nominal: Jee kiva ettei ollu liian tylsä
Jep, Severus ja Lily on vähän solmun vastakkaisilla puolilla, mutta tässäpä jatkoa josta saattaa selvitä jotain
Kiitos kommentistasi!
A/N: Tästä tuli vähän pidempi luku, mutta sen vastapainoks seuraava luku on sit lyhempi. Tätä ei oikeen pystyny katkasemaan, joten menköön
Kahdeksas luku Severus palasi Tylyahoon, mutta heti Kalmanhaukiolle matkustamisen sijasta hän tilasi itselleen ensin kermakaljan Sianpäässä. Kolmen Luudanvarren kermakalja oli toki parempaa, mutta mikäli hänet oli jo etsintäkuulutettu, ei hän voinut ottaa riskiä näyttäytyä niin näkyvässä paikassa. Väljähkössä Sianpäässä kukaan ei katsonut kahteen kertaan, mikäli sattui kulkemaan huppu päässä. Paikalla oli sinä tiistaipäivänä baarimikon lisäksi kaksi asiakasta, jotka molemmat istuivat baaritiskillä.
Severus istuutui nurkkapöytään kermakaljansa kanssa. Hän olisi oikeasti halunnut tilata tuliviskin, mutta nyt oli parasta pitää pää selvänä. Hän ei yhtään tiennyt miten edetä Lilyn kanssa. Pöllön lähettäminen tuskin auttaisi, sillä kirje päätyisi mitä luultavammin takkaan, vaikka Lily olisikin kahdesta se, joka postipöllön vastaanotti. Severuksella ei ollut muuta keinoa ottaa yhteyttä, kun ilmestyä Lilyn talolle. Ainakin hänellä oli naisen antama osoite. Siinäkin oli riskinsä, sillä jos Lily oli asettunut Jamesin puolelle, he olivat takulla suojanneet talonsa ja mitä luultavammin vastassa olisi ryhmä auroreita. Mutta ei Severus voinut antaa asian ollakaan. Ehkä hänen oli otettava riski.
Severus istui bubissa vielä kymmenisen minuuttia tuijottaen kermakaljakolpakkoaan. Se maistui liian makealle, joten loppujen lopuksi hän jätti puolityhjän kolpakon pöydälle ja suuntasi takaisin Kalmanhaukiolle.
Lontoossa satoi. Ei sillä, että hän niinkään sadetta näki ilmestyttyään Kalmanhaukion takkaan, mutta sateen väkivaltainen pauhu kuului Kalmanhaukion ohuiden ikkunoiden läpi Severuksen selittäessä Regulukselle pikaisesti suunnitelmansa.
Regulus piti suunnitelmaa uhkanrohkeana, mutta ei yrittänyt estellä häntä tai pyytänyt päästä mukaan suojaamaan selustan. Ei Severus ollut siitä loukkaantunut, sillä luultavasti hän tekisi samoin asetelman ollessa päinvastainen. Oli ehkä hivenen surullista, että Severus käsitti Reguluksen parhaaksi ystäväkseen, ottaen huomioon, miten vähän he todella luottivat toisiinsa ja tiesivät toisistaan.
Niinpä Severus ilmiintyi sateisen Godrikin notkon ulkopuolelle, josta hän suunnisti loitsun avulla oikean talon luokse. Pisarat rummuttivat hänen kasvojaan melkein vaakasuorasti hänen kävellessään. Hänen askeleensa tuntuivat raskailta, mutta eivät vain sateen ja tuulen takia, vaan myös sen takia, mitä hän pian joutuisi kohtaamaan. Antaisiko Lily hänelle anteeksi? Oliko vastassa auroreita? Hän vilkuili matkalla jatkuvasti ympärilleen, mutta muutamaa sadetta pakoon juoksevaa lasta lukuun ottamatta hän ei törmännyt kehenkään.
Severus avasi pihaan johtavan puisen portin, mutta pysähtyi ennen kuin hän ehti oven luokse. Mikäli hän koputtaisi oveen, James saattaisi tulla avaamaan sen. Hän voisi kenties kurkistaa ikkunoista sisään, mutta se näyttäisi epäilyttävältä, mikäli joku sattuisi paikalle.
Hänen ei tarvinnut tehdä päätöstään, sillä etuovi avautui. Severus tarttui viittansa alla vaistomaisesti taikasauvaansa.
