Mervijjou: haha, pyyntö tuli just oikeeseen aikaan
Carlia: oi, kiitos kommentista, teki iloiseksi. Tää on tosiaan aika hirviömäisen pitkä, eikä vielä lähelläkää loppuaan
A/N: juup... taas on kestänyt. Seuraava luku on ihan mukavan pitkä ja siinä tapahtuu paljon.
47. Maailma tappaa
1976, Alaska, USA
Keith:
”Keith, sinä olet kyllä sellainen ääliö, että minun on vaikea uskoa”, Tanya raivosi huulet vitivalkoisina. ”Ja tämä on röyhkeintä, mitä olet ikinä tehnyt.”
Minä heitin hermostuneena päätäni taaksepäin. Sherry ei ollut käynyt täällä, niin kuin ei missään muuallakaan, Tanya, Irina, Kate, Eleazar ja Carmen uskoivat yhä hänen kuolleen hyvin kauan aikaa sitten ja kukaan koko maailmassa ei tuntunut nähneen häntä. Ihan kuin Sherry olisi kadonnut tuuleen, liuennut tyhjään ilmaan ja hävinnyt maailmasta.
Epätietoisuus kalvoi minua öin ja päivin. Olisin kyllä kestänyt sen, etten pystynyt millään löytämään häntä, olisin etsinyt häntä vaikka satoja vuosia kunhan vain olisin tietänyt hänen olevan elossa. Kunhan olisin tietänyt, että hän oli turvassa. Mutta eihän hän millään voinut olla. Elossa siis. Kai. Sillä olisihan hän älynnyt ottaa yhteyttä Karmeliin ja Johniin tai Jamesin porukoihin tai Tanyaan, Culleneihin... Ihan kehen tahansa.
Vaikka toisaalta olinhan minäkin jäljittänyt Denalien nykyistä asuinpaikkaa vaikka kuinka kauan. Ehkä Sherry ei ollut vain onnistunut löytämään ketään. Ehkä hän oli tuolla jossain. Yksin.
Tanya jatkoi naputustaan jossain taustalla. Minä pyöräytin kyllästyneenä silmiäni Eleazarille, mutta vastaukseksi hän vain rypisti otsaansa.
”Sherry on kuollut, Keith”, Tanya murisi. ”Kuollut! Eikö se haittaa sinua yhtään.”
Ei se haitannut, ei ainakaan niin kauan kun en varmasti tiennyt sen olevan totta. Eikä minulla ollut aikaa kuunnella moraalisaarnoja henkilöiltä, joilla ei ollut hajuakaan siitä, missä mentiin. ”Turpa kiinni, Tanya”, minä rähähdin.
Vieressäni seisova nainen vaikeni nopeasti ja siristi silmiään. Irina otti hänen paikkansa valittajana. ”Minä en voi vieläkään uskoa, että sinä teit hänelle niin”, hän mutisi.
Heitin katseeni taivaisiin. Täältä olisi varmaan hyvä painua äkkiä pois, sillä nämä eivät osoittaneet pienintäkään halua lopettaa vielä vähään aikaan. Nousin ylös Tanyan perheen sohvalta. ”Minun taitaa olla aika jatkaa matkaa. Oli hauska tavata.”
”Et varmasti häivy”, Kate puuskahti. ”Kuule, Keith, mitä jos koittaisit kohdata omien tekojesi seuraukset ja—”
Olisin ihan hyvin voinut vääntää siltä niskat nurin, mutta hillitsin lahjakkaasti itseni ja tyydyin tönäisemään Irinan voimalla pois tieltäni marssiessani ovesta ulos. Sen sulkeutumisesta kuuluva pamaus jäi kaikumaan aukealle.
Hyvä on... Sherry ei ollut täälläkään. Minne seuraavaksi? Yksi idea minulla kyllä oli, ja paikka oli lisäksi jopa samassa maanosassa kun Tanyan koti.
Minulta meni suunnilleen puolitoista päivää suunnistaa Wasillan ohitse sitä ympäröivään suureen metsään ja löytää metsän kätköissä oleva talo. Se ei ollut kolmessakymmenessä vuodessa juurikaan muuttunut, talon kivirakenteet seisoivat yhä pystyssä vartioiden sen sisältöä. Heilautin itseni suoraa kolmannen kerroksen parvekkeelle ja sieltä sisälle taloon.
