Hihii, eka kommentti! Kiitos
Kelmikiti! Lisää ryhmäprojektia tässä luvussa ^^
Shira, juu tuo otsikko ei vielä oikeen selviinny tästäkään osasta, mutta tosiaan, tulen selittämään sen vielä, luultavimmin jo kolmannessa luvussa. Se kyllä vähän hämää, mutta noh. Meni jo
story^, argh. Siis ei sinulle. Yritin vain saada Hagridin kuulostamaan sellaaselta jätkältä joka puhuu niinko näin. Eikä että minulla on kaunis laatikko tässä känsäisten käsieni välissä. Menen varmaan muuttamaan nuo tahalliset kirjoitusvirheet sitten. Muuten itsetuntoni kirjoittana kokee kolahduksen aina kun tuota kommentoidaan
Ja niin aivan, kiitos kommentistasi! n_n
Toinen lukuIstuimme korkean puun alla Mustajärven rannalla. Keskellämme oli laatikko, josta ei kuulunut ääntäkään. Ei sihahdusta, ei pukahdusta, ei edes jonkinmoista maukausta.
Minulla oli hermostunut olo, eikä se johtunut pelkästään hipihiljaisesta rasiasta. Blaise istui minua vastapäätä, jalat risti-istunnassa ja pää käsiin nojaten. Vaikka hän katselikin koko ajan laatikkoa, tiesin hänen suuntaavaan silmänsä joskus minuun. En tiennyt, pitikö minun heittää vitsi, puhua taikaministeriön uusimmista lakipykälistä vai laskea kaljuunani hänen nenänsä edessä.
Liikahdin paikoillani ja hieraisin nihkeät käteni salavihkaa kaapuuni. Olin varma, että Blaise laittoi senkin merkille.
"Avataanko se?" kysyin ja ääneni värähti alussa. Raivoistuin itselleni, sillä yleensä olin varma ja rento, en tällainen jäykkä ja pelkurimainen tyttö.
Blaise suoristi selkänsä ja venytteli käsiään. Minunkin olisi tehnyt mieli kismitellä, mutta poika olisi varmasti tulkinnut sen jonkinlaiseksi matkimiseksi.
"Sinä saat avata sen", hän sanoi ja katseli minua raollaan olevista silmistään.
"Miksi?" kysyin varuillani ja katseemme siirtyivät välittömästi rasiaan.
"Koska minä en halua sotkea itseäni, jos sieltä tuleekin räiskeperäinen sisulisko tai vastaava", Blaise kommentoi ja risti käsivartensa rinnalleen.
"Hagrid sanoi, että näissä laatikoissa on vain vaarattomia eläimiä", rauhoittelin pikemminkin itseäni kuin meitä molempia.
"Hagrid piti hevoskotkaansakin vaarattomana, ja se mursi Dracon käden."
"Draco ei kumartanut", korotin hiukan ääntäni. Blaisen ilme sai minut hiljaiseksi.
"Entä se lohikäärmeenpoikanen, joka hänellä joskus oli?"
"Se oli lemmikki", puolustin.
"No, avaa se sitten", hän ehdotti ja ojensi molemmilla käsillään laatikon minulle. Otin sen vastaan ja laitoin syliini. Se oli melkein tyynyn levyinen, yhtä painava kuin kolme paksua koulukirjaa. Mutta muuta en siitä saanut selvää.
"Jos se on kuollut?" yritin välttää laatikon avaamista.
"Se on ollut siellä pari tuntia. Hagrid pyydysti nämä juuri", Blaise toisti Hagridin sanat ja virnisti, "Avaa se."
"Jos
minä kuolen, tulen kummittelemaan sinulle", mutisin ja irrotin laatikon sivuilla olevat salvat, jotka pitivät kantta paikoillaan. Me molemmat pidätimme henkeämme, kun avasin kannen.
"Se on issikka", sanoin helpottuneena. Blaise yritti kurkistaa laatikon kannen ylitse, jota pidin suojelevasti näköesteenä.
