Luku 20. PääsiäismuniaPääsiäinen oli saapunut niin myös Tylypahkaan, kuin kaikkialle muuallekin. Huomenna jästilapset kiertäisivät naapuritaloja virpoen ja keräten karkkia. Mutta tänä vuonna, virpominen ei ollut enää vain jästien juttu. Tylypahkassa Lily Evans oli lipsauttanut asiasta pitäessään puhetta pääsiäisestä aamunavauksessa, mikä tapahtui aina pääsiäisenä johtajatytön ja –pojan toimesta. Oppilaat olivat tietenkin innostuneet ja opettajatkin oikein odottivat, mitä pääsiäisenä näkisivätkään.
”Minä olen ainakin Zorro!” Sirius muille Kelmeille makuusalissa päivää ennen kuin olisi ”kerjäyspäivä”.
”Mistä ajattelit asun löytää?” Remus kysyi aivan kuin huomauttaen tuosta pikkuseikasta.
”No enhän minä sitä löydä.. Pyydän kotitonttuja tekemään sellaisen minulle!” Sirius sanoi aivan kuin asia olisi ollut päivän selvä.
”Minä muutun huispauskapteeniksi!” James sanoi heristäen nyrkkiään ilmaan.
”Ai muutut? Minä kun luulit, että olet jo..” Sirius sanoi vitsikkäästi.
”Eh eh, kurakoipi. Miksikä te sitten meinaatte pukeutua?” James kysyi kääntäen asian Remukseen ja Peteriin, samalla kun nappasi kaapunsa matka-arkun päältä.
”Minun asustani tulee yllätys”, Peter sanoi salamyhkäisesti. James ja Sirius vilkaisivat nopeasti toisiaan.
”Entä sinä sitten, Kuutamo?”
”No jaa. En taida itse asiassa osallistua koko hössötykseen”, Remus sanoi ja alkoi sitoa kengännauhojaan.
”Mitäääh!?” Muut huusivat.
”Kuutamo, tämä on ainutkertainen tilaisuus! Tämä ei tule toistumaan! Ensi vuonna olemme jo aikuisia ja he odottavat meiltä varmasti kypsempää käytöstä!” Sirius melkein karjui, viitaten ”heillä” Lilyyn, Marilyniin, Jessicaan ja Christyyn.
”Mutta eihän minulla ole edes mitään asua”, Remus sanoi kohottaen kulmiaan ja suoristautuen lattian rajasta.
”Älä huolehdi siitä, minä hoidan sen”, Sirius sanoi ja virnisti. Pian hän huomasi, että hänen täytyisi rientää keittiöön antamaan kotitontuille ohjeet hänen ja Remuksen pukuja varten, mikäli mieli ehtiä syömään ennen oppitunteja.
Kerjäyspäivän aamu, seitsemäsluokkalaisten rohkelikkolaistyttöjen makuusali:
”Oletteko te nyt
aivan varmoja, että nämä ovat soveliaat asut? Koska siitä on piiitkä aika kun olen viimeksi nähnyt jästitrulleja, eivätkä nämä asut tunnu oikein soveliailta..”
”Totta kai olemme varmoja! Älä koko ajan hätäile ja kyseenalaista meidän viisauksia!”
”Ja Lily, kuinka sinä vertaat
meitä jästeihin?"
”Mary, en minä meitä jästeihin vertaa, mutta tämä vaan ei tunnu oikein-”
”Soveliaalta, tiedetään!”
”Kenellä on pajunoksat? Ahaa, Christyllä, anna minulle viisikymmentä.”
”Ja minulle.”
”Entä Jessica?”
”Minulla on omani, kiitos vain.”
”Selvä. Eiköhän lähdetä.”
Christy, Jessica, Marilyn ja Lily lähtivät makuusalistaan toisessa kädessä pajunoksia, toisessa ulkoapäin pienet kimaltelevat käsilaukut, mutta sisältä taialla suurennetut. Heillä kaikilla oli uimapuku –tyyliset Playboy pupu –asut. Heillä oli myös mustat verkkosukkahousut, hopeiset tai kultaiset isot ympyrän malliset korvakorut, pörröiset pupukorvat ja asujensa väriset polviin asti ulottuvat saappaat. Christyllä oli lila asu ja kummallakin puolella kasvojaan kehystämässä hiussuortuvat ja loput hiukset korkealla poninhännällä. Jessicalla oli hiukset samalla tyylillä ja vaaleankeltainen asu. Lilyllä oli vaaleanvihreä asu ja hiukset laineilla ja haltiakampauksella. Marilynin hiukset olivat tänä aamuna vaaleat ja tuuheat ja auki. Hänen pupuasunsa oli vaaleansininen.
