Nabi.:kiitti. Ja on Sher vähän outo. Kuuluu asiaan.
Lyn: kiva kun tulit taas kommentoimaan. Tanya ja kumppanit. Jees. Kyllä hekin pian tulevat mukaan kuvioihin.
Annabelle:kiitos. Mutta hei, minä pistän nytkin jatkoa todella nopeasti. Kun kuitenkin muistetaan, että minä olen minä (=hidas)
Idiela Cullen: Kiitos.
Suklaamurunen: kiitos.
11. Totuutta vai tehtävää
1946, Alaska, USA
Me olimme jotakuinkin kotiutuneet tänne jäämaahan. Emmett, Rose, minä ja Edward olimme kaikki olleet sitä mieltä, että tällä kertaa lukio saisi jäädä sikseen, joten täkäläiset luulivat meidän käyvän jotain sisäoppilaitosta. Toimiva vale. Se vain rajoitti liikkumista aika paljon, emme voineet mennä ihmisten ilmoille kun meidän luultiin olevan Kanadan puolella opiskelemassa.
”Tylsää”, minä valitin. ”Tylsää, tylsää, tylsää.”
Rosalie vilkaisi minua vihaisesti Emmetin sylistä. Me emme enää varsinaisesti olleet riidoissa, Rosy kiukutteli muuten vain. Kai häntä harmitti kun keskeytin heidän iki-ihanan suudelmansa, mutta minä nyt en vaan sattumalta pitänyt toisten nuoleskelun katselemista maailman parhaimpana viihteenä.
”Tehdään jotain kivaa”, minä jatkoin marisemista. ”Lähdetään vaikka kaupungille.” Lähin kaupunki, Wasilla oli vain muutaman kilometrin päässä ja sinne me emme voineet mennä, koska ihmiset alkaisivat ihmetellä. Toinen kaupunki Palmer oli kuitenkin mahdollisuus. Ihan kiva kalastajakylä sinänsä, mutta me emme melkein koskaan käyneet siellä. Lojuimme vain kotona päivät pitkät. Tylsää.
Emmett näytti innostuvan ideastani. ”Kaupungille? Mitä sanot Rose, lähdetäänkö?”
Rosalie näytti aika vastahakoiselta, mutta nyökkäsi silti. ”Kai se käy. Tarvitsen uudet kengät.” Hän käänsi katseensa portaikkoon, joka vei yläkertaan. ”Tuletko sinäkin Edward?”
Edward ilmestyi portaiden yläpäähän. ”Taidan tulla.”
Minä olin vähän hämmästynyt. Eikö Edward aikonutkaan istua taas yhtä päivää pianonsa ääressä soittamassa? Aikoiko hän itse asiassa tulla ulos huoneestaan?
Edward huokaisi. ”Kyllä Sher, ajattelin niin. Mutta tietenkin vain siinä tapauksessa, ettei sinulla ole mitään sitä vastaan.”
”Ulos aivoistani”, minä kivahdin.
Edward pyöritteli silmiään ärsyttävän näköisenä. ”Minä ajan”, hän ilmoitti.
Palmerissa oli kaunista. Kerrankin maassa ei ollut lunta. Rosalie oli saanut kenkänsä ostetuksi ja istuimme nyt kuraisen rantatien varressa katselemassa satamassa olevia laivoja.
”Minneköhän tuo on menossa”, minä ajattelin ääneen ja osoitin suurta höyrylaivaa, joka oli parhaillaan irtoamassa laiturista. Minä olisin halunnut tuollaisen laivan mukaan joskus. Katsomaan vähän muitakin paikkoja kuin tylsän harmaata Amerikkaa. Olisi ihanaa päästä takaisin Portugalin lämpöön ja katsomaan Euroopassa olevia miljoonakaupunkeja, jotka olivat täynnä elämää.
”Neuvostoliittoon luultavasti”, Edward veikkasi. ”Rahtilaivoilla lähetetään sinne paljon metalleja. Siellä tarvitaan niitä.”
”Kommunistimaat ovat niin heikkoja”, Rosalie sanoi.
