Oi, jee, pääsen tunkemaan näppini tähän topiciin.
Twilight. Nelisen vuotta sitten kun sain kirjan ensi kertaaa käsiini, rakastuin siihen ihan täysin. Vampyyrit olivat mielestäni niin ihquja ja Edward Cullen maailman ihanin mies. Bellasta en silloinkaan pahemmin tykännyt, mutta olin rehellisesti sanoen sitä mieltä, että Houkutus oli paras kirja, mitä olin ikinä lukenut. Sittenmmin mielipiteeni on vähän muuttunut. En tiedä mistä se johtuu, ehkä siitä, että tulin vähän vanhemmaksi tai sitten siitä, että kirja sai yhtäkkiä ihan valtavaa suosiota osakseen, mutta minua alkoi ärsyttää koko Edwardin ja Bellan rakkaustarina ihan suunnattomasti.
Ensinnäkin on tämä Bella, josta jotkut ihmiset jostain ihmeen syystä yhä pitävät. Kamalahan se tyttö on, ehkä historian pahimpia Mary Sue hahmoja. Bella on kaunis ja suosittu ja ah-niin-suunnattoman epäitsekäs. Bella antaa kelle tahansa anteeksi mitä vain, sillä hän on luonteeltaan niin mahtava. Joka ikinen hänet tapaava pitää hänestä ja sitten BD:ssä hän saakin itselleen häikäisevän upean, täydellisen lopun rakkaan Edwardinsa ja typerän puolivampyyrimuksunsa kanssa. Bellan käytös ärsyttää ja ajatukset ärsyttää ja oikeastaa kaikki hänessä ärsyttää.
Sitten on se palvottu Edward, joka hieman Bellaa parempi hahmo, mutta hänen täydellisyyttään korostetaan ihan liikaa ja hän on kamalan hallitseva kontrollifriikki, joka ei anna tyttöystävänsä tehdä yhtään mitään. Kaksikon ihanainen kulta-Renesmee taas yhdistää Bellan ja Edwardin kaikki huonot puolet. Olen ehkä seitsemäntoista vuotiaana vielä liian nuori tajuamaan äitiyden ihanuutta, mutta minusta koko rakkaustarina meni ihan kuuseen Renesmeen takia. Yhtäkkiä se tytteli onkin tärkeämpi kuin kukaan muu, edes Edward. Suhteen romanttisuus meni siinä.
Minusta BD pilasi koko sarjan lopullisesti, lähinnä Renesmeen takia, mutta en myöskään tajua, että miksi hemmetissä jotkut vieraat vampyyrit muka olisi niin valmiita kuolemaan Cullenien ja Renesmeen puolesta. Bellasta tuli vampyyrinä entistäkin täydellisempi, hänellä on uskomaton itsehillintä ja kappas vain, hän taisi myös päihittää koko Volturien mahdin.