Kirjoittaja Aihe: Les Misérables: Kurimus, K11  (Luettu 1999 kertaa)

Wild Child

  • Lionheart
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Mornië alantië
Les Misérables: Kurimus, K11
« : 24.03.2013 21:20:15 »
Nimi: Kurimus
Kirjoittaja: Wild Child
Ikäraja: K11(ihan vaan varmuuden vuoksi, etten pidä alkoholia liian kevyenä tai ihannoitavana asiana  ;))
Fandom: Les Misérables
Pari: Miten sen nyt haluaa nähdä. E/R.
Tyylilaji: draama
Vastuunvapaus: Kaikki kunnia menee Victor Hugolle tästä upeasta ja uskomattomasta kirjasta. En omista mitään muuta kuin sen mitä olen jo valmiista muotoillut. En saa, enkä voisi vaatia tästä mitään.  Enemmän kuin liikaa on jo se että tämä fandom on olemassa ja saan kirjoittaa siitä. Sillä en voi muuta. Kiitos.

A/N: Enjolras, Grantaire ja heidän suhteensa on vain jotain niin käsittämätönsä ja ainutlaatuista. Menen kirjan pohjalta, sillä siellä on ne dialogit, joiden aikana sydän unohtaa lyödä, mutta eiköhän tämä musikaalin/elokuvankin ystävälle avaudu.


Kurimus

Ei ollut lainkaan tavatonta, että Aapisen ystävien kokoontumiset venyivät pikkutunneille. Aika ei aina merkitse nuorille ihmisille juuri mitään; kun hyvä juttu on kesken, ei sitä voida jättää noin vain; jokaista aasinsiltaa seurataan loppuunsa saakka ja asiasta toiseen hypitään myös kuin lätäköstä seuraavaan. Puheisiin liitytään myös pöytäkunnista toiseen - sulkeutuneita, intensiivisiä nurkkapöydän keskusteluita tosin unohtamatta.
Ilta ei ollut enää kovinkaan nuori, kun muutamat jo ajattelivat kotiin lähtöä, mutta kestivät lupsahtelevat silmäluomet sinnikkäästi. He eivät halunneet lähteä, jäädä paitsi jutun loppua, jossa saattaisi mahdollisesti olla jostain suuremmasta kyse.

Enjolras oli jo vaiennut; alkuillasta hän käytti puheenvuoroaan, mutta vietti usein lopun Combeferrea kuunnellen, kysellen, kommentoiden. Silloin tällöin hän vaipui ajatuksiinsa, heräsi jonkin ajan kuluttua, nousi tuoliltaan ja puhui tovin haaveellisia sanoja tulevaisuudesta katse kaukaisuuteen luotuna. Tai sitten hän yhtäkkiä ponkaisi ylös kuin sätkyn saaneena, loi vetoavan katseensa vuorollaan jokaiseen huoneessa olijaan julistaessaan vakavasti ja intohimoisesti vaikuttavia aatteitaan. Mutta muutoin hiljainen, monesti omiin maailmoihinsakin kadonnut lumoavan kaunis nuorukainen näyttää silti heidän johtajaltaan myös ulkopuolisen silmiin. Se on melkein maagista, mutta sitä kutsutaan karismaksi.  Hänen silmissään paloi tuli, ja melkeinpä kokoajan hieman kurtistuneet kulmat ja yhteen puristuneet huulet kertoivat vakaudesta ja ajattelusta. Hän eli sitä kaikkea, kun muut ystävät, vaikka suurin osa lähestulkoon yhtä omistautuneita olivatkin, tai ainakin tärkeänä asianaan heidän yhteisiä aatteitaan pitivät, oli heillä enemmän käsitystä oikeasta ympärillä tapahtuvasta elämästä. Heidän näkemyksensä olivat maanläheisempiä, realistisempia ja helpommin muun kansan nieltävissä. Kun Combeferre saa ihmiset kuuntelemaan, ymmärtämään, miettimään ja ajattelemaan toivoa, keinoja ja rohkeutta, Enjolras’n puheen jälkeen heidän sydämensä pakahtuvat ja he haluavat rynnätä barrikadeille tarkemmin pohtimatta minkä vuoksi ja seurauksia ajattelematta. Vallankumous ei synny ilman kumpaakaan heistä.

