Leah, kiitos kommentistasi kuitenkin
Jatkoa siis nyt.
4. lukuMulciber avasi Sianpään oven ja astui ensimmäisenä sisään. Severus ja Avery seurasivat hänen vanavedessään ja tervehtivät pubin baarimikkoa, Aberforthia. Mulciber johdatti heidät siihen nurkkapöytään, jonka ympärille oli kerääntynyt lukuisa muukin luihuinen ja päätypaikalla istui kukas muukaan kuin Lucius. Hän hymyili vinosti ja odotti, että loputkin heistä istuisivat pöytään ja heilautti sitten kättään merkiksi Aberforthille tarjoilla uusi erä tuliviskiä.
”Eikö Rosier katsonut tärkeäksi tulla?” Lucius kysyi sävyyn, joka kieli hänen ilmeisestä pettymyksestään.
”Hänellä on jälki-istunto professori McGarmiwan vuoksi”, Mulciber kommentoi laiskasti samalla kun Aberforth leijutti sauvansa avulla kaikkia niitä lukuisia tuliviskejä aivan heidän pöytänsä yläpuolella.
”Avery… Dolohov… Kalkaros… Lestrange… Mulciber…” Lucius luetteloi ääneen ja katsoi kutakin läsnäolijaa vuoronperään. ”Musta… Rookwood… Travers… Yaxley… Wilkes… Kaikki, joiden arvelinkin tulevan. Rosierilla tuntui olevan parempaa tekemistä.” Osa heistä naurahti pilkallisesti.
”Lucius, minä en ole kuullut Bellatrixista mitään”, yksi luihuisista, Rodolfus Lestrange, äännähti jostain Severuksen vierestä. Hänen äänensä värisi hivenen. ”Onko hän liittynyt – liittynyt pimeän lordin riveihin?”
Lucius käänsi viekkaan katseensa häneen ja hymyili ivallisesti. ”Kuulenko äänessäsi huolestuneisuutta, Rodolfus?”
”Minä vain haluan tietää, onko hän – ” Rodolfus yritti panna väliin, mutta Lucius nauroi mahtavalla äänellään hänen ylitseen.
”Hänhän on turvassa pimeän lordin huomassa! Sinun ei ole syytä huolehtia Bellasta”, Lucius sanoi ylevästi. ”Mutta kyllä. Hän on liittynyt meihin. Niin kuin on moni muukin, sinun veljesikin nimittäin, Rodolfus. Ja pimeän lordi on myös saanut kannatusta muualla maailmaa. Igor Irkoroff on liittynyt mukaan.”
Severus tunsi olonsa hivenen epämukavaksi. Tottahan hän oli tiennyt alun alkaenkin, että he tapaisivat Luciuksen ja luultavasti kuulisivat hänen tunnelmistaan nyt kun hän oli viimein liittynyt kuolonsyöjiin. Mutta Severus ei ikimaailmassa olisi uskonut, että heidät kutsuttiin Sianpäähän sen tähden, että Lucius voisi mahdollisesti poimia heidät kaikki yksitellen mukaan. Mitä Severus voisi tehdä, jos kaikki hänen ystävänsä lähtisivät hänen vierestään, ja hän jäisi yksin vastustamaan ideaa? Hän ei edes osannut päättää mitä mieltä koko jutusta olisi.
”Mutta entä Narcissa?” Regulus, joka ei ollut vieläkään heittänyt huppua päänsä päältä, kysyi automaattisesti.
”Mitä hänestä?” Lucius tivasi välittömästi.
”Jos kerran niin moni on katsonut edukseen liittyä kuolonsyöjiin”, Regulus jatkoi, ”niin miksei sinun vaimosi seiso rinnallasi tässä asiassa?”
Luciuksen huuli värähti eikä sitä voinut olla huomaamatta.
”Hän liittyy kyllä”, Lucius puolustautui, mutta hänen äänensävynsä puhui muuta. ”Narcissa on hyvin selvästi ilmaissut lojaalisuutensa pimeyden lordia kohtaan. Sinuna kantaisin huolta omasta nahkastasi, Regulus hyvä.”
”Ja niin kauan kuin Narcissa siis empii, pimeän lordi katsoo sinun olevan uskollinen vain ja ainoastaan – kenelle?” Regulus kysyi nenäkkäänä.
Severus ei voinut muuta kuin ihailla sitä, miten tarmokkaasti Regulus tahtoi perinpohjin tietää minkä kanssa he olivat tekemisissä, vaikka hän samaan aikaan niin kovasti arvostikin Luciusta ja muita ystäviään. Kukaan ei nähnyt kovin tarkasti Reguluksen kasvoja tämän hupun alta, mutta hänen lujatahtoisuudestaan kävi selvästi ilmi, ettei hän hyväksynyt Luciuksen viitoittamaa suuntaa pyristelemättä ensin.
”Kuinka sinä kehtaat kyseenalaistaa Luciuksen kykyä valita tuo kunnianarvoinen tehtävä?” Mulciber sylkäisi suustaan ja nousi nyt penkiltään niin, että hänen oma tuliviskilasinsa keinui.