"Se on issikka", hieman kurluttava ääni kantautui laatikosta. Blaise säpsähti kauemmas.
"Se puhuu?" hän ihmetteli.
"Issikka osaa puhua, mutta se käyttää vain lyhyitä lauseita", latelin ulkomuistista taikaeläinten hoito-oppaassa lukeneen kappaleen alun.
"Nälkä", kuului laatikon pohjalta.
"Näytä sitä minullekin", Blaisen ääni oli kylmä, joten tottelin niskoittelematta. Tämähän oli kuitenkin pariprojekti, eikä yksin pidettävä esitelmä.
Laskin laatikon maahan ja laitoin kannen sivuun. Issikka oli pieni, frettiä muistuttava eläin. Se oli kuitenkin väritykseltään kokonaan musta. Laatikon seinämät olivat sen verran korkeat, että eläin ei päässyt kiipeämään pois. Aurinko kultasi sen hiilenmustaa päälakea ja välkähti sen tummista silmistä. Valo sai sen käpertymään varjoihin.
"Nälkä ei valoa", se kurlutti yhteen ja näin sen kuonoviiksien värähtelevän. Soma otus.
"Se ei siedä kovin paljoa valoa", Blaise totesi kuullessaan otuksen hennon vikinän. Ojensin kättäni laatikkoa kohti koskettaakseni issikan pehmeää turkkia, mutta Blaise tarttui raudanlujalla otteella ranteeseeni.
"Se voi myös purra", hän varoitti. Irroitin käteni hänen pihtimäisestä otteestaan ja hieroin rannettani, johon oli noussut punainen jälki.
"Issikalle täytyy hankkia ruokaa", sanoin ärtyneenä ja otin vierelleni heittämän kirjani käteeni. Jäin katsomaan sen kantta hölmistyneenä.
"Ennustusten kirja auttaakin todella paljon tähän hätään", Blaise naurahti ja otti omasta laukustaan taikaeläinten hoito-opas kirjansa.
"Nälkä", issikka inisi.
"No, mitä se syö?" utelin. Mielessäni kävelin jo Tylypahkan keittiöön, kaappaisin muutaman mehevän hedelmän ja voittaisin otuksen luottamuksen antamalla sille herkullisia suupaloja. Issikka nukkuisi kanssani tyttöjen makuuhuoneessa ja ehkäpä voisin ostaa sille suloisen kaulapannan.
"Rottia ja myyriä", Blaise pirstoi herkulliset suupalat mielestäni ja niiden tilalle liukuivat paloitellut myyrät, veriset lautaset ja raa'at sisälmykset.
"Eikö siellä ole mitään muuta?"
"Ei."
"Hemmetti vieköön", manasin ja katselin issikkaa turhautuneena. Mokoma peto. Miksei se voinut tyytyä vain metsämansikoihin ja viinimarjoihin?
Blaise vain tuhahti manaukselleni ja nousi ottaen laatikon syliinsä.
"Minne sinä olet menossa?" älähdin ja nousin itsekin seisomaan. Blaise oli minua päätä pidempi, eikä ollut yhtään mukavaa katsella häntä pää kenossa.
"Kirjastoon."
"Miksi?" kysyin, "Ei sieltä myyriä ja rottia saada."
"Jos et tiennyt, Matami Prilli on asettanut kymmeniä rotanloukkuja ympäri kirjastoa rakkaiden kirjojensa suojaksi", Blaisen äänensävy kertoi, että hän piti minua erittäin tyhmänä ja yksinkertaisena ihmisenä.
"No selvä", murahdin ja lähdin harppomaan hänen peräänsä. Miksi Blaisen piti olla tuollainen ääliö?
Tuntui jo nyt siltä, että tulisin kuolemaan henkisesti monta kertaa tämän viikon aikana. Minun pitäisi olla joka päivä Blaisen kanssa, tutkia tietoa issikoista ja tutustua kyseiseen yksilöön. Merlin. Olin nyt jo turhautunut, joten miten kävisi neljän tunnin jälkeen?
