A/N: Laiska ja saamaton ficcari täällä taas terve! Kiitos paljon kommenteista teille jokaiselle, ilman teitä en varmaan jaksaisi raahautua tänne lisäämään tätäkään jatkoa
Onneksi tässä ei ole enää kauheasti jäljellä (jos jatko-osaa ei lasketa), joten enköhän minä saa kaikki osat kuitenkin tänne lisättyä ennen pitkää.
Lupine, itse asiassa minullakin on vahva veikkaus, että Lilyllä on vähän hommia yrittäessään päästä Siriuksesta yli! Sellaista se joskus on. Hmm, veikkaan että James puolestaan kyllä tykkää myös edelleen Lilystä, tai ainakin hänen suhtautumisensa tyttöön tuntuisi kielivän jotain sellaiseen suuntaan...
Arte, olen tosi iloinen, että jaksat yhä käydä lukemassa ja kommentoida, vaikka nämä välit venyvät niin hirmuisen pitkiksi! Minun pitäisi oikeasti ryhdistäytyä. "Pahus" on varmaan tämän ficin kirjoittamisen aikaan eli, öh, 1,5-2 vuotta sitten ollut minulle jotenkin luonteva valinta kevyiden "kirosanojen" joukosta. Nykyään en taida kauheasti käyttää sitä, ja ehkä ihan hyvä niin
Pitäisi kyllä opetella käyttämään eri hahmoilla eri sanoja tuollaisissa tilanteissa.
Leya, alun perin tämän ficin itse asiassa pitikin keskittyä pelkästään Siriuksen, Lilyn ja Jamesin kolmiodraamaan, mutta yhtäkkiä Remus alkoi seurustella ja sitten siitäkin asiasta piti ruveta kirjoittamaan, ja Peter ilmoitti olevansa ihastunut, ja sitten piti kirjoittaa siitäkin, ja loppujen lopuksi toisista hahmoista olikin vähintään yhtä kiva kirjoittaa
Cappi, kiitos
Sierra, hmmm, kyllä Lilyä ja Jamesia... tai no jaa, saa nähdä
Sanotaanko vaikka, että yritän kuitenkin pysyä aika lähellä canonia noin niin kuin suuripiirteisesti. Tämän ficin kirjoittamisen aikoihin eli muutama vuosi sitten en ollut itse kovin innostunut James/Lily-parituksesta, mutta onneksi olen myöhemmin tajunnut parin viehättävyyden ja nerokkuuden!
*
OSA 37
Sunnuntaiaamuna Sirius toivoi vain, että olisi saanut jäädä sänkyynsä ikuisiksi ajoiksi. Peitto oli juuri sopivan paksu, sänky ystävällisen lämmin eikä McGarmiwan ääni nalkuttanut hänelle jostain vähäpätöisistä pikku rikkeistä, teekannuista ja kissoista puhumattakaan. Ehkä juuri siksi oli niin harmillista, että maailma ilmeisesti oli päättänyt pilata hänen mahdollisuutensa ja patisteli häntä erittäin aktiivisesti jalkeille Remuksen hahmossa.
”Minä nukun!” Sirius parahti.
”Huomaan”, Remuksen armoton ääni totesi, ”ja sen on aika muuttua nyt. Aamupala loppuu puolen tunnin päästä.”
”Sarvihaara, auta minua”, Sirius aneli vaivautumatta edes avaamaan silmiään tarkistaakseen, oliko James todella paikalla.
”Turha luulo”, Jamesin virnuileva ääni vastasi hänelle jostain aivan läheltä. ”Kuutamo kampesi minut sängystäni jo aikoja sitten, joten älä yhtään kuvittele, että välttyisit samalta kohtalolta.”
”Kuvittelenpas”, Sirius väitti äkäisesti.
”No, se kuvitelma ei toteudu”, ilmoitti James. ”Minä en aio istua kahdestaan salissa noiden kahden hapannaaman kanssa – ”
”Minun naamassani ei ole mitään vikaa!” Remus ärähti.
”Siinäs kuulit, Anturajalka”, James sanoi valoisasti. ”Nouse ylös.”
Sirius käänsi kylkeä hyvin vaivalloisesti. ”Mikä Kuutamoa muka vaivaa?”
”Masentunut”, James tokaisi hyvin yksioikoisesti. ”Samoin Matohäntä, joka väitti jo tunti sitten lähtevänsä tekemään läksyjä.”
”Hukuttautuu todennäköisesti vessanpönttöön”, Sirius myönsi. ”Läksyjä sunnuntaiaamuna? Pah!”
”Niinpä”, James tokaisi. ”Joten nouse jo.”
”En”, Sirius tokaisi ja irvisti pää tyynyä vasten painettuna. ”Minäkin olen masentunut.”
”Sinusta ei saisi masentunutta tekemälläkään, piski!” James naurahti.
”Kylläpäs saa”, Sirius väitti.
Hän melkein kuuli, miten James pyöritteli silmiään.
”Niinpä niin”, poika totesi. ”No, ollaan sitten kaikki yhdessä masentunteita, mutta ei täällä vaan aamupalalla.”
”Minkä takia sinä olet masentunut?” kysyi Sirius hyvin kiinnostuneena ja ohitti taitavasti sen tosiseikan, että heidän todellakin olisi ollut hieman parempi siirtyä masentuneine luineen salin puolelle. ”Tietääksen sinä et ole koskaan ollut kovin masentunutta tyyppiä – ”
”En olekaan”, sanoi James onnistumatta kuulostamaan tippaakaan masentuneelta, vaikkapa tuskinpa hän edes sitä yritti. ”Mutta minä ilmeisesti särjin Michelle Bartonin sydämen, joten – ”
”Sinä MITÄ?” Sirius äyskähti ja oli äkkiä täysin hereilä. ”Miten sinä sen teit? Veit hänert luutakomeroon ja jätit sinne? Se on kyllä minun roolini – ”
”Kiinnostavaa”, James tokaisi ironisesti. ”Ei, siihen ei liittynyt yhtään luutakomeroita. Hän syytti minua siitä, miten minä muka annan hänen kuvitella, että olen kiinnostunut hänestä vain lohduttaakseni itseäni tai jotain muuta yhtä – ”
”Totta”, tokaisi siihen väliin Remus, joka oli järkevästi jättänyt Siriuksen herättämisen Jamesin nojalle ja siirtynyt sohimaan vaaleanruskeita hiuksiaan peilin eteen.
”En minä niin aikonut sanoa”, James ärähti.
”Tiedän”, sanoi Remus hymyillen pojalle melkoisen epäremusmaisesti peilin kautta. ”Minä vain satun tietämään enemmän kuin sinä.”
”Huomaatko?” James kysyi Siriukselta. ”Kuutamo on masentunut.”
”Hän virnistelee”, huomautti Sirius.
