mmary: ihanan kauan olet jaksanut lukea tätä
kiitos kommentista.
ppuhpallura: Culleneistä kuullaan vielä
särkyvä kynä: haha, kyllä tästä varmaan moitittavaakin keksisi. Mutta kiva, että tykkäsit.
jennumiu: kiva kun jaksoit kommentoida. Olihan se varmaan aika shokki saada tietää, että kaikki tutut ihmiset ovat poissa.
Katsu:kiitos
Twaikkari: Joo olihan tuo virhe. Itekin tykkäsin Carolinesta aika paljon, vaikka en hahmoa varsinaisesti ehtinytkään suunnitella. Keith taas on juuri tuollainen, se saattaa hyvinkin rakastaa Sherryä, mutta se ei tarkoita, että Keith välittäisi tippaakaan siitä, mitä Sherryn perheelle tapahtuu. Ja loppu tosiaan häämöttää, toivottavasti päästään joskus sinne asti.
A/N: Huoooh, saimpas viimeinkin kirjoitettua tämän seuraavan osan. Syitä viivästymiseen on parikin, mutta tärkeintä kai on, että pystyin viimeinkin pakottamaan itseni kirjoittamaan sen loppuun. Lähinnä jatko valmistui kommenttienne yllyttämänä
Mutta hei, seuraava luku on tämä fikin pisin, wordillä sitä tuli melkein kaksitoista sivua. Loppupuolella laatu tosin on mitä on, mutta nauttikaa!
55. Santosin perhe
1999, New York, USA
”Tämä on naurettavaa”, Keith murahti suupielestään samalla kun änki laukkujamme kantaneen hotellityöntekijän käteen ison kasan tippirahaa. Minä loin häneen ärtyneen katseen ja koitin pitää hurmioituneen tekohymyn kasvoillani. Keith saisi edes yrittää näytellä paremmin, tai muuten tämän paikan koko henkilökunta luulisi, että tuore sulhanen ei ollut avioliittoonsa ihan tyytyväinen.
Minä itse tykkäsin hääsviitistä aikalailla. Sisätilaksi se oli melkein mukava, se oli suuri ja avara, sijaitsi hotellin ylimmässä kerroksessa ja sisälsi tosi hienon telkkarin. Rehellisyyden nimissä oli myönnettävä, että se oli myös naurettavan pramea ja kallis, mutta harvoin hienoudesta mitään haittaa on ja laadusta pitää aina maksaa. Keith tosin silmäili huonetta sen verran tympeästi, että päättelin hänen olevan eri mieltä. Vaikka luultavasti rakkaalla poikaystävälläni ei ollut henkilökohtaisesti mitään kaunoja hotellihuonetta kohtaan, minulle hän oli vihainen. Keithin ei olisi pitänyt kiukutella minulle tuolla tavalla, se ei sopinut hänelle. Oli sitä paitsi tasantarkkaan oma asiani, mitä tein omalla elämälläni ja omilla sukulaisuussuhteillani. En jaksanut ymmärtää miksi Keith nosti siitä sellaisen metelin.
Laukunkantajahyypiö häipyi tyytyväisenä rahoja taskuunsa tunkien ja minä istahdin sängyn valkealle päiväpeitteelle katse Keithissä. ”Minkä osoitteen se sinun ystäväsi Beatriz sanoikaan?” minä kysyin keskustelusävyyn, mutta sain palkaksi vain happaman katseen. No joo, kyllä minä tiesin, ettei Keith oikeasti tiennyt, missä se Nancy-ihminen asui lapsineen, mutta kai sitä aina kysyä sai.
Ja minä tiesin tarkalleen, miten iso kaupunki New York oli. Kaupungissa oli yli kahdeksanmiljoonaa asukasta ja yhden perheen löytäminen siitä joukosta olisi ollut mahdotonta, vaikka olisinkin tunnistanut heidän tuoksunsa. Mutta muitakin keinoja oli kuin päätön ovienkolkuttelu ja niiden miettimisessä Keith olisi ollut tarpeellinen, minä kun en ollut kovinkaan hyvä tiedustelutyössä.
”Et viitsisi olla tuollainen, Keith”, minä marisin. ”Etkö sinä voisi edes minun takiani suostua tähän?”
Keith ravisti ärsyyntyneenä päätään ja puhkesi puhumaan hiljaisella, mutta painokkaalla äänellä. ”Sinulla on ihan valtava ongelma tuon omapäisyytesi kanssa”, hän sanoi. ”Koittaisit ajatella joskus, mitä voi tehdä ja mitä ei.”
”Sukulaisia ei siis sinun logiikkasi mukaan saisi tavata?” minä tuhahdin.
”Ei jos on vaarassa paljastaa ihmisille meidän koko elämänmuotomme! Jos et pidä varaasi, tuhoat kaiken, minkä eteen me olemme tehneet työtä.”
Minun huulilleni nousi väkisinkin ivallinen hymy. Me. Keith oli sydämeltään niin puhdas Volturien jäsen, kuin kuvitella saattoi. Välitti vain typeristä säännöistään. ”Ja mitenkäs meinaat estää minua”, minä sihahdin. ”Tapatko sinä minut, Keith, jos uhkaan paljastaa teidät?”
Keith haroi mustia hiuksiaan turhaantuneena. ”No en tietenkään”, hän sanoi väsyneesti. ”Mutta voisit sinä olla vähän järkevämpi.”
Niinpä niin, minä olin täällä se tyhmä yksilö, vain koska satuin välittämään edes jostakin. Riidan haastaminen siinä pisteessä olisi kuitenkin ollut järkyttävän typerää, joten vedin kasvoilleni suostuttelevimman ilmeeni. ”Haluan vain kerran keskustella niiden kanssa. Sen jälkeen voidaan palata takaisin saarelle, niin kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Keith-kiltti, suostu nyt.”
Hän tuijotti minua hetken ja ravisti sitten päätään, mutta ele ei ollut aivan niin vahva kuin hetki sitten. ”Se on huono idea”, hän väitti itsepäisesti.
Katsoin häntä anovasti, mutta sain aikaan vain sen, että Keith kääntyi minusta poispäin. ”Älä tee noin”, hän murahti.
Vaihdoin taktiikkaa lennossa. ”Tietenkin me voimme palata saarelle vaikka nyt heti, jos sinä välttämättä haluat.” Hah, niin kai. ”Tämä on kuitenkin minulle tosi tärkeää, enkä usko, että haluat pakottaa minut luopumaan siitä.”
Keithin syyllisyydentuntoon vetoaminen toimi vielä heikommin kuin olin uskonut. ”Lyödäänkö vetoa”, hän sanoi synkin silmin. ”Ei tämä minusta ole kiinni, Sherry, sinä teet taas kerran juuri niin kuin itse haluat.”
”Minä en ikinä pyydä sinulta mitään!” Ihan kuin olisin toistellut tätä jatkuvaan tahtiin viimeisen viikon ajan. Tavallaan se oli kyllä ihan tottakin, en muistanut, koska ennen olisin halunnut näin epätoivoisesti suostuvan mihinkään. Mutta yritys oli turha, Keithiä eivät pyynnöt liikuttaneet. Kukaan ei sanoisi hänelle mitä hänen pitäisi tehdä. Vaikka tiesin anelemisen turhaksi, ojensin silti käteni ja kosketin häntä käsivarteen.
Keith pyörähti ympäri ja hetken aikaa tuijotin suoraa hänen tummiin silmiinsä. ”Ole kiltti”, minä henkäisin. Ja aivan odottamatta Keith painoi huulensa huulilleni ja suuteli minua melkein väkivaltaisesti. Vedin yllättyneenä henkeä ja automaattisena reaktiona ruumiissani väreileville sähkövirroille, käteni kiertyivät kouristuksenomaisesti hänen kaulaansa.
