Title: Pitkä tie (eksyksissä)
Author: FractaAnima
Beta: Saappaaton<3
Genre: angst, draama
Rating: K11
Pairing: Remus/Severus
Status: 15/?
Summary: Kumpikaan heistä ei selviä niistä öistä hengissä. He eksyvät molemmat. Se on pitkä tie. Disclaimer: J. K. Rowling omistaa hahmot, minä omistan mielikuvitukseni. En saa tästä minkäänlaista hyvitystä.
Raapalesarja
Haasteisiin:Salainen ystävä II
FF100 sanalla 084. Mies.
OTS20#2
Vuosi raapalehtien VI
Yhtyeen tuotanto II (
Damien Rice - Long Long Way)
A/N: Tämä on omistettu mun Salaiselle ystävälleni,
Kiirsulle. Vaikka sun toiveissa oli vaihtoehtoja, mulla ei ollut. Severus/Remus on ainoa oikea vastaus just sulle!
Pitkä tie (eksyksissä)
It's a long way to haul all the traps you've trawled
When you could just stop and let go
1.
"Ja miksi minun pitäisi auttaa sinua?" Severus seisoo tyrmien kivisellä käytävällä kädet rinnalle ristittyinä. Tunnelma on kireä. Äänettömissä hengähdyshetkissä voi kuulla kaukaakin liemiluokan vesialtaan, joka vuotaa vanhuuttaan.
Tip, tip, tip."Ei sinun pidä, mutta minä pyydän sinua silti. Ymmärrän täysin, jos kieltäydyt, sinulla on oikeus ja ehkä syytäkin. Mutta muista, Severus - ", nimi kuulostaa oudolta vanhan kelmin suusta, se särähtää miehen korvaan, "me molemmat olemme kasvaneet siitä yli. Minä olen - toivon, että sinäkin", Lupin sanoo vilpittömästi.
Severuksen ilme synkkenee entisestään. Hän ei kykene muistamaan tilannetta, jossa kyseessä olisi ollut juuri Lupin, mutta ei hän kykene muistamaan sellaistakaan, jossa se ei olisi ollut
myös Lupin.
"Katson mitä voin tehdä", Severus vastaa lupaamatta mitään. Hänkin on kyllä kasvanut vuosien varrella, tietenkin, mutta ei voi varsinaisesti sanoa päässeensä kaikesta yli. Ruhjeet kirvelevät yhä, kuvainnollisesti.
"Kiitos, Severus", Lupin hymyilee. Miehen katse on niin kuvottavan pehmeä, lähes toverillinen, ettei Severus pysty katsomaan päin. Lupin tekee lähtöä.
2.
Dumbledore silmäilee Severusta yhteen liitettyjen, pitkien sormiensa takaa. Hän ei sano mitään, hän vain tarkastelee Severuksen kasvoja, ja samalla Dumbledoren omilla kasvoilla on hieman pettynyt ilme, hieman äreä.
"Voi Merlinin tähden, hyvä on, minä teen sen", Severus ärähtää istuttuaan siinä tarkasteltavana lähes kolme varttia. Dumbledore on kutsunut sitä iltapäiväteeksi, Severus kutsuu sitä taivutteluksi. Salakavalaksi, luihuismaiseksi taivutteluksi, johon ei edes huomaa joutuneensa ennen kuin ymmärtää pyörtävänsä päätöksensä ilman, että toinen sanoo yhtään mitään.
"Se olisi suotavaa", Dumbledore liikahtaa aloiltaan ja nyökkää päätökselle kuin kyseinen keskustelu olisi jatkunut pidempäänkin. Hän tarttuu posliinikuppinsa korvaan silminnähden tyytyväisenä. Hän kuitenkin hölmistyy; "Kas, tee on kylmää."
3.
"Severus? Mistä tämä kunnia?" Lupin sulkee kirjansa merkiten kohdan tarkasti ja nousee ylös pöytänsä äärestä. Hän on huomattavan väsynyt. Kasvoilla on tuoreita nirhaumia, mutta mies ei tunnu välittävän niistä. Severus seisoo ovensuussa tahtomatta edetä huoneeseen, joka näyttää nukkavierulta. Se näyttää itseasiassa juuri siltä, miltä Lupinkin näyttää. Severus ei voi olla värähtämättä astuessaan sisään.
"Toin juomasi", Severus sanoo irvistäen ja ottaa taikajuomapullon kaapunsa uumenista. Lupin on jo puolimatkassa hänen luokseen. "Jätän sen vain tähän", Severus laskee pullon nopeasti sivupöydälle ja astuu kahdella askeleella takaisin ovelle.
"Severus?" Lupin keskeyttää hänet. Severus pysähtyy, muttei käänny. "Olen erittäin kiitollinen."
Severus irvistää ja jättää vastaamatta.
4.
Yksi linnan tontuista ilmiintyy Severuksen huoneistoon ja kyyristyy. Severus vilkaisee sitä lehtensä takaa epäkiinnostuneena ja jatkaa sitten lukemistaan.
"Te-teidän aamiaisenne, herra Kalkaros", tonttu sopertaa ja nostaa tarjottimen pöydälle, joka on sitä korkeampi. "Myös posti", tonttu lisää saaden Severuksen nostamaan jälleen katseensa. Mies ei saa lehden lisäksi postia ellei erityisesti odota jotain, ellei itse ole tilannut esimerkiksi liemiaineksia maailman eri kolkista.
"Hyvä on, poistu", Severus taittelee lehtensä ja odottaa tontun kaikkoontuvan ennen kuin tarttuu kirjeeseen. Hän repäisee kuoren auki.
Severus,
liemesi tehoaa odotusten mukaan. Olen siitä erityisen kiitollinen. Tarjoan vastapalvelukseksi lounaan Kolmessa luudanvarressa, odotan näkeväni sinut yhdeltä.
Terveisin,
Remus J. L. 5.
Tihkusade tunkeutuu kaapujen sisään ja Severus toivoo, että voisi vain ilmiintyä suoraan Tylyahoon. Oikeastaan, hän toivoo, että voisi jättää lounaan kokonaan väliin, mutta Lupin ei varsinaisesti ole jättänyt hänelle vaihtoehtoja. Häneltä ei ole kysytty saapuisiko hän paikalle, hänen vain odotetaan saapuvan. Kuinka tyypillistä.
Päästyään sisälle pubiin Severus tilaa tuliviskin - on lauantai - ja vasta sitten hän etsii katseellaan kutsun lähettäjää.
"Totta puhuen, olin melko varma, ettet saapuisi ollenkaan", Lupin astelee hänen vierelleen ja näyttää myyjälle merkin, että ottaisi samanlaisen kuin aiemmin. Severus pistää merkille, että miehellä on kirja kainalossaan.
"Niin olin minäkin", Severus vastaa synkästi, katse kiinnitettynä tiskin takaiseen seinään ja kittaa lasinsa tyhjäksi. Lupin virnuilee.
"Mitä jos alottaisimme puhtaalta pöydältä, Severus? Antaisit minulle edes mahdollisuuden", mies ojentaa kättään kohti Severusta. Severus kohauttaa kulmiaan kuin tokaisten:
en välitä, eikä tartu ojennettuun käteen.
"Hyvä on", Lupin ottaa eleen lupauksena ja tarjoaa Severuksen seuraavan tuliviskin.
Tästä tulee vielä pitkä lukuvuosi, Severus tuhahtaa mielessään.