Kommunistimaat? Ketä kiinnosti? Politiikka oli suoraan sanottuna syvältä. Vaihdoin puheenaihetta. ”Jos te pääsisitte mihin tahansa paikkaan maailmassa, niin minne menisitte?” minä kysyin.
Rosalie irvisti. ”Mikä ajatusleikki tämä on? Ihan turhaa.”
Eikä ollut turhaa. Minua kiinnosti tietää. ”Älä sössötä Rosy, vaan vastaa”, minä napautin.
Rosalien ei tarvinnut kauaa miettiä. ”Pariisiin. Siellä on vaatekauppoja, kehittynyttä teollisuutta, Eiffel-torni…”
Vau, miksi minä en ollut yllättynyt? Tietysti Rosalie halusi Pariisiin. Pariisi oli kuulemma rakkauden kaupunki. Jatkoin seuraavaan. ”Entä sinä Emmett?”
”Minä menisin Rosalien mukaan Pariisiin”, Emmett virnisti. ”Hienoja hotelleja, joissa on isoja sänkyjä, joissa minä ja Rose voisimme…”
Rosalie tönäisi häntä väkivaltaisesti. ”Hiljaa mies”, hän komensi. ”Puhut asiattomia.”
Väänsin kasvoilleni kitkerän hymyn. Minä en halunnut katsoa Rosea ja Emmetiä yhdessä. He olivat sietämättömän rakastuneita ja onnellisia. Miksen minä ollut voinut saada sitä, mitä heillä oli? Elämä oli epäreilua.
Käänsin katseeni Edwardiin. Häntä tuskin kiinnostaisivat isot sängyt tai vaatekaupat.
Edward tuijotti merelle mietteliäänä. ”Minä olen aina halunnut käydä Saksassa”, hän myönsi. ”Mutta ottaisin kyllä vastaan matkan myös Islantiin.”
Suuni loksahti auki. ”Mitä? Sehän on melkein yhtä pohjoisessa kuin tämä.” Uskomatonta. Kuka tyhmä muka haluaisi ikuiseen kylmyyteen, kun tarjolla oli myös kuumaa ja aurinkoista? ”Teillä on kaikilla ihan tyhmät toiveet”, minä pihahdin. Pomppasin pystyyn kivituolilta. ”Täällä on kylmä. Mennään tuonne vastapäiseen kahvilaan.”
Sisarukseni suostuivat mukisematta ja kävelimme rauhallisesti tien yli kahvilan ovelle. Siinä oli joukko paikallisia nuoria, jotka tukkivat oviaukon törkeästi.
”Anteeksi, pääsemmekö tästä?” Emmett kysyi tummahiuksiselta tytöltä hurmaavasti hymyillen.
Koko teiniporukka kääntyi katsomaan meitä. Emmetin vaikutus itse tyttöön oli yököttävä. Hän heilautti hiuksensa taakse ja räpytteli silmiään omasta mielestään kai kauniisti. ”Olen pahoillani”, hän sanoi käytännössä kehräten. Hän ojensi kätensä Emmetille. ”Minä olen Ira Beek.”
Rosalie sihisi hiljaa. Yllätys, yllätys hän ei pitänyt tytöstä. Jos minä olisin ollut Rose, niin en olisi ollut huolissani. Alaskalaiset olivat liian tyhmiä hurmaamaan ketään.
Emmett kätteli tyttöä huvittuneena. ”Emmett Cullen. Pääsemmekö nyt ohi?”
”Ai, tietenkin”, Ira sanoi, muttei tehnyt elettäkään liikahtaakseen. ”En ole nähnyt teitä täällä ennen. Oletteko käymässä täällä vai…?”
”Olemme”, Emmett sanoi. ”Tässä ovat veljeni Edward, siskoni Sherry ja tyttöystäväni Rosalie.”
Ira näki nyt Rosalien ensimmäistä kertaa ja hymy valahti pois hänen kasvoiltaan. Tyttö taisi tajuta aika nopeasti, että hänellä ei ollut Emmetin suhteen mitään mahdollisuuksia, sillä hän kääntyi suoraa Edwardin puoleen. ”Hei”, hän kujersi.
