Nimi: Säännöt rakkaudelle
Kirjoittaja: ANASTASIA
Genre: Romantiikka/draama
Ikäraja: K-11
Summary: Romantiikkahöttöä ja ihmissuhdedraamaa juuri täysi-ikäistyneen Emman ja tämän autokoulun opettajan välillä.
A/N: Allekirjoittanut ei ole raapustanut muutamaan vuoteen mitään julkaisukelpoista, joten josko olisi aika taas. Alkuperäinen teksti on luonnosteltu jo silloin muutamia vuosia sitten (ja osia siitä julkaistukin alkuperäismuodossaan toisilla foorumeilla), mutta nyt aloin sitä korjailemaan ja parantelemaan uusin silmin. Pientä ontumista saatttaa olla havaittavissa edelleen, mutta intoa puhkuenhan tätä oli pakko alkaa silti jo pusertaa ulos
Lisäksi huomautettakoon, että kirjoittajan omista lukioajoista alkaa olla jo vuosia, mutta toivotaan, ettei liian räikeitä asiavirheitä sen myötä saada aikaiseksi.
Niin ja älkää ristiinnaulitko siitä hyvästä, että sana "hän" on kerronnassa ottanut muodon "se" - pidetään sitä jollain tapaa perusteltuna tyylivalinta
Mutta selittelyt sikseen ja asiaan:
1.luku Pakkanen nipistelee poskia, koululaukku tuntuu painavan vähintäänkin tuhat kiloa ja päässäni takoo alkavan päänsäryn merkiksi. Vihaan tällaisia päiviä niin paljon, että mieleni tekisi kirkua! Aikainen herätys aamulla, kahdeksan tuntia koulua ja koulun jälkeen vielä taivaltaminen järjettömällä kiireellä kaupungin halki autokoulun teoriatunnille. Kaikkein ärsyttävintä on, että vierelläni kävelevä Julia on oikea pirteyden perikuva.
“…voitko kuvitella, että se sanoi sille niin? Mä en oikeasti tajua sitä jätkää!” Julia selittää, ja huomaan sen vilkaisevan minua. Pidän kuitenkin oman katseeni kohdistettuna jalkakäytävää peittävään hiekoitussoraan ja yritän upottautua syvemmälle muhkeaan kaulahuiviini.
Lopulta Julia vaikenee äkisti enkä voi olla vilkaisematta vierelläni kulkevaa ystävääni. Julian kasvot, nenä erityisesti, punoittavat pakkasesta ja sen pipon alta esiin tunkevat ruskeat lainekiharat ovat kuuran kuorruttamat, mutta siitä huolimatta se näyttää tapansa mukaan niin hurmaavalta, että ihmettelen ettei perässämme roiku tuhatpäistä kilpakosijoiden laumaa. Lähes enkelimäistä vaikutelmaa kuitenkin himmentää se, että Julian kasvoille on ilmaantunut pahaa enteilevän tiukka ilme.
“Mitä?” minä murahdan hieman turhankin ilkeään sävyyn ja tajuan sen oitis päästettyäni sanan suustani. Tylyyttäni paikatakseni pakotan kasvoilleni mahdollisimman ystävällisen ilmeen, vaikka päässäni takova pahantuulisuus meinaakin päästä voitolle.
“Mikä sua vaivaa?” Julia kysyy kulmaansa vaativasti kohottaen, samalla kun pysähdymme liikennevaloihin.
“Ei mikään”, vastaan turhankin nopeasti ja hymyilen niin huolettomaan sävyyn kuin suinkin.
Julia pudistaa päätään niin, että aiemman lumisateen jälkeensä jättämät valkoiset hiutaleet pöllähtävät Julian pipon päältä lentoon. Paras ystäväni ristii kätensä puuskaan rinnalleen kuin kiukutellen ja vastaa miltei vaaralliseen sävyyn:
“Älä viiti Emma, mä tunnen sut!”