”Ilkeästi. Kuutamo ei ikinä virnistele masentuneesti onnellisena – ”
”Minua ei vaivaa yhtään mikään!” Remus murahti. ”Ja Michelle oli täydellisen oikeassa, James. Sinun ei pitäisi käyttää muita tyttöjä Lilyn korvikkeena, koska jos et ole sattunut huomaamaan, useimmilla ihmisillä on tunteet – ”
”Minä en ole missään vaiheessa käyttänyt Michelleä korvikkeena!” James ärähti. ”Hän itse on halunnut olla minun seurassani – ”
”Sinä vain olet antanut hänen ymmärtää, että pidät hänestä”, Remus tokaisi.
”No, minä pidän hänestä!” James huudahti. ”Hän vain – ”
”Ei ole Lily?” Sirius täydensi. ”Tiedän tunteen.”
Remuksen huulien välistä pääsi hyvin väsynyt ja suoraan sanottuna jokseenkin masentunutkin huokaus.
”Te olette molemmat hulluja”, poika totesi astuessaan kohti ovea. ”Annatte saman tytön masentaa itsenne ja kiusaatte sitten minua – ”
James ei näyttänyt kuulevan loppua. Mustahiuksinen poika käänsi katseensa edelleen sängyllään lojuvaan Siriukseen ja hetken jälkimmäisenä mainittu toivoi, ettei olisi sinä aamuna herännytkään.
”Sanoitko sinä olevasi masentunut, Anturajalka?” James kysyi pettävän rauhallisella äänellä. ”Lilyn takia, kenties?”
”Sinä annat Kuutamon johdatella itseäsi”, Sirius parahti lähinnä tyynylle, johon oli upottanut kasvonsa.
”Vastaa”, James määräsi armottomasti ja istuutui hänen sängylleen varsin kovalla vauhdilla. ”Minä haluan kuulla.”
”Lily oli George Adamsin kanssa Kolmessa Luudanvarressa”, Sirius sanoi hieman vastentahtoisesti. ”Sori vain, kaveri, mutta se hieman häiritsi minua.”
Jamesin kulmat kurtistuivat, mutta hetken kuluttua poika huokaisi melko lailla väsyneesti ja kytevä riidanhalu katosi siniharmaista silmistä.
”Adamsin”, James mutisi matalalla äänellä. ”Minä kuulinkin siitä. Sen tytön maku on menossa huonompaan päin.”
”Tiedän”, Sirius voihkaisi. ”Hitto vie, minä tarvitsen tyttöystävän.”
”Sinä mitä?” kysyi nyt Remus, joka ilmeisesti ei ollutkaan vielä luopunut heidän masentuneesta ja harvinaisen piikikkäästä seurastaan. ”Aiotko SINÄKIN ryhtyä lohduttautumaan kiusaamalla viattomia tyttöparkoja – ”
”Mitä muuta hän on ikinä tehnyt?” James kysyi vinosti hymyillen, mutta Sirius kuuli kyllä, ettei poika oikeasti tarkoittanut sitä. Ei ainakaan täysin.
”En tietenkään”, Sirius tokaisi Remuksen suuntaan hyvin vakuuttavasti. ”Miinä ajattelin ihan oikeaa tyttöystävää – ”
Jamesin suu loksahti hivenen auki. Sirius lopetti lauseensa närkästyneenä ja kohotti kulmiaan.
”Sinä näytät siltä, kuin olisit vetänyt kasan rouskupalleroita väärään kurkkuun, Sarvihaara hyvä”, Sirius tokaisi. ”Mitä nyt?”
”Onko kurkkuja kaksi?”
”Se ei ole oleellista!” Sirius puuskahti. ”Miksi sinä näytät noin järkyttyneeltä?”
Vasta siinä vaiheessa James näytti toden teolla palaavan tähän maailmaan. ”Sinä puhuit tyttöystävästä, Anturajalka. OIKEASTA tyttöystävästä. Viimeksi, kun minä tarkistin, sinä olit se ehdoton ikuinen poikamies -
”Asiat muuttuvat”, Sirius huomautti. ”Enkä minä tarkoita, ettenkö olisi sitä vieläkin. Mutta tyttöystävä voisi viedä minun ajatukseni pois Lilystä – ”
”Sinä siis ajattelet vieläkin Lilyä?” James kohotti kulmiaan.
”Hitto vie, minä en voi sille mitään!” Sirius ärähti. ”Mutta minä pidän näppini irti siitä tytöstä vain sinun takiasi, Sarvihaara, joten turha valittaa – ”
”En minä valita”, James puolustautui kärkkäästi. ”Minä vain huomautin. Sinä puhuit TYTTÖYSTÄVÄSTÄ, Anturajalka. Minä järkytyin.”
”Minä en. Jos minulla olisi tyttöystävä, George Adamsin liimautuminen Lilyyn ei ehkä häiritsisi niin ärsyttävän paljon – ”
”GEORGE ADAMSIN LIIMAUTUMINEN LILYYN?”
”Ei sananmukaisesti, Anturajalka.”
James huokaisi helpotuksesta. Sirius pyöritteli silmiään, vaikka tiesi kyllä, että hänen oma reaktionsa olisi todennäköisesti ollut aivan samanlainen.
”No niin, sinä siis mietit tyttöystävää”, sanoi James hetken kuluttua. ”Miten olisi Anna? Hän pitää sinusta.”
”Anna?” Sirius hämmästyi. ”Pitää minusta? Eikä pidä.”
Jamesin otsa rypistyi. ”Mistä sinä sen tiedät?”
”Hän sanoi minulle.”
”Sanoi sinulle? Anna sanoi sinulle, ettei pidä sinusta?”
”Nimenomaan”, Sirius vahvisti muina miehinä.
”En uskonut näkeväni tätä päivää”, James virnisti.
”Sillä tytöllä on järkeä”, Remus huomautti.
”Kuutamo, älä ole masentunut!” Sirius puuskahti. ”Tai jos sinun on pakko olla, ole jossain muualla, jooko?”
Remus mulkaisi häntä. ”Minä en ole masentunut, ja kaiken lisäksi meidän todellakin pitäisi mennä jo aamupalalle – ”
”Mikset sinä mene jo, jos sinulla kerran on noin nälkä?” Sirius nälväisi. ”Turha sinun on meitä odottaa.”
”Minä odotan”, Remus tokaisi itsepäisesti.
”Kacey odottaa”, Sirius virnisti.
”Eikä odota.”
”Kylläpäs – ” aloitti Sirius, ennen kuin Remuksen lause ehti todella laskeutua hänen tajuntaansa. ”Hetkinen? Miten niin Kacey ei odota sinua?”
”Pitkä juttu”, sanoi Remus vaisusti katsoen hyvin tiiviisti ulos ikkunasta. ”Mennään jo.”
James huokaisi syvään. ”Me olemme hulluja kaikki. Sinä harkitset tyttöystävää, Peter hukuttautuu vessanpönttöön ja Kacey ei odota Remusta – ”
”Suoraan sanottuna minusta tuntuu, että paahtoleivät ovat kyllä houkutelleet Peterin aamupalalle”, Remus ilmoitti.
