Kirjoittaja Aihe: Ruma joulupaita | S | Regulus Musta/James Potter | jouluinen fluff ja hurt/comfort | osa 3/3  (Luettu 761 kertaa)

Altais

Nimi: Ruma joulupaita
Fandom: HP
Kirjoittaja: Altais
Ikäraja: S (Jatkosijoituspaikka joulun jälkeen Hunajaherttua)
Genre: Fluff, hurt/comfort
Paritus: Regulus Musta/James Potter

Tiivistelmä: Regulus inhoaa joulua, ja varsinkin rumia joulupaitoja.

Kirjoittajalta: En ole pitkiin, pitkiin aikoihin kirjoittanut yhtikäs mitään, mutta joulun lähestyminen ja valkoinen maa sai aikaan pienen inspiraation. Tällä tarinalla haluan toivottaa iloista joulun odotusta Pahattarelle. :) Tarinaan on suunnitteilla vielä toinen osa lähempänä joulua, jahka ehdin sen kirjoitella valmiiksi asti.

Teksti on saanut jonkin verran vaikutteita Conan Grayn kappaleesta Heather, vaikkei se mikään joulubiisi olekaan. Jostain syystä se tuo minulle aina mieleen juuri Reguluksen ja Jamesin.

I still remember the third of December, me in your sweater
You said it looked better on me than it did you
Only if you knew how much I liked you
But I watch your eyes as she

Walks by
What a sight for sore eyes
Brighter than the blue sky
She's got you mesmerized while I die

Ruma joulupaita

3. joulukuuta 1976 klo 21.55

Huispauskentän autiossa pukuhuoneessa on kylmänkosteaa ja melkein pimeää. Vain suihkuhuoneen ovesta lankeaa kalpea valokeila kuraiselle lattialle. Ilma tuoksahtaa tympeästi märille vaatteille ja sukkahielle, ja puinen penkki on kova istua, mutta silti Regulus Musta ei halua lähteä. Hän on istunut pukuhuoneessa yksinään jo toista tuntia Luihuisen joukkueen treenien päättymisen jälkeen, vaikka muut ovat jo aikaa sitten menneet.

Regulus ei itsekään tiedä, miksi on yhä siellä. Häntä ei kai vain huvita mennä oleskeluhuoneeseen kuuntelemaan, kun muut vertailevat joululahjatoivelistojaan tai sitä, kuka viettää jouluaan mitenkin. Ajatuksiinsa unohtuneena Regulus hypistelee käsissään rumaa jouluneulepuseroa, jonka joku on unohtanut pukuhuoneeseen. Luultavasti joku Rohkelikon pelaajista, sillä kukaan itseään kunnioittava Luihuinen ei pukisi sellaista päälleen.

”Miten joku jaksaakin olla noin hurahtanut jouluun”, Regulus mutisee, ikään kuin odottaisi ruman joulupaidan vastaavan hänelle.

Regulus itse jättäisi mieluusti joulun väliin ja hyppäisi suoraan tammikuun puoliväliin, jolloin huispaustreenit taas jatkuvat. Syksyn treenikausi alkaa olla ohi, edessä on pitkä joulutauko, ja Regulus ikävöi harjoituksia jo nyt. Kaikkea niissä - jopa tuulessa ja räntätuiskussa lentämistä, Luihuisen joukkueen kapteenin rasittavaa pätemistä ja tätä sukkamehulta lemuavaa pukuhuonetta.

Ja myös… sitä, kun ennen omien treenien alkua voi toisinaan salaa tarkkailla Rohkelikon joukkueen harjoituksia. Regulusta hävettää myöntää sitä edes itselleen, mutta toisinaan hän saapuu treeneihin todella hyvissä ajoin vain, jotta näkisi vilauksen James Potterista luudanvarrella. Tietenkin vain siksi, koska hän ihailee Potterin pelitaitoja, Regulus sanoo itselleen.

Hän vilkaisee käsissään olevaa neulepuseroa. Se on ärsyttävän joulunpunainen ja sen etumuksessa komeilee jonkinlainen hirvenvasa lumisateen keskellä. Ihan naurettava pusero jollekulle, joka on jo melkein aikuinen, Regulus mutisee itsekseen ja alkaa nyhtää sormillaan hihansuusta repsottavaa langanpäätä. Hetken mielijohteesta hän painaa nenänsä hetkeksi puseroon ja nuuhkaisee. Toisin kuin hän kuvitteli, se ei oikeastaan tuoksu juurikaan villalta, vaan ennemminkin… piparmintulta, luutavahalta ja miedolta partavedeltä. Reguluksen mielestä aika kivalta. Oikein kivalta itse asiassa. Hän hautaa kasvonsa kokonaan puseroon ja hengittää syvään sisään.

Hän unohtuu siihen pitkäksi aikaa. Nostaa polvet eteensä penkille, nojaa pään polviin ja antaa puseron kutitella mukavasti kasvoja. Hetken aikaa treenikauden päättyminen, joka puolella vallitseva jouluhössötys ja kaikki muutkin Reguluksen ongelmat ovat jossain hyvin kaukana… Regulus antaa itsensä vaipua pehmoiseen, suloiseen unohdukseen. Maailmaan, jossa ei ole muita kuin hän itse, ja –

*

Regulus havahtuu transsistaan, kun joku selvittää kurkkuaan ihan siinä vieressä. Hän säpsähtää, kohottautuu salamana ylös ja tunkee puseron myttyyn viereensä penkille niin nopeasti kuin pystyy, mutta se on jo myöhäistä. Vahinko on jo tapahtunut. Regulus toivoo hartaasti, että pukuhuoneen pimeä piilottaa hänen häpeästä hehkuvat poskensa. Nyt täytyy vain pitää pokkansa ja olla kuin ei mitään, hän ajattelee sekavassa mielessään.

James Potter nojaa pukuhuoneen ovenkarmiin ja hymyilee hänelle.

”Mitäs Pikku-Musta?” hän sanoo huolettomasti, eikä vaikuta erityisesti odottavan häneltä vastausta.

”Älä kutsu minua –” Regulus aloittaa ja levittää käsiään.

On kai turhaa enää edes yrittää huomauttaa Potterille tästä aiheesta, koska ei tämä uskoisi kuitenkaan. Regulus on ollut Potterille Pikku-Musta siitä asti, kun aloitti Tylypahkassa, eikä asiaan näytä olevan tulossa muutosta. Ja yhtä kauan on Reguluksen onneton sydän haikaillut Potterin perään toivoen, että tämä jonain päivänä näkisi hänet muunakin kuin parhaan ystävän pikkuveljenä. Mutta sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Ikinä.

”Mitä varten sinä muuten täällä istut?” Potter jatkaa muina miehinä. ”Pitääkö olla huolissaan? Ei kai tuleva matsi Rohkelikkoa vastaan ota noin lujille? Toisaalta… onhan se ymmärrettävää hermoilla siitä, koska te tulette ottamaan takkiinne niin että soi, mutta kuule… se on kuitenkin vasta ensi vuoden puolella… ei sinun sen takia tarvitse itkeä eikä jouluasi pilata.”

Ensinnäkään”, Regulus aloittaa arvokkaasti. ”Minä en itke. En nyt, enkä ylipäätään. Toiseksi, minä en todellakaan istu täällä miettimässä mitään Luihuisen ja Rohkelikon matsia. Ei siinä sitä paitsi edes ole mitään hermoiltavaa – meidän osaltamme. Teillä tässä on enemmän syytä huoleen. Teidän uusi etsijännekin on niin surkea, ettei hän löytäisi edes omaa päätään, jollei se olisi kiinni hänen hartioissaan. Ja siksi kolmanneksi…”

”Niin..? Jatka toki”, Potter sanoo, hymyillen edelleen hyväntuulisesti.

”…minun jouluni on jo valmiiksi pilalla”, Regulus mutisee niin vaisusti, ettei Potterin ole tarkoituskaan saada siitä selvää.

”Mitä? Miksi ihmeessä?” Potter vakavoituu ja katsoo häntä kulmat kurtussa, ihan kuin olisi huolissaan. Regulusta alkaa vaivaannuttaa. Ei hän halua Potterin sääliä.

”Mitä varten sinä muuten itse täällä hiiviskelet tähän aikaan yöstä säikyttelemässä viattomia ihmisiä?” hän tuhahtaa ja toivoo, että Potter unohtaisi edellisen puheenaiheen.

”Vai että viattomia ihmisiä”, Potter toistaa virnistäen ja katsoo häntä niin tarkkaan, että Reguluksen on pakko katsoa muualle.

”Vastaisitko kysymykseeni?” hän sanoo mahdollisimman jäisesti. Potterin hymy vaikuttaa häneen hieman liikaa, muttei tämän sitä tarvitse huomata.

”Vastaa ensin itse minun kysymykseeni”, Potter huomauttaa.

*

Regulus tuijottaa Potteria herkeämättä. Ikään kuin heidän välillään olisi jonkinlainen outo kilpailu siitä, kuka ensin vastaa kenenkin kysymykseen. Reguluksen kasvoja kuumottaa.

”No?”

”Mitä no?”

”Aiotko kertoa minulle, miksi joulusi on piloilla? Tai… mitä teet täällä yksinäsi tähän aikaan?” Potter kysyy, tällä kerralla lempeämmin ja ilman raivostuttavaa virnettä. Reguluksen sisällä lepattaa, mutta sitäkään Potterin ei tarvitse huomata. Hän tuhahtaa mahdollisimman ylimielisesti.

”En. En ainakaan ennen kuin sinä vastaat minun kysymykseeni.”

”Hyvä on”, Potter sanoo hymyillen. ”Itse asiassa minä unohdin tänne jotain aiemmin tänään. Tai… ainakin luulin unohtaneeni. Ja tulin etsimään sitä. Siinä kaikki.” Hän luo merkitsevän katseen Regulukseen ja odottaa.

Sekunnit kuluvat. Regulus tietää, että kohta pitäisi sanoa jotain. Nyt pitäisi sanoa jo jotain. Aikaa on kulunut liian paljon, tämä alkaa olla kiusallista. Potter pitää takuulla häntä ihan idioottina. Jos menettää puhekykynsä tällä lailla toisen nähden, tämä voi alkaa kuvitella kaikenlaista… kaikenlaista, mitä Regulus ei halua Potterin kuvittelevan. Hänen on pakko saada suunsa auki.