Käytävän tunnisti yhä helposti samaksi, jota pitkin olin kulkenut niin monta kertaa. No jaa... täällä ei kukaan ainakaan ollut käynyt, oletettavasti sen jälkeen, kun Cullenit olivat muuttaneet pois vuonna -53. Mutta ehkä hän tulisi tänne. Vielä joskus.
Suljin Sherryn huoneen oven perässäni ja katselin hetken ympärilleni. Täällä huonekalujen suojaksi ei oltu vedetty mitään, valokuvat olivat yhä siististi rivissä kirjahyllyn reunuksella. Sherryn suuren, osittain lahonneen näköisen pylvässängyn keltaisille lakanoille oli levinnyt kasa hapertuneita kirjoja ja videoita. Mahonkinen kirjoituspöytä sitä vastoin oli tyhjä ja käyttämättömän näköinen. Siinä lojui vain yksi ainut valokuva, joka oli revennyt puoliksi kahtia.
Nostin sen käteeni. Kuva esitti meitä tässä huoneessa. Sherry istui lattialla, hänen kiinteä katseensa oli liimautunut television ruutuun ja minä nauroin kameralle. Repeämä valokuvassa kulki suoraa välistämme, erottaen meidät eri puolille kuvaa. Se ei kuitenkaan yltänyt aivan kuvan alareunaan asti, näytti siltä, kun joku olisi epätoivoisesti yrittänyt repiä sen palasiksi, joku niin heikko, että hänen voimansa eivät olleet riittäneet saattamaan työtä loppuun asti.
Minä en voinut itselleni mitään. Kaivoin vaiti kirjoituspöydän laatikosta teippirullan ja palautin kuvan ehjäksi. Samassa laatikossa oli runsaasti kyniä, mutta niistä jokaisen muste oli loppunut. Lopulta tyydyin kuluneeseen hiilikynään ja kirjoitin kuvan kääntöpuolelle yhden sanan.
Ikuisesti1976, Volterra, Italia
Sherry:
”Mitä kello on?” minä marisin tuijottaen poissaolevasti kattoa. ”Luci, minä kuooolen tylsyyteen.”
Lucettella oli jotain paperisysteemiä kesken, eikä hän kiinnittänyt minuun mitään huomiota. Minä vilkaisin häntä sivusilmällä ja ärsyynnyin keskittymiskyvystä, joka mahdollisti Lucetten täydellisen paneutumisen tylsiin töihinsä. ”Etkö sinä voi pitää taukoa?” minä tivasin.
Lucette ei luonut minuun katsettakaan pudistaessaan hymyillen päätään. ”Minulla on huomenna vapaapäivä”, hän huomautti. ”Mennään sitten vaikka kaupunkiin tai jotain.”
Just. Volterra oli niin pieni kaupunki, ettei täällä ollut edes merkkivaateliikkeitä. Mikä oli siis ihan totta naurettavaa. Suunnilleen kaikki minun vaatteeni olivat peräisin jostain kymmenen vuoden takaa. Ja Lucettella ehkä oli huominen päivä vapaa, mutta minä en ollut yhtään varma, oliko minun huomiseni vapaa. Mistä sitä ikinä tiesi, mitä Aro keksisi. Minä mutisin Lucettelle jotain epäselvää vastaukseksi ja hiippailin myrtyneenä ulos huoneesta. Jano poltteli kurkkuani ja olin iloinen kun pääsin Lucetten makeanraikkaasta tuoksusta eroon.
Jäin käytävään seisomaan keikkuen epävarmana päkiöilleni. Tämän vampyyrikeskuksen ainoa telkkari oli hallissa, mutta se oli aina täpötäynnä rupattelevia vampyyrejä. Enkä minä sitä paitsi tykännyt täällä tulevista ohjelmista: kaikki elokuvatkin oli dubattu italiankielelle.
Tartuin siis huokaisten toisiksi parhaaseen vaihtoehtoon ja lähdin kävelemään kirjastoa kohti. Jo ensimmäisessä kulmassa minua tuli vastaan Felix. Minä pysähdyin paikalleni, tukkien hänen tiensä. ”Mikä päivä tänään on?”
Felix virnisti minulle alentuvasti. ”Noinko vaikeaa on pitää viikonpäivistä lukua? Sherry, tänään on maanantai.”
Minä purin huultani toiveikkaana. ”Kahdeskymmenes elokuuta?”