Heidän laskeuduttuaan portaat oleskeluhuoneeseen, Marilyn ei voinut käsittää miksi ihmiset ikään kuin pysähtyivät ja kääntyivät katsomaan heitä hämmästyneinä.
”Me olemme vain niin hehkeitä”, Lily sanoi Marilynille ja jatkoi äänekkäästi ”Huomenta kaikille!” Muutama sanoi ystävällisesti takaisin ”Huomenta itsellesi”.
”Mitä nuo ovat?” Kuului niljakas ja pistävä ääni heidän oikealta puolelta, viitaten Jessican pajunoksiin. He käännähtivät sirosti katsomaan. Sally ja Melinda seisoivat siinä hyvin rivoihin kouluasujen muunnelmiin pukeutuneina hiukset leteillä.
”Pajunoksia”, Jessica vastasi seesteisesti. Sally ja Melinda vilkaisivat omia oksiaan, jotka olivat aika ohuempia ja siirsivät sitten katseensa takaisin Jessican kouraan.
”Tällipajunoksia siis”, hän tarkensi. Christy, Lily ja Marilyn hajosivat hänen takanaan. He kompuroivat ja nauroivat itseään katki. Marilyn kaatui lattialle nauramaan. Jessica katsoi heitä ihmetellen.
”Tulkaa jo..” Hän mutisi punastuen kevyesti.
Matkan varrella he huomasivat herättävänsä jokaisen vastaantulijan huomion.
”Me vain olemme niin lumoavia”, Christy ja Jessica lepyttelivät Marilyniä ja Lilyä. He laulelivat kuljeskellessaan Tämä on se kuinka muistutat minua –laulua. Suuressa salissa oli jo aika paljon väkeä heidän saapuessaan sinne. Kaikki tuntuivat ainakin Lilyn mielestä kääntyvän katsomaan heidän kulkiessa ohi. Kelmien kohdalla he sivusilmällä huomasivat Zorro-Siriuksen leuan loksahtavan melkein sijoiltaan ja hänen tiputtavan paahtoleivän käsistään. Marilyn herätti tirskumista asetellessaan tupsuaan suorempaan. Väki tietenkin luuli, että hän raapi takalistoaan. He sipsuttivat opettajainpöydän eteen.
”Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle”, he lauleskelivat jokaiselle professorille erikseen ja keräsivät namusia käsilaukkuihinsa. Sen jälkeen he menivät Kelmien luokse istumaan Rohkelikon tupapöytään.
”Hei beibi”, Christy sanoi ja istuutui Siriuksen syliin. Hän olisi tunnistanut Siriuksen Zorron puvun alta unissaankin.
”Vau.. En ollut aluksi tunnistaa sinua kun kävelitte ohi..” Sirius sopersi ihmeissään.
”Mitä ihmettä sinulla on Peter päällä?!” Marilyn suorastaan huusi huomatessaan Peterin, jolla oli yllään vaaleanpunainen balettimekon tapainen röyhelöasu.
”Trulliasuni! Olen pukeutunut noidaksi!” Peter sanoi iloisena.
”Kenellä noidalla olet nähnyt
tuollaisen kammotuksen?" Christy kysyi irvistäen. Peter ei vastannut, eikä vaikuttanut enää niin innostuneelta.
”Mi-? Kuin-?
Kirjoititko sinä äidilleni?" Jessica puolestaan sopersi räppäriksi pukeutuneen Remuksen vierestä. Remuksella oli musta huivi päässään ja sen päällä valkoinen lätsä väärinpäin. Kuluneet farkut olivat aivan liian isot ja roikkuvat, ja jotka pysyivät ylhäällä vain vyöllä, jonka peitti myös liian iso ja roikkuva punainen paita, jonka rintamuksessa oli jonkin näköistä töherrystä mustalla. Jaloissaan hänellä oli harmaat skeittikengät.
”Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta heti kun kuulin siitä, että tänä vuonna voisimme mennä kerjäämään karkkia joissain hulluissa asuissa, asia vain pälkähti mieleeni ja kirjoitin hänelle. Onneksi hän vielä samana iltana lähetti minulle tämän Jessican puvun. Vielä onnekkaampi olen kun se mahtuu! Ei taida olla kovin vanhakaan siis?” Peter selitti ja kaikkien päät kääntyivät Jessicaan.
”Argh! Kesälomalla äiti oli ostanut lahjaksi liian ison puvun kun harrastin vielä balettia..” Jessica selitti punaisena.
"
Sinä harrastit balettia?" Lily kysyi epäuskoisena kädet Jamesin ympärillä. Jessica tyytyi nyökkäämään.
”Mikset kertonut kenellekään meistä?” Marilyn puolestaan kysyi silmät kaljuunan kokoisina.
”Kerroinpas. Christylle”, Jessica huomautti ja nyt kaikki katsoivat Christyä.
”No olisihan se ollut aika noloa kaikille kuuluttaa..” Christy puolusti salailujaan. Hän onnekseen säästyi lisäkysymyksiltä kun James huomasi kellon olevan jo yksitoista.
”Hitsi! Täytyy lähteä Hagridille virpomaan, ennen kuin hän lähtee kylälle pubiin”, hän sanoi. He nousivat ja poistuivat Suuresta salista. Pihamaalla oli lämmin ilma. He hölkkäsivät Hagridin mökille metsän laidalle. Puolijätti oli juuri tullut ulos mökistään.
”Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle”, he hoilasivat äänekkäästi ja läheisestä puusta lähti variksia lentoon rääkäisten. Hagrid naureskeli.
”Oottepas te säälittäviä! Säälittäviä joka sorkka!” Hän sanoi, otti heiltä pajunoksat ja palasi takaisin mökkiinsä hakemaan heille palkkaa. Virpojat vaihtoivat katseita viestittäen äänettömästi hän-varmaan-antaa-lohikäärmeenmunan-ei-suinkaan-suklaamunan. Hagrid palasikin tuossa tuokiossa mukanaan jokaiselle iso lohkare kotitekoista toffeeta.
”Olkaapa hyvät!” Hän sanoi silmät tuikkien. Hän odotti heidän maistavan sitä heti. James oli mukava poika eikä lannistanut vanhaa ystäväänsä, vaan yritti puraista palan. Hänen leukansa jämähtivät yhteen. Kuului vain epämääräistä muminaa ja James nosti peukalon pystyyn ennen kuin he lähtivät kiittäen ensin. Heidän palatessa linnaan, Sally ja Melinda äkkiä ilmestyivät heidän joukkoonsa.
”Heei Sirius! Heei Remus!” He sirkuttelivat.
”No päivää. Saako olla toffeeta?” Sanoi Sirius ”kohteliaasti” töksäyttäen. He eivät todellakaan jaksaneet moisia kitisijöitä juuri nyt.
”Oi kiitos!” He sanoivat ja ottivat tyhmyyksissään Siriuksen tarjoamat palat. Heidän ilmeensä venähtivät kun he eivät saaneetkaan enää suutansa auki ja poistuivat noloina.
Iltapäivään mennessä Raivottaret olivat päättäneet järjestää pääsiäisen kunniaksi yllätyskeikan pihamaalla. He soittaisivat vain joitain vanhoja hittibiisejään. Nyt he ja Kelmit istuivat sohvilla Rohkelikon oleskeluhuoneessa syömässä karkkejaan.
”Ravista sitä persettä minulle, ravista sitä persettä minulle, c’mon tyttö, ravista sitä..” Remus hoilaili Jessicalle lattialle nojatuolistaan. Hän oli koko päivän hoilannut tuota jästimiehen erästä biisiä.
”Voi pure tuota! Minä en ravista sinulle yhtään mitään muuta kuin nyrkkiäni pian!” Jessicalta paloi pinna ja tunki toffeeta Remuksen suuhun.
”Hei mitäs sanoisitte jos järjestettäisiin pääsiäiskokko illalla? Voitaisiin sytyttää se keikan jälkeen!” Lily ehdotti.
”Ai sellainen kokko jolla poltettiin noitia keskiajalla?” Christy kysäisi suu täynnä suklaata.
