A/N: Tämä luukku vaati hieman enemmän taustatyötä kuin muut, mutta vietin sen parissa myös aika hauskoja hetkiä, sillä nyt pojat pääsevät kauan odotettuun jästien konserttiin. Kaikki ei kuitenkaan ehkä mene aivan Bartyn käsikirjoituksen mukaan.
Claire: Houkutus olisi kyllä ollut suuri korottaa kalenterin ikärajaa, koska onhan tässä rivien välistä luettavissa, mihin suuntaan Reguluksen ja Bartyn välit tässä ovat menossa, tai ehkä menneetkin jo. Mutta mennään tällä ikärajalla, ja voihan aina kirjoittaa jonkun spin-offin korkeammalla ikärajalla, jos siltä tuntuu.
Vaikka "puuttuva kohtaus" -tyylisesti. No joo, katsotaan, mutta kyllä asia on mielessä käynyt. Voi, ja minäkin ihastelen Regulusta jästivaatteissa, ja heti seuraavassa luvussa päästään palaamaan asiaan. Mahtaako Regulus enää malttaakaan ollenkaan luopua jästivaatteistaan, vai noinkohan hän tykästyi niihin pysyvästi? Saa nähdä.
Pahatar: Tällä kertaa pojat päätyivät tunnustamaan syvimmät tunteensa jo tässä puolivälin paikkeilla, koska minun teki niin mieli päästä kirjoittamaan heistä myös avoimesti (tai oikeastaan ei niin avoimesti) seurustelevana parina.
Ja lisäksi pojilla on kyllä hieman noita vakavampia aiheitakin vielä, joista olisi jossain vaiheessa pakko puhua, jotta ehkä voisi olla mahdollisuus, että asiat voivat vielä muuttua paremmiksi tulevaisuutta ajatellen. Mutta välillähän täytyy pitää myös hauskaa, sitä on luvassa tässä luukussa, ja myös tuo piparien leipominen oli varsinainen kevennys vakavien keskusteluiden jälkeen. Regulus parka miettii veljeään kyllä lähes koko ajan, se on ihan totta, ja kokee aika ristiriitaisia tunteita, kun toisaalta myönsi itsekin rakastaneensa veljeään aina, mutta toisaalta kirjoittelee piparkakkupossuihin tämän nimiä (mielellään herjauksilla jatkettuina).
Ehkä se veljesrakkaus sitten vain on sellaista. Mutta aika näyttää (melko piankin), mitä Reguluksen piparkakkuporsaalle tapahtui.
Sitten tulevasta luukusta vielä muutama fun fact: Lontoon Rainbow Theatressa on oikeasti järjestetty 13.12.1977 The Clash -yhtyeen konsertti. Kyseinen päivä ei tainnut oikeasti olla lauantai vaan tiistai, mutta ei anneta sen haitata. Ficissä mainittavat kyseisen bändin kappaleet ovat:
Should I Stay or Should I Go (joka oikeasti ilmestyi vasta 1982), sekä
London Calling.
13. LUUKKU13.12.1977Lauantaina Barty kehotti Regulusta pukeutumaan jälleen jästivaatteisiinsa ja laittautumaan muutenkin sen näköiseksi, kuin olisi kuka tahansa jästipoika menossa parhaan kaverinsa kanssa keikalle Lontooseen. Regulus pukeutui innoissaan mustiin farkkuihinsa ja siihen KISS-paitaan, jota Barty oli jo aiemmin ihastellut, ja pörrötti tavallisesti niin siistit hiuksensakin niin sekaisin, että jopa hänen isoveljensä olisi jäänyt toiseksi.
Bartyn mielestä Regulus näytti edelleen kaikkea muulta kuin ihan keneltä tahansa jästipojalta, tai velhopojalta sen paremmin, ja saisi varmaankin koko joukon ihailijoita näyttäytyessään tuon näköisenä ihmisten ilmoilla. Hän malttanut olla sanomatta ajatuksiaan ääneen varmistettuaan ensin, että he olivat kahden. Silloin Regulus kietoi kätensä Bartyn kaulaan, painautui ihan lähelle ja sanoi, ettei välittänyt muista ihailijoista kuin eräästä tietystä.
