Title: Kukkia kuoleman kämmenellä
Author: Larjus
Chapters: Ficlet
Genre: Drama, deathfic (tavallaan), juonetonta löpinää
Rating: S
Summary: Pieni katsaus kasvien tuonpuoleiseen.
A/N: Kattelin yksi viikonloppu maaliskuun puolella ihan huvikseni/uteliaisuuttani, millaisia teoksia muut ovat
Taidehaasteeseen valinneet, ja siinä samalla mieleeni putkahti Simbergin
Kuoleman puutarha -maalaus (josta olen aina pitänyt) ja sen pohjalta pieni tarinan aihiokin. Piti siis tietenkin itsekin kokeilla kirjoittaa jotain Taidehaastetta varten. Kirjotin tätä vähän ja sit unohdin aikaansaannokseni muutamaksi kuukaudeksi 😅 perussettiä.
Tää oli vähän kummallinen kirjoitettava, ja pakko myöntää, että pidän enemmän pelkästä ideasta kuin sen toteutuksesta (osin siksikin, ettei mulla ollut tälle mitään loppuratkaisua/yhteenvetoa, ja koska tän kirjoittelu oli puhtaasti semmosta suunnittelematonta näpyttelyä). En kuitenkaan kaipaa mitään parannusehdotuksia tm. ideoita muilta – tämä teksti on nyt tällainen ja tällaiseksi jää.
Oli joka tapauksessa ihan hauska kokeilla kirjoittaa jotain tosi erilaista verrattuna siihen, mitä yleensä ficcaan. Nyt on hyvä jatkaa arkifluffin ynnä muiden parissa
Kukkia kuoleman kämmenelläKasvin rusehtavat, kokoon käpristyneet lehdet kielivät siitä, että se on kuollut kuivuuteen. Sipaisen lehdistä yhtä luisella sormellani, ja se rapisee alas maahan. Toden totta – tämä kasvi tarvitsee vettä.
”Ei mitään hätää, pikkuinen”, sanon pitelemälleni kumiviikunalle hellästi. ”Minä pidän sinusta huolta.”
Kasvi ei tietenkään vastaa mitään, mutta uskon sen olevan kiitollinen. Enää sen ei tarvitse kärsiä, kun se on liian monta kertaa unohdettu yksin ikkunalaudalle omistajien lomamatkan takia, kärvistellä auringonpaisteessa ilman vettä, sillä nyt se on täällä minun hoidettavani. Onhan minun ja muiden kaltaisteni tehtävä huolehtia jokaisesta kuolleesta kasvista, tarjota niille mahdollisimman hyvä elämä tuonpuoleisessa.
Ihmisiä on siunattu Taivaalla ja vaikka millä elämän jälkeisillä paratiiseilla. Kasvit eivät kuollessaan pääse Taivaaseen, eihän niillä ole sieluja. Se on minusta sääli, sillä eivät ne ole sieluttomuuttaan valinneet, ja synnittöminä ne jos ketkä ansaitsivat paikan paratiisissa. Mutta Taivaan sijaan kasvit tulevat tänne, paikkaan jota kutsumme Ikuiseksi puutarhaksi, ja täällä me kuoleman puutarhurit niistä kaikista huolehdimme.
Jokainen kaadettu puu, väärin hoidettu huonekasvi ja juurineen irti revitty rikkaruoho päätyy Ikuiseen puutarhaan. Niin on ollut niin kauan kuin minä voin muistaa, ja kauemminkin – aina. Sillä niin kauan, kun vain on ollut elämää, on ollut myös kuolemaa ja tuonpuoleinen – Taivas, Helvetti, Nirvana ja kaikki muut. Kuin on ollut myös Ikuinen puutarha, ja siellä me kuoleman puutarhurit. Jokaisella meistä on oma vastuualueemme: minun tehtäväni on huolehtia huonekasveista. Varmistan, että ne saavat viimein sen hoivan, jota vaille ne jäivät ihmisten käsittelyssä. Ikuisessa puutarhassa niiden ei enää koskaan tarvitse kärsiä vedenpuutteesta, liiallisesta auringonvalosta tai huonosta kasvualustasta. Täällä kaikki on hyvin.
Istutan hoidettavakseni annetun kitukasvuisen kumiviikunan varovasti pehmeään, mehevään multaan. Ruukku, jossa se lopulta koki kurjan kohtalonsa, on sille aivan liian pieni, mutta nyt sillä on tilaa kasvaa. Istutusprosessin aikana ruskeat, kuivuneet lehdet alkavat rapista irti sen puumaisesta varresta. Loput lehdet joudun itse karsimaan pois yksi kerrallaan. Lopputulos on melko säälittävä – pelkkä lyhyt, nahistuneen oloinen varsi – mutta teko oli välttämätön. Vain nyt kasviraukalla on mahdollisuus kasvaa jälleen.
”Kasvatat vielä uudet lehdet”, lupaan kumiviikunan rangalle taputellessani multaa sen ympärillä juurien peitoksi. ”Ja niistä kasvaa kauniimmat kuin aiemmista.”
Toivon, että kasvi luottaa sanoihini, että muistot elämästä ikkunalaudalla liian pienessä ruukussa eivät latista sen kasvupotentiaalia. Minä kun en voi pakottaa sitä mihinkään. Vain kuoleminen on kaikelle elolliselle pakollista – sen jälkeen jokainen saa tehdä omalla kuolemallaan niin kuin itse haluaa.
On nimittäin niin, että vaikka Ikuinen puutarha tarjoaakin jokaiselle kasville tasapuolisesti ihanteelliset kasvuolot ja mahdollisuuden kukoistaa, joidenkin kohdalla niin ei käy koskaan; osa jää pysyvästi siihen kuntoon jossa oli tänne saapuessaankin. Tiedän, että sitä voi olla vaikea uskoa, onhan tämä puutarha kuin kasvien Taivas – kyllähän sellaisessa paikassa kaiken pitää kukoistaa. Mutta siihen minä voin vain vastata, että mikäs kuoleman jälkeinen paratiisi se sellainen paikka olisi, jossa ei ole vapautta valita. Jos kasvi ei täälläkään jaksa enää muuta kuin törröttää kuihtuneena mullassaan, se riittää. Ihan niin kuin emme arvota kasveja sen mukaan, millaista hyötyä ihmiset niistä saivat tai olivat saamatta elonsa aikana, halu – tai haluttomuus – kasvaa ei vaikuta yhdenkään arvoon. Samalla hellyydellä vaalimme niitäkin huonevehkoja, tulilatvoja ja pullojukkia, jotka näyttävät vieläkin tismalleen samalta kuin tänne tullessaankin. Nekin ovat tärkeitä.
Uskon kuitenkin, että juuri tuoreeseen multaan istuttamani kumiviikuna jaksaa vielä aloittaa uuden kasvun. Se on viimein saanut karistaa varrestaan pois entisen, kärsimystä aiheuttavan elämänsä, ja nyt sillä on mahdollisuus uuteen yritykseen, jota ei mennyt ole pilaamassa.
Ja vaikka sattuisinkin olemaan väärässä, niin ei sekään haittaa mitään. Kyllä kuolema aina omistaan huolen pitää.