”Minä vain tahdon varmistaa, etten kuuntele sekuntiakaan loputonta paskapuhetta! Jos Narcissa ei ole edes kuolonsyöjä, kuinka meidän käy, jotka osoitamme lojaaliutemme pimeän lordille, mutta emme tahdo sitä polttavaa tatuointia käsivarteemme? Minä tahdon olla
varma, että tämä on kannattavaa, Lucius”, Regulus sanoi vakavana. ”Sinun täytyy näyttää pitävämpiä todisteita suhteestasi pimeän lordiin.”
”Hän haluaa teidät!” Lucius mylvi ja näytti suorastaan mielipuoliselta katsoessaan teräksenharmailla silmillään vastakkaista huppupäistä hahmoa. ”Hän tulee palkitsemaan meidät kaikki ruhtinaallisesti – pimeän lordi olisi hyvin – hyvin armollinen – ”
Muutama muu asiakas sekä Aberforth loivat kummastuneita katseita sinne, missä luihuisten porukka istui. Lucius tajusi kiivastuneensa liikaa ja madalsi ääntään niin, että vain luihuiset kuulivat sen:
”En ole missään vaiheessa sanonut, että teidän kuuluisi pitää kontaktia pimeän lordin kanssa… Mutta tulin varoittamaan teitä: Jos ette ole hänen puolellaan, olette häntä vastaan. Pienillä teoilla voitte osoittaa, että teidät kannattaa säästää. Toki sellaiset”, nyt Lucius siirsi Reguluksesta katseensa muihin luihuisiin, ”jotka haluavat kunnioitusta ja valtaa, tietävät mistä minut tavoittaa. Mutta puolestaan ne”, nyt hän katsoi sinne suuntaan, jossa Regulus istui, ”jotka epäilevät pimeän lordia, voivat saman tien juosta Dumbledoren syliin ja olla varmoja, että heidän aikansa koittaa vielä.”
”Uhkailetko sinä meitä?” Tällä kertaa puhuja ei ollut Regulus eikä sävy ollut niin haastava. Puhuja oli Dolohov, joka tuijotti Luciusta silmät sirrissä ja odotti kysyvänä vastausta.
”En”, Lucius vastasi hieman hätiköiden. ”Ajatelkaa nyt, me olemme aina pitäneet yhtä… Olemme aina olleet muita vastaan!”
Severuksen mahassa velloi. Hän olisi tahtonut pinkoa pakoon heidän keskustelustaan; Lucius näytti niin kiivaalta puhuessaan kuolonsyöjistä ja Voldemortista, eikä hän voinut olla huomaamatta sitä ahnasta ilmettä Mulciberin kasvoilla joka kerta kun hän kuuli puhuttavan pimeän lordista.
”Sitä paitsi meillä on jotain yhteistä pimeän lordin kanssa”, Lucius sanoi kuiskaten, jolloin kaikki heistä – jopa Regulus – hivuttautuivat tahtomattaankin lähemmäs häntä. ”Pimeän lordi vihaa kuollakseen jästisyntyisiä.”
Severuksen verkkokalvolle ilmestyi lähes todentuntuinen kuva Lilystä, joka istui Kehrääjänkujan joen vieressä aivan hänen edessään ja kysyi viattomalla äänellä:
”Onko sillä jotain väliä, että on jästisyntyinen?” Ja heti kun he olivat Mulciberin ja Averyn kanssa lähteneet Sianpäästä takaisin Tylypahkaan, Severus erkani heidän seurastaan ja oksensi lähimpään pusikkoon, jonka matkalla näki.
Myöhemmin tuona samaisena iltana Lily istui ystäviensä Susanin ja Karenin kanssa Rohkelikon oleskeluhuoneessa. Iltapala suuressa salissa järjestettäisiin vasta puolen tunnin päästä ja oleskeluhuone oli tyhjentynyt ihmisistä, joten he olivat päättäneet vallata takan edusta ja kääriytyä vilttien alle juttelemaan. Karen puolestaan oli tapansa mukaan ottanut riimukirjansa esiin, mutta kuunteli sivukorvalla Lilyn ja Susanin välistä keskustelua.
”Missähän Mary ja Sandra ovat?” Susan ihmetteli samaan aikaan kun hän tuijotti tummilla silmillään tanssahtelevia liekkejä tulisijassa. ”He lupasivat lähteä käymään minun kanssani Rohkelikon voitonjuhlissa.”
”Ai, minä kun luulin että Musta on nykyään sinun seuralaisesi”, Karen mumisi riimukirjansa takaa.
”Ei se ole mitään vakavaa”, Susan kommentoi närkästyneenä ja heitti häntä yhdellä repeytyneellä kankaanpalasella, jonka hän oli vain hetki sitten nyhtänyt viltistään. ”Me ollaan päätetty edetä hitaasti.”
