentistasi, se ihan oikeasti valaisi.

Tässä nyt uusi luku, vähän niin kuin hyvitykseksi siitä, että 17. ja 18. luvun välillä oli aika pitkä väli. Yritin nyt suomentaa hieman huolellisemmin ja muutenkin katsoa noita kielioppijuttuja tarkemmin, toivottavasti teksti on parempaa mitä viime kerralla. Mieluusti otan lisää oikein rakentavaa kommenttia vastaan, mutta kaikki kommentit ovat niiiin tervetulleita. <3 (:

yhdeksästoista luku
That picture embarras her

”Kuule Bella, minulla on sinulle jotakin”, hän sanoi ja liikahti. Hän kumartui pöytälipastonsa puoleen ja otti sieltä laatikon.
”Ei, Edward! En odota sinun antavan minulle mitään!” sanoin ja nousin myös istumaan sängylle. En todellakaan voisi vastaanottaa häneltä mitään. Pidin hänestä hänen itsensä vuoksi, en hänen rikkautensa vuoksi.

”Bella, ole kiltti, se merkitsisi paljon minulle”, hän sanoi ja ojensi minulle laatikon. ”Avaa nyt se vain.”

Otin laatikon empien ja avasin sen. En voinut uskoa mitä silmieni eteen ilmestyi.

Laatikossa oli kaulakoru, josta roikkui hopeinen kuunsirppi. Se oli peitelty pienillä, mutta hyvin kauniilla timanteilla. Korun kutsuminen kauniiksi tai prameaksi olisi ollut vähättelevä ilmaisu. Se oli niin hento, ei liian kimalteleva ja täydellinen minulle.

”Edward, tämä on enemmän kuin kaunis, tämä on upea, mutta en todellakaan voi ottaa tätä”, sanoin katsoen alas kaulakoruun. Tämä on varmaankin maksanut omaisuuden! En voisi ikinä vastaanottaa jotain tällaista, vaikka tämä onkin niin hieno!

”Bella, ole nyt kiltti, minun vuokseni”, hän sanoi silmiini katsoen ja anellen hiljaisesti.
”Kuinka paljon tarkalleen ottaen käytit tuohon rahaa?” kysyin epäuskoisesti.
”En oikeastaan penniäkään, itse asiassa se on äitini”, hän sanoi ja katsoi sylissä lepääviin käsiinsä. Hän näytti hieman surulliselta. Johtuikohan se vastahakoisuudestani ottaa koru vastaan?

”Edward, sinun täytyy saada tietää tämä: minä todella rakastan tätä korua, mutta eikö Esmeä haittaisi, jos liikuskelen ympäriinsä hänen korunsa kanssa?” kysyin ottaen hänen kätensä omiini ja painellen niitä.

”Mm, Bella… No, Esme ei ole äitini”, hän sanoi eikä vieläkään katsonut minuun. Ajattelin kuulleni hänen sanansa väärin.
“Anteeksi mitä…?” kysyin. Olin totta kai kuullut hänen sanansa väärin.

”Hän on tätini, Bella. Minun oikea äitini, Elizabeth, ja isäni kuolivat auto-onnettomuudessa. Olin silloin neljän vanha, joten Esme ja Carlisle adoptoivat minut. Emme ikinä vaivaantuneet kertomaan sitä kansalle, totuutta siis. Esme rakastaa minua kuin omaa poikaansa. Mutta niin, palataanpa aiheeseen. Tämä on oikean äitini ja pitäisin kovasti, jos saisit tämän, Bella”, hän sanoi ja katsoi minuun. Pystyin näkemään kosteuden hänen silmistään. Olin mykistynyt; kesti hetken sisäistää uusi asia päässäni.

”Voi Edward, olen niin, niin pahoillani”, sanoin äkkiä ja halasin häntä tiukasti. Tunsin surua hänen puolestaan ja kyyneleitä silmissäni.
”Hei,  se on ihan okei. En muista äitiäni kovin hyvin, muistan vain joitakin onnellisia ajanjaksoja, joten ethän ole surullinen”, hän sanoi, hieroen selkääni helpottavasti.

Työnnyin hänestä pois ja pussasin hänen molempia poskiaan.

”Bella, ole kiltti ja ota rauhallisesti. Ja jos et ota tätä rauhallisesti, on minulla muitakin keinoja saada sinut rauhoittumaan…”, hän varoitti minua ilkeästi hymyillen.

Huokaisin ja nyökkäsin. Edward otti korun ja laittoi sen kaulaani, napsauttaen sen päät kiinni yhteen. Hän suuteli niskaani ennen kuin antoi hiusteni laskeutua takaisin aloilleen.

”Kiitti, Edward, tämä merkitsee paljon. Lupaan pitää korun turvassa”, vakuuttelin.

Hän hymyili, kietoi kätensä vyötäröni ympäri ja veti minut hellästi lähelleen. Huulemme yhtyivät ja liikkuivat toisiaan vasten täydellisesti, aivan niin kuin viime yönäkin. Hymyilin hänen huuliaan vasten. ”Olet todella hyvä suutelija, Edward.”

Hän punastui ja siristi silmiään.
”Anteeksi”, minä naureskelin. ”Vihaan niin paljon punastumista. En voi edes kuvitella minkälaista se on sinulle.”

Ennen kuin hän ehti vastata, kurottauduin ylöspäin ja saalistin hänen huulensa omilleni. Hän vastasi innokkaasti suudelmaan samalla kun juoksutin sormiani hänen hiuskissaan. Päätin selvittää, että antaisiko hän minulle luvan syventää suudelmaa. Siirsin kieleni hänen alahuulensa päälle. Hän huokaisi ja avasi huuliaan. Liikutin kieleni varovaisesti hänen omaansa vasten. Hän voihkaisi lempeästi ja tunsin sähköiskun kulkevan kehoni lävitse. Tapa, jolla hän vaikutti minuun… tunsikohan hän saman?
 Aivan liian pian minun täytyi vetäytyä pois antaakseni meidän haukkoa ilmaa keuhkoihimme.

”Tuo oli sanoinkuvaamatonta”, hän sanoi hetken kuluttua. Hänen otsansa lepäsi omaani vasten.
”Joo”, olin samaa mieltä. Sydämeni hakkasi niin lujaa, etten edes kunnolla kuullut häntä. Vau, mistähän minulle tällainen rohkeuskin on tullut?

