Kiitoksia kommenteista! <33 Vähiin käy luukutkin... missä vaiheessa joulukuu on muka edennyt näin pitkälle? Mutta joo, nyt on päästy kommunikoinnissa jo vähän pidemmälle. Haymitchkin osaa mielestäni olla yllättävän syvällinen tunteiden pohdinnan kanssa, mutta miksikäs niitä turhaan ääneen pitäisi sanoa? Effie ehkä ilmaisee itseään avoimemmin jo luonteensakin puolesta. XX
HAYMITCH
Effien ilmeestä päätellen hänen sanansa olivat joko järkytys tai kaunein asia, mitä tämä oli milloinkaan saanut kuulla.
"N-niinkö? Tai siis, olethan sinä sen osoittanut... Puhun typeryyksiä."
Haymitch kohotti kulmiaan vaimonsa epäselvälle ulosannille.
"Ah, ja nyt olen sekaisin kuin mummin seinäkello!" Effie nurisi. "Kuuntelepa siis. Annoit alusta alkaen selvästi ymmärtää, etten minä merkitse sinulle henkilökohtaisella tasolla mitään. Se nirhaisi, mutta minun oli luovuttava haihattelusta ja kohdattava tosiasiat. Ammattilaisen kuoren alle on helppo naamioida todelliset ajatuksensa, enkä milloinkaan suostunut pohtimaan sinua liian syvällisesti. Mainiten tietysti sen, että viinaksien väärinkäyttö teki sinusta sapettavan."
"En ole enää kärryillä siitä mitä ajat takaa", Haymitch totesi otsa rypyssä. "Miten niin
luovuttava haihattelusta?"
Effie näytti siltä kuin olisi muistellut jotain todella noloa. "Noh, voitettuasi Nälkäpelin sinusta tuli melkoinen julkisen palvonnan kohde."
"...älä vaan sano, että kuuluit johonkin faniklubiin."
"En myönnä mitään." Effien olemus teki aivan päinvastaista.
"Voi halvatun perhana..." Haymitch hautasi kasvot käsiinsä.
"Älä yhtään huoli, ihailuni katosi sen sileän tien viimeistään silloin, kun kohtasin sinut henkilökohtaisesti", Effie ärähti kasvoiltaan tulipunaisena. "Sitä paitsi minä olin seitsemänvuotias voittosi aikaan!"
"Todistit juuri omalta osaltasi sen tosiasian, ettei lapsia ole järjellä pilattu."
Effie vaikeni hetkeksi hänen mainittuaan lapset.
"Tosiaan... Jälkikasvu ei ole oikein koskaan sopinut suunnitelmiini urani ja henkilökohtaisten toiveideni kannalta", tämä sanoi sitten. "Tarkemmin sanottuna olen Capitolin teknologian ansiosta hedelmätön, kunnes toisin päätän. Tämän vyöhykkeen edustajat eivät onneksi vaatineet raporttia terveydentilastani ennen avioliittoon määräämistä, joten en nähnyt tarpeelliseksi paljastaa asiaa heille."
"Ei se muille kuulukaan."
"Sinulle kuuluu", Effie sanoi hiljaa. "Vaikka meistä ei tulisikaan vanhempia, voimme silti olla puolisoita toisillemme. Vai kuinka?"
"Se on kai jo ääneenkin todettu." Haymitch hymähti. "Minua tosin ihmetyttää, mikä sai sinut suostumaan ehdotukseeni niin lyhyen harkinnan perästä. Ei sillä etteikö karkoitus olisi mehukas motiivi..."
"
Pohjimmiltaan motiivini oli samanlainen kuin omasi", Effie tuhahti huvittuneena. "Rakkaus kulkee toisinaan metkoja polkuja."
"Mitä?"
"En sanonut mitään."