”Ei huvittanut mennä takaisin linnaan”, Regulus mutisee nopeasti. Hän ottaa villapaidan taas käsiinsä ja alkaa nyppiä hihansuusta repsottavaa langanpäätä. Se on nyt paljon pidempi kuin viimeksi. Hihansuu alkaa hitaasti purkautua. ”Minusta tuntuu, että pääni hajoaa siihen jatkuvaan jouluhössötykseen, ja… minun tulee ikävä treenejä… tämä on suunnilleen ainoa paikka maailmassa, jossa voin hetken aikaa olla oma itseni, unohtaa paskan elämäni, ja… ja –”

Potter tulee lähemmäs ja istuutuu Reguluksen viereen penkille. Regulus katsoo äkkiä muualle, mutta kuitenkin hänen on vähän ajan päästä pakko vilkaista Potteria alta kulmien. Potterin silmälasit ovat alkaneet mennä kosteassa pukuhuoneessa huuruun. Hän nappaa ne käteensä ja alkaa puhdistaa niitä hihaansa. Mutta hän ei katso silmälasejaan… hän katsoo Regulusta suoraan silmiin, ja Regulus jää hetkeksi kiinni hänen katseeseensa.

Liian pitkäksi hetkeksi. Regulus on lukenut, että yli neljä sekuntia kestävä katsekontakti kertoo yleensä syvemmästä kiinnostuksesta, ja nyt on mennyt jo ainakin viisi… kuusi… seitsemän…

*

”Minä en voi käsittää, mikä pakkomielle ihmisillä on tällaisiin rumiin joulupaitoihin”, Regulus sanoo ja katsoo kiireesti punaista neulepuseroa, ettei unohtuisi enää tuijottamaan Potteria. ”Tai siis, tajuan vielä sen, että ne voivat olla ihan suloisia ekaluokkalaisilla tai sitä rataa, mutta siis… katso nyt tätäkin, tämä on aikuisen miehen kokoa, ja silti se on kuin suoraan pikkulasten päiväkerhon joulujuhlista…”

”No joo, onhan se kieltämättä vähäsen…” Potter sanoo pitkän hiljaisuuden jälkeen, jonka aikana Regulus on jo ehtinyt ihmetellä, kuuliko tämä edes. ”Mutta toisaalta… ainakin tuo näyttää lämpimältä, ja… onhan myös aika kiva saada hiukan väriä kaiken pimeyden ja harmauden keskelle. Vai mitä?”

”Ei minusta”, Regulus tuhahtaa. ”Minä ainakin saan migreenin tästä väriyhdistelmästä. Rohkelikonpunaista yhdistettynä paskanruskeaan ja –” Regulus jatkaa hihansuun langan kiskomista. Hän tuntee Potterin katsovan edelleen itseään, ja varoo visusti katsomasta takaisin.

Silloin yhtäkkiä Potter kumartuu lähemmäs. Reguluksen hengitys salpautuu. Potter tuoksuu aika hyvältä. Tosi hyvältä itse asiassa. Piparmintulta, luutavahalta, ja… tuo partavesi… siinä on jotain liiankin tuttua.

Silloin Potterin käsi laskeutuu Reguluksen kädelle ja puristaa kevyesti. Regulus säpsähtää. Hänen sormensa lakkaavat askartelemasta puserosta repsottavan langanpään kanssa.

”Arvostaisin kuitenkin kovasti, jos et purkaisi puseroani”, Potter sanoo. Äänessä on naurua, vaikka Potter tekeytyykin hyvin vakavaksi. ”Äiti on sentään nähnyt sen eteen kovasti vaivaa.”

Regulus nyökkää. Hän pitää katseensa alhaalla ja puree alahuultaan. Hän ei tiedä, olisiko syytä itkeä vai nauraa. Joka tapauksessa olisi paras, jos pukuhuoneen lattia voisi nyt nielaista hänet. Miten hän ei muka tajunnut aiemmin, kenen puserosta tässä puhuttiin? Vaikka se tuoksuikin ihan Potterilta? Samalla kun Regulus manaa itsensä alimpaan helvettiin, Potter jatkaa puhumistaan leppoisaan sävyyn.

”Äidillä on kieltämättä hiukan erikoinen tyylitaju, ja… myönnettäköön, että hän taitaa pitää minua edelleen pikkupoikana. Mutta hän pahoittaisi kyllä mielensä, jos en laittaisi tuota päälleni joulupöytään. Se on meillä jouluperinteenä. Kaikilla on joulupöydässä yllään äidin neulomat joulupaidat.”

”Anteeksi”, Regulus henkäisee. ”Minä korjaan sen kyllä, tai siis… että… en tarkoittanut tuota äskeistä ihan niin… se kuulosti… pahemmalta kuin… tuo on oikeasti ihan hieno… eikä se väriyhdistelmäkään nyt niin paha ole…”

*

Regulus piilottaa kasvot käsiinsä. Kohmeisia kämmeniä vasten ne ovat tulikuumat. Häpeä iskee niin lujaa, että hänen sormensa kastuvat lämpimistä kyynelistä. Miten Regulus aina onnistuukin tässä? Miten hän voikin aina tehdä itsestään täydellisen ääliön James Potterin edessä? Niin se on ollut alusta alkaen, jo Kings Crossin asemalla hänen ensimmäisenä koulupäivänään. Ensimmäisen kerran, kun hän näki James Potterin, hän oli juuri alkanut itkeä äidin annettua hänelle kunnon läksytyksen. Potter ilmestyi paikalle etsimään Siriusta juuri, kun hän oli surkeana pyyhkimässä räkää omaan hihaansa.

Ja yhä edelleen Regulus on se sama sanoihinsa sekoileva, punasteleva, hermostunut kummajainen aina, kun James Potter on näkemässä. Muulloin Regulus osaa kyllä käyttäytyä kuten asiaan kuuluu, viileästi ja hillitysti, mutta ei Potterin aikana. Huispauskenttä on ainoa paikka, jossa Reguluksella on edes jonkinlainen mahdollisuus tehdä Potteriin vaikutus… vaikka tämä onkin viimeinen ihminen, johon hänen kuuluisi haluta tehdä vaikutusta.

”Hei”, Potter sanoo ja Reguluksen järkytykseksi kietoo käsivartensa hänen hartioilleen. ”Ei se mitään. Ei tämä ensimmäinen kerta ole, kun saan kuulla rumista joulupaidoistani. Ainakin viisi ihmistä on jo aukonut minulle siitä päätään tänä vuonna. Ja sama toistuu joka vuosi. Mutta kestän sen kuin mies. Mitäpä sitä ei äitinsä mieliksi tekisi…”

Regulus värähtää. Hänkin on tehnyt monenlaista äitinsä mieliksi, mutta ei ole silti onnistunut saamaan tältä osakseen juurikaan lämpöä.

”Mikä sinulla nyt ihan oikeasti on?” Potter kysyy huolissaan, kun hänen sanansa eivät saa Regulusta rauhoittumaan. ”Tämä taitaakin olla aika vakava juttu?”

”Se vaan, kun…” Regulus niiskuttaa eikä voi enää hillitä itseään. ”Minulle ei ole kukaan koskaan… koskaan tehnyt rumaa joulupaitaa…”

Potter on hiljaa hirveän pitkään. Paljon pidempään kuin hänelle on tyypillistä. Regulus ehtii jo huolestua. Nyt viimeistään hän on Potterin silmissä täydellinen surkimus. Hän piilottaa kasvot tiukemmin käsiinsä, mutta silloin Potter tarttuu hellästi hänen leukaansa ja pakottaa hänet pois piilostaan.

”Kuule”, Potter sanoo ja tämän äänessä on outoa, uudenlaista lämpöä. ”Sinähän olet ihan jäässä, vai mitä? Eikä mikään ihme. Täällä on ihan järkyttävän kylmä. Kohta alkaa varmaan sataa räntää sisälläkin. Mutta ei hätää. Minäpä tiedän, mikä auttaa. Laitahan tämä päällesi.”

Potter tarttuu rumaan joulupaitaan ja ojentaa sitä Regulusta kohti. Regulus pudistaa kauhistuneena päätään, muttei voi mitään naurulle, joka alkaa kuplia hänen rinnassaan.

”No en kyllä varmana laita.”

”Laita vaan”, Potter sanoo ja puoliksi auttaa puseron Reguluksen päälle. Se tuoksuu edelleen hyvältä, ja nyt Regulus huomaa, että se myös tuntuu taivaallisen ihanalta.

Tältä varmaan tuntuisi olla rakastettu.

”Se sopii itse asiassa sinulle melkein paremmin kuin minulle”, Potter sanoo eikä Regulus tiedä, onko se kohteliaisuus. Häntä ei kuitenkaan huvita alkaa väittää vastaankaan juuri nyt.

”Itse asiassa se on aika… suloinen sinulla. Vaikket olekaan enää ekaluokkalainen.”

Regulus punastuu eikä saa sanotuksi yhtään mitään.

He lähtevät samaa matkaa kohti pimeässä loistavia Tylypahkan valoja. Räntäsade on muuttumassa vähitellen lumeksi. Isoja hiutaleita tarttuu Potterin hiuksiin ja silmälaseihin. Ennen kuin he kulkevat sisään linnan portista, Potter sipaisee lunta pois Reguluksen olkapäiltä. Sitten he hyvästelevät toisensa pelkällä nyökkäyksellä. Potterin katse lämmittää Reguluksen sisintä vielä tehokkaammin kuin tämän ruma jouluneule.

Regulus kietoo viittaa tiukemmin ympärilleen mennessään kohti Luihuisten oleskeluhuonetta. Kenenkään ei tarvitse tietää, missä asussa hän aikoo mennä tänä yönä nukkumaan.

« Viimeksi muokattu: 26.12.2024 12:23:39 kirjoittanut Altais »

Pahatar

Oli todella upea yllätys, että kirjoitat ja julkaiset taas pitkästä aikaa! :D Sen myötä en osaa muuta sanoa kuin että suuri kiitos tästä tekstijoululahjastasi, olen hyvin otettu. On ollut iso ikävä sinun tekstejäsi, ja toivon kovasti, että innostut tämän jouluficin myötä jälleen kirjoittamaan meidän kaikkien iloksi. :)

Tykkään niin paljon sinun Reguluksestasi, ja muistan edelleen lämmöllä sinun aikaisempia James/Regulus -ficcejäsi, joten aloin heti arvailla, minkälaisissa tunnelmissa tällä kertaa ollaan. Ficin nimi nauratti minua, samoin kuin Reguluksen suhtautuminen rumiin joulupaitoihin. ;D Sinun Reguluksesi ei ole koskaan ollut minkäänlainen snobi, joten sen takia ajattelin, että jokin muu syy tälle joulupaitojen vastustamiselle täytyy olla kuin kyseisten vaatekappaleiden hienostuneisuuden puute.