”No niin, valmistaudutaan tai muuten me myöhästymme”, hän sanoi ja nousi sängyltä. Lähdin omaan kylpyhuoneeseeni ja tuijotin kaulassani olevaa kaulakorua.
Pitäisikö minun käyttää sitä koulussa vai ei? ajattelin. Useamman minuutin jälkeen päätin olla ottamatta sitä ikinä pois. Tämä merkitsi kuitenkin niin paljon meille molemmille (T/N; eli siis Bellalle ja Edwardille).

Valmistautumisen ja kasviksien syönnin jälkeen suuntasimme kouluun.

Kun pääsimme autosta ulos, Alice tuli halaamaan minua tiukasti. ”Vau, en tiennyt sinun olevan näin innokas näkemään minua”, lausuin sarkastisesti naurujeni lomasta. Sitten huomasin Rosalien seisovan Alicen takana ja hymyilevän paholaismaisesti.
”Meillä on todella hyviä uutisia”, Alice sanoi ylös ja alas loikkien. Katsahdin Edwardiin: hän näytti yhtä hämmästyneeltä kuin minäkin.
”Mitä uutisia?” kysyin Alicelta. Hän vain hymyili ja ehdotti minun seuraavan häntä.

Rosalie tervehti meitä ja sanoi ”odota ja katso”. Kun saavuimme pää-aulaan, näin suuren joukon oppilaita seisomassa ja nauramassa kovaa.

Suuntasin heidän luokseen ja minuun iski kauhunväristykset. Ei, tämä ei voinut tapahtua.

Seinällä oli hyvin, hyvin kookas ja kehystetty kuva Tanyasta silkkipapereiden kanssa. Kuva oli juuri se, minkä Alice otti eilen naisten huoneessa. Edward oli todella järkyttynyt ja hänen silmänsä miltei pullistuivat ulos. Kaikki ympärilläni nostivat minut nähdessään peukalot ylös. Mitä minä muka tein?
”Alice!” sihisin, ”mitä tämä on?” kysyin kuvaa osoittaen.
”Tämä on todellinen Tanya”, hän sanoi naureskellen.

”Suunnittelimme lähettää kuvan hänelle ja vain varoittaa häntä tästä hauskuudesta, mutta tämä on liikaa, Alice! Hän aikoo murhata sinut”, sanoin todella närkästyneenä. Oli rajojen rikkomista laittaa näitä julisteita liian paljon koulun seinille.
”Ouu, sieltä hän tulee”, Alice kuiskasi ja katsoi olkapääni yli.

Käännyin ympäri. Tanya oli tulossa hänen seuraajiensa kanssa ja kun hän näki ihmisjoukon, hän pysähtyi ja katsoi omaa kuvaansa. Hänen kasvonsa muuttuivat väriltään punaiseksi, mutta en tiennyt mihin punasävyyn sitä olisin vertaillut. Hän näytti kiukkuiselta ja sitten näin kyyneleen hänen poskellaan ja tunsin pikaista, musertavaa syyllisyyttä. Hän katsoi minua ja huusi sitten niin lujaa, että hädin tuskin kuulin hänen sanojaan.

”Senkin… Sinä, miten kehtaat! Sinä muokkasit kuvan, ei se ole oikea!” hän sanoi samalla kun otti askelia minua kohti. Edward tarttui välittömästi ranteeseeni ja veti minut taaksensa. Hän näytti vihaiselta, mutten voinut tietää kelle hän oli sitä.

”Voi vitsit, jos haluat, niin voisimme sanoa tämän olevan väärennös sinusta”, Rosalie keskeytti hänet, ”mutta miksi kieltää tämä fakta Tanyasta? Tämähän ei edes ole paha asia, vai onko? Tarkoitan, että olet niin ylpeä itsestä, joten mikset voisi hyväksyä totuutta?”

Tanya todellakin itki nyt ja juoksi sitten pois. Olin kurkkua myöten täynnä tätä. Tanya toki ansaitsi kaiken tämän, mutta siltikin tämä oli alhaista. Tämähän oli yksityistä ja jos madaltuisin Tanyan tasolle, mikä minun ja hänen ero edes olisi?

Ennen kuin ehdin sanoa jotain, Edward veti minua pois paikalta. Menimme tyhjään luokkahuoneeseen. En voinut ajatella mitään. Miksi helvetissä hän käyttäytyi niin oudosti?

”Mitä helvettiä tuo oli, Bella?” hän kysyi selvästi ärsyyntyneenä. Hätkähdin hänen äänestään.
”Minulla ei ollut mitään tekemistä tuon kanssa!” minä puolustin itseäni.
”Niin varmaan”, hän sanoi sarkastisesti.
”No, jos et usko minua, kysy sitten joltain muulta. Miksi helvetissä valehtelisin?” huusin hänelle takaisin.
”Voi, enpäs tiedä! Ehkäpä siksi, että tunnet nyt syyllisyyttä ja tiedät sen olevan todella alhaista ja epätodennäköistä sinulta!” hän karjui samantyylisellä äänellä kuin minä.
”Vittu, turpa kiinni Edward!” huusin jälleen. Kaikki kärsivällisyyteni suorastaan liukeni pois.

Hän näytti todella järkyttyneeltä sanoistani. Hyvin hitaasti hän liikkui minua kohti. Näytti siltä kuin hän olisi aikomassa lyödä minua, mutta pysyin liimattuna paikallani.

Hän tuli lähelleni ja kiskaisi minut itseään vasten vyötäröltäni ja sysäsi huulensa omilleni. En ikinä odottanut sellaista suudelma-kokemusta. Siinä oli niin paljon intohimoa; hänen huulensa eivät olleet sileät tai huolelliset, niin kuin ne olivat aina, ja rakastin sitä. Vastasin suudelmaan nopeasti nostamalla käteni ja siirtäen ne kovakouraisesti hänen niskaansa. Hän nosti minut, saaden minut kietomaan sääreni hänen vyötärölleen. Hän imaisi kovakouraisesti alahuultani, saaden minut voihkimaan. Selkäni oli nojautuneena opettajan pöytään vasten. Suutelimme kiihkeästi, kunnes kuulimme jonkun selvittelevän kurkkuaan.