”Hei”, Edward vastasi jokseenkin jähmeästi. Minä hymyilin viekkaasti. Jos tuo Ira Beek saisi Edwardin lämpenemään niin ostaisin hänelle mitalin.
Toinen tyttö astui eturintamaan Iran vierelle ja kätteli hänkin Edwardia. ”Terve, minä olen Katre Sold. Hei kuulkaa, jos aiotte olla kaupungissa vielä illallakin, niin tulkaa ihmeessä meille. Siellä on tänä iltana tosi kivat bileet.”
Silmäni syttyivät. Minä rakastin juhlia. ”Kotibileet vai? Onko teidän vanhemmat kotona.”
Katre nauroi. ”Eivät. Tuletteko?”
Nyökkäsin. Vihdoinkin jotain hauskaa. ”No taatusti. Saadaanko me osoite?”
Katre veti taskustaan kynän ja paperilappusen ja raapusti sille osoitteen. ”Tässä”, hän sanoi ja ojensi lapun minulle. ”Nähdään kello kahdeksalta.”
Minä nappasin lapun ja hymyilin iloisesti Katrelle samalla kun Edward työnsi minua kahvilan ovia kohti.
Sisällä puhkesi meteli. Tai no, meteli ja meteli. Sisarukseni puhuivat niin hiljaa, ettei kukaan ihminen voinut kuulla häntä.
”Mitä hittoa sinä oikein teet?” Edward murisi.
”Oletko sinä ihan tyhmä?” Rosalie sähähti.
Emmett katsoi minua ihmetellen. ”Etkai sinä ollut tosissasi?”
Emmetin kysymys oli asiallisin, joten vastasin vain siihen. ”Tietty olin. Minä en ole ollut ikuisuuksiin muualla kuin kotona. Mikä teidän ongelmanne oikeni on, ettekö osaa pitää yhtään hauskaa?”
”Kaikkien käsitys hauskuudesta ei ole nuorten kotibileet, jonne naapurit soittavat takuuvarmasti poliisit”, Edward huomautti kyynisesti.
Kohautin olkapäitäni. Edward oli tyhmä. ”Ainahan me voimme liueta tiehemme, jos kytät sattuisivat tulemaa.”
”Sinulla ei kanssa liiku mitään päässä”, Edward huokaisi.
Jestas, mikä heitä vaivasi? Edward oli kyllä normaalistikin mäntti, mutta nyt hän oli oikein super mäntti. ”Miksi ei?” minä kysyi. ”Siellä ei ole meille mitään vaaraa ja bileet ovat taatusti kivat.”
Rosalie, Emmett ja Edward eivät keksineet tarpeeksi hyviä perusteluja sille, miksi meidän ei kannattaisi mennä bileisiin, joten kahdeksan aikaan illalla seisoimme Katren kartanon edessä kolkuttamassa oveen.
Katre tuli avaamaan. ”Te tulitte”, hän huudahti iloisena. ”Käykää sisään.”
Me astelimme Katren perässä sisälle Siellä hovimestari, jonka nimilapussa luki Sebastian, oli valmiina ottamaan takkimme. Miksi meillä ei ollut palvelijoita?
Päästyämme eroon päällysvaatteistamme menimme seuraavista kaksoisovista sisään ja saavuimme suureen halliin.
Koko huone oli täynnä ihmisiä. Keskelle lattiaa oli raivattu avoin tila, jolla pyörähteli tanssimassa lukuisia pareja kovalla soivan musiikin tahtiin. Seinällä oli kangas, jossa pyöri Romeo ja Julia. Ihan niin kuin elokuvateatterissa. Minä halusin samanlaisen.
Nauroin ääneen. Siitä oli pitkä aika, kun viimeksi olin saanut maistaa kunnon juhlat. Meidän pitäisi tehdä tälläistä useammin.
Emmett virnisti Rosalielle ja ojensi kätensä kumartaen. ”Saanko luvan, oi kaunis Juliani?”