Hän vilkaisi minua jännästi. ”Kolmastoista.”
No voi nyt hitto. Ruokaa saisi taas odottaa vielä yli viikon. Minä irvistin Felixille nopeasti ja päästin hänet jatkamaan matkaansa. Itse tassuttelin seuraavaan käytävään ja sisälle vanhan kirjaston valtavasta ovesta.
Jane ja Alec olivat siellä, päät yhdessä, kumartuneet katsomaan suurta kasaa erilaisia karttoja. Suurin osa kartoista oli ihan ikivanhoja, maanosien muodot olivat vääntyneitä ja väärän kokoisia. Aika tyhmää, että kukaan täällä ei koskaan vaivautunut uusimaan yhtään mitään. Minä romahdin nojatuoliin, lähelle kauhukaksosia. ”Mitä hemmettiä te oikein teette?”
Jane vain mulkaisi minua ilkeästi, mutta Alec vastasi: ”Aamulla tuli ilmoitus, että Nyaganissa on tapahtunut rikos”, hän selitti. ”Kukaan ei ole vain ihan varma siitä, että missä kyseinen kylä oikein sijaitsee.”
Jaahas. Ja ne kuvittelivat löytävänsä jonkun pikkuruisen kylän tutkimalla kaikki talon kartat suurennuslasilla? ”Eikö olisi helpompaa käydä esimerkiksi kysymässä jostain matkatoimistosta?” minä kysyin viattomasti. Saattoi hyvinkin olla, ettei näihin Victorian aikaisiin karttoihin edes olisi merkitty mitään maaseudun syrjäpaikkakuntia.
Jane ja Alec tuijottivat ensin minua ja sitten toisiaan. Alec kohotti olkapäitään. ”Kai sitä voisi koittaa. Minä menen, yritä sinä Janey saada näistä kartoista irti jotakin.”
Jane näytti närkästyneeltä, mutta ei sanonut sanaakaan vastaan. Alecin kadottua käytävään hän napautti olkaani karttarullalla. ”Sinä saat auttaa.”
En ollut niin tyhmä, että olisin alkanut riitelemään asiasta hänen kanssaan. Poimin huokaisten käteeni Etelä-Amerikan kartan ja syvennyin etsimään jotakin, jonka nimi olisi Nyagan.
Kirjaston kaikkien karttojen tarkistamiseen ei mennyt kovin kauan ja jo tunnin päästä saimme todeta, että etsimisemme oli ollut turhaa. Jane kääri karttoja ärtyneenä kokoon ja änki niitä väkivaltaisesti takaisin kirjahyllyihin. Minä aloin etsiskellä itselleni jotain tekemistä.
”Ehkä Alecilla oli parempi tuuri”, minä huokaisi silmäillessäni hyllystä vetämäni kirjan takakantta. Hemmetti, miksi täällä oli niin jumalattoman paljon jotain tylsiä tiedekirjoja? Tämäkin kertoi arkkitehtuurin historiasta. Ei hirveästi kiinnostanut.
Jane lähti ovelle päin. ”Sanonko Arolle, että sinä haluat lähteä mukaan Nyaganiin, kunhan selvitämme sen sijainnin?”
”Sano vain”, minä mutisin. Ihan täysin tarpeetonta kyllä, Aro tiesi, että minä halusin aina mukaan. Lopulta löysin itselleni jonkun italialaisen roskaromaanin. No jaa... tämä sai kelvata. Käperryin kerälle sohvatyynyjen syvyyksiin.
Jossain vaiheessa yötä minä nukahdin, ja heräsin vasta kun kuulin koputuksen ovella. Säpsähdin oven avautuessa ja sain käyttää kaiken itsehillintäni, etten olisi hyökännyt suoraa kiinni oven avanneen ihmismiehen kimppuun.
”Hemmetti”, minä tiuskahdin Antoniolle, yhdelle ihmisapureistamme, joka tuijotti minua neuvottoman näköisenä. ”Jos yhtään ymmärrät omaa parastasi, katoat siitä helvettiin ja vähän äkkiä.”
Antonio kumarsi pienesti ja perääntyi vähän. ”Olen pahoillani, Sherry-neiti, mutta mestari Aro halusi nähdä sinut mahdollisimman pian.”
Minä venyttelin jäseniäni kissamaisesti, ennen kun nousin seisomaan. Mutisin itsekseni hiljaisia italiankielisiä kirosanoja marssiessani Antonion ohitse.