Erosimme nopeasti toisistamme ja katsoin ympärilleni. Opettaja seisoi oviaukolla näyttäen todella epämukavalta. Edward auttoi minut nopeasti pöydältä. Poskiani kuumotti niin paljon, ajattelin niiden jopa palavan.

”Teeskennellään, että mitään ei ole tapahtunut”, opettaja sanoi samalla, kun minä ja Edward nyökkäsimme helpottuneina. Juoksimme nopeasti luokkahuoneesta ja menimme biologian tunnille. Olin edelleen vihainen hänelle, kun hän ei uskonut minua aikaisemmin.

”Bella?” Edward kysyi tunnustelevasti. En huomioinut häntä. “Bella, olen pahoillani. Pyydän, katso minua”, hän aneli.
“Suu kiinni”, vastasin. No joo, olin hankala, mutta hän sen aloitti.

”Aivan kuin et olisi tykännyt suudella minua takaisin sillä lailla”, hän sanoi. Pystyin tuntemaan hänen virnistyksensä.Typerä, kiiltävä Volvon omistaja! (A/N: okei, halusin niin käyttää tätä letkautusta)

”Edward”, huokaisin, ”miksi et usko minua, jos sanon että minulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa? Alice ei edes kertonut minulle, että aikoo tehdä sen.”

”Alice teki sen?” hän kysyi täysin tyrmistyneenä. Pyöräytin silmiäni. ”Olen pahoillani”, hän sanoi lopulta. Kuulosti todella siltä, että hän todella häpesi itseään.
”Ei se mitään”, vastasin ja näykkäisin hänen huuliaan.

Päivä meni nopeasti ja lounaalla koko koulu tiesi jo Tanyan pienestä salaisuudesta. Kukaan ei uskonut minua, kun sanoin etten tehnyt sitä.

Istuimme lounaalla pöydässämme ja juttelimme uusimmasta, kuumimmasta aiheesta.
”Kuinka et ikinä tajunnut sitä, Edward?” Emmett kysyi todella huvittuneena. Hänen mielestä koko Tanya-juttu oli todella mielenkiintoinen. ”Tarkoitan, etkö ikinä tuntenut sitä, kun harrastitte seksiä?” hän kysyi.

Tiesin että minun pitäisi olla loukkaantunut, mutta rehellisesti sanottuna koko puheenaihe oli mielestäni todella hauska, ja olin samaa mieltä Emmettin kanssa. Me kaikki nauroimme niin kovasti, paitsi Edward.
”Suu tukkoon, älykääpiö”, Edward vastasi.

”Mitä? Sinähän se tässä olet se, joka ei tajua tytön käyttävän täytteitä, ja sinä kutsut silti minua älykääpiöksi?” Emmett sanoi ja sai meidät kaikki nauramaan. Siitä lähtien kun lounastauko oli alkanut, me olimme kaikki melkein koko ajan nauraneet ja mahaani oli alkanut sattua todella pahasti.

”Mutta hyvä puoli tässä on se, että tiedämme mitä antaa hänelle syntymäpäivälahjaksi. Voisimme antaa hänelle ison rasiallisen silkkipapereita, tiedättehän niitä extrapehmeitä? Ainakin me kaikki tiedämme, että niille olisi käyttöä joka päivä”, Jasper sanoi naureskellen.

Me purskahdimme nauruun jälleen, ja tällä kertaa myös Edward tirskahteli. Äkkiä kuulimme poksahduksen äänen ja katsoimme kaikki Emmettiä.

”Sori”, hän mumisi.
”Iiuuuuuuuuu!” Rosalie sanoi, kasvoillaan inhoa kuvastava ilme. ”Emmett, tuo on niin iljettävää”, hän sanoi ja peitti nenänsä. Olin ainoa, joka nyt nauroi. Niin paljon kuin yritinkin lopettaa sen, en pystynyt. Edward alkoi hieroa selkääni.

”Tässä, juo vähän vettä”, Alice sanoi ja antoi minulle lasin vettä.

Hän oli istumassa minua vastapäätä. Kun join vettä, kuulin jälleen poksauksia ja aloin nauraa hallitsemattomasti. Kaikki vesi suussani lensi Alicen naamalle.

”Aaaargrrr, Bella!” Alice rääkäisi naamaansa pyyhkien. Nauruni kaksinkertaistui.
”O… olen… ha ha haha ha ha ha, haa, ha… pa-hoi-l-l-ani, ha, ha, haa”, sanoin kikattelujeni välistä. Kaikki oppilaat kahvilassa tuijottivat meitä nyt kuin mielipuolia.

”Ai, olen pahoillani myös, Bella”, sanoi Alice ja nousi ylös.
”Mitä tarkoitat?” kysyin, mutta ennen kuin ehdin edes liikahtaa, hän nappasi soodan ja käänsi sen ylösalaisin pääni yläpuolella. Koko naamani ja suurin osa paidastani olivat nyt likomärät soodasta ja oloni oli tosi tahmea.

Me kaikki katsoimme toisiamme ja purskahdimme JÄLLEEN nauruun!

Tässä oli sitten paljastus Edwardista, ilkeä temppu Tanyalle ja tuollaiset suutelua aika paljon. Omasta mielestäni luku oli hyvä. Entä teistä? :)
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Tuhisija

• Vieras
« Vastaus #281 : 25.09.2009 20:16:28 »
Minustakin luku oli hyvä, todellakin :D  Pelkäsin vain, että Bellalle ja Eddielle tulee riita, kun Eddie luuli Bellsin tehneen sen kuvajutun.  Hah, silkkipaperia lahjaksi (ei keksi järkevää sanottavaa).

Jatkoa odottelen :)

Mutanttiorava

• Mutanttininjaorava
  • ;)
« Vastaus #282 : 25.09.2009 21:56:23 »
IHANA!!!