”Ehkä meidän pitäisi mennä tarkastamaan asia”, huomautti Sirius, joka oli juuri silloin tajunnut olevansa loppujen lopuksi varsin nälkäinen.
”Sitä minä olen sanonut viisitoista minuuttia”, Remus huokaisi hyvin kärsivän kuuloisesti.
”Viisitoista minuuttia ei ole aika eikä mikään tässä maailmassa, Kuutamo”, James aloitti filosofisesti, mutta yksinäinen tyyny läjähti silloin poikaparan naamalle eikä tämä sanonut enää mitään ennen heidän saapumistaan suureen saliin, ja sielläkin hänen parhain repliikkinsä sattui olemaan ”Minulla on nälkä.”
Vastoin yleisiä odotuksia Peter ei kuitenkaan ollut hukuttautumassa vessanpönttöön, mutta ei myöskään istunut aamiaispöydässä. Hän oli kutakuinkin noiden kahden vaihtoehdon rajamailla, sillä tarkalleen sanottuna hän käveli erästä käytävänpätkää päästä päähän hyvin lähellä länsitornia, jossa korpinkynsien oleskeluhuone sijaitsi.
Entä miksi hän oli siellä? Tiivistetysti voisi sanoa, että edellisen päivän tapahtumien jälkeen hänen ajatuksensa olivat kiertäneet jokseenkin tiiviisti muuan tummatukkaisen tytön ympärillä. Kaiken huipuksi hän oli viettänyt koko yön kierien sänkynsä laidalta toiselle epämääräisten Evan Rosieriin hämärästi liittyvien painajaisten vallassa, mutta sitä hän ei enää edes halunnut muistella.
Hän oli pettynyt Adrianneen, tavattoman pettynyt, eikä se, ettei tyttö oikeastaan voinut tilanteelle itse yhtään mitään, suinkaan helpottanut hänen oloaan. Hän oli ihastunut Adrianneen melkein yhtäkkiä, tuntematta tyttöä lainkaan, ja mitä paremmin hän oli tyttöön tutustunut, sitä enemmän hän oli myös alkanut pitää tästä. Ja sitten Adrianne olikin koko ajan ollut ihastunut Rosieriin, haaveillut tästä kävellessään Peterin kanssa rannalla tai pitäessään pojan kädestä kiinni -
Pelkkä ajatus sai Peterin pysähtymään, nojaamaan kätensä kylmää kiviseinää vasten ja jäämään siihen. Ei se ollut Adriannen vika. Ei tietenkään ollut, eihän hänkään ollut voinut ihastumiselleen mitään. Hän tiesi sen kyllä, mutta oli siitä huolimatta vihainen. Hän oli antanut itsensä toivoa, vaikka toivoa ei ollut ollut missään vaiheessa lainkaan.
Hän ei ollut tiennyt sitä! Pahus, Adrianne oli kyllä SANONUT, ettei pitänyt hänestä, mutta sanottuaan sen tyttö oli saattanut tulla hänen viereensä istumaan tai ottanut kiinni hänen kädestään, painanut päänsä hänen olkapäätään vasten, jos oli ollut väsynyt. Ihan kuin sellainen muka ei olisi tarkoittanut pitämistä. Ja Peter oli antanut itsensä unohtaa lausutut sanat edes hetkiksi, kuvitella, että jonain päivänä…
Hän naurahti. No niin, hän oli ollut ääliö. Pelkkä typerä ääliö koko ajan, eikä sitä asiaa muutettaisi kovin helpolla -
Ovi kolahti muutaman metrin päässä hänestä. Peter nojasi seinään ja katsoi sanaakaan sanomatta, miten Adrianne astui ulos korpinkynsien oleskeluhuoneesta Marien, Annan ja Timin kanssa. Kukaan tytöistä ei huomannut Peteriä, eikä hänkään erityisemmin halunnut tulla huomatuksi, ennen kuin tytöt olivat melkein kääntyneet kulman taakse.
”Adrianne!”
Adrianne kääntyi ympäri. Tyttö näytti hetken aikaa yksinkertaisesti hämmästyneeltä, ennen kuin tulkitsematon ilme laskeutui tämän kasvoille. Adrianne tokaisi jotain vieressään seisovalle Marielle ja nopeasti kolme muuta tyttöä lähtivät kohti salia jättäen heidät seisomaan kahdestaan käytävälle. Peter avasi suunsa, mutta Adrianne ehti ensin.
”Mitä sinä täällä teet?”
Peter tunki kätensä tiukasti kaapunsa taskuihin. Aivan kuin se olisi tehnyt paljonkin helpommaksi sanoa sanoja, joita ei oikeastaan edes ollut olemassa.
”Minä olin aika tökerä eilen.”
”Niin olit”, sanoi Adrianne.
Peter nyökkäsi. Mitä muutakaan hän olisi voinut?
”Minun pitää kai lähteä syömään”, Adrianne tokaisi, kun Peter oli hiljaa.
”Odota!” poika huudahti.
Adrianne kääntyi ympäri ja katsoi jälleen häntä. Tyttö veti tummanruskeita hiuksiaan korvansa taakse ja tämän silmissä leikki ilme, jota Peter ei lainkaan ymmärtänyt. Jonkinlainen sekoitus surua ja ärtymystä ehkä, tai sitten jotain aivan muuta. Joka tapauksessa hän ei voinut jäädä pohtimaan tuota ilmettä, sillä ennen kaikkea Adrianne näytti kärsimättömältä ja Peterin oli vielä sanottava jotain. Kunhan hän vain olisi tiennyt, mitä se jotain oli.
”Minä petyin”, hän tokaisi. ”Kyllä minä TIESIN, ettet sinä pitänyt minusta, mutta oli kauhean helppo toivoa…”
”Miten niin minä en pitänyt sinusta?” Adrianne kysyi haastavasti.
Peter väänteli käsiään. ”Kyllä sinä tiedät, mitä minä tarkoitan – ”
”Sinun mielestäsi siis ei ole pitämistä, jos minä en ole ihastunut sinuun?” Adrianne hymyili vinosti. ”Pahus, Peter, ei se mene niin. Minä en olisi viettänyt sinun kanssasi vaikka kuinka paljon aikaa, jos en olisi pitänyt sinusta. Kovasti. Tajuatko?”
”En”, sanoi Peter rehellisesti, sillä hän ei tajunnut.
Adrianne naurahti ilottomasti. ”No jaa, miten sinä voisitkaan. Ehkä te olette kaikki samanlaisia, ette ajattele mitään muuta kuin luutakomeroita – ”
”Ketkä me?” Peterin otsa rypistyi.
”Pojat”, Adrianne totesi tyynesti ja suoristi toisella kädellään kaapunsa helmaa. ”Minä kuvittelin, että sinä olisit erilainen, mutta olin ilmeisesti väärässä.”
