Title: Harmaata valkoisen joukossa
Author: Larjus
Chapters: Lyhyehkö oneshot
Characters: ”Hän”
Genre: Alakuloinen/ankea drama, ei varsinaista angstia mutta voi tästä löytää ripauksen sitäkin
Rating: S
Summary: Hän on pelkkä huomaamaton tahra kauniiden, iloisten ihmisten valkeassa lakanassa.A/N: Olen jo jokusen vuoden halunnut kirjoittaa originaalitarinan Yön
Kuorotyttö-biisin pohjalta. Nyt sen sitten lopulta tein. Mikään songfic tää ei kyllä ole. Halusin kirjoittaa omanlaiseni tarinan, tulkita ja sovittaa sanoja miten itse haluan (ja unohtaa osan).
En olekaan aiemmin julkaissut Finissä yhtäkään originaalitarinaa. Kirjoitan niitä loppujen lopuksi hyvin vähän, koska keskityn kirjoittaessa lähinnä fanifiktioon, ja kaikki itse luomieni hahmojen tarinat ovat pysyneet lähinnä omana päänsisäisenä viihdykkeenäni.
Mukana
Multifandom IV:ssä.
Harmaata valkoisen joukossaTaivas oli harmaa jo hänen herätessään ja on sitä yhä, kun hän kävelee kirkkoa kohti. Iltapäiväksi on luvattu sadetta, ja vaikuttaa siltä, että ennustus toteutuu. Ilma tuntuu kolealta, ja hän työntää kädet harmaan villakangastakin taskuihin lisälämpöä hakeakseen – sormikkaat eivät enää riitä. Tuuli kuljettaa kadulle unohtuneita lakastuneita lehtiä nytkähdellen eteenpäin.
Matka kirkolle ei kestä kävellenkään kauaa, ja pian tuttu rakennus tervehtii häntä äänettömästi. Kukaan muu häntä ei sitten tervehdikään, ei ennen kuin hän itse henkäisee suustaan hiljaiset hyvän huomenen toivotukset. Osa tervehtii takaisin, tekee sen hivenen vaisusti, mutta moni ei sano mitään. Ei kuule, ei huomaa. Mutta niin on ollut aina. Ei juuri kukaan noteeraa hiljaista harmaavarpusta, seinäruusua, ei edes silloin, kun se tekee itse aloitteen. Todellisuus ei eroa juurikaan siitä, että hän olisi jäänytkin kotiin, mutta ainakin nyt hän saa hetken uskotella itselleen, että kuuluu johonkin. Ja kyllähän hän oikeasti
on osa kuoroa, vaikka siltä ei tuntuisikaan.
Kuoron laulaessa jumalanpalveluksissa ja juhlissa, kun he kaikki pukevat valkoiset kaavut ylleen, hänestä tuntuu, että hänkin saa hetken verran olla osa sitä valkeaa ja valomeren lailla loistavaa joukkoa. Harjoituksissa hän on oma harmaa itsensä vaatimattomissa vaatteissaan, läntti harmaata valkoisen seassa. Ainoa vain, että yleensä sellainen sävyero huomattaisiin, mutta tätä ei huomaa kukaan. Ei kukaan muu kuin hän itse.
Harjoitukset alkavat pian, ja hän ja kaikki muutkin asettuvat paikalleen. Ystävykset ja tuttavat vielä tervehtivät toisiaan, jakavat kuulumisiaan ja puhelevat keskenään siitä, mitä virsiä tämän päivän ohjelmassa on, mutta hän pysyy hiljaa. Ei hänellä ole ketään, kenelle puhua. Hän ei aio sanoa mitään; hän odottaa vain sitä, että on hänenkin aikansa laulaa.
Mutta sitten hän huomaa edessään kirkkaana loistavan ilon auran ja kahvinruskean ranskalaisen letin, ja päätös, jonka hän teki aiemmin, unohtuu.
”Hyvää huomenta, Janina.”
”A… Huomenta.”