”Joo!” Lily riemastui kun hänen ystävänsä tiesi mistä oli kyse.
”Tai siis emmehän me ketään polta, vaan sytytettäisiin vain sellainen kokko”, hän lisäsi kiireesti kun muiden ilmeet olivat valahtaneet. He päättivät, että Kelmit lähtisivät ulos kyhäämään kokkoa lähelle rantaa ja hakemaan risuja ja puita Kielletystä metsästä. Tytöt sen sijaan alkaisivat tehdä järjestelyjä illan konserttia varten. He loitsivat esiintymislavan parinkymmenen metrin päähän paikasta johon kokko tulisi. Esiintymislava sai Jessican ansiosta pinkin esiripun. Marilyn loitsi heille juuri ja juuri tarpeeksi tilavan takahuoneen. Ihmiset kävivät kyselemässä mitä he puuhailivat. Lily käski jokaisen levittää tietoa, että tulisivat sinne järven rantaan kello kahdeksan illalla.
Kello oli viittä vaille kahdeksan sinä samana iltana. Kelmit olivat keränneet suuremman kokon kuin kukaan oli heiltä odottanut. Eikä kukaan luullut sitä miksikään pieneksi partiolaisten nuotioksi. Kokko oli melkeinpä suurempi kuin Hagridin mökki. Melkeinpä kaikki tylypahkalaiset olivat kerääntyneet esiintymislavan luokse jupisemaan. Raivottaret astelivat lavalle verhojen ollessa vielä kiinni. James, Remus ja Sirius olivat lupautuneet avustamaan heidän näytöstään. Sirius esittelisi heidät, vaikka eivät he mitään esittelyjä olisi kaivannutkaan. Remus ja James puolestaan hoitaisivat valaistusta taikasauvojensa avulla.
”Kaikki valmiina?” Sirius kysyi tullessaan lavalle heidän jäljessään, yhä pukeutuneena Zorroksi.
”Melkein”, Raivottaret vastasivat yhteen ääneen.
”Erinomaista”, Sirius sanoi ja poistui verhon etupuolelle reunasta. Jessica istuutui äkkiä rumpujen taakse ja otti rumpukapulat käsiinsä.
”Ja nyt hy-”, kuului Siriuksen taialla vahvistettu aloitus verhon toiselta puolelta, kun sen yli kuului jysähtävä pamaus. Kaikki toisella puolella olivat hiljentyneet ja tuijottivat verhoja aivan kuin ne avautuisivat pelkästään heidän tuijotuksestaan. Lavalla kaikki tuijottivat Jessicaa.
”Sori! Miksi kukaan ei ole tehnyt äänen tarkastusta!?” Jessica huusi että kaikki toisella puolellakin kuulisivat.
”Sinunhan se piti tehdä”, Lily huomautti. Jessica tuhahti ja säntäsi säätämään kaiuttimia ja tuli pian pamauttamaan uudestaan – lujempaa.
”Hupsis, käänsin väärään suuntaan”, hän sanoi ja väläytti kuuluisaa Pepsodent-hymyä. Hän meni taas säätämään volyymia ja tällä kertaa sai sen sopivan kovalle. Marilyn kokeili itsekin painaa yhtä pianonsa kosketinta josta värähti hiukan hiljaisempi ääni. Christykin kokeili vetää yhden soinnun taikakitarastaan ja Lily bassostaan. Molemmissa äänet kuulostivat hyviltä. Christy vielä kokeili onko mikrofoni päällä sanomalla:
”Seurustelen Sirius Mustan kanssa”, aiheuttaen samalla buuausta. Sirius kurkisti verhojen välistä.
”Onko kaikki nyt siis valmista?” Hän kysyi ja muut nyökkäsivät vakuuttavasti ja hän perääntyi takaisin.
”Selvä. Nyt siis, hyvät tytöt ja pojat, oppilaat ja opettajat, elävät ja haamut, kaikenikäiset ja muotoiset, ylpeänä esittelen Raivottaret!” Sirius piti esittelypuheensa ja poistui lavalta kun verhot aukenivat. Lava oli pimeä. Äkkiä neljä eriväristä valokiilaa suuntautuivat jäseniin. Soitto ja laulu alkoivat.