Keith lakkasi murto-osasekunniksi suutelemasta minua. ”Olkoon”, hän huokaisi ennen kuin kaatoi meidät jättisängyn valkoisille lakanoille.
Muutamaa tuntia myöhemmin minä lojuin isossa poreammeessa kaulaani myöten vedessä ja vaahdossa. Jopa kylpyhuoneessa oli telkkari, ja surffasin nyt kanavia läpi vedenkestävän kaukosäätimen avulla. Oli jännää huomata, miten kauan siitä oli, kun olin viimeksi päässyt kunnolla tuijottamaan ruutua. Ja kuva oli niin tarkka, niin mielettömän teräväreunainen. Vampyyrisilmillä katsomisessa oli aina ollut se huonopuoli, että kaikki näytti toivottoman sumealta ja yhä pystyi erottamaan näytön kiderakenteen. Ero entiseen oli kuitenkin huomattava ja tämän systeemin keksijä ansaitsisi ihan totta pokaalin.
Löysin kivan kanavan, jolta tuli joku verinen sarja. Jäin katsomaan sitä, kurkkien aina välillä ovenraosta makuuhuoneen puolella tarkistaakseni, oliko Keith jo tullut takaisin. Häntä ei kuitenkaan kuulunut, joten hetkenpäästä minä kyllästyin, kietouduin pehmeään kylpytakkiin ja tassuttelin matkalaukkuni luokse. New York ei ollut yhtä lämmin kuin Oporto, mutta näin kesällä täälläkin pärjäsi ilman eskimovarustusta. Kummempia ulkonäköäni miettimättä vedin päälleni yksinkertaisen mekon, kietaisin hiukseni ponnarille ja kiskoin sitten nojatuolin ison ikkunan eteen ja käperryin siihen katsomaan maisemia. Koko Manhattan levittäytyi ympärilleni ja vaikka tämä hotelli ei ollutkaan isoimpia, sieltä näki silti kauas. Hotellin lähellä oli puisto, joka oli aivan liian vihreä suurkaupunkiin. Erotin lintuparven, joka laskeutui tiiviinä rykelmänä puuhun. Puistoa halkovilla teillä liikkui ihmisiä, hölkkäämässä ja vaeltelemassa, joku oli levittäytynyt eväsretkelle keskelle nurmikkoa.
Heräsin hätkähtäen kuvitelmistani, kun avain kääntyi huoneen lukossa ja Keith astui sisään kantaen isoja paketteja. Hän ei näyttänyt ollenkaan niin tyytyväiseltä, kuin mitä oli ollut viimeksi hänet nähdessäni, vaan nyökkäsi minulle vain lyhyesti ja istui sängylle avaamaan kantamuksiaan.
Harkitsin hetken, että käyttäytyisin aivan yhtä välinpitämättömästi kuin Keith, mutta uteliaisuus vei voiton ja heittäydyin hänen viereensä. ”Mitä noissa on?”
Keith soi innostuneelle äänensävylleni vinon hymyn ja ojensi minulle lähimmän muovikassin. Ilmeeni valahti kun näin sen sisällön. ”Pelkkiä kirjoja?”
”Ja tämä”, Keith huomautti ja veti esiin jotain mikä näytti litteältä muovilaatikolta. Vai oliko se metallia? En osannut ihan tarkkaan sanoa. Silmäni joka tapauksessa pyöristyivät ällistyksestä kun Keith avasi laatikon kannen ja sen sisäpinnasta paljastui näyttö. ”Se on tietokone”, Keith selitti huvittuneena.
Eivät tietokoneet olleet tuollaisia! Tietokoneet olivat isoja ja hankalia ja niissä oli suuri kuvaputkinäyttö, joka ei todellakaan mahtunut pieneen laatikkoon. ”Varmaan pilailet.”
Keith ravisti päätään ja ojensi minulle ohjekirjan, jossa oli kyseisen laatikon kuva. Minä selasin sitä hetken ennen kuin kyllästyin ja päätin niellä Keithin sanat kyselemättä. Tekniikka oli loppujen lopuksi muutenkin kehittynyt ihan hirveästi, nykyään sai kannettavia puhelimia, miksi ei siis myös tietokoneita. ”Selvä. Mitä sinä aiot tehdä sillä tietokoneella?”
Yllätyksekseni Keith nauroi pehmeästi ja osoitti ohjekirjoja. ”Tällä voi tehdä vaikka mitä, mutta ihan ensiksi aion opetella käyttämään sitä.”
Minä nyrpistin nenääni. Sehän ei sopinut minulle. Noiden tiiliskivien lukemiseen kuluisi vampyyriltäkin aikaa ja minulla oli muita suunnitelmia. ”Entä Santosien osoite? Sitähän sinä lähdit hakemaan.”
Keithin katse oli tietokoneen näytössä ja ehdin jo luulla, ettei hän vastaisi, kun hän nyökkäsi hitaasti. ”Minulla on se. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että tämä on naurettavaa. Miksi sinun on pakko olla niin itsepäinen?”
En kiinnittänyt kysymykseen mitään huomiota, vaan tuijotin Keithiä otsa rypyssä. Miten hemmetissä hän oikein teki tuon. Hankki aina tarvitsemansa tiedot nopeammin kuin ehti kissaa sanoa. Minä en olisi pystynyt samaan ikinä maailmassa. ”Miten sinä sait sen?” minä kysyin hanakasti.
”Rahalla”, Keith sanoi yksinkertaisesti. ”Et uskokaan, mitä kaikkea rahalla saa.”
Joopa joo… Ja Keith vai kuvitteli saavansa leikkiä muovilaatikollaan, vaikka osoitekin oli tiedossa. Minä käänsin tietokoneen ruudun Keithistä poispäin. ”Jos sitten vaikka lähdettäisiin katsomaan, mitä kyseisestä osoitteesta löytyy?”
”Minä tiedän jo, mitä sieltä löytyy”, Keith sanoi ja vetäisi tietokoneen vaivatta pois otteestani. ”Ruokaa, huonekaluja ja Lucas Santosin vaimo ja kakarat.” Hän kuitenkin sulki koneen kannen ja huokaisi. ”Mennään sitten, kun kerran aurinkokin on pilvessä. Mutta se on sitten tasan se yksi keskustelu, eikö vain?”
Nyökkäsin ja taputin käsiäni innoissani. ”Olen odottanut tätä ikuisuuden”, minä hehkutin ja lähdin ovea kohti. Keith kuitenkin pysäytti minut tarttumalla ranteeseeni.
”Vaihda vaatteet”, hän käski. ”Pistä päällesi jotain, vähän… peittävämpää.”
Tunsin närkästyneen ilmeen kohoavan kasvoilleni. Mikä Keith oikein kuvitteli olevansa? Eikä mekko edes ollut niin lyhyt, se ylettyi reilusti puoleen reiteen asti. Ihan asiallinen. ”Mitä helvettiä?” minä sihahdin.
Keith vaikutti hämmästyvän äänensävyäni ja purskahti sitten nauruun. Hän veti minut seinällä olevan kokovartalopeilin eteen vastusteluistani huolimatta ja nyökkäsi kohti heijastusta. ”Katso itseäsi.”
Peilin näkeminen oli outoa ja tajusin hämärästi, etten ollut aikoihin välittänyt ulkonäöstäni niin paljon, että olisin vaivautunut katsomaan sellaiseen. Räpäytin silmiäni pari kertaa, ennen kuin aloin hahmottaa kuvajaistani. Niin, peilin tyttö näytti kyllä jotenkin tutulta, samalta kuin kauan sitten. Ainakin osittain. Hänen hiuksensa olivat samaa kastanjanruskeaa sävyä kuin joskus, aivan yhtä paksut kuin aina ennenkin ja valkeat kasvot vain korostivat tytön haurautta. Huulet olivat yhä täyteläiset ja kasvojen ilmeessä oli jotain niin herkkää ja orpoa, niin heikkoa, että sama vanha itseinho täytti mieleni oitis. Tuoko muka vampyyri? Ennemmin tyttö näytti keuhkokuumeiselta sairaalapotilaalta.