Kuhnusarvio oli eilisellä oppitunnilla maininnut matkustavansa sisarensa luo viikonlopuksi, mikä helpotti suuresti Bartyn ja Reguluksen siirtymistä koulusta Viistokujalle kenenkään huomaamatta. Päästyään Viistokujalta jästi-Lontoon puolelle Barty veti Reguluksen eräälle syrjäiselle pikku kadulle, jolla ei liikkunut juuri sillä hetkellä ketään.
”Meidän pitää tehdä vielä yksi pikku juttu, jotta varmasti päästään sisään”, hän selitti Regulukselle, joka katseli tarkkaavaisesti, kun hän kaivoi takkinsa taskusta jälleen kaksi pikku liemipulloa. ”Siellä on kuitenkin taas virkaintoisia ovimiehiä, ja jästien maailmassa sitä paitsi vasta yli 18-vuotias on täysi-ikäinen. Joten ajattelin, että meidän olisi paras näyttää jälleen hiukan vanhemmilta.”
”Niinpä tietysti”, Regulus nauroi. ”Enpä tullut ajatelleeksi tuota, mutta onneksi sinä aina ajattelet kaikkea. Mutta etkö ajattele, että nämä meidän uudet vaatteet saattavat sopia hiukan huonosti Minervalle ja Horatiukselle? Olisiko pitänyt ottaa vaihtovaatteet mukaan?”
”Ei tässä mitään vaihtovaatteita tarvita, vaan nämä ovat juuri hyvät”, Barty sanoi ja virnisti iloisesti. ”Ei me olla tällä kertaa Minerva ja Horatius kuumilla treffeillä.”
”Vaan?”
”Se on yllätys. Juo tämä, niin sittenpä näet.”
Hetken kuluttua Barty katseli edessään seisovaa hahmoa, joka oli muuttunut hämmästyttävän vähän alkuperäisestä versiostaan. Etenkin, kun Bartyn oma näkökyky oli yhtäkkiä aiempaa heikompi, hän ei pimeässä tahtonut edes huomata Reguluksen muuttuneen. Barty kaivoi taskustaan James Potterin silmälaseista tekemänsä kopiot ja laittoi ne päähänsä.
”Hitto vie, Potter on tosiaankin aivan sokea ilman näitä”, hän naureskeli, ja katsoi Regulusta uudelleen, tällä kertaa tarkemmin silmin. Regulus tuijotti häntä tyrmistyneenä.
”Ei jumalauta sinua, Barty…” hän henkäisi melkein kauhistuneena. ”
Enhän minä vain ole Sirius? Sano, etten ole Sirius.”
”Olen pahoillani”, Barty sanoi, vaikkei oikeasti ollutkaan. Reguluksen ilmeestä näki, että tästä oli salaa hauskaa leikkiä hetken aikaa omaa isoveljeään.
”Ehkä minä kestän tämän”, Regulus sanoi, mutta tuli sitten ajatelleeksi jotain. ”Ai niin, mutta Potter ei kylläkään taida vielä olla täyttänyt kahdeksaatoista. Sirius on, mutta muistaakseni se onkin muutaman kuukauden vanhempi kuin Potter.”
”Hah, siinä tapauksessa Potterilla on väärät paperit”, Barty sanoi nauraen. ”Niiden mukaan sekin on kyllä täysi-ikäinen myös jästien maailmassa. Katso vaikka.”
Barty alkoi jälleen etsiä jotain taskustaan, ja löydettyään etsimänsä hän ojensi Reguluksen käteen Sirius Mustan henkilöllisyystodistuksen, ja näytti myös omassa kädessään olevaa, James Potterin kuvalla varustettua läpyskää, joka ilmeisesti oli jästien ajokortti.
Regulus katsoi häntä vaikuttuneena mutta hieman epäluuloisena.
”Sirius saa kyllä raivarin, kun huomaa, että nämä on varastettu… ja luultavasti Potter myös. Mitä, jos ne saavat selville, kuka ne on vienyt?”
”En minä näitä varastanut”, Barty nauroi. ”Mutta kävin minä niiden makuusalissa sen verran, että sain tehtyä alkuperäisistä versioista aidon näköiset kopiot, ja samalla vein niiden tyynyiltä pari hiusta monijuomalientä varten. Älä huoli, eivät ne saa koskaan tietää. Mennään nyt, ennen kuin myöhästytään keikalta, Regulus – tai siis… anteeksi nyt, mutta minun pitää varmaan hetken aikaa puhutella sinua Siriuksena. Vain sen aikaa, kunnes ollaan päästy ovimiesten ohi.”