Ovelta tuijotti varsin vihaisen näköinen Lily. Kenties Lily oli asettanut porttiin loitsun, joka ilmoitti, kun se avattiin. Näinä aikoina se olisi fiksua. ”Mitä sinä teet täällä?” Lily töksäytti. Severus hädin tuskin kuuli naisen puheen, sillä sade paukutti rännejä niin voimakkaasti.
”Halusin tulla selittämään”, Severus sanoi ja astui lähemmäs ovea vilkuillen ympärilleen. Ketään ei vieläkään näkynyt, tosin sade kavensi näkökenttää. Vesi liimasi hänen viittansa hupun kiinni hiuksiin.
”Selittämään mitä?” Lily kysyi töykeästi.
”Saanko tulla sisään?” Severus pyysi ja otti askeleen porstualle. Lily ei liikkunut tehdäkseen tilaa.
”Miksi haluaisit? Saattaisit saada jästiviruksia, etkö?” Lily pilkkasi.
”Sinä tiedät, etten ajattele niin.”
”Tiedänkö?” Lily naurahti pilkallisesti.
”Lily kiltti. Saisinko tulla sisään? Vai onko James paikalla?” hän kysyi.
Jamesin maininta sai Lilyn vaihtamaan asentoaan. Hän ei vastannut pitkään aikaan, mutta teki sitten tilaa Severukselle.
Severus astui sisään yhä varuillaan. Hän riisui viittansa eteiseen vain siksi, että ei halunnut kastella koko taloa. Kenkänsä hän piti jaloissaan, mutta kuivasi ne yksinkertaisella loitsulla. Oli parasta pitää kengät jalassa, jos hän joutuisi lähtemään äkkinäisesti.
Lilyn ja Jamesin talo oli maalattu vaaleilla sävyillä ja täytetty yksinkertaisilla huonekaluilla. Se oli samantyylinen valoisa ja kotoisa paikka, jossa Lily itse oli kasvanut. Se oli pintapuolisesti siisti, mutta silmiinpistävää oli se, että jokainen näkyvissä oleva laatikko oli auki, ihan niin kuin Lily olisi etsinyt jotain vimmaisasti.
”James on töissä”, Lily vastasi ja työntyi Severuksen ohi kävelläkseen suoraan olohuoneeseen. Hän istahti vaaleansiniseen nahkanojatuoliin ja laittoi kätensä puuskaan.
Sama avonaisten laatikoiden kokoelma jatkui olohuoneessa. Lily ei pyytänyt Severusta istumaan, mutta Severus istui joka tapauksessa harmaalle sohvalle, jonka selkänojalle oli heitetty kasapäin takkeja. Olohuoneessa oli televisio, jota Severus ei ollut osannut odottaa, mutta Godrikin notko oli ilmeisesti pääasiallisesti jästikylä, vaikka siellä asuikin monia velhoperheitä.
”Töissä? Ministeriössäkö?” Severus sanoi hermostuneena.
Lily tuijotti häntä pitkään ennen kuin hän vastasi. ”Ei hän kerro sinusta”, hän tokaisi. ”Minä pakotin häntä olemaan kertomatta. Puhtaasti kiitokseksi siitä, että olet auttanut minua”, Lily sanoi tiukasti.
Severus nyökkäsi. ”Kiitos.” Hänestä oli inhottavaa katsoa kuinka pettynyt ja vihainen Lily oli hänelle. Se muistutti häntä kovasti seitsemännen luokan
kuraverinen -riidasta, joka oli lopettanut heidän ystävyytensä.
”Tämä on sinun viimeinen mahdollisuutesi”, Lily jatkoi. ”Mutta saatan yhä muuttaa mieleni.”
”Ymmärrän”, Severus sanoi ja nielaisi. Hänelle muistui juuri mieleen seitsemännen kouluvuoden tuska ja se, miten yksin hän oli ollut. Hän oli odottanut monta kertaa tunteja Rohkelikkotornin edessä, jotta olisi voinut jutella Lilylle. Kukaan ei ollut ikinä suostunut hakemaan Lilyä tai päästämään häntä sisään. Heidän yhteisillä tunneillaan Lily oli linnoittautunut aina jonkun muun seuraan, useimmiten jonkun kelmeistä, jotta Severus ei ollut voinut edes lähestyä häntä ilman haukkujen ryöppyä. ”Sinun täytyy ymmärtää, että koulun jälkeen olin ihan hukassa ja sinä et suostunut puhumaan minulle-”
”Ai tämä on nyt minun vikani?” Lily ärähti.