” Minulla on paljon sanottavaa sinulle
Jeah, minulla on paljon sanottavaa
Huomasin silmiesi olevan aina liimautuneina minuun
Pitäen ne täällä
Eikä siinä ole ollenkaan järkeä
He teippasivat suusi kiinni,
Raapivat totuuden irti valheillaan
Te pienet vakoojat
Te pienet vakoojat
Ihastus, ihastus, ihastus
ihastus, ihastus
Kaksi, kolme, neljä!
Mikään ei vedä vertoja hiljaiselle illalle yksin
Vain toinen meistä kahdesta, jotka luottavat,
Ettei sitä koskaan tapahdu
Luulen uneksivani jälleen
Ollaan tätä enemmän
Jos haluat pelata sitä kuin peliä
No, tule sitten, tule sitten, pelataan
Koska mieluummin tuhlaan elämäni teeskennellen,
Kuin unohdan sinut yhdeksi kokonaiseksi minuutiksi
Te pienet vakoojat
Te pienet vakoojat
Ihastus, ihastus, ihastus
ihastus, ihastus
Kaksi, kolme, neljä!
Ollaan tätä enemmän
Rock 'n roll, baby
Etkö tiedä, että olemme aivan yksin nyt
Tarvitsen jotain, josta laulaa
Rock 'n roll, hei
Etkö tiedä, baby, että olemme aivan yksin nyt
Tarvitsen jotain, josta laulaa
Rock 'n roll, hei
Etkö tiedä, baby, että olemme aivan yksin nyt
Anna minulle jotain, josta laulaa
Ollaan tätä enemmän
Ei, eih
Ollaan enemmän
Enemmän kuin tätä, oi.”Tuo ensimmäinen biisi, ihastus ihastus ihastus, sai raikuvat aplodit kaikilta. Yleisö oli hyppinyt mukana aivan tunnelmissa kiljuen. Raivottaret virnistivät toisilleen ennen kuin aloittivat toisen kappaleensa, rakkauden uhreja.
He olivat saaneet keikkansa päätökseen ylpeinä jo kello kymmeneen mennessä. Väki oli kirkunut innosta ja hyvästä tunnelmasta. Nyt olisi aika sytyttää kokko.
”Hiljaisuus, pyydän!” Lily huusi kohottaen kätensä ilmaan heidän lähestyessä kokkoa Kelmien kanssa. Väki ihme kyllä kuuli hänen huutonsa ja vaikeni.
”Nyt on aika sytyttää pääsiäiskokko. Toimenpiteen suorittaa Kelmit. Olkaa ystävällisiä älkääkä naurako heille. Kiitos”, Lily kuulutti. Hänen ilmoituksensa sai Kelmit melkeinpä tolaltaan.
”Miten niin he nauraisivat meille?!” James ja Remus kysyivät Lilyltä.
”Katsokaas, pääsiäiskokko sytytetään jästimenetelmin. Se on aina ollut velhomaailmassakin perinne kunnianosoituksena jästejä kohtaan, joiden idea koko kokko oli. Joten antaa mennä vaan”, Lily selitti ja nakkasi tulitikut Peterille. Tämä ei saanut koppia ja poimi tulitikut maasta. Hän antoi jokaiselle omat tikkunsa ja he kyykistyivät yhden kohdan ympärille.
”Kuutamo?” Peter kysyi hiljaa. Remus nyökkäsi ja raapaisi tulen tulitikkuunsa. Hän kuitenkin säikähti ja tiputti tikkunsa kylmään maahan, jossa se sammui.
”Hupsis. Anturajalka?”
Siriuksen tikku katkesi.
”Voihan Merlin! Matohäntä.”
Peterkin katkaisi tikkunsa.
”Sarvihaara”, Peter sanoi. James mumisi jotain vastaukseksi ja kaikki seurasivat jännittyneinä kun hän raapaisi tikkuaan tulitikkulaatikon sivua vasten. Se ei syttynyt. Hän raapi vielä hetken aikaa, mutta se ei syttynyt.
”Selvä. Te kokeilkaa”, Sirius sanoi ja viskasi tulitikkulaatikon takaisin Lilylle.
”Voi emme me kokeile. Me teemme sen! Tai itse asiassa, saatte valita yhden meistä joka saa sytyttää kokon. Ja vielä plussaa teille, se jonka valitsette, tekee sen selkä kokkoon päin”, Lily härnäsi ja katselijat vihelsivät.