”Tosi mahtava juttu…
James”, Regulus tuhahti, mutta hänen silmänsä nauroivat silti.
”No niin, mennäänhän sitten, Sirius.”
*
Konsertti järjestettiin paikassa, jonka nimi oli Rainbow Theatre. Joku heidän takanaan jonottava selitti kaverilleen, että paikka oli joskus ollut elokuvateatteri. Regulus vilkaisi Bartya sen näköisenä, kuin olisi halunnut kysyä, mikä oli elokuvateatteri, mutta valitsi kuitenkin pysytellä hiljaa. Bartyn mielessä kävi, että joululomalla pitäisi kaiketi viedä Regulus elokuviin.
Väkeä oli hirveän paljon. Barty ei muistanut ikinä nähneensä missään vastaavaa tungosta. Kaikki olivat pukeutuneet samantapaisesti kuin hekin, eivätkä he Bartyn onneksi vaikuttaneet herättävän minkäänlaista kyseenalaista huomiota muissa, vaikka olivatkin kaksi jästien tavoista varsin huonosti perillä olevaa nuorta velhoa. Muutamat tytöt katselivat heitä kiinnostuneina, mutta he olivat kuin eivät olisi huomanneet.
Yhtyeen nimi oli the Clash, kuten kävi ilmi suurista julisteista ja valotauluista, joita oli kiinnitetty sisäänkäynnin ympäristöön. Barty ei ollut koskaan kuullut puhuttavan sellaisesta yhtyeestä aiemmin, mutta hän oli saanut tämän idean alettuaan selvitellä tuttujensa kautta, millaisia keikkoja joulukuun aikana Lontoossa oli, ja mikä niistä voisi olla Reguluksen mieleen. Hänen onnekseen luihuistenkin joukosta oli löytynyt muutamia jästimusiikin ystäviä, ja niinpä he olivat nyt täällä.
”Sirius kuuntelee tätäkin bändiä”, Regulus sanoi ja nojautui lähemmäs Bartya jonossa.
Samassa Barty tunsi Reguluksen käden tarttuvan omaansa, ja katsoi Regulusta kummastuneena. Hän ei kuitenkaan vetänyt kättään saman tien pois, vaikka he olivatkin keskellä ihmisjoukkoa, sillä tuntui mukavalta olla Reguluksen kanssa niin.
”Ei me olla ainoat, katso nyt”, Regulus kuiskasi Bartyn korvaan, ja nyökkäsi vaivihkaa kaksikkoon pienen matkaa heidän edessään. Kaksi nuorta miestä oli juuri uppoutunut suutelemaan toisiaan, eikä ketään näyttänyt suuremmin vaivaavan.
”Sitä paitsi, mehän ollaan nyt Sirius ja James, ja niin kuin itsekin sanoit, nehän ovat aivan takuulla yhdessä, joten…” Regulus ei sanonut lausettaan loppuun, vaan antoi sen sijaan Bartylle nopean suukon huulille.
Niin pian, kun he olivat päässeet sisälle ja saaneet takkinsa narikkaan, Regulus halusi käydä ostamassa heille juotavaa. Barty jäi odottamaan poikaystäväänsä yrittäen pysytellä hieman syrjässä pahimmasta tungoksesta, kun ihmiset vaelsivat omille paikoilleen. Hänelle tuli hiukan erikoinen olo siitä, että väkeä oli niin valtavan paljon. Vielä monin verroin enemmän kuin silloin, kun koko koulu oli koolla suuressa salissa.
Aikansa odoteltuaan Barty alkoi ihmetellä, missä Regulus oikein viipyi. Kuulosti siltä, että bändi alkaisi pian soittaa, ja Regulus oli viipynyt juomanhakureissullaan ainakin parikymmentä minuuttia. Olihan tiskille varmaankin pitkä jono, mutta Barty alkoi silti huolestua. Ehkä Regulus oli eksynyt tai joutunut ongelmiin järjestyksenvalvojien kanssa, kun ei hallinnut kovin hyvin jästimaailman tapoja.
