Kirjoittaja Aihe: Kehä (kehä, kehä, kehä), S  (Luettu 3563 kertaa)

Augury

  • ***
  • Viestejä: 62
Kehä (kehä, kehä, kehä), S
« : 07.08.2024 18:27:16 »
Nimi: Kehä (kehä, kehä, kehä)
Ikäraja: S
Fandom: originaali
Tyylilaji: kehä





Kehä (kehä, kehä, kehä)

Sataa.

Sataa. Sataa. Sataa.

Meri vaahtoaa kuin tahna hampaita pestäessä. Pärskeet sylkevät päin kallioita, joiden pysyvyyttä ne inhoavat, ja kalliot tuijottavat vastaan rosoisin kasvoin, antamatta periksi tuumaakaan.

(Kyllä ne vähitellen antavat, mutta sitä nämä aallot eivät näe, eikä tämä myrsky. On lukemattomia myrskyjä, talvia ja keväitä, ja sellaisiakin päiviä, joina meri antaa anteeksi ja silittää kallioiden kasvoja sille liplatellen laulaen. Tai oli, silloin ennen. Nyt on tämä, ja kohta tiedät miksi.)

Laella seisoo majakka, jonka kierreportaat ovat lukemattomista askeleista huolimatta edelleen tomerat, säntillinen kotilonkehä, liian kapeat kahden eri suunnasta tulevan ihmisen kohdata. Huipulle kiivetessä matkan varrelle osuu kaksi pientä huonetta, joista toisen ovi on aina lukossa ja toisen aina auki. Aukinaisen huoneen ikkuna katsoo itään. Lukitun huoneen ikkuna ei katso minnekään, sillä sen luukut ovat olleet kiinni vuosikymmenien ajan.

Sanotaan, että huoneessa kummittelee. Sanotaan, että sinne on murhattu joku. Sanotaan, että majakanvartija löysi miehensä huoneesta piehtaroimasta toisen naisen kanssa, sulki oven ja heitti avaimen kallioilta mereen.

Sanotaan kaikenlaista, mutta totuutta harvemmin, sillä yleensä se on kerrottuja tarinoita värittömämpi, eikä kukaan halua sellaista kuunnella.


*


Illalla he ripustavat lyhtyjä ovenpieleen ja paistavat ryynimakkaraa ja kananmunia majakan valurautapannulla. Meda tiskaa astiat, Alynne vie tähteet saaren ainoan ruusupensaan juurelle Vaeltajan syötäväksi. (Ei se ole olennon tai aaveen nimi, mutta sopivan dramaattinen käytettäväksi, ja syrjäisellä saarella täytyy pitää kiinni jonkinlaisesta dramaattisuudesta, että tuntee elävänsä.)

Meda keittää kaakaota. Hän laittaa kiehuvan veden sekaan kaksi palaa tummaa suklaata kummallekin ja sekoittaa huolellisesti. He juovat majakan huipulla ja katselevat, kuinka valo pyyhkii tasaisesti yli koko maiseman. Se piirtää kehän, jonka sisälle saari ja pyöreä kaistale merta jää.

Sama kehä joka yö, lukemattomia kertoja. Ympäri, ympäri ja ympäri.


*


Aamulla ruokakomerossa on jälleen seuraavan viikon ruokatarpeet ja maa ruusupensaan alla on tyhjä. Meda sulkee oven tarkistamisen jälkeen eikä jaksa tuntea enää edes pettymystä.

Kehä.

Sade, valo, kalliot, ryynimakkara, ruusupensas, lokinsulat, Alynnen nauru, koska Alynne ei muista. Alynne, joka tarttuu hänen käteensä ja on yhtä rakastunut kuin silloin kun he saarelle tulivat. Alynne, jolle on turha selittää mitään, koska viimeistään kuusi päivää myöhemmin selitykset ovat tiessään. Alynne, jolle kaikki on joka kerta suurta seikkailua, kahden hurjapään pakoretki, ensirakkaus, öitä kielletyssä paikassa, hurmaava ihana meri ja vapaus.


*


Yhdessä paikassa saarella aikaa vielä on upoksissa. Jos sukeltaa suoraan kallioiden korkeimmalta kohdalta, antaa itsensä upota ja pujahtaa maanalaiseen poukamaan kivikielekkeiden alta, löytää sopen, jossa maailma elää ja hengittää vielä vapaasti. Sinne Meda on laskenut kehien määriä – ei kaikkien, sillä sukeltaminen on hyytävän kylmää ja pimeässä hukkuminen kamalaa, senkin hän on jo neljästi kokenut, eikä luolasta pääse pois kun sinne on kerran mennyt, niin voimakkaita virtaukset ovat, joten joka kerta on odotettava viikon kuluvan loppuun tai – niin.