”Ei, ei tietenkään”, Severus kiirehti sanomaan. Olihan Lilyllä ollut oikeus olla vihainen hänelle. ”Tarkoitan, että kuolonsyöjiin minut otettiin vastaan tervetulleena ja minusta viimein tuntui, että kuuluin johonkin.”
Että minulla oli ystäviä, hän lisäsi mielessään. Hän oli päässyt yli toivottomasta rakkaudestaan, jota hän oli tuntenut Lilyä kohtaan, mutta sen tilalle oli tullut viha. Kuolonsyöjät olivat saaneet hänet vihaamaan Lilyä. Se oli ollut silloin helpompaa, kun hänen ei ollut täytynyt nähdä Lilyä joka päivä, mutta nyt kun Severus tuijotti taas Lilyn karamelliomenanvihreisiin silmiin, hän halusi vain kadottaa sen varautuneen pelon tämän silmistä.
”Murharyhmään”, Lily tuhahti.
Severus ei nähnyt järkeä kieltää sitä. ”En ymmärtänyt aluksi minkä mittaluokan asiasta oli kyse. Ajattelin, että tavoitteemme oli valistaa velhoja puhdasverisyydestä ja sen arvokkuudesta. Sinä et ole tavannut Pimeyden Lordia, et tiedä miten helposti hän löytää juuri ne sanat, jotka sen ikäinen eksynyt poika haluaa kuulla”, Severus kertoi häpeissään. Hän oli ollut silloin niin helposti manipuloitavissa. ”Luulin tekeväni oikein liittyessäni, mutta ymmärrän nyt, kuinka väärässä olin.
Lily puri poskensa sisäpintaa hajamielisenä. Hän veti viimein kätensä puuskasta ja laski ne polviensa päälle. ”Oletko sinä tappanut ketään?” hän kysyi.
”En. En tietenkään”, Severus sanoi hiljaa, toivoen niin kovasti, että se oli totuus. Ne loputtomat kiljaisut, vuotavat kyyneleet ja viimein ne sanat, jotka hänen oli pakko kuulla, jotta hän sai,
sai, suorittaa viimeisen vaiheen. Se oli ollut hänen viimeinen kokeensa, ennen kuin hän oli saanut merkin. Hänen oli täytynyt näyttää olevansa merkin arvoinen. ”Olen… olen tehnyt muita pahoja asioita, eikä mikään oikeuta niitä, mutta siinä vaiheessa se oli joko minä tai se toinen”, Severus kuiskasi tuijotellen häpeissään harmaata mattoa jalkojensa alla. ”Minulla ei ole enää muuta mahdollisuutta, kuin jatkaa, sillä kuolonsyöjistä ei voi erota muuten kuin kuolemalla.”
”Voit paeta”, Lily ehdotti, kuulostaen nyt hieman myötätuntoisemmin.
Severus pyöritti päätään. ”Loikkareita katsotaan pahemmalla kuin jästejä. Siinä saattaa mennä vuosia, mutta joskus heidät löydetään ja silloin kohtalo on kauhea”, Severus kertoi, yrittäessään pudistaa pois päästään kuvat siitä, mitä Dean Rosanille oli käynyt. Dean oli rakastunut jästiin ja karannut tämän kanssa. Vuoden pakomatkan jälkeen hänet ja hänen raskaana oleva vaimonsa oli löydetty, eikä Severus halunnut edes ajatella sanoina mitä heille oli tehty samalla, kun toinen oli pakotettu katsomaan.
”Mitä sinä sitten ajattelit tehdä, kun he saavat selville, että kaveeraat jästisyntyisen kanssa?” Lily kysyi.
Severus nosti katseensa Lilyyn. ”Siksi en saisikaan kaveerata kanssasi”, hän sanoi.
”Joten sinä jatkat Voldemortin sylikoirana”, Lily tuhahti ja alkoi näprätä sormiaan. ”Teet mitä hän käskee, koska et voi muuta. No arvaa mitä Severus, jonain päivänä hän pyytää sinua tappamaan. Mitä sinä sitten teet?”
Severus tuijotti Lilyä silmät kostuen.
Tietäisitpä, hän ajatteli. ”Olen selvinnyt tähänkin asti”, hän sanoi sen sijaan.
