Luku 7.
Lily avasi varovasti silmänsä.
Aamuaurinko kutitti hänen kasvojaan, ja tyttö käänsi kylkeään väsyneesti.
Lily kuvitteli hetken olevansa aurinko. Kaikkialla missä hän olisi, olisi aina valoisaa, ja hän voisi seurata ihmisten elämää, eri puolella maailmaa.
Yhtäkkiä kaikki seesteiset ajatukset katosivat hänen päästään, ja tilalle hyppäsi karu totuus eilisestä.
Hän oli luultavasti nyt eronnut poikaystävästään kamalalla tavalla, hän oli suudellut Jamesin entistä parasta ystävää, hän oli halaillut Remuksen kanssa, ja antanut Remuksen suukottaa itseään.
Nyt Lily tosiaan toivoi olevansa aurinko.
Hän olisi halunnut vain lipua taivaanrannan taakse, kauas horisonttiin, pois muiden näköpiiristä.
Hän olisi halunnut paeta koko kamalaa tilannetta, hän olisi halunnut liikkua taivaalla takaperin, edelliseen päivään.
Mutta hän tiesi että se ei olisi mahdollista.
Ei nyt eikä koskaan.
“Lily! Sinä heräsit vihdoinkin. Missä sinä oikein kukuit puolet yöstä?
Onko se totta? Siis se Sirius juttu? Siis se että hän hiplaili sinua, sinä löit häntä aivan älyttömän lujaa, ja se pyörtyi, ja makaa nyt sairaalasiivessä? Lily, olet sinä aika peto!”
Lily nousi istumaan, ja huomasi Veronican istuvan sänkynsä päädyssä.
“Veronica, mitä olet tehnyt hiuksillesi?”
Se oli ainoa järkevä asia mitä hän sai suustaan ulos.
Veronica hipelöi mustia kiehkuroitaan, ja irvisti.
“Minä vain hiukan tasoitin, ja värjäsin niitä, ei sen kummempaa. Mukava kun huomasit! Kaikki ovat kehuneet niitä! Owen jopa sanoi että ne ovat ihanan korpinmustat, ja että ne kiiltävät kuin minun kauniit silmäni, ja että ne sointuvat suloisesti huuliini! Kuvittele! Owen sanoi että ne ovat ihanan korpinmustat, ja kiiltelevät kuin minun kauniit silmäni, ja että ne sointuvat suloisesti huuliini! Se siis tarkoittaa, että hiukseni ovat hänen mielestään ihanat, silmäni ovat kauniit, ja huuleni suloiset! Hän on siis katsellut huuliani! Pian hän varmastikin haluaa myös koskettaa niitä…”
Minä lähinnä ihmettelin, miksi hän leikkasi ne niin kamaliksi.
Oikeanpuoleiset hiukset ovat ainakin kolme kertaa pidemmät kuin vasemmanpuoleiset. Ja vasemmalla väri on lähinnä harmaa, ei musta.“Okei… Veronica, mene vain aamiaiselle, ei sinun tarvitse odottaa minua.”
“Kuinka niin ei tarvitse? Tarvitseehan! Minä odotan aina sinua, enkä aio tehdä poikkeusta!”
“Mutta kun… Kuulin kun Owen puhui eilen sinusta. Hänellä oli sinulle jotain tärkeää asiaa, ja hänen piti sanoa se nyt aamiaisella. Joten kannattaisi kiirehtiä sinne pian. Älä odota minua.”
Nähdessään Veronican epäilevän ilmeen, Lily kiiruhti lisäämään.
“Olen tosissani!”
“No siinä tapauksessa! Jos sinua ei siis haittaa vaikka menen edeltä?”
“Ei haittaa ei, mene jo!”
Veronica taputti käsiään hilpeästi, halasi Lilyä pikaisesti, ja ryntäsi alakertaan.
Hetken kuluttua tyttö kuitenkin ryntäsi takaisin ylös, ja nappasi pienen pussin matka-arkustaan.
Huomatessaan Lilyn kummastuneen ilmeen, Veronica heitti pussin Lilylle.
“Sano mitä laitan nyt”
Lily avasi pussin, ja pudisti päätään epäuskoisena.
Hänen paras ystävänsä, yksi koulun parhaimmista oppilaista, ihminen joka oli aina ollut sitä mieltä, että hiusten laittaminen, ja meikkaaminen on turhaa, oli nyt valmis meikkaamaan jonkun pojan takia.