”Älä viitsi!” Peter puuskahti. ”Mistä sinä tuollaista olet saanut päähäsi? Minä en – ”
”Ei sinulle näytä riittävän kaverina olo”, Adrianne kivahti. ”Sinun on pakko viedä minulta yksi minun parhaista kavereistani vain sen takia, että satuit lopultakin ymmärtämään sen, mitä minä olen sanonut sinulle vaikka kuinka kauan. Sen, että minä en pidä sinusta sillä tavalla.”
”Yksi parhaista kavereistasi?”
”Sinä”, Adrianne sanoi ja vaikka Peter tiesi, että tyttö todellisuudessa oli häntä melkein muutaman sentin lyhyempi, sillä hetkellä tämä näytti seisovan jossain hänen yläpuolellaan.
”Adrianne…”
Parempaan Peter ei enää tuntunut kykenevän. Mutta Adrianne vain vilkaisi häntä ja hetken hän saattoi todella nähdä surullisen ilmeen tytön silmissä. Sitten tämä oli jo heilauttanut vaisusti kättään ja lähtenyt kävelemään kohti salia jättäen vain hiljaisuuden Peterin seuraksi. Poika painoi päänsä kiviseinää vasten, silmänsä kiinni ja toivoi näkevänsä pelkkää painajaista.
Siriuksen ja Jamesin nauru menivät sotkuisena massana Remuksen tajunnan ohi. Poika nojasi pöytään ja yritti olla välittämättä ystäviensä kömpelöitä piristysyrityksiä, ennen kuin nämä lopulta luovuttivat silmiään pyöritellen. Remus oli vain tyytyväinen saadessaan rauhansa takaisin, ja Jamesilla ja Siriuksella oli paljon hauskempaa näiden saadessa keskittyä Peterin poissaolon pohtimiseen. Peter ei sentään ollut paikalla tiuskimassa heille nimensä turhasta käytöstä.
Kacey ei ollut tullut aamupalalle, ja sen tietäminen vei Remuksenkin ruokahalun. Kyllä hän tiesi, että todennäköisesti tyttö oli vain herännyt tavallista aiemmin ja ehtinyt jo lähteä aamiaiselta, mutta kipeä ääni hänen takaraivossaan väitti, että Kacey oli tehnyt sen hänen takiaan. Ajatus Kaceysta välttelemässä häntä tuntui musertavalta.
Remus nojautui varovasti kohti Lilyä, joka istui kaikessa rauhassa syömässä hänen vieressään. Se ei ollut välttämättä kaikkein viisain mahdollinen teko – nojautuminen siis, syöminen epäilemättä oli varsin viisasta – sillä Remuksen toisella puolella nyt sattui istumaan kaksi Lily Evansista pakkomielteen kehittänyttä, tietyissä oloissa lähes väkivaltaista nuorta miestä. Se ei kuitenkaan kyennyt estämään Remusta.
”Lily?” hän sanoi tytön hiljaa ja tämä kääntyi katsomaan häntä. ”Eikö Kacey tullut syömään?”
Pahoitteleva ilme piirtyi Lilyn hieman hämmästyneesti raottuneille huulille. ”Valitan, Remus. Hän kai heräsi jo paljon aiemmin ja kävi silloin syömässä.”
”Sanoiko hän mitään minusta?” Remus kysyi, vaikka tunsi itsensä epätoivoiseksi typerykseksi. No, sitähän hän olikin.
Lily pudisteli päätään edelleen pahoittelevan näköisenä. ”Mutta minä en oikeastaan ehtinyt jutella hänen kanssaan muutenkaan yhtään. Hän lähti niin nopeasti.”
Remus huokaisi raskaasti. Joko Kacey todella oli herännyt epäluonnollisen aikaisin ja tavattoman nälkäisenä, tai sitten tyttö vältteli häntä. Jälkimmäinen mahdollisuus tuntui kuitenkin paljon todennäköisemmältä. Pahus, mitä ihmettä hän muka oli tehnyt väärin? Hänhän oli vain yrittänyt keskustella!
”Remus?” Lilyn varovainen ääni uteli. ”Miksi sinä… Onko teillä jotain ongelmia?”
Remus ei voinut olla vilkaisematta Siriusta ja Jamesia. Nämä kuitenkin olivat antautuneet kiivaaseen väittelyyn siitä, minkä malliset vessanpöntöt olisivat parhaita hukuttautumiseen – Remus itse värähti pelkästä ajatuksesta – eivätkä siis todennäköisesti saisi kovinkaan suuria mustasukkaisuuskohtauksia. Niinpä Remus saattoi huoletta kääntyä Lilyn puoleen ja pohtia sen sijaan sitä, miten vastaisi tytön kysymykseen.
Oliko hänellä ja Kaceylla ongelmia? Hän naurahti jo pelkästä kysymyksen ajattelusta. Vielä edellisenä päivänä hän olisi väittänyt, että ei tietenkään ollut, ja vain pieni, helposti tukahdutettavissa oleva ääni hänen takaraivossaan olisi pistänyt vastaan. Nyt tuo ääni oli saanut vallan.
”Kai meillä tavallaan on”, hän sanoi lopulta hieman välttelevästi.
Lily ei kuitenkaan näyttänyt huomaavan hänen hienoista vastahakoisuuttaan puhua, tai ehkä tyttö ei vain välittänyt. Ja tavallaan Remus oli melkein kiitollinen siitä, että hänellä oli mahdollisuus puhua asiasta sellaisen ihmisen kanssa, joka pystyisi todennäköisesti suhtautumaan siihen kohtalaisen fiksusti. Muut Kelmit olivat ehkä loistavia, mutta ihmissuhdeasioista heidän kanssaan ei pahemmin kannattanut keskustella, ellei halunnut päästä mielenterveydestään.
”Millaisia ongelmia?” kysyi Lily yrittäen selvästi miettiä, kuinka paljon voisi udella olematta röyhkeä.
Remus huokaisi taas ja yritti miettiä, mitä voisi sanoa. Kuinka olisi ”olen ihmissusi eikä tyttöystäväni suostu keskustelemaan siitä kanssani”? Tai ”Lily kuule, minulla on pieni pörröinen ongelma, ja Kacey ei tajua kuinka vakavaa se on”? Jostain syystä Remus arveli, etteivät nuo kenties olleet kaikkein parhaita mahdollisia avausrepliikkejä. Hän ei voinut kertoa Lilylle, mistä TODELLA oli kyse.
”Tuota noin”, hän aloitti hieman vaikeasti, ”me emme oikein tunnu osaavan suhtautua toistemme ongelmiin – ”
”Sinä kerroit Kaceylle, vai mitä?”
Vain hetkeä aiemmin tukevasti Remuksen kädessä ollut haarukka tippui kolisten pöydälle.