Voi ihanaa Regulusta, sydäntä kipristi hänen yksinäisyytensä tässä alussa. :( Selvästi oli niin, että vaikka hän kuului yhteen velhomaailman hienoimpaan sukuun, menestyi todennäköisesti hyvin koulussa ja oli vielä huispausjoukkueessakin, silti Regulus oli kaukana onnellisesta. Mietin, miksi Regulus olisi halunnut jättää joulun kokonaan väliin, olisiko Siriuksen kotoa lähtemisellä ollut iso osa siihen? Synkistä tunnelmista huolimatta hymyilin leveästi, kun Regulus joutui myöntämään itselleen, että halusi silmäillä Jamesia huispauskentällä. ;)

Voi, tuo pikku-Musta tuli tässä! Rakastan tuota nimitystä, se on vain juuri jotain sellaista, joka on niin täydellistä sanottavaa juuri Jamesilta Regulukselle. :D Ja vaikka Regulusta se hermostutti, itse kyllä tulkitsen sen salatuksi hellyydenosoitukseksi Jamesilta. :) Ylipäätään tämä kohta, jossa Reguluksen tunteet Jamesia kohtaan tulivat näin selvästi esiin, oli todella ihana, rakastin tätä:

Lainaus
On kai turhaa enää edes yrittää huomauttaa Potterille tästä aiheesta, koska ei tämä uskoisi kuitenkaan. Regulus on ollut Potterille Pikku-Musta siitä asti, kun aloitti Tylypahkassa, eikä asiaan näytä olevan tulossa muutosta. Ja yhtä kauan on Reguluksen onneton sydän haikaillut Potterin perään toivoen, että tämä jonain päivänä näkisi hänet muunakin kuin parhaan ystävän pikkuveljenä. Mutta sitä ei kenenkään tarvitse tietää. Ikinä.

Tässä, kun molemmat vaativat vastauksia toisiltaan, ja Regulukselta lipsahti, että hänen joulunsa oli pilalla, olin ihan sydäminä. Selvästi Jamesia huolestutti Reguluksen masentunut mieliala, vaikka tämä ei tietenkään voinut myöntää sitä, tai muutenkaan mitään, mutta sen pystyi silti vaistoamaan. Sitä seuraava hiljaisuus oli ihan uskomattoman hieno tunnelmaltaan. Miten kiusallista ja samaan aikaan niin kaunista ja merkitsevää. :)

Jotain oli lopulta pakko sanoa, ja ehkä ruma joulupaita oli yhtä hyvä aihe kuin mikä tahansa muukin. Ajattelin jo aikaisemmin, että sen on ihan pakko kuulua Jamesille, ja kun tämä vahvistui, en voinut kuin nauraa. ;D Ja yhä enemmän nauratti, kun Regulus oli ensin haukkunut sen lyttyyn ja yritti sitten korjata tilannetta parhaansa mukaan, mutta asia taisi mennä vain hullumpaan suuntaan:

Lainaus
”Arvostaisin kuitenkin kovasti, jos et purkaisi puseroani”, Potter sanoo. Äänessä on naurua, vaikka Potter tekeytyykin hyvin vakavaksi. ”Äiti on sentään nähnyt sen eteen kovasti vaivaa.”

Lainaus
”Anteeksi”, Regulus henkäisee. ”Minä korjaan sen kyllä, tai siis… että… en tarkoittanut tuota äskeistä ihan niin… se kuulosti… pahemmalta kuin… tuo on oikeasti ihan hieno… eikä se väriyhdistelmäkään nyt niin paha ole…”

Reguluksen mielipaha ja kyyneleet sinun kirjoittamanasi on joka kerta jotain sellaista, että kärsin ja olen onnellinen. Niinhän se menee, että kun on sen ihastuksensa seurassa, kaikki tuntuu menevän joka kerta pieleen, jos ei muuten niin hermostumisen takia. ;) Eikä se tietysti ollut ainoa syy Reguluksen onnettomaan oloon, vaan luultavasti kylmä koti ja Siriuksen menettäminen ja ihastus Jamesiin oli vain kaikki samalla kertaa ihan liikaa. :( Rakastin tätä, kun James lohdutti Regulusta, ja oli vähitellen yhä enemmän huolissaan toisen takia. Lopullisesti sydän suli tästä Reguluksen tunnustuksesta, joka oli niin inhimillinen, että se iski minuun aivan täysillä:

Lainaus
”Mikä sinulla nyt ihan oikeasti on?” Potter kysyy huolissaan, kun hänen sanansa eivät saa Regulusta rauhoittumaan. ”Tämä taitaakin olla aika vakava juttu?”

”Se vaan, kun…” Regulus niiskuttaa eikä voi enää hillitä itseään. ”Minulle ei ole kukaan koskaan… koskaan tehnyt rumaa joulupaitaa…”

Entä tämä Jamesin huolenpito ja Reguluksen ajatukset siitä ja joulupaidasta? :) Tämä menee nyt pelkäksi tekstin lainaamiseksi, mutta ehkä arvaatkin, miltä minusta tuntui tätä lukiessa. Tuo viittaus rakastettuna olemiseen oli yksi monista asioista, joita rakastan sinun teksteissäsi:

Lainaus
Regulus pudistaa kauhistuneena päätään, muttei voi mitään naurulle, joka alkaa kuplia hänen rinnassaan.

”No en kyllä varmana laita.”

”Laita vaan”, Potter sanoo ja puoliksi auttaa puseron Reguluksen päälle. Se tuoksuu edelleen hyvältä, ja nyt Regulus huomaa, että se myös tuntuu taivaallisen ihanalta.

Voi, jotenkin luulen, että joulupaita ei ollut ainoa, mikä oli Jamesin mielestä suloinen, kun hän katsoi Regulusta. :) Vaikka lopussa pojat erosivatkin, tämä loppu ja koko tarina lämmittivät minun mieltäni yhtä lailla kuin joulupaita ja Jamesin tapaaminen Regulusta.

Minulla alkavat loppua sanat tämän kanssa, mutta kiitos aivan valtavasti tästä. :) Tämä oli ihan mielettömän upea, ihana, lämminhenkinen ja koskettava jouluficci, tai paremminkin sen ensimmäinen osa. Siitä puheen ollen, voisiko saada jatkoa tähän, mieluummin ihan heti? :D
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

FiFi - Fiksu ja Filmatiivinen fiktiofoorumi

Skorpioni

• Ava&banner by Ingrid
Jee, mulla onkin ollut vähän ikävä sun kirjoituksia! Sen kunniaksi koitan repiä aikaa kirjoittaa lyhyen kommentin. Voi miten ihana jouluteksti! Tässä oli kyllä niin kutkuttavan nolot hetket Reguluksella, että ei voinut kuin samaistua hänen tuskaansa. Kyllä hävettäisi jäädä kiinni toisen villapaidan haistelusta, voi apua  :D :D Jotenkin noloilut toivat tähän kivaa kepeyttä ja huumoria, vaikka muuten oli aika surullinenkin tunnelma.

Lainaus

Jotenkin niin sydäntä särkevä lause. Tässä tuli myös kivasti pala palalta esiin, miksi se joulu tuntuu Reguluksesta niin kurjalta. On varmasti raskasta, kun ympärillä hehkutetaan joulun ihanuutta ja lämpöä ja perhejoulun onnea, kun oma perhe on mitä on ja kotona ei saa minkäänlaista lämpöä osakseen. Voi Regulus-raasu </3

Odotin koko ajan, että tässä olisi päädytty pussailemaan, mutta jotenkin itseasiassa pidin enemmän siitä, että sellaista ei tapahtunut. Reguluksen ihastus oli suloista, ja ehkä siihen jotain pientä vastakaikua sai (? Tai sitten kyseessä oli vain veljellinen lempeys), mutta homma jäi kuitenkin vielä vain ystävyyden tasolle. Tykkäsin tosi paljon, kiitos!
Just some things to say,
things that looked good yesterday

Altais

A/N: Yllättävän hauskaa tämä kirjoitteleminen näin pitkän tauon jälkeen. Jäin kai vähän koukkuun tähän hommaan, ja nyt kävikin niin, ettei tarina ole valmis vielä toisenkaan osan jälkeen, vaan vielä tarvitaan kolmas.

Kiitos ihanista kommenteista Pahatar ja Skorpioni! Tosi mukava kuulla, että tämä jouluinen teksti on ilahduttanut.  :)

Pahatar: Ihana kuulla, että olet tykännyt Reguluksestani aiemmissa tarinoissa, ja että hän oli tässäkin tarinassa tunnistettavissa. :) Hän on valehtelematta yksi ihan lempihahmoistani kirjoittaa, ja se johtuu varmaankin osin juuri tuosta mitä sanoit, että vaikka hän on ulkoisesti hyvin menestyvä varmaan monellakin elämän alueella, niin oikeasti hänen sisällään on valtava ristiriita, ja hän tuskin canonissakaan on ainakaan täysin tyytyväinen ja onnellinen puhdasverisessä elämässään. Canonissa ei tietysti anneta mitään viitteitä siihen, missä vaiheessa hänelle alkoi tulla tällaisia epäilyksiä sukunsa aatemaailmaa kohtaan, mutta sitä on kiva ficeissä kuvitella. Siksi varmaan tykkään tästä parituksestakin niin paljon, kun James on niin hyvä vastinpari hänelle peilata totuttuja tapojaan, kun toinen on niin kovin erilainen vähän kaikessa. Sitä, mikä Regulusta oikein joulussa painaa, valaistaan vielä tulevissa osissa, mutta olet epäilemättä hyvin oikeilla jäljillä. :) Ja myönnettäköön, että minusta on aina ihana kirjoittaa murheellista Regulusta, jonka pitkään sisällä pidetyt tunteet pääsevät jotenkin vahingossa esiin, mutta sitten hän saakin yllättäen lämpöä osakseen, eikä raukka oikein tiedä mitä sillä tekisi. :) Sellaista taitaa olla odotettavissa vielä lisääkin.

Skorpioni: Onpa kiva kuulla, että tämä teksti oli iloinen yllätys! Onkin kyllä tosi mukava olla takaisin täällä pidemmän tauon jälkeen, ja kirjoitusintoakin kyllä olisi paljon, kunhan vaan aikaa järjestyisi muulta elämältä. Mutta se lienee monelle tuttu tilanne, kun työ ja arki häiritsevät vapaa-aikaa. ;D Kiva kuulla, että tuo nolosteleva ja sanoihinsa sekoileva Regulus oli hilpeää luettavaa, koska oli häntä kieltämättä myös hauska kirjoittaa sellaisena. Kuvittelen hänet muilta osin sellaisena tosi hillittynä ja aika vähäeleisenä tyyppinä, jolle on tärkeää nimenomaan välttää kaikenlaista noloa sähläämistä. Siksi onkin niin hauska ajatella, että tällainen salattu ihastus saisi hänet nimenomaan sekoilemaan ja ajamaan itsensä mahdollisimman kiusalliseen tilanteeseen. Olisi kyllä omastakin mielestäni tosi piinallista tulla nähdyksi haistelemassa salaa jonkun paitaa. ;D Mutta joo, aivan totta kyllä, että muilta osin perusvire olikin sitten kuitenkin aika apea, eikä joulun aika varmastikaan ole mitään lämminhenkistä ja rakkaudentäyteistä Mustan suvun piireissä, vaikka rahaa ja vaikutusvaltaa onkin. Itse asiassa minulla oli suuri houkutus viedä tarina jo tässä kohtaa ainakin pieneen pussailuun asti, mutta päädyin kuitenkin olemaan tekemättä niin. Hyvä tietää, että se tuntui toimivalta näin, ja Jamesin motiivitkin jäivät vielä hiukan hämärän peittoon.  :)

Why would you ever kiss me?
I'm not even half as pretty
You gave her your sweater, it's just polyester
But you like her better
Wish I were Heather

5. joulukuuta 1976 klo 15.30

Kaksi päivää huispauskentän pukuhuoneessa tapahtuneen jälkeen Regulus palauttaa ruman jouluneuleen Potterille. Oikeastaan hän olisi halunnut pitää sen omanaan. Se yllään hänen on onnistunut nukkua kaksi kokonaista yötä heräilemättä ja ilman painajaisia, eikä ympärillä vallitseva yleinen jouluinnostuskaan ole tuntunut niin häiritsevältä. Mutta Potter sanoi tarvitsevansa neuleen mukaansa joululomaksi, joten kunnon poikana Regulus palauttaa sen, halusipa hän tai ei. Hän lähettää sen pöllöpostitse, jottei tarvitsisi katsoa Potteria silmiin. Mukaan hän liittää kohteliaan mutta lyhytsanaisen kiitosviestin. Siinäkin on jo paljon enemmän tunnetta kuin mitä hän on tottunut ilmaisemaan.