Nyt oli Lilyn vuoro nauraa. ”Ja sekö on OK Mustalle?”
”Luulisin”, Susan sanoi välinpitämättömästi ja katsoi sohvan selkänojan ylitse tyttöjen makuusaliin johtaviin portaisiin. ”Sitä paitsi minulla oli sellainen käsitys, että ne juhlat pidettäisiin täällä. Kysehän kuitenkin
on Rohkelikkojen voitonjuhlista.
Rohkelikkojen. Ja ne ovat olleet aina täällä.”
”No, älä unohda että Potter järjestää ne juhlat”, Lily huomautti virnistäen. ”Yllätykset ovat erittäin todennäköisiä.”
”Niin, totta”, Susan mumisi ja vilkaisi kultaista rannekelloaan. ”Pahus, kohta on iltapalankin aika! He lupasivat tulla tänne ajoissa. Entä, jos Mary ja Sandra menivätkin sinne eivätkä vain ilmoita?”
Nyt Karen laski kirjansa ja katsoi Susania epäuskovasti silmälasiensa takaa heilauttaen maantienväristä tukkaansa pois silmien edestä.
”Eivät he niin tekisi. Sitä paitsi, eikö Sirius kuitenkin ilmoittaisi sinulle? Tuskin hän haluaa viettää alkoholipitoista iltaa ilman sinua?” Karen kysyi hymyillen kiusoittelevasti.
”Minusta sinun ei pitäisi edes mennä”, Lily pani väliin. ”Jos te todella etenette Siriuksen kanssa hitaasti, niin miksi ette voisi viettää kerrankin erilaista viikonloppua? Menisitte Tylyahoon tai jotain.”
”En minä viitsi kutsua Siriusta…” Susan mumisi haroen päätään. ”Tai siis, olisi outoa pyytää Sirius Mustaa Tylyahoon. Voisi kuvitella, että hän nukahtaisi jo matkalla sinne.”
Yhtäkkiä Lilyn mieleen kohosi muisto Jamesista, joka oli hyvin innoissaan Tylyahoon menosta ja oli jopa maininnut, että he viettivät Siriuksen kanssa aikaa Kolmessa luudanvarressa. James ja Sirius olivat kuin veljekset, joten taatusti Siriuskin –
Hän karisti ajatukset mielestään, kun tajusi mitä ajatteli. Lily oli ollut melkein aikeissa sanoa ystävilleen, että kelmit rakastivat käydä Tylyahossa, mutta hän älysi mitä oli aikeissa sanoa, eikä hetkeäkään liian aikaisin, sillä hän oli jo aukaissut suunsa. Susan olisi luultavasti vain innostunut, mutta Karen olisi pitänyt viikon mykkäkoulua, jos olisi saanut selville että myös hänen toinen paras ystävänsä oli vain melkein ollut treffeillä yhden kelmin kanssa.
”Me olimme muuten tänään Tylyahossa eikä sinua näkynyt, Lils”, Karen sanoi sitten kun kukaan ei ollut hetkeen sanonut mitään.
”Minä olin… olin kirjastossa.”
Susanin silmien väliin ilmestyi lievä ryppy.
”Miksi ihmeessä?” hän ihmetteli.
”Minulla ja… Severuksella on sellainen… liemiprojekti.” Oli kurjaa valehdella ystävilleen sillä tavoin, mutta Lily ei juuri sillä hetkellä voinut muutakaan. Hän siirsi vaivihkaa katseensa takaisin takkaan, jotta ei paljastuisi valheesta, sillä Karen oli haka arvaamaan milloin joku valehteli.
”Ai niin, se! Etkö muista, Karen? Se Kuhnusarvion palkintojuttu?” Susan johdatteli.
”Teetkö sinä sen Severuksen kanssa?” Karen kysyi ilmeettömänä kuulematta tuskin lainkaan mitä Susan oli sanonut.
”Joo, mehän olemme ihan lyömätön pari liemissä!” Lily sanoi innostuneella äänellä ja uskalsi vasta nyt katsoa ystäviään. ”Ja arvatkaa mitä? Meistä on tullut kai taas parempia ystäviä. Toisin kuin sinä, Susan, Severus pyysi minua Tylyahoon.”
Hän oli automaattisesti olettanut, että Susan ja Karen olisivat olleet iloisia hänen puolestaan, mutta oletus osoittautui vääräksi. Heidän välilleen laskeutui kiusallinen hiljaisuus, jota ei vähään aikaan rikkonut oikein mikään. Lily tuskin käsitti mistä se johtui.
”Niin, siinä on vain se pikkuinen ero, että minä ja Sirius olemme yhdessä”, Susan sanoi lopulta hivenen kiusaantuneena.
”Mikseivät ystävät voisi käydä Tylyahossa?” Lily hämmästeli. ”Ei se automaattisesti tarkoita, että täytyy olla kuherteleva pari ennen kuin voi pyytää toista Tylyahoon. Käymmehän mekin siellä!” James kummitteli ahdistavana hänen mielessään huonona esimerkkinä äskeisiin sanoihinsa viitattuna, mutta Lily päätti olla välittämättä ja katsoi uhmakkaana ystäviään.