Ois ollu kunnon riitaseksiä <3

JA KAIPAAN JO BEEN JA EDIN SEKSIÄ!
Se mikä ei tapa, vahvistaa... tai sattuu vitusti!

amorgirl

• Vieras
« Vastaus #283 : 25.09.2009 22:27:06 »
Hei tää oli tosi hyvin suomennettu, enmä mtn rakentavaa taikritiikkiä osaa antaa ku ei tuo ollu mtn mistä antais jatkoo ootan

Neavaan

• Vampires<3
  • ♥Edward ja Robert♥
« Vastaus #284 : 25.09.2009 22:48:56 »
Oii<3 Taas oli tosi hyvin suomennettu fici :D Jatkoa äkkiä! ;)

Rassermus

• Do you like it? I like it. I lööööv it!
« Vastaus #285 : 26.09.2009 00:03:43 »
oi oi oi. Anteeks etten oo kommannu aikoihin. En oo huomannu :O Enkä oo oikee muutenkaa päässy kommentoimaa mitää, ku asuntolan netti on ollu nii surkia -.-
Yks virhe oli :D
Lainaus
Hän vastasi innokkaasti suudelmaan samalla kun juoksutin sormiani hänen hiuskissaan.
En ees meinannu huomata sitä, mut sit aloin miettii sitä enemmä :D eli sen kai kuuluis olla hiuksissaan :D
Joo. Tosi hyvin on kirjotettu ja tällee. tyksin<3

Veronika

• mister
« Vastaus #286 : 26.09.2009 19:34:28 »
no joo. luku oli sinänsä ihan hyvä. siis suomennus oli täydellistä, mutta jotenkin tämä oli hiukan outo luku.

miksi yhtäkkiä edward rupeaa suutelemaan bellaa, kun hän sanoo edwardille "vittu, turpa kiinni" ? ja miksi bella oikein sanoi noin ilkeästi? luulenpa, että kirjoittaja oli halunnut vain jotain tiettyjä kohtia tähän ficciin ja kirjoitti ne sitten todella omituisella tavalla.
ja mitä ihmettä nuo poksut oli tuossa lopussa? piereskelikö emmett? todella outoa. huoh. ja se rosalien 'iiuuuu' huudahtaminen oli niin äklön tuntuinen. ja vielä se bellan repeäminen, ja se kaikki kostaminen. itse olen jotenkin todella täynnä tuota ainiaista kostamista kaikille, se on jotenkin niin rasittavaa. muutenkaan en pidä tässä ficissä bellasta yhtään, hän on jotenkin tyhmä.

anteeksi tuosta kauheasta kritiikistä, mutta se ei ole itseasissa kohdistettu sinulle vaan kirjoittajalle. sinä teet upeaa jälkeä tämän ficin suomentamisessa. ficciä on niiiin paljon helpompi lukea kuin alkuperäistä, olen lukenut sitä ja siinä on aivan kamalia kirjoitusvirheitä, mutta tässä voi ainostaan muutama kirjain mennä vahingossa väärin, jos sitäkään.  ;)
another stranger

entinen vohveli

Vanilja Taivas

« Vastaus #287 : 27.09.2009 15:07:35 »
Hyvää suomennosta jälleen. Mutta edelleen annan sulle kritiikkiä hieman joistain kohdista, olen pahoillani :''D

---

"Laatikossa oli kaulakoru, josta roikkui hopeinen kuunsirppi. Se oli peitelty pienillä, mutta hyvin kauniilla timanteilla. Korun kutsuminen kauniiksi tai prameaksi olisi ollut vähättelevä ilmaisu. Se oli niin hento, ei liian kimalteleva ja täydellinen minulle."

Kaulaketju, kenties? : D  Tämäkin voi tosin olla ihan esim. paikkakunta kohtainen juttu, että miten kirjoitetaan tuollainen juttu, mutta meillä päin ainakin kaulakoru on koko se systeemi missä on riipus ja ketju, ja sitten kaulaketju se, mihin jotain laitetaan roikkumaan :''D

Kuulosti todella siltä, että hän todella häpesi itseään.

Mua hiukan häiritsee tossa tuo, että on kaks samaa adjektiivia peräkkäin. tää on sellanen pikku juttu, että sinä voisit periaatteessa itse vaikuttaa.

Hän vastasi innokkaasti suudelmaan samalla kun juoksutin sormiani hänen hiuskissaan.

Hiuksissaan? :)

---

Tämä luku oli muutenkin tosi outo. ja en muuten tykkää tän ficin bellasta yhtään.

Ja oon todella pahoillani asiasta, että saan vaan kriittistä rakentavaa aikaiseksi :''D eikä mun rakentava muutenkaan nyt ole kovin loistavaa, melko ujoa : DD

Mitään pahaa sanottavaa sun suomentamisesta mulla ei sinäänsä ole. Hyvää työtä sinä teet, mutta mä en mahda mitään sille, että mun silmiin hyppää heti tällaiset melko pikkuiset virheet, jotka kuullostaa mun korvaan aika valtavilta : D mutta kivaa jos musta on ollut sulle jotain apua :)

Toivon mukaan jatkat tätä suomennosta, suomennat tosi kivaa tahtiakin =)
« Viimeksi muokattu: 27.09.2009 15:24:42 kirjoittanut Vanilja Taivas »
Fuck me, I'm famous

bansku

• addikti
« Vastaus #288 : 27.09.2009 17:46:17 »
Oikein bueno luku, en pahemmin huomannut kirjoitusvirheitä, tai jos huomasin, niin ainakin unohdin ne siinä aiheessa, kun nua kaks oli opettajan pöydällä :D.. Seuraavaa lukua ootellessa (:
"näin murtuu minun mieleni hauras eikä palaa enää ennalleen auta nyt vielä viimeisen kerran tai hiljaa vaan kaikki katoaa.."
http://www.youtube.com/watch?v=x7Xel9jFNAs

NiNNNi

• Weasley
    • LJ
« Vastaus #289 : 27.09.2009 19:25:53 »
Ihana luku! ♥
Vähän repesin tolle Emmetille!!  ;D ;D
Todella hauska luku ja samalla tosi söpö  :P
Other cities always make me mad
Other places always make me sad
No other city ever made me glad
New York, New York

Vanilja Taivas

« Vastaus #290 : 28.09.2009 20:55:38 »
Nyt mua muuten hävettää.
Rupesin eilen illalla miettimän tuota edllistä komemnttiani, ja en oo enää ollenkaan varma onko 'todella'  adjektiivi vai ei :-----D