"Nälkä", issikka kurlutti Blaisen sylistä ja otin muutaman juoksuaskeleen päästäkseni pojan viereen.
"Muuten", ääneni oli aivan huoleton, mutta se sai Blaisen katsomaan minua ärtyneesti, "Miten kuvittelit saavasi issikan kirjastoon?"
Kylmät väreet hiipivät selässäni nähdessäni Blaisen kasvojen ilmeen.
"Sinä haet rotat."
"En muuten hemmetissä hae."
"Joko sinä haet rotat, tai issikka kuolee nälkään. Minulle se on se ja sama, koska voin pyydystää uuden issikan jos tämä menehtyy."
Blaise osui arkaan kohtaani. Olin äärettömän eläinrakas ja olin ehtinyt jo kiintyä issikkaan. Sen kuoleminen olisi hirveää ja syyttäisin siitä vain itseäni, jos en hakisi sille rottia. Olin myös aivan varma, että Blaise antaisi issikka-raukan kuolla pois. Eihän mitään muuta luihuisilta voinut odottaakaan.
"Meidän pitäisi antaa sille nimi", sanoin hetken hiljaisuuden jälkeen. Blaise tuhahti erittäin Dracomaisesti.
"Siihen ei kannata kiintyä liikaa."
"En jaksa kutsua sitä koko ajan issikaksi", vastustin.
"Totu siihen."
Näytin mielessäni Blaiselle rivoja käsimerkkejä, mutta pysyin ulkoisesti tyynenä. Ei ollut mitään iloa antaa Blaiselle aihetta nauraa minulle.
Smaragdinvihreä ruohomatto vaihtui pian kiviseen lattiaan. Askeleemme kaikuivat käytävillä ja minun olisi tehnyt mieli avata jonkin luokan ovi ja huutaa; "Meillä onkin vapaatunti!"
Taulut seurasivat meitä katseellaan tallustaessamme määrätietoisesti kohti kirjastoa. Tosin minä en ollut yhtä määrätietoinen kuin Blaise, sillä pian käsissäni kiemurtelisi pitkähäntäinen rotta, joka voisi nakertaa sormeni irti. Yritin muistella, olinko saanut jäykkärokotusta, kun huomasin vierelläni marssineen pojan pysähtyneen. Havaitsin ympäristöni paremmin irtautuessa kuvitelmistani. Edessämme kohosivat kaksi suurta, puista ovea ja kaksi niiden vierellä seisovaa haarniskaa, joiden molempien kypärissä oli iloinen, pinkki sulka. Toinen tummista ovista oli auki ja kuulin erittäin tarkasti, kuinka matami Prilli selasi jotakin kirjaa parin metrin päässä sijaitsevalla korokkeella. Katsoin Blaisea, hänen armottomia silmiään ja astuin sisään.
"Päivää", yritin kulkea kirjastonhoitajan korokkeen ohitse nopeasti. Hän kuitenkin pysäytti minut äänellään:
"Mihinkäs sitä ollaan menossa?"
"Haen tietoa issikoista", sanoin ensimmäisenä mieleeni tulleen ajatuksen. No, me varmasti tulisimme hakemaan tietoa otuksesta, joka rapisi Blaisen sylissä olevassa laatikossa, mutta nyt oli tärkeintä syöttää se.
"Viisi hyllyä oikealle päin", Prilli sanoi nuivasti, "mutta varokin sotkemasta tai sekaamasta kirjoja."
Argh. Miksi, miksi en ottanut mukaani sulaneita suklaapatukoita silloin, kun niitä eniten tarvitsi! Jatkoin suivaantuneena matkaani, ohitin huomioimatta viisi kirjahyllyä ja etsin katseellani vain rautaista, pientä häkkiä. Mistään ei kuulunut vikinää, ei rautojen takomista, ei apua -huutoja. Missä ihmeessä kaikki rotat olivat?