Susan ja Karen katsoivat toisiaan paljonpuhuvasti. He taistelivat hiljaa mielessään, kumpi joutuisi sanomaan Lilylle seuraavat sanat, jotka kuitenkin Karen lopulta tuli sanomaan:
”Ei kyse ole siitä, että se merkitsisi jotain… Me vain… Me näimme häntä tänään Tylyahossa. Hän oli niiden Mulciberin ja Averyn kanssa…” Tässä vaiheessa Lily paloi halusta huomauttaa, että hän itse asiassa tiesi tuon kaiken, mutta muisti vain vaivoin jälleen pitää kielensä kurissa. ”No, he menivät – niin kuin olettaa saattaa – Sianpäähän ja viipyivät siellä tovin – ”
”Ihan kuin olisitte vakoilleet Severusta tai jotain”, Lily kivahti ja suoristi vilttiään.
”No myönnetään, että oli kyllä vähän vakoojaolo”, Susan sanoi siihen mutta vakavoitui. ”Lily, minusta hänessä on jotain kieroa. Kun he lähtivät Sianpäästä, Lucius tuli Sianpäästä heidän perässään… Lucius! Voitko kuvitella, hän on liittynyt Voldemortin armeijaan!”
”Mistä sinä tuollaista olet kuullut?” Lily kysyi yrittäen näyttää mahdollisimman tyyneltä, mutta oli kovin vaikeaa pitää järkyttyneisyyttä pois kasvoilta. Hänen sydäntään alkoi väkisinkin kivistää...
”Siriukselta”, Susan vastasi oitis. ”En tiedä, mutta… Minusta Severus liikkuu karmivassa seurassa. Sinun täytyy todella pitää varasi.”
”Mutta ei Sev ikinä – ” Lily sopersi, mutta suuttumus ja järkyttyneisyys sotkivat hänen sanansa. ”Severus… Hän on vain niin… Hän on minun ystäväni.”
”Me tiedetään, Lils”, Karen vastasi siihen ja kurottautui ottamaan tätä kädestä kiinni. ”Me vain sanottiin, että ole varovainen. Totta kai me tiedämme, että sinä ja Severus olette olleet niin kauan ystävyksiä… Me vain huolestuttiin ja – ”
Mutta Karen ei ehtinyt sanoa lausettaan loppuun kun oleskeluhuoneen muotokuva heilahti sivuun ja sisälle kapusivat Sirius ja hänen vanavedessään puuskuttava James. Lily oli jo heittänyt viltin pois päältään ja valmiina pakenemaan makuusaliin johtaviin portaisiin, mutta Susan tarttui häntä vaistomaisesti ranteesta.
”Evans, minulla on sinulle uutisia!” James henkäisi ja heilautti kättään tytön suuntaan.
”Mitä tällä kertaa?” Lily kysyi.
”No oikeastaan me tulimme Siriuksen takia, kun hänellä tuntuu olevan jotain hoitamattomia asioita ystäväsi Susanin kanssa, joten – ”
”Asiaan…”
”Niin!” James sanoi nopeasti ja hänen kätensä lennähti oitis hiuksiin. ”Teillä kun on Remuksen kanssa se partiointi tänä iltana, niin se ei – se ei valitettavasti onnistu.”
Lily kohotti nyt kulmiaan yhä ylemmäs. ”Miten niin ei onnistu? Älä vain sano, että hän ei ole siinä kunnossa koska olette juhlineet liikaa…”
”Ei, Remus ei ikinä juhlisi liikaa”, James sanoi tietävänä. ”Itse asiassa Remuksella on jokin pakonomainen tarve aina moittia minua ja Siriusta siitä, kuinka käyttäydymme aina kun Rohkelikko voittaa, joten – ”
”Sinun on näköjään mahdotonta pysyä aiheessa…” Lily mumisi oikeastaan itselleen ja pyöräytti silmiään.
”No se, mitä yritän sanoa, on että Remus on sairastunut eikä hän pääse tulemaan”, James sanoi.
”Ne maustetut kanankoivet eivät tainneet sittenkään sopia Remuksen vatsalle… Hän on käynyt murjottavan Myrtin vessassa tänään jo kolmetoista kertaa”, Sirius säesti riiputtaen muka harmissaan päätään.
James nyökytteli ystävänsä rinnalla siihen nähden kovin innokkaasti, että heistä kumpikaan ei Lilyn mielestä näyttänyt kovin surevan ystävänsä puolesta. Lily huokaisi syvään. Hän ei aikoisi järjestää kohtausta, koska tiesi hyvin ettei Remus jättäisi rohkelikkojen juhlien takia partiointia Lilyn varaan. Sen muutaman viikon aikana kun hän oli partioinut yhdessä Remuksen kanssa, Lily oli tajunnut että oli olemassa edes yksi kelmi maailmassa, joka ei kaiken aikaan puhunut itsestään tai tainnuttanut toista tylypahkalaista syyttä.