Vaikka muuten oonkin hyvä äidinkielessä, niin nämä saatanan verbit ja substantiivit ei oikein uppoa mun kalloon, siis se, että mikä on mikin. tiedän toki että verbi on tekemistä ja adjektiivi vastaa tyyliin kysymyksiin millainen, mutta tajusin ettei 'todella' taida vastata kysymykseen millainen. Pahoittelen.
Fuck me, I'm famous

LoveAndDeath

• Howl, my dear one
« Vastaus #291 : 28.09.2009 22:16:00 »
IHANA oli!!!  :-*   

Voi että niitä Alicea ja Bellaa ko aina leikkimässä..  ;D

karolux

« Vastaus #292 : 07.10.2009 19:18:40 »
AIIIIVAN MAHTAVAA ! :D ootan innolla jatkoa (==

vampirecobra

« Vastaus #293 : 10.10.2009 23:58:00 »
Wou!jatkoo aivan ehottomasti... mua jo oikeesti rupes säälittämään koko tanya!

mutta koska minä pääsen kommentoimaan vasta tässä, vaiheessa on pakko huomauttaa yhestä kirjoitusvirheestä.
elikkä aika alussa totuus ja tehvtävä osiossa, kun b/e pussailee, niin nyt unohtu jo täysin kumpi,  irrotti kätensä toisen kasvista! mä ymmärrän, että se oli painovirhepaholainen, mutta tuli heti jotain pervoo mieleen (joo, tais olla bella, joka irrotti otteensa eeetwartista)... siis huvittava kohta, vaikkakin vahinko,,, mutta joo

pistäs vaan jatkoo tulemaan....

Ziri

• Bändäri
  • 7.3.2010... <3
« Vastaus #294 : 11.10.2009 19:32:30 »
Ihana! ;D
~Ziri
..Ja pienimmän muurahaisen äiti huusi:
 "Hyvä Jalmari! Tapa se!"

_Joutsen_

• Volturi kingi
  • "Harjoitus tekee mestarin" Aamunkoi, Bella
« Vastaus #295 : 11.10.2009 20:28:43 »
Voi ihanaa!<33

paljon pussailua ja tappelua ja semmosta kaikkee ihanaa!! pelstit taas mun tylsän sunnuntai- illan
I’ll seek you out,
Flay you alive
One more word and you won’t survive
And I’m not scared of your stolen power
I see right through you any hour

Blue foundation- Eyes on Fire

Dunja

• xoxo
« Vastaus #296 : 12.10.2009 16:56:21 »
Hehee. Tää pelasti kyllä mun päivän. Toivottavasti olisi tulossa lisää tällaisia lukuja :D Suomennat tosi hyvin!

Emirato

• Edward <3 Bella
« Vastaus #297 : 12.10.2009 18:44:24 »
Mä repesin koko jutulle... Siistää oli niin naurattava ja samalla söpö... Jatkoa kiitos!
Houkutus tekee houkuttelevaksi ja sitä nämä kirjat on...

MyrsyliuutE_96

• C'est Gryffondor
  • Upsiding down.
    • Myrsis's site
« Vastaus #298 : 15.10.2009 20:10:43 »
Oi ku hauska!!! Tällasta käännöstä pitää saada lisää, ja sillä sipuli. Kiitos:) Pian, jos mahollista??
'Cuz I'm Behind the Broken Mirror  on my own

B. A. T.1/3+2♥

jaina

• pokemon-kouluttaja
« Vastaus #299 : 17.10.2009 22:56:50 »
Kiiiiiiiitoksia kaikille kommenteista! :) They make me so happy-happy!

Viime luvusta on vierähtänyt aikaa, pahoitteluni.

kahdeskymmenes luku
The Date

Tänä iltana ovat ensimmäiset treffimme Edwardin kanssa. Se, että sanon olevani aivan helvetin hermostunut, on vähättelyä.

Kaikki olivat menneet ulos Edwardin kanssa, kun hän oli heittänyt minut kotiin, sillä heillä oli jotain töitä tehtävänä. Istuin olohuoneen sohvalla, lukien romaaniani. Heidän lähtemisestään on kulunut tunti ja minusta oli tulossa nyt kärsimätön.

Tunnin jälkeen etuovi paukahti auki ja hyvin suuttunut Rosalie tuli sisälle. Ennen kuin ehdin tervehtiä häntä, hän huusi keuhkoistansa asti. ”Ainoa sanottavani on se, että joskus timantit eivät korvaa kaikkea!”

Sen jälkeen hän marssi portaita ylös yläkertaan.

Mitä hittoa? Olin juuri aikeissa nousta ylös, kun etuovi aukeni taas.

”Ansaitsen rakkautta, olen mukava kundi!” Emmett huusi kuin vauva ja meni huoneeseensa, paiskaten oven perässään kiinni.

Hetken kuluttua Edward saapui paikalle. Minä kohotin kulmakarvojani hänelle.

”Älä katso minua noin, se ei ollut syyni enkä tehnyt mitään!” hän sanoi ennen kuin meni huoneeseensa.

Nyt minulla oli kaksi vaihtoehtoa: joko seurata häntä ja kysyä mitä tapahtui, tai sitten voisin vain rentoutua ja lukea kirjani loppuun. ”Tietysti luen kirjani”, nauroin itselleni ennen kuin asetuin makaamaan sohvalle.

”Mitä oikein teet, nuori nainen? Haluan sinun nostavan takapuolesi suihkuun viiden minuutin kuluessa!” Alice huusi minulle. Katsoin häntä: hänen kätensä olivat hänen lanteillaan ja hän mulkoili minua.
”Voi, ainakin ymmärsin tuon”, sanoin nauraen: ainakaan hän ei huutanut mitään tyhmää, toisin kuin kolme edellistä. ”Mutta Alice, minulla on paljon aikaa valmistautumiseen”, ruikutin, nousin ylös ja laskin kirjani pöydälle. ”Mitä tuo kaikki huutaminen tarkoitti?” kysyin häneltä itseäni venytellen. Hitto, minun ei pitäisi maata noin kauaa ilman minkäänlaista liikkumista.