Nytkö jo oli muka aika lähteä Nyaganiin? Vieläkin mietitytti, että missä hiton maailman kolkassa paikka oikein mahtoi sijaita. Toivottavasti ei jouduttaisi matkustamaan minnekään hornan tuuttiin, en halunnut millään olla poissa montaa kuukautta. Taas.
Astuessani sisälle kullatuista kaksoisovista tajusin heti, että jokin oli vialla. Huoneessa oli epätavallisen paljon väkeä, Aron, Caiuksen ja Marcoksen takana seisoivat vaiteliaina Sulpicia ja Athenodora ja Aron molemmilla puolilla seisoivat päät pystyssä molemmat noitakaksosista. Minä kavahdin mielessäni Janen leveää hymyä. Aron, Marcuksen ja Caiuksen henkivartijat olivat kaikki paikalla, mutta he seisoivat huoneessa väljästi, näyttivät saapuneen paikalle ennemminkin uteliaisuuden vuoksi, kuin siksi, että heitä tarvittaisiin täällä. Seinänvierustalta erotin jäykkäkatseisen Demetrin, Chelsean ja Aftonin ja Heidin, jonka punaiset silmät olivat liimautuneet kasvoihini vähän pahoillaan olevan näköisenä. Ja keskellä heitä kaikkia seisoi Felix, jonka otteessa rimpuili avuttomana pelokkaan näköinen Lucette.
Minä kavahdin taaksepäin. EI! Ei ikinä. Ei koskaan milloinkaan tässä maailmassa, ei tätä. Tämä oli se ainut asia, mitä ei voisi tapahtua, ainut asia, jota minä en kykenisi kestämään. ”Luci”, minä kuiskasin.
Aro näytti ilahtuneelta saapumisestani. Hän kutsui minut pään nykäyksellä luokseen. Koko huoneellinen vampyyreitä oli jähmettynyt katsomaan askeliani huoneen poikki. Kohtasin Lucetten anovan katseen murtosekunnin ajaksi ja annoin katseeni välittömästi lattiaan.
Caius näytti nauttivan tilanteesta. Hän oli nojautunut tuolillaan eteenpäin, jotta varmasti näkisi kasvoni. Marcos sitä vastoin en näyttänyt – taaskaan – vähimmässäkään määrin kiinnostuneelta huoneen tapahtumista.
Aro tarttui lempeästi käteeni, joka roikkui velttona sivullani. Maailma pyöri päässäni sekavana sumuna, eikä minulla ollut mitään keinoa pysäyttää sen liikettä. Huimasi ja oksetti. Tiesin kyllä, mihin tämä oli menossa. Tiesin kyllä, mitä tästä tulisi. Näin sen jo silmissäni.
”Et sinä voi.” Ääneni oli vain tuskin kuuluva kuiskaus, joka sortui loppua kohden. ”Mestari, et voi.” Mutta se oli vain anomista, hyödytöntä sellaista, tiesin kyllä sen. Koska kyllä hän voisi tehdä tämän.
Aro katsoi hetken suoraa silmiini ja peitti ne yllättäen kädellään. ”Etkä sinä edes yritä tehdä mitään, Sherry”, hän huomautti. Hän pyöräytti minut ympäri, antaen minun nähdä Felixin teräksen lujassa otteessa olevan Lucetten ja irrotti sitten otteensa kädestäni. ”Tämä ihminen”, hän sanoi sileällä äänellään. ”Tämä ihminen on palvellut meitä kyllin kauan, eikä hänelle enää ole käyttöä. Minä haluan, että sinä tapat hänet.”
Huone näytti sumealta kyynelteni läpi ja kului hetki, ennen kuin onnistuin tajuamaan Aron sanat kunnolla. Hän halusi Lucetten kuolleeksi, eikä siinä muka ollut tarpeeksi. Hän halusi
minun tappavan Lucin.
Peräännyin täristen muutaman askeleen. Mitä tahansa. Olisin antanut mitä tahansa päästäkseni pois tästä hetkestä, olisin antanut mitä tahansa, kunhan en olisi joutunut kokemaan tätä.