Yhtä kaikki luolan sisäpintaan on raavittu viivoja. Niitä on kahdeksansataakuusikymmentäkolme.

Nyt olisi jo enemmän, mutta Meda ei jaksa enää pitää kirjaa.


*


Välillä Meda ajattelee kehiä niin että on tulla hulluksi. Kehäkehäkehä.

Valon kultainen kehä. Hehkuva kehä: se ympyrä, joka verkkokalvolle jää, kun tuijottaa suoraan aurinkoon ja sulkee sitten silmät.


*


Tässä kohtaa valpas lukija varmasti pohtii, onko lukitulla ovella jotakin tekemistä tarinan kanssa. Löytyisikö sen takaa vastaus siihen, miksi aika kulkee kehää majakan merta kiertävän valokeilaan lailla? Pitäisikö lukko murtaa, jotta seuraava viikko voisi jälleen saapua?

Meda on pohtinut samaa. Kerran hän yrittikin, avasi oven ja katsoi sisään, muttei muista siitä kerrasta sen enempää. Vain sen, että sitä ennen jokin oli toisin, ja heidän kanssaan oli kolmaskin, ja nyt kolmatta ei enää ole.

Meda tietää, että jos hän murtaa lukon uudelleen, kolmas on pysyvästi poissa.

Ei kahta ilman kolmatta, Meda ajattelee, eikä tiedä enempää.


*


majakka varistaa valoa mustaan veteen
säteet aaltoihin sulavia kultakolikoita
yö ei välitä
kuka siis keräisi sen rikkaudet?


*


Alynne heittää tikkaa. Hän osuu häränsilmään joka kerta. Joka kerta.

Meda katsoo vierestä ja polttaa tupakkaa. Se on uusi tapa, vasta sadan viikon verran tai jotain sinne päin. Savukkeita on tasan viisi, joten kaksi viimeistä päivää hän on aina polttamatta.

Medan puhaltama savu tarttuu tuuleen ja hilaa itsensä sen kyytiin. Meda pohtii, mahtaako se onnistua pakenemaan.


*

Oli se kolmas, ehkä.

Tai ei. Ei ehkä.

Ehkä kyllä.


*


Alynne pesee pyykkiä. Rystyset ovat valkoiset, kun hän puristaa vettä pois. Sitä valuu kalliolle norona.

Mekko on tummanpunainen ja Alynnen suosikki. Siinä on kahdeksan nappia edessä. Meda on napittanut ne auki niin usein, että tietää tarkalleen, kuinka nopeasti Alynnen hengityksen rytmi kiihtyy, ja missä vaiheessa Alynne yrittää suudella, ja miten yksi napeista aina irtoaa, jos Meda odottaa liian pitkään ja Alynne alkaa itse kiskoa nappeja auki kärsimättömänä.

Nyt mekko on märkä, eikä Alynne hymyile, koska tämä on sellainen kehä, jossa Meda on kertonut totuuden. Alynne on vihainen koska Meda on kertonut myös ettei aina jaksa kertoa, ja koska Meda joutuu muistamaan yksin, ja koska Meda ei olekaan enää rakastunut, ja koska nyt kaikki on pilalla, ja koska pakotietä ei ole.

Alynne ripustaa mekon kuivumaan pyykkinarulle ja antaa sen olla siellä koko loppuviikon, vaikka sataa kaatamalla. Majakan ovenpielissä palavat lamput nappaavat kiinni mekonhelmasta ja kiskovat yön pimeästä esiin kaistaleen punaista kuin etsisivät jotakuta kadonnutta, kuin sitä lasta kuuropiilossa, joka tahtoo tulla löydetyksi, koska pelkää, ettei kukaan enää etsi.


*


Joinakin päivinä Meda soutaa merelle niin pitkälle kuin pääsee. Soutaa ja soutaa ja soutaa kunnes ei jaksa, ja sitten aallot tuovat hänet takaisin rantaan.

Jos Meda heittää ankkurin ja nukkuu veneessä, aamun tullen voi yrittää uudelleen. Voi soutaa kunnes aika tulee vastaan, kunnes viikko on kulunut.

Voi soutaa, koska yrittäminenhän on sallittua. Onnistuminen sen sijaan on kielletty.


*


Oli se kolmas, silloin.

Joskus Meda koskettaa vasemman käden nimetöntä ja on muistamaisillaan.

