Nimi: Yöllä varjot ovat pitkiä
Ikäraja: K-11
Hahmot: Johnny ja nimettömäksi jäävä päähenkilö
Varoitukset: mainintoja väkivallasta, murhayrityksestä
A/N: Osallistuu Virkehaasteeseen, käytetyt sanat lopussa! En alunperin ajatellut osallistua originaalilla, mutta niin vain aloitin kirjottamaan ja tässä sitä ollaan, joskus se tajunnanvirtakin sujuu, vaikka harvinaista onkin. Oon varmaan katsonut liikaa Poirotia, kun taas salaa vähän mietin tähän sellaista 1900-luvun alkuvuosikymmenet Lontoo -vibaa, vaikkei se tekstissä missään kohtaa ilmi tulekaan.
Yöllä varjot ovat pitkiäJohnny on aina ollut meistä se virkeämpi, vireämpi, aurinkoisempi kaksonen ja kai ihan syystäkin. Hän osaa ottaa huoneen, kantaa taakkansa ja salaisuutensa, vaikka talo on vankien verisistä kivistä rakennettu ja jokainen kylällä vihasi meitä.
Niin ne kylällä juorusivat, happamat sanat huulilta ryöpyten, jokainen pahempi toistaan. Ilman perintöä olisi pitänyt jättää, sanovat ja minä kuuntelen, vaikka olisi nekin pitänyt ohittaa, unohtaa.
Siellä Johnny taas istuu, olohuoneen sohvalla riettaassa haara-asennossa, eikä suo minulle katsetta, kun astun sisälle. Taas olin minä juossut hänen ansaansa, tajuan.
"Sinä tulit", hän sanoo venyttäen sanojaan, jalkojaan, koko olemustaan ja minä olisin paennut, ellei se olisi saanut minua näyttämään täysin pelkurilta. Vaikka sellainenhan minä olin ja Johnny sen tiesi vallan hyvin.
"Minulla on sinulle viesti", hän jatkaa ja jähmetyn olohuoneen ovelle. "Sinulle on tullut viesti, jossa kysyttiin, joko olet minut murhannut. Pidin sitä melko hauskana, oikein nauratti, sillä tajusin, että siihenhän sinä silloin juhlissakin pyrit. Muistatko, nehän oli ne juhlat, joissa sinulla oli se vihreä pukukin ja olit olevinasi niin salaperäinen ja hienostunut, kaikkea kanssa. Suolan tai sokerin sekaan on niin helppoa ujuttaa myrkkyä tai lääkkeitä tai mitä se sitten ikinä olikaan."
Seuraa hetken hiljaisuus, kunnes hänen huulilleen kipuaa vieno hymy, johon ei ikinä saa luottaa.
"Paratiisissakin yritettiin vietellä, mutta sinähän valitsitkin Eevan roolin sijasta käärmeen osan, huvittavaa. Harmittavaa sinun kannaltasi, ettei se nyt toiminut", hän tuhahtaa viileästi.
Ja niin kuin maapallo koostuu atomeista, minäkin koostun tunteista ja tukahdutetuista ajatuksista ja halusta paeta tätä koko tilannetta, mutta hän nauraa ja sen kolkkouden pitäisi olla jo yksi varoitusmerkki.
Kunpa olisin silloin juossut ja ottanut hevoseni ja piiskannut sen matkaan, raippa hakaten vasten sen kupeita, kunnes olisimme ylittäneet rajat ja hän ei minua enää saisi kiinni.
Mutta minähän olin aina ollut paljas Johnnyn edessä, en voinut mitään piilottaa. Hän tunsi minut ja minä tunsin hänen nyrkkinsä ja sen kuuman kivun, joka tulee, kun käsi uppoaa vatsaan. Sen, kuinka kipu räjähtää, vaeltaa selkärankaa pitkin, kun hän keksii lisää uutta, keksii jälleen jotain, mistä vihastua.
Minun mielessäni ei ole enää mitään, olenhan jälleen epäonnistunut, myrkky kaadettuna lavuaarista alas ja vaikka yritän, ottaa unohtamisen usva minut taas vastaan.
Hyveellinen, paheellinen, urhollinen, kateellinen, mitä niitä olikaan ja me niiden seassa, Johnny esittämässä yhtä ja olemassa toista.
Taas hän nousee voittajana kuin kissapeto, turkki pörheänä ja vaistot valmiina, kun minä olen hiiri ja luikin pois, pysyn varjoissa.
(Mutta yöllä varjot ovat pitkiä, antavat turvaa ja minä karkaan pois ja jätän hänet homehtuvaan taloon keskelle huutavia kummituksia.
Eihän hän edes ole kaksonen, vaan syntynyt keskellä kylmintä talvea.)
Sanalista:
1. virkeä
2. kivi
3. hapan
4. ilman
5. haara
6. juosta
7. sinä
8. ja
9. viesti
10. murhata
11. juhla