”Hyvä on”, Lily sanoi lopulta. ”Hyvä on. Sanokaa Remukselle terveisiä.”
”Kiitos, Lily!” James henkäisi kiitollisena. ”Remus nimittäin sanoi, että tappaisi ennemmin itsensä kuin jättäisi partioinnin ilman sinun suostumustasi. Hän tulee ilahtumaan.”
Lilyn kulmat kohosivat nyt entistä ylemmäs. ”Sanoiko Remus muka todella noin?”
”Sanoi, sanoi!” James sanoi kiivaasti nyökytellen. ”Hän oli todella masentunut kun lähdimme… Varmaan itkee itsensä uneen.”
Lily katsoi kun James ja Sirius katosivat takaisin ulos muotokuva-aukosta ja pudisti päätään. Olihan James aina käyttäytynyt perin oudosti hänen seurassa, mutta se oli jo melko omituista. Lilyn oli vaikea kuvitella Remus makaamassa sairaalasiivessä ainoana ajatuksena se, antaisiko Lily todella anteeksi että hän jäisi potemaan sairauttaan peiton alle. Hän pudisti päätään uudemman kerran.
”Hymyiletkö sinä?” Susan kysyi innostuneella äänellä.
”Kuulitko sinä mitä Potter sanoi?” Lily puolestaan hämmästeli. ”Häneltä alkaa ihan totta järki pettää.”
”Eikö hän ollutkin tosi mukava?” Susan yritti johdatella.
”Susan! Mikä sinun on? Sirius on aivopessyt sinut”, Lily mutisi happamasti. ”Mitä hän muuten edes tahtoi?”
”Hän tuli ilmoittamaan, että Rohkelikon voitonjuhlat ovat täällä puolen yön jälkeen”, Susan sanoi ja hymy hiipui hänen kasvoiltaan. ”Tosin hän myös mainitsi, että aikoo itse mennä katsomaan Remusta sairaalasiipeen ja sitten nukkumaan. Se ilonpilaaja!”
”No, sittenhän Potter ei ole ainoa, joka käyttäytyy omituisesti”, Karen sanoi vinosti hymyillen ja löi riimukirjan kannet yhteen. ”On vähintään maailman yhdeksännes ihme, jos Sirius Musta ei juhli voittoaan!”
Kun yksi keittiön kotitontuista oli tullut myöhemmin ilmoittamaan, että suuressa salissa alkaisi iltapalan tarjoilu, Lily, Karen ja Susan olivat nousseet sohvilta ja rientäneet pois oleskeluhuoneesta. Puolessa välin matkaa Susan tapasi Maryn ja Sandran ja häipyi heidän kanssaan juhlimaan. Lily ja Karen puolestaan loikkivat marmoriportaat alas iltapalalle, ja katsomatta lainkaan eteensä Lily sanan nimenomaisessa merkityksessä törmäsi vastaantulijaan.
”Pahus!” Lily kirosi pidellen päätään samalla kun yritti nousta ylös Karenin avustamana.
”Katsoisit mihin päin kuljet, sinä – ” Sanat loppuivat kuin seinään. Severus oli suoristautunut ja katsoi nyt Lilyn smaragdinvihreisiin silmiin punan noustessa kasvoilleen. Hänen ei ollut tarkoitus puhua sillä tavalla Lilylle.
”Sev”, Lily henkäisi yllättyneenä ja suki hamettaan suoraksi. ”Anteeksi, en katsonut mihin kuljen, olin ajatuksissani – ”
”Ei, älä pyydä anteeksi”, Severus kiirehti sanomaan. ”Vahinkohan se vain oli.”
Karen älysi ilmeisesti tässä vaiheessa häipyä tiehensä, nimittäin hän alkoi äkkiarvaamatta valittaa tyhjää vatsaansa ja katosi sitten suuren salin ovista sisään. Lily katseli hänen peräänsä odottaen, että Severus sanoisi jotain.
”Kuulin, että Rohkelikko voitti Korpinkynnen”, Severus tokaisi sitten äänessään hiukka halveksuntaa.
”Niin, he juhlivat voittoa parhaillaan”, Lily sanoi.
”Luulin, että olisit mukana”, Severus jatkoi piikittelyään.
Nyt Lilyn ilme muuttui ilahtuneisuudesta happamaksi.
”Olisin mukana? Mistä lähtien minä muka olisin kiinnostunut huispauksesta?” hän kysyi kädet lantioillaan.
”En minä sitä tarkoittanut”, Severus sanoi oitis. ”Luulin vain… kun olet rohkelikko…” Sen sanottuaan hänen sanansa hukkuivat huudonmetakkaan, joka kantautui marmoriportaiden yläpäästä kun joukko rohkelikkoja hyppeli portaat alas laulaen voittolaulujaan. He molemmat seurasivat joukon menoa suureen saliin, jolloin Lily pisti merkille, ettei heidän seassa ollut James Potteria tai Sirius Mustaa.