”En minä ole Julia”, Rosalie sanoi ja antoi Emmetin johdattaa hänet tanssilattialle.
Minä ja Edward löysimme sohvan ja valtasimme sen nopeasti. Edward ei näyttänyt oikein tyytyväiseltä. ”Tämä on älytöntä”, hän mutisi.
Minä koetin olla välittämättä hänestä ja tähyilin tarjoilupöydän suuntaan. ”Tällaisissa juhlissa juomat ovat tärkeimpiä”, minä huomautin pettyneenä. ”Ja me emme voi ottaa niitä. Inhottavaa.”
Edward ei ehtinyt vastata, sillä Ira Beek ilmestyi tyhjästä meidän eteemme. ”Hei Edward”, hän kihersi. ”Lähdetkö tanssimaan?”
Edward pahoitteli ja kieltäytyi kohteliaasti. Idiootti. Hän ei todellakaan osannut pitää hauskaa.
”Miksi sinä et mennyt”, minä kysyin Iran häivyttyä loukkaantuneen näköisenä. ”Hän on varmaan ihan hyvä tanssia.”
Edward irvisti. ”Tuo tyttö on kamala kana.”
Pah. Ihan kuin täällä siitä olisi kyse. Ira oli ehkä tyhmä, mutta ihan nätti. Edward ei osannut tarttua tilaisuuteen. Aikoiko hän istua koko juhlien ajan koristeena sohvalla?
”Minä en muistaakseni halunnut tänne”, Edward huomautti.
”Et olisi sitten tullut!”
”Kuka sinun perääsi sitten katsoisi.”
Minä inhosin tuota isovelisyndroomaa, jonka Edward ja Emmett joskus saivat. Osasin kyllä pitää huolen itsestäni. Olin vastaamassa Edwardille jotain napakasti, mutta samassa tunsin koputuksen olkapäälläni.
Vieressäni seisoi joku angloamerikkalaisen näköinen poika. Minä tuijotin häntä kysyvästi.
Poika hymyili. ”Tuletko tanssimaan?” hän kysyi.
Tietenkin minä suostuin. Pojan vetäessä minut väkijoukkoon katsoin taakseni ja näin Edwardin muodostavan suullaan sanat ’älä tee mitään typerää’.
Että minä vihasin häntä.
En muistanut, koska minulla olisi viimeksi ollut niin hauskaa. Tanssin varmaan kymmenen eri pojan kanssa, enkä uhrannut ajatustakaan sisaruksilleni. Vasta kun suurin osa vieraista oli jo lähtenyt, Katre keskeytti minun ja Rick nimisen pojan tanssin.
”Rick, Sherry, tulkaa tänne!” hän huusi huoneen toiselta puolelta. ”Nyt alkaa todellinen hauskuus!”
Katren ympärille oli kerääntynyt kuuden ihmisen joukko. Edward, Emmett ja Rosaliekin olivat siellä, tuijottaen epäluuloisesti kättä, jota Katre heilutteli innoissaan.
”Mitä nyt?” Rick kysyi.
”Nyt”, Katre sanoi dramaattisesti. ”Me palaamme totuutta vai tehtävää.”
Yökkäsin. Minä en ollut koskaan tykännyt tästä pelistä. Siinä joutui aina tekemään kaikkea inhottavaa ja ihmiset aina antoivat minulle kamalimmat tehtävät.
Vilkaisin sisaruksiani anovasti. Nyt voisin vaikka lähteäkin kotiin. Emmetin kasvoilla oli kuitenkin sellainen virne, etten uskonut meidän pääsevän pois vielä vähään aikaan. Istuin huokaisten Rickin viereen lattialle.
Katri esitteli nopeasti meidät kaikki toisillemme. Paikalla olivat Ira, Rick, Katre, minä, Emmett, Rose, Edward, Thomas ja Sofie. Sitten Katre sanoi: ”Minä saan kysyä ensimmäisenä. Ira, totuus vai tehtävä?”
Ira vilkaisi meitä muita empien. ”Totuus”, hän päätti lopulta.
