Sitten vähän ikuisesta Harry/Draco -buumista. Mistä se on mahtanut alkaa? Koska Potter-kirjoja lukiessani ensimmäinen ajatukseni ei ollut, että Harryn ja Dracon välillä on ihan selvästi jotain, vaan pikemminkin olisin uskonut, että Harry/Ronia kirjoitetaan älyttömästi.
On pakko hypätä mukaan keskusteluun, haluan perustella H/D ilmiötä.
Tuo paritus on sellainen vihataan/rakastetaan.
Aivan totta, yksi syy H/D:n suosioon on viha/rakkaus-suhde ja se, että se on tavallaan kiellettyä. Vihollisia paritetaan aina toisilleen, oli fandom mikä tahansa. Näin ollaan tehty ennen Pottereitakin ja tullaan varmaan aina tekemään. Olen lukenut ficcejä kymmenistä muista fandomeista ja sama kuvio toistuu kaikkialla: kaksi henkilöä, jotka vihaavat toisiaan, paritetaan, ja usein kyseinen paritus on vielä suht suosittu. Itse rakastan tätä asetelmaa yli kaiken, ja yleensä heti jos jossain sarjassa on kaksi toisiaan vihaavaa, suunnilleen samanikäistä henkilöä, etsin heistä käsiini fanfictiota.
laukaisiko Zsanyan mestariteokset tämän H/D villityksen?
Ei sentään :D H/D on ollut suosittu jo kauan ennen zsanyaa. Myös finissä on aina ollut paljon H/D:tä, olen lukenu sitä kohta kuusi vuotta, että... H/D on suosituin paritus myös englanninkielisessä fanfictiossa, ja esim. useat todella suositut H/D klassikot on kirjoitettu joskus 2003-2006.
H/D on ikuinen buumi ja syystä - en ikinä ole kyllästynyt siihen, sillä sillä parituksella on vain niin paljon annettavaa. Tietysti H/D ei voi tarjota kaikille sitä, mitä he etsivät, ja välillä tietty kaipaa vaihteluakin. Olen kuitenkin aina kaikilta harhateiltäni palannut takaisin sen pariin.
suurin osa H/D:stä on pelkkää kliseevuorta
Noh, niinhän se vähän on. Niitäkin kliseitä vain oppii ajan myötä rakastamaan :D Lisäksi nykyään harvoin tulee enää edes vastaan huonoa H/D:tä, sillä luen H/D ficcejä oikeastaan pelkästään fanien tekemien suositus- ja lempificcilistauksien perusteella, ja yleensä huonoja ficcejä ei listata. Tulee huomattavan paljon lisää erilaista luettavaa, kun lukee myös enkuksi, niitä foorumeita kun löytyy kymmenittäin, ja sitten on tietysti livejournal, jossa on tullut vastaan niin omaperäisiä ja taiteellisesti toteutettuja juttuja, että. Lisäksi, mitä enemmän jostain kirjoitetaan, sitä suuremmalla todennäköisyydellä siitä löytää myös enemmän huonoja ficcejä kuin muista parituksista. (ääh, vähän offia, mutta kun :D)
7-kirjan jälkeen alkoi ilmestyä ficcejä niistä lapsista, esim. Albus/Scorpius, mikä sen parempaa kuin H/D-jatkot.
Sitten minua hiukan ihmetyttää, että mihin katosi D/G? joskus 2003-2005 sitä oli vielä paljon, mutta nykyään sitä ei enää tunnuta kirjoittavan. Se on tosi harmi, koska se on ainut het-paritus Pottereissa, jota jaksan nykyään enää lukea. D/G on paras Romea ja Julia mitä Pottereista löytyy. Selasin läpi neljän osaston etusivut, eikä yhtään ficciä, jonka pääparitus olisi ollut D/G :/ Ezboardin aikoihin sitä löytyi aina.
En myöskään ymmärrä rare-buumia, jota on tuntunut olevan, koska vanhat kunnon paritukset maan perii :DD! Ainut harvinaisempi paritus, josta olen ikinä innostunut, on Draco/Blaise. Kai se on sitten sitä, että kaivataan jotain uutta ja erilaista, kun vanhoista on kirjoitettu niin paljon, mutta kun...
miksei Harry/Ronia ole paljon enemmän, koska siihenhän olisi vaikka kuinka paljon materiaalia kirjojen pohjalta
Ehkä juuri siksi :D Aika usein tuntuu käyvän niin, että canonit, itsestäänselvät ja liian helposti perusteltavat paritukset eivät aina jaksa kiinnostaa ihmisiä. No joo, ei tuo nyt aina tietysti pidä paikkaansa, mutta itseni kohdalla ainakin.