Nyt oli tultu siihen pisteeseen, että erästä varsin viinaanmenevää ystäväämme oli alkanut laulattaa. Puhe suorastaan pulppusi hänen suustaan, ja totuuden nimessä on todettava, ettei siinä juuri järkeä ollut. Joidenkin, ehkä myös hilpeästi humalaisten ihmisten mielestä hänen hölynpölynsä ja hassut kuplettinsa olivat hauskaa kuultavaa, mutta erään vallankumouksellisen hermot eivät niitä enää lopulta kestäneet. Hänen pinnansa katkesi. Mustat saappaat kolahtivat pari terävää kertaa lattiaan kun hän harppoi huoneen toiselle puolelle kasvot kuin myrskyn merkki. Ympärillä vaihdettiin levottomia katseita. Grantaire ei huomannut mitään, ennen kuin kämmenet läimäyttivät hänen pöytänsä laitaa.
”Grantaire!”
Tämä katsoi säikähtäneenä julmistuneisiin kasvoihin ja nauru hyytyi hänen huulilleen.
”Käsittämätön mölysi vie järjen. Olet musta ja häpeällinen varjo koko ryhmämme yllä. Viikosta viikkoon ajattelen, että ehkä sinä kohta seuraat meitä tai löydät tiesi jostain muualta vaikka kapakan pitäjänä ja katoat silmistäni. Annan mielessäni sinulle mahdollisuuden toisensa jälkeen, mutta sinä juot ne kurkustasi alas. En jaksa ymmärtää, miksi edes olet täällä. Nyt: ulos.”
Aivan kuin Grantaire olisi nielaissut kielensä. Hän aukoi hetken suutaan kuin kala kuivalla maalla. Sitten hän nauroi ja nousi tuoliltaan.
”No, no. Etköhän nyt hivenen ylireagoi ystävä hyvä. Olisit voinut vain pyytää minua olemaan hiljaa, ei tässä sen kummemmasta voi olla kyse. Sitä paitsi, minä juon teidän vallankumouksellenne.”
Enjolras pudisti päätään ja sanoi pelottavan kylmästi:
”Ei. Sinä et nyt ymmärrä. Ovi on tuollapäin. Mene pois.”
”Minä istun nätisti tuonne nurkkaan, etkä sinä tule kuulemaan inahdustakaan. Enkä minä ikinä kenenkään puheen päälle ole mölynnyt. Täytän tällä vain hiljaisuutta pääni sisällä. Jos –”
”Häivy.” Tämä ääni ei antanut epäilyksiä sille, miksi tämä nuorukaista kuunneltiin niin hartaasti. Se oli puhdasta auktoriteettia.

Siitä huolimatta Enjolras oli toisinaan kakaramainen. Rikas paskiainen joka oli tottunut saamaan tahtonsa läpi. Hän ei ollut realistinen, missään mielessä. Hän ei toisinaan ymmärtänyt lainkaan, että hänen absoluuttiset ja utopistiset haaveensa olivat kaukana tältä vuosisadalta. Grantairea melkein itketti, kun hän ajatteli Enjolras-paran haaveita siitä kuinka vallankumous poistaisi kaiken kurjuuden, kuinka ihmiskunta tulisi olemaan hyvä ja onnellinen, eikä kukaan enää haluaisi pahaa toiselle. Hitot. Minkäänlainen reklamaatio tälle lajille ei tulisi koskaan poistamaan sitä tosiasiaa, että jokaisessa metsässä on se huonompi puu, jossa kasvaa muutama mätä omena, jotka haluavat hyötyä muiden kustannuksella. Pahuus ei ole katoava. Niin kauan kuin ihminen on ollut olemassa, se on tehnyt virheitä, jättänyt velkansa maksamatta, murhannut veljensä ja itkettänyt muita. Niin älykäs kuin Enjolras olikin, hän uskoi mahdottomaan. Grantairesta se oli ihmeellistä ja hän uskoi Enjolras’iin. Muulla ei oikeastaan ollut väliä; ihmiselämä on niin lyhyt, ettei eilinen ehdi nähdä huomista, ja niin kaikki, mutta ei oikeastaan mikään muutu. Oleellisinta on tämä hetki.

Niin kuin juuri nyt.