Sekin oli kehä, kultainen ja viikon vanha. Oli ruusupensaasta poimittuja kukkia, tanssia kallioilla, nostettuja maljoja, sulhasen sisar vain pari yötä, oli se mitä sanottiin ja ajateltiin ja se mitä kuitenkin kävi.

(Sekin meni mereen eikä sieltä palaa.)

Meda on muistamaisillaan.


*


Kivien välissä, kallionkielekkeiden alla meren pohjassa, aivan kätketyn poukaman laidalla, lojuu annettu lupaus.

Sellaisen voi viskata aaltoihin sen kummempia miettimättä.

Kaikenlaista voi heittää menemään.


*


majakka piirtää kehiä veteen
yksi lähtee, yksi muistaa, yksi ei tee kumpaakaan
meri ei kullasta välitä
kuka kerää talteen rikotut lupaukset?


nuuhkin tuomet, taivutan kaulaa, edessäsi nauran

©avan taide leahgardner, ava & bannu Ingrid

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 122
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Kehä (kehä, kehä, kehä), S
« Vastaus #1 : 21.08.2024 12:48:34 »
Päädyin tänne aivan täysin vahingossa (koska otsikon toisto kieltämättä kiehtoi ja veti minua puoleensa).

Lainaus
Meda keittää kaakaota. Hän laittaa kiehuvan veden sekaan kaksi palaa tummaa suklaata kummallekin ja sekoittaa huolellisesti.
Nyt oikeastaan haluan kokeilla tätä, koska en ole milloinkaan keittänyt kaakaota näin. Enkä tiedä onko tämä oikea asia, mutta haluan ehdottomasti kokeilla. u_u

Lainaus
-- Alynnen nauru, koska Alynne ei muista.
Tämä ja sitä seuraavat lauseet kyllä pysäyttivät. Mutta etenkin tämä. Koska tämä toi tähän tunnelmaan, jossa on paljon samaa kuin Tove Janssonin Kesäkirjassa, särön. Tai särö on huono sana, tämä vain toi sellaisen jännitteen. Viimeistään tässä kohtaa on pakko lukea loppuun, vaikka olin kyllä tunnelman vuoksi utelias jo aika pitkälti ensimmäisten lauseiden jälkeen.

Nyt oli pakko hypätä taaksepäin ja etsiä se virke, jonka takia oli pakko jatkaa eteenpäin, koska tässä on about kaikki, mitä kaunokirjallisuudelta kaipaan:
Lainaus
Laella seisoo majakka, jonka kierreportaat ovat lukemattomista askeleista huolimatta edelleen tomerat, säntillinen kotilonkehä, liian kapeat kahden eri suunnasta tulevan ihmisen kohdata.
En aio edes selittää, miksi. Tämä on vain juuri eikä melkein.

Lainaus
Tässä kohtaa valpas lukija varmasti pohtii, onko lukitulla ovella jotakin tekemistä tarinan kanssa.
Oh, ovelan yllättävä tokaisu sieltä. :D Haluan vain todeta, että tämä valpastakin valppaampi lukija jo unohti sen oven, ihanaa, että palasit siihen. Olisin jälkikäteen varmaan tajunnut, jos et olisi palannut, mutta tässä kohtaa mietin kehiä ja Medan hukkumista hyytävän kylmään veteen keskellä pimeyttä.

Mutta miksi minulta kesti näin pitkälle päästä siihen, että aika kiertää kehää, eikä vain majakan valo. :D Ja miksi Meda muistaa, jos Alynne ei? Jännitys tiivistyy, enkä tiedä olenko koskaan tarkoittanut sitä enempää kuin juuri nyt. Tämä teksti tulee varmaan uniin, jos edes joku kysymys ei saa vastausta ennen loppua!

Lainaus
Kivien välissä, kallionkielekkeiden alla meren pohjassa, aivan kätketyn poukaman laidalla, lojuu annettu lupaus.
No olipas tämä nyt.

