Kiitos molemmille pitkistä ja ihanaisista kommenteista.
shaya, hyvä että hukkumispelastus tuntui sopivan Fleurille ja että koko Gabriellejuttu (...hienoja sanoja...) tuli esiin selkeästi - Fleur kun ei tosiaankaan ole - kuten mainitsit itsekin - mikään hengenpelastajan perikuva, vaan pikemminkin voin kuvitella hänen syöksyvän tilanteisiin alitajunnan pakottamana kuten tässä esiin tulikin. Meri on mulle IRL jollain tasolla hyvin tärkeä miljöö, joten olen iloinen, jos se miellyttää lukijoitakin ainakin näin tarinapohjalta. (: Oi, ihanaa, että teksti vaikuttaa harkitulta, yritän pitää langat käsissäni, jotta se olisi sitä vastaisuudessakin. Kiitos pitkästä ja hienosta kommentista sekä ajatuksista. (:
Claire, oo, olen yhtä hymyä kauniin kommenttisi takia! Mahtavaa, että meriteema miellytti sinuakin ja että se tuli esiin! Jee. Mulla on vähän samantyylinen suhtautuminen mereen, se on ihan mielettömän ihana ja on outo ajatus, että asuisi jossain, missä meri ei ole lähellä, mutta tavallaan se on hiemn pelottava. Ahöm. Yritän olla varovainen tekstin suhteen, jottei siitä tule liian raskasta - kirjoittajana teksti on mulle itselleni ihan selkeää - lukijalle ei ehkä aina niinkään...
---
II. ToinenParvatiParvati herää siihen, että hän uneksii putoavansa putoavansa putoavansa, kaikkialla on vettä, totta unta? ja silmät rävähtävät auki. Hän vetää henkeä muutaman kerran nopeasti ennen kuin tajuaa, missä on; turvassa omassa sängyssä, Padma toisella puolella huonetta lakanamyttynä eikä hän huku sittenkään.
Parvati tasaa hengitystään ja siirtyy hiljalleen aamuun, poispäin öisestä kurimuksesta: ikkunan läpi puulattialle kasaantuu auringonsäderoiskeita, kirkuvat merilinnut vapaapudotuksissaan kohti kalaparvia ja ilmassa tuoksuu meren aamukohina, josta rauhattomuus on kulunut pois.
Muutama epämääräinen vaatekappale roikkuu tuolin selkänojalla,
saavat kelvata ja Parvati hiipii ulos huoneesta koska seinät salpaavat hengityksen, yksi lattialauta narahtaa mutta Padma ei onneksi herää vielä.
Heidän vuokrakotinsa on maalinahkaansa irti luova kalastajamökki, jonka ulkoseinillä roikkuu silmukoistaan rikki revenneitä kalastusverkkoja. Äidin mielestä se on hurmaavaa - isän mielestä verkot ovat todennäköisesti lähimmästä jättikaupasta ostettuja turhia koristuksia. Parvati ja Padma eivät välitä, molemmilla on jotain omaa tekemistä eikä aikaa päivitellä jästien mökkivuokraamon mainoskikkoja. (Tarkemmin ajateltuna Parvati ei tiedä, mitä Padma tekee päivisin, ja se tuntuu oudolta. Milloin he lopettivat aamuneljään valvomiset yhdessä?)
Parvati maleksii alas Harwestonin auringon paahtamille hiekkateille ja kuljeskelee edestakaisin puutalojen välisillä reunakujilla, jotka ovat kuin ryppyjä suurempien ryppyjen välissä - niin pieniä, ettei niitä ehkä huomaakaan jos ei sattumalta vilkaise vasemmalle ja näe, että ikkunalasin sijaan vastassa on kujallinen viileitä varjoja.
Yleensä hän kuljeskelee aamuisin umpimähkään kujia pitkin tai polkee ruostetta itkevällä polkupyörällä sisämaan suuntaan, mutta kiertää rannan kaukaa. Yöllä se on hänen ja täynnä sitä samaa selittämätöntä, mitä Tylypahkan seinät hengittävät, mutta aamulla - onko se samanlainen, vai onko se pelkkä
ranta? Parvati on aiempina aamupäivinä kiertänyt yökehtonsa kaukaa, mutta nyt se kiskoo hänen jalkojaan lähemmäs ja samalla tukkii hengitystiet ja pakottaa rauhoittumaan, koska on taas yö ja uni ja syvä mustevesi. Se pelottaa häntä: miten hän selviää läpi yksitoikkoisten päivien, jos ei enää pystykään yöllä pakenemaan kaikkea? Jos hän ei enää luota omiin käsivarsiinsa keuhkoihinsa mereen onttoihin luihin, joiden pitäisi pitää pinnalla, miten hän uskaltaa?