Grantaire mittaili tätä maan päälle syntynyttä jumalolentoa katseellaan. Enjolras’ssa ei ollut virheitä. Täydellisyys oli hänen ainut vikansa. Edes nyt hän ei vaivautunut katsomaan Grantairea silmiin; hän vain odotti kylmän rauhallinen ilme kasvoillaan, katse naulittuna jonnekin toisen olan yli. Vaikka he toisinaan väittelivät asiasta jos toisesta, ja vielä useammin Grantaire oli tällöin juopunut, eivät he ikinä varsinaisesti tapelleet. Tunteita ei ollut mukana, eikä menty välttämättä henkilökohtaisuuksiin. Mitä nyt Enjolras yleensä veti Grantairen alkoholisoitumiskortin esiin siinä vaiheessa, kun hän oli saanut tarpeekseen. Tämä valtti todisti hänen mielestään aukottomasti sen, että Grantaire oli kuitenkin aina väärässä, kelvoton ja muutamaa muuta asiaa. Tästä huolimatta, tai nimenomaan myös siitäkin syystä Grantaire provosoi Enjolras’ta vaihtamaan hänen kanssaan ne muutamat närkästyneet lausahdukset. Suoraan sanottuna hän haki tällä vain toisen huomiota. Sillä kun hän ei ollut vallankumousaatteellinen kuin Combeferre, tai uljas kuin Courfeyrac, sen enempää kuin hän ei ollut Feuilly tai Mariuskaan, ketään Aapisen ystävistä omine hyvine puolineen,  keitä Enjolras piti kovasti arvossa, ei Grantaire nähnyt käsissään juurikaan kortteja pelattavaksi. Hän ei ymmärtänyt lainkaan itseään. Hän sai syliinsä melkein tytön kuin tytön, mutta ei muistanut heistä yhtäkään sen jälkeen, kun hän lähes sammuneena kuulee turtuneiden uniensa läpi kuulee Enjolrasin keskeyttävän kesken lauseen, huokaavan ja sanovan: ”Bossuet, Joly, voisitteko viedä Grantairen nukkumaan ja katsokaa ettei hän tukehdu omaan oksennukseensa? Hän kuorsaa niin kovaa, etten kuule edes omia ajatuksiani. Hänestä ei ole hyötyä täällä, hän vain vetäisi alas punaisia lippujamme tuolilta lattialle pullojensa sekaan pudotessaan. –Mihin jäinkään? Aivan; olen kyllästynyt istuskeluumme täällä. Juoruamme jo kuin lumppuakat. Olemme puhuneet nyt tarpeeksi ja nyt valmistautukaamme ja odottakaamme oikeaa hetkeä. On toiminnan aika -”

Grantairen Enjolrasin ylpeyttä uhmaava, jo luvattoman kauan kestänyt julkea katse oli muuttunut haaveilevaksi. Se risteili toisen yllä kireistä leukaperistä omia reittejään ryhdikkäälle rinnalle, jonka sisällä sykki sydän Ranskalle ja tulevaisuudelle. Ystävien paikka hänellä oli luultavasti mielessä tai selkärangassa, vaikka sielläkin oli varmaan täyttä. Ehkä he olivat hänen suonissaan ja näin vähän kaikkialla ja siellä minne mahtuivat. Vaikka nuorukainen ei osannut rakastaa toista ihmistä, hän rehtinä ja avoimena luonteena välitti lujasti ystävistään.
Grantaire pysähdytti katseensa Enjolras’n silmiin ja hätkähti; ne katsoivat suoraan häneen. Miehen kasvoilla oli kummastunut ilme, ja jos hän olisi osannut, varmaankin huvittunut. Naurua tai hymyä nähtiin harvoin hänen ilmankin niin kauniin vakavilla kasvoillaan. Ei liioin Enjolras kuin Grantairekaan kuullut jo pitkään vallinnutta hiljaisuutta muiden huoneessa olevien miesten kesken, ketkä osasivat sekä kummastuneisuuden, että jalon huvittuneisuuden taidon. Viimeiseksi mainittu heräsi Jolyn tirskahdukseen ja Courfeyracin kuiskaukseen Jehanille; Grantaire laski punastuneena katseensa. Sitten hän nosti rohkeana leukansa, veti hampaillaan korkin irti kädessään kuristamansa pullon kaulasta ja sylkäisi sen Jolyn nurkkaa kohti. Enjolras’n kasvot olivat taas muuttuneet tyynen välinpitämättömiksi, hän käänsi toiselle selkänsä ja käveli paikalleen ikkunan luo jääden katsomaan ulos. Hän oli odottanut enemmän kuin tarpeeksi ja oletti nyt tahtonsa tapahtuvan. Kukaan ei sanonut mitään. Noin kahdesta syystä: kenenkään ei tehnyt mieli, eikä kukaan nähnyt oikein syytäkään vastustaa Enjolras'ta. Sitä paitsi, Grantaire oli aalto ja Enjolras oli rannikko. Grantaire lipui aina takaisin, oli toinen ollut hänelle kuinka tyly tahansa. Mitä kauemmas hänet ajoi, sen suuremmalla voimalla hän palasi.
Grantaire oli väsynyt. Hän koki tämän olleen nyt tässä. Tilanteesta ei saatavissa enää mitään irti, eikä hänen aikomuksenansakaan ollut viedä sitä mihinkään suuntaan. Hän vain…  hän ei itsekkään tiennyt lainkaan mitä oli ajatellut.
”Hyvä on. Minä menen”, joskus toiste hän olisi ehkä halunnut leikkiä marttyyria ja todeta vielä, että ’olenkin aina tiennyt, ettei minua kaivata tänne’, mutta hän ei ollut nyt sillä tuulella. Hän halusi vain pois.
”Eläköön tasavalta”, hän kuitenkin sai sanotuksi tylsästi sarkasmin sävyttämällä äänellään ja käveli ovelle.