Eikä yhtään sen enempää, ei tietenkään. Hän tosin ilahtuu jo pelkästä vastauksesta, vaikka salaa toivookin saavansa edes vähän enemmän. Mutta eihän Janina tunne häntä, todennäköisesti ei tiedä edes hänen nimeään, eikä hän usko, että koskaan edes tulee sellaista tilannetta, jossa hän enää kehtaisi itsensä esitellä. Silti hän haaveilee siitäkin. Sydän tykyttää normaalia kiivaammin ja puna häivähtää kasvoilla.
Janina kääntyy taas oikein päin paikallaan, kääntää hänelle selkänsä, puhelee vielä hetken vierustoverilleen iloisesti ja nauraen. Hän puolestaan pysyy taas hiljaa, tuijottaa ruskeaa lettiä ja kirkasta hehkua edessään, itse harmaana kuten aina.
Kun he laulavat, virret ovat niin säveliltään kuin sanoituksiltaankin iloisia, mutta hän ei löydä niistä lohtua. Ilon sanomat kyllä kaikuvat hänen laulussaan, mutta hän ei tunne niitä, kuule niitä, aivan niin kuin kukaan ei ikinä kuule häntä. Mikään ei muuttuisi, jos hän sulkisi suunsa eikä enää laulaisi.
Hänen mielensä on harmaa. Hän ei saa olla osana puhtaanvalkeaa joukkoa, hän on vain sen seassa oleva harmaa läntti, jota ei sitäkään kukaan huomioi. Hän on pelkkä huomaamaton tahra kauniiden, iloisten ihmisten valkeassa lakanassa, piilossa kaikilta katseilta. Häntä alkaa melkein kaduttaa, että tunnolliseen tapaansa osallistui taas kuoroharjoituksiin. Yleensä hän tosin saa virsistä lohtua elämäänsä, nyt ne vain muistuttavat häntä siitä, miten hänen äänensä hukkuu muiden sekaan, miten hän itse ei erotu joukosta edes sen vertaa, että joku noteeraisi hänet oma-aloitteisesti. Sen saman hän olisi saavuttanut kotonakin.
Kun kuoro lopettaa sillä kertaa, kukaan ei hyvästele häntä, kiitä harjoituksista, muistuta seuraavan viikon aikataulusta. Hänkään ei sano kellekään enää mitään, keskittyy vain omaan poislähtöönsä, vaikka takkia pukiessaan pysähtyykin hetkeksi katsomaan, miten Janinan kahvinruskea ranskanletti katoaa iloisen puheensorinan säestämänä kulman taakse ja ovesta ulos. Hänen muuten niin täydellisen harmaa mielensä välähtää murto-osasekunnin verran likaisenvihreänä.
Kotimatkalla taivas on yhä tasaisen harmaa, samaa sävyä kuin silloinkin, kun hänen askeleensa johtivat kirkkoon. Sade ei ole vielä saapunut. Ilma tuntuu asteen pari lämpimämmältä, eikä tuule enää, mutta hän tunkee kätensä silti harmaan takkinsa taskuihin. Hänen kirkossa harmaantunut mielensäkin on takin kanssa edelleen samaa tunkkaista sävyä. Mikäpä sen olisikaan puhdistanut, kun kuoroharjoituksetkin muistuttivat häntä vain hänen omasta harmaudestaan.
Kotitalo ei tervehdi häntä kirkon lailla, eikä hän tunne oloaan tervetulleeksi. Siitä huolimatta hän kävelee portaat kolmanteen kerrokseen (hissi on edelleen rikki) katse syksyn likaamissa kengissään, kuuntelee kiivetessään askeltensa hiljaista kaikua porraskäytävässä. Avain rapisee etsiessään tietään lukkoon, ovi aukeaa naristen, ja sitten hän on taas kotona. Harmaavarpunen harmaassa pesässään, jonka ainoana tahrana on valkoinen hortensia, jonka kasvaa valkoisessa ruukussaan ikkunalaudalla ja kylpee myöhäissyksyn harmaassa päivänvalossa. Ja kuitenkin se on kotona ainoa asia, joka tervehtii, ottaa hänet vastaan.
Kukan näkeminen saa hänet hymyilemään vaisusti.
Ehkä vielä jonakin päivänä hänkin on valkoinen.