Jos joutuisi puhumaan Potterille, tulisi vain sanoneeksi jotain aivan liikaa, Regulus ajattelee ja päättää vältellä tämän kohtaamista viimeiseen asti, tai ainakin siihen saakka, kunnes joululoma on onnellisesti ohi. Varmaankin tämä kaikki johtuu vain joulusta, Regulus järkeilee. Kun kaikki ympärillä hehkuttavat tätä rakkauden juhlaa, se saa Reguluksen omankin tunne-elämän aavistuksen sekaisin. Kun hänellä ei ole oikein ketään muutakaan, jolle osoittaa lämpimiä tunteita, hänen alitajuntansa on päättänyt virheellisesti kanavoida ne James Potteriin.

Niin sen täytyy olla.

Ei hän tietenkään voi olla oikeasti rakastunut tuohon tyyppiin. Vähäsen ihastunut korkeintaan, ja sekin johtuu vain typerästä päähänpinttymästä, jonka hän on mennyt 11-vuotiaana itselleen kehittämään. Jokin täysin järjenvastainen pikkupojan ihastus, ei mitään muuta. Hehän ovat toistensa täydellisiä vastakohtiakin, ja elävät ihan erilaista elämää. Ei heillä kahdella voisi tässä maailmassa olla mitään tulevaisuutta, Regulus selittää itselleen ja melkein onnistuu uskomaankin sen.

*

15. joulukuuta 1976 klo 17.15

Seuraavan kerran Regulus näkee Potterin ruman joulupaidan Lily Evansin yllä.

Se tapahtuu oppituntien jälkeen, kun Regulus menee suureen saliin päivälliselle. Neule hirvenvasoineen on ensimmäinen asia, johon hänen katseensa kiinnittyy – heti James Potterin jälkeen – ja hänen sydämensä tipahtaa jonnekin vatsan seutuville ja saa hänet voimaan pahoin.

Eikö Potterin pitänytkin tarvita tuota puseroa itse? Sen takiahan Regulus sen niin kiireesti hänelle palautti. Jos hän olisi tiennyt, että Potter aikookin lahjoittaa sen Evansille, hän olisi ehkä pitänyt puseron sittenkin omanaan. Regulusta alkaa raivostuttaa niin, että juomalasi Potterin kädessä räjähtää ympäriinsä miljooniksi sirpaleiksi ja kurpitsamehut lentävät tämän naamalle. Evans alkaa heti siistiä Potteria ja tarkistaa tätä mahdollisten vaurioiden varalta, mutta Sirius vain nauraa ja sanoo, että älä välitä, aina tuo on ollut samanlainen tunari sinun edessäsi, Evans.

Potter nauraa vaivaantuneena, eikä hänellä tällä kertaa ole takataskussaan mitään näppärää kommenttia. Hän on niin ilmiselvän ihastunut, että Regulusta alkaa oksettaa. Ei sillä, etteikö hän sitä olisi ennestään tiennyt. Potterin muka-salainen ihastus Evansiin on ollut kaikkien tietämä tosiasia jo useamman vuoden ajan, Regulus on vain halunnut unohtaa sen ja ajatella, että joka tapauksessa Potterin toiveet ovat aivan turhia, koska Evansia ei kiinnosta ja se siitä.

Jos Potter juuri silloin katsoisi Regulusta, hän tajuaisi heti, mitä hänen juomalasilleen tapahtui. Mutta ei hän katso. Hän näkee vain Evansin, jonka hiukset hohtavat punaista puseroa vasten vieläkin kirkkaammin kuin yleensä. Regulus lysähtää istumaan omalle paikalleen Evanin ja Bartyn väliin, vaikka mieluiten hän vain kääntyisi kannoillaan, marssisi suoraa päätä makuusaliin ja piiloutuisi loppuillaksi peiton alle.

*

Oikeastaan Reguluksen päivä on ollut huono jo tätä ennenkin. Takana on liemien kaksoistunti, jonka aikana Kuhnusarvio on yrittänyt vähän väliä udella, keksisikö Regulus jonkin keinon houkutella Siriuksen mukaan Kuhnukerhoon vielä ennen kuin tämä valmistuu Tylypahkasta. Professori kun haluaisi niin mielellään kokoelmiinsa molemmat Mustan pojat. Ja oppitunnin jälkeen mies halusi vielä jäädä hänen kanssaan juttusille vain kuullakseen kaiken Mustan suvun ikivanhoista jouluperinteistä. Ei tarvinnut olla nero päätelläkseen, että olemalla Reguluksen kanssa hyvää pataa professori toivoi saavansa kutsun Mustan suvun hienoille joulupäivällisille.

Siinä vaiheessa, kun Reguluksen onnistuu päästä eroon Kuhnusarviosta, hänen vasemman ohimonsa takana tykyttää inhottava päänsärky. Ja kun hän näkee neuleen Evansin yllä, se sinetöi hänen koko olemassaolonsa surkeuden. Vaikka hän kuinka yrittää ottaa eteensä ruokaa ja keskittyä kuuntelemaan kavereidensa yhdentekeviä joululahjatoiveita, hänen katseensa palaa aina uudelleen Potteriin ja Evansiin.

Evans säteilee ympärilleen sellaista maailmoja syleilevää, lämmintä ja välitöntä kauneutta, jollaiseen Regulus itse ei ikinä tule yltämään. Ei mikään ihme, että Potter rakastaa tuota upeaa olentoa eikä häntä. Evans saa kaiken ympärilläänkin näyttämään kauniimmalta. Edes tuo kamala pusero ei ole Evansin yllä tyylitön vaan oikeastaan aika hieno, vaikka se on ylipitkine hihoineen tälle aivan liian iso. Potter vaikuttaa olevan samaa mieltä.

Sirius istuu Potterin toisella puolella. Hänelläkin on yllään jouluneule, joka on melkein yhtä hirveä kuin Potterin. Sekin on rohkelikonpunainen, mutta sen rinnuksissa komeilee lumisateessa musta koiranpentu Potterin hirvenvasan sijaan. Siinä nuo kaksi istuvat kuin veljekset, eikä Sirius näytä kaipaavan Regulusta sen paremmin kuin Potterkaan. Kun Potter sanoo jotain, Sirius pyrskähtää niin, että kurpitsamehua lentää hänen nenästään lautaselle ja pöydälle. Tapausta seuraa valtava naurunremakka. Aina Sirius on ollut tuollainen, Regulus ajattelee. Joitain ihmisiä nyt vaan vaivaa jatkuva esiintymisen pakko.

Hetken aikaa Regulus on täysin keskittynyt Siriukseen. Hän haluaisi mennä ja painaa isoveljensä typerän naaman papumuhennokseen ihan vain siitä hyvästä, että tämä on jättänyt hänet viettämään joulunsa ja kaikki muutkin ankeat lomansa yksin. Siinä talossa. Niiden ihmisten kanssa. Vailla pienintäkään valon pilkahdusta edes silloin tällöin. Vailla mitään toivoa paremmasta.

Ilman enää yhtäkään uutta suunnitelmaa, että kyllä me vielä jonain päivänä, Regulus. Yhdessä. Sinä ja minä.

Regulus huomaa Potterin katseen vasta sitten, kun on jo myöhäistä. Potter on lakannut nauramasta. Hän katsoo Regulusta vakavana, kuin olisi juuri nähnyt kaiken, mitä hän ehti lyhyen hetken aikana käydä oman päänsä sisällä läpi.

Potter nousee seisomaan ja lähtee liikkeelle, koko ajan Regulusta katsoen. Mitä tämä oikein aikoo? Ei kai tämä oikeasti aio kävellä suoraa päätä Luihuisen pöytään ja puhutella Regulusta kaikkien edessä?

Regulus ei tiedä, mitä siitä seuraisi.

Hän valitsee juosta.

*

15. joulukuuta klo 20.10

Regulus nojaa tähtitornin kylmään kivikaiteeseen ja tuijottaa alas maahan. Hän ei jaksa enää ketään eikä mitään, ei tänään, ei ainakaan juuri nyt. Ei ennen kuin on saanut koota itsensä rauhassa. Miksi nämä ajatukset eivät voi jättää häntä rauhaan? Mitä pitäisi tehdä, että tämä olo vain menisi pois?

Hänen verkkokalvoilleen on piirtynyt kuva Potterista Rohkelikkopöydässä. Täydellinen kultapoika Potter, Regulus ajattelee ja yrittää tuntea edes pientä ylenkatsetta. Onnen suosima Potter rakkaidensa keskellä. Regulus ajattelee Potterin perheen jouluateriaa, jolle Siriuskin osallistuu yhtenä perheenjäsenenä. Ja ehkä jo tänä vuonna myös Evans viettää joulunsa tuon saman pöydän ääressä? Ehkä hän istuu sielläkin pukeutuneena suloisesti poikaystävänsä ylisuureen neuleeseen, kun tuleva anoppi ei ole ehtinyt vielä neuloa hänelle omaa.

”Mutta kyllä Evans vielä oman jouluneuleen saa, niin kuin hän aina saa kaiken muunkin, mitä ikinä keksii haluta”, Regulus mutisee eikä tajua puhuvansa ääneen. ”Mutta eihän hän edes oikeasti halua Potteria…”

Regulus tietää, että Potter on pyytänyt Evansia ulos jo monet kerrat, mutta vielä koskaan Evans ei ole lämmennyt. Ei ennen tätä päivää.

”Miksi nyt? Miksi helvetissä sen piti tapahtua juuri nyt?” Regulus mutisee puoliääneen eikä voi ymmärtää, mikä on muuttanut Evansin mielen nyt, kun Regulus itse oli melkein uskaltanut antaa itselleen pientä toivoa siitä, että ehkä Potter sittenkin

*

”Kuka olisi arvannut, että kaikista ihmisistä juuri Regulus Musta on itsekseen puhelevaa tyyppiä”, joku sanoo ihan jossain siinä lähellä. Tietenkin se on itse James Potter, ja tietenkin hänen piti taas löytää Regulus juuri tällaisena hetkenä. Regulus säikähtää niin, että hyppää ilmaan.