“Veronica, tiedätkö että jos meikkaat nyt, tuet eläinkokeita!”
“Lily, kyllä sinäkin meikkaat!”
Niin, juhliin!“No niin, mutta se on eriasia! Käytän meikkejä joita ei ole tehty eläinkokeilla!”
Veronica pyöräytti silmiään turhautuneena.
“No, valitsen sitten itse!”
Hän kiskaisi pussin Lilyn otteesta, mulkaisi ystäväänsä, ja ryntäsi alas.
Vai niin, taitaa tulla rankka päivä…Lily pudisti päätään epäuskoisena.
Tyttö nousi ylös, ja haroi hiuksistaan pahimmat takut, puki päälleen valkoisen kauluspaidan, ja punaisen kravatin, ja kouluhameen.
Vilkaistuaan peiliin, Lily tuli siihen tulokseen, että olisi ehkä parempi harjata hiukset kunnon harjalla, koska hän oli lievästi sanottuna räjähtäneen näköinen.
Siinä harjatessaan, Lilylle tuli kummallinen olo siitä, että hän joutuisi olemaan sen päivän yksin.
Eihän hän voinut noin vain mennä istumaan Jamesin, Siriuksen, Peterin ja Remuksen luo.
Paitsi että tuskinpa James istuu Siriuksen kanssa enään…
Jompikumpi heistä istuu sitten yksin. Jos se on Sirius, on hyvin epätodennäköistä että hän joutuu istumaan yksin. Hänen ympärilleen kiiruhtaa heti ainakin seitsemän tyttöä.
Ajatus siitä, että Siriuksen ympärillä parveilisi muita tyttöjä, sai Lilyn mahan muljahtamaan ikävästi.
Mutta toisaalta, jos se taas on James, niin no, ei hänen ympärilleen tule ainakaan tyttöjä, koska kaikki tietävät että me olemme yhdessä.Lily jäykistyi paikalleen.
Siis, olimme yhdessä…Kyyneleet kihosivat tytön silmiin, mutta hän pyyhki ne kiireesti kämmenselällään.
Lily, sinä olet idiootti!Tyttö vilkaisi peiliin, pörröttäen hieman hiuksiaan.
Hetkeä myöhemmin Lily ryntäsi ulos suuresta salista.
Hän juoksi lähimpään vessaan, ja lyyhistyi lavuaaria vasten.
Lily oli mennyt normaalisti aamiaiselle, hieman apeana vain.
Hän oli varma että juoru hänen ja Jamesin erosta oli kiirinyt jo kaikkien korvaan, mutta ei osannut odottaa sitä, mikä aamiaisella odotti.
Heti astuessaan suureen saliin, koko sali hiljeni.
Lähimpänä istuvat taittoivat niskansa kääntäessään päätään sitä mukaan kun Lily käveli.
Lilyn posket loistivat kuin jouluvalot, niin noloissaan ja häpeissään tyttö oli.
Ei mitään hätää Lily Evans. Menet vain kiltisti, ja istahdat Veronican viereen.
Lily yritti etsiä katseellaan Veronicaa, mutta ei jostain kumman syystä löytänyt tätä, mutta tyttö huomasi ainoat hymyilevät kasvot, ja ne kuuluivat Remus Lupinille.
Lily punastui vielä lisää, hymyillessään vinosti Remukselle, ja kävellessään tämän luo.
Lily oli juuri istumassa Remuksen viereen, hänet valtasi epämiellyttävä tunne.
Kun hän kääntyi, hän näki Jamesin halveksivat kasvot.
“Lutka”
Sanat olivat kuin piiskan sivallus Lilylle.
Rynnätessään ulos aamiaiselta, Lily ei voinut olla panematta merkille, että Jamesilla oli jo uusi tyttö kainalossa.
Lily vain ei ehtinyt huomata sen tarkemmin kuka se oli, koska hänen näkökenttänsä oli sumentunut kyynelistä.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voin joo nyt jo sanoo, et en sit tiiä pitäiskö suuri sali kirjottaa Suuri Sali. en niinko o varma, saa kyl kertoo jos tietää
Ja sit siis pahoitteluni tästä hippiydestä, tuosta eläinkoe jutusta, mutta olen ainakin itse aina ajatellut että on Potter maailmassakin eläimiä, niin on sielä siis myös eläinkokeita, koska sielä on myös meikkiä ;ss Kommentti?