Hồ Chí Minhin aurinko
S | Daniel/Félix
hyvää syntymäpäivää Kiirsu; toivoit drag queeneja, viidakkoa/Filippiinejä ja venäläisen aksentin - tässä on jotain sinne suuntaan, joten toivottavasti tykkäät! <3
Hồ Chí Minhin rannoilla aurinko värjää taivaan aprikoosinväriseksi muutaman minuutin ajaksi joka ilta, ja Félixillä ja Danielilla on sanaton sopimus tavata rannalla joka ilta Félixin esityksen jälkeen niin kauan, kun he nyt viettävät aikaa vielä Vietnamin lämmössä. Daniel katsoo heidän bungalowinsa terassilta, kuinka parinkymmenen metrin päässä Félix ottaa korkokengät pois jalastaan ja antaa varpaidensa hautautua hiekkaan jokaisella askeleella. Samalla tavalla aallot saavat kastella hänen sukkahousujensa kärjet, kevyt sademetsäilmaston tuuli saa takertua hänen mustan mekkonsa helmaan. Félix tekee muutaman pyörähdyksen ja hiipii loppumatkan bungalowin terassille, antaa korkokenkiensä tuulettua meri-ilmassa. Daniel ottaa Félixin vastaan leveään halaukseen, painaa kasvonsa kaulakuoppaan ja kuljettaa käsiään silkkiin verhotulla selällä.
”Rakastivatko he sinua tänäänkin,
solnishko?”
”Sinä tiedät heidät, tämän maan. Hitunen vaaraa ja jännitystä ilmassa, ja he syövät kädestäni.”
Daniel naurahtaa Félixin kaulalle, suutelee ihoa ja työntää kätensä poikaystävänsä peruukkiin.
”Niin, no. Miten he voisivatkaan olla rakastamatta sinua?”
”Eivät yhtä paljon kuin sinä,
querido.”
Félixin puhdistautumisrituaali on tullut Danielille jo kauan sitten tutuksi, mutta aina hänestä on yhtä ihanaa seurata sitä. Ensin Félix ottaa pois tummat paksut hiuksensa, huokaisee vapauttavaa kepeyttä ja asettelee sitten peruukin siististi paikoilleen odottamaan seuraavaan esitykseen valmistautumista. Félixin tottuneet otteet vetävät irtoripset silmäluomista, meikinpoistoaine ja vanu poistavat meikin. Meikkien poiston puolivälissä Daniel kuitenkin haluaa rikkoa keskittyneen ilmeen hymyksi ja suutelee puoliksi punattomia huulia pitkään. Félix nauraa Danielin suulle jäävää huulipunatahraa, työntää poikaystävänsä pois ja puhdistaa loput kasvoistaan.
Kaksikko makaa sängyssä vierekkäin pelkät bokserit jalassa ja katselee vastapäätä olevan yläkaapiston kahvasta roikkuvaa mekkoa. Siinä on värikkäitä kukkia mustalla pohjalla, ja Daniel rakastaa sitä – yhtä paljon kuin kaikkia muitakin Félixin asuja. Tietäähän hän kuitenkin tismalleen, kuinka paljon aikaa ja vaivaa Félix on nähnyt jokaisen asunsa ja esityksenä eteen.
”Kuinka monta esitystä sinulla olikaan jäljellä täällä?”
”Kolme. Viimeinen on ensi viikon keskiviikkona.”
”Pitäisikö minun tulla katsomaan sitä viimeistä?”
”Tule vain. Se olisi ihanaa, Dani.”
”Enkä minä ole käynyt kertaakaan sinun esityksissäsi täällä.”
”Olet menettänyt paljon.”
Daniel hymähtää, hieroo kädellään Félixin paljasta rintakehää ja kääntyy suutelemaan hänen olkapäätään. Daniel huomaa saman tien, että Félixissä on jotakin pielessä tänään, hämmentävää jännitystä.
”Onko kaikki hyvin,
dorogoi?”
”Minä… vielä reilu viisitoista vuotta sitten, 2000-luvun puolella, täällä pidettiin homoseksuaalisuutta sosiaalisena pahana. Mieti, kuinka hullua se on. Ja minä en voisi olla onnellisempi siitä, että saan tuoda oman taiteeni tänne ja auttaa niitä ihmisiä, jotka edelleen kärsivät näistä asenteista.”
”Mm.”
”Ja…”
Félixin ääni on murtua, kun hän yrittää jatkaa lausettaan. Daniel näkee Félixin silmäkulmiin kihoavat kyyneleet ja tuntee melkein omassa rintakehässään asti, kuinka vaikeaa toisen on puhua juuri nyt.
”… ja minä… se sattuu…”
”Shh. Rauhassa. Hengitä. Katso minua. Kaikki on hyvin,
dorogoi.”
Félix haluaisi vetäytyä Danielista poispäin, koska tietää olevansa hänen aurinkonsa,
solnishko, eikä siksi halua pilata iltaa kyynelillään. Mutta Daniel on loputtoman kärsivällinen, aina hänen tukenaan, aina auttamassa hänen drag-taidettaan, ja nytkin tekemässä etätöitä konsulttiyritykselle, jotta voi olla hänen vierellään Vietnamissa, maailman laidalla.
”Dani, minä haluaisin mennä kanssasi Venäjälle ja nähdä sinun kotisi ja viedä eteenpäin meidän sanomaamme, että on täysin oikein ja hyväksyttävää olla homo ja tehdä dragia, mutta minä en voi. Me emme voi. Ja se sattuu enemmän kuin mikään muu. Että me emme voi viedä tätä eteenpäin niille ihmisille, jotka kärsivät oikeuksiensa puutteesta maailmassa, jossa yhä useammassa maassa asiat ovat niin paljon paremmin lgbt-väestölle.”
”Voi Félix, minä…”
Ja Félix nojautuu painamaan päänsä Danielin rintaa vasten ja antaa kyynelten valua valtoimenaan. Daniel silittää poikaystävänsä pörröistä tukkaa ja yrittää välittää rauhallisen hengitysrytmin.
”Félix, kaikki muuttuu vielä. Ja siihen tarvitaan Miss Felicity.”
Félix naurahtaa itkuisesti drag-nimelleen.
”Ja Miss Felicity tarvitsee vierelleen miehen, joka ei voisi olla ylpeämpi ja onnellisempi saadessaan rakastaa kaltaistasi ihmistä, joka on rohkea, herkkä ja välittää niin paljon.”
”Dani…
querido…”
Danielin halauksessa kyyneleet kuivuvat nopeasti. Iltatoimien jälkeen kaksikko kietoutuu unille, ja muutamaa tuntia myöhemmin Hồ Chí Minhin aurinko nousee valaisemaan uutta päivää, jolloin kaikki on toivottavasti taas hieman paremmin.