”Mutta mitä sitten, kun se hetki tulee?
Tapatko sinä hänen puolestaan?” Lily intti, kasvot vääristyen kauhusta ja inhosta.
Severus pudotti katseensa taas lattiaan ja pyyhkäisi kyyneleen pois silmäkulmastaan. Seinäkello raksutti äänekkäästi. Oliko se raksuttanut koko ajan? Vasta nyt sen tikitykset kuulostivat painostavan kovilta. Sade pauhasi taustalla. Se iski melkein vaakasuorasti pohjoisen puolisiin ikkunoihin.
”Et sinä voi tehdä muuta kuin lähteä Severus. Et, jos haluat pitää elämäsi omanasi”, Lily sanoi pehmeämmin.
”Minne minä menisin?” Severus naurahti surullisesti ja kohotti kulmiaan. Lily näperteli paidanhihaansa… ja vasta nyt Severus huomasi, ettei hänellä ollut kihlasormusta.
Lily huomasi Severuksen katseen.
”Hukkasitko sen?” Severus kysyi tyhmästi. Ehkä siksi avonaiset laatikot.
Lily puraisi huultaan. ”En”, hän vastasi hiljaa.
Severus vilkaisi ympäri huonetta uudestaan, lopettaen tarkastelukierroksensa hänen nojaamiinsa takkeihin, jotka lepäsivät sikin sokin sohvan selkämyksellä. Ne olivat kaikki naisen takkeja.
”Jätit hänet”, Severus tajusi ihmeissään.
Lily ei vastannut mitään, jatkoi vain hihansa näpräystä.
”Miten sitten voit olla varma, ettei hän kerro kenellekään minusta?” Severus intti.
”Ei hän kerro”, Lily vakuutti katse hihassaan, mutta varmuuden alta paistoi syyllisyys.
Oho, Severus tajusi.
”Älä tee tuota”, Lily pyysi.
”Mitä?”
Lily vilkaisi häntä ärsyyntyneesti. ”Tuota. Luet minua.”
”En ole koskaan käyttänyt lukilitista sinuun”, Severus lupasi. Kuudentena vuonna, kun Severus oli alkanut harjoittamaan lukilitistä, Lily oli laittanut Severuksen vannomaan, ettei tämä käyttäisi sitä häntä vastaan. Hän oli pitänyt lupauksen.
”Uskon sen”, Lily sanoi hänen ihmeekseen. ”Mutta en minä sitä tarkoittanut. Sinä luet minua vain katsomalla minua”, Lily selitti tuijotellen taas sormiaan, joiden näpräämisen hän pakotti itsensä lopettamaan. ”Jamesin mielestä minua ei ole yhtään helppo tulkita, mutta sinä luet minua kuin avointa kirjaa”, Lily naurahti surullisesti.
”En voi sille mitään. Hiljaisuutesi on äänekästä”, Severus kertoi. Ei se ollut pahalla tavalla äänekästä. Se oli kuin laulua, jonka äänettömien sanojen merkitykset avautuivat vain niille, jotka tajusivat kuunnella sanojen merkitystä melodian lisäksi. James ei todellakaan ansainnut Lilyä, jos ei ymmärtänyt sitä kieltä.
Lily pyyhkäisi kyyneleen silmäkulmastaan. Severus tiesi, että kyllä Lilykin osasi lukea häntä, ei tämä muuten olisi päästänyt häntä sisään.
”Sinä unhoutitit hänet”, Severus totesi.
Lily nielaisi ja räpytteli silmiään vihaisena siitä, että kyyneleet pyrkivät ulos. ”M-minä… minusta vain tuntui niin pahalta monta vuotta, että minä vain jätin sinut oman onnesi nojaan silloin sen riidan jälkeen”, hän myönsi viimein. Hänen sormensa olivat täynnä punaisia kynnenjälkiä.
”En minä tarkoittanut unohduttaa Jamesia, mutta hän odotti minua sen jälkeen, kun tulin ulos klinikalta ja hän alkoi syyttelemään minua ja…” Lily huokaisi ja keskittyi puristamaan kätensä nyrkkiin ja avaamaan ne. Sitten hän nousi ylös ja haki yhdestä piirongin avonaisesta laatikosta paperinenäliinalaatikon, josta hän otti yhden. Hän niisti nenänsä ja istui sitten nojatuolin sijasta Severuksen viereen sohvalle. Hänen ripsivärinsä oli hieman tuhriutunut silmänkulmiin.