Tämä kaiken tajusin vain hämärästi. Enin huomioni kiinnittyi peilissä olevan tytön silmiin, jotka hehkuivat vihreänä väriläikkänä hänen kasvoistaan ja tuntuivat täyttävän koko peilin. Niiden väri oli voimakkaampi kuin muistin ja niiden hohkaaman voiman pystyi näkemään. Ja vaikka minä toistelin itselleni asioita jotka jo tiesin, vaikka hoin päässäni, ettei tilanne oikeasti ollut niin paha, minun oli pakko tuijottaa itseäni järkytyksen velloessa sisälläni. Kukaan, ei kukaan pystyisi katsomaan minua näkemättä, että en ollut normaali. En minä pystyisi ikinä vilkaisemaan keneenkään päinkään, ilman että hän tuntisi energian.
Minä romahdin lattialle ja käänsin väkisin katseeni pois peilikuvastani. Kyyneleet polttelivat silmissäni. Miten mistään muka ikinä tulisi mitään? Enhän minä saanut katsoa ketään, enkä minä voisi tavata Jackin sukulaisia katse koko ajan seinissä. Se olisi vähintäänkin epäkohteliasta, eikä sitä paitsi ollenkaan sitä, mitä minä halusin.
Keith otsa rypistyi hänen tarkkaillessaan reaktioitani. ”Sherry, onko kaikki hyvin?”
”Silmät”, minä onnistuin vinkaisemaan. ”Minä en yhtään tajunnut.”
”Aaa.” Keith vaikeni hetkeksi. ”En minä kyllä sitä tarkoittanut.”
Koitin palauttaa mieleeni, mistä olimme puhuneet ennen kuin olin niin harkitsemattomasti antanut järkyttää itseäni. Keith oli vissiin käskenyt minua vaihtamaan vaatteeni kuin pikkutytön. Vilkaisin uudestaan peiliin ja koitin tällä kertaa huomata muutakin kuin silmät. Ihan ekana mieleeni kohosi ärtymys Keithiä kohtaan. Mekko oli hieno ja jollain tavalla se teki minut aikuisemman näköiseksi. Samassa huomasin, mitä Keith oli tarkoittanut ja siristin silmiäni.
Käsivarteni olivat kauttaaltaan sinertävänpunaisten mustelmien peitossa. Siellä, mihin Keithin kädet olivat koskeneet, oli ihossa tumma alue, paikoitellen saattoi jopa erottaa käden jättämän jäljen. Mustelmat katosivat mekon alle, mutta tulivat sitten taas esiin reisissäni, joita mekko ei aivan onnistunut peittämään. ”Oho”, minä sanoin.
”Etkö sinä tunne niitä?”
Nyt kun hän mainitsi asiasta, niin kyllä tunsin. Ihoni kuumotti oudosti ja kipu tuntui hassuna tykytyksenä, joka oli jo tullut tutuiksi. Keithille ravistin kuitenkin päätäni. ”Enpä juuri.”
”Sinä näytät ihan jyrän alle jääneeltä”, Keith huomautti vähän mustaa huumoria äänessään. ”Et voi mennä ulos tuon näköisenä, ne soittavat poliisin paikalle. Nuo ovat poissa parissa vuorokaudessa, mutta siihen asti voisit käyttää pitkähihaista puseroa.”
Minä kohautin olkapäitäni. Ihan sama minulle, mitä ihmiset ajattelisivat. Otin kuitenkin vastaan Keithin ojentamat farkut ja paidan ja kiskoin ne päälleni.
”Avaa hiukset”, Keith kehotti ja minä ravistin kiharani niskaani koristavan ruhjeen peitoksi. Vilkaistessani peiliin mielialani tippui kuitenkin pohjalukemiin. Mustelmia ei kyllä juurikaan näkynyt, mutta nuo hemmetin silmät. Ehkä minun täytyisi käyttää silmälappuja ollakseni herättämättä huomiota.
”Kuule”, minä mutisin ”Muistatko sinä, mitä sanoit tämä jutun”, osoitin silmiäni. ”hallitsemisesta?”
Keith nyökkäsi. ”Joo, uskon sen olevan mahdollista.”
”Miten?” minä kysyin anovasti. ”Kerro minulle miten. Minä haluan siitä eroon.”
”Et sinä pääse siitä eroon, Sherry”, Keith sanoi tiukasti. Hän istui sängynreunalle ja silmäili minua ärsyyntyneenä. ”Ja miten ihmeessä minä tietäisin miten? Se on sinun voimasi, ei minun.”
”Auta minua”, minä kuiskasin. Minun oli pakko päästä siitä eroon, sanoi Keith mitä tahansa. Silloin joskus oli ollut niin helppoa, ei ollut tarvinnut varoa ihmisten katseita, ei ollut tarvinnut muistaa pitää katsettaan maassa. Minä halusin sen takaisin, sen helppouden.
”Sinä et taida tajuta”, Keith murahti. ”En minä voi auttaa sinua. Voin kyllä tarjoutua koekaniiniksi, jos siitä on apua, mutta varsinaisen työn saat tehdä itse.”
Se siitä sitten. Ihan kuin minä jotain itse osasin tehdä. Nojauduin masentuneena sängyn reunaa vasten. Ei tästä tulisi ikinä mitään, olin käytännössä tuomittu. Yhtä hyvin voisin vain jäädä tähän ja kuolla pois. Ei elämästä kuitenkaan enää koskaan helppoa tulisi ja kaikki meni päin hittoa, eikä Keithistäkään ollut koskaan missään mitään apua.
Ja tämä ei hitossa ollut minun syytäni, vaikka kaikki muu olisikin. Ei ollut minun vikani, että joku tyhmä oli päättänyt muuttaa minut vampyyriksi ja Volturin väki oli päättänyt siepata minut ja opettaa minut hirviöksi, jota kukaan ei koskaan pystyisi katsomaan silmiin.
Mutta sitten Keith kumartui ylleni ja teki juuri sen, katsoi minua suoraa silmiin niin että tunsin jonkun liekehtivän sisälläni. Hän veti minut sängylle ja painoi huulensa pehmeästi huulilleni. ”Et sinä koskaan tiedä onnistuuko se”, hän sanoi. ”Ellet ikinä yritä.”
Ja hänen silmänsä olivat lämpimät ja luottavaiset ja ne valoivat toivoa sisääni. Kävi miten kävi, minun pitäisi yrittää.
Minulta vei koko sen kesän tajuta miten homma meni ja olisin luovuttanut jo parin yrityksen jälkeen, ellei Keithiä olisi ollut. Hänen pelkkä läsnäolonsa pakotti jatkamaan, hänen ilmeensä sai minut uskomaan, että voisin onnistua. Ja lopulta minä onnistuinkin. Pakotin energian ulos sekä katseestani, että äänestäni ja kun katsoin peiliin, pystyin taas näkemään siellä itseni. Minä näytin paljon enemmän ihmiseltä silloin kun silmäni eivät loistaneet omaa valoaan. Päivä päivältä minä pystyin hillitsemään voimani paremmin, lopulta jopa tunteja yhteen menoon.
Se vaati minulta tietenkin paljon. Olisi ollut väärin sanoa, että oli helvetillisen raskasta hillitä voimiaan, mutta kuluttavaa se silti oli. Näytti siltä, kuin koko ruumiini olisi taistellut pyrkimyksiäni vastaan, energia tuntui pyrkivän ulos joka solustani. Heti kun päästin keskittymiseni herpaantumaa, hehkuva katse tuli takaisin. Ja kun sitä teki pitkän aikaa, pää tuli jumalattoman kipeäksi. Niiden kahden kuukauden aikana minä sekä kiroilin, että itkin, mutta kun vihdoin pystyin siihen, maailma tuntui pysyvän kasassa paremmin kuin ikinä.