Aro ei tuntunut huomaavan kauhuani. ”Sinä saat hänen verensä, Sherry”, hän sanoi täysin asiallisella äänellä. Felixin omahyväinen virne välkkyi jossain kaukana. Jano poltti jokaista ruumiinosaani, mutta juuri nyt sitä oli hyvin helppo hillitä. Kurkustani purkautui vihainen sihahdus. Miten joku saattoi, miten joku pystyi kuvittelemaan, että vaihtaisin ainoan ystäväni muutamaan litraan lämmintä verta.
Mutta sitten tajusin, että Aro ei kuvitellutkaan niin. Kyllä hän tiesi. Tiesi, miten tärkeä Lucette minulle oli. Ja hän pakotti minut tähän tahallaan, hän uskoi minun tekevän juuri niin kuin hän halusi. Hän uskoi, että minä tappaisin Lucetten.
”Ei ikinä”, minä sähähdin. ”Ei ikinä, mestari, tätä minä en tee.”
Aro nyökkäsi lyhyesti Janelle. Jane oli varmasti ollut varautunut, sillä kipu rysähti tajuntaani täsmälleen samalla hetkellä. Vajosin kirkuen lattialle kyynelten polttaessa silmiäni. Koitin suojautua kivulta, koitin kätkeytyä jonnekin tajuntani perukoille, jonnekin missä sitä ei tuntisi, jonnekin, missä sitä ei olisi olemassa, mutta siitä ei päässyt eroon. Kipu oli kaikkialla.
Se tuntui samalta kuin sata puukoniskua sadasta veitsestä. Se tuntui samalta, kuin jokaisen luun murtaminen yhtä aikaa. Se tuntui elävältä polttamiselta, kuolleeksi hakkaamiselta. Se porasi reikää aivoihini ja vahingoitti mieltäni pysyvästi.
Minä anelin häntä lopettamaan, mutta en kuullut omaa ääntäni. Silmäni olivat auki, mutta en kyennyt näkemään. Hajosin sisältä kappaleiksi, eikä kukaan tehnyt mitään.
Janessa pahinta oli, että jollain tavalla häneen tottui. Ei kipuun, tietenkään, kipuun ei kai koskaan totu, mutta tottui sen ajatukseen. Tottui tietoon siitä, että joskus vain sattui, eikä sille voinut mitään. Tottui ajattelemaan, että se oli osa maailmaa.
Eikä se koskaan siltikään muuttunut helpommaksi. Se että piti kipua itsestäänselvyytenä, ei vaimentanut sen voimaa. Se että hyväksyi tulevansa satutetuksi, ei pelastanut helvetistä.
Huutoni vaimeni pieneksi valitukseksi, kun Jane nosti silmänsä irti minusta. Hänen kasvoillaan välkkyi viaton lapsenhymy. Minä olisin ollut hänelle niin vihainen, ihan järkyttävän vihainen, ellen olisi ollut sillä hetkellä niin kauhuissani. Aro odotti, että pääsin pystyyn ja nyökkäsi sitten toistamiseen Lucettea kohti. ”Ole hyvä.”
Minä tuijotin eteeni kauhusta mykkänä. Mitä minä muka voisin tehdä? Mitä minä voisin tehdä pelastaakseni ystäväni? Minä tiesin, tiesin, etten pystyisi kestämään toista samanlaista annosta puhdasta kipua. Minä tiesin, että olisin ihan hyvin suostunut kuolemaan Lucetten paikalla, mutta että Janea en kestäisi. Kivun muisto oli yhä mielessäni yhtä selkeänä kuin kristallinen kattokruunu ja minä tiesin, että se oli minulle liikaa.
Lucette oli jo käytännössä kuollut, tajusin sen nyt. Lucette oli ollut kuollut siitä hetkestä alkaen, kun hän ensimmäisen kerran astui sisälle tämän synkän linnan salaisuuksiin. Vaihtoehtoja ei ollut koskaan ollut olemassa, vaikka olin onnistunut uskottelemaan itselleni toista jo vuosia.
Ja Arolla oli minuun aivan liikaa valtaa, minä olin aivan liian altis tekemään mitä hän halusi. Tälläkin hetkellä minä yhä halusin miellyttää häntä. Ja hän tiesi sen. Hän oli tiennyt alusta alkaen, että pystyisi pakottamaan minut johonkin tällaiseen. Hän oli tiennyt koko ajan, että minä tulisin tekemään tämän.