”Mitä – ?” poika sihahti ja yritti nopeasti löytää sopivia sanoja. ”Miten sinä – ?”
”Kacey kertoi joskus, että sinulla oli ongelma, jota et uskaltanut kertoa hänelle”, Lily totesi tyynesti. ”Nyt sinä ilmeisesti olet kertonut, ja Kacey ei osaa ottaa sinua tarpeeksi vakavasti. Niinkö?”
Huojentuneisuus hiipi Remuksen soluihin melkoisella vauhdilla. Hetken hän oli jo pelännyt, että Lily oli jotain kautta saanut tietoonsa hänen salaisuutensa.
”Olinko oikeassa?” Lily kysyi nyt hieman epäröivämmällä äänellä, kun Remus ei ollut vastannut hänen arveluihinsa.
”Kutakuinkin”, poika myönsi. ”Mistä sinä arvasit, että Kacey ei nimenomaan ota minua tarpeeksi vakavasti – ?”
”Hän on ollut niin iloinen”, sanoi Lily. ”Toinen vaihtoehto kai olisi ollut, että hän olisi ottanut sinut LIIAN vakavasti, ja silloin hän ei varmasti olisi voinut hymyillä koko viikkoa – ”
”Onko hän hymyillyt koko viikon?” kysyi Remus ja varovainen hymy hiipi kutsumatta hänen huulilleen.
”Niinhän minä sanoin”, muistutti Lily ja pyöritteli silmiään tajutessaan, miten iloiseksi tieto teki Remuksen. Sitten pojan kasvot kuitenkin vakanivat, kun hän muisti, että todennäköisesti Kacey ei tänä aamuna olisi lainkaan iloinen.
”Minä en tajua”, Remus tokaisi matalalla äänellä. ”Minä en uskaltanut kertoa hänelle, koska pelkäsin hänen jättävän minut. No, minä olin tietysti tavattoman iloinen, että sitä ei tapahtunut. Mutta tämäkin on outoa. Minä en tajua, miten hän voi vain tuntua unohtavan koko asian – ”
”Yleensä ihmiset haluavat unohtaa ikävät asiat”, Lily sanoi filosofisesti.
”Mutta kai niistä voisi edes puhua!”
Lily katsoi häntä varovainen ilme vihreissä silmissään. Tytön huulet olivat puristuneet yhteen mietteliäästi, kun tämä yritti miettiä, mitä sanoa Remukselle.
”Minä luulen, että Kacey on harvinaisen innokas unohtamaan ikävät asiat”, Lily sanoi lopulta mietteliäästi. ”Minun pitäisi olla hänen paras ystävänsä, mutta silti me emme ole puhuneet hänen äidistään melkein yhtään…” Katkeran surullinen sävy hiipi Lilyn ääneen.
”Emme mekään ole kovin puhuneet siitä”, Remus kiirehti sanomaan ja Lily näytti melkein kiitolliselta. ”Ehkä sinä olet oikeassa. Ehkä Kacey ei puhu mielellään surullisista asioista. Mutta – ”
”Sinä haluat puhua”, Lily täydensi.
”En”, sanoi Remus virnistäen vaisusti. ”Minä vain en voi olla puhumatta. Asiat jäävät vaivaamaan minua, jos minä en saa puhuttua niistä.”
Lily nyökkäsi ja näytti melkein siltä, kuin olisi ymmärtänyt häntä. Remus ei voinut olla vilkaisematta jälleen Siriuksen ja Jamesin suuntaan, mutta paahtoleivät ja keskustelu vesssanpönttöjen eroista näytti edelleen pitävän nuo kaksi turvallisen kiireisinä. Ja eihän Remus edes tehnyt mitään väärää. Hän vain jutteli Lily Evansin kanssa, vaikka tiesi kyllä oikein hvin myös sen, että Siriuksen ja Jamesin viimeaikaisen käytöksen perusteella juttelukaan ei välttämättä olisi ollut kovin toivottua.
”Sano se Kaceylle”, kehotti Lily.
”Mikä?” Remuksen otsa rypistyi.
”Että sinun pitää saada puhua, tai muuten asiat jäävät vaivaamaan sinua.”
Remus nyökkäsi, vaikka ei ollutkaan varma, aikoiko todella tehdä sitä. Kyllä Kaceyn olisi pitänyt muutenkin ymmärtää, ettei sellaisesta asiasta kuin hänen ongelmansa yksinkertaisesti voinut olla puhumatta.
Lily kuitenkin näytti tyytyväiseltä keskusteluun. Tyttö hymyili Remuksella rohkaisevasti ja lähti sitten paikaltaan edes vilkaisematta Siriusta ja Jamesia, jotka söivät kilpaa paahtoleipiä.
Kirjaston valot olivat himmeät, mutta James näki kyllä siitä huolimatta Lilyn mainiosti. Tyttö istui eräässä nurkassa punaiset hiukset valuen vuolaana virtana paksun kirjan päälle. James ei voinut olla hymyilemättä itsekseen, vaikka tilanteessa ei ollut todellisuudessa mitään hymyilemistä.
Se oli oikeastaan kummallista, se, miten hän ei enää liiemmin hymyillyt Lilyn nähdessään tai tuntenut itseään onnelliseksi vain sen takia, että tyttö oli olemassa. Hänen olisi kai pitänyt keskustella joskus asiasta Remuksen kanssa. Pelkkä ajatus sai hänet naurahtamaan, vaikka hän tiesi kyllä, että Remus olisi nopeasti löytänyt jonkun järkevän, ehkä jopa paikkaansapitävän selityksen hänen käytökselleen. Ihan kuin hän olisi kaivannut järkeviä selityksiä.
Hän kaipasi vain Lilyä. Joskus hän ihmetteli, miten hän saattoi tuntea antaneensa Siriukselle anteeksi syksyiset tapahtumat, mutta sitten hänen mieleensä välkähti jälleen kerran ajatus siitä, kuinka hän itse olisi osannut käyttäytyä samanlaisessa tilanteessa. Hän oli hulluna Lilyyn, siitä ei ollut epäilystäkään. Mutta vaikka Sirius ei ikinä ollut sitä itse myöntänytkään, James tajusi kyllä rivien välistä, ettei ollut ainoa, joka välitti Lilystä. Ja se taas teki kaikesta entistä hankalampaa.
Joskus hän toivoi, että olisi ollut ihastunut johonkin toiseen tyttöön. Johonkin helpompaan, saavutettavissa olevaan… Mutta nuo ajatukset menivät aina nopeasti ohi, kun hän tajusi, ettei voinut kuvitella ketään muuta tyttöä. Lily oli ainoa, joka häntä todellisuudessa kiinnosti. Remus olisi saattanut sanoa jotain hienoa siitä, miten James oli kehittänyt tytöstä pakkomielteen itselleen. Hän olisi käskenyt Remuksen pitää suunsa kiinni ihan vain sen takia, että hänen ystävänsä epäilemättä olisi ollut oikeassa.