”Hah!” Kelmit huudahtivat yhteen ääneen ja kääntyivät päät yhdessä keskustelemaan kenet he valitsisivat.
”Ei Lilyä, hän on jästisyntyinen ja osaa nämä hommat. Jessica puolestaan varmaankin sytyttäisi oman tukkansa joten ei häntäkään. Christylle on liian paha hävitä. Mutta Marilynia ja hänen kykyjään metamorfiuden lisäksi emme oikeastaan tunne kovin hyvin. Siksi varmin valinta olisi hän”, James selitti ensimmäisenä ja muut nyökyttelivät hyväksyvästi. He asettuivat taas täysissä pituuksissaan kasvot tyttöihin päin.
”Valitsimme Marilynin”, Peter sanoi. Hän oli sivumennen mainiten yhä balettimekossa. Marilyn virnisti ja asteli pari askelta kokkoa lähemmäs.
”Antaisitko bensakanisterit Chris?” Hän kysyi herttaisesti. Kelmit kolauttivat päänsä yhteen. Christy antoi Marylle yhden bensakanisterin.
”Missä ne kolme muuta ovat?” Marilyn kysyi hiukan ihmetellen.
”Ne katosivat kummallisesti”, Christy mutisi hädin tuskin kuuluvasti ja vaihtoi kenenkään huomaamatta Jessican kanssa katseita.
Takauma.”Jessica! Mitä hitsiä sinä teet täällä? Olen etsinyt sinua ja noita bensakanistereita kaikkialta!” Christy huudahti löydettyään ystävänsä pari tuntia ennen esitystä venevajasta.
”Shh! Pidä pienempää ääntä! Etkö huomaa kuinka hyvä tuoksu näistä lähtee? Terästin niitä hieman eräillä litkuilla jotka löysin Kuhnusarvion työhuoneesta kun olin arkistoimassa jälki-istunnossa uusimpia Voron tuomiokortteja”, Jessica vastasi ja veti syvään henkeä nenän kautta.
”Imppaatko sinä?” Christy kysyi silmät pyöreinä.
”Totta hemmetissä!” Jessica vastasi heilauttaen hiuksiaan.
”Hienoa. Annas kun minäkin”, Christy sanoi ja istahti Jessican viereen vetämään henkeä. Pian Jessicaa alkoi aivastuttaa, ja rajusti aivastikin. Hän vahingossa huitaisi käsillään kahta kanisteria, jotka tipahtivat hitaasti veteen loiskahtaen. He tuijottivat kuinka bensa sekoittui veteen ja kanisterit kelluivat tyhjinä veden pinnalla.
”No ainakin meille jäi tämä yksi edes”, Christy sanoi ja nosti hänen vasemmalta puoleltaan heidän viimeisen kanisterin heidän väliinsä. Hän kuitenkin huomasi torakan lähellä itseään, säikähti, kirkaisi ja tiputti kanisterin veteen. Hän alkoi tähdätä torakkaan kirouksia ja puolet osuivatkin. Christy ei vain hädältään huomannut sitä. Jessica tuijotti kolmatta kelluvaa kanisteria suu auki kauhuissaan.
”Christy!” Hän parahti ja Christy viimein huomasi torakan kuolleen ja pyyhkäisi sen taikasauvan näpäytyksellä veteen.
”No itse kaadoit kaksi!” Hän vastasi tiuskaisten ja Jessica nousi seisomaan hänen vierelleen.
”Mutta sinä kaadoit viimeisen!” Hän parahti.
”Sinä. Kaksi”, Christy sanoi päättäväisesti ja Jessica antoi periksi.
”Okei! Häivytään täältä ennen kuin joku huomaa..” Jessica huudahti ja he kipittivät tiehensä yhtä viattomien näköisinä kuin aina.
Takaisin nykyhetkeen.Marilyn otti kanisterin varmaotteisesti ja heitti sitä päänsä yli näyttävästi suoraan kokkoon. Sen jälkeen hän raapaisi tulitikkua ja heitti sen olkansa ja kokko leimahti räjähdysmäisesti. Yleisö alkoi hurraamaan ja taputtamaan.
”Nyt kun on kokko sytytetty, mitenkäs olisi pikku lasilliset?!” Christy huusi ja väki hurrasi vieläkin kovempaa.