Kierreltyäni kirjastoa kymmenen minuuttia olin sekaisin suunnasta ja ajasta. Kirjat huokuivat vanhuutta ja muistoja, enkä voinut olla katselematta niiden nimiä. Kirjasto olikin suurempi ja sokkeloisempi kuin uskoinkaan, sillä löydettyäni ikkunan huomasin katselevani Mustajärveä, kun minun olisi pitänyt nähdä huispauskenttä. En sitä paitsi ollut nähnyt vielä yhtäkään jyrsijää. En edes toista oppilasta.
Jos kuolisin tänne, löytäisiköhän minua kukaan? Varmasti mädäntyneisyyden löyhkä hoputtaisi matami Prilliä etsimään kirjojensa lähelle tuhoutuvaa oppilasta? Mitä tapahtuu, kun minulle tulee nälkä? Järsinkö nahkaisia kirjoja koko loppuelämäni etsiessäni ulospääsyä tästä sanojen labyrintistä?
Olin pysähtynyt erään kirjasarjan eteen. En edes lukenut sen nimeä, kaappasin sen vain käsiini ulkomuodon takia. Näytti, että sen kannet olisivat olleet puhdasta ja välkehtivää hopeaa. Avasin summittaisesti kirjan ja katsoin ensimmäistä lausetta.
Ymmärrän vasta nyt, miten tärkeää on toisen ihmisen tekemät teot, ne pienimmätkin. Katsoin ahnaasti koukeroisella käsialalla kirjoitettua tekstiä, sen horjuvia kirjaimia ja hentoja täpliä, jotka aika oli muuttanut ruskeaksi. Sivelin sileää kantta ja kosketin pehmeää nidosta, joka toimi kirjanmerkkinä. Siirsin katseeni toiselle riville.
Miten joku toinen saa pelkällä olemassaolollaan toisen onnelliseksi, katsomaan maailmaa uudessa valossa, kuuntelemaan ympäristöään ja tutkimaan itseään.
Ne suuret murheet tuntuvat niin pieniltä sinun edessäsi, siinä tunteessa jota tunnen sinua kohtaan.Käsi laskeutui olkapäälleni ja säpsähdin rajusti. Paukautin ohuen kirjan kiinni ja käännyin katsomaan taakseni ilmestynyttä ihmistä.
"Älä tee tuota enää koskaan toiste", hyytävä ääneni varoitti Blaisea, jonka pupillit olivat laajentuneet. En ollut tottunut siihen, että joku hiipi taakseni, varsinkin kun olin uppoutunut kirjaan.
"Rakkauskirjeitä Moarer Gatalta", Blaise luki kirjan nimen ylösalaisin. Hän hymähti.
"Tuo ei vastaa mielikuvaani rotasta."
"En ole löytänyt yhtäkään", vastasin totuudenmukaisesti.
"Nehän ovat aivan näkösällä", Blaise kummastui ja osoitti sormellaan nurkkaan päin. Katsoessani hänen osoittamaansa paikkaan en kuitenkaan nähnyt mitään muuta kuin kirjahyllyn.
"Oletko saanut auringonpistoksen?" huolestuin. Vaikka issikka olikin söpö, olisi turhauttavaa kahlata siitä kaikki tiedot yksin lävitse.
"Puuskupuh", Blaise mutisi kulkiessaan ohitseni ja välittämättä kysymyksestäni. Hän kumartui kirjahyllyn alaosan puoleen, koputti puista osaa aivan kirjojen alapuolella ja sai alalistan kääntymään ympäri kuin salaoven. Takaa paljastui pitkä, metallinen häkkyrä, jossa vipelsi kaksi loukkuun joutunutta, ruskeaa ja hivenen laihtunutta rottaa.
"Oho", sain vain sanotuksi. Olin aivan luullut, että matami Prilli olisi viljellyt neliskanttisia laatikoita ympäri kirjastoa, laittanut niihin palan juustoa ja odottanut, että laatikon ovi säpsähtää kiinni.
"Nämä ovat paljon huomaamattomampia kuin suuret loukut", Blaise huomautti kuin lukien ajatukseni. Hän piti kädessään toista rottaa, toinen yritti järsiä loukkua ympärillään.
