Kappas, tämmöinenkin fanitopic löytyi, kun upposi Saivartelijan sivuille (kiitos Finikesän). Hassua, että tämä ei ole nostattanut keskustelua, vaikka fan fiction onkin esiintynyt enemmän tai vähemmän mediassa. Laajennan tässä viestissäni vähän aihetta, mutta jospa se herättäisi keskustelua sitten täälläkin.
Oletteko kohdanneet fan fictionia eri medioissa? En itse seuraa kovinkaan paljon fani- tai muuta vastaavaa uutisym. virtaa, mutta aihe tupsahtelee silloin tällöin vastaan tai sitten puskaradiosta kuulee ja sitä kautta saa linkkiä, joita tähän hätään minulla ei tietenkään ole.
Seuraatteko te, mitä fan fiction rintamalla tapahtuu, noin Finin, AO3:n ym. ulkopuolella ja tuolla "maailmalla"? Fan fictionin historia on pitkä ja aiheesta varmasti on yhtä, jos toistakin uutista tai muuta, jos on kiinnostusta lukea. Somellakin varmaan osansa fan fictionin kanssa, milläpä ei olisi?
Finissäkin tehtiin tätä tutkimusta varten kyselyä ellen väärin muista, mutta kuinka monelle se jäi silloin mieleen? Tämä oli lähinnä retorinen kysymys, joten asiaan. Palasin itseasiassa juuri tämän topan innoittamana
Fan fiction Suomessa -opinnäytetyön pariin, joka itseasiassa on omalta alaltani. Opiskelen juurikin itse yhteisöpedagogiksi, joten harrastukseni ja alani yhdistäminen on mielenkiintoista. Kokonaan en ole lukenut, mutta tarkoitus olisi asiaan palattuani tutkia, mitä aiheesta on tutkittu.
Oletteko lukeneet kyseisen opparin tai muita fanfictioniin liittyviä tutkimuksia? Iina Karasti, joka ko. opparin on kirjoittanut taisi tehdä myös kandinsa ja gradunsa aiheesta.
Itseäni mediassa fan fictioniin liittyen on koskettanut eniten luultavasti George R. R. Martinin suhtautuminen teoksistaan ficcaamiseen. Aiheeseen liittyen yksi video
täältä, jossa Martin itse puhuu aiheesta haastattelussa (surkea englantini ei sisäistänyt ihan kaikkea, mutta enivei). Tietenkin on tullut etsittyä uutisia myös siitä, mitä J. K. Rowling on sanonut ficeistä myös. Itse olen rajannut oman kirjoittamiseni siihen, etten Martinin teoksista ficcaa, vaikka luenkin satunnaisia GoT/Tulen ja jään laulu -ficcejä.
Kuinka suhtaudutte tällaisiin haastatteluihin ym., joissa tekijä kieltää ficcaamisen?Tämä "keskustelu" (eli topan otsikko) itsessään herätti hieman ajatettemaan aihetta. On erikseen topic (muistaakseni), jossa puhutaan, kuinka ihmiset suhtautuvat ficcailuusi ja sivuan sitä vähän.
Millaisissa medioissa olette fan fictioniin törmänneet ja erityisesti se, millaisen kuvan se antaa fan fictionista "tavan janttereille"? Sellaisille, jotka eivät itse ficcaa. Minun jokainen kaverini taitaa "tietää" fan fictionin, mutta oletukset siitä, mitä se on... ette halua tietää vaikka varmaan arvaattekin.
Jos siis seuraatte enemmän fani- ja ficci ym. mediaa, kuinka fan fiction esitetään valtayleisölle? Mistä kumpuaa ajatus siitä, että fan fiction on useimmiten laadutonta ja jokseenkin kyseenalaista, että aina laitettaan Harry ja Draco peppuseksiin? Piirini ovat pienet, mutta siihen törmää yllättävän usein ettei useimmilla käy mielessäkään leikkikenttämme laajuus saati se, miten lahjakkaita kirjoittajia myös (etenkin suomalaisella) ficciareenalla on.
Mediassahan fan fiction nousi myös paljon esille
Fifty Shades of Greyn myötä, jota en kamalasti seurannut uutisista. Se kuitenkin vaikuttaneen osittain kuvaan fan fictionista, jota en voi kutsua imartelevaksi jokaisessa tapauksessa (sen perusteella mitä vilkuilin aihetta). Itse olen nähnyt vain ensimmäisen leffan, joten en osaa suuremmin ottaa kantaa aiheeseen, mutta kuulopuheiden perusteella Twilight -hahmot paistavat läpi, ym. Suursuosiota nauttiva Fifty Shades kärsii myös kritiikistä "huonoudellaan".
Onko tästä tietoa tai ajatuksia, kuinka se vaikutti ficcimaailmaan ja siitä seuraaviin mielikuviin "tavan janttareilla" fan fictionista yleisesti? Se, nostiko tapaus myös ficcarit miten huonoon valoon juuri rahastuksen takia, kiinnostaisi.