Nimi: Maquis
Kirjoittaja: jossujb
Fandom: Doctor Who: Jago & Litefoot / Star Trek: Deep Space Nine
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: crossover, tötöilyä
Paritus: Henry Gordon Jago/George Litefoot, Litefoot/Garak, Jago/Garak
Vastuuvapaus: Oikeudet kuuluvat kokonaan muille tahoille kuin minulle.
A/N: Taustoistusta niille jotka joutuvat näin spesifiä settiä lukemaan. Tämä on suora jatko-osa aikaisemmalle tarinalleni
Viisikko. Siitä ei tarvitse tietää muuta, kuin että herra Jago ja professori Litefoot kesken epäonnisten aikakabinettitötöilyjensä päätyivät Dominionin vankileirille, josta heidän tiensä vei Deep Space Nine -avaruusasemalle. Siellä he siis ovat nyt pelastumisensa jälkeen viihtyneet jo jonkin aikaa, koska tuosta heidän aikamatkustelustaan ei tavan tule mitään.
Osallistuu
FanFanFun1000 -haasteseen sanalla
507. LääkäriAikakabinettisarja:
I
Kuudes, uudes yritys K-11
II
Viisikko K-15
III Maquis K-11
Maquis
I
Garak huomasi hänen liikkeeseensä sisään astuneen miehen, mutta asiakaspalveluhenkisyydestä poiketen hän seurasi tätä takahuoneen verhon takaa muutaman hetken. Mies kiinnosti häntä, totta kai: koko avaruusasema kohisi kahdesta eriskummallisesta miehestä, jotka olivat yhtenä päivänä materialisoituneet keskelle promenadia. Ja ’materialisoituminen’ tässä yhteydessä oli kaunistelua, sillä heidän eräänlaisen vaatearkun näköinen aluksensa oli pyörinyt kuin hyrrä ja pistänyt Quarkin baarissa tiskin tuhannen päreiksi.
Mies vertaili kankaita ja arvosteli vaatemalleja sillä tavalla itsevarmasti, ettei tämä suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kun hän oli vieraillut räätälinliikkeessä. Tämä miellytti Garakia kovasti. Vaatteiden replikointi oli nykyään niin helppoa, että harva viitsi käyttää krediittejään mittatilaustöihin. Elleivät sitten kyseessä olleet roolipeliasut, joita ei oltu koodattu tietokoneen perusmallistoihin. Garak yökkäsi ajatukselle. Hän kun mieluiten ompeli oikeita, kauniita käyttövaatteita, eikä mitään hupsuja karnevaaliasuja.
”Ah! Hyvää päivää ja paljon anteeksi, hyvä herra! Olin juuri avaamassa kangaspakkaa. Kuinka voin teitä palvella?” sanoi Garak kovaan ääneen, säikäyttäen miehen, joka oli syventynyt tutkiskelemaan erään mekon helmaa.
”Oh, niin, hyvää, oikein hyvää päivää”, mies takelteli, pysähtyi ja ojensi sitten ryhtinsä. Olipa hän tosiaan viehättävä mies, ihmiseksi siis. Ja tämä siis siitäkin huolimatta, ettei hänen nykyinen vaatekokonaisuutensa pukenut häntä oikein mitenkään. Garakilla pisti silmään, että hän oli selvästi tottunut federaation replikoituja trikoita muodollisempaan kokonaisuuteen.
”Minulla olisi tarvetta puvulle… siis suorille housuille, paidalle, liiville ja takille. Minulta puuttuu myös joitakin päällysvaatteita, kuten takkia tai viittaa, hansikkaita, kenkiäkin… tosin, minä olen vähän jo tykästynyt näihin, vaikka hölmöthän nämä ovat.”
Mies näytti jaloissaan olevia hyvin käytettyjä, mutta siististi huollettuja, korollisia mustia saapikkaita. Muuten hänen vaatteensa olivat kokoelma kappaleita, jotka kaikesta päätellen olivat tarttuneet matkaan tarpeen, ei tyylin vuoksi.
”Aivan, teillä varmasti on malli jo mielessänne, vai kuinka on, professori?” sanoi Garak maireasti hymyillen.
”Te tiedätte, kuka minä olen?”
”Tämä asema on pieni ja juorut liikkuvat vikkelään. Viereisen parturiliikkeen bajorilaisnainen tiesi kertoa, että te olisitte Maquis – mutta siihen minä en usko.”