Potter kiirehtii Reguluksen vierelle ja tarttuu häntä käsivarresta.

”Varo nyt vähän. Menet vielä putoamaan, jos et pidä varaasi.”

”En todellakaan putoa”, Regulus huomauttaa ja ravistaa Potterin käden pois. ”Enkä minä puhunut itsekseni. Itse kuulet ääniä. Olet varmaan saanut ryhmystä päähäsi kerran tai pari liikaa.”

”Regulus hei, ei nyt viitsitä”, Potter sanoo oudon pehmeään sävyyn. ”En tullut tänne haastamaan riitaa sinun kanssasi. Itse asiassa ehdin jo vähän toivoa, että olimme… päässeet sellaisen vaiheen yli jo.” Regulus tuntee hänen katseensa, mutta ei katso takaisin. Ei vahingossakaan.

”Kas, joku tietää sittenkin minun nimeni”, hän tuhahtaa ja yrittää kuulostaa välinpitämättömältä, vaikka oikeasti hänen nimensä Potterin huulilta kuultuna sai aikaan melkoisen säväyksen. ”Kuka olisi uskonut, että lahoon päähäsi mahtuu jotain niinkin monimutkaista.”

”Älä huoli, olet sinä silti minulle Pikku-Musta”, Potter naurahtaa ja tönäisee häntä hellästi. ”Aina ja ikuisesti.”

Älä tee noin, Regulus ajattelee. Älä, jos et kerran oikeasti välitä paskaakaan.

”Pää kiinni, Potter”, hän murahtaa.

”Jotkut sanovat myös Jamesiksi.”

”Jaha.”

Sitten kumpikaan ei sano mitään pitkään aikaan.

*

15. joulukuuta klo 20.55

Aika raahustaa eteenpäin valtavan hitaasti. Regulus tietää, että pitäisi jo lähteä. Olisi pitänyt jo siinä vaiheessa, kun Potter tuli tänne. Tämä on itsensä kiduttamista. Täysin turhan toivon väkisin hengissä pitämistä, ei mitään muuta. Mutta miksi Potter on edelleen siinä, jos kerran häntä ei kiinnosta?

Potter.

James.

Ei. Reguluksella ei ole varaa alkaa ajatella Potteria Jamesina.

Mutta miksi tämä nojautuu niin lähelle Regulusta? Miksi tämän käsivarsi painautuu kevyesti Reguluksen hihaa vasten, ja miksi sen täytyy tuntua noin luvattoman ihanalta?

Potteria ei kiinnosta, ei kiinnosta, ei kiinnosta, ei kiinnosta, hän toistelee itselleen.

Hän ajattelee Evansia nauramassa Potterin jouluneuleessa. Siriusta ja koirapuseroa. Potterien joulupöydän onnellista perhettä, johon hän itse ei kuulu.

”Regulus, kuule”, Potter sanoo ikuisuuksia kestäneen hiljaisuuden jälkeen. ”Mihin sinä oikein häivyit kesken päivällisen?”

Regulus värähtää. ”Ei liene sinun asiasi.”

”Ethän sinä ehtinyt edes ollenkaan syödä.”

”Kyllähän.” Missä välissä Potter muka ehti sellaista huomata? Eihän hän edes katsonut Regulusta kertaakaan ennen kuin –

”Etpä. Sinä et syönyt murustakaan. Ensin tulit päivälliselle ainakin vartin myöhässä ja näytit huonovointiselta ja kalpealta kuin aave, etkä todellakaan syönyt yhtikäs mitään koko aikana. Ja sitten sinä vain… häivyit. Kertoisitko, mikä sinua oikein vaivaa? Oletko sinä kipeä? Pitääkö olla huolissaan?”

Regulus jähmettyy. Potter siis on koko päivällisen ajan ollut täysin tietoinen hänen jokaisesta liikkeestään? Kaikesta, mitä hän teki ja ei tehnyt. Silloinhan Potter tietää myös, että Regulus tuijotti heitä koko ajan. Häntä, Evansia ja Siriusta…

Ihan. Koko. Vitun. Ruokailun. Ajan.

”Pitää mennä”, Regulus ynähtää ja yrittää kääntyä pois ennen kuin Potter ehtii nähdä hänen ilmettään.

”Ei kun odotas nyt.” Potter tarttuu häntä käsivarresta ja pakottaa aloilleen.

”Päästä irti. Minulla ei ole sinun kanssasi mitään juteltavaa.”

”Luulenpa, että on. Tässä on kyse joulusta, eikö olekin, Regulus? Joulusta, Siriuksesta ja –”

”Pää kiinni”, Regulus sanoo. Hän tajuaa itkevänsä ja hän voisi helposti kuolla häpeästä, muttei silti voi itselleen mitään. ”Tällä ei ole mitään tekemistä Siriuksen kanssa!”

”Minä muistaakseni pyysin jo, että lakkaisit vihoittelemasta minulle”, Potter sanoo ja pitelee häntä molemmista käsivarsista tiukasti mutta kuitenkin niin hellästi, että Regulusta alkaa itkettää lisää.

”En minä vihoittele, minä –” Regulus puree alahuultaan ennen kuin ehtii sanoa mitään, mitä joutuisi kuitenkin katumaan.

”No hyvä. Kuuntele sitten. Minulla on sinulle yksi pyyntö.”

”Siis… pyyntö?

”Aivan. Katsos, kun Sirius ja minä tuossa juteltiin, ja… meistä olisi tosi kiva, jos…” Potter katsoo hetkeksi alas kenkiensä kärkiin, sitten vasta takaisin Reguluksen silmiin. Jos Regulus ei olisi niin Potterin katseen lumoissa, hän olisi vahingoniloinen siitä, että Potteriakin voi joskus hermostuttaa. ”…jos sinä tuota… tulisit joululomaksi… meidän mukaamme. Tarkoitan, että minun kotiini. Varmaan se kävisi vanhemmillenikin paremmin kuin hyvin. Mutta tajuan tietysti, että sinun kotiväkesi -”

”Sinä et tajua yhtään mitään”, Regulus henkäisee. Sen piti kuulostaa vihamieliseltä, mutta lopputulos oli jotain aivan muuta. Regulus tietää, että nyt viimeistään pitäisi ottaa jalat alleen, tai muuten –

”Auttaisitko minua sitten tajuamaan?”

Potter katsoo häntä läheltä. Ihan liian läheltä. Reguluksen vatsanpohjassa tuntuu nyt aivan kummalta, mutta se ei johdu nälästä. Hänen jalkansa eivät suostu tottelemaan, vaikka hän miten yrittää saada itsensä juoksemaan karkuun. Hänen päässään pyörii, eikä hän saa katsettaan irti Potterin pähkinäsilmistä, ja kohta hän kyllä menee ja sanoo tai tekee jotain -

”Evans”, Reguluksen suusta pääsee ennen kuin hän ehtii estää itseään.

”Evans”, Potter toistaa. ”Aivan niin. Taisitkin mainita hänet tuossa äsken. Sinä puhuit jostain, mitä Evans on keksinyt haluta juuri nyt… mitä se olikaan? Mitä sellaista Evans voisi haluta, millä olisi sinulle jotain väliä?”

Potterin silmissä pilkahtaa jokin hymyntapainen. Reguluksen sisuksissa läikähtää uudelleen, vielä paljon pahemman kerran kuin äsken.

”Sinä se et sitten vaan tajua”, hän huokaa. ”Olet juuri sellainen onneton tunari kuin Sirius sanoo.”

Vastausta odottamatta Regulus kuroo kiinni jäljellä olevan, lyhyen matkan omiensa ja Potterin huulten välillä. Potter äännähtää tukahtuneen hämmästyneesti hänen huuliaan vasten ja jähmettyy paikoilleen. Sumeassa mielessään Regulus ajattelee, että nyt tämä kai työntää hänet pois, eikä sitten puhu hänelle enää koskaan. Vasta silloin hän alkaa kunnolla tajuta, mitä hittoa on juuri mennyt tekemään, ja että tätä ei mitenkään voi perua eikä selitellä muuksi kuin mitä se on.

Mutta sitten –

Potterin toinen käsi kietoutuu hitaasti hänen vyötäisilleen. Toinen etsiytyy hänen hiuksiinsa, sitten kasvoille… peukalo silittää hänen kyynelistä märkää poskeaan niin hellästi, että Regulusta alkaa itkettää lisää, ja… Potterin pehmeät huulet maistavat varovasti Reguluksen suuta, ja Regulus tietää maistuvansa märältä ja suolaiselta, muttei jaksa välittää.

Hetken aikaa kaikki on täydellistä. Niin täydellistä, ettei sellainen voi oikeasti olla Reguluksen elämää. Hän havahtuu takaisin todellisuuteen ja käsittää, ettei tällaista pitäisi missään tapauksessa tehdä. Hänen ei kuuluisi olla tässä nyt. Hän ja Potter ovat ihan eri maailmoista, eikä niiden ole tarkoitus ikinä kohdata.

Ja sitten on vielä Evans.

”Pitää mennä”, Regulus ynähtää ja tönäisee Potterin kauemmas.

Ennen mitään mahdollisia vastalauseita hän on jo ottanut jalat alleen.

« Viimeksi muokattu: 14.12.2024 09:42:59 kirjoittanut Altais »

Altais

Kirjoittajalta: No tulihan tämä sentään valmiiksi, vaikkei ennen aattoa, niin kuin olin ajatellut. Mutta joulu se on vieläkin, ainakin noin periaatteessa.  :)

23. joulukuuta 1976 klo 18.35

Joulun odotus Kalmanhanaukio kahdessatoista on äärimmäisen masentavaa. Regulus on jo parin päivän jälkeen aivan kyllästynyt kuuntelemaan, kun äiti komentelee Oljoa tekemään suunnilleen viittä, kuutta asiaa samalla kertaa. Regulus yrittää salaa auttaa kotitonttua siivoamaan hämähäkinseittejä ylempien kerroksien huoneista, joissa äiti ei ole näkemässä, sillä häntä säälittää ylityöllistetty Oljo, ja lisäksi hänellä on tylsää. Keittiötöihin Regulus ei uskalla sotkeentua, sillä sen äiti huomaisi heti – lopputuloksen perusteella, jos ei muuten. Mutta Oljo menee Reguluksen avuntarjouksesta niin pois tolaltaan, että yrittää välittömästi rangaista itseään jättämällä sormensa oven saranapuolen väliin. Silloin Reguluksen on luovutettava ja mentävä takaisin huoneensa yksinäisyyteen alistuneena, pää painuksissa. Kun jää yksin, on liikaa ajateltavaa, eikä Regulus haluaisi nyt ajatella. Mutta muutakaan tekemistä hänellä ei ole.