Kyyneleet valuivat kuumina poskillani, kun minä astun Lucettea kohti. Tästä tuhkaläjästä ei voisi pelastaa enää mitään. Eikä sillä ollut väliä, miten paljon minä vihasin ajatusta kuolleesta Lucettesta. Ei sillä ollut väliä, että minä tarvitsin häntä ja hän oli paras ystäväni.
Felix irrotti otteensa Lucettesta, kun minä kapsahdin ystäväni kaulaan. ”Luci, minä olen pahoillani”, nyyhkytin hänen korvaansa. ”Niin pahoillani.”
Hänen ruskeat silmänsä olivat täynnä puhdasta pelkoa hänen katsoessaan minuun. ”Sherry, sinä lupasit”, hän kuiskasi. ”Sinä lupasit minulle.” Minä näin, miten Lucette yritti paeta, näin hänen silmissään saman katseen kuin ensitapaamisellamme, kun oli tiputtanut taivaan hänen niskaansa, pakottanut hänet näkemään painajaista. ”Sherry, ei.”
Ne jäivät hänen viimeisiksi sanoikseen. Katkaisin hänen niskansa yhdellä kädenliikkeellä, ja vaikka koitin taistella itseni kanssa, yritin oikeasti estää itseäni, itsehillintäni petti. Minä painoin terävät hampaani hänen käsivarteensa, eikä Lucettea enää ollut. Ei tulisi enää koskaan olemaan.
”Miksi, herrani?” Se oli kaikki mitä sain ulos suustani, kun vähän myöhemmin olin vajonnut lattialle, Demetrin ja Aftonin raahattua Lucetten ruumis pois. Koko vartaloni tärisi, maailma oli yhtä sotkua ja korvissani huutavat äänet eivät lakanneet hetkeksikään.
”Sinä lupasit, Sherry”, ne huusivat. ”
Sinä lupasit minulle.”
Aro hipaisi kättäni saadakseen tarkennusta kysymykseen. ”Miksi sinä, niinkö?” hän kysyi hajamielisesti.
Minun ei tarvinnut nyökätä. Juuri niin. Miksi helvetissä minä? Kuka tahansa täällä olisi voinut tehdä sen. Kuka tahansa.
”Sherry, kun jostakusta luopuminen menee noin vaikeaksi, silloin kiintymys on liian vahvaa”, Aro sanoi lempeästi. ”Joskus kannattaa pitää etäisyyttä, varsinkin ihmisiin. Älä kiinny, Sherry, koska kiintymys tuhoaa.”
Minä ravistin katkerana päätäni. Tunsin sisälläni miten oikeassa hän oli, tiesin miten paljon kaikkea hyvää minun rakkauteni Lucetteen oli tuhonnut. Miten paljon meidän harvinaislaatuinen ystävyytemme oli vienyt mukanaan. Tunsin sisälläni, miten paljon se oli minulle maksanut. Ja Lucettelle se oli maksanut vieläkin enemmän. Ja tiesin, että kävi elämässäni miten tahansa, minä en enää koskaan, en ikinä antaisi itseni tehdä samaa virhettä uudestaan. Yksinäisyys oli tyhjää ja kylmää, mutta ainakaan se ei sattunut niin kuin tämä.
Aro ei olisi voinut tehdä minulle mitään tämän pahempaa. Hän ei olisi millään voinut iskostaa muistoa Lucettesta paremmin päähäni, hän ei olisi millään voinut paremmin estää minua unohtamasta. ”Viesti meni perille”, minä totesin synkästi.
Aro jätti aiheen sikseen. Lucetten ilmeisesti saattoi hänen mielestään ohittaa näin helposti. ”Nyagan on Siperian alapuolella”, hän ilmoitti. ”Sinä, Alec ja Felix lähdette tänä iltana.”
Minä nousin vaivalloisesti seisomaan, vaikka jalkani tuskin kantoivat. Koko ruumiini tärisi sisälläni raivoavasta syyllisyydestä, vihasta, surusta. Minä kumarsin Arolle päätäni. ”Hyvä on, mestari.”
Meiltä kului yli neljä viikkoa päästä Venäjällä olevaan pieneen kylään, nimeltä Nyagan. Aloitimme siellä vampyyrien jäljittämisen tunnustelemalla, tänään Demetristä olisi ollut apua. Felix löysi kuitenkin kahden vampyyrin tuoreet jäljet kylän itäreunalta. Lähdimme seuraamaan niitä etelää kohti, eikä kestänyt kauaakaan, kun kykenimme näkemään heidät.