Ja sitten lopulta, kahdentenatoista elokuuta, jopa Keith oli sitä mieltä, että minä olin valmis. Kello oli seitsemän illalla, kun minä ja Keith seisoimme kivisen rivitaloasunnon ulkoportailla. Ovessa oli kapea postiluukku, johon oli muovisilla kirjaimilla kirjoitettu nimi Santos. Ja oven avasi nuori henkilö, jonka silmät suurenivat hänen nähdessään meidät
Jessa Santos oli nätti tyttö, omalla tavallaan ehkä kauniskin. Hänellä oli soikeat kasvot ja korkea otsa, jonka alapuolella avautuivat ruskeat silmät. Poskipäät olivat hyvin korkeat ja leuka ehkä liiankin terävä, mutta täydellisen hienopiirteiset huulet ja hoikka vartalo sai hänet näyttämään muotilehdestä leikatulta mallilta. Hienostuneet meikit ja muotivaatteet pukivat häntä hyvin ja monimutkainen kaulakoru lepäsi kimaltelevana hänen sileää kaulaansa vasten vain korostaen tyylikästä vaikutelmaa. Tiesin hänen olevan vain kuudentoista, mutta tämä tyttö näytti vanhemmalta, melkein aikuiselta.
Hän näytti hämmästyneeltä tulostamme ja utelias hymy kohosi hänen huulilleen. Arvioiva katse mittaili minua päästä varpaisiin vähän halveksivana ja äkkiä minä toivoin, että olisin antanut koko jutun vain olla. Keithiä Jessa sen sijaan katseli niin hyväksyvästi, että liikahdin vaistomaisesti vähän lähemmäs poikaystävääni. Keith oli minun ja tuo säihkyvä pikku primadonna saisi pitää käpälänsä erossa hänestä, vaikka kuinka olisi sukua Jackille.
Kun Jessa puhkesi puhumaan, hän osoitti sanansa vain Keithille. ”Oho, meidän kotiovellemme harvoin törmää ketään teidänlaistanne.” Ääni oli niin hunajaisen pehmeä kuin ihmisellä vain saattoi olla ja silmissä välkkyi nauru hänen puhuessaan. Juuri tuollaisista tytöistä koko maailma piti, iloisista ja sanavalmiista.
”Oletko sinä Jessa Santos”, Keith kysyi vinosti hymyillen. Kai hänkin huomasi Jessan palvovan ilmeen ja piti sitä ilmeisen huvittavana. Itse asiassa oli ihan naurettavaa, että minulla oli alemmuuskompleksi jotain ihmistä kohtaan. Loppujen lopuksi Keith ei ikinä alentuisi minkään kuolevaisen tasolle, ei ainakaan niin kauan kuin se olisi minusta kiinni.
Jessa nyökkäsi Keithille varmistaen sen, jonka jo tiesimme. ”Palveluksessanne. Kuka sinä olet, ja mitä teet oveni takana?” hän kysyi flirttailevasti.
Minä pärskähdin puhtaan pilkallisesti. Selvä, minun ei tarvinnut pitää tuosta tytöstä, jos en halunnut. Hän oli rikkonut pyhän rajan ja yritti mitä ilmeisemmin iskeä Keithiä, vaikka minä olin paikalla. Sen verran tilannetajua olisi pitänyt olla kellä vaan, että olisi edes odottanut tyttöystävän poistuvan toiseen huoneeseen.
Ja sitten haukuttuani Jessaa hetken mielessäni tajusin, ettei hänellä luultavasti ollut hajuakaan siitä, että Keith kuului minulle. Seisoimme aika erillämme, emme lainkaan niin kuin parin kuului, eikä Keith suonut minulle pienintäkään silmäystä. Neiti syöjättärelle olisi varmaan pakko selventää vähän asioita. ”Minä olen Sherry”, jätin sukunimen tahallani pois sillä tyttö olisi voinut tunnistaa sen. ”Tämä tässä –” kopautin Keithiä olkapäähän ”– on poikakaverini Keith ja me haluaisimme puhua Nancy Santosille.” Vaikka Nancy ei ollutkaan varsinaisesti se, jota olin lähtenyt hakemaan, veikkasin, että hänestä saisi enemmän irti kuin tuosta turhanpäiväisestä tytöstä.
Jessan ilme valahti, kun esittelin Keithin ja päättelin, että hän ei todellakaan ollut uskonut meidän olevan yhdessä. Silmistä erottui jonkinlainen alistuminen ja hän huokaisi pettyneenä. ”Minä kun ajattelin, että sinä olisit ehkä ollut sinkku”, Jessa sanoi katse vieläkin Keithissä. Minusta tuntui että erotin huvittuneen välkähdyksen tytön silmissä, mutta en ollut ihan vielä valmis uskomaan, että tuolta löytyisi jotain niinkin hyvää kuin huumorintaju.
Minä rykäisin. ”Nancy Santos?” toistin hyvin kylmällä äänellä.
”Oh, niin, hän on äitini”, Jessa sanoi välittämättä tippaakaan ilmeisestä inhostani häntä kohtaan. ”Äiti työskentelee yläkerran työhuoneessa, mutta jos sanotte, mitä asiaa teillä on, voin käydä ilmoittamassa hänelle.”
”Koskee erästä perintöä”, minä sanoin rennosti. ”Suurta perintöä.”
”Perintöä?” Jessan silmät syttyivät ja hän katosi oviaukosta viivana. Minä virnistin itsekseni. Taisi Jessakin kuitenkin tuntea tervettä kunnioitusta rahaa ja sen mahdollisuuksia kohtaan. Sana ’perintö’ oli juuri omiaan herättämään kenen tahansa kiinnostuksen.
”Perintöä?” Keith kysyi kulmat koholla.
Jaa, jaa, taasko se valitus alkaisi. ”Saan minä vähän improvisoida”, puolustauduin Keithiä mulkaisten. ”Ei ne muuten päästä ventovieraita taloonsa.”
”Entä kun selviää, ettei mitään perintöä ole?”
”Sitten improvisoidaan lisää.”
”Mistä lähtien sinä olet ollut teatterialan harjoittaja?”
No jaa. Minä en ollutkaan, mutta tuo Jessa Santos muistaakseni oli juuri jotain sen tyyppistä. Oli vain fiksua käydä jonkun kimppuun hänen omilla aseillaan.
Minä en kuitenkaan ehtinyt vastata Keithille, kun Jessa palasi ovelle posket hehkuen. ”Te voitte tulla sisään”, hän sanoi innostuneena. ”Äiti ottaa teidät vastaan olohuoneessa.”
Vai että ihan ottaa vastaan? Keitä helvettejä nämä ihmiset oikein kuvittelivat olevansa? Vilkaisin ylöspäin, ennen kuin astuin vähän vastahakoisesti ovesta sisälle. Eikö oltaisi voitu puhua ulkona? Minulla menisi hermot, jos joutuisin kaiken muun lisäksi vielä pitämään huolta siitä, etten saisi kohtausta liian ahtaasta tilasta. Irvistin itsekseni, kun seurasimme Jessaa kapean käytävän läpi seuraavaan huoneeseen. Asunto ei todellakaan ollut turhan avara.