”Sitten hän alkoi haukkumaan sinua ja kertomaan, miten sinut pidätettäisiin ja minä en…” Lily lopetti taas ja pyyhki silmiään nenäliinaan. ”Olen monta vuotta antanut Jamesin manipuloida minua pysymään erossa sinusta, mutta kun hän aloitti sen taas, minä vihdoin tajusin, että ehkä hän on manipuloinut minua vähän muissakin asioissa”, Lily myönsi.
”Pärjäät paremmin ilman häntä”, Severus vakuutti.
”Enpä tiedä”, Lily epäröi ja vilkuili avonaisia laatikoita. ”Minun täytyy lähteä täältä. James ei nimittäin varmasti aio”, Lily totesi, repiessään pieniä paloja paperinenäliinasta. ”Ei sillä, että kestäisinkään jäädä yhteiseen kotiimme.”
Yhtäkkiä Severus sai täysin hullun idean, joka ei todellakaan ollut kuulunut hänen suunnitelmiinsa. ”Tule minun mukaani.”
”Minne?” Lily kysyi varuillaan. Sormet lopettivat nenäliinan näpertelyn.
”En tiedä. Minne tahansa. Kaikkialle”, Severus ehdotti. Ei hän todellisuudessa ollut aikonut lähteä Lilyn sitä ehdottaessa hänelle ensimmäistä kertaa, sillä Pimeyden Lordin vihan kohtaaminen ei ollut ”vapauden” arvoinen, mutta jos hän saisi todella
vihdoin olla Lilyn kanssa. Vain he kaksi.
Lily mietti asiaa pitkään, kunnes hän vihdoin käänsi kehonsa kunnolla Severusta kohti. ”Mitä sinä tarkoitit
sillä?”
Severus tiesi mistä Lily puhui, mutta kysyi silti: ”Millä?”
”Kun sanoit, että rakastat minua?” Lily toisti. Hänen kätensä lepäsivät hänen polvillaan täysin liikkumattomina, puristaen mytyssä olevaa paperinenäliinaa. Severus ojensi kätensä Lilyn omia kohti niin hitaasti, että naisella oli mahdollisuus vetää ne pois, jos tämä halusi. Lily ei liikahtanut.
”Tarkoitin juuri sitä”, Severus sanoi ja kosketti naisen kämmenselkää hellästi, silti hieman peloissaan siitä, että Lily saattaisi yhtäkkiä nousta ja käskeä häntä poistumaan. Severus nosti katseensa naisen käsistä tämän silmiin. Miten ironista olikaan, että juuri tällä hetkellä hän ei tosissaan osannut lukea Lilyä. Naisen huulet olivat hivenen raollaan ja kulmakarvat ylhäällä hänen katsoessaan Severusta hivenen kulmiensa alta. Severus halusi tehdä tämän oikein nyt, kun oli siihen ryhtynyt. ”Minä olen rakastunut sinuun.”
Lily räpytteli silmiään, mutta muuten hänen ilmeensä ei vaihtunut. Hän ei näyttänyt niinkään yllättyneeltä, joka hieman ihmetytti Severusta, sillä yleensä Lily ei hallinnut tunteitaan, ellei sitten todella halunnut. ”Kuinka pitkään?” nainen kysyi.
Severus nielaisi. ”Aina, oikeastaan. Mutta hieman eri tavalla neljännen ja viidennen luokan kesän jälkeen”, Severus myönsi ja liu’utti kämmenensä Lilyn sormien yli tämän kämmenen alle. Paperinenäliina tippui lattialle.
Lily kiersi sormensa Severuksen kättä vasten, mutta se saattoi olla vain refleksi. Severuksen silmät putosivat katsomaan sitä surrealistista kuvaa heidän käsistään kietoutuneena yhteen, jota hän oli toivonut niin kauan. Hänen sydämensä hakkasi tuhatta ja sataa. Hän oli viimein saanut sanottua sen, mitä oli halunnut sanoa karamelliomenoidentäytteisestä huvipuistoreissusta asti. Kun Severus nosti katseensa heidän käsistään Lilyn silmiin, hän näki tämän hymyilevän.
Severus ei ehtinyt vastata hymyyn ennen kuin tunsi Lilyn huulet omillaan.