Katre hymyili voitonriemuisesti. ”Silloin kun olimme Thomasilla, niin etkö se ollutkin sinä, joka tunki sen kissan kylpyammeeseen?”
Ira vilkaisi Thomasia syyllisen näköisenä ja nyökkäsi vaisusti.
Reaktio oli välitön. Rick, Katre ja Sofie purskahtivat nauruun ja Thomas pomppasi pystyyn ja alkoi huutaa Iralle kurkku suorana. Minulla ei ollut hajuakaan, mistä oli kyse, mutta asiasta oli ilmeisesti aikoinaan noussut aika iso meteli.
Lopulta Thomas otti Iran vuolaat anteeksipyynnöt vastaan ja istui alas happaman näköisenä Ira huokaisi. ”Okei… Hmm… Edward? Totuus vai tehtävä?”
Edward havahtui ja vastasi enempiä ajattelematta: ”Tehtävä.”
Huomasin Katren viittovan Iralle innokkaasti. Osoittavan ensin Edwardia ja sitten omia huuliaan.
”Hyvä on Katre”, Ira huokaisi. ”Edward, suutele Katrea.”
Minä kikatin ääneen. Oliko Edward koskaan suudellut yhtäkään tyttöä? Tämä oli koomista. Edward näytti ihan joltain murhaan tuomitulta vangilta kumartuessaan painamaan nopean suukon Katren huulille. Katre näytti olevan ekstaasissa. Lopetettuaan Edward irvisti. ”Minä valitsen Sofien. Totuus vai tehtävä?”
”Tehtävä”, Sofie sanoi heti.
”Mene Sebastianin luo esittäen humalaista ja kysy, voiko hän lainata viinikellarin avaimia”, Edward käski kyllästyneenä.
Vau. Hän tosiaan osasi pelata tätä peliä. Missäköhän hän senkin oli oppinut? Ihmiselämässään Edward oli ollut täydellinen nössö. Ja totuus ja tehtävä oli varmasti raamatun mukaan syntiä.
Edward mulkaisi minua nopeasti ja katsoi sitten Sofieta odottavasti.
Sofie haukkoi henkeään. ”Et voi olla tosissasi!”
”Kyllä minä olen.”
Sofie vilkaisi Katrea anovasti. ”Teidän vanhemmat eivät päästä minua enää ikinä teille, jos he kuulevat tästä.”
Katre nauroi. ”Minä pelottelen Sebastianin hiljaiseksi, älä huoli.”
Sofie yritti vielä hetken löytää jonkun pakokeinon, mutta hyppeli sitten huokaisten portaat ylös palvelusväen huoneille. Me muut piilouduimme kulman taakse katsomaan kun hän koputti ensimmäiseen oveen kovasti.
Sebastian, Katren vanhempien hovimestari tuli avaamaan. Hänellä oli yövaatteet päällä ja viikset roikkuivat väsyneesti alaspäin. Mies oli selvästi ollut nukkumassa. ”Mikä hätänä Sofie-neiti?” hän kysyi äreänä.
”Hei Sebashtian”, Sofie mongersi paikallaan huojuen. ”Meilthä loppuivath juotavath… shaanko khellarin avaimeth?”
Pah, tyttö ei taatusti ollut ikinä ollut humalassa. Hän ei kuulostanut yhtään aidolta.
Sebastian tuijotti Sofieta epäuskoisesti. ”Neiti hyvä, tämä on pöyristyttävää. Olette tässä talossa vieraana ja teillä on otsaa tulla pyytämään alkoholia.”
”Nhiin…” Sofie sanoi ja lähti huojumaan poispäin kuin mikäkin vanhus. ”Antheeksi.”
Sebastian pudisteli päätään ja sulki oven. Katre ja Ira puhkesivat äänettömään nauruun. Syytä e älynnyt, sillä minusta Sofien esitys ei ollut todellakaan ollut mitenkään hauska. Säälittävä ennemminkin.
Sofie tuli luoksemme kasvot hehkuvan punaisin. ”Katre, teidän vanhemmat tappavat minut.”