”Minkä takia kaikki inttävät tuota samaa? Minä olen syntynyt Twickenhamissa”, mies pudisteli päätään. Garak oli kieltämättä hänestä kiinnostunut. Toisin kuin ihmiset joita Garak oli tavannut, hänessä oli jotain salaperäistä, olematta silti mitenkään tarkoituksellisen salamyhkäinen. Se oli kovin cardassialainen piirre, ja puoleensavetävä sellainen.
”Olen vain utelias. Saanko kysyä, professori, kuinka keksitte tulla juuri minun liikkeeseeni? En uskokaan, että tulitte vahingossa. Joku olisi varmasti varoittanut teitä.”
”Totta, tohtori Bashir suositteli teitä. Tepä olette tarkkaälyinen.”
”Sellaista asiaa ei olekaan, jota minä en havaitsisi, professori. Kuinka mukavaa tohtorilta panna hyvä sana kiertämään. Minun täytyy muistaa kiittää häntä”, sanoi Garak. Aivan tohtorin tapaista puhua hänestä hyvää ja kaunista. Moni voisi olla sitä mieltä, että suosittelemalla cardassialaista räätäliä miehelle, joka ei selvästikään tuntenut valintaan liittyviä konnotaatioita, oli kuin heittämistä susien syötäväksi. Tuskin tohtori Bashir oli tuumannut asiaa professorin maineen kannalta, vaan ajatellut hyvää hyvyyttään antaa Garakille roolipelaajia miellyttävämmän asiakkaan.
Professori oli ihmiseksi myös erikoinen. Oman päänsä pitäjä. Mitä Garak ihmisiä tunsi, niin heillä oli jotakuinkin ärsyttävä tapa imeä itseensä ympäristössä vallitsevia mielipiteitä, ja toistaa niitä sitten takaisin kyseenalaistamatta. Ehkä se oli tavallaan se syy, miksi ihmiset pärjäsivät avaruudessa niin hyvin, sillä esimerkiksi bajorilaiset, mutta myös klingonit, vulkaanit, tellariitit ja kyllä, myös cardassialaiset, olivat kovin jäyhiä, eivätkä sopeutuneet uusiin ympäristöihin helposti. Professoria eivät puheet tuntuneet heilauttavan. Hän rupesi kuvailemaan minkälaista kaulusta hän paitaansa halusi. Sellaisen, mihin saisi vaihdella mielialan mukaan solmion, huivin tai rusetin.
”Onko teillä mukananne kuvia? Voisimme yhdessä katsoa, mitä voin avuksenne tehdä”, Garak kysyi ja mikä kummallisempaa, professori kävi läpi pientä mustaa laukkuaan ja otti sieltä esiin muutamia kovin tummia, mustavalkoisia valokuvia. Garak ei tuntenut Maan historiaa liian hyvin, mutta jo paperin hauraudesta hän pystyi sanomaan, että ne olivat antiikkisia. Satoja vuosia vanhoja, jos hän ei ollut aivan väärässä. Takana oli vain luvut -50 ja -55.
”Tässä olen ystävieni kanssa silloisen opiskeluasuntolani ulkopuolella. Tässä toisessa taas olen kahdenkymmenenviiden, ensimmäinen vakituinen pestini St. Thomasin ruumishuoneella. Uskokaa tai älkää, olin tosissani iloinen. Ei vain ollut tapana kuvissa hymyillä, minäkin näytän tässä melkein yhtä kuolleelta, kuin ne raasut noissa kylmäkaapeissa... Siihen aikaan oli tuo tuollainen hilkkamainen silhuetti muodissa. Ei teidän toki tarvitse näitä apinoida, olenhan minä nyt aivan liian vanhakin tuolla tavalla koreilemaan. Mutta, jotain tämän tapaista.”
Garakia ei oltu usein lyöty ällikällä. Sanotaanpa jopa, että hän ei koskaan ollut tullut yllätetyksi – petetyksi kylläkin, mutta sehän oli vain cardassialainen tapa. Mutta, että ihminen eläisi neljä- tai viisisataa vuotta! Onko hullumpaa kuultu.
”Huomaan, että teillä on erinomainen tyylitaju”, sanoi Garak. “Sitä olen tohtori Bashirillekin tuhannet kerrat sanonut, että on rikos, ettei federaattien univormuihin kuulu minkäänlaista kauniita asusteita. Bajorilaiset, ja he ovat muuten alfasektorin kyllästyttävintä porukkaa, sentään suosivat koruja.”
✄