The end.Päätösluvun kunniaksi yritän kirjoittaa ison kommentin. Tai kommentteja.
Noniin, aloitetaampas.
Kuten monet muutkin jatko-osakäännökset, alku oli hyvin mielenkiintoinen. Jaksoin lukea hyvin, ja luinkin - uudestaan ja uudestaan. En saanut tarpeekseni, en edes, vaikka luin saman luvun monia kertoja päivässä.
Mutta valitettavasti, tämänkin käännöksen ylle on langetettu pitkän ficin kirous. Selitänkö mitä tarkoitan? Selvä.
Ficci alkaa ihanasti, ja noin kuuden osan verran se pysyy mielenkiintoisena.
Mutta voi - nyt kirjoittaja väsyy, lieneekö syynä halu kirjoittaa lisää ja pitää lukijat tyytyväisinä vai stressi saada aikaan hyvä, jopa erinomainen ficci jota kaikki kehuvat.
Kumpi tahansa syy onkaan, kaunis tarina on osittain pilattu.
Ensimmäinen osa tehdään mielestäni oikein: pidetään lukijat jännityksessä.
Mutta me kritisoijat huomaamme minkä vain (valitettavasti). Uutta, täydellisen ihanaa lukua odotetaan, kirjoittajaa pommitetaan "ihana ficci, jatkoa nopeesti!! <33" -viesteillä.
Ja kun tämä talented author kirjoittaa uuden luvun - plääh.
Luvussa ei ole enää mitään järkeä. Itse olisin kirjoittajana suosiolla karsinut pois esimerkiksi luvut, joissa puhuttiin "kalasista" sekä "minigolfista". Ficin pointtihan oli se, ettei Bella suutele Edwardia päivään, eikä se, että Bella haluaa katsella kaloja tai pelata golfia.
Tiedän, että Edward yritti järjestää romanttisen illallisen, jotta Bella suutelisi häntä, mutta voi, itse keksin helposti yli viisi tapaa tehdä sen eri tavalla.
Itse valitettavasti menetin kiinnostukseni tähän ficciin keskivaiheilla, yritin kannustaa itseäni lukemaan ja antamaan hyvää palautetta. Mutta sydämensä ääntähän pitää aina kuunnella, vai?
Mutta olihan tässä hyviäkin puolia; suomensit upeasti ja omaperäisesti. Pienistä, joka luvussa esiintyvistä yhdyssanavirheistä kärsin, joissain kohdin taisin jopa korvailla niitä, mutta ei mitään suurempaa. Joka luvun luin, voivotellen itselleni kirjoittajaparkaa, but oh, life is like that.
Toivottavasti et laukea nyt hirveään angstiin tämän kiittämättömän kritisointini päätteeksi. Sen kyllä sanon, että sinulta haluan lukea vielä monta hyvää tarinaa!
Kiitos!
- Cath