Nimi: Seitsemän maustekakkua eli kuinka säilyttää joulurauha
Kirjoittaja: hiddenben
Fandom: originaali
Ikäraja: sallittu
Genre: kanelintuoksuinen mielten mittelö
Haasteet: OTS20 #3 (aiheella menninkäinen), FFF1000 sanalla
menninkäiset, Sana/kuva/lause10 #2
tällä kuvalla, Reseptihaaste (maustekakun reseptillä, löytyy tekstin lopusta) ja Spurttiraapale VI, kierros 6.
Yhteenveto: Menninkäiset ovat epäkohteliaita pikku ilkiöitä ja likaisia kuin mikä, mutta muutamat asiat yhdistävät niitä ja ihmisiä.
K/H: ”
Menninkäiset ovat pienen pieniä, karvaisia ja liikkuvat möngertämällä syvässä korpimetsässä. Joskus öisin ne kuitenkin kiipeävät ihmisen ikkunalle ihmiskansaa ihmettelemään.” (
lähde)
Halusin kirjoittaa jotain hyvin kevyttä ja jouluista Finiin. Reseptihaasteen myötä keksin otsikon, sitten piti keksiä vielä loput
Toivottavasti viihdyt tämän parissa! Kaikenlaiset kommentit ovat tähän tekstiin tervetulleita.
Seitsemän maustekakkua eli kuinka säilyttää joulurauha
i
En voi keskittyä, kun tunnen, miten se katsoo. Istuu tuossa ikkunalaudalla ja vahtaa, kun yritän laskea oikean määrän manteleita pähkinäleipää varten.
Suntio sanoi, että menninkäisen näkee vain, jos niitä katsoo yön hämärässä sellaisen harsokankaan läpi, jota on pidetty kuolleen kasvoilla kolme päivää. Minä en sellaista tarvitse vaan näen sen silmiä siristämällä. Se on karvainen ja käsivarren mittainen ja kiipesi salakavalasti ikkunasta sisään, jonka olin jättänyt auki.
Ei olisi pitänyt perustaa leipomoa kirkon kylkeen, mutta silloin ajattelin sen olevan paras paikka kaupankäynnille.
”Mitä haluat?” kysyn. Menninkäinen istuu ikkunalaudalla ja tuijottaa minua mustat silmät sirrillään kuin pistelisi piikkejä ihooni.
”Tee mulle kakku.”
ii
Tuijotamme toisiamme. Menninkäinen puristaa ikkunalautaa mullan mustaamilla sormillaan, ja sen musta tukka on täynnä sammalta ja puusta irronnutta jäkälää.
”Mitä maksat siitä?”
Menninkäinen irvistää ja työntää likaisen jalkansa kohti kissaani, joka on hypähtänyt pöydälle lähelle ikkunalautaa ja yrittää haistella kutsumatonta vierasta.
”En anna rahaa, en anna, en anna”, menninkäinen sanoo, kun kissa maukaisee närkästyneenä ja livahtaa karkuun häntä pöyheänä. ”Ahne oot, essuliisa.”
”Et kai oleta, että teen kakun ilmaiseksi? Ainekset maksavat rahaa ja jotenkin pitäisi saada vuokrakin maksettua.”
Menninkäinen mulkoilee minua ja miettii sanojani.
”Jos teet sellasen kakun, kun haluun, lupaan sulle, ettei me oteta yhtäkään kirkkoon menijää jouluna kiinni.”
iii
Purnaamme sopimuksesta, mutta kun kynttilästä on jäljellä enää puolet, puuskahdan ja nostan käteni antautumisen merkiksi. Parempi näin, niin pääsen otuksesta eroon.
En hyötyisi työstä rahallisesti, mutta pelastaisin joulun. Kirkkoherra olisi ikionnellinen, jos saisi kerrankin viettää joulun järjestämättä etsintäpartiota seurakuntalaisille, joita katosi vuosittain menninkäisten toimesta yksi tai useampi.
”Hyvä on. Millaisen kakun haluat?
Menninkäinen hypähtää ikkunalaudalta ja möngertää pöydän yli tuolille, jolla on melkein valmiiksi neulomani villapaita. Se kietoutuu kutimeen välittämättä lattialle kilahtelevista puikoista ja katselee leivinuunia.
”Tee yksi niin kerron, ootko oikeilla jäljillä.”
”Millaisen tahansa?”
Menninkäinen aivastaa neuleeseen. Tukahdutan inhon väreen.
”Millasen vaan. Paitsi ei pottuja. Kamalia kökkyröitä.”
iv
Levitän hiilloksen lämmittämään leivinuunin arinaa ja katson kellosta aikaa. Siirrän sivuun pähkinäleipätaikinan, jota olin työstämässä menninkäisen ilmestyessä, ja kerään kaapeista vuokakakun ainekset. Tunnen menninkäisen katseen itsessäni, kun mietin mausteita. Mistä menninkäiset pitävät? Valitsen katajanmarjoja, maustepippuria ja rosmariinia. Ehkä yhdistelmä auttaisi menninkäisen eroon vilustuksesta, sillä se pärskii villapaitaani muutaman minuutin välein.
