Yritin lukea tuota Rowlingin tekstiä. Pääsin johonkin asti, vaikka uhriutuminen aiheuttikin silmien pyöräyttelyä, kunnes:
they include trans men in their feminism, because they were born women.
:---D Moikka.
Aika perinteistä terffisoopaahan tuo on. Ne muutamat jutut mitä ehdin lukea, voisin korjata ennen kuin tulee väärinkäsityksiä kellekään.
1) TERF ei ole transaktivistien keksimä termi. Se on radikaalifeministien ihan itse keksimä termi, josta nyt sitten uhriudutaan, kun ihmiset ei jostain kumman syystä (lol) pidäkään siitä, mitä termi edustaa ja käyttää sitä ihan oikeutetusti haukkumasanana.
2) Transnaisten oikeudet ei ole pois cisnaisten oikeuksista. Kukaan ei ole sanomassa, että miesten täytyy päästä naisten tiloihin. Niin luullaan, koska transnaisia pidetään miehinä. Rowlingin kaltaiset terffit haluaa väkisin levittää propagandaa, jonka mukaan naisia uhkaa joku ihan ihme joukko miehiä jotka feikkaavat olevansa transnaisia jotta pääsevät käymään näihin naisiin käsiksi. Todisteet tästä olis ihan nastoi, meinaan enpä oo ikinä kuullut et tollasta ois käynyt - tai että se olisi sen kaltainen iso ilmiö jollaiseksi terffit sen haluaa maalata. Joku twitterissä aika groteskisti, mutta osuvasti ilmaisi asian: "miks kukaan mies käyttäis vuosia ja satojatuhansia euroja terapiaan ja korjaushoitoihin, jos voi vaan huumata naiset". Ja tän ideologian levittäminen on muuten aivan helvetin iso ongelma, koska arvatkaapa huviksenne ketkä on esim. Yhdysvaltojen murhatuin ihmisryhmä? Mustat transnaiset. Ja missähän ois syy? No osaksi tämmöisessä paskassa. Meillä on vuosittain Trans Day of Remembrance, jonka aikana muistellaan sinä vuonna murhattuja trans ihmisiä. Meitä murhataan joka vuosi. Jonkun tutkimuksen mukaan 40% transsukupuolisista on yrittänyt itsemurhaa. Voin luvata, että huvikseen kukaan ei tätä roolia itselleen ota.
3) Trans aktivistit ei oo mitään hirviöitä jotka pakottaa lesboja panemaan vastentahtoisesti ketään. Joo, on ihmisiä jotka kiistää genitaalien osuuden seksuaalisessa suuntautumisessa, ja se nyt on ihan oma aiheensa sit taas, mut valtaosa ei oo haukkumassa transfoobiseksi tollasen takia.
4) Nopeella selailulla näin myös paskaa siitä, kuinka nykyään yhä enemmän ihmiset transitioituu ja katuu päätöstään. No, se itsessään on totta. Ihmisii transitioituu nykyään enemmän koska ensinnäkin tietoa on saatavilla mikä auttaa monii tajuumaan oman identiteettinsä ja myös lisää hyväksyntää, minkä ansiosta useempi uskaltaa tulla kaapista. Hoidot on kans kehittyneet ja kehittyy koko ajan, ja esim itse eläisin kyllä suosiolla valheessa ja yrittäisin sopeutua naisen rooliin jos ei ois mahdollista saada fyysistä muutosta (tää ei toki koske kaikkia, osa ei sitä muutosta halua ja se on okei, tää on vaan oma kokemus). Ja jos hoitoja haetaan ja myönnetään enemmän, totta kai katujiakin on enemmän. Mut hauska juttu minkä nää Rowlingin kaltaiset kusisukat aina tahtoo ignoorata: katujia on arviolta 2-6%. Tarkkaa numeroo mahdoton saada, koska tutkimuksia on tehty eri paikoissa jne mut toi on aika suuntaa antava luku. Also on tutkittu, että suurimmassa osassa tapauksia katuminen ei liity siihen että yhtäkkiä kokeekin olevansa syntymässä määriteltyä sukupuolta. Syitä oli mm. lisääntynyt syrjintä ja väkivalta, se ettei hoidot poista kokonaan kehodysforiaa vaikka potilas on niin luullut (mikä on luonnollista koska hoidot ei yleensä tee potilaasta täsmälleen samanlaista kuin cissukupuoliset) ja lähipiirin painostus peruuttaa prosessi. Eli summa summarum: Rowling esittää väitteitään ilman kontekstia. Kokonaan en lukenut juttua loppuun koska en suoraan sanottuna pysty, mut antakaa kun arvaan, siellä esitetään huolta että tytöt haluaa olla poikia koska vihaavat tyttönä olemista ja haluavat paeta naisen huonoa asemaa ja lässynlää. Ainakin toi on tosi yleinen argumentti.
5) En syntynyt naiseksi. Synnyin pojaksi, jolla kesti lopulta 19 vuotta olla todella sinut itsensä kanssa. Ja voinpa sanoa että jos Rowlingin kaltaisia ihmisiä ois vähemmän (tai jos he pitäisivät turpansa tukossa), mulla ois tod näk kestänyt huomattavasti vähemmän ja mun nuoruus ois voinut olla siedettävämpää.
Tämmöstä. Sori jos menee aiheen vierestä, mut no, Rowlingin sanomisia tässä käsittelin joten ehkä tää on ookoo. Ai jumaleissön kun menee tunteisiin kyllä. En olettanut et joskus näkisin sen päivän jolloin mun lapsuuden lempikirjojen kirjoittaja kokee tarpeelliseksi määritellä mun sukupuolen mun puolesta, mut no, elämä on, I guess.
Joo ja! Komppaan flawlessia siinä että oksu Blood on the Dance Floorille, mikä on huisin sääli kun niiden musa uppoais muhun kuin häkä jos... Jos. Pottereita voin vielä lukea, mut rajat kyllä mullakin menee tuossa. Ylipäätään aina jos tulee joku ahdistelu/raiskaushomma ilmi niin I'm out. (Voin muuten sanoo et sattui kun sain tietää tämmösen mun lempinäyttelijästä joka oli miun suurin idoli ja oli miulle twitterissäkin vastannut pariin otteeseen. Mut jos joku paljastuu ihmisperseeks niin en mä semmosen ihmisen naamavärkkii pysty kattomaan, vaikka esittäisi jotain toista hahmoa. Kirjailijoiden kanssa ongelmaa ei onneks oo lmao)