Ficin nimi: Tahdon asia
Kirjoittaja: Maissinaksu
Fandom: Nälkäpeli
Ikäraja: k-11
Paritus: Haymitch/Effie
Genre: Draama, hurt/comfort, slowish burn, jotain somaa ja niin edelleen
Summary:
“Hyvä on sitten.” Effie rykäisi kurkkuaan pyrkien säilyttämään olemuksessaan edes vähän ryhtiä. “Asia on senlaatuinen, että Alma Coin julisti karkottavansa minut, ellen kuukauden kuluessa solmi avioliittoa sopivaksi katsotun henkilön kanssa.”A/N: Mietin tovin, mistä kirjoittaisin tänä vuonna, ja lopulta päädyin Nälkäpeliin, Hayffieen ja ficletjatkotarinaan. Alun perin tämän piti osallistua pakkoavioliittohaasteeseen, mutta viime kädessä päätin tehdä tästä kalenterin pitkälti samassa hengessä. Eipä tässä muuta, hauskaa joulun odotusta itse kullekin!
JOULUKALENTERI 2020IIIIII IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV XV XVI XVII XVIII XIX XX XXI XXII XXIIIXXIV
IHAYMITCH
Koko vyöhykkeellä 13 vietetyn ajan Effie oli Haymitchin silmiin näyttänyt liian kauas kotoaan harhailleelta peuralta, yhtä varautuneelta ja alttiilta perääntymään konfliktitilanteissa. Sopeutuminen olosuhteisiin oli kuukausien varrella alkanut luonnistua itse kullakin, mutta viime päivinä oli vaikuttanut siltä kuin jokin katastrofi olisi päässyt luikertelemaan Effien alitajuntaan ja myrkyttämään mieltä. Tarkkavaistoisena miehenä Haymitch tapasi hoksata sellaiset asiat.
“Hoi, prinsessa”, hän tervehti ja istui ruokasalin pöytään Effietä vastapäätä. Sopivan jutustelutuokion pyydystäminen oli ottanut aikansa, mutta lopulta maksanut vaivan.
“Kas, Haymitch”, Effie tervehti takaisin ja rykäisi kurkkuaan kuin terästäytyen keskustelua varten. “Sinulla ei... olekaan tarjotinta.”
“Olen vain läpikulkumatkalla. Sinut minä nimenomaan halusin tavata, ja koska olet vältellyt ihmisiä parina viime päivänä, pyrkimykseni toteuttamiseen kului aikaa.”
“Vältellyt? En suinkaan”, Effie korjasi naurahtaen tavalla, joka ei olisi voinut kieliä enempää emävaleesta. “Tässä vain on ollut kaikensorttisia hoidettavia asioita.”
“Et ole ollut oma itsesi.”
“Että kuinka?”
“Sen verran mitä sinua yhtään luulen tuntevani, olet käyttäytynyt tavallista kummallisemmin”, Haymitch jatkoi jättäen huomiotta välikysymyksen. “Mistä on kyse?”
Effie pureksi huultaan samaan tapaan kuin aina kehitellessään jotain huomautusta jollekulle. Ehkä hänen luotettavuuttaan punnittiin harvinaisen tarkalla vaa’alla, tai sitten oikeiden sanojen löytäminen osoittautui työlääksi.
Sen sijaan, että Haymitch olisi saanut kaipaamaansa vastausta, katsekontakti heidän välillään murtui, kun Effie vilkaisi ruokasalin kelloa ja nousi ylös.
“Hyvät hyssykät, miten aika tahtookin rientää. Jo riittää istuskelu, työt kun eivät odota tekijäänsä.”
“Sitähän ne nimenomaan tekevät”, Haymitch murahti Effien perään.
Meneillään todella oli jotain outoa.