"Ethän jätä tuota toista tuohon häkkiin?" huolestuin kun poika oli vetäisemässä luukkua kiinni. Sain osakseni ilkeän katseen.
"Eiköhän tuholaisia ole Tylypahkassa jo tarpeeksi?"
"Mutta se on silti vain pieni ja viaton eläin", protestoin ja tunsin omantunnon kolkuttavan. Vaikka rotta on aina rotta, se on silti myös eläin jolla on tunteet. En voinut antaa sen nääntyä häkkiin!
"Päästä se pois sieltä", pyysin Blaiselta ja näin pojan olevan kahden vaiheilla. Häntä ilmiselvästi huvitti suunnattomasti vain pyöräyttää loukku kiinni ja katsoa, miten minä joutuisin avaamaan sen. Tai sitten hän voisi kerrankin käyttäytyä kunnolla ja päästää rotta pois.
En tiedä miksi, mutta Blaise päästi loukussa olevan eläimen pakoon. Hän nousi, pidellen toista rottaa nyrkissään niin, että sen etu- ja takajalat olivat käden sisällä ja astui askeleen lähemmäs minua.
"Se joutuu loukkuun uudestaan", hän kuiskasi matalasti. Tiesin sen vallan hyvin, samoin kuin sen, että kymmenet muut rotat olivat kirjastossa vankeina. Sydäntäni ahdisti, mutta en halunnut vaikuttaa täydelliseltä idiootilta.
"Mennään", sanoin vaisusti ja käänsin selkäni Blaiselle pitäen Moarer Gatan rakkauskirjeitä -kirjaa tiukasti sylissäni.
Blaise käveli takanani ja tunsin hänen hengityksensä niskassani, vaikka välillämme oli kolme askelta tilaa. Tulin äkisti tietoiseksi ruumiistani, tavalla jolla kannoin sen. Minä en kävellyt siveästi takapuoltani heiluttaen, vaan hivelin toisella kädellä kirjoja joita ohitin kulkien hieman siksak -kuviota. Kävelin avoimesti, jalkojen ulkopuolet sivuille hiukan heittäen. Kuin poika.
Nolostuin suunnattomasti, sillä totta kai minä katsoisin edessäni kulkevan ihmisen kävelytyyliä ja uskoin, että Blaise ei ollut poikkeus. Olin äijä. Totaalisesti. Minussa ei ollut mitään naisellista muuta kuin sukupuoleni määritelmä.
"Älä nyt Merlin sentään pysähdy!" Blaise huudahti stopatessani kapeaan kohtaan.
"Sinä menet edeltä", käskin ja liikahdin pojan ohitse sipaisten olkapäälläni hänen käsivarttaan. Luihuinen kääntyi katsomaan minua kiukku, huvittuneisuus ja eräänlainen mielenkiinto silmissään.
"Ja minkähän takia sinä et voi kulkea edessä?"
"Minulla on syyni", älähdin ja tökkäsin poikaa eteenpäin.
"Ala kulkea, tai potkaisen sinua selkään."
Blaisen ilme oli nyt pelkästään kiukkuinen.
"Mitä?"
Nielaisin sanani takaisin kurkkuuni ja osoitin sormellani käytävää edemmäs.
"Kulje. Kävele."
Blaisen olisi tehnyt mieli sanoa jotakin, mutta hän pysyi hiljaa ja lähti kävelemään eteenpäin. Kiitin luojaa siitä, että en joutunut kaksintaisteluun. Minulla oli paha tapa sanoa aina jotakin hyvin typerää. Perättömiä uhkailuja, väärään aikaan sanottuja vitsejä tai latteita klisee -lauseita. Minun täytyisi kestää vielä hetki Blaisen kanssa, niin olisin vapaa. Issikalle ruokaa, issikka mukaan, kohti omaa tupaa. Selvä suunnitelma.
Matami Prilli seisoi korokkeellaan täysin samanlaisessa asennossa kuin viisitoista minuuttia sitten. Hän katsahti Blaisea, joka piteli rottaa kaapunsa suuressa taskussa ja antoi tämän kävellä ohitseen. Minut sen sijaan hän pysäytti.