Anna heidän olettaa, että kaikki on tietoista. Että olet tavallinen umpihumalainen typerä itsesi ja oma herrasi. Tilanteen tasalla ja mikään ei merkitse sinulle mitään.

 Matkalla hän nappasi toisen pullon kainaloonsa Bahorelin edestä.

Mitä hänen päässään oikein liikkuu?

Kun Grantairen käsi kosketti oven kahvaa, Enjolras pysäytti hänet hiljaisella, mutta varmalla ja kantavalla äänellä, tunteettomasti lausuen:
”Grantaire.”
Kutsuttu pysähtyi kylmiin väreisiin selässään, mutta ei kääntynyt. Hän ei halunnut eikä jaksanut kohdata Enjolras’n katsetta, oli se sitten inhoa, sääliä tai sietämistä.
”Tule takaisin, kun olet selvin päin.”


Child

« Viimeksi muokattu: 04.04.2013 12:45:39 kirjoittanut Wild Child »
We are Robin Hood.

Novasa Manja

  • Pieni Hurisijaotus
  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Les Misérables: Kurimus, K11
« Vastaus #1 : 05.04.2013 19:31:03 »
Hei,

ensinnäkin, oletpa valinnut upean fandomin! Kurjat kuuluu suuriin kirjallisiin rakkauksiini, ja erityisesti tämä Enjolras’n ja Grantairen suhde on Hugon kuvaamana niin vaikuttava – ja siihen jää niin kutkuttavia aukkoja –, että tulkintoja siitä lukee ilokseen.

Pidän kovasti tekstisi nimestä, se sopii tosi hyvin tekstisi tyyliin ja on myös hugomaisella tavalla vanhahtavan viehättävä.

Olet onnistunut kuvaamaan intensiivisesti henkilöiden välisiä suhteita: Enjolras’n suhdetta Aapisen ystäviin ja kyseenalaistamatonta asemaa näiden johtajana, Grantairen asemaa ryhmässä ja erityisesti tietysti näiden kahden keskinäistä suhdetta. Kun tekstissäsi ei ole järisyttäviä tapahtumia, sellaiset yksityiskohdat kuin katse tai viinipullon korkin sylkäiseminen nurkkaan – millaisessa mielentilassa ihmisen pitääkään olla avatakseen pullon hampaillaan! – saavat erityistä painoarvoa. Pidän siitä, ettet selitä tarpeettoman laajasti niitä asioita, jotka ovat ficcisi henkilöille tuttuja – esimerkiksi ficissä mainintana esiintyvät Combeferren, Courfeyracin ja kumppanit määrittelet muutamalla sanalla luottaen siihen, että lukija heidät kyllä tunnistaa. Njah, erityisen ilahduttavaa tämä lienee lukijalle, joka tosiaan tunnistaa ;)
 
Päähenkilöiden ajatuksia sen sijaan avaat laajasti. Erityisesti minua viehättää se, miten tuot esiin Grantairen skeptismiä:

Lainaus
Grantairea melkein itketti, kun hän ajatteli Enjolras-paran haaveita siitä kuinka vallankumous poistaisi kaiken kurjuuden, kuinka ihmiskunta tulisi olemaan hyvä ja onnellinen, eikä kukaan enää haluaisi pahaa toiselle. Hitot.