”Kuule, minä partioin tämän illan yksin”, Lily aloitti samalla kun hänen mieleensä oli juolahtanut eräs syyhyttävä ajatus. ”Tämä on vastoin sääntöjä, mutta olisi hauskaa jos voisit tulla minun kanssani.”
Severus irrotti katseensa rohkelikkolaumasta ja siirsi sen Lilyyn. Hän ei peitellyt omaa hämmästyneisyyttään edes siksi, että tyttö saattaisi sittenkin perua ideansa ja pyytää jotakuta toista. Hän oli nimittäin tällä kertaa aidosti utelias tietämään, miten sellainen oppilas kuin Lily tahtoi niiden lukuisien vuosien jälkeen toimia niin kuin kelmit.
”Miksi Lupin ei partioi tänään?” Severus kysyi kun sai puhekykynsä vihdoin takaisin.
”Hän on kipeä”, Lily sanoi välittämättä lainkaan Severuksen epäluuloisista katseista. ”Miten me jäisimme muka kiinni? Dumbledore luottaa valvojaoppilaisiin täysin, hän ei saa ikinä tietää.”
”Sen takia sinä alatkin huolestuttaa minua”, Severus mutisi kulmat kurtussa. ”Ja muistutat etäisesti joitakin, jotka hiippailevat käytävillä ja – ”
”Uskallakin sanoa”, Lily aloitti varoittavaan sävyyn, ”että toimin samalla tavalla kuin kelmit.”
”No, siihen suuntaan sinä olet menossa”, Severus sanoi ilkeästi ja istui portaille murjottamaan.
Lily huokaisi syvään ja istuutui ystävänsä viereen. Hän tarkasteli Severuksen kalpeita kasvoja ja yritti nähdä hänen mustien silmien läpi, mitä tämä ajatteli.
”Kuinka suloista”, Lily sanoi viimein ja katseli edelleen Severusta, vaikka tämä puolestaan oli siirtänyt katseensa Tylypahkan pääoviin. ”Sinä alat sittenkin välittää säännöistä.”
Severus tuhahti eikä suostunut vieläkään katsomaan Lilyä. Nyt tyttö nojautui lähemmäs ystäväänsä ja kuiskasi niin anelevasti kuin ikinä osasi:
”Tulisit nyt… Tähtitorni ei ole yhtään niin jännä paikka, jos olen siellä yksin. Ole kiltti…”
”Kummallista”, Severus puuskahti hampaidensa välistä, ”että sinä ihan totta haluat tehdä tämän.”
”Niin onkin”, Lily sanoi hymyillen. ”Mutta siihen ei tule enää tilaisuutta jatkossa. Suostuisit nyt. Siitä voisi tulla hupaisaa.”
Severus näytti hetken siltä, että hän olisi tahtonut pistää lujaa vastaan, mutta rentoutui sitten ja kohtasi mustilla silmillään Lilyn smaragdinvihreät.
”Tavataan rohkelikkojen tornissa kymmeneltä”, hän mutisi suupielestään, suoristautui ja katosi suureen saliin. Lily oli kuulevinaan, että joku huusi melun seasta Severukselle jotain ilkeää, mutta hänen ajatuksensa karkailivat vähän väliä toisaalle. Hymy hiipi Lilyn huulille kun hän lipui Severuksen vanavedessä suureen saliin ja istahti Rohkelikon tupapöydän ääreen vilkaisten syrjäkarein sitä pöytää, jossa poika kumppaneineen istui.
Myöhemmin illalla Lily suorastaan hämmästyi nähdessään Severuksen seisovan kuuliaisena Rohkelikkotornissa. Hän oli epäillyt, että Severus ei sittenkään tulisi, ja tekisi sitä vastoin heidän liemiprojektiaan professori Kunusarviota varten, mutta hän oli onnekseen erehtynyt. Severus seisoi vain parin tuuman päässä Lilystä ja ei kiinnittänyt huomiota tyttöön, joka asteli hänen taakseen ääneti ja sanoi sitten iloisesti:
”Sinä tulit!”
Severus, joka vavahti ilmeisen yllättyneenä Lilyn hiippailusta, käännähti sukkelasti tyttöön päin.
”Sain sellaisen käsityksen, ettei minulla ollut vaihtoehtoja”, hän sanoi kalskeasti, kun he kapusivat portaita alakertaan. Lily vilkuili vuoronperään molempiin suuntiin käytävällä ja johdatti heidät sitten neljänteen kerrokseen.
”Minne me itse asiassa mennään?” Severus kysyi kun Lily jätti myös neljännen kerroksen partioimatta ja suuntasi portaissa yhä ylemmäs.
”Tähtitorniin tietysti”, Lily sanoi kuin se olisi ollut päivänselvä juttu. ”Oletko muka ikinä nähnyt tähtitornia öisin?”