Juuri, kun Barty oli aikeissa lähteä etsimään Regulusta, joku tarttui häntä tiukalla niskalenkkiotteella takaapäin, ja kiskoi hänet päättäväisesti pois muiden näkyviltä. Hän yritti tapella vastaan, mutta tuo toinen piteli tiukasti kiinni, eikä Barty voinut mitään sille, että hän tuli raahatuksi miesten vessaan. Bartyn käsi tapaili farkkujen taskuun piilotettua taikasauvaa, sillä vaikkei sen käyttö olisikaan yleisesti ottaen viisasta jästien keskellä, juuri nyt hän oli valmis mihin tahansa päästäkseen eroon päällekarkaajastaan. Mutta hänen ei onnistunut saada otetta taikasauvastaan ennen kuin he olivat jo vessojen puolella.
Vasta silloin hän alkoi käsittää, mitä oli tapahtunut. Ensimmäisenä hän näki wc-koppien edustalla kaksi Sirius Mustaa, joista yksi oli ahdistanut toisen nurkkaan, ja osoitti parhaillaan kaksoisolentoaan taikasauvalla suoraan silmien väliin. Toinen, selkä seinää vasten ajettu Sirius oli pukeutunut mustaan KISS-paitaan, ja loi Bartyyn anteeksipyytävän katseen.
Silloin Barty tunsi taikasauvan kärjen omalla kaulallaan, ja tajusi James Potterin tuijottavan häntä murhanhimoisesti.
”Karkotaseet”, Potter mutisi, ja Barty tunsi taikasauvansa pakenevan farkkujensa taskusta.
Bändi oli aloittanut. Musiikki kuului erinomaisen hyvin vessoihin asti. Hieman epätoivoisen kuuloinen, nuori mieslaulaja halusi kuumeisesti tietää, pitäisikö jäädä vai lähteä, sillä tämä toisteli tuota kysymystä yhtä mittaa. Barty huomasi miettivänsä samaa, joskin lähteminen tuntui olevan tässä tilanteessa melko mahdotonta.
”Nyt sitten niitä selityksiä”, toinen Siriuksista sanoi hampaidensa välistä. Barty päätteli tämän olevan alkuperäinen Sirius, ja tuo pelästyneen näköinen oli siis Regulus. ”Kuka helvetti sinä olet, ja kuka kaverisi on?”
”Minä…” Regulus aloitti vapisevalla äänellä. ”Minä olen… me ollaan… vain…”
”Kai sinulla sentään on pokkaa edes puhua kunnolla, kun kerran olet onnistunut tulemaan tänne esittäen minua”, Sirius sanoi ääntään vaarallisesti korottaen, ja painoi taikasauvansa tiukemmin kaksoisolentonsa silmien väliin.
”Niinpä”, James jatkoi. ”Oli nimittäin aika jännä keskustelu tuolla ovimiesten kanssa, kun yksi niistä väitti kivenkovaan, että me ollaan jo kertaalleen tultu sisään, ja se oli kuulemma kysynyt meiltä henkkaritkin.”
”Tuskin oltaisiin päästy sisään ollenkaan, mutta sitten siihen kutsuttiin niiden esimies, joka tuntui olevan sitä mieltä, että ovimiehen päässä oli jotain vikaa”, Sirius sanoi naurahtaen. ”Silloin se ovimies tuumasi nolona, että muisti varmaan sittenkin väärin, ja päästi meidät kuitenkin sisään.”
”Mutta me arvattiin silti, että jotain tällaista on meneillään”, James sanoi. ”Joten antaa kuulua nyt. Keitä te olette, ja missä aikeissa liikutte täällä esittäen meitä? Aiotteko kenties tappaa salin täydeltä jästejä kerralla, ja laittaa syyt meidän niskaan?”
”Ei me mitään sellaista”, Barty mutisi nolona, pahoillaan siitä, että oli järjestänyt Reguluksen tällaiseen pulaan. ”Haluttiin vain pitää vähän hauskaa. Me ollaan alaikäisiä, ei tähän sen ihmeellisempää syytä ole.”
”Sirius, minä tässä olen… Regulus. Laita jo se taikasauva alas, en minä yritä mitään tyhmää, lupaan!”
”Regulus?” Sirius toisti epäluuloisena. ”No et kyllä varmana ole. Ei Regulus ikinä tulisi tällaiseen paikkaan! Minun veljeni ei nimittäin todellakaan kuuntele mitään jästien musiikkia, ei käytä jästivaatteita, eikä edes liiku jästien alueilla.”
”Saattaisit yllättyä, jos tietäisit”, Barty sanoi ja naurahti tahtomattaan. Musiikki pauhasi taka-alalla, ja edelleen siinä mietittiin, pitikö lähteä vai jäädä. Barty toivoi, että he Reguluksen kanssa saisivat vielä jäädä, vaikka lähteminen alkoi tuntua koko ajan todennäköisemmältä vaihtoehdolta.