Grantairen Enjolras’ta kohtaan tunteman vilpittömän rakkauden ja vallankumousta kohtaan osoittaman ironian välinen ristiriitahan nimittäin on tavattoman kiehtova (Enjolras’n ja vallankumouksen erottaminen toisistaan kun ei ole ihan helppoa), ja sekin näkyy tekstissäsi:

Lainaus
Niin älykäs kuin Enjolras olikin, hän uskoi mahdottomaan. Grantairesta se oli ihmeellistä ja hän uskoi Enjolras’iin. Muulla ei oikeastaan ollut väliä; ihmiselämä on niin lyhyt, ettei eilinen ehdi nähdä huomista --

missä muuten tuo jälkimmäinen lause on aivan tavattoman hieno. Tulkintasi Enjolras’ta tosin on vähän utopia-idealistisempi kuin olen itse tottunut ajattelemaan (minusta kun Enjolras on aina ollut väkivaltaisen ehdoton eikä erityisen utopistinen :D), mutta tällekin toki löytyy perusteita Hugon tekstistä, erityisesti tietysti se tulevaisuuspalopuhe, jonka Enjolras pitää Corinthen barrikadilla. Ja toisaalta sitten taas vaikka tässä repliikissä

Lainaus
Olet musta ja häpeällinen varjo koko ryhmämme yllä. -- En jaksa ymmärtää, miksi edes olet täällä. Nyt: ulos.

Enjolras on niin IC kuin nyt vain voi olla. Ja tietysti Grantairen

Lainaus
Eläköön tasavalta.

on vain niin ihana, erityisesti kun miettii, missä kontekstissa hän tuon Hugon tekstissä sanoo…

Tekstisi tyyli on aika vanhahtavaa, mikä sopii tosi hyvin tähän fandomiin ja erityisesti tällaiseen tekstiin, joka keskittyy ihmisten ajatuksiin. Muutamassa kohdassa virkkeesi ovat kuitenkin vähän turhankin koukeroisia, esimerkiksi tässä

Lainaus
Hän eli sitä kaikkea, kun muut ystävät, vaikka suurin osa lähestulkoon yhtä omistautuneita olivatkin, tai ainakin tärkeänä asianaan heidän yhteisiä aatteitaan pitivät, oli heillä enemmän käsitystä oikeasta ympärillä tapahtuvasta elämästä.

on jo vähän vaikea hahmottaa, mitä haluat sanoa – useampaan lauseeseen jakaminen ehkä auttaisi. Tässä

Lainaus
Vallankumous ei synny ilman kumpaakaan heistä.

olet varmaankin tarkoittanut, että vallankumouksen syntyyn tarvitaan heitä molempia. Nykyiselläänhän lause tarkoittaa, että jos kumpikaan heistä ei ole mukana synnyttämässä vallankumousta, sitä ei synny.

Noh, tästä tuli näköjään aika pitkä kommentti. Pakko vielä sanoa, että tekstisi loppu on ihana: Enjolras, joka on niin kylmä ja tunteeton ja vallankumouksellinen, ja sitten tämä

Lainaus
Tule takaisin, kun olet selvin päin.

Oihv, vallankumousromantiikka…

Jos sattumalta kirjoittaisit lisää tästä fandomista (tai parituksesta), niin lukisin mielelläni  :)

Kiittäen,
Novasa Manja
Det var nån som tyckte vi var grymma. Och dessutom barnsliga. - Tove Jansson

Ilargia

  • Musarañita
  • ***
  • Viestejä: 121
  • vaanivainen siiseli
Vs: Les Misérables: Kurimus, K11
« Vastaus #2 : 05.04.2013 21:40:42 »
Heippa,

hmmm, voisin oikeastaan vain yhtyä Novasa Manjan kommenttiin, mutta yritän nyt sanoa jotain uuttakin :D