Tunnin päästä melkein jokainen oli umpikännissä. Vain harva oli selvinnyt näin pitkälle selvänä aaveiden lisäksi. Nuorimmat ja opettajat olivat jo lähteneet sisälle linnaan nukkumaan ja lämmittelemään. Kylmään auttoi pihalla kivasti kokko.
”Ja nyt vähän takalistoa lämmittämään”, Marilyn hihkaisi ja peruutti vaarallisen lähelle kokkoa.
”Jou, sinulla tuli persustan alla”, räppäri-Remus huomautti totuuden mukaisesti hänelle.
”Niin siis tai ehkä yllä”, Sirius täsmensi.
”Häntäsi on tulessa”, selvensi James ja Marilyn käännähti äkkiä ympäri. Siinähän hänen söpö töpöhäntänsä ilmiliekeissä.
”AAAAAAAAAAAAAAAAR!” Hän huusi ja juoksi rantaan ja hyppäsi järveen. Katselijat nauroivat kännistä räkänaurua. Jessica ja Christy kalpenivat ensimmäisenä huomattuaan isomman palon Marilynin takana.
”JÄRVI PALAAAA!” Joku huusi ja Marilyn ei edes vilkaissut kun säntäsi läpimärkänä ja tulessa pois järvestä hysteerisesti kirkuen. Lily onnistui jotenkuten tähtäämään häneen tarpeeksi vahvan aquatulio-taian, joka riitti sammuttamaan ystävänsä tulesta. Järven eteen kukaan ei tehnyt mitään. Kaikki katsoivat rauhallisina kun liekit tanssivat sen pinnalla. Jossain pieni viaton torakka sai polttohautauksen ja tuhkat ripoteltua saman tien järveen.
Aamu. Päivänvalo. Kaksi asiaa joita Lily Evans ei voinut sietää krapula-aamuna. Hän oli jotenkin ihmeessä selvinnyt omaan makuusaliinsa asti edellisenä yönä myöhään. Hän ei katsonut oliko hänen ystävänsä nukkumassa omissa sängyissään vai nukkuivatko ollenkaan. Ainut mistä hän sillä hetkellä välitti oli se, kuinka nopeasti hän saisi kahvia. Hän työnsi vaaleanpunaiset tohvelit jalkoihinsa ja veti samansävyisen aamutakin päälleen. Hän lähti tukka pörrössä ja meikit levinneinä kohti Suurta salia lyhintä mahdollista reittiä. Hän oli oppinut Jamesilta pari salakäytävää lisää heidän yhteisten partiointien aikoina, mikä nopeutti hänen matkaansa huomattavasti. Päästyään määränpäähänsä hänen silmiinsä osui lattialla nukkuva Christy, jonka päälle joku, luultavasti kotitonttu, oli laittanut mustan huovan jota koristi Tylypahkan vaakuna. Lily astui hänen ylitse ja istuutui penkille. Hän kaatoi nopeasti kahvipannusta pikariinsa ja ryysti pitkään. Sitten hänen silmiinsä osui Aamu-Profeetta, jonka etusivusta yli puolet täytti kuvat palavasta järvestä, mustunut, toisin sanoen nokinen, puoli Tylypahkasta, sammunut pääsiäiskokko ja Kielletty metsä tulessa. Otsikko kirkui : Villit pääsiäisjuhlat Tylypahkassa!
”Viime yönä Tylypahkassa neljä täysi-ikäistä opiskelijatyttöä ja –poikaa järjestivät kaikkien aikojen ikimuistoisimmat pääsiäisjuhlat mitä koulu on koskaan nähnyt. Juhlat saivat aikaan sen, että koulun alueella sijaitseva Mustajärvi, Kielletty metsä ja puoli Tylypahkan linnaa syttyi tuleen. Se, miten linnakin syttyi palamaan, jää arvoitukseksi meille kaikille, niin kännissä kaikki olivat. Aaveet eivät kommentoi asiaa mitenkään, vaikka ovatkin ainoat todistajat. Lue lisää sivulta 4, palsta 9”, Lily luki ääneen tajuamatta sitä itse.
”Kivat bailut siis”, joku ohikulkija kommentoi. Lily hymähti ja jatkoi kahvin ryystämistä.
Ihastus, ihastus ihastus on suomennos Paramoren Crash crash crash laulusta