Molemmat olivat vaaleaihoisia ja tummahiuksisia, mies ja nainen. He jähmettyivät paikalleen nähdessään meidät. Alec astui edemmäs. Kuvittelin hänet näyttämässä virkamerkkiä. ”Iltapäivää. Me tulemme kaukaa, Italiasta.”
Minä pystyin näkemään heidän kasvoistaan, että he tiesivät, miksi olimme tulleet. Naisen kasvoilla häilähti pelko. ”Vjuoltuori”, hän henkäisi. Hän äänsi Volturien nimen ihan väärin. Se oli aika röyhkeää.
Felixin ääni oli silkkinen. ”Tiedättekö, miksi me olemme täällä.”
Mies vain vilkuili neuvottomana naista. Hän ei tainnut puhua kieliä kovinkaan lahjakkaasti. Hänen kumppaninsa näytti olevan kauhuissaan. ”Ei tarkoitus”, hän yritti selittää. ”Ei tarkoitus, että ihminen nähdä. Me ei tiennyt.”
Eivätkö ne tienneet, että anteeksi ei annettu? Eivätkö ne tienneet, että tulisivat ilman muuta tapetuiksi, ihan niin kuin Lucette? Että muuta mahdollisuutta ei ollut olemassakaan? Armoa ei annettu. Alec teki jo pikkuhiljaa heitä toimintakyvyttömiksi. Pian he olisivat kuolleita.
Taisivatpa tietää. Nainen huusi miehelle kimeästi jotain venäjäksi ja he säntäsivät juoksuun. Samalla hetkellä Alecin voima alkoi kuitenkin vaikuttaa ja nainen kaatui maahan törmättyään puuhun, sokeana ja tunnottomana. Felix oli hetkessä tehnyt hänestä selvää.
Miehellä oli parempi onni. Hän jatkoi juoksemista, vaikka aistit puuttuivat ja onnistui häviämään metsään.
”Minä hoidan hänet”, huikkasin olkani yli ja lähdin hänen peräänsä.
Hetken päästä sain huomata, että mies oli todella nopea. Hän oli päässyt Alecin vaikutusalueen ulkopuolelle ja keskittyi nyt pääsemään mahdollisimman nopeasti mahdollisimman kauas.
Minä juoksin tunteja hänen perässään. Monta kertaa olin hukuttaa jäljet vesistöihin, joita hän käytti ahkerasti hyväkseen, mutta koska onnistuin pysymään tarpeeksi lähellä, löysin hänet aina uudestaan. Raskas juokseminen alkoi kuitenkin ottaa voimille, ja lopulta minun oli pysähdyttävä. Olin saapunut hylätylle kaivosalueelle, selvästi loppuun käytetylle sellaiselle.
Minne hittoon, se vampyyrimies oikein oli hävinnyt? Minä kurkkasin sisään yhteen tunneleista. Eikai se tuollaiseen olisi piiloutunut, sehän oli umpikuja.
Yhtäkkiä tunsin, jonkun tarttuvat niskastani kiinni, vampyyrin kylmän kovan käden. Minä kirkaisin kauhuissani ja koitin saada itseni kasvokkain miehen kanssa, jotta olisin voinut käyttää kykyäni, mutta tunsin kovan iskun päässäni ja sitten minä putosin, putosin, putosin...
Kun vihdoin sain silmäni auki, en tiennyt oliko kulunut minuutteja vai tunteja. Jostain yläpuoleltani kuului jyrinää ja päähäni satoi kiviä. Ne hakkasivat ruumistani ja koitin suojautua niiltä, mutta kaivoskuilu, johon olin pudonnut, oli vain muutaman neliömetrin levyinen. Minä koitin kiivetä kuilua takaisin ylös, mutta pari metriä pääni yläpuolella oli kylmä kova este.
Ja silloin minä tajusin. Jahtaamani vampyyrimies oli tahallaan heittänyt minut tänne ja vierittänyt tuloreitin päälle jättimäisiä kiviä. Kiviä, joiden siirtämiseen minun heikot voimani ei ikinä riittäisi. Minä olin jumissa pienessä kivisessä kaivoskuilussa. Ainoa reitti ulos oli tukossa.
Eikä kukaan osaisi etsiä minua täältä.
A/N: kommentoikaa, kiltit
?