”Tuo”, hän sanoi nauraen, ”oli Edwardin treffien suunnittelun lopputulos.”
”Häh”, katsoin häntä aivan kysymysmerkkinä.
”Olet hyvin onnekas. Edward on suunnitellut hyvin romanttisen illan sinulle, ja Rosalie ärsyyntyi Emmettiin, joka ei ikinä ole romanttinen. Ja sitten Emmett vihastui Edwardille siitä, että tämä suunnittelee niin romanttista iltaa”, hän selitti päätään pudistellen.
”Ha, ha, sittenhän tein oikein päätöksen, kun päätin jäädä tänne”, nauroin. ”No, mitä puen tänään päälleni?” kysyin häneltä. Hän oli tehnyt hyvin selväksi sen, että aikoo pukea minut ilman mitään vastaväitteitä.
”Voi, minulla on sinulle tämä upea mekko, se on autossani! Mutta ensiksi sinä menet suihkuun”, hän käski ja niinpä suuntasin omaan huoneeseeni.

Kun olin ohittamassa Edwardin huonetta, hän riuhtaisi oven auki ja veti minut huoneeseen. Hän sulki oven nopeasti ja painoi minut sitä vasten. ”Luoja, kaipasin sinua niin paljon”, hän kuiskasi, hänen hengityksensä kutittaen korvaani. Kuinka hän teki sen? Pelkästään hänen puhuminen sai minut hytisemään mielihyvästä.
”Edward, jos en mene kylpyhuoneeseeni, Alice tappaa minut”, sanoin täysin hengästyneenä, kun hänen huulensa löysivät omani. Minun järjellinen mieleni huusi minulle ”lähde huoneesta”, mutta hullummalla puolellani oli jotain muuta tekemistä.
”Hys, Bella”, Edward sanoi ja suuteli minua sellaisella intohimolla, mitä en tiennyt hänellä edes olevan.

Yhtäkkiä ovelta kuului kova paukutus. ”Isabella Marie Swan, jos et tule ulos NYT, soitan äidillesi ja kerron, että hänen kuuliainen tyttärensä deittailee kundia hänen selkänsä takana!” Alice huusi. Typerä keiju.

”Hmm, ehkä me voisimme viedä Alicen Antarktikselle. Olen varma, että löydämme ullakolta hänen kokoisen laatikon”, Edward mumisi ja nauroi asialle. Ei sillä etteikö hän olisi ollut oikeassa, Alice todellakin oli hyvin pienikokoinen!
”Edward, päästä minut menemään”, minä hihitin. Hän antoi minulle useamman ”vatsanpohjassa leijailee perhosia”-suudelman ennen kuin irrotti minut. ”Nähdään pian”, sanoin ennen kuin luikahdin huoneesta.

Jätin huomioimatta kaikki mulkaisut, joita ilkeä keijukainen minuun loi. Sitten menin suihkuun ja sieltä takaisin huoneeseeni. Alice ojensi minulle mekon, se oli kaunis! Olin kammoksunut hänen antavan minulle mekon, joka olisi lutkamainen, mutta tämä oli kaukana siitä. Se oli musta mekko. Se ylettyi polviini asti ja vyötärön kohdalla oli suuri ruusuke. Se myötäili kaikkia kurvejani ja jotenkin minä mielelläni pidin mustia avokkaita, jotka Alice oli minulle ostanut viime viikolla. Ne todellakin saivat jalkani näyttämään pitkiltä ja sieviltä.

”Vau, tämä mekko on aivan ihana! Alice, kiitos!” kiljaisin ja halasin häntä. Hän näytti omahyväiseltä.
”Jos pukeudut joka päivä niin kuin minä sanon, saat kaikki muut näyttämään aivan taviksilta, usko pois! Ja no niin, katsotaanpas mitä teemme hiuksillesi”, hän sanoi miettien.

Tuntien jälkeen olin valmis lähtemään. En kerskaile tai mitään, mutta näytin hyvin kauniilta, näytin paljon kauniimmalta kuin itse Tanya. Ehkä minun pitäisi antaa Alicen valita huomisenkin vaatteet. Hiukseni oli sidottu sotkuisella, mutta hyvin seksikkäällä hiussykeröllä. Hän oli tehnyt minulle hyvin mukavan ja valoisan meikin, mikä sopi todella hyvin mekkooni.

”Tule, Bella, Edward odottaa sinua autossaan”, Rosalie sanoi. Olin hyvin hermostunut.
”Mihin hän minut vie, Rose?” kysyin. Tai siis, tietäminen mihin olen menossa… se auttaisi minua hieman.
”Sinne, minne Emmett ei ikinä ajattelisi vievänsä minut”, hän sanoi.
”Aaw, älä nyt, Emmett rakastaa sinua niin paljon, sinä voisit hoitaa romanttisen puolen”, sanoin yrittäen piristää häntä.
”Niin kai, mutta tule jo, nyt täytyy kiirehtiä”, hän sanoi ja veti minut mukaansa. Tarkistin itseni jälleen ja menin alas, yrittäen kovasti olla kaatumatta portaissa.

”Rose, olen niin hermostunut! Mitä jos treffit eivät menekään niin sujuvasti? Mitä jos kompastun ja murran jalkani tai käteni? Ehkä minun pitäisi nopeasti käydä vaihtamassa balleriinoihin, minulla on mustat sellaiset…”, samoilin. Hei, mitä sinä tekisit jos Edward Cullen veisi sinut ihan oikeille treffeille?! (T/N tähän kysymykseen saa vastata.)

”Bella”, Rose sanoi katsoen minuun, ”hiljaa. Ole itsesi ja nauti!”
”Niinpä kai”, sanoin vapauttaen hengityksen, mitä olin äsken pidätellyt.

Heti kun saavuin olohuoneeseen, Emmett vihelsi ja olin varma, että kasvoni muuttuivat tomaatinpunaisiksi. ”Ha, ha, katsokaa hänen naamaansa! En voin uskoa, että punastut noin helposti! En malta odottaa sitä kun tulet takaisin, meillä tulee olemaan tosi hauskaa pohtiessamme teidän treffejänne!” Emmett sanoi kasvoillaan ilkeä virne.

Näytin hänelle kieltäni ja hän nauroi entistä enemmän. Minä todellakin rakastin Emmettiä, hän oli hyvin hauska persoona, ja toivon, että minulla olisi hänen kaltaisensa veli.
Sanoin heille heipat ja suuntasin kohti Edwardin autoa.