Aluksi minun oli jotenkin vaikea päästä tähän tekstiin kiinni. Kahdessa ensimmäisessä kappaleessa on aika paljon pitkiä lauseita. Tämä yhdistettynä esimerkiksi epätavallisiin sanajärjestyksiin (tyyliin ”jossa saattaisi mahdollisesti olla jostain suuremmasta kyse”) teki lukemisesta aika raskasta. Myös aikamuodon vaihteleminen tuntui minusta vähän häiritsevältä. Erityisesti toisessa kappaleessa preesens ja imperfekti vaihtelevat, tähän tapaan:

Lainaus
Tai sitten hän yhtäkkiä ponkaisi ylös kuin sätkyn saaneena, loi vetoavan katseensa vuorollaan jokaiseen huoneessa olijaan julistaessaan vakavasti ja intohimoisesti vaikuttavia aatteitaan. Mutta muutoin hiljainen, monesti omiin maailmoihinsakin kadonnut lumoavan kaunis nuorukainen näyttää silti heidän johtajaltaan myös ulkopuolisen silmiin. Se on melkein maagista, mutta sitä kutsutaan karismaksi.  Hänen silmissään paloi tuli, ja melkeinpä kokoajan hieman kurtistuneet kulmat ja yhteen puristuneet huulet kertoivat vakaudesta ja ajattelusta.

Jos tämä oli tarkoituksellista, niin ainakaan mulle ei auennut, mitä tällä tavoittelit. Itse olisin ehkä kirjoittanut koko jutun preesensissä, kun tämä kuitenkin on tällainen teksti, jossa kuvaillaan paljon tunnelmaa ja keskitytään paljolti yhteen tiettyyn hetkeen. Mutta no, makuasia tietysti. (Jos tämä oli tahatonta, niin ymmärrän paremmin kuin hyvin, koska itse aina vahingossa vaihtelen aikamuotoa teksteissäni… Se on erityisen kivaa silloin, kun huomaa kirjoittaneensa tyyliin 5 sivua imperfektiä ja 5 sivua preesensiä... ::))

Yleistäen voisi ehkä sanoa, että vanhanaikaisuutta tavoitteleva tyylisi sopii hienosti fandomiin ja toimii monessa kohdassa todella hyvin, mutta sitä voisi ehkä vielä hiukan sujuvoittaa.
 
Grantairen ja Enjolras’n dialogi sen sijaan vakuutti heti sujuvuudellaan. Se oli myös niitä kohtia, joissa vanhanaikainen tyyli toimi erinomaisesti. Hahmot tuntuivat erittäin IC:ltä.

Lainaus
Annan mielessäni sinulle mahdollisuuden toisensa jälkeen, mutta sinä juot ne kurkustasi alas.

Ihan loistavaa.

Lainaus
Sitä paitsi, Grantaire oli aalto ja Enjolras oli rannikko. Grantaire lipui aina takaisin, oli toinen ollut hänelle kuinka tyly tahansa. Mitä kauemmas hänet ajoi, sen suuremmalla voimalla hän palasi.

Tämä on ihana, ihana, ihana! Ja kuvaava. Erityistä plussaa siitä, että olit onnistunut tekemään tämän ilman yhtään kuin-sanaa. En tiedä miksi, mutta tämä vain kuulostaa niin sujuvalta ilman.

Pidin myös siitä, että olit tuonut esiin Enjolras’n luonteen huonoja puolia. Se jotenkin teki hahmosta lähestyttävämmän ja tasa-arvoisemman Grantairen kanssa. Erityisesti pidin tästä kohdasta:

Lainaus
Mitä nyt Enjolras yleensä veti Grantairen alkoholisoitumiskortin esiin siinä vaiheessa, kun hän oli saanut tarpeekseen. Tämä valtti todisti hänen mielestään aukottomasti sen, että Grantaire oli kuitenkin aina väärässä, kelvoton ja muutamaa muuta asiaa.

Tavallaan tästä tulee sellainen olo, että kaikesta autoritäärisyydestään huolimatta Enjolras ei ole Grantairen suhteen niin ylivoimainen, että onnistuisi aina voittamaan tämän kunnollisilla perusteluilla.

Paljon kiitoksia lukukokemuksesta!