"Mitä nyt?" älähdin.
"Tarvitsen tiedot kantamastasi kirjasta, jos et ajatellut varastaa sitä", matami Prillin ääni oli vihainen. Olin kuolla häpeästä. Niin, se kirja. Toivoton muistini oli taas lipsunut jonnekin hämärän rajamaille. Ojensin hopeisen nidoksen ja matami Prilli vilkaisi sitä arvioivasti. Sitten hän katsoi sitä uudestaan, sitten minua. Minulla oli jotenkin epämääräinen tunne, että hän oli luokitellut minut tiettyyn kategoriaan ja rikoin sääntöjä lainaamalla kirjan, joka ei sopinut kategoriaani ollenkaan.
"Nimi, luokka, tupa", hän käski.
Latelin kaiken ulkomuistista, sain lappusen jossa oli eräpäivä ja läksin täysin nöyryytettynä pois kirjaston tiloista. Blaise seisoi edessäni.
Ilman issikkaa.
"Missä issikka on?" kysyin paniikki äänessäni. Ei kai poika vain ollut tehnyt siitä turkista sillä aikaa, kun olin vaeltanut kirjastossa?
"Luutakomerossa", Blaise sanoi ja lähti johdattamaan minua kohti lähellämme ollutta ovea. Avatessaan sen näin laatikon ja sen sisällä ympyrää kiertävän issikan.
"Rotta haisee", issikka sanoi ja yritti kurkotella karvaisilla, lyhyillä tassuillaan ulos laatikosta. Blaise heitti taskussaan kiemurrelleen rotan eläimelle ja syntyi issikan ja rotan taistelu, jossa peto voitti saaliin. Kuvotuksen tunne pyyhkäisi ylitseni kuullessani rotan viimeisen vikinän ja issikan maiskutuksen.
"Sulje ovi hetkeksi, kiitos", sain sanotuksi ja valuin seinää pitkin alemmas. Oli erittäin ällöttävää kuulla issikan syömistä ja haistaa hento raudan haju, joka lähti tuoreesta verestä. Blaise sulki oven ja jäi jälleen katselemaan minua.
"Älä vahtaa", kivahdin ja vedin käytävän ilmaa keuhkoihini. Mikä tahansa oli parempaa kuin veren tuoksu.
En halunnut tarkistaa, totteliko Blaise vai ei. Minua ei sillä hetkellä nimittäin kiinnostanut pätkääkään, missä luihuisen silmät sillä hetkellä harhailivat. Samalla ajatuksiini tuli katko.
Missä Blaisen silmät harhailivat?
Salamannopeasti isketty katseeni paljasti, että Blaise tutkaili taulua vastapäisellä seinällä. Mikä helpotus.
Haukottelin leveästi käsieni piilossa. Kauankohan menisi siihen, että issikka olisi saanut rotan syötyä?
"Mitä sinulla on tämän jälkeen?" kysyin, kun muutakaan en keksinyt.
"Numerologiaa", vastaus oli lyhyt ja lopullinen. Sen jälkeen vietimme kokonaiset viisi minuuttia hiljaisuutta. Näpräsin kaapuni hihansuuhun ilmestynyttä langanpätkää ja katselin samaa taulua kuin Blaisekin. Se oli tyhjä, tauluun maalattu henkilö oli takuuvarmasti lähtenyt vierailemaan muualle meidän saapuessamme taikaeläimemme ja rotan kanssa paikalle. Mutta taulun maisema oli hieno; vaaleanpunaisia kukkia kukkiva puu huojui sievässä puutarhassa suihkulähteen solistessa taustalla. Miten rauhallista, ajattelin ja haukottelin uudelleen.
"Se on varmaan syönyt jo."