Kahta sekuntia myöhemmin sen kasvoille nousee riemastunut ilme, joka on täynnä oivallusta ja lähes pikkutyttömäistä innostusta.
“Sä mietit sitä!” Julia kiljahtaa niin, että koko pakkaslumen kuorruttama kadunpätkä tuntuu raikuvan ja meitä vastapäätä kadun toiselle puolella kävelevä mummo nostaa katseensa meihin. Pystyn melkein havaitsemaan sen paheksuvan katseen, vaikka en oikeasti hämärtyvässä iltapäivässä näekään niin kauas.
Huokaisen ärsyyntyneenä ja siirrän katseeni kiireesti Juliasta punaisena palavaan liikennevaloukkoon. ‘Se’, jonka Julia mainitsi, on niitä asioita joista emme puhu - tai no tarkemminkin niitä asioita, jotka Julia kovin mielellään tuo useinkin esille ja joista minä vähintäänkin yhtä usein olisin ennemmin hiljaa, ikään kuin niitä ei olisi olemassakaan. ‘Se’ on asia, joka tuntuu saavan minut punastumaan entisestään, vaikka se tuntuukin olevan mahdotonta, koska kasvoni ovat jo valmiiksi purevan pakkasen jäljiltä punaiset.
‘Sillä’ on myös oikea nimi: Joonas.
Joonasta voisi kuvailla lukemattomilla sanoilla, mutta minusta keskeisimmät ovat komea ja saavuttamaton. Julian sanat sen sijaan kuuluisivat kutakuinkin: “Se on se meidän autokoulun opettaja, johon Emma on korviaan myöten ihastunut!” Jos minulta kysytään, niin pidän enemmän omista sanoistani, vaikkei asialla olekaan sen suurempaa merkitystä, sillä olen vannottanut Juliaa siitä, että asia tulee pysymään meidän kahden välisenä salaisuutena, joten on kaiketi aivan sama mitä määritelmää käytämme Joonaksesta.
“Älä nyt viitti, en todellakaan mieti!” vastaan Julialle tuijottaen liikennevaloa, joka lopulta vaihtuu vihreäksi ja pääsen harppomaan karkuun kiusallista tilannetta.
Julia seuraa kuitenkin aivan kannoillani ja kuulen itsetyytyväisyyden sen äänestä:
“Voi Luoja - sä todellakin niin mietit sitä!”
Okei, myönnetään, että saatoin ajatella Joonasta enkä kuunnella Julian selitystä jätkästä johon se on tutustunut psykologian tunnilla, mutta ihan vain siksi että parin minuutin päästä joudun kohtaamaan Joonaksen ja tulen näyttämään järkyttävältä tämän kävelymatkan jälkeen. Mietin Joonasta ihan vain siksi, että keksisin jonkun ihmeellisen tavan paeta sen katsetta, jottei se huomaisi minun näyttävän pakkasen ja lumisateen jälkeen pikemminkin linnunpelätiltä kuin ihmiseltä - en siis suinkaan siksi, että en ole juuri muuta ajatellutkaan viimeiseen muutamaan viikkoon aina siitä asti, kun tapasin sen ensimmäistä kertaa.
Kiroan mielessäni yhtäaikaisesti omaa säälittävyyttäni sekä sitä, että Julia osuu aina valitettavan oikeaan näissä asioissa. Pääni sisäisen kiroamisen johdosta minulta menee jälleen ohi suurin osa Julian sanoista.
“…se ihan oikeasti on hyvännäköinen, joten mä ihan tajuun sua kyllä! Mut sitä mä en tajuu mikset sä vaan pyydä sitä kahville tai jotain. Ihan oikeesti Emma!”