Ilargia
"Yölinnut nokkivat ensimmäisiä tähtiä,
jotka säkenöivät kuin sieluni kun sinua rakastan."
                                             -Pablo Neruda

"¿No viste por el aire transparente
una dalia de penas y alegrías
que te mandó mi corazón caliente?"
                                   - F. G. Lorca

Wild Child

  • Lionheart
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Mornië alantië
Vs: Les Misérables: Kurimus, K11
« Vastaus #3 : 13.04.2013 18:11:45 »
Novasa Manja ja Ilargia: Minä luulen, että tämä fandomi valitsi minut! Olen onnellisesti loukuttunut.

Voi jestas! Kiitos mielettömästi ehkä pisimmistä, analyyttisimmistä, tarkimmista ja arhaimmista kommenteista joita olen ikinä saanut.
Voiko olla mitää parempaa, kun palaa matkalta synkeään Suomeen ja huomaa, että oma teksti on saanut kaksi erittäin kunnioitettavaa kommenttia? Yleinen kiitos analyysistä ja sisällöstä, sillä tästä minulle on todellista hyötyä. Voitte vain kuvitella kuinka otettu olen uhraamastanne ajasta ja ajatuksesta.

Vanhahtava tyyli (jota en itse oikeastaan ole edes tietoisesti ajatellut, kiitos spottauksesta) tulee varmaan alitajunnasta, kun koitan itse elää tätä hetkeä siinä ajassa. Tämä tuntuu kotoisalta ja luonnolliselta tavalta kirjoittaa, muutenkin, vaikka sillä on huonot puolensa. Palaan siihen pian.

Teksti on lyhyt keilaus yhteen sattumanvaraiseen iltaan ja Grantairen pään sisään. Itse panikoin jonkin aikaa kuvailun puutetta, mutta sitten tulin tulokseen, ettei tämä ollut teksti, jossa olisi tarvinnut kuvailla Pariisin katuja. Ja kyllä, tämä on omistettu kaikille fandomin ystäville, joten en nähnut tarpeelliseksi briiffata ketään tekstin sisäisillä infobokseilla, siitä kuka on kukin ect. Ajattelin, että minulle itselleni siitä olisi tullut sellainen "joo, joo"-fiilis.

Ns. näyteltynä pätkähän olisi varmaan pari minuuttia, mutta tilassa ikuisuus, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Toinen asia  mitä pelkäsin oli nimenomaan tämä noin seitsemän kappaleen täysi mättö. Kirjoitin henkilöt melkein marionetteina mikä (voi olla) on raskasta sekä lukea että kirjoittaa, kun melkein joka ikinen ele on kuvattu ja merkityksellinen. Ei tätä pitempään olisi jaksanut.

Kiitos, Ilargia, erityisesti tekstillisistä huomautuksista. Aikamuodosta toiseen hyppiminen on osin tahallista, sillä näin se minun päässäni oli ja koin, että sillä on tarkoitus ja aikamuoto vaikuttaa esim sävyihin. (Epälooginen logiikka, jos minun täytyy sitä jotenkin sitä selittää, voisi olla, että kaikki tässä tekstissä tapahtuu nyt, mutta imperfekti-kohdat kuvaavat niitä ajatuksia muistoista, jotka ovat tapahtuneet joskus, tai on sellainen asia, jota tapahtuu aina välillä. En osaa selittää sitä ja logiikkani on surkea. Kieliopillisestihan se siis ei kai ole oikein, mutta koska tämä ei ole tekstitaidon vastaus, annoin itselleni vapauden toteuttaa itseäni näin ja kokeilla asioita.

Lainaus
Se on erityisen kivaa silloin, kun huomaa kirjoittaneensa tyyliin 5 sivua imperfektiä ja 5 sivua preesensiä... )
^^Juu. Ei ole päättää, teenkö kaikista olleista onneja vai toisinpäin. :P

 Toinen ongelmani on nimenomaan nuo loppumattomat lauseet. Kaikkine näine vaikeuksineen ja kera sisällön teksini on ymmärrettävästi vaikeaa. Et ole ensimmäinen, joka siitä huomauttaa. :) Ja olen jo yrittänyt ottaa oppia siitä, että ajatuksenjuoksuni näppäimistölle voi olla yhtä epäselvää kuin unet: minä ymmärrän, koska se on lähtyisin minusta, mutta se voi hyvinkin olla hepreaa muille.  Koska haluan, että niistä on iloa muillekkin kuin vain minulle itselleni, on erittäin kiitollinen palautteesta, minkä yritän pitää mielessäni jatkossa.