Olohuone sijaitsi asunnon takaosassa ja sen ikkunat avautuivat seuraavalle kadulle. Sillä, joka tämän talon oli sisustanut, oli ilmeisen kallis maku, ainakin hienostuneista, selvälinjaisista huonekaluista ja verhojen kultakirjailuista päätellen. Lähimmässä nojatuolissa, pienen sohvapöydän ääressä istui noin neljäkymmenvuotias nainen, joka oli selvästi Jessan äiti. Huulet olivat ohuemmat, kuin tyttärellä ja nutturalle kiedotut hiukset ruskean sijaan vaaleat, mutta muuten kasvot olivat hyvin samanlaiset kuin Jessalla. Päällään Nancy Santosilla oli harmaa, bisnesnaisen jakku ja sävyyn sopiva polvipituinen hame. Päättelin, että Jessan äiti oli viimeiseen saakka asiallinen ja kiireinen nainen, jolla ei juurikaan riittänyt aikaa lapsilleen. Eikä hän näyttänyt yhtään niin innostuneelta kuin Jessa, päinvastoin. Nancy Santos oli rypistänyt otsansa epäluuloiseen ilmeeseen.
Hän kuitenkin nousi ylös ja kätteli meitä kohteliaasti. Kehotti istuutumaan. Minä istuin sirosti Keithin vierelle ja ristin farkkujen verhoamat sääreni. Vilkaisi varovasti kattoa ja seiniä, jotka tuntuivat ainakin toistaiseksi pysyvän koossa. Ehkä minä selviäisin tästä.
”Mistä tässä nyt siis on kyse?” Nancy kysyi terävät silmät hienoisesti siristyen.
”Ööh…” Koitin kehittää kahdessa ja puolessa sekunnissa uskottavan tarinan. Lopputulos oli heikonlainen. ”Minun nimeni on Sherry Valance ja olen kaukaista sukua edesmenneelle aviomiehellenne. Lucas oli isoisäni siskon poika… kuinka paljon tiedätte hänen suvustaan?”
Nancy näytti entistäkin epäluuloisemmalta. ”En paljon”, hän vastasi varovasti. ”Lucaksen vanhemmat kuolivat hänen ollessaan nuori ja hänet kasvatti hänen vanhempiensa ystävä.”
”Beatriz Moreira”, minä nyökkäsin ääntäen nimen portugalilaisittain.
Nancy kohotti päätään hämmästyneenä. Ilmeisesti hän ei ollut odottanut minun tietävän, kenestä oli puhe. ”Juuri hän. Beatriz on herttainen ja hyväsydäminen ja hän rakasti Lucasta yli kaiken. Näin hänet viimeksi Lucaksen hautajaisissa kaksi vuotta sitten, enkä tiedä, mitä hänellä nykyään kuuluu.”
”Yhym”, minä äännähdin vähän ynseästi. Ei minua Beatrizista kiinnostanut puhua. ”Puhuiko Lucas koskaan isovanhemmistaan?”
Nancyn silmät kaventuivat. ”Miten se tähän liittyy?”
Hemmetin hemmetti, miksi hitossa tuo ei voinut vain kertoa minulle kaikkea, mitä tiesi. Kyllä nyt voisi olla kyselemättä ihan kaikesta ihan koko ajan! Pidätin vain vaivoin haluni vaivuttaa nainen transsiin ja kiskomaan hänestä irti jokaisen tiedonmurusen, jonka halusin kuulla.
Keith taisi nähdä itsehillintäni rakoilevan ja hypnoosin nousevan silmissäni, sillä hän puuttui puheeseen rauhallisella äänellä. ”Se liittyy asiaamme olennaisesti”, hän sanoi Nancylle. Minä pakotin kiireesti energian takaisin piiloon. Minä en saanut näyttää sitä, en vaikka mitä tapahtuisi.
Nancy näytti pitävän Keithistä enemmän kuin minusta. Hänen ilmeensä lientyi hieman ja hän vastasi: ”No en minä mitään hänen isovanhemmistaan tiedä. Lucas oli hyvin nuori, kun he kuolivat.”
Hartiani lysähtivät kasaan, kun kuulin sen. Tyhmä, tyhmä, tyhmä. Mitä minä muka oikein olin odottanut? Että tämä nainen olisi kuullut Jackista, ehkä puhunutkin hänen kanssaan. Edes minä en voinut olla niin tyhmä, että olisin odottanut jotain sellaista. Mutta kunpa olisi ollut joku merkki, joku konkreettinen todiste siitä, että Jack oli joskus ollut olemassa.
Tietenkään minä ja Jack emme olleet viimeisinä vuosina tulleet kovin hyvin toimeen, niin minä muistelin. Olin ollut aivan liian kokeilunhaluinen ja rohkea ja jostain hemmetin syystä Jack olin inhonnut sitä. Inhonnut henkilöä, joka minusta oli tullut. Mutta hän oli kuitenkin ollut veljeni ja minä halusin, minä tarvitsin jonkun merkin siitä, että hän oli ollut olemassa. Jonkun merkin siitä, että olin itsekin joskus ollut olemassa.
Säpsähdin, kun avain kääntyi asunnon ulko-ovessa. Jessa heitti päätään taaksepäin. ”Voi ei, Emma toi kakarat.”
Minä ja Keith käännyimme katsomaan, kun olohuoneeseen säntäsi kaksi pientä ruskeahiuksista poikaa, josta toinen ryntäsi saman tien äitinsä syliin ja toinen jäi tuijottamaan meitä. ”ÄÄÄ!” lapsi kirkui hihittäen samalla typerästi. ”Äiti hei, mitävarten meillä on vieraita.”
Nyrpistin vaistomaisesti nenääni. En ollut koskaan pahemmin tykännyt lapsista, ne pitivät ihan liikaa ääntä, olivat loputtoman rasittavia, kirkuvia, aivottomia pieniä kiusankappaleita, joista oli toisinaan ihan mahdoton päästä eroon. Ihmisipanoiden ikää oli vaikea arvioida, siitä oli niin kauan kun olin viimeksi joutunut puhumaan yhdellekään kakaralle. Uskalsin kuitenkin veikata, että edessäni seisova lippalakkipäinen marakatti oli siinä seitsemän ikävuoden paikkeilla, toinen ehkä jonkun verran nuorempi.
Katseeni kääntyi taas eteisen suuntaan, kun sieltä kuului lempeän naisäänen puhetta. ”Noniin, kultaseni, anna takki tänne niin minä pistän sen naulakkoon.”
Vastaava ääni oli kirkas ja helisevä, selvästi lapsen ääni, mutta siinä oli tietynlaista vakavuutta, joka ei oikein sopinut yhteen sanojen kanssa. ”Minä en vieläkään oikein tykkää tästä takista.”
”Ihan hyvä se on”, sama lempeä naisenääni nauroi. Kuului askelia ja olohuoneeseen astui pieni, hieman pyöreä nainen, joka piti kädestä pientä tyttöä. Ja minä tuijotin kun en muutakaan voinut, tuijotin äänettömänä hänen kasvojaan, jonka kaltaista en ollut koskaan nähnyt.
Tyttö oli tuskin neljää vuotta vanhempi, niin siro ja hauraan näköinen kuin vain olla ja voi. Hänen vaaleat hiuksensa kihartuivat pehmeinä olkapäille kuin enkelillä ja iho oli kalpea ja kuulas, melkein yhtä vaalea kuin vampyyrillä. Suloisilla kasvoilla oli vakava ilme ja tytön huulet olivat raottuneet pikkuisen, paljastaen altaan valkoisen hammasrivistön.
Mutta tämä kaikki ei ollut syynä siihen, miksi en voinut lakata katsomasta häntä, syynä tytön silmät. Ne olivat niin tutut, että se melkein teki kipeää. Juuri noita silmiä minä olin tuijottanut viikko tolkulla peilistä, juuri noiden silmien loisteen olin koittanut saada sammumaan. Noista silmistä minä olin katsonut elämän katoavan Noran kuollessa ja noita silmiä minä olin vältellyt, kun viimeksi olin hyvästellyt Jackin.