James naurahti itselleen, niin hiljaa, ettei muutaman metrin päässä istuva Lily kuullut. Tytön kasvot olivat mietteliäät, ilmeisesti tämä oli todella keskittynyt lukemaansa kirjaan. James ei ihmetellyt sitä lainkaan. Lilyllä tuntui olevan tapana keskittyä täysillä asioihin, joita teki – yleensä ne asiat vain liittyivät jotenkin Jamesin torjumiseen.
Kaappikello jossain kirjaston laidassa ilmoitti ponnekkaasti lähestyvänsä jo iltayhdeksää. James säpsähti, mutta Lily ei edes nostanut katsettaan kirjastaan. Tytön keskittynyt ilme sai Jamesin hymyilemään, kuvittelemaan jälleen kerran itsensä tytön viereen silittämään tämän hiuksia tai vain oleman. Ikävä värähdys kulki hänen lävitseen, kun hän tajusi, että Sirius oli todennäköisesti saanut silittää Lilyn hiuksia.
James puri hampaansa tiukasti yhteen, ennen kuin nousi paikaltaan. Kirjaston ovi houkutteli häntä luvattoman paljon, käski hänen lähteä ja jättää Lily rauhaan, mutta sinä iltana hän ei pystynyt siihen. Hän käveli hitaasti Lilyn pöydän viereen ja odotti, että tämä huomaisi hänet, mutta tytön katse oli edelleen tiukasti kirjassa.
James huokaisi. Hän tunsi olevansa näkymätön, eikä hän todellakaan pitänyt siitä. ”Hei, Lily.”
”Hei, James”, sanoi Lily kohottamatta päätään kirjan yltä.
James säpsähti. ”Mistä sinä tiesit, että se olin minä?”
”Sinä olet istunut viisitoista minuuttia tuolla noin”, huomautti Lily viitaten toisella kädellään kohti pöytää, jonka ääressä James tosiaan oli istunut. ”Sitä paitsi minä tunnen kyllä sinun äänesi.”
Jamesin otsa rypistyi. Hän ei ollut aivan varma, olisiko hänen pitänyt pitää kuulemastaan vai ei, joten hän päätti aivan varmuuden vuoksi ilahtua.
”Sepä kiva”, hän sanoi ja yritti kuulostaa kaverilliselta ja rennolta. ”Mitä sinä puuhaat?”
”Luen”, huomautti Lily.
”Ai.”
James vaihtoi painoa jalalta toiselle. Lily ei edelleen katsonut häneen, mutta tytön toinen suupieli taipui hymyyn, eikä James voinut olla varma, naureskeliko tyttö kirjalle vai hänelle. Todennäköisesti hänelle, hän päätteli ja istuutui Lilyn viereiseen tuoliin.
”Minä olen pahoillani, että suutuin sinulle niin pahasti silloin tähtitornissa”, James tokaisi äkkiä. ”Silloin, kun olin juuri saanut tietää… no, sinusta ja Siriuksesta.”
Lily näytti yllättyneeltä ja kohotti lopultakin katseensa häneen. ”Olet pahoillasi?”
James virnisti hieman lammasmaisesti. ”No, minä ajattelin, että se olisi hyvä avausrepliikki.”
”Sinä olet toivoton”, tokaisi Lily, mutta pieni hymy leikki tytön huulilla ja rohkaisi Jamesia.
”Enkö olekin?” James totesi, mutta vakavoitui sitten. ”Minä olen ihan oikeasti pahoillani. Ei ollut reilua huutaa minulle sillä tavalla.”
Lily kohautti olkapäitään. ”Oli se tavallaan reilua. Minun ei olisi pitänyt… pahus, minä tiesin kyllä, että loppujen lopuksi siitä ei olisi voinut tulla mitään Siriuksen kanssa. Minun ei olisi pitänyt antaa sen mennä niinkään pitkälle.”
Jamesin kädet puristuivat nyrkkiin, kun Lilyn sanat upposivat hänen tajuntaansa. Hän ei voinut itselleen mitään, pieni ärtymys muuttui jälleen kerran raivoksi, kun hän kuvitteli Lilyä ja Siriusta yhdessä -
Lily näytti säikähtäneeltä. ”Anteeksi, James. Minun ei olisi pitänyt sanoa – ”
James pudisteli päätään ja yritti löytää ystävällisen hymyn uudestaan. ”Ei se mitään. Minä vain – ”
”Olet raivoissasi”, Lily täydensi ja virnisti Jamesin hämmästyneelle ilmeelle. ”Minä huomaan sen kyllä. Ja tajuan. Kai minusta tuntuisi jokseenkin samalta.”
”Ai”, James tokaisi jo toisen kerran sen keskustelun aikana ja tunsi itsensä hölmöksi.
Lily vilkuili taas kirjaansa.
”Minun pitää sitten kai mennä”, tokaisi James. ”Minä pyysin anteeksi, eikä minulla oikeastaan ollut muuta asiaa.”
”Ei sinun tarvitsisi välttämättä lähteä sen takia.”
”Minä lähden kuitenkin.”
James nousi seisomaan. Huokaus pääsi pujahtamaan hänen huuliensa välistä, kun hän käänsi kasvonsa pois Lilystä ja lähti ripein askelin kohti kirjaston ovea. Lilyn ääni kuitenkin pysäytti hänet, ennen kuin hän ehti kadota hyllyjen väliin.
”James?”
Sanat tuntuivat painuvan niin syvälle Jamesin sisälle, että se melkein pelotti. Hän kääntyi hitaasti eikä voinut olla hymyilemättä pikkuisen nähdessään, kuinka vakavalta Lilyn kauniit kasvot näyttivät.
”Minäkin olen pahoillani”, sanoi tyttö ja tuijotti häntä hieman vaivautuneen näköisenä. ”Sinä onnistuit huijaamaan minua aika onnistuneesti sillä ärsyttävällä käytökselläsi, enkä minä tajunnut, että sinä olet oikeastaan ihan kiva – ”
”Sanoitko sinä pitäväsi minusta?” James tokaisi. Oli tietysti hyvin epäkohteliasta keskeyttää tyttö ja lisäksi vaarallistakin, olihan kyseessä Lily, mutta hän ei voinut itselleen mitään.
Lily näytti aivan yhtä järkyttyneeltä kuin hänkin.
”En!” tyttö huudahti nopeasti ja madalsi sitten ääntään tajutessaan olevansa kirjastossa. ”Minä vain… no, sinä et ole niin kauhea kuin annat muiden luulla.”
James mietti hetken. ”Kai minä sitten otan tuon kohteliaisuutena.”
”Niin se kai olikin”, Lily huomautti hieman kireästi. ”Ja varsinkin se, että minä pyysin anteeksi. Mutta sitä minä en aio tehdä toista kertaa, usko pois.”