*

23. joulukuuta 1976 klo 23.05

Regulus makaa sängyllään, tuijottaa kattoon ja miettii. Olisiko sittenkään ollut niin huono idea suostua Potterin ehdotukseen ja mennä jouluksi hänen luokseen? Varmaan se olisi ollut kamalan kiusallista, eikä hän olisi keksinyt mitään puhuttavaa herra ja rouva Potterin kanssa, ja Sirius olisi mulkoillut häntä synkästi pöydän toiselta puolelta, mutta kaiken sen kanssa hän olisi vielä voinut elää. Mutta Potter

Joulukuun viidennentoista jälkeen Potter on lähettänyt Regulukselle ainakin tusinan verran kirjelappusia, mutta Regulus on polttanut niistä jokaisen oleskeluhuoneen takassa uskaltamatta avata niitä. Lisäksi hän on vältellyt Potterin kohtaamista tekeytymällä sairaaksi ja viettämällä viimeisen kouluviikon omassa makuusalissaan peiton alla.

Regulus ei halua kuulla Potterin koottuja selityksiä. Hän ei halua tietää, miten Potter kyllä arvostaa häntä ystävän veljenä, koulutoverina ja ehkä jopa jonkinlaisena ystävänä, mutta siinä kaikki. Hän ei kestä lukea Potterin selostuksia siitä, miten tämä itse asiassa seurustelee nyt Evansin kanssa, ja aikoo ehkä kosia tätä heti täysi-ikäisyyden koittaessa, tai ehkä jo sitä ennenkin.

Regulus kääntää kylkeä ja huokaa. Rohkeampi olisi ehkä lukenut kirjeet, tai edes jonkun niistä. Silloin hän ei ehkä makaisi tässä tuijottamassa huoneensa kattoon ja toivomassa, että joulu olisi jo ohi. Silloin olisi ehkä olemassa sellainenkin pieni mahdollisuus, että hän olisi onnellinen juuri tässä ja nyt. Mutta luultavasti kuitenkaan ei. Hän on pelkuri ja raukka, eikä Potter oikeasti hänestä edes välitä. Potterhan näkee vain Evansin.

*

24. joulukuuta 1976 klo 16.00

Regulus ei ole noussut sängystä koko päivänä. Kun on liikaa aikaa ajatella, hän ei enää osaa muuta tehdäkään. Tuntuu, että kaikki on kaatumassa niskaan. Tämä talo on monista kerroksistaan huolimatta liian ahdas, eikä minnekään pääse pakoon kammottavaa joulutunnelmaa. Vanhemmat ovat tapelleet koko päivän siitä, voiko Cassiopeia-tädin laittaa huomisessa illallispöydässä istumaan Druella-tädin viereen. Isän mielestä ei voi, koska silloin sivistynyt jouluateria on pelkkä kaukainen haave. Äidin mielestä sen sijaan olisi kauhean ikävystyttävää, jos juhlapöydässä kaikki käyttäytyisivät kuin isä, ja lipittäisivät mykkinä kallista tuliviskiään, kunnes tipahtaisivat tuoleiltaan. Kyllä jouluun kuuluu pieni draama, äiti sanoo, ja Regulus kyllä tietää, mitä se tarkoittaa.

Isä sanoo, että kyllä Alphard-eno pitäisi sittenkin kutsua, koska tämä on suvun ainoa, jolla on edes jonkinlaista huumorintajua jäljellä. Sitä paitsi on jo tarpeeksi kiusallista, ettei Sirius tule paikalle, isä lisää mutisten. Silloin äiti raivostuu niin, että päivällisille tarkoitetuista posliineista jää jäljelle vain muisto. Näiden seinien sisäpuolella ei suvun mustien lampaiden nimiä mainita, sillä onhan moneen kertaan sovittu, ettei heitä ole tästä lähtien edes olemassa. Sitä paitsi Regulus voisi saada huonoja vaikutteita, äiti lisää ja kutsuu Oljon keräämään sirpaleet lattioilta.

*

24. joulukuuta 1976 klo 18.10

Reguluksen ikkunaan koputtaa vieraan näköinen, pikkuinen helmipöllö. Kun hän avaa sille ikkunan, se tipauttaa hänen käsiinsä kirjekuoren, jonka päälle on kirjoitettu hänen nimensä vanhahtavalla, koukeroisella käsialalla. Ainakaan se ei ole Potterilta, Regulus ajattelee helpottuneena ja repii kuoren auki, vaikkei hänellä ole aavistustakaan, kuka häntä voisi kaivata. Ei hän yleensä saa joulukortteja, vaan ne tulevat aina äidille, vaikka olisivatkin koko perheelle osoitettuja.

Parhain Regulus Musta, kirje alkaa. Regulusta hiukan hymyilyttää, koska se kuulostaa samaan aikaan niin vanhanaikaiselta ja herttaiselta.

”Ei paras mutta ainoa”, Regulus mutisee itsekseen virnistäen. Sitten hän jatkaa lukemista.

Parhain Regulus Musta,

Minä ja mieheni haluamme toivottaa Sinut tervetulleeksi perheemme kotiin Godrickin notkoon joulun viettoon. Saapua voit koska haluat, ja mukaan tarvitset vain itsesi ja tarpeellisiksi katsomasi henkilökohtaiset tavarat. Vierailusi keston voit päättää itse, mutta halutessasi olet tervetullut viipymään luonamme joululoman loppuun asti, ja sen jälkeenkin, jos tilanne vaatii. Varmasti ymmärrät, mitä tarkoitan. Jos päätät tulla, käytä vain porttiavainta, jonka olen liittänyt kirjeen mukaan. Se tuo Sinut perille asti. Lisäksi Sinun on hyvä tietää, että sekä meidän poikamme James että veljesi Sirius olisivat kovin pahoillaan, jos eivät saisi lainkaan tavata Sinua joulun aikaan. Valinta on kuitenkin Sinun, ja valitsit miten tahansa, haluan koko sydämestäni toivottaa Sinulle mitä parhainta joulua.

Sydämellisin terveisin

Euphemia Potter

*

24. joulukuuta 1976 klo 19.50

Regulus on maannut vatsallaan sängyllä ja lukenut rouva Potterin kirjeen niin monesti, että hänen silmiään alkaa jo särkeä. Hän miettii miettimästä päästyään, pitäisikö jo alkaa pakata tavaroita, ja jos alkaisi, pakkaisiko hän mukaan vain yhden yön varavaatteet, vai tarvitsisiko sittenkin enemmän – siltä varalta, ettei aikoisikaan palata. Sitä paitsi… jos äiti huomaisi hänen puuttuvan huomiselta jouluaterialta, hänellä tuskin olisi kotiin tulemista enää ikinä.

Regulus haluaisi mennä, mutta toisaalta, ei hän oikein voi. Vaikka olisikin totta, että Sirius haluaisi nähdä hänet – ei sillä, että Regulus sitä uskoisi – ei hän kuitenkaan pystyisi kohtaamaan Potteria. Ei sen epäonnisen suudelman jälkeen. Ei sen jälkeen, miten pitkään ja hartaasti hän on vältellyt Potteria siitä lähtien.

*

24. joulukuuta 1976 klo 21.20

Regulus saa taas postia. Tällä kertaa hän tunnistaa pöllön heti. Se on Siriuksen ylvään näköinen tornipöllö, jonka Sirius aikanaan nimesi Morrisoniksi äidin ankarasta vastustuksesta huolimatta. Regulus muistaa vielä sen helvetillisen perheriidan, joka seurasi, kun vanhemmat olivat ostaneet Siriukselle syntymäpäivälahjaksi Viistokujan kalleimman pöllön, ja Sirius meni häpeällisesti nimeämään sen jästien rocktähden mukaan. Pöllö kuitenkaan ei suostunut enää tottelemaan muuta nimeä, joten Morrison siitä sitten tuli.

Regulus on aikeissa hymyillä muistolleen, mutta tajuaa sitten, että Siriuksen pöllö on kiikuttanut hänelle valtavan kokoisen paketin, jonka sisällöstä ei voi erehtyä.

Luudanvarsi. Järkyttävän kallis luudanvarsi. Miten Siriuksella on ikinä voinut olla tällaiseen varaa? Ja vielä… lahjaksi hänelle? Vanhempien piloille hemmottelemalle? Nimbus 1990. Tämän joulun hittituote, johon vain erittäin harvoilla ja valituilla on ollut varaa. Regulus on tietenkin toivonut sitä vanhemmiltaan, mutta nämä ovat sanoneet, että Puhtolakaisu vitonen saa kelvata vielä yhden vuoden, ja että katsotaan sitten ensi vuonna, jos Regulus onnistuu parantamaan menestystään koulussa ja huispauskentällä. Regulus itse ei oikein tiedä, mitä voisi enää parantaa, kun sekä kaikkien opettajien, joukkuetovereiden että joukkueen kapteeninkin mielestä hänen suorituksensa ovat jo huipputasoa. Mutta eihän hänen vanhemmilleen mikään riitä.

Siriuksen lahjan mukana on lyhyt viesti.

Kaikki tietävät, että olet helvetin hyvä. Älä ikinä suostu uskomaan mitään muuta. S.
Ai niin. Hyvää joulua. Olisi ihan kiva nähdäkin joskus.

Regulus on vaikuttunut. Sirius ei ole mikään runoilija, eikä hän tiettävästi juuri koskaan kirjoittele kirjeitä muuten kuin äärimmäisen pakon edessä. Mutta tämä kai sitten oli äärimmäinen pakkotilanne.

*

25. joulukuuta 1976 klo 00.01

Regulus makaa edelleen hereillä tuijottamassa kattoon, johon katuvalot heittävät pimeän keskellä kapeita valojuovia. Hänellä on yhtäkkiä hirveä ikävä Siriusta, vaikkei hän ole kuvitellut kaipaavansa tämän typerää naamaa ja huonoja juttuja enää ikinä. Hän miettii, että pitäisi varmaan käskeä isoveljeä palauttamaan luudanvarsi, sillä miten ikinä tämä onkin sen onnistunut hankkimaan, samalla rahalla olisi mahdollista vuokrata Viistokujalta lähes millainen asunto tahansa vuodeksi tai pariksi. Regulus ei ymmärrä kovin paljon itsenäisen elämisen hinnasta, mutta sen verran hän tietää, että ilman rahaa on hankalaa pärjätä omillaan. Ei sillä, että hän olisi huolissaan Siriuksesta, mutta kuitenkin.

No hitto. Onhan hän huolissaan Siriuksesta. Aina. Totta kai hän on. Turha yrittää teeskennellä mitään muuta.