”Jos tuo on Regulus, sinä olet sitten varmaan Kyyry”, James totesi suhteellisen asialliseen sävyyn, laski taikasauvansa ja näytti melkein kuin olisi voinut alkaa pian nauraa. Barty nyökkäsi lyhyesti vastaukseksi.
”Jos olitte vain hauskanpitoa vailla, olisitte voineet vaikka tulla ihan rehellisesti kysymään neuvoa”, James virnisti. ”On sitä keksitty helpompiakin keinoja päästä ovimiesten ohi! Mekin ollaan Siriuksen kanssa kokeiltu jo vaikka mitä, niin että on melkein sääli täysi-ikäistyä, kun silloin saa mennä sisään ihan luvan kanssa. Ihan tylsää oikeastaan.”
”Älä nyt heittäydy niin kaverilliseksi noille, James”, Sirius sanoi epäluuloiseen sävyyn, ja piteli edelleen taikasauvaansa esillä, vaikka ei osoittanutkaan sillä enää veljensä otsaan.
”Ota rennosti nyt, Sirius! Eihän se väärin ole, jos tyypit haluavat pitää vähän hauskaa”, James hymähti. ”Mutta vastaisuuden varalle, kaverit: väärien jästihenkkareiden taikominen ei ole juttu eikä mikään, mutta taikokaa ne jatkossa omilla kuvillanne ja nimillänne, niin ei tarvita monijuomalientä.”
”Okei. Tuota, kiitos”, Barty vastasi hieman nolona, ja päätti pitää Potterin vinkin mielessä.
”Minä en usko, että olet oikeasti Regulus”, Sirius sanoi, eikä näyttänyt yhtään niin rennolta kuin James.
”Olen minä”, Regulus mutisi onnettomana.
”Todista se.”
”Miten?”
”No… voidaan odottaa täällä, että monijuomaliemen vaikutus lakkaa.”
”Sirius hei…” James tokaisi. ”Meiltähän menee hyvä keikka ohi, jos me niin tehdään.”
”Joo, totta… no sitten sinun pitää kertoa minulle juttu, jonka vain oikea Regulus voisi tietää. Odotas, kun mietin… Hei, nyt keksin. Jos kerran olet pikkuveljeni, tiedät varmaan, millainen auto meidän enolla Alphardilla oli, kun oltiin pieniä?”
Regulus naurahti ääneen. Barty arvasi, että kysymys oli tälle helppo, ja herätti ehkä myös mukavia muistoja.
”Tiedän hyvinkin… Alphardilla oli punainen Mini, ja ihmettelisin, jos ei olisi edelleen. Me hiivittiin sitä salaa ihailemaan enon autotalliin, koska sinä rakastit sitä autoa niin paljon. Sitten kerran jäätiin kiinni, ja oltiin ihan paniikissa, mutta eno vain nauroi ja sanoi, että mennäänpä pojat käymään vähän ajelulla. Sitten me saatiin melkein tappelu aikaan siitä, kumpi pääsee istumaan etupenkille, muistatko?”
”Oikein hyvin”, Sirius sanoi, ja tämän kasvoille hiipi hitaasti pieni hymy. ”Kerro vielä yksi juttu. Enolla nimittäin oli tuohonkin tilanteeseen hyvä ratkaisu… muistatko, mikä se oli?”
”No se, että meidät molemmat laitettiin takapenkille, sillä hän otti naisystävänsäkin mukaan ajelulle, ja tämä sai istua edessä.”
”Hyvä on”, Sirius sanoi, virnisti ja katsoi Jamesia. ”On se Regulus.”
”Miten minua ei yhtään yllätä, että sinä olet jo pikkupoikana rakastanut jästien autoja”, James sanoi Siriukselle, ja katsoi tätä tavalla, jolla hänen ei takuulla nähty katsovan ketään muuta.
Barty ja Regulus vaihtoivat keskenään pitkän katseen.
”No, annetaanko me noiden mennä, ja lähdetään itsekin katsomaan keikkaa?” James jatkoi.