Parvati pysähtyy kahden puutalon väliselle poikkikujalle ja hengittää syvään. Pitäisikö hänen mennä rannalle? Miksi? Ei? Kyllä?
“’Uomenta.”
Siellä hän on, Fleur: katukahvilan likaisen ruutupöytäliinan ääressä edessään lautanen, johon puolikuiva croissant on varistanut nahkansa.
“Huomenta.”
“Otatko sinäkin kahvia?”
Parvati irvistää ja taivaalta helottava kesä piirtää Fleurin kasvonpiirteet esiin melkein kauniimpina kuin viime yönä. Maailma on ruma, ja silti on olemassa jotain noin kaunista; miten epäreilua ja lohdullista.
“En minä ole kahvinjuojia… Mutta voinhan aina ottaa kupin teetä.”
Fleurin ikäinen, vaaleahiuksinen tarjoilija tulee kysymään, mitä Parvati haluaa, ja palaa pian ääriään myöten täynnä oleva kuppi vihreää teetä tarjottimella heiluen. Vaikka hän yrittää tasapainotella tarjottimen kanssa ja pitää kupin vakaana, höyryävän kuumaa teetä läikähtää pöydälle ja maahan. Parvati ja tarjoilijatyttö nytkähtävät eteenpäin, pöytää pyyhitään servieteillä ja puhutaan päällekkäin, tarjoilija nauraa kömpelyydelleen ja ilmassa helisee anteeksipyyntöjä puolin ja toisin. Kun tarjoilija kipittää pois, hiljaisuus laskeutuu äkkiarvaamatta kuin pimeys talvi-iltana, ja Parvati tajuaa, että Fleur on tuijottanut häntä koko ajan hieman huvittunut pilke silmissään.
Parvati katselee Fleuria, joka palaa selailemaan sanomalehteä eikä vaikuta olevan lainkaan kiusaantunut yhtäkkisestä hiljaisuudesta. Parvatin päässä sen sijaan pyörii sata ja yksi keskustelunaloitusta, jotka kaikki vaikuttavat typeriltä ja naurettavilta. Mitä tällaisessa tilanteessa edes loppujen lopuksi kuuluu sanoa? Parvati olisi varmasti kuollut ilman Fleuria (ajatus humahtaa hänen vatsanpohjaansa jälleen kerran inhottavana väristyksenä), ja nyt he istuvat aamiaispöydässä aivan kuten ketkä tahansa.
“No, tästä tulee ilmeisesti ‘arvinaisen tylsä päivä”, Fleur tuhahtaa ja laskostaa selailemansa sanomalehden siististi pöydänreunalle. Parvati hätkähtää. Mitä siihen pitäisi sanoa? Niin minullekin? Niinhän täällä aina?
“Oletko sinä jo käynyt kivimonumentilla?” Kivimonumentti, jolla ei ole muuta nimeä, on kilometrin päässä Harwestonista sijaitseva pieni ja ikivanha kivistä rakennettu kehä - hieman Stonehengen tyyppinen, mutta paljon vaatimattomampi ja pienikokoisempi. Kylän ainoa nähtävyys majakan lisäksi.
“En”, Fleur kohottaa kulmiaan, “eipä tässä parempaakaan tekemistä ole. Lähdetäänkö?”
Parvati nousee seisomaan, pöytä keikahtaa ja loputkin hänen teestään läiskähtää pöydälle ja lähtee leviämään pitkin pöytäliinaa.
No jaa, hän ajattelee,
se olikin melko laimeaa.
***
He kävelevät kylästä sisämaahan päin ja oikaisevat pienen pellon poikki. Siellä kulkee kapea polku, askelten kovaksi raapima ja kapea, lähes huomaamaton. Parvati on kävellyt ja pyöräillyt sitä pitkin kymmeniä kertoja, yleensä paljain jaloin tai pyörällä pomppinut kivien yli ja ajanut vahingossa heinien sekaan pois polulta. Se tuntuu aina yhtä rauhoittavalta, ja aika unohtuu melkein yhtä hyvin kuin yöuinneilla. Taivaisiin kurottelevat heinät puskevat tielle ja kutittelevat korvalehtiä, ja Parvati haluaisi heittäytyä maahan makaamaan ja nauttimaan auringonpaisteesta, mutta ei viitsi, koska kannoilla kävelevä Fleur työntelee heiniä sivuun ja tuhahtelee ärsyyntyneesti.
