Oon tämän fikin jäljiltä keräillyt itseäni jo pari päivää, eikä tunnu vieläkään yhtään helpolta kirjoittaa tätä kommenttia! Voi apua millainen teksti. Saisinko vain heittää tähän seuraavaksi kasan särkyneitä sydämiä ja epämääräistä kirjainmössöä ja poistua kauemmas heijaamaan itseäni?
Tää fikki toi mun mieleen yhden suurimmista suosikeistani,
Alternate Endings -nimisen Sherlock-fikin (Teen and up audiences eli K-11, kirjoittajalta cathedral_carver). Tässä on samanlaista mystisyyttä ja rivien välistä syöpyvää syvää surua, ja tämänkin lukemisen jälkeen olo on raadollisesti ravisteltu ja järkyttynyt. Nautin yhä kun saan lukea jotain aivan hirvittävän epäreilua ja traagista, mutta samaan aikaan huomaan, että siedän Sherlockin ja Johnin kohdalla näin toivotonta synkkyyttä paljon paljon huonommin kuin vuosia sitten. Just nyt tuntuu tosi pahalta, oijoi. Erinomaisesti kirjoitettu teksti siis!
Ihanaa kuinka tätä pitää lukea useampaan kertaan ja kunnolla pureskella, että on edes toivoa käsittää, mitä kaikkea tässä oikein kerrotaan (ja mitä ehkäpä jätetään kertomatta). Eniten mua kauhistutti, kuinka klassinen tragedia tämä oli sikäli, että tässä annetaan ymmärtää, ettei Sherlockin ja Johnin tarinalla ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin päättyä huonosti, koska
Ei kaksi rikkinäistä voi muodostaa kokonaista, ei huumeriippuvainen vaihtaa omaa huumettaan, ei adrenaliiniriippuvainen jäädä makaamaan kotiin, kun menettää liikuntakykynsä. !!! En kestä enkä tahdo edes yrittää kestää. Tuntuu niin pahalta ja niin väärältä, koska mä haluaisin aina uskoa siihen, että Sherlock ja John todella täydentävät toisensa kokonaisiksi. Mutta ei se aina olekaan niin, tällaisissa painajaistodellisuuksissa ainakaan. </3
Olisin minäkin toivonut, että olisit voinut varastaa jostain muutaman lisävirkkeen, koska mun sydäntä jäi kiduttamaan epätietoisuus siitä, mitä Johnille oli tapahtunut, milloin, miksi. Ja miksi ja miten se saattoi riistää itseltään henkensä Sherlockista huolimatta, Sherlockista piittaamatta. Toisaalta mua kauhistuttaa se, että oon jossain syvällä sisimmässäni sitä mieltä, että voisihan John hyvin ollakin niin näköalaton ja epätoivoinen ja
itsekäs. Ah hyi, tuli mieleen Sherlockin repla neloskaudelta (ainoita oikeasti erittäin hyviä kohtia neloskaudella, joten tokihan sekin repla oli suoraan alkuperäistarinoista revitty!):
"Your life is not your own. Keep your hands off it." En yhtään ihmettele, enkä syyttele, että Sherlock lankesi Johnin menetettyään huumeisiin, onhan menetys tällä kertaa paljon pysyvämpi kuin... kuin vaikka silloin kun John meni "vain" naimisiin...
Voi juku mikä teksti, mikä teksti. Upeeta! Hirveetä! Kiitos!!
Toivon silti itsekkäästi hirmuisen herkän sydämeni puolesta, että seuraava Sherlock-fikkisi on sitten taas täynnä onnellista romantiikkaa!