Nyt kun sain tän luettua loppuun, koitan sanoa jotain järkevää kokonaisuudesta noiden matkalla nostettujen hippujen lisäksi. Tämä oli tosiaan tyylillisesti yllättävän kevyt ja sitten onnistuit luomaan sellaisen jännittyneen tunnelman. Hetkellisesti tuli tosiaan mieleen Kesäkirja, jonka luin muutama vuosi sitten, joten en sitäkään muista mahdottoman tarkasti, mutta tunnelmassa oli jotain samaa. En tiedä oliko se sitä, että ollaan siellä armottoman meren keskellä, mahdollisesti. Joka tapauksessa tässähän tyyli kääntyy koko ajan kireämmälle ja lukijallekin tulee surku etenkin Medan puolesta, mutta myös Alynnen. Ja kuka se kolmas oli, oliko sitä? Niin, siihen ei saatu suoria vastauksia ja vaikka tietenkin olisin tyytyväisempi, jos olisin saanut ne kaipaamani vastaukset - Medakin olisi varmasti tyytyväisempi, jos olisi saanut joitain vastauksia - tämä on hyvä juuri näin. Liian harvoin tulee näin avoimia pätkiä vastaan, jossa viedään lukija kutkuttavan tilanteen keskelle ja sitten jätetään kylmästi sinne pohtimaan itse, miten tähän ollaan päädytty ja miten tästä päästään pois (vai päästäänkö).

Tekstin tyyli vaikuttaa mulla aina jotenkin siihen, miten kommentoin, joten olen vähän pahoillani siitä, että saat tällaisen semikryptisen tajunnanvirtakommentin. Joka tapauksessa tämä oli pätkänä tosi hieno, tykkäsin, ja olit luonut hyvin kiinnostavan tilanteen. Sen ratkaiseminen tai auki selittäminen olisi luultavasti "rikkonut" jos ei nyt koko tekstiä, niin ainakin tunnelman, joten olen kyllä kaiken kaikkiaan oikein sinut tämän sinun ratkaisusi kanssa.

Kiitos, pus. <3


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 770
Vs: Kehä (kehä, kehä, kehä), S
« Vastaus #2 : 25.08.2024 13:24:21 »
Tämän otsikko kiinnitti huomion silloin, kun julkaisit ja pistin mieleen, että palaan lukemaan, kun on sopiva hetki. Tykkään siis toistosta tehokeinona tosi paljon, siksi tuo otsikko viehätti.

Ja voi että ♥︎ Tämä teksti oli kuin lahja, koska se antoi ensin meren, sitten majakan, sitten mysteerin ja mysteerin auki paljastuttua vielä aikasilmukankin!! Rakastan näitä kaikkia asioita, mutta aikasilmukka ilahdutti kaikista eniten. Konsepti on aina kiehtonut mua aivan tavattomasti. Tuli ihan sellainen fiilis kuin tämä olisi mulle kirjoitettu teksti! Ehkä vähän hupsua, mutta niin myyty olin, kun tätä luin.

Ihan ensiksi tahdon sanoa, että tekstin muto ja rakenne on niin spot on! Tätä oli tosi helppo lukea ja lähestyä, kiitos avonaisen ja hallitun rakenteen. Jokainen pätkä tuntui eheältä ja omalta hetkeltään. Ei mitään ylimääräistä, vain olennaisin. Eli todella hyvin osaat käyttää sanoja. Joskus vähemmän on enemmän, ja se havainnollistui tätä tekstiä lukiessa erityisen hyvin.

Kirjoitat todella kauniisti. Sävy, joka tässä tekstissä oli, oli herkkä ja lempeä, vaikka hiljalleen alkoikin paljastua kamalia ja ahdistavia asioita saaren luonteesta ja siellä vallitsevista olosuhteista. Pidin myös lukijan puhuttelusta, vaikka en yleensä siitä tykkää. Tässä tekstissä se kuitenkin toimi. Vaikken niitä Medan ajatuksina pidäkään, sain sen kuvan, että myös hän kertoo tätä tarinaa itse itselleen, ettei unohtaisi (enempää). Myös nuo pari runoa tuolla seassa rakensivat ihanaa, unenomaista tunnelmaa. Todella tasapainoinen ja hieno kokonaisuus kaiken kaikkiaan.

Pidin siitä, miten tämä aukeni hiljalleen. Minulle ensimmäinen vihje oli ruokakomeron täyttyminen. Se vei ajatukseni heti johonkin yliluonnolliseen ja siihen, etteivät Meda ja Alynne ehkä olekaan saarella vapaasta tahdostaan. Tuo pätkä maanalaisesta poukamasta oli hyytävä! Ja siten aivan ihana, koska mitä tummempaa ja karmivampaa, sitä parempaa. Todella raadollista, miten monta kertaa Meda on mennyt tuonne poukamaan pitääkseen kirjaa kehien määrästä. Ja miten hänen on aina pitänyt jäädä sinne odottamaan joko kuolemaa tai viikon päättymistä. Pimeässä hukkuminen kuulostaa sekin tosi ahdistavalta. Mitähän Meda on kertonut Alynnelle ennen kuin on mennyt? Vai onko kertonut mitään ajatellen, ettei sillä ole väliä, koska Alynne ei kuitenkaan tule muistamaan ahdinkoa ja hätää, mitä Medan katoamisesta on varmasti seurannut.