Novasa Manjalle suurkiitos sisällön pohdinnasta. Sillä ehkä eniten kuitenkin pelkäsin juuri sitä, miten minä onnistuin hahmoissa. Pinnallisesti heidäthän on ihan helppo kuvata karikatyyreinään, mutta en halunnut tehdä sitä. Tasapainoilin omien näkemyksieni, arvailujen, Hugon materiaalin jne. välillä. En halunnut kuvata heitä yksipuolisesti, enkä myöskään lisätä mitään... mitään liikaa tai ylimääräistä. Yritin löytää erilaisen perspetiivin. En tiedä sitten siitä.

Enjolras on ihan mahdottoman vaikea. Ihan kamala. Kuvaus meni milestäni vähän metsään, sillä  olen kanssani samaa mieltä.
Lainaus
Tulkintasi Enjolras’ta tosin on vähän utopia-idealistisempi kuin olen itse tottunut ajattelemaan (minusta kun Enjolras on aina ollut väkivaltaisen ehdoton eikä erityisen utopistinen )
Minä vain ikään kuin pidin tekstinä siitä mistä oli kirjoittanut, vaikka sisältö oli pielessä.

Ei Grantairekaan helppo ole. Pikemminkin petollinen.

Dialogit olivat jotenkin helpotus sekä minulle, että myös ilmeisesti lukijalle. Pystyin kuvittelemaan kaiken niin selkeästi, ettei minun tarvinnut keksiä mitään. Lukijan kokemukseen ne tuovat jonkinlaista kevennystä. Kun muuten ollan aikapaljon ajatuksissa, eleiden kuvauksissa, niin dialogeissa pääsen konkreettiseen sisältöön: siihen mitä tässä tilanteessa todella tapauhtui.

Lainaus
Eläköön tasavalta.
Olen sekaisin. Yritän sanoa jotain. Siis. Tunnustan, että en tullut ajatelleeksi tätä yhteyttä. Tai siis. En tehnyt tätä linkkiä tarkoituksella, vaikka on siis sanomattakin selvää kuinka ulkoa tuon kohtauksen osaan. Mikä tavallaan on todella ihanaa. Sillä minä todella näin tämän tilanteen bussin ikkunasta näkyneen maiseman sijasta. Grantairen vaivoin hallittu olemus toinen kulma aavistuksen koholla ja suupieli ironisen virnistyksentapaiseen vetäytyneenä. Tämä lausahdus ei halvenna vallankumousta, se vain todetaan, ikäänkuin väärässä yhteydessä tarkoituksella. Takana ajatus: tämä on epäreilua, pitäkää vallankumouksenne, etkö osaa ajatella, miltä minusta tuntuu ja muu mielen ajatuksien ja tunteiden avaruus jota en nyt enempää avaa. Rivien väleissä on niin paljon. Paljon sellaista jota en halua avata, sillä silloin se menettää jotain. Siksi toivoin, että tällä lyhyellä lausahduksella pystyin välittämään jotain rivien välistä, tunteen, jotain mitä ei pysty kuvamaan minä eikä lukija.
    Ja sitten Grantaire jonkin määrittelemättömän ajan päästä lausahtaa saman jutun, mutta merkitys on niin erilainen. Apua, mitä mä olen kirjoittnut. Mun ajitajunnallani on jotkut ihan omat bileet. Iih.

Öh. En tiedä kuinka noloa on vastata saamiinsa kommentteihin näin pitkästi, mutta... Siis, voin vain kiittää näistä ihan mahtavista kommenteista, joista sain niin paljon irti. Eikä minua haittaisi vaikka tästä paisuisi pitempikin keskustelu. No ei varmaan luvallisesti täällä, niin meidän täytynee siirtyä muualle. :) Tämän fandomin ystävät ovat vain niin mielettömiä tyyppejä. Ajatuksia, ajatuksia. Jakoon vain.

Sanon typerästi tämän vielä kerran: kiitos. Jep. Silläkin on enemmän merkitystä kuin kuusi kirjainta.

Wild Child
We are Robin Hood.