Kiitos sinulle palautteesta,
jossujb! Olet nähtävästi ajatellut Narcissan menneisyydestä samaan tapaan kuin minäkin. Olen pitänyt jostakin syystä aina lähes itsestään selvänä, että Luciuksen ja Narcissan avioliitto on ollut järjestetty, kunnon vanhanajan tyyliin.
Luku II: Orastavat tunteetTuulessa alkoi jo selvästi olla talven tuntua, kun se puhalsi Tylypahkan pihalla ja nosti kuolleita lehtiä lentoon. Aivan Kielletyn metsän reunalla kulki pieni polku, jota kaksi nuorta luihuista asteli verkalleen. Toinen heistä oli nuori mies, pitkä ja teräpiirteinen. Hänen hiuksensa olivat vaaleat ja pitkät ja hänen siniharmaat silmänsä sopivat täydellisesti yhteen niiden kanssa. Hänen seuralaisenaan oli nuori nainen - tai oikeastaan vielä tyttö - joka oli olemukseltaan hyvin samantyylinen: pitkä, vaalea ja viileä. Heidän samankaltaisuuttaan korosti entisestään se, että heillä oli yllään samanlaiset tummat kaavut. Heitä olisi melkein voinut luulla veljeksi ja sisareksi, ellei heidän yhdessäolossaan olisi ollut jotakin kovin ujoa.
- Et voi olla tosissasi! Miten
voit muistaa jokaisen esi-isäsi viidenteentoista polveen? Narcissa huokaisi aidosti hämmästyneenä ja katsoi ihaillen vieressään kulkevaa nuorukaista.
- Totta kai minä muistan. Olen ylpeä suvustani ja esi-isistäni. Odotahan, kun pääset kunnolla tutustumaan kartanoomme, niin ymmärrät, Lucius sanoi hivenen mahtipontisuutta äänessään. Hänen viimeiset sanansa aiheuttivat hetkeksi hämmentyneen hiljaisuuden, sillä ne olivat selvä viittaus tulevaan avioliittoon.
- Minä… minä en tiedä omasta suvustani puoliksikaan niin paljon kuin sinä, Narcissa sanoi rikkoakseen hiljaisuuden.
- Vaikka tietysti ymmärrän, että suku on tärkeä. Puhdasverinen suku, hän lisäsi hätäisesti.
Lucius nyökkäsi ja näytti miettivän hetken, ennen kuin sanoi:
- Totta. Ja puhdasverisyys on tulevaisuudessa ehkä vielä tärkeämpää kuin nyt.
Narcissa ymmärsi sanojen takana piilevän jotakin muttei pyytänyt tarkennusta. Hän aisti asiassa jotakin arkaluonteista ja keskittyi vain vaivihkaa katselemaan seuralaistaan. Lucius Malfoy oli komea nuorimies, sitä tuskin kukaan olisi voinut kieltää. Eikä Narcissa jäänyt ulkonäkönsä puolesta hänen varjoonsa. Joku olisi tosin voinut väittää hänen kauneuttaan himmentävän sen, että hän oli itse siitä niin vahvasti tietoinen.
*
Keskiviikko 13.10.1971
Rakas päiväkirja,
olen puhunut vanhempieni kanssa - tai siis ollut kirjeenvaihdossa heidän kanssaan. He vahvistivat, että minun on tarkoitus mennä naimisiin Luciuksen kanssa heti koulun päätyttyä. Siihen on melkein kaksi vuotta, eivätkä he sanallakaan maininneet, mitä minun pitäisi tehdä sitä ennen. Mahtaako heillä olla mitään käsitystä siitä, millaista nuoren noidan elämä on? En saisi ajatella näin, sillä minun parastanihan he tarkoittavat, mutta toisinaan vain tuntuu, etteivät he tunne minua ollenkaan. Koska olen viimeksi keskustellut äitini kanssa? Kuin tytär äidille? Olenko koskaan?
Mutta sitten tärkeimpään: Luciukseen. Olemme tavanneet monta kertaa. Olemme sopineet kohtaamiset oleskeluhuoneeseen, kun muut ovat olleet jo nukkumassa. Tänään tapasimme Kielletyn metsän laidalla. Kävelimme Tylypahkan pihamaalla ja Lucius kertoi minulle itsestään ja suvustaan. Kaikki kuulosti niin mahtavalta. En voi soimata vanhempiani tällaisen liiton järjestämisestä, enhän? Luciuskin näytti niin komealta syksyisessä maisemassa harmaine silmineen ja jalosukuisine piirteineen…
Minusta tuntuu, että minun pakko puhua jollekulle tilanteestani. Paras ystäväni Violetta lienee henkilö, jolle voin kertoa näinkin yksityisestä asiasta. Hän on itsekin hyvästä suvusta ja ymmärtää varmasti tällaiset järjestelyt. *
Nuori, tumma luihuistyttö oli pitkään hiljaa ja räpäytti sitten silmiään muutaman kerran nopeasti peräkkäin.
- No mutta sehän on hienoa. Onneksi olkoon, Narcissa, hän vastasi lopulta ja kuulosti poissaolevalta. Hitaasti hän käänsi koko hennon olemuksensa vaaleaan ystäväänsä nähden hiukan sivuttain niin, ettei tämä saattanut tarkkaan nähdä hänen ilmettään.
- Ymmärrän, että olet hämmästynyt. Niin minäkin olen. Voi, tietäisitpä vain, kuinka hämmästynyt! Narcissa sanoi ja oli kertomaisillaan ystävälleen enemmänkin ristiriitaisista tuntemuksistaan, kun jokin tämän olemuksesta sai hänet vaikenemaan. Violetta näytti siltä, kuin olisi ankarasti pohtinut jotakin hyvin vaikeaa asiaa. Hänen korpinmusta polkkatukkansa kiilsi Tylypahkan pihamaalle lankeavassa vähäisessä syysauringon paisteessa, ja tummat kulmakarvat olivat melkein kiinni toisissaan merkkinä ankarasta ajatustyöstä. Lopulta hän näytti ikään kuin tekevän jonkin päätöksen ja kääntyi jälleen Narcissan puoleen.
- Niin, onneksi olkoon, todellakin. Olet varsinainen onnentyttö, kun saat Luciuksen kaltaisen miehen itsellesi, usko pois, Violetta sanoi ja hymyili kapeilla huulillaan vaikeasti tulkittavaa, kireää hymyä. Hetken Narcissasta tuntui, kuin hän olisi nähnyt ilkeän välähdyksen Violetan tummanruskeissa silmissä, mutta vaikutelma katosi nopeasti, ja niinpä Narcissa vain vähäistä hämmennystä tuntien uskoutui ystävälleen vaikeista tunteistaan.
Siinä Tylypahkan pihalla seistessään ja hiljaisella äänellä kuiskutellessaan Narcissa ja Violetta olivat kuin ketkä tahansa teini-ikäiset koulutytöt.