Eikä hän myöskään enää viitsi esittää, etteikö häntä harmittaisi, että tuli poltettua kaikki Potterin kirjeet. Miksei hän edes katsonut, mitä sanottavaa Potterilla olisi ollut? Sittenpä ainakin olisi tiennyt. Viimeksi kuluneiden kymmenen päivän aikana Regulus on oppinut, ettei epätietoisuudessa eläminen ole häntä varten. Hän ei voi lakata miettimästä, miksi Potter on pommittanut häntä viesteillään, jos kerran on nyt onnellisesti yhdessä Evansin kanssa?

Regulus on juuri kaivamassa esiin salaisen suklaakätkönsä alkaakseen syödä murheeseensa, kun hän jälleen kerran säpsähtää ikkunalta kuuluvaa, tomeraa naputusta. Kuka nyt tällaiseen aikaan lähettää pöllöpostia? Regulus avaa ikkunan ja huokaa syvään nähdessään James Potterin valkoisen tunturipöllön. Se on tuonut hänelle viime päivinä jo monen monta lähetystä, ja nyt sen keltaisten silmien katse on hivenen paheksuva. Se tipauttaa hänen syliinsä ison, pehmoisen paketin, ja vielä ennen kuin kääntyy lähteäkseen, se näykkäisee häntä nokallaan etusormesta.

”Kirottu elukka”, Regulus mutisee itsekseen. ”Mistä se muka voi tietää, olenko avannut Potterin viestejä vai en?”

Hän katsoo pöllön tuomaa pakettia kauhunsekaisin tuntein. Ei hän mitenkään voi avata sitä. Mutta ei kai sitä voi poiskaan heittää? Mitä ihmettä hänen nyt pitäisi tehdä?

*

25. joulukuuta 1976 klo 00.20

Regulus istuu edelleen tuijottamassa pakettia kämmenet inhottavasti hikoillen. Hän on niin utelias, ettei hän voi enää pitkään vastustaa kiusausta. Mutta sitten taas toisaalta… lahjan mukana on takuulla jonkinlainen viesti. Aivan varmasti on. Ja jos Regulus avaa paketin, voiko hän muka jättää viestin lukematta?

”Nyt, Regulus Musta… nyt kokoat itsesi”, hän komentaa itseään. ”Se on vain yksi joululahja. Vain yksi joululahja.”

Nipistäen silmänsä tiukasti kiinni hän repäisee paperin auki nopeasti, ikään kuin se polttaisi hänen sormiaan. Hänen sydämensä hakkaa tuhatta ja sataa. Hän tunnustelee sylissään olevaa pehmeää myttyä varovasti sormenpäillään. Se on jotain suloisen lämpöistä ja pörröistä. Kun hän viimein uskaltautuu raottamaan silmiään, hän näkee edessään tutun näyn. Potterin ruma joulupusero, joka oikeastaan ei olekaan yhtään ruma, vaan niin hellyttävä, että sen katseleminen saa kyynelet Reguluksen silmiin.

”Mutta… sinähän annoit tämän Evansille”, hän mutisee pyyhkien kiusaantuneena silmiään, vaikkei kukaan edes ole näkemässä. Hän nostaa puseroa olkapäistä niin, että se aukeaa taitoksilta, ja silloin hänen syliinsä tipahtaa pergamentinpala. Ennen kuin hän ehtii katua, hän on jo taitellut sen auki. Puseroa tiukasti sylissään puristaen hän alkaa lukea.

Hei Regulus,

Jos olisit lukenut aikaisemmat viestini, tietäisit jo, etten koskaan antanut tätä puseroa Evansille omaksi. Mutta ethän sinä ole niitä lukenut, vai kuinka? Muuten olisit kyllä jo vastannut jotain, tai saattaisit jopa olla viettämässä joulua täällä minun kanssani sen sijaan, että säälit itseäsi yksin huoneessasi ja kuvittelet, etten minä muka halunnut suudella sinua.

Mutta koska kerran et ole selvillä aiempien viestieni sisällöstä, minäpä selitän tämän vielä kerran. Silloin, kun annoin tämän puseron sinulle huispauskentän pukuhuoneessa joulukuun kolmantena, minä tarkoitin sen sinulle omaksi. En odottanut saavani sitä takaisin, enkä olisi halunnutkaan, sillä suoraan sanottuna minulle on vuosien varrella kertynyt niin monia äidin neulomia jouluvillapaitoja, että niistä tuskin koskaan tulee pulaa. Sinä sen sijaan sanoit toivovasi kovasti edes yhtä omaa tällaista - vaikken tarkalleen ottaen ymmärrä miksi - joten kyllä sinun pitää sellainen saada. Tässä tämä nyt siis on. Tee sillä mitä haluat, kunhan et enää palauta sitä minulle. Ainakaan ilman, että tulet itse sen mukana.

Mitä Evansiin tulee, niin puseroni oli hänellä lainassa yhden päivän ajan vain erään vedonlyönnin takia. Löin kymmenen kaljuunaa vetoa, ettei hän pysty käyttämään puseroani kokonaista päivää, ja hän väitti toisin. Siinä kaikki. Ja kun Evans nyt kerran tuli puheeksi, niin mainittakoon vielä sekin, että tuossa aika hiljattain hän viimein suostui treffikutsuuni –”

Regulus laskee kirjeen syliinsä syvään huokaisten, painaa kasvonsa Potterin puseroon ja kiroaa hartaasti. On kuin pusero silittäisi hänen poskeaan lohduttavasti, vaikkei se tietenkään ole mahdollista. Regulus unohtuu siihen pitkäksi aikaa ja hukuttaa kaikki viimeaikaiset murheensa puseroon, joka ottaa ne vastaan kuin jonkun oikein läheisen ihmisen lämmin, rakastava syli.

*

25. joulukuuta 1976 klo 00.50

Regulus väsyy viimein itkemään, ja hieman haluttomasti hän kohottaa kasvonsa Potterin puserosta. Hän ei halua lukea kirjettä loppuun, mutta nyt kun on aloittanut, ei kai hän voi lopettaa keskenkään. Jos Potterin ja Evansin rakkaustarina kerran on nyt tosiasia, kai hänen on paras tietää se ja alkaa vähitellen opetella myös hyväksymään se. Mutta vaikeaa se on. Ihan pirun vaikeaa. Hän pakottautuu katsomaan taas kirjettä lukeakseen sen loppuun.

Ja kun Evans nyt kerran tuli puheeksi, niin mainittakoon vielä sekin, että tuossa aika hiljattain hän viimein suostui treffikutsuuni. Ensin olin onneni kukkuloilla, mutta pian huomasin, että Evans onkin hämmästyttävän viisas nainen. Hän näki saman tien minusta jotain sellaista, jonka olin kuvitellut onnistuneeni piilottamaan kaikilta muilta, ehkä jopa vähän itseltänikin. Sillä totuus on, että rakkauteni kohde on jo pidemmän aikaa ollut joku aivan muu kuin Evans. Joku, jonka en olisi ikinä voinut kuvitella vastaavan tunteisiini, koska hän ei ollut koskaan osoittanut pienintäkään merkkiä siihen suuntaan, eikä muutenkaan rohkaissut minua lähestymään itseään millään lailla.

Sen jälkeen, kun suutelit minua tähtitornissa joulukuun viidennentoista päivän iltana, ei ole kulunut montakaan minuuttia, ettenkö olisi ajatellut sitä. Elämäni on ollut yleisesti ottaen hyvää, mutta siitä huolimatta juuri tuo taisi olla tähänastisen elämäni kaikkein onnellisin hetki. Haluan kertoa tämän sinulle siltä varalta, että sattuisit tuntemaan samalla tavalla, mutta kuvittelisit jostain syystä, että tunteesi ovat yksipuolisia. Jos sen sijaan olet tullut katumapäälle, ja jos sinua oikeasti harmittaa, että koskaan menit suutelemaan minua - tai jos suudelma tuntui sinusta millään lailla vastenmieliseltä - siinä tapauksessa toivon meidän jättävän koko välikohtauksen taaksemme ja elävän tästä eteenpäin ystävinä. Pystyn siihen kyllä, jos niin toivot, koska sinä olet minulle tärkeä, ja haluan vain, että sinulla on mahdollisimman hyvä olla.

Tämän lisäksi minulla ei taida olla juuri muuta sanottavaa, kuin että sinä samaisena joulukuun viidennentoista päivän iltana esittämäni kutsu on edelleen voimassa. Olisin iloinen, jos haluaisit viettää joulusi minun luonani. Vielä iloisempi olisin, jos tulisit jäädäksesi. Niin kuin ehkä jo tiedät, täällä meidän luonamme on aina koti myös sinulle, jos niin haluat.

Rakkaudella,

James

P.S. Jos lupaan kutsua sinua tästä lähtien (useimmiten) oikealla nimelläsi, voisitko sinäkin harkita kutsuvasi minua Jamesiksi?

*

25. joulukuuta 1976 klo 01.00

Parilla taikasauvan heilautuksella Regulus on pakannut kaiken irtaimen omaisuutensa matka-arkkuun ja kutistanut sen taskukokoiseksi. Yhtä nopeasti hän pukee ylleen Potterin joulupuseron, laittaa nukkekodin esinettä muistuttavan matka-arkun housujensa taskuun, ja ottaa käteensä rouva Potterin lähettämän kirjeen. Kuoren sisältä löytyy pieni, vanhanaikainen avain. Regulus tietää, että ottamalla sen käteensä hän päätyy suoraa päätä Pottereiden luo Godricin notkoon. Eikä hän enää epäröi. Hän sulkee silmänsä, puristaa esineen nyrkkiinsä ja siinä samassa hänen maailmansa alkaa kieppua vinhaa vauhtia, kunnes hän melkein voi pahoin.

Kun inhottava pyöriminen viimein lakkaa, hän tajuaa olevansa rähmällään lumisessa maassa. Lontoossa lunta ei ollut ollenkaan, joten hänen tosiaan täytyy olla aika kaukana kotoa nyt. Regulus tietää, että Potter asuu jossain kaukana, velhojen asuttamassa kylässä keskellä ei mitään, joten kyllä hän on tosiaan tainnut tulla oikeaan paikkaan.

Regulus huomaa, että lunta on ihan kaikkialla. Sitä on hänen vaatteissaan ja niiden allakin. Sitä on hänen hiuksissaan ja kasvoillaan, eikä hän hetkeen näe kunnolla eteensä, sillä silmäripsiinkin on tarttunut isoja hiutaleita.

Silloin joku tarttuu häntä kainaloiden alta ja kiskoo jaloilleen kinosten keskeltä. Regulus antaa tämän tehdä niin, sillä hän tietää jo, kuka siinä on, vaikkei vielä olekaan nähnyt tämän kasvoja. Luutavahan, piparmintun ja partaveden tuoksusta voi jo päätellä tarpeeksi. Regulusta sekä hymyilyttää että itkettää, kun hän antaa Potterin ravistella lunta hänen vaatteistaan ja hiuksistaan, ja sitten puhdistaa sitä hänen kasvoiltaan hellin sormin. Potter on pukeutunut pyjamaan ja punaiseen aamutakkiin, ja tämän tukka on vielä villimmin sotkussa kuin koskaan ennen.