Kun kivimonumentti on vihdoinkin heidän edessään, Parvati hymyilee. Tänne hän tulee päivisin: aukealla on ympyrämuodostelmassa kymmenen sammaleista, puolitoistametristä kiveä. Metsä rajaa aukean edessäpäin ja vasemmalla ja keskeltä ruohottunut tie oikealla - sitäkin pitkin voisi toki kulkea, mutta Parvati pitää enemmän oikoreitistään, joka on lisäksi melkein kilometrin lyhyempi.
Parvati kääntyy hymyilemään Fleurille, joka heilauttaa hiuksensa selän taakse ja nyppii olemattomia korsia henkäyksenohuesta silkkimekostaan.
“No? Tämäkö se on?”
Fleur kävelee lähemmäs kivikehää ja löytää laakean kiven, joka ei kuulu kehään. Hän pyyhkäisee hiekan pois kämmensyrjällään ja istuu sirosti, tosin nyrpistää hieman nenäänsä. Sitten hän kääntyy Parvatiin päin, ristii jalkansa ja katsoo toista tyttöä odottavasti.
Parvati tuijottaa takaisin. Tuijottaa tuijottaa ja Fleurkin tuijottaa. Silmänreunoilla polttelee, kohta on pakko räpäyttää mutta ei; Parvati ei halua olla se, joka katsoo ensin pois eikä Fleurkaan, ja Parvatilla on naurettava tunne, että jos hän sulkee silmänsä Fleur pitää häntä heikkona eikä ole enää kiinnostunut hänestä ja se ärsyttää Parvatia, hänen omat typerät kuvitelmansa ja Fleurin ilme ja
Fleur hymyilee. Parvati tuijottaa vielä hetken ja palauttaa sitten hymyn varovaisesti Fleurille. Räps.
Ainakin meissä on jotain samaa.He ovat siellä kauan: Fleur sirosti kivellään samassa asennossa, Parvati ensin heinikossa selällään, sitten kivikehän kahdeksanteen kiveen nojaten, kivipaaden päällä, kehän keskellä, Fleurin vieressä kiven toisella puolella. Parvati huomaa ärsytyksekseen, että hänen levoton liikehtimisensä on Fleurin mielestä huvittavaa. Sitäkö hän on, huvittava?
Ja he puhuvat: Parvati enimmäkseen, mutta toisinaan Fleur keskeyttää hänet ja lisää jotain. Arkipäiväisistä asioista. Tylypahkasta, Beauxbatonsista, yhteisistä tutuistaan, lempipaikoistaan, herkullisimmista teelajikkeista. Kesästä, oliiveista salaatissa ja spagettikastikkeessa, kotitalojensa ikkunoista.
Iltahämärä hiipii heidän ympärilleen ja molemmat hätkähtävät kuin syyllisinä jostain - mistä, kumpikaan ei tiedä tai tunne tai ajattele. Fleur sanoo, että lienee parasta palata kylään, sillä Parvatin perhe rupeaa varmaan pian etsimään häntä - eihän iltaisin saisi olla ulkona. Kävellessään takaisinpäin he ovat vaiti, mutta kylän reunalla Parvati puhuu.
“Meidän mökissämme on kirja Harwestonista ja lähiympäristöstä. Nähtävyyksiä. Haluaisitko lainata sen?” Parvati ei katsele kenkiinsä eikä kattojen reunoille tai persikansävyiselle iltataivaalle, vaan Fleurin silmiin.
“Se on varmasti ‘yvin mielenkiintoinen.”
Parvati tietää, että Fleur tietää sen olevan tekosyy, mutta kumpaakaan ei oikeastaan kiinnosta.
***
Parvati ja Fleur hiipivät pitkin eteiskäytävää, jonka seinät on maalattu yksinkertaisen vaaleansinisiksi. Maali hilseilee niistä yhtä lailla kuin talon ulkoseinistäkin, ja seinällä on yksi ainoa taulu; yksinkertainen, ajan läikittämä merikartta hopeakehyksissä. Parvatin katse harhautuu usein tauluun ohi kulkiessa, mutta nyt hän jähmettyy paikoilleen jo ennen kuin ehtii sen kohdalle. Hän käännähtää ja näkee, että Fleurkin on kuullut heidän vasemmalla puolellaan olevan oven takaa, keittiöstä, kuuluvan seinien tukahduttaman kiistan.
“Hän on taikalainvartijaosaston päällikkö! Hän on tuominnut Azkabaniin kymmeniä kuolonsyöjiä, Kamal, etkö sinä ymmärrä, miten vakavaa tämä on? Sinä leikit hengillämme!”
“Rakas…”
“Kaikista ihmisistä juuri hän! Hän-joka-jääköön-nimeämättä jahtaa Amelia Bonesia henkilökohtaisesti! Eikö meidän perheemme turvallisuus merkitse sinulle mitään?”