Mulla on tuosta lukitusta ovesta kaksi teoriaa:

1) Murtamalla lukitun oven Meda tuomitsi kolmannen (eli sulhasensa, näin päättelin kaikista vihjeistä) jonkinlaiseen todellisuuksien väliseen tilaan, jossa hän ei voi enää vuorovaikuttaa Medan ja Alynnen kanssa, mutta on kuitenkin saarella jossain muodossa. Jos ovi pakotetaan uudestaan auki, ehkä sulhanen katoaa lopullisesti eikä häntä voi enää mitenkään palauttaa/pelastaa. Tähän teoriaan sopisi myös alussa mainittu Vaeltaja, jolle Meda käy jättämässä ruokaa. Mitä jos Vaeltaja onkin todellinen eli se sulhanen? Ruuan katoamisesta en ole kyllä varma, koska siitä mainittiin ruokakomeron yhteydessä, jolloin kaikki saarella oli siis nollaantunut eli sen takia ruoka ruusupensaan alta oli kadonnut, ei siksi, että se olisi syöty. Mutta miten hänet voisi tuoda takaisin?

2) Lukittu ovi on pakotie saarelta ja aikasilmukasta. Sulhanen on siis päässyt pakoon eikä hän siksi ole enää mukana. Meda pelkää, koska ei muista, mitä on tapahtunut. Ehkä hän myös pelkää tuntematonta oven takana. Todella ymmärrettävää noissa olosuhteissa, jossa kaikki muu on varmaa ja muuttumatonta. Ja jos oven avaamiseen liittyi jotain kamalaa/traumaattista (ehkä paosta joutuu maksamaan jonkin hinnan), Medan vastahakoisuus ja kammo yrittää uudelleen pidättelevät häntä. Ja jos Meda avaisi oven ja päätyisi jonnekin muualle (ei välttämättä edes parempaan paikkaan), miten kävisi muistamattoman Alynne-raukan, joka jäisi jälkeen? Unohtaisiko Alynne Medan siinä missä, Meda ja hän unohtivat myös kolmannen olemassaolon? Vai katoaisiko Alynne, kuten sulhanenkin ja Meda jäisi yksin saarelle? Todella paljon riskejä asian pahentumisesta. Itse en kyllä varmaan kykenisi jättämään asiaa rauhaan kaikkien riskien uhallakin. Olisi saatava tietää, mitä käy.


Tekstin vihjeiden perusteella tuntuu, että aikasilmukka on aiheutunut Medan ja Alynnen toiminnasta. Eli siis tuo rikottu lupaus (kihlaus) ja mereen heitetty sormus. Ehkä tuossa paikassa on taikaa, joka ikään kuin aktivoitui tuosta petoksesta ja vangitsi siinä mukana olleet ihmiset sisälleen. Nyt tulin tosin myös ajatelleeksi sitä lukittua huonetta, että ehkä sen murtaminen (paikan häpäisy) saattaa myös olla syynä kehän syntymiselle. Tosin se ei käy symbolisesti yhtä nätisti järkeen, kun on sormuksen kehä ja ajan kehä. Mutta miksi myös se sulhanen jäi jumiin saarelle, jos kerta Medan ja Alynnen suhde rikkoi lupauksen? Tai ehkä tämä rikottu lupaus JA lukitun oven murtaminen liittyvät yhteen, ja siksi kolmas on poissa. Olisiko kehän murtaminen siis mahdollista, jos Meda muistaisi ja hakisi sormuksen takaisin? Kiinnostavaa!

Ihan vain mielenkiinnosta: tiedätkö sinä kirjoittajana mysteerin syyn ja ratkaisun? En siis kysy enkä kinu vastauksia. Kiinnostaa vain tietää, mitkä ovat kirjoittajan lähtökohdat tässä mysteerissä. Onko se mysteeri sinullekin vai onko sinulla jokin tietty versio tapahtumista mielessä?

Voisin höpötellä teorioitani maailman tappiin, joten aika lopettaa :’D Todella hyvin rakennettu ja tarpeeksi avoimeksi jätetty mysteeri. Sai aikaan todella paljon ajatuksia ja inspiroiduin tästä tekstistä ihan hulluna. Tämä oli todella hieno ja vangitseva kokonaisuus. Karmiva, ahdistava, kutkuttava. Symboliikka ja saaren salaperäinen ja anteeksiantamaton luonne piirtyivät myös kauniisti esiin.

Kiitos, aivan ihana teksti. Lumouduin täysin ♥︎