Severuksen olisi tehnyt mieli vastata toisin, mutta hän päätti turvautua valheeseen: ”En.” Lily hymyili sille ja tarttui hänen kädestään kiinni vetäen heitä yhä ylemmäs torniin vieviä portaita. He kiersivät rappuja niin kauan, kunnes molempien päässä pyöri ja huimasi, ja pian he saapuivat syksyiseen ulkoilmaan korkealle torniin ja tarkistivat vain vaivoin, ettei kukaan ollut seurannut heitä. Hetken Lily oli ollut varma, että oli kuullut alhaalta puhetta, mutta oletti olevansa niin väsynyt että kuuli luultavasti omiaan. Myös Severuksen levollinen katse Tylypahkan tiluksilla kieli, ettei hänkään ollut kuullut mitään.
”Mitä pidät? Milloinkahan me oltiin viimeksi täällä kahdestaan?” Lily mietti ääneen ja seurasi Severusta muurin reunustalle, jossa poika istui yhtä huolettomasti kuin joskus kauan aikaa sitten kun Lily oli arvellut hänen tippuvan.
”Siitä on ikuisuus.” Severuksen ääni oli matala eikä siitä voinut aistia minkäänlaisia tunteita. Hän aukaisi jo kerran suunsa uudestaan, sulki sen taas ja pudisti päätään. Lily ei tiennyt miksi, mutta hänen suunsa vääntyi väkisinkin huvittuneeseen hymyyn.
Hän ei tiennyt, miksi oikeastaan tunsi sillä tavoin ollessaan Severuksen kanssa yhdessä. Niin vain oli aina ollut. Severuksella oli outo tapa katsoa ihmisiä ja tehdä Lily iloiseksi kun sitä vähiten edes yritti. Hänessä oli jotain, mitä kukaan muu ei oikeastaan pintaa syvemmältä viitsinyt nähdä tai etsiä. Severus oli sillä omalla erikoisella tavallaan kovin suloinen.
”Mitä sinä oikeastaan olet puuhaillut?” Lily kysyi sitten kun kumpikaan ei ollut puhunut hetkeen mitään.
”En mitään merkittävää”, Severus sanoi välttelevästi.
”Susan ja Karen sanoivat nähneesi sinua Tylyahossa”, Lily sanoi.
Severus päästi suustaan äänen, joka ilmaisi hänen ärtyneisyytensä.
”Ihan niin kuin ennen. Typerä siskosi oli kova urkkimaan meidän juttujamme”, Severus sanoi halveksuvasti.
”Ei Petunia ole typerä!” Lily kivahti äänessään rohtu paheksuntaa. Kun Severus ei puolestaan kyennyt tähän vastaamaan rehellisesti, hän päätti pysyä vaiti. Hän raapi kynsillään muurin kivipintaa ja yritti olla kohtaamatta Lilyn katsetta. Hänen olisi pitänyt olla iloinen Lilyn seurassa, mutta jostain syystä Severuksen olo ei olisi voinut olla kurjempi. Hän oli niin kovasti yrittänyt sinä päivänä olla törmäämättä Lilyyn, mutta se kaikki oli tapahtunut – ja vieläpä kirjaimellisesti.
”Mitä sinä itse teit Tylyahossa sitten?” Severus kysyi kun tajusi, ettei Lily aikonut sanoa enää mitään.
”Minä… Tarvitsin makeaa Hunajaherttuasta”, Lily sanoi mutta oli tällä kertaa se, joka vältteli katsekontaktia.
Severus hymyili vinosti. Hän ei tainnut olla ainoa, jolla oli salaisuuksia.
”Me näimme Luciusta.”
Lily repi katseensa irti tähtitornin kivilattiasta ja nosti sen Severukseen. Hänen smaragdinvihreät silmänsä olivat hämmästyksestä pyöreät – ei, sittenkin huolesta, Severus pystyi aistimaan sen unissaankin siitä tavasta, jolla Lily häntä katsoi. Suu rakosellaan hänen vähintään yhtä punaiset huulet kuin tukkakin olivat muodostuneet yllättyneen ilmeen kun he hetken aikaa tyytyivät vain tuijottamaan toisiaan.
”Malfoyta?” Lily toisti, vaikka hän oli kyllä kuullut ja tiennytkin – kiitos Susanin ja Karenin. ”Mutta Sev, etkö sinä tiedä?” Hän huolestui kun poika näytti niin huolettomalta puhuessaan Luciuksesta siihen sävyyn.
”Tiedä mitä?” Severus kysyi välinpitämättömästi.
”Lucius on liittynyt Voldemortin armeijaan – ”
”Älä sano sitä nimeä!” Severus karjaisi ja siinä samassa hänen tyyneytensä oli tiessään. Hän oli loikannut muurilta jaloilleen ja sitä vastoin, että olisi katsonut uhkaavasti Lilyn kasvoihin ja seissyt tämän edessä varoittavana, Severus vajosi käsivarsiensa uumeniin ja peitti kasvonsa tytön nähtäviltä.
”Miksi?” Lily kysyi varovasti.