“Kultaseni, tiedäthän sinä, että jäimme palveluksen velkaa - kyllähän sinä muistat -”
“Ai sinun mielestäsi on sopiva vastapalvelus leikkiä lastemme hengillä? Minä luotin sinuun, Kamal! Luulin, että meillä on yhteiset arvot: perhe ja turvallisuus!”
“No onhan meillä!”
“On vai?”
“Rakas, sinä ylireagoit. Tässä on kyse vain muutamasta päivästä - täysin vaaratonta. Me käytämme tietysti kaikkia mahdollisia suojataikoja, eikä kukaan ulkopuolinen saa tietää - tytöt ovat täysin turvassa. Minä otan vastuun.”
“Ai että ihan otat vastuun siitä, että tuot Harry Potterin jälkeen kuolonsyöjien mustalla listalla seuraavana olevan henkilön taloomme?
Lainataloomme, Kamal. Niin, ajattelepa sitä”, tässä vaiheessa Parvatin äidin ääni kohoaa falsettiin, “hän tulee kylään, joka on täynnä puolustuskyvyttömiä jästejä! Tiedätkö sinä, montako jästiä tähän mennessä on joutunut salaperäisiin onnettomuuksiin? Satoja, tuhansia! Kohta kymmeniä tuhansia! Haluatko sinä tosiaan kasvattaa niitä lukemia, Kamal?”
“Taloon tulee turvataikoja - tämä on tarkkaan suunniteltua -”
“Tarkkaan suunniteltua? Miksi sinä et ole kertonut tästä
minulle? Ah, niinpä tietysti - tiesit, että vastustaisin sitä, ja sinä päätit taas toimia oman pääsi mukaan minun selkäni takana!”
“Minäkin sain tietää tästä vasta eilen illalla. Tiedäthän, jotta suunnitelma ei pääsisi vuotamaan.”
“Ja suostuit noin vain? Ihan ohimennen? Tule vaan, meillä on ovet aina auki niille, joita on uhattu murhalla?”
“Rakas, sinä
tiedät, että me olemme kiitollisuudenvelassa -”
“Mutta miksi juuri meille? Varmaan moni muukin voisi piilottaa hänet! Me saamme päämme pölkylle tästä hyvästä! Me olemme vain pieni perhe - pieni perhe - emme me liity politiikkaan tai sotaan -” Fleur naurahtaa kuivasti oven takana - miten naiivia elättää toivoa siitä, että voisi olla kuulumatta sotaan.
“Rakas.” Tässä kohtaa herra Patil pitää tauon painottaakseen tulevia sanojaan. “Olet asian ytimessä. Me olemme tosiaankin aivan tavallinen perhe viettämässä lomaa. Eihän kukaan osaa etsiä Amelia Bonesia täältä! Me - ja samalla hän - olemme aivan turvassa. Kuolonsyöjät kuvittelevat hänen olevan aurorien valvovien silmien alla. Ministeriöstä tulee väkeä tekemään voimakkaita suojataikoja, ja kyse on edelleenkin vain muutamasta päivästä.” Rouva Patil nyyhkäisee tukahtuneesti ja rupeaa sitten sopottamaan hindiä niin nopeasti, että Parvatinkin pää menee pyörälle.
Kuuluu kolinaa ja askeleita sekä rouva Patilin tiuskintaa, ja samassa keittiönovi läjähtää auki paljastaen näkymän pieneen ruokahuoneen ja keittiön yhdistelmään, jossa mustapohjaiset kattilat roikkuvat seinäkoukuista ja ruokapöytä on steariiniläikkien peitossa. Herra Patil, hoikka ja silmälasipäinen mies, jonka hiusraja pakenee vuoroveden tavoin kohti takaraivoa, seisahtuu ällistyneenä. Hän näkee Parvatin vain sivusilmällä, tajuaa, että hänen talossaan on vieras, joka on kuullut koko äskeisen keskustelun. On tapahtunut juuri niin kuin hän vakuutti, ettei ikimaailmassa kävisi.
Kamal Patil vetäisee taikasauvansa esiin, tainnutustaika lennähtää ilman halki ja osuu Fleurin rintakehään
pam hän paiskautuu seinään valuu lattialle pitkin tapettia johon jää verinoro tärähdyksen voimasta taulu putoaa suojalasi kilahtaa rikki
räks Parvati syöksähtää Fleurin luokse, rouva Patil kirkuu, Padma rynnistää alas portaita ja kaiken alta kuuluu vaimea ovenkoputus: Amelia Bonesin saattokomitea on saapunut.