Olen kertonut ficcien kirjoittamisesta kahdelle läheiselle ystävälleni. Toisen kanssa pystyn keskustelemaan ihan mistä tahansa ficceihin liittyvästä. Hän on myös rekisteröitynyt tänne finiin ja tykkää lukea sekä kirjoittaa itsekin ficcejä. Olen tosi onnekas siinä mielessä, että mulla on tämä hyvä ystävä, joka jaksaa olla kiinnostunut kirjoittamistani teksteistä. Välillä olen täysin sokea virheilleni, enkä meinaa millään huomata esimerkiksi teksteissä esiintyviä kirjoitusvirheitä, mutta eipä tarvitse stressata siitä, että julkaistuissa ficeissä olisi jotain häikkää, kun kaveri on lupautunut oikolukemaan kaikki julkaisuun asti tulevat tekstit. Jos oma pää ei keksi ratkaisua johonkin kohtaan, miten siitä voisi jatkaa eteenpäin, niin saatan kysyä ystävältäni ehdotuksia ja aika usein pohdimme yhdessä sitä jatkoa.
Vaikka ikää onkin jo sen verran, ettei ala-asteelta tuttujen ystäväni-kirjojen pitäisi enää kovasti kiinnostaa, niin itse tykkään niistä edelleen paljon ja yhden mieleenpainuvimman kehun kirjoittamisestani olen saanut juuri tällaisen kirjan kautta. Tämä yllä mainittu ystäväni oli kirjoittanut parasta lukemista kohtaan lempikirjansa ja sen jälkeen Cillan ficit. Itse olen tosi kriittinen kaikkea kirjoittamaani kohtaan ja vaikka kirjoittamishetkellä tykkäisin tekstistä, niin myöhemmin saatan jopa inhota sitä. Olikin kiva huomata, että joku pitää kirjoittamiani tekstejä parhaina, mitä on lukenut.
Sitten siitä toisesta, joka tietää ficcailusta. Hän suhtautuu huomattavasti… vitsikkäämmin, näin voisi sanoa. Kyllä me pystytään ihan vakavasti puhumaan kirjoittamisesta ja ficcailusta, tosin hän innokkaana kuvataiteilijana kääntää kaiken niin kuin ajattelee piirtämisestä, maalaamisesta yms. Esim. selitin kerran, miten vaikeaa oli keksiä mitään kirjoitettavaa, niin hän ajatteli sen, miten vaikeaa on välillä päästä eteenpäin piirroksen tai maalauksen kanssa. Sitten se ei vakavapuoli, no kerroin hänelle yhdestä ideasta, minkä olin saanut ja vastauksena tuli kunnon pilaversio tästä ideasta. Näin hän oikeastaan kommentoi kaikkia niitä ideoita, joista kerron hänelle. Hän on kuitenkin sanonut, että kuuntelee mielellään ideoitani, vaikka kääntääkin ne omiksi versioikseen, kun kysyn mielipidettä. Välillä olen ihan kunnolla loukkaantunut jostain, mitä itse olen suunnitellut esim. koko viikonlopun ja sen jälkeen palautteeksi olen saanut hänen ideoimansa vitsiversion. Toisaalta ei niille voi olla nauramatta, ja loppujen lopuksi hän aina varmistaa, etten ole suuttunut tästä toisesta versiosta.
Muille kavereille en ole kertonut ficcailusta ja tuskin edes tulen kertomaan. Nämä kaksi, jotka tietävät ovat sen verran hyviä ystäviä, etteivät katso kuin hölmöä, ja heidän kanssaan pystyn puhumaan lähes mistä tahansa. Muut kaverini puolestaan eivät ymmärtäisi joko ollenkaan tai sitten he pitäisivät sitä outona.