”Se on helppo uskoa”, virnisti James, sillä tuntui melkoisen uskomattomalta, että Lily oli pyytänyt häneltä anteeksi edes tuon yhden kerran.
Lilyn silmissä leikki hieman surumielinen ilme. Tyttö ei kuitenkaan sanonut enää mitään. Koska James tunsi itsensä melkoisen typeräksi seistessään siinä odottamassa lauseita, joita ei koskaan tulisi, hän kääntyi ja käveli pois kirjastosta. Vasta harpottuaan hyvän matkaa kohti rohkelikkotornia hän huomasi, että hänen kaavun taskuissa olevat kätensä eivät enää olleet puristuneet nyrkkiin.
Muuan kolmasluokkalainen tyttö katsoi Remusta melkein säikähtäneenä, kun poika loikki ylöspäin tyttöjen makuusaleihin johtavia portaita. Remus hymyili tytölle, mutta tämä vain rypisti otsaansa ja ohitti hänet nopeasti. No niin, tyttöjen makuusaleihin menevät pojat saattoivat tietysti olla melko pelottava näky, mistäs hän sen tiesi. Eihän hän varsinaisesti itse ollut tyttö.
Remus naurahti ajatukselle ja tajusi sitten seisovansa kuudesluokkalaisten tyttöjen makuusalin ovella. Hän nielaisi hermostuksen syvälle vatsalaukkuunsa ja koputti.
”Kuka siellä?” Michellen hämmästynyt ääni kysyi.
”Remus”, sanoi Remus.
”Remus?” Michelle toisti ääni kohoten.
”Niin. Remus Lupin.”
”Kyllä hän tietää, kuka sinä olet”, Kaceyn hieman kireä ääni ilmoitti Remukselle oven takaa. ”Mitä sinä täällä teet?”
”Enkö minä edes pääse sisään?”
”Kello on kymmenen, Remus”, Kacey tokaisi ja Remuksen teki mieli painaa poskensa ovea vasten kuullakseen tytön äänen paremmin. ”Me emme ole varsinaisesti kovin hyvin pukeutuneita.”
Remus irvisti itsekseen. Sirius tai James olisivat todennäköisesti loikkineet siinä vaiheessa jo onnesta, Peterkin ehkä, mutta Remus olisi vain halunnut saada Kaceyn pois makuusalistaan ja juttelemaan. Hän ei kuitenkaan ollut aivan varma, onnistuisiko se sinä iltana. Tai enää koskaan, mikäli he olivat oikeasti riidoissa -
Eivät voineet olla. Hän ei suostuisi uskomaan sitä, ei missään tapauksessa. He olivat ehkä riidelleet edellisenä iltana, Kacey ei välttämättä ymmärtänyt hänen tarvettaan puhua ongelmistaan, mutta ne olivat vain pieniä ongelmia. Tai niin hän toivoi sulkiessaan silmänsä ja avatessaan ne sitten uudestaan tajutessaan, että seisoi edelleen yksin käytävällä eikä Kacey voinut nähdä hänen ilmeitään.
”Minä haluaisin jutella sinun kanssasi”, hän ilmoitti Kaceylle oven läpi ja toivoi, että olisi voinut nähdä tytön kasvot.
”Remus…” Kacey huokaisi hieman kärsivästi, mutta ei sentään kuulostanut vihaiselta.
Remus nielaisi vaivalloisesti. Kacey ei sanonut muuta, mutta huoneen hiljaisuudesta saattoi päätellä, ettei tyttö ollut myöskään kävellyt pois oven luota.
”Mene jo, Kacey”, Lilyn kirkas ääni kuului oven läpi ja halkaisi hiljaisuuden.
Remus olisi voinut vaikka vannoa, että Kaceyn otsa painui hämmentyneesti ruttuun. ”Miksi? Nyt on myöhä, Lily – ”
”Remus haluaa jutella”, tokaisi Lily, aivan kuin sen olisi pitänyt olla maailman paras syy lähteä, vaikka oli kuinka myöhä. Remus ei voinut olla hymyilemättä.
”Minä en välttämättä halua”, Kacey huomautti.
Remuksen hymy kuoli.
”Mene silti”, intti Lily. ”Tai muuten joudut pohtimaan teidän suhdettanne koko yön minun kanssani.”
Remus väisti hyvin täpärästi ovea, joka avautui melkoisella vauhdilla. Kacey näytti vihaiselta tupsahtaessaan makuusalista portaikkoon ja heittäessään viimeisen vihaisen silmäyksen Lilylle, joka epäilemättä näytti silläkin hetkellä varsin viattomalta.
Remus ei kuitenkaan vaivautunut tarkistamaan Lilyn ilmettä. Hänen ajatuksensa olivat kiinnittyneet täysin hänen edessään seisovaan tyttöön. Kacey oli tullut, Kacey oli vielä valmis juttelemaan hänen kanssaan, vaikkakin pienen kiristyksen jälkeen –
”Olet sinä ihan hyvin pukeutunut”, Remus huomautti.
Kacey mulkaisi häntä. Tytön käsi lennähti vaistomaisesti mustan pyjaman napeille, tarkasti, että kaikki napit olivat varmasti kiinni. Remus odotti maltillisesti.
”Mitä nyt?” Kacey kysyi kireällä äänensävyllä, kun paidan napit olivat vakuuttaneet hänet pysyvyydestään.
”Olemmeko me riidoissa?” kysyi Remus suoraan, välittämättä enää kierrellä sen kauemmin.
Kysymys oli ilmeisesti vaikea, sillä vastauksen antamisen sijaan Kaceyn katse upposikin seinään jossain Remuksen takana. Poika huomasi vääntelevänsä käsiään hieman hermostuneesti, mutta sehän oli vain ymmärrettävää.
”En minä tiedä”, sanoi Kacey lopulta ja huokaisi. ”Ei kai meidän välttämättä tarvitse olla. Mutta minua ärsyttää ja väsyttää, enkä minä jaksaisi keskustella tänä iltana – ”
”Minun on pakko sanoa sinulle muutamia asioita”, tokaisi Remus ja tuijotti tytön suklaanruskeita silmiä.
”Mitä asioita?” Kacey kysyi selvästi varautuneena.
Remus kohautti olkapäitään. ”Minkä takia minä haluan puhua ja niin edelleen. Minun on edes yritettävä saada sinut ymmärtämään, miksi puhumattomuus tuntuu niin teeskentelyltä -
Kacey huokaisi. ”Puhutaan sitten. Mutta sinä tuskin haluat puhua tässä, vai mitä?”
”No, tyttöjen portaikko tuskin on paras mahdollinen paikka vakavaan keskusteluun”, sanoi Remus virnistäen, mutta huomasi nopeasti vastentahtoisen ilmeen hiipivän Kaceyn kasvoille viimeisten sanojen kohdalla. ”Anteeksi.”
”Ei se mitään”, Kacey sanoi hieman vaisusti. ”Minulla on kai vain joku keskustelukammo juuri nyt.”