Sekoitan kuivat aineet keskenään, lisään kananmunat, voisulan ja hapatetun kerman. Kaadan taikinan isoäidiltä perittyyn kakkuvuokaan ja valmistelen leivinuunin. Kun kakku on uunissa, käännyn menninkäisen puoleen. Siristän silmiäni, että näen sen karvaiset kasvot.
”Miksi haluat kakun?”
”Tuli nälkä.”
”Mikset syö sitä, mitä muutenkin?”
Menninkäinen kohauttaa olkiaan.
”Tykkään herkuista.”
Vastaus saa minut hymähtämään.
v
Ensimmäinen kakku saa menninkäisen yökkäämään. Se sadattelee ja pui nyrkkiään ja väittää minun yrittävän myrkyttää sen. Sylkäisee loput murut suustaan lattialle ja vetää vielä kissaakin hännästä. Se on viimeinen niitti.
”Ettäs kehtaat!”
”Tee uus!” menninkäinen sanoo. ”Äläkä tällä kertaa venkoile! Typerä essuliisa. Yritit myrkyttää, vaikken mitään oo tehnyt.”
Jätän menninkäisen mutisemaan itsekseen ja palaan maustekaapille. Jätän pois metsäiset mausteet ja valitsen kaapista inkivääriä ja pomeranssinkuorta. Sekoitan uuteen taikinaan vielä rusinoita ja mantelirouhetta.
”Nyt et sitten sylje”, sanon, kun komeanruskea kakku tulee uunista ja saan kumottua sen pöydälle. Menninkäinen haistaa kakkua, tökkää harmaan kielensä sen kylkeen.
”Hyi. Oletko sä leipuri ollenkaan?”
vi
Kun aamun sininen hetki saapuu, olen leiponut yhteensä seitsemän kuivakakkua. Neljä ensimmäistä olivat menninkäisen mielestä tarkoitettu myrkyttämään, tukehduttamaan, kuristamaan tai kiduttamaan, mutta viidennen kohdalla aloimme päästä oikeiden ainesosien jäljille.
Lopputulos näyttää samalta kuin kaikki kuusi aiempaa, mutta sylkemisen, yskimisen ja kiroilun sijaan katson, kuinka menninkäinen istuu räsymatolla ja ahnehtii maustekakkua suuhunsa kaksin käsin. Sen silmät ovat nautinnosta pyöreät ja suu maiskahtelee mielihyvästä.
Vaikka menninkäinen on ollut yksi maanvaiva ja olen käyttänyt viime kuun säästöt tähän rupeamaan, mikään ei ilahduta minua niin kuin tyytyväinen asiakas. Painan mieleeni, että nälkäiset menninkäiset pitävät kanelin, kardemumman, inkiväärin ja neilikan yhdistelmästä.
Ihan niin kuin ihmisetkin.
vii
Jouluaattona kuuntelen kirkkoherran ja suntion ihmettelevän, kuinka messua kuuntelemaan tulleet näyttävät päässeen kirkolle ja takaisin kotiin kommelluksitta. Vaikka he eivät osaa lukea onnekasta tapahtumaa minun ansiokseni, kirkkoväen ilo korvaa menninkäisen yön aiheuttamat rahalliset menetykset.
Oli yöstä jotain hyötyäkin: nimesin uusimman maustekakun Menninkäisten kakuksi, ja se on ollut myyntimenestys koko joulukuun.
Saapuessani kirkosta takaisin leipomolle, kohennan tulta leivinuunissa pitääkseni purevan pakkasen loitolla ja käyn hakemassa kylmäkellarista piparkakkutaikinaa.
Kun palaan, ikkuna on auki. Kissa katsoo ikkunalautaa silmät suurina.
Aavistan pahinta. Siristän silmiäni.
Viisi menninkäistä istuu rivissä, kaikki yhtä multaisia. Yhden niistä tunnistan. Sillä on minun villaneuleenpuolikkaani päällään.
”Joulu meni. Tehtäiskö uus sopimus?”
Spoiler: Menninkäisen maustekakun resepti näytä MaustekakkuAinekset:
200 g voita tai margariinia
4 1/2 dl vehnäjauhoja
175 g (2 1/2 dl) fariinisokeria
2 tl ruokasoodaa
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa
1 tl inkivääriä
1 tl neilikkaa
3 kpl kananmunaa
200 g (1 prk) kermaviiliä
Lisäksi:
voita tai margariinia
korppujauhoja
Valmistus (Uuni 175°C)
1. Voitele ja korppujauhota rengasvuoka (vetoisuus 1,8 l).
2. Sulata rasva ja anna jäähtyä. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään kulhossa. Riko munat toiseen kulhoon ja sekoita voisula sekä kermaviili joukkoon. Yhdistä seokset ja sekoita tasaiseksi taikinaksi.
3. Kaada taikina vuokaan. Paista uunin alimmalla tasolla 175 asteessa noin 50 minuuttia. Kumoa kakku hieman jäähtyneenä.
Ohje:
Yhteishyvä