Geenien periytymisessä taisi sittenkin olla jotain perää. Mutta tytön silmissä oli jotain muutakin, jotain mikä ei ollut minulle tuttua. Tietenkään ei voinut odottaakaan, että ne olisivat hehkuneet samalla tavalla kuin minun silmäni, tämä lapsihan oli vain ihminen. Silmät olivat silti poikkeuksellisen sameat ja niitä näytti verhoavan jonkinlainen vaalea kalvo. Tyttö ei myöskään räpytellyt, ei liikuttanut silmiään yhtään.
”Onko meillä vieraita”, tyttö kysyi ja käänsi päätään minua ja Keithiä kohden. En tajunnut, miksi sitä piti kysyä, kai tuo nyt itsekin näki, että oli.
Nancy näytti epätavallisen lempeältä katsoessaan pikkuisiaan. ”Lapset, tässä ovat Keith ja Sherry, he tulivat keskustelemaan tärkeistä asioista äidin kanssa”, hän sanoi. ”Tervehtikää heitä kauniisti.”
Se vanhempi poika tuli eteemme virnistelemään. ”Heippa! Minä olen Kevin ja tuo sohvalla kyhjöttävä nössö on veljeni Ian. Ian on ihan tyhmä, kun se on melkein vuoden nuorempi kuin minä, mutta kukaan muu ei saa kiusata sitä, koska se on minun veli. Mistä te puhutte äitin kanssa?”
Minä mulkaisin häntä pahasti. ”Eipä ole sinun asiasi.” Mokomakin näsäviisas typerä, idioottimainen, kamala—
Mielessäni sinkoilevat solvaukset keskeytyivät, kun enkelikiharainen tyttö puristi lastenhoitajan käsivartta. ”Saanko minä katsoa?” hän kysyi.
”Kysy vierailta”, Emma sanoi ja ohjasi tytön käden koskemaan sohvaa. Lapsi kiipesi sohvalle ja toisti kysymyksensä.
”Saako katsoa?”
Näytin taatusti ällistyneeltä. Ei katsomiseen nyt yleensä lupaa kysytty, eikä sitä tarvittukaan.
Jessa hihitti sohvalta. ”Sandy on sokea”, hän selosti aivan rennosti. ”Hän katsoo käsillään, tavallaan tunnustelee. Hän haluaa tietää, miltä te näytätte.”
Pystyin mutisemaan vain vaisun ain. Sokea! Niin tietenkin, olisihan minun pitänyt arvata. Mutta ajatus siitä että tytön silmät – Jackin silmät – olivat sokeat, tuntui kumman ikävältä.
Sandy hapuili käsillään kasvojani ja hänen kukkaisa tuoksunsa iski minua vasten saaden veden herahtamaan kielelleni. Ihmisten ei pitäisi tulla noin lähelle. Siitä huolimatta minä kumarruin vähän, että hän ylsi koskemaan minua ja jähmetyin sitten liikkumattomaksi, hengittämättömäksi patsaaksi pienten käsien tunnustellessa kasvojani. ”Sinä olet kaunis”, Sandy huokaisi lapsekkaan ihastuksen vallassa. Minä irvistin vaistomaisesti. Ihmiset ja heidän kauneuskäsityksensä. Sandy kuitenkin huomasi ilmeen ja kädet pysähtyivät. ”Etkö sinä tykkää olla kaunis?”
Hiton hitto. Mitä siihen olisi voinut sanoa? Että hänen mittapuullaan saatoin kyllä olla kaunis, mutta vampyyrien mittapuulla harvinaisen ruma? ”Minä en vain kuule tuota kauhean usein”, sanoin Sandylle.
”Minun isosiskolla Jessalla oli sellainen poikaystävä joka kertoi aina sille, että se on kaunis”, Sandy sanoi totisena. ”Ehkä sinun pitäisi hankkia samanlainen.”
En voinut itselleni mitään, minä purskahdin nauruun. Yleensä neljävuotiaan pikkuvanhuus olisi ärsyttänyt minua, mutta Sandyyn oli vaikea ärsyyntyä, vaikka hän sanoikin kaiken niin vakavana ja tosissaan. ”Minun poikaystäväni on tässä”, selostin samalla kun ohjasin tytön käden Keithin kasvoille. ”Eikä hän ole tainnut koskaan sanoa minua kauniiksi, vai oletko, Keith?”
Keith loi minuun ärsyyntyneen katseen. ”Miksi turhaan sanoisin, kun sinä et kuitenkaan osaisi arvostaa sellaista kohteliaisuutta?”
Njaa, totta tuokin. Valkoiset valheet olivat kuitenkin aina sallittuja ja voisihan Keith vähän yrittää imarrella minua, vaikka siitä saisikin palkaksi vain kyllästyneen mulkaisun ja käskyn pitää turpa tukossa.
”Veisitkö lapset yläkertaan, Emma”, Nancy huokaisi lastenhoitajalle. ”Meillä on tärkeitä asioita puhuttavana.”
Emma tarttui Sandya kädestä ja viittasi Kevinin ja Ianin mukaansa. Heidän kadotessaan portaisiin huoneeseen jäi helisemään Sandyn kirkas ääni, joka pyysi Emmalta vakavana pirtelöä.
”Mistä perinnöstä tässä nyt oli kyse”, Nancy vaati saada tietää. Lempeä ilme hänen kasvoiltaan oli hävinnyt lasten mukana ja hän tuijotti minua ja Keithiä taas otsa rypyssä.
”Niin, öö…” minä änkytin. ”Edesmenneen miehenne täti tai jotain kuoli äskettäin, ja te olette käsittääksemme ainoita edunsaajia – meidän lisäksemme. Siispä matkustimme tänne laittamaan paperit kuntoon sun muuta kurjaa.” Puhuin nopeasti ja keksin tarinaa sitä mukaan kun sanat tippuivat ulos suustani. Kipu silmieni takana teki taas tuloaan ja irvistin jo valmiiksi inhosta. Kunpa olisin vain voinut päästää voimani valloilleen, sen hillitseminen oli liian rankkaa.
Nancy ei näyttänyt vakuuttuneelta. ”Täti? En tiennytkään, että Lucaksella oli täti.”
”Oo, oli toki”, minä sanoin hätääntyneenä. Miksei tuo nainen voinut vain niellä tarinaa sellaisena kuin sen kerroin? Miksi oli pakko alkaa kyselemään? ”Lucaksen äidillä oli sisko, Pepita. Hän asui täällä Amerikassa.” Hymyilin vetoavasti toivoen, että Amerikkalaiset olisivat niin innoissaan maanmiehestään ja tämän rahoista, että antaisivat asian olla. Sain kuitenkin taas erehtyä.
”Lucas sanoi mennessään naimisiin minun kanssani, että kukaan muu hänen sukulaisistaan ei olisi ikinä harkinnutkaan muuttoa tähän maahan”, Nancy huomautti epäluuloisena.
Hiton hitto! ”Jaa no…” Koitin keksiä jotain sanottavaa. ”Lucaksen äidin isoisä, George itse asiassa oli Amerikkalainen. Jack, hänen vanhin poikansa, muutti Portugaliin täytettyään kahdeksantoista. Prissy, Jackin inhottava kanavaimo oli tiettykin portugalilainen ja…” Ääneni sortui ja minun oli pakko hieraista otsaani. Helvetin päänsärky.
”Tiedätpä sinä paljon Lucaksen suvusta”, Nancy sanoi.
Tässä vaiheessa Keith otti ohjat käsiinsä. ”Olemme joutuneet tekemään aika paljon sukututkimusta nykyisen tilanteen saavuttamiseksi”, hän vastasi rauhallisesti.
Jessa oli ollut melkein hiljaa viimeiset viisi minuuttia, mutta nyt hän huokaisi ärtyneenä. ”Pääsettekö te jossain vaiheessa siihen perintöön?”
