Vaihdokkaista hyvää huomenta!
Sainpas haastavan mutta mielenkiintoisen kommentoitavan! Minulle tuli tästä mieleen runo, tai ainakin jokin runomaisuus, ja olen niin huono kommentoimaan niitä
Mutta tämä oli tosi hyvä lukukokemus, joten sen voimalla yritän parhaani kommentinkin kanssa
Tässä oli selvästi hahmotettavissa kaksi osaa, ja toisella lukukerralla mietin, mikä niitä yhdistäisi. Kaksi osaa erottui selvästi jo otsikosta: elämä - ja tähdenlento. Minä tulkitsin tätä niin, että kertojalla on elämä, sama tasainen elämä, jota hän ei oikein tunne tai osaa hahmottaa ja jossa hän hajoaa. Siinä elämässä on vieraillut tähdenlento, poika, joka on käynyt tähdenlennon tavoin vain ohikulkumatkalla ja jatkanut sitten eteenpäin. Kertoja ei ole ikään kuin ehtinyt mukaan, vaan elää samaa elämää ja ihmettelee, mitä oikein tapahtui, toivoo pojan palaavan.
Tämä oli mielestäni hienosti kirjoitettu, ja tässä oli hyödynnetty hieman erikoisiakin sanavalintoja. Jo heti alku on sellainen "massasta poikkeava", ei mikään "oletko elänyt?" tai "onko elämällä tarkoitus?" vaan nimenomaan "Oletko tuntenut elämän?" Samoin pidin tuosta "Onko hän mukava?", koska se verrattuna tähdenlentoon sai tämän tekstin tuntumaan todellisemmalta eikä miltään maailman romanttisimman rakkaustarinan haihattelulta. Tämä oli myös aivan ihana:
tee oloni erikoiseksi
Erikoiseksi, tosi kiva sanavalinta tähän yhteyteen, nimenomaan erilainen ja huomiota herättävä.
Olipas mukava saada tämä vaihdokkaissa, en todennäköisesti olisi muuten tätä eksynyt lukemaan
Kiitokset siis lukukokemuksesta!