Huomasin Edwardin ja hän hymyili minulle viekkaasti. Ok, nyt alkaa punastumisvaihe! Miksi? Mitä tein saadakseni tällaisen kirouksen? kysyin itseltäni.

Edwardilla oli päällään mukavat, mustat housut, musta paita ja valkoinen kravatti. Hänen hiuksensa olivat sotkuisesti, niin kuin yleensäkin, mutta minä kutsuin niitä seksikkäiksi. Melkein haukoin henkeäni, kun tuijotin häntä. Hän on totaalisesti kreikkalainen Jumala, en ollut ikinä ennen nähnyt häntä niin virallisesti pukeutuneena.

Hän kiskaisi minut lähemmäs häntä ja suuteli poskeani. ”Bella näyttää niin kauniilta, tämän pitäisi olla laitonta. Näytät ehdottoman tyrmäävältä”, hän sanoi hymyillen.
”Älä viitsi”, läimäytin häntä käsiin, ”sanot tuon vain koska olen tyttöystäväsi. Ja sinä näytät melko upealta itsekin”, sanoin punastuen lievästi.
”Kiitos, ja en sano sitä vain sen takia että olet tyttöystäväni. Todellakin olen ylpeä ja onnekas, että minulla on sinunlaisesi tyttöystävä”, hän sanoi, johdattaen minut autoonsa. Hän avasi minulle etuoven ja meni itse ajajan paikalle.

”Joten, aiotko kertoa minne olemme menossa?” kysyin niin suloisesti kuin kykenin.
”Noup”, hän sanoi kuin viidesluokkalainen.
”Älä nyt!”, minä manguin, kun hän otti kädestäni kiinni ja suuteli rystysiäni. Kuinka sainkin näin hurmaavan miehen?

“Oletko innoissasi?” hän kysyi ohimennen, pitäen edelleen kädestäni.
”Joo, ja hermoissani myös”, kuiskasin. Voisin kertoa hänelle kaiken, hän oli unelma, kaunis unelma enkä voinut edes ajatella hänen menettämistä.
”Bella, miksi sinun pitäisi olla hermoissasi? Emmehän me ole menossa sairaalaan selvittämään, oletko raskaana vai et”, hän sanoi hymyillen minulle.

”Edward!” haukoin henkeäni. Hänellä oikeastaan ei ole rajoja, hienoa, täältä tulee jälleen punastumiseni. Hienoa, Bella!
”Bella, olet niin ihailtava”, hän sanoi nauraen kovaäänisesti. “En tiedä mitä teen ilman sinua.”

Minä ainoastaan tuijotin häntä vihaisesti. Loppuajomatka oli hyvin rauhallinen. Olin yllättynyt. Me olimme suuntamassa kohti vesialuetta, me poistuimme moottoritieltä, ajoimme alas rantalaiturille ja pysäköimme. Pystyin näkemään valoja ja veneitä. Mitä me täällä teimme? Edward näki minun kasvojeni ilmeen ja silitti kättäni vakuuttavasti.

”Edward, mitä me täällä teemme?” kysyin hermostuneena.
”Kohta näet”, hän sanoi, lähti autosta ja aukaisi minun puoleisen oven. Tartuin hänen kädestään, kun hän kiskaisi minut alas laiturille, jossa oli veneitä.

”Edward?” kysyin. En ymmärtänyt mitä me teimme veneiden luona.

Hän johdatti minua laituria pitkin, pidellen kädestäni kiinni. Mielestäni se oli hyvä juttu, sillä en halunnut kompastua ja päätyä veteen. Pysähdyimme paatin eteen, jossa luki nimi ”Cullen”. Kun katsoin sitä, aloin vihdoin ymmärtää. ”Tämäkö on veneesi?” naurahdin. Hän virnisti minulle ja nyökkäsi.
”Tervetuloa Culleneiden paattiin”, hän sanoi, kun hän kiipesi alukseen ja kääntyi. Hän tarjosi kättään minulle auttaakseen minua pienille tikapuille. Hyvin empien minä siirsin käteni hänen käteensä. Hieno päivä pitää avokkaita, ajattelin, kun hän nosti minut veneen kannelle. Katsoin hän hieman levottomasti ja vastineeksi sain ison virnistyksen, joka valtasi Edwardin kasvot.
”Tiedäthän, että minulla ei ole paljoa tasapainoa?” kysyin, kun vene keikahti hieman ja hän tarttui minusta kiinni pitääkseen minut tasapainossa. Hän kallistui alaspäin ja suuteli huuliani pehmeästi.
”Bella, nauti ja rentoudu, en päästä sinua käsivarsistani”, hän sanoi ja suuteli minua uudelleen. Uuh, en ikinä totu tähän. ”Tule, näytän sinulle paikkoja”, hän sanoi taluttaen minua.

Hän auttoi minut veneen sisätiloihin. Siellä oli kaunista: en ollut ikinä nähnyt moista! Veneessä oli kaksi huonetta, yksi kylpyhuone ja keittiö. Se ei ollut iso alus, mutta se oli kaunis. Pöytäliinat olivat katettu kannelle kynttilöiden ja kukkien kera.

”Edward, sinäkö teit tämän minua varten?” kysyin. En voinut uskoa sitä – ei ihme, että Rose oli niin vihainen.
”Kyllä, pidätkö siitä? Ajattelin, että voisimme syödä aterian ja vain maata tässä ulkona tähtiä katsellen samalla kun purjehdimme, se on melko hauskaa. Tai, jos haluat, voimme syödä sisälläkin”, hän sanoi hieman hermostuneesti.
”Edward, tämä on täydellistä. En voi uskoa sinun tehneen tämän minua varten, kiitos!” sanoin halaen häntä hyvin tiukasti. Kukaan ei ollut tehnyt minulle mitään tällaista.
”No niin sitten, olen niin nälkäinen, tule”, hän sanoi ja veti minut kannelle.

Saavuimme pöytäliinojen luo. Edward oli valmistanut herkullisen aterian. Siinä oli kanaa, grillattua pihviä, salaattia, sämpylöitä ja paljon muuta. Kaikki oli katettu varovaisesti kannelle. ”Voi elämä, Edward! Tämä on niin täydellistä!”