Mulkaisen Juliaa vaivautumatta kuitenkaan vastaamaan, vaan nopeutan vain askeleitani ja kiroan edelleen mielessäni. Julian täytyy olla harvinaisen sekaisin ajatellessaan asian olevan noin yksinkertainen. Oikeassa maailmassa, jossa suurin osa ihmisistä elää, opettajaa ei todellakaan pyydetä noin vain kahville. Ei ainakaan ilman hyvää ja toimivaa tekosyytä, vaikka opettaja sattuisikin olemaan äärettömän mukava ja kaiken lisäksi komea 25-vuotias mies. Ei se ole niin yksinkertaista, vaikka olenkin ollut aistivinani ilmassa pientä flirttiä. Herranjestas, se on kuitenkin opettaja! Ei onneksi sentään yksi niistä, jotka paasaavat meille päivät pitkät ja yrittävät saada meidät selviytymään ylioppilastutkinnoistamme, mutta opettaja kuitenkin. Se on…se vain on hankalaa.
Kuitenkin Julian maailmassa, joka on yhtä vaaleanpunaisten yksisarvisten, sateenkaarien ja prinsessasatujen sekamelskaa, asiat tuntuvat olevan paljon yksinkertaisempia. Julian maailmassa asiat tuntuvat olevan niin paljon yksinkertaisempia, että minun on hetkittäin hankala tajuta puhummeko edes samoista asioista.
Annan Julian höpöttää ties mitä koko loppumatkan, kommentoimatta juttuja sanallakaan. Lopulta pääsemme autokoululle ja käsi ulko-oven kahvalla käännyn vilkaisemaan ystävääni.
“Nyt sit suu tukkoon”, komennan ja Julia pyöräyttää silmiään ikään kuin sanoen “Miten vaan, mutta tiedät kyllä mitä sun pitäisi mun mielestäni tehdä!”.
Sisään astuessani kasvojani tervehtii lämmin ilma ja ulko-oveen sidottu kello kilahtaa. Totean heti koulun pienen eteistilan autioksi lukuunottamatta tietokonepöydän takana istuvaa nuorta miestä, joka kohottaa katseensa minuun ja Juliaan kellon kilahtaessa. Paksuun villapaitaan pukeutunut Joonas hymyilee meille.
“Tulihan tänne sentään joku, mä jo aattelin, että joudunko mä pitään tunnin ihan yksinäni!” se naurahtaa ruskeaa parransänkeään hieraisten.
“Totta kai me tultiin!” kuulen Julian vastaavan jostain takaani ja kuulen sen sanoissa piikittelyn, joka on tarkoitettu minulle. Olen kuitenkin kuin en huomaisikaan vaan hymyilen Joonakselle pikaisesti ja riisun takkini eteisen naulakkoon ennen kuin pakenen luokkahuoneeseen ja linnoittaudun luokan peräpenkkiin, missä istumme Julian kanssa lähes poikkeuksetta.
Hetkeä myöhemmin Julia istuutuu viereeni ja yhtään ystävääni tuntien voisin mennä vaikka vannomaan sen palavan halusta sanoa jotain, mutta en osoita eleelläkään olevani kiinnostunut keskustelemaan mistään vaan kaivan laukkuni syövereistä peilin ja vilkaisen kuvajaistani. Ripsiväriä näyttää sotkeutuneen kosteista ripsistäni pitkin silmäluomia ja etuhiukset ovat kihartuneet naurettaviksi. Kiukkuisesti pyyhin levinnyttä ripsiväriä pois ja painelen kasvoilleni puuteria samalla kun koululle valuu hitaasti muutama muukin oppilas minun ja Julian lisäksi. Sullon peilin takaisin laukkuuni vasta kun Joonas astelee luokan eteen ja aloittaa tunnin pitämisen.
Noin 90 prosenttia tunnin asioista luikertelee toisesta korvastani sisään ja saman tien toisesta ulos. Ohjeet oikeasta tilannenopeudesta ja jarrutusmatkoista menettävät täysin merkityksensä ja välillä havahdun jääneeni tuijottamaan Joonaksen kasvoja ja sen oivaltaessani lasken katseeni kiireesti ja keskitän hetkeksi kaikki tahdonvoimani kuuntelemiseen, kunnes jälleen hetken kuluttua huomaan vain tuijottavani. Kerran Julia jopa tökkää minua kyynärpäällään ja ojentaa minulle kännykkäänsä, jonka tekstiviestikentään on kirjoitettu sanat: ‘Älä kuolaa!’