”Aivan”, minä sanoin koittaen kuulostaa pirteältä, vaikka minuun sattui. ”Öö, joo siis… Pepita tosiaan kuoli suunnilleen kuukausi sitten.” Väläytin säteilevän hymyn, mutta vakavoiduin, kun tajusin, ettei se ollut välttämättä ihan tilanteeseen sopiva. Nancy ja Jessa katsoivat minua vähän kummasti, kun jatkoin: ”Kumminkin, hän jätti perintönsä teille, koska olette lähimmät elossa olevat sukulaiset.”
”Mitenkäs sinä tähän sitten liityt”, Nancy tivasi. ”Eikö jonkun asianajajan olisi pitänyt tulla puhumaan meille?”
Vilkaisin säikkynä Keithiin, mutta hän vastasi tyynellä katseella, jonka viesti oli helposti luettavissa: Mitäs sotkit itsesi tähän. Hemmetin Keith.
”Koska, öö…” minä änkytin kiemurrellen epämukavasti sohvalla. ”Te ette katsokaas ole ainoat perijät. Puolet Pepitan omaisuudesta kuuluu minulle. Minä olen jopa tavannut hänet.” Joopa joo, suunnilleen kuusikymmentä vuotta sitten. En minä silti ihan kokonaan valehdellut.
”Sinäkin olit siis sukua Pepitalle?” Jessa kysyi innostuneena. ”Miten kaukaista.”
”Minä olen Pepitan veljenpojantytär”, valehtelin tällä kertaa vähän sujuvammin. ”Pedro Valance oli isäni isä. Hänkin on valitettavasti kuollut ja kun isänikin menehtyi viime vuonna… nyt jäljellä olen vain minä.” Koitin pusertaa väkisin kyyneleitä silmistäni, mutta se ei ihan onnistunut.
Nancy näytti mietteliäältä. ”Mikä sinun sukunimesi olikaan, Sherry?” hän kysyi. ”Ja kuinka vanha sinä olet?”
”Täytän seuraavaksi kaksikymmentä”, sanoin pokerinaamalla. ”Ja sukunimeni on Valance.”
Nancyn kasvoilla oli outo ilme hänen tarkastellessaan minua avoimen peittelemättömästi. ”Niin”, hän sanoi hiljaa. ”Niin, kyllä minä näen sen. Sinulla on samanlaiset silmät kuin Lucaksella oli… meidän lapsista vain Sandy-parka on perinyt ne… Ja nyt kun tarkkaan mietin, niin Lucaksen äidin tyttönimi taisi olla Valance.”
Huokasin sisäisesti helpotuksesta. Vihdoinkin tuo osoitti jotain merkkejä siitä, että saattaisi uskoa minua.
Jessalla oli mielessä muut asiat. ”Mutta jos sinun isoisäsi oli minun isoäitini veli… Sherry, sittenhän me olemme pikkuserkuksia!” Hän taputti innoissaan käsiään yhteen. ”Minulla ei koskaan ole ollut yhtään pikkuserkkua!”
Minä toljotin häntä. ”Joo, kiva”, tokaisin tarkoittamatta sitä yhtään.
Jessaa tylyyteni ei kuitenkaan lannistanut. ”Nyt me voidaan tehdä vaikka mitä hauskaa yhdessä. Oletko sinä nähnyt New Yorkia kesällä? Tämä on upea kaupunki, voin näyttää sitä teille molemmille. Mitä muuten teet työksesi? Minä näyttelen tällä hetkellä ABC:n minisarjassa. Ohjelman nimi on Imperiumin saaret, eikä sillä oikeasti ole mitään tekemistä Britannian kanssa. Näyttelen siinä tyttöä nimeltä Cassandra, eikä se ole päärooli, mutta toivoisin pian pääseväni mukaan johonkin suurempaan—” ja niin se jatkui. Blaa, blaa, blaa, ihan kuin minua olisi kiinnostanut. Saisi tuokin olla hetken hiljaa.
”Kuinka paljon rahaa me muuten perimme?” Jessa kysyi ja jäi tällä kertaa jopa odottamaan vastausta.
Minä avasin jo suuni vastatakseni, kun Keith tarttui ranteeseeni vähän turhankin lujasti ja täräytti: ”Ette yhtään.”
Jessa ja Nancy näyttivät hämmentyneiltä. ”Onko tämä joku vitsi?`” Nancy kysyi tiukasti.
Näin kovan katseen Keithin silmissä, kun hän viittasi minua vaikenemaan. Idiootti oli näköjään päättänyt, että juttu oli jo mennyt tarpeeksi pitkälle. ”Niinkin voisi sanoa”, hän myönsi. ”Mitään rahoja ei ole.”
Hemmetin typerys! Minä olin nähnyt vaivaa tämän eteen, enkä todellakaan aikonut antaa sen livahtaa sormieni välistä näin helposti. ”Lähes kaikki Pepitan rahat menivät lainojen maksuun”, minä selitin Keithiä mulkaisten. ”Mutta mitä hän jätti jälkeensä, on talo. Se on valtavan iso ja hyvin arvokas ja—”
”Kuinka arvokas”, Jessa kysyi ahneesti. ”Paljonko rahaa siitä saa, kun sen myy?”
”En minä tiedä”, sanoin vähän kiukkuisesti. Jessa keskeytti puheeni koko ajan ja häiritsi valehteluani. ”En ole vielä edes käynyt siellä. Sanon vain, mitä asianajaja sanoi minulle.”
”Miksi täällä ei muuten ole asianajajaa”, Nancy tiedusteli epäluuloisena. ”Minun käsitykseni mukaan perinnönjako kuuluu kuolinpesän hoitajalle.”
”Niin kuuluukin”, minä myönsin. ”Mutta, meistä tuntui, että haluaisimme ensin keskustella asiasta epävirallisesti, koska… öö… me tosiaan tykätään siitä talosta. Ja koska Keithin perheellä on paljon rahaa, haluaisimme ostaa teiltä osuutenne ja muuttaa taloon asumaan.”
Nancy näytti hämmentyneeltä. ”Kai se käy…” hän sanoi hitaasti. ”Mutta me haluamme todisteet siitä, että saamme todella oman osuutemme kokonaan.”
”Tietenkin”, minä sanoin pirteästi, vaikka sisälläni kiehui. Oliko pakko puhua rahasta koko ajan, koko maailma oli täynnä rahaa ja minä olisin halunnut kuulla jotain järkevää Jackin suvusta.
”Missä se talo on? Onko se täällä, Amerikassa”, Jessa kysyi posket hehkuen. ”Minä haluaisin nähdä sen, ennen kuin te ostatte meidän osuutemme.”
”Joo, se on Amerikassa, Kaliforniassa itse asiassa”, minä keksin, toivoen, että nuo eivät jaksaisi matkustaa toiselle puolelle maailmaa vain nähdäkseen yhden talon.
”Missä päin Kaliforniaa”, Jessa kysyi valpastuen.
Koitin muistaa minkä nimisiä kaupunkeja Kalifornian kartassa oli. Ajattelu oli hirveän vaikeaa, kun päässä jyskytti tykyttävä kipu. ”Öö… Se on Los Angelesissa. Pepita asui siellä.”
Jessan silmät syttyivät ja hän vilkaisi äitiään kasvoillaan ilme joka näytti sekä hätääntyneeltä että anovalta. Nancy rykäisi pienesti. ”Minkä arvoinen se talo olikaan? Onko sijainti hyvä?”
”Sijainti on paras”, minä selostin vikkelästi samalla kun päähäni pälkähti hullu idea. ”Sellaisia taloja ei enää saa mistään, sen rakennutti alun perin järkyttävän rikas casino-kuningas, jonka omaisuus oli yhdysvaltojen kymmeneksi suurin. Talossa on tilaa kuin linnassa ja sen suuri piha on ympäröity tiilimuurein”, jatkoin tarinointia pienesti hymyillen. ”Alkuperäinen omistaja kuitenkin kuoli ja jätti talon pojalleen, joka sattumalta oli tätini Pepitan aviomies. Ja nyt se on minun omaisuuttani”, päätin voitonriemuiseen sävyyn.