Katre kohautti olkiaan. ”Kyllä sinä selviät. Kenet otat?”
Sofie valitsi Emmetin. ”Totuus vai tehtävä?”
Kappas vaan Emmett näytti innostuneelta. ”Minä otan aina tehtävän. Halua, mitä ikinä haluat, niin minä teen sen.”
Sofie virnisti. ”Hyvä. Minä haluan, että sinä juot koko pullon viinaa”, hän sanoi.
Emmetin ilme oli näkemisen arvoinen. Sofie tietenkin halusi vain, että Emmett tulisi humalaan. Hän ei tietenkään voinut millään arvata oikeaa syytä Emmetin järkytykseen. Nimittäin sitä, että vampyyrin suussa alkoholi maistui ihan hiton pahalta.
Minä en olisi suostunut. Olisin käskenyt likan painua helvettiin tai keksimään paremman tehtävän. Emmett taisi kuitenkin pitää sääntöjä arvossa ja nyökkäsi nielaisten.
Katre kiikutti Emmetille ison pullon vahvaa viinaa anteeksipyytävästi hymyillen. ”Älä oksenna”, hän varoitti ja katsoi Emmetin inhoavaa ilmettä kiinnostuneena. ”Anna mennä.”
Minä tunsin pienoista vahingoniloa nähdessäni Emmetin kärsimyksen. Mitäs ei ollut suostunut häipymään, ennen kuin tämä peli alkoi. Oma syynsä. Nyt hänen olisi pakko kieltäytyä.
Emmett nosti pullon huulilleen ja ällistyksekseni tosiaan joi sen tyhjäksi pysähtymättä kertaakaan vetämään henkeä. Lopetettuaan hän irvisti ja ravisti päätään. ”Hyvä on. Sherry, totuus vai tehtävä?”
Miksi minä? Minä vihasin tätä peliä. Ja vihasin Emmetiä. Ja koko maailmaa. Valitsin helpomman vaihtoehdon. ”Totuus.”
”Kuinka monen pojan kanssa olet nukkunut samassa sängyssä?”
Minä vilkaisin häntä moittivasti. Emmett tiesi, että lista oli pitkä. Aloin miettiä. Marcos tuli tietenkin ensimmäisenä mieleen. Sitten oli Peter Macmil ja Simon Brooklyn ja Walter Carlsson ja Rico La Verda ja… tajusin, etten muistanut loppujen nimiä. Olinko joskus ollut Patin kanssa? Olin varmaan. Entä Marcosin parhaan kaverin Casin? Joo, olin, humalassa. Sitten oli vielä ainakin Necedahin Tom... ja luultavasti lukuisia muita. Pudistin päätäni Emmetille. ”En minä osaa laskea.”
Emmett kohotti kulmiaan. ”Niin monta vai?”
Löin häntä. ”Sanotaan vaikka, että heitä oli kolme. Katre, totuus vai tehtävä?”
Katre ei ehtinyt vastata kun kuulimme ulko-oven käyvän. Katre piiloutui Sofien selän taakse. ”Voi ei”, hän kuiskasi. ”Minun vanhempani. Heidän piti tulla vasta huomenna. Häipykää äkkiä keittiön ovesta.”
Hitto, tyttö oli sanonut, etteivät hänen vanhempansa olleet kotona. Valehtelija!
Juoksimme varjoja pitkin keittiöön, kuin mitkäkin varkaat. Minä irvistin. Katre oli aika surkimus, kun ei saanut edes pidettyä vanhempiaan poissa kotoa. Hän oli varmaan suunnitellut tämän, ettei joutuisi valitsemaan nolon totuuden ja tappavan tehtävän väliltä. Kostaisin tämän vielä.
Saapuessamme keittiön ovelle salista kuului kova karjahdus.
”KATRE! MITÄ TÄÄLLÄ ON TAPAHTUNUT?” joku huusi.
Me häivyimme hyvän sään aikana.
A/N: Tiedättekö mistä tykkäisin? Kommentista!