Oho, Blaise aloitti keskustelun. Täytyy kirjoittaa tämä ylös, ajattelin happamesti ja nousin seisomaan. Luihuisen raottaessa ovea näin hänen sileän niskansa. Minulla oli toivoton sileän ihon fetissi, ja sormiani syyhytti päästä hiplaamaan hänen niskaansa. Jos hänellä oli sileä niska, hänen selässään ei takuuvarmasti ollut näpyn näppyä, kuvittelin. Leveä, lihaksikas selkä allani, käsissäni vaniljalta tuoksuvaa hierontaöljyä..
"Vanil!" nimeni kajahti käytävällä.
"Niin?" suloinen ääneni oli tekaistu ja kuulostikin siltä.
"Sinä saat ottaa issikan itsellesi", Blaise sanoi ja nosti suljetun laatikon syliini. Veripisara tipahti pohjan lävitse lattialle ja valahdin tuhkanharmaaksi.
"Se on vain verta", poika totesi matalasti ja varmisti, että laatikko pysyi käsissäni eikä tipahtanut kolisten ja rämisten maahan.
"Se on vain verta", kuului kurluttava ääni laatikosta. Jestas. Issikka ei tainnut ollakaan mikään ihanin lemmikkieläin.
Blaise katosi ennen kuin ehdin toipua järkytyksestäni. Oli siinäkin herrasmies; minähän olisin voinut pyörtyä veren näkemiseen ja silti hän olisi vain liidellyt tiehensä. Päätin etsiä issikalle uuden laatikon ennen tunnin alkua. Minulla oli aikaa puoli tuntia. Katsoin luutakomeroon enkä ollut uskoa hyvää onneani: eräällä hyllyllä oli suuria laatikoita täynnä rättejä. Kippasin tunnontuskia tuntematta rievut lavuaariin, joka sijaitsi luutakomerossa ja nostin issikan laatikon kantta. Näky oli kaamea; issikka pesi verisiä käpäliään ja pohjalla oli karvatupsuja, verta, verta, verta ja verta. Ja ehkä hännänpala, mutten ottanut siitä selvää. Nostin issikan niskavilloista uuteen laatikkoon ja suljin sen tiukasti.
Verisen laatikon keplottelin hyllylle. Kun Voro löytäisi sen, hän saisi elämänsä järkytyksen. Luultavasti menisi kinumaan rehtorilta, että vanhat kidutusmenetelmät saisi ottaa takaisin käyttöön.
Kävin viemässä issikan ja kirjan tupaani. Jätin eläimen sänkyyni vapaaksi (ensin olin puhdistanut sen taikakeinoin) ja laitoin varmuuden vuoksi kotona asuneen kissani kaulapannan sen kaulaan. Kaulapanta oli unohtunut pakatessa matka-arkkuuni, joten se oli kulkeutunut Tylypahkaan. Issikalle se oli hieman suuri, mutta jos se katoaisi, löytäisin sen. Pannassa oli nimittäin lumottu jäljintälaite.
"Jää tänne", käskin issikkaa.
"Issikka jää hetkeksi", otus jäi toistamaan tyttöjen huoneeseen. Otin taikuuden historiaa käsittelevät kirjani mukaani ja lähdin kohti luokkaa, jonka edessä ehtisin katsastaa seuraavan kappaleen aiheen. Pidin historiasta, vaikka opettajan suusta tulleena se kuulosti kuolettavan tylsältä. Kirjoissa se sen sijaan oli todella mielenkiintoista. Olin jästisyntyinen, joten tiesin jästihistoriaakin. Oli suunnattoman tyydyttävää huomata osaavansa linkittää tietyt taikatapahtumat jästitapahtumiin. Taikuus selitti historiassa tapahtuneita monia asioita.
Kukaan muu oppilas ei ollut saapunut vielä taikuuden historian luokan eteen. Istuuduin maahan, laitoin kirjan syliini ja avasin sen merkkini kohdalta. Jäin katselemaan puolikkaita virneitä, sydämiä ja nimikirjaimia.
Hymähdin, ruttasin paperin palloksi ja heitin nurkkaan.
Mitäköhän Blaise teki nyt?
A/n: Tätä on niin mukava kirjoittaa