”Sinä sitten luit minun viestini tällä kertaa?” Potter kysyy ja äänessä on epävarmuutta, vaikka tämä hymyileekin tuttuun tapaansa.

”Joo. Luin. Ja halusin vain tulla kertomaan, että… ei minua kaduta. Mikään. Paitsi ehkä se, että jätin kaikki ne muut kirjeesi lukematta. Ja että esitin viikon verran sairasta vain, koska luulin sinun olevan Evansin kanssa, ja että sinusta se suudelma tuntui varmaan kamalan kiusalliselta.” Regulus tajuaa puhuvansa ihan liikaa ja liian nopeasti, ja hän naurahtaa hermostuneena.

”Siis… mitä?” Potter kysyy ja selvittää sormillaan sotkuista tukkaansa. ”Saisiko tuon kaiken uudestaan, ja mielellään vähän hitaammin, kiitos?”

”Joo, yritetään”, Regulus sanoo punastuen. ”Siis… ei minua kaduta se suudelma. Eikä se myöskään tuntunut minusta vastenmieliseltä. Ei sitten yhtään.”

Silloin Potterin kasvoille leviää autuaallisen tyytyväinen hymy. ”Voisiko sen siinä tapauksessa ottaa uudelleen?” hän ehdottaa. ”Ja tällä kertaa ilman, että sinä karkaat pois kesken kaiken?”

”En minä aio karata mihinkään tällä kertaa, James”, Regulus kuiskaa. ”Sitä paitsi minä tulin tänne ihan jäädäkseni. Jos kerran… oikeasti haluat minut?”

”Haluan”, Potter vastaa empimättä hetkeäkään. ”Ehdottomasti haluan.”

Kun Potter kumartuu lähemmäs Regulusta, Regulus peilaa hänen liikkeitään ilman, että hänen tarvitsee edes suunnitella sitä. Hänen lumesta kohmeiset sormensa etsiytyvät Potterin niskan lämpimälle iholle ja alkavat hitaasti hyväillä sitä, eikä Potter edes hätkähdä lämpötilaeroa.

Potter tarttuu häntä molemmin käsin hellästi kasvoista ja painaa lämpimät huulensa hänen huulilleen, jotka edelleen ovat kylmät ja kosteat. Mutta Potterin huulet saavat hänetkin pian lämpimäksi, kunnes hän sulaa Potterin suudelmaan kokonaan. Hän kietoo käsivartensa tiukemmin Potterin niskaan ja antaa joulupuseron ylipitkien hihojen lämmittää kohmeisia sormia. Suloisen lämpöinen, onnellinen tunne leviää Reguluksen koko vartaloon, eikä hän enää muista, että olisi koskaan ollut viluissaan, suruissaan tai yksinäinen.

Regulus ei enää edes muista, että nyt on jouluyö. Hän ei huomaa pakkasta, lumihiutaleita eikä heidän ylleen levittäytyvää tummaa taivasta, jolla tähdet loistavat kirkkaampina kuin Lontoossa. Hän ei huomaa rouva Potteria, joka katselee heitä hymyillen keittiön ikkunasta, eikä hän tiedä, että tällä on vielä monta tuntia aikaa ennen aamua ja joululahjojen jakoa. Hän ei tiedä, että huomisella jouluaterialla hänelläkin on yllään ikioma, rouva Potterin varta vasten hänelle neuloma joulupusero, eikä hänelle silloin tule mieleenkään ajatella, etteikö hän kuuluisi joukkoon.

Sen kaiken hän saa tietää vasta joulupäivän mittaan, kunhan hän ensin on nukkunut taivaallisen pitkään ja hyvin, ja heräillyt kaikessa rauhassa huomaten olevansa saman peiton alla Potterin kanssa.

Mutta juuri sinä jouluyönä tähtitaivaan alla Regulus Mustan maailmassa ei ole muuta kuin James Potter ja tämän ruma joulupaita, joka on tuonut heidät kaksi tähän hetkeen.

« Viimeksi muokattu: 26.12.2024 12:33:45 kirjoittanut Altais »

Pahatar

Olen harmillisen myöhässä tämän toisen osan palautteen kirjoittamisen kanssa, ja nyt kun lopulta tänne, huomasin että olitkin jo lisännyt kolmannen osan. Niinpä teen niin, että kommentoin tätä toista osaa nyt ennen kuin olen edes lukenut sen kolmannen, vaikka se onkin vaikeaa, kun mieli palaa saada tietää, miten tämä tarina päättyy. :D Mutta asiat järjestyksessä, ja ensin tämä toinen osa.

Varoititkin, että tämä osa olisi synkkä, ja sen myötä pelkäsin vielä pahempaa, kuin mitä sitten tuli, joten jollain tavalla olin jopa helpottunut, ettei menty sentään ihan niihin syvimpiin vesiin, vaikka Regulus onneton olikin. Heti alkuunsa hymyilin leveästi, kun Regulus vakuutti itselleen, että oli jotenkin sekaisin, ja se sattui sitten kohdistumaan Jamesiin. :D Voihan sitä niinkin itselleen vakuutella, ja voisihan se jossain tapauksessa pitää paikkansakin. Sittenkään en millään usko, että Reguluksen tunteet kohdistuisivat jotenkin sattumalta Jamesiin, kun onhan tämä ollut tulossa jo pitkän aikaa, eli jo siitä ensimmäisestä koulupäivästä lähtien. :)

Regulus on niin rakastettava ja suloinen, etten taaskaan tiedä, miten päin olisin. Jonkun toisen kirjoittamana Reguluksen tunteet Jamesia kohtaan voisivat huolestuttaakin, koska James on välillä kuvattu aika huolettomana, ja hemmoteltuhan hän on ainakin. Silti sinun Jamesisi on myös vastuuntuntoinen, varsinkin mitä Regulukseen tulee, ja pidän siitä todella paljon. James on tässä juuri sellainen, mitä olen aina halunnut ajatella, eli vähän ajattelematon, mutta ehdottoman hyväsydäminen, ja sellaisenahan hänet kirjoissakin kuvattiin ystävien näkökulmasta. :)

Tämän luvun alun perusteella olin hyvinkin toiveikas, mutta sitten tapahtui hirveä romahdus, kun joulupaita olikin ihan väärän ihmisen päällä. :( Tai väärän ja väärän, mutta tässä tapauksessa ainakin. Silti olin aivan varma tätä lukiessani. että Regulus, ja Sirius myös, erehtyivät nyt pahasti, ja Jamesin vaivaantuneisuus johtuu paremminkin siitä, että hän on päässyt yli tunteistaan Lilya kohtaan:

Lainaus
Evans alkaa heti siistiä Potteria ja tarkistaa tätä mahdollisten vaurioiden varalta, mutta Sirius vain nauraa ja sanoo, että älä välitä, aina tuo on ollut samanlainen tunari sinun edessäsi, Evans.

Potter nauraa vaivaantuneena, eikä hänellä tällä kertaa ole takataskussaan mitään näppärää kommenttia. Hän on niin ilmiselvän ihastunut, että Regulusta alkaa oksettaa. Ei sillä, etteikö hän sitä olisi ennestään tiennyt.

Voi Regulus ja hänen itsekritiikkinsä! >:( Kuka sanoisi Regulukselle, että hän on kaunis, eikä vain Lily. Ihan varmasti James on siitä samaa mieltä, en suostu uskomaan mitään muuta. Minua surettivat nämä Reguluksen ajatukset niin paljon, ja se paheni vain tuosta, kun Regulus alkoi pohtia Siriusta ja omaa tilannettaan perheessään. Tätä lukiessa tuli mieleen, että sellainen tunnollinen luonne kuin Regulus kärsi Kalmanhanaukion oloissa vielä paljon enemmän kuin Sirius, vaikka se ei varmaan käynyt Siriuksen mielessä. :( Minua harmitti niin kovasti Reguluksen puolesta, että teki mieli mennä sanomaan muutama totuus Siriukselle, eikä suinkaan ensimmäistä kertaa. Älykkääksi ihmiseksi Sirius ei kyllä nähnyt kunnolla, mitä Regulukseen tuli. :(

Ilahduin kuitenkin kovasti siitä, että Regulus ei joutunut olemaan tornissa yksin pitkäänkään, ennen kuin James tuli. Tuntui, että James tosiaan ymmärsi tässä vaiheessa sekä itseään että Regulusta ja ihan ilman sanojakin, ja se lämmitti mieltä. :) Samoin kuin tämä sananvaihto, jota lukiessani nauroin ääneen. ;D Eipä tähän tosiaankaan ole mitään lisättävää:

Lainaus
”Älä huoli, olet sinä silti minulle Pikku-Musta”, Potter naurahtaa ja tönäisee häntä hellästi. ”Aina ja ikuisesti.”

Älä tee noin, Regulus ajattelee. Älä, jos et kerran oikeasti välitä paskaakaan.

”Pää kiinni, Potter”, hän murahtaa.

”Jotkut sanovat myös Jamesiksi.”

”Jaha.” 

Reguluksen tuska Jamesin takia oli ihan käsinkosketeltava, ja se tuntui sitäkin kurjemmalta, koska olen ihan varma, että James ajattelee häntä aika laillakin, ja oikein hyvällä, vaikka Regulus ei voikaan uskoa sitä. Tuossa, kun loppua kohti tunnelma vain tiivistyi koko ajan, luin ihan henkeäni pidättäen. Jamesin kutsu jouluksi heille oli aivan ihana asia, ja sen myötä ajattelin taas Siriustakin hieman enemmän lämmöllä. Ja suudelma oli ihan mieletön, niin ihanaa luettavaa, ja Reguluksen mielipaha teki siitä vielä koskettavamman. :) Mutta voi kun se poika meni sitten jälleen karkaamaan! Silti minulle jäi se tunne, että nyt asiat jäivät aika laillakin paremmalle mallille kuin ennen tuota kohtaamista. :D

Odotan innolla kolmatta osaa, ja tuntuu ihan mahtavalta, kun pääsen heti seuraavaksi nauttimaan siitä. Suuri kiitos tästä osasta ja palaan mahdollisimman pian kertomaan, mitä ajatuksia tuo päätösosa herätti. :)
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

FiFi - Fiksu ja Filmatiivinen fiktiofoorumi

Violetu

• Draamaprinssi
  • Banana Fish
Sfhtjdfahigyfihukgydty
Sulan. Tää oli jotain ihan liian söpöä.
Ekassa osassa aika paljon nauratti, mutta nousi tämän kanssa myös tippa linssiin. Kirjoitat hahmot jotenkin tosi elävästi (älä kysy mikä tekee niistä eläviä, ehkä odottamattomat tapahtumat tai tietty spontaaniuden tunne? En tiedä, mutta jokin kuitenkin).
Yhyy, voi ihana Regulus ❤️
Tynkä kökkökommentti, mutta halusin jättää merkin siitä, että luin ja pidin ^^

~Violet kiittää

I am enough.
.