Vaikka tunnenkin itseni edelleen ärtyneeksi, en voi olla naurahtamatta, mikä saa Joonaksen vilkaisemaan meitä hieman tavallista pidempään ja punastuen ojennan kännykän takaisin Julialle ja yritän kahta kauheammin keskittyä kuuntelemiseen. Muutamaa minuuttia myöhemmin, tunnin viimein päättyessä, en voi kuitenkaan kuin todeta, että juuri kulunut puolitoistatuntinen on ainakin minun osaltani mennyt täysin hukkaan ja sen sijaan, että olisin oppinut mitään autoilusta, olen vain tullut entistä vahvemmin siihen tulokseen, että Joonaksella on viehättävin hymy, mitä olen koskaan nähnyt.
Tunnin jälkeen kiskomme vaiteliaina takit niskaamme ja ovelle suunnistaessamme Joonas huikkaa hyvät illanjatkot, joihin vastaamme Julian kanssa kumpikin tavallamme: Julia hieman reippaampaan ja iloisempaan sävyyn, minä hiljaa mutisten. Pihalla hyvästelen tietäväisenä virnistelevän Julian, joka lähtee kävelemään kotia kohden samalla kun itse suuntaan linja-autopysäkille tietäen, että ehdin juuri ja juuri illan viimeiseen bussiin.
Kävellessäni pysäkille olen ensimmäistä kertaa yksin sen jälkeen, kun aamulla pääsin koululle ja tunne on helpottava. Ei sillä, ettenkö jaksaisi Juliaa, vaikka tänään en olekaan jaksanut olla parhaimmalla ja sosiaalisimmalla tuulella. Joskus se, että toinen tuntuu tietävän jokaisen ajatukseni, on hieman rasittavaa. Helpotuksen jälkeen minuun iskee häpeä, kun mietin kulunutta iltapäivää. Tunnen itseni kehnoksi ystäväksi, mutta myös maailman säälittävimmäksi pikkutytöksi enkä voi olla sättimättä itsäni: Haloo Emma, nyt on alettava käyttäytymään niin kuin aikuiset ihmiset! Et sinä voi kuluttaa kaikkia teoriatuntejasi Joonaksen pakkomielteiseen tarkkailuun, vaan on aika hyväksyä tosiasia, ettei tässä koko jutussa ole mitään järkeä!
Pysähdyn pysäkille katulampun kelmeään valoon ja tuijotan kuluneiden tennareideni kärkiä. Yhtäkkiä tunnen järkyttävää tarvetta itkeä. Tai vaihtoehtoisesti läimiä itseäni poskelle, samalla kun hokien itselleni, että nyt on aika unohtaa koko Joonas ja alkaa keskittyä kokonaan muihin asioihin. Esimerkiksi kuuntelemaan, kun ystäväni yrittävät keskustella kanssani.
Mietteeni keskeytyvät, kun säpsähdän säikähdyksestä tuntiessani takkini taskuun tungetun kännykän tärisevän ja kuulen vaimean äänen tapailevan soittoäänibiisini ensimmäisiä sanoja. Käteni tuntuu jäätyvän hyytävässä pakkasessa välittömästi kun kiskon lapasen kädestäni, mutta ongin silti kännykän esille ja näytöllä vilkkuu vieras numero.
Emmin hetken ennen kuin painan vastauspainiketta ja nostan puhelimen korvalleni.
“Emma”, vastaan tavanomaiseen tapaani vain etunimelläni.
Jähmetyn lähes naurettavaan tapaan paikalleni, kun tuttu miesääni linjan toisessa päässä sanoo:
“Tässä on Joonas, moi…!”