Hän hymyili ja huokaisi. ”Olen iloinen, että pidät siitä. En ollut varma, mistä itse asiassa voisit pitää… Joten hankin vähän kaikenlaista syötävää, mistä ajattelin sinun pitävän.”
”Kiitos. Kukaan ei ole ikinä ennen tehnyt minulle mitään näin suloista”, sanoin ja suutelin häntä poskelle.

Ruoka oli auttamattoman herkullista. Tämä kundihan voi tehdä kaikkea ja ihan mitä vaan!

Puhuimme ihan niitä näitä syödessämme ja viileän tuulenvireen puhallus oli niin rentouttavaa, tämä ei olisi voinut olla ihanampaa.

Fantastisen aterian jälkeen Edward meni laittamaan albumin soimaan. Pehmeä musiikki alkoi soida. Seisoin kaiteen ääressä katselemassa vettä.

”Kaunista, eikö vain?” Edward kysyi ja tuli taakseni. Hän piteli vyötäröstäni kiinni; selkäni nojasi hänen rintaansa. Me molemmat katselimme maisemia hiljaa. Emme jutelleet paljoa, olimme meidän erilaisessa maailmassamme, missä olimme vain kahden. Rakastin joka hetkeä.

Nyt hänen kätensä sivelivät omiani. ”Sana ’kaunis’ ei edes riitä”, sanoin ja nojasin häneen. ”Kiitos, Edward. Minulla on todella kivaa.”
“Minulla myös”, hän sanoi ja suuteli päälakeani. ”Haluaisitko tanssia kanssani?” hän kysyi hymyillen.
”Se olisi ihanaa”, hymyilin takaisin. Toivoin, että jollakin keinolla olisimme voineet pysäyttää ajan ja jäädä tähän hetkeen pysyvästi.

Pujotin käteni hänen niskaansa samalla kun hän laittoi kätensä vyötäröni ympärille, vetäen minut lähemmäs itseään. Painoimme vartalomme yhteen pehmeästi. Hän näytti niin enkelimäiseltä, hänen silmänsä kipinöivät ilosta ja hänen kasvoillaan oli iso hymy. Minua pelotti se, että tämä ei kestäisi ikuisesti. Tiesin, että rakastan häntä hyvin paljon. Hän sai minut tuntemaan itseni eloisaksi, hän sai minut tuntemaan rakastetulta, en voinut hengittää ilman häntä, hän oli elämäni. Rakastan sinua äiti, kun lähetit minut tänne!

”Mitä mietit?” hän mumisi ja siirsi silmieni päällä olevan hiussortuvan sivuun.
”En mitään, vain sitä kuinka upea olet ja kuinka paljon pidän sinusta”, sanoin. En halunnut säikäyttää häntä sanomalla, että rakastan häntä.
”Bella, haluan kertoa sinulle jotain, mutta pelkään sen muuttavan mieltäsi ja ettet enää haluaisi olla kanssani”, hän sanoi ja katsoi alaspäin.
”Niin ei ikinä tapahtuisi”, minä vakuuttelin hänelle, laittaen käteni hänen poskelleen.

”Bella, rakastan sinua.”

Haukoin henkeäni ja tuijotin häntä. Hänen vihreät silmänsä välkkyivät pelon ja toivon tunteita.

”Edward, minä…”
”Sinun ei tarvitse sanoa mitään takaisin.”
”Mutta haluan! Minäkin rakastan sinua! En vain halunnut sanoa mitään, sillä ajattelin sinun pitävän sitä liian aikaisena.”
”Niinkö?” hän kysyi, hymy muodostuen hänen kasvoilleen.

Nyökkäsin ja vastasin hänen hymyynsä. Sisältäpäin minua kuitenkin pelotti. Hän oli sanonut rakastavansa minua, mutta tarkoitti hän sitä tavalla, millä minä tarkoitin? Miten tästä tuli rakkautta näin pian? Mitä muuta tämä voisi olla, jos ei rakkautta?

Hän veti minut vielä lähemmäs ja suuteli syvästi. Sain vastaukseni hänen rakastavasta suudelmastaan. Hän tunsi samoin kuin minä. Ei olisi haitannut, vaikka se olisi tapahtunut nopeasti tai siihen olisi kestänyt kuukausia. Sama lopputulos silti. Ja rakkauteni ei ollut vain mielessäni ,vaan myös sydämessäni. Rakastin Edwardia ja hän rakasti minua. Luulen, että tähän väliin voitta tokaista, että rakkautemme todellakin on yhtä juhlaa.

Juoksutin sormiani edes takas hänen hiuksissaan, rakastaen tunnetta, jonka tunsin sormieni välissä. Me todellakin taisimme lopettaa hengittämisen vähäksi aikaa! Lepuutin päätin hänen rintaansa vasten ja kiedoin käteni hänen ympärilleen niin tiukasti kuin vain pystyin.

Me tanssimme vielä vähän aikaa ja menimme sen jälkeen makaamaan vilteille tuijottelemaan tähtiä. Olin seitsemännessä taivaassa, ja olin rakastunut. Olin veneessä (T/N nyt alkaa ärsyttää! pitäisikö minun suomentaa sitä huvipurreksi vai veneeksi?!) tuijottelemassa tähtiä ja käsiini oli kietoutunut mies jota rakastin palavasti.

Katsoin Edwardiin ja hymyilin. Hän oli aivan liian jumaloitava. Liikutin sormiani jälleen hänen hiuksissaan.

Hän hymyili minulle ja painoi minua rintaansa vasten. ”Nämä ovat parhaat treffini ikinä, Bella”, hän sanoi hiuksiani vasten.

”Rakastan sinua, Edward”, sanoin hitaasti ajautuen uneen. Hänen sydämen sykkeensä toimi kehtolaulunani.
”Minä rakastan sinua myös, Bellani. Nuku vain”, hän sanoi. Se oli viimeinen asia jonka kuulin ennen kuin ajauduin rauhalliseen satumaahani.

Kuuntelin Death Cab For Cutien kappaletta nimeltä Transatlanticism suomentaessani tätä, jotenkin tuo kappale sopii bellan & edwardin treffeihin, tai sitten vain kuvittelen kaiken.

Kommentteja?
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016