”Meidän”, Jessa tuiskahti kiukkuiseen sävyyn. ”Meillä on ihan yhtä suuri oikeus taloon kuin sinullakin!”
”Minä maksan teille teidän osuutenne, jonka jälkeen talo kuuluu minulle”, sanoin kohteliasta teeskennellen. Päämäärä häämötti jo.
”Äiti”, Jessa parahti ja kääntyi katsomaan Nancya. ”Eikö me voitaisi maksaa noille niiden osuutta talosta? Me voitaisiin sitten muuttaa sinne. Eikö se olisi täydellistä?”
”Miksi se talo teitä kiinnostaa?” Keith murahti. Hän oli nyt vähän aikaa tuijottanut kattoa synkkä ilme kasvoillaan, mutta äskeisistä sanoista päätellen hän oli kuitenkin kuunnellut.
Jessa katsoi meitä anoen. ”Minä olen näyttelijä”, hän julisti mahtipontisesti. ”Los Angeles on minulle juuri se kaupunki, jossa mahdollisuudet ovat rajattomia. Ettekö te ymmärrä? Minusta voisi tulla kuuluisa! Me maksamme teille ja voitte hankkia kivan talon vaikka jostain muualta.”
”Jos… jos summa vain ei olisi liian iso”, Nancy huomautti varovaisesti. ”Kuinka paljon se tarkalleen ottaen olikaan?”
”Liikaa teille”, Keith sanoi hampaitaan kiristellen. Hän ei yhtään tykännyt siitä, minne tämä keskustelu oli menossa. Keith kai pelkäsi, että joutuisimme itse asiassa ostamaankin jonkun talon. Ja voi… niin me joutuisimmekin.”
”Itse asiassa”, minä aloitin sanojani tarkasti harkiten. ”Se on hieman liikaa meillekin. Tietenkin voisimme maksaa sen osissa, saisimme rahat varmaan muutaman vuoden sisällä kokoon—”
”Ei”, Nancy keskeytti. ”Me taidamme tarvita asianajajaa, emme voi alkaa riitelemään yhdestä talosta.”
Tunsin hetkeni koittaneen ja keräsin rohkeuteni. ”Talo on iso”, minä huomautin. ”Liian iso vain minulle ja Keithille. Voisimme tehdä niinkin, että kaikilla osapuolilla on oikeus siellä asumiseen, kunnes joku on kykeneväinen maksamaan talon lunastukseen tarvittavat rahat.”
Nancy näytti epäuskoiselta. ”Mekö asuisimme kaikki samassa talossa?”
Keithin kurkusta kumpusi matala ärähdys ja ote ranteeni ympärillä tiukentui lähes murskaavaksi. Minä kuitenkin vähät välitin kivusta. Sen sijaan päästin viimeinkin katseeni koko tehon valloilleen ja hyrisin vaativalla äänellä: ”Se on hyvä idea, vai mitä? Loistava idea. Te tunnette meidät. Te luotatte meihin. Ja te tosiaan haluatte asua siinä talossa.” Sen jälkeen vedin suurin ponnistuksin hypnoosin pois katseestani ja lysähdin kivuliaasti irvistäen sohvan uumeniin. Nancy ja Jessa heräsivät säpsähtäen transsista.
”Se on hyvä idea”, Jessa sanoi innoissaan. ”Äiti, kakaratkin tykkäisi taatusti Kaliforniasta.”
Nancy oli jo päättänyt suostua, sen näki hänen ilmeestään. Ilmeisesti hänen oli kuitenkin pakko esittää vastuuntuntoista ja harkitsevaa aikuista ihmistä, sillä hän nyökkäsi meille vähän jäykästi. ”Meidän täytyy miettiä tätä. Pidämme teihin yhteyttä ja ilmoitamme viikon sisällä, mitä mieltä olemme. Lisäksi minun pitää ottaa yhteyttä asianajajaani ja sopia käytännön asioista. Paperit täytyy myös laittaa kuntoon...” Hän vaikeni avuttomana ja levitteli käsiään. ”Minun täytyy saada sulatella tätä hetki.”
Juttelimme Nancyn ja Jessan kanssa vielä hetken, mutta sitten Keith sai tarpeekseen ja raahasi minut pois surkean tekosyyn nojalla. Kun nousimme taksiin Santosien talon edustalla, hänen ilmeensä oli niin myrskyinen, että aloin vähän pelätä tulevaa tappelua. Keith osasi olla rasittavan ennakkoasenteinen kaikkia ihmisiin liittyviä asioita kohtaan.
”Ajetaan keskuspuistoon”, minä sanoin taksinkuljettajalle ääni väsymyksestä täristen. Enemmän kuin mitään muuta halusin tällä hetkellä pois sisätiloista, jonnekin, missä olisi avaraa, eikä ahdasta. Päätäni hakkasi vihlova kipu, enkä uskonut, että pystyisin enää kovin kauaa rääkkäämään aivojani ja pitämään tätä tyhmää kykyä hallinnassa.
Puistossa minä kompastelin nurmikolle ja kiskoin Keithin mukanani lähimmälle penkille. Nojasin päätäni taaksepäin ja suljin silmäni. ”Aah”, minä huokaisin.
Keithin ääni tärisi raivosta. ”Tajuatko sinä yhtään, mitä olet tehnyt?”
Kyllä minä tajusin. Olin tehnyt juuri niin kuin olin halunnutkin, olin varmistanut että saisin vähän enemmän aikaa ainoiden jäljellä olevin sukulaisteni kanssa.
”Ei meillä ole taloa Los Angelesissa”, Keith sanoi purevan ivallisesti. ”Eikä meillä ole asianajajaa, eikä perintöä, eikä mitään muutakaan.”
”Ostetaan talo”, minä mutisin liikuttaen huuliani mahdollisimman vähän. ”Palkataan feikkiasianajaja ja väärennetään paperit.” Jokainen liike vihloi päätäni ja sai sen sattumaan entistä pahemmin. Hassua itse asiassa. Eihän liikkumisella pitäisi olla tekemistä tämän kanssa. ”Sinähän olet sanonut, että rahalla saa mitä tahansa.”
Keith sulki silmänsä. ”Me olemme ostaneet saaren”, hän melkein ärisi. ”Matkustelleet Euroopassa ja Amerikassa ja nyt olemme hitto vie asuneet melkein kaksi kuukautta kaupungin hienoimmassa hääsviitissä! Kuinka paljon rahaa luulen meillä olevan.”
Minä säpsähdin. Eikai meidän miljoonaomaisuutemme voinut olla hupenemassa? Ei, ei, ei, rahaa oli ollut paljon, valtavasti. Ei se voinut loppua. ”Mitä sinä tarkoitat?”
”Minä tarkoita, että meidän varoillamme ehkä eletään vielä hetki tässä kaupungissa, mutta ei todellakaan osteta sellaista palatsia, kuin sinä noille kuvailit.”
Sävähdin hieman. Puun lehdet puistossa humisivat unettavasti ja huomasin olevani todella väsynyt. ”Hankitaan lisää rahaa”, minä mumisin. ”Ryöstetään joku toinenkin ääliö.”
”Sherry”, Keith sanoi melkein mustalla äänellä. ”Me emme tule ikinä asumaan samassa talossa ihmisten kanssa. Kuuletko sinä minua? Emme ikinä.”
Mutta kyllä me tulisimme. Keithkin tiesi sen. Minä ottaisi taas kerran juuri sen, mitä tahdoinkin.
A/N: Ja minähän elän kommenteistanne