”Koska et saa.” Severus ei osannut selittää sitä paremmin. Mitä hän olisi Lilylle sanonut? Lucius oli vallan mainiosti tehnyt heille selväksi, että nimen sai sanoa vain peloton velho, ei sellainen noita kuin…
Kuin Lily, Severus ajatteli surkeana mielessään. Hän yritti olla kovasti miettimättä, mitä Lucius oli puhunut jästisyntyisistä, hän yritti olla näyttämättä siltä kuin se olisi tehnyt häneen suurenkin vaikutuksen. Ehkä juuri sen takia Severus ei voinut antaa Lilyn lausua sitä nimeä. Hän oli liian hyvä sanomaan sitä.
”Kyllä minä tiesin, että Lucius on liittynyt kuolonsyöjiin”, Severus sanoi hetken päästä.
Lilyn pupillit laajenivat hämmästyksestä. ”Kuolonsyöjiin? Siksikö heitä kutsutaan?”
”Niin.”
Nyt kun hän oli viimein kertonut sen, mikä Severusta oli koko sen päivän kaivertanut mielessään, hän oli aikeissa kysyä Lilyltä mitä sitten hän oli oikeastaan tehnyt Tylyahossa, mutta Severus unohti sen pian. Hänen katseensa oli kiinnittynyt sormien raosta Tylypahkan pihamaalle, jossa hän aisti liikettä. Hän kohotti siis oitis katseensa käsien lomasta ja siristi silmiään aivan niin kuin hänen toisella puolellaan Lilykin oli tehnyt.
”Näetkö?” Lily kuiskasi. ”Pitäisiköhän meidän mennä takaisin -?”
”Millainen valvojaoppilas sinä oikein olet…” Severus mutisi suupielestään ja nappasi tähtitornin kaukoputken suunnaten sen sinne suuntaan, jossa tummat hahmot häälyivät.
”Mitä?” Lily kysyi hetken kuluttua kun Severus oli tähystänyt kaukoputkella pihamaalle muttei sanonut mitään. ”Kuka siellä on?”
Pian Severus oli havainnut kaukoputkellaan liikkujat, ja vaikka hän olikin ollut täydellisen varma kelmien hiippailusta öiseen aikaan, hän joutui nyt myöntämään mielessä erehtyneensä vain hivenen. Tästä huolimatta Severus onnistui ivallisena tyrkkäämään kaukoputken Lilyn kouraan. Kun Lily oli ilmeisesti myös löytänyt tummat hahmot pihamaalla, hänen suunsa loksahti auki ja hän erkani kaukoputkesta.
”Remus?” hän kuiskasi eikä peitellyt lainkaan hämmästyneisyyttään, vaikka huomasi Severuksen virneen leviävän silminnähden.
”Kiinni jäi”, Severus sanoi lipevästi. ”Aivan kuten olen sanonut. Eiväthän he muut olleet mukana, mutta... Nyt sinä näet sen itse.”
”Mutta Sev, siellä on myös matami Pomfrey!” Lily sihahti. ”Ehkä hän hourailee kuumeessaan ja tarvitsee raitista ilmaa…” Hän suunnisti kaukoputken takaisin vasempaan silmäänsä ja kohdisti sen uudestaan kahteen hahmoon. ”He menevät toiseen suuntaan, jonnekin Tällipajun lähettyville kai… En käsitä…”
”Minäpä selitän sinulle”, Severus sanoi virnuillen ja nappasi kaukoputken pois Lilyn ulottuvilta. ”Tätä he ovat tehneet kaiken aikaa – Potter ja kumppanit. En ihmettelisi, vaikka ne väijyisivät odottamassa Lupinia linnan toisella puolella.”
”Ja matami Pomfrey katsoo sitä kaikkea läpi sormien?” Lily kysyi epäluuloisena kulmat koholla. ”Tuo on niin kauhean kaukaa haettua. Eikö olisi todennäköisempää, että Lupin on todella kipeä eikä tässä ole kyse Potterista?”
Mutta Severus näytti siltä kuin ei olisi lainkaan kuullut hänen äskeisiä sanojaan.
”Potter ja Musta… He ilmestyvät paikkoihin yllättäen ja katoavat oudosti… Siinä on jotain outoa”, Severus mumisi poissaolevana. ”Minun täytyy tietää mitä he suunnittelevat, sitten ehkä kaikki ymmärtää, että he eivät ole – ”
”Sinun
täytyy?” Lily toisti kulmat koholla. ”Sev, anna olla, jooko? Mennään takaisin nukkumaan, me molemmat olemme väsyneitä ja – ” Mutta ennen kuin Lily ehti jatkaa lausettaan loppuun, Severus oli kadonnut ajatuksineen alas tähtitornin portaita ja jättänyt hänet muurin vierelle. Sen pienen hetken kun he olivat olleet kahdestaan Severuksen kanssa, Lilyä ei ollut paleltanut seistä syksyn koleassa yössä, mutta kun poika oli pian juossut tiehensä, hän muisti jälleen miten kylmä ulkona oli.