”Olkoon”, Sirius tuhahti. ”Mutta annatte sitten liemen vaikutuksen lakata, ettekä juo sitä enää lisää, ja katsottekin, ettei kukaan huomaa, kun muututte takaisin. Minä en halua enää toistamiseen alkaa väitellä ovimiehen kanssa siitä, kuinka monta minua täällä oikein onkaan, enkä mistään muistakaan epämääräisistä tapahtumista.”
”Okei”, Regulus sanoi. ”Ja hei… kiitos. Ja anteeksi.”
”Ei se nyt niin iso juttu ole”, James sanoi rennosti. ”Saattaahan olla, että mekin ollaan joskus tehty jotain vastaavaa päästäksemme jonnekin sisään.”
Viimeiseksi ennen kuin he lähtivät eri suuntiin, Barty näki Siriuksen laittavan kätensä nopeasti Reguluksen olalle.
”Niin, ja kiitos muuten siitä joululahjasta… tosi söpöä, että olit leiponut minulle ihan itse.”
Regulus kohautti epämääräisesti harteitaan.
”En tiedä, mistä puhut.”
”Etpä tietenkään, pikkuveli. Kuule, muistan kyllä, miten jo kymmenen vuotta sitten enon luona kirjoitit kaikkiin piparkakkuporsaisiin minun nimeni. Et sinä silloin niihin sydämiä piirrellyt, mutta kiva kuitenkin, että tällä kertaa teit niin. Arvostan sitä todella. No mutta hei, kivaa iltaa sitten. Me tästä mennään Jamesin kanssa.”
Regulus loi Bartyyn pitkän katseen, huokaisi syvään muttei vaivautunut sanomaan mitään. He odottivat soveliaan ajan, jotta alkuperäiset Sirius ja James olivat varmasti kadonneet näkyviltä, ennen kuin uskalsivat astua ulos vessan ovesta.
*
Siriuksen ja Jamesin kohtaamisen jälkeen ilta sujui ilman vastoinkäymisiä. Regulus ja Barty jäivät mahdollisimman syrjään väkijoukosta, jotta pystyivät livahtamaan piiloon siinä vaiheessa, kun alkoivat huomata toisissaan merkkejä liemen vaikutuksen lakkaamisesta. Konsertin katseleminen hieman sivussa muista ei tuntunut kummastakaan pahalta, mutta sen sijaan se tarjosi mahdollisuuden Bartylle kietoa käsivartensa takakautta Reguluksen ympärille, ja antaa tämän nojata selkänsä häneen. Barty painoi nenänsä Reguluksen niskahiuksiin ja antoi niiden kutitella kasvojaan.
Varjoissa seisoskelu antoi myös hyvät mahdollisuudet tarkkailla ympäristöään ja nähdä sellaista, mikä muuten olisi jäänyt näkemättä. Yhtäkkiä Regulus nykäisi Bartya käsivarresta, kääntyi nopeasti katsomaan häntä, ja nyökkäsi sitten etäämmällä, niin ikään muista sivummalla viihtyvään kaksikkoon. Barty jäi tuijottamaan ihmeissään, miten Sirius Musta painoi James Potterin selän seinää vasten, painautui aivan kiinni ja suuteli.
Olihan Barty toki osannut päätellä jo aiemmin, mistä näiden kahden suhteessa oli todella kysymys. Mutta kun hän nyt näki kaiken edessään omin silmin, hetkessä oli silti jotain kaunista, joka veti hänet sanattomaksi. Hän vilkaisi Regulusta, joka hymyili hänelle lämpimästi, ja kääntyi sitten nojaamaan häneen samoin kuin hänen veljensä parhaillaan nojasi James Potteriin. Barty otti Regulusta hellästi niskan takaa kiinni ja suuteli. Musiikki, väenpaljous ja pimeyden keskellä välkkyvät valot saivat kaiken tuntumaan taianomaiselta, lähes epätodelliselta, vaikka oltiinkin jästien maailmassa.
Kaiken taustalla pauhaava kappale kertoi sodasta ja lukuisista muista tavoista, joilla maailma voi kohdata loppunsa. Regulus kurkotti sanomaan Bartyn korvaan, että jos saisi valita, hän haluaisi olla tämän kanssa juuri näin aina maailmanloppuun asti. Barty halusi sanoa, että jos se olisi hänestä kiinni, heidän henkilökohtaisen maailmanloppunsa ei tarvitsisi koittaa aivan vielä. Sen sijaan hän veti Reguluksen aivan kiinni itseensä ja toivoi, että tämä ymmärtäisi sen sanomattakin.