”Mennäänkö keittiöön?”
Kacey silmät rävähtivät katsomaan häntä suurina ja hämmästyneinä. ”Onko sinulla nälkä, Lupin? Haluat minut ruokaseuraksi – ”
”Ei mitään sellaista”, Remus tokaisi nopeasti, muttei voinut estää hienoista hymyä kiilaamasta vakavan ilmeen huuliltaan. ”Tai on ehkä hieman. Enkä minä mielelläni juttele tyhjällä vatsalla, joten – ”
”Minä en edes tiedä, mistä täältä pääsee keittiöön!” Kacey julisti. ”Ja olen melkoisen varma, että oppilailla ei muutenkaan ole sinne pääsyä – ”
”Siksi kannattaisikin olla Kelmi”, Remus virnuili.
Kacey pyöritti silmiään. ”Te olette kaikki yhtä rasittavia.”
”Varsinkin nälkäisinä. Tuletko?”
”En kai minä voi muuta. Mutta jos minä joudun tämän takia jälki-istuntoon – ”
”Et joudu”, Remus lupasi.
Hän ojensi vaistomaisesti kättään ottaakseen kiinni Kaceyn kädestä, ja aivan yhtä vaistomaisesti tyttö astui hieman lähemmäs häntä. Heidän kätensä hipaisivat toisiaan ja Kacey veti omansa nopeasti pois. Remus huokaisi tuskin kuuluvasti.
”Minä en olisi ikinä arvannut, että teillä on tuollaisia juttuja käytössänne”, Kacey sanoi silmäillen tuolilla makaavaa näkymättömyysviittaa ihailevasti.
”Etkö?”
”No, kun sitä tarkemmin ajattelee… Se taitaa selittää aika paljon.”
He istuivat keittiössä ja silmäilivät iltapalaa, jonka melkoisen palveluhalukkaat kotitontut olivat heidän eteensä kantaneet. Päaäsiassa se sisälsi joulunajan herkkuja, eikä joulutorttujen paljous suinkaan auttanut lähestyvää joulua pysymään poissa ajatuksista. Joulu taas toi Remuksen mieleen kodin, vaivautuneen ilmapiirin hänen pienessä talossaan ja salaperäisen vaiston, joka väitti, että hänen olisi pitänyt kutsua Kacey kotiinsa joululomalla tai vähintäänkin käydä tytöllä kylässä.
Varsinkin ajatus Kaceylla vierailusta oli hyvin häiritsevä ottaen huomioon sen, että vaikka he eivät ilmeisesti olleet varsinaisesti riidoissa, eivät he kovin hyvissä väleissäkään olleet. Remus oli lainannut Jamesilta näkymättömyysviittaa, ja vaikka he olivat joutuneet kävelemään sen alla hyvinkin lähekkäin, he eivät olleet sanoneet toisilleen sanaakaan.
”Kacey”, Remus aloitti hyvin varovaisesti. Tytön silmiin pujahti heti varautunut ilme. Remus oli varsin tyytyväinen siitä, että oli pyytänyt kotitonttuja jättämään heidät rauhaan jo aiemmin. Tilanne olisi todennäköisesti tuntunut vielä hämmentävämmältä, jos joku ulkopuolinen olisi seurannut sitä.
Aivan tarpeeksi hämmentävä se tosin oli muutenkin. Remus naputti pöydän pintaa sormellaan eikä lainkaan tiennyt, kuinka aloittaa.
Lopulta Kacey näytti kyllästyvän hiljaisuuteen. Tyttö nojautui kohti Remusta ja yritti selvästi saada varautuneen ilmeen pois silmistään siinä onnistumatta. Yritys kuitenkin riitti Remukselle.
”Minä en olettanut, että sinä suhtautuisit minun salaisuuteeni niin hyvin”, hän tokaisi ja näki, miten välttelevä ilme palasi Kaceyn silmiin. ”Minulta kesti ikuisuus, ennen kuin uskalsin kertoa sen – paitsi, etten uskaltanut kertoa, vaan sinä arvasit sen – ja sen jälkeen pelkäsin kaksi kokonaista päivää, että kaikki oli ohi.”
Kacey tuijotti hänen ohitseen. Remus jatkoi.
”Sitten sinä tunnuitkin unohtavan koko asian. Se tuntui oudolta, ja tuntuu vieläkin. Minä olin varautunut siihen, ettet koskaan enää tahtoisi nähdä minua, ja sitten kaikki ikään kuin palautuikin entiselleen. Minä olin iloinen, mutta en ymmärtänyt sitä. Minulla on ollut koko ajan sellainen tunne, että meidän pitäisi puhua siitä asiasta.”
Hän vaikeni. Kacey vilkaisi häntä vinosti hymyillen. ”Tuo kuulosti harjoitellulta puheelta.”
”Minä mietin tunnin, mitä sanoisin”, Remus tunnusti.
Hänen helpotuksekseen Kaceyn hymy kiiri toiseenkin suupieleen. Tyttö ei ehkä näyttänyt varsinaisesti iloiselta, mutta ainakin tämä katsoi häntä silmiin.
”Olisiko minun pitänyt ottaa sinun ongelmasi puheeksi?” Kacey kysyi kuulostaen levottomalta. ”Miten minä sen olisin tehnyt? Pahus, Remus, kyllä minä tajuan, että se on iso asia! Mutta jos me kuitenkin aiomme jatkaa yhdessä, minä en tajua, miksi sitä pitää jauhaa – ”
”Koska muuten minusta tuntuu, että sinä unohdat koko asian”, huomautti Remus.
”No, minä HALUAN unohtaa sen – ”
”Sinä et saa.”
Remus tuijotti Kaceyta slimiin. Hän tajusi hämärästi nojautuneensa lähemmäs tyttöä ja tarttuneensa kiinni tämän epätoivoisesti huitoneista ranteista, puristavansa niitä sormiensa välistä, mutta millään noista havainnoista ei ollut merkitystä häneen. Hän tunsi Kaceyn hengityksen poskellaan, näki hämmentyneen ilmeen tytön silmissä ja hetken hän melkein toivoi, että olisi voinut jättää koko asian sikseen.
Siihen ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta.
”Minä olen vaarallinen”, Remus sanoi tietäen varsin hyvin, että hänen silmänsä kipinöivät surusta. ”Sinun pitää tajuta se. Minä en anna sinun olla lähelläni, ennen kuin tajuat, mitä se tarkoittaa – ”
”Kyllä minä tiedän”, Kacey tokaisi hieman ärsyyntyneenä. ”Minun pitää pysyä kaukana sinusta täydenkuun aikaan ja sitä rataa.”
”Enemmänkin”, Remus tokaisi matalalla äänellä. ”Minulla ei ole tulevaisuutta. Minä en todennäköisesti saa mistään kunnon töitä, minä olen aina kummajainen – ”
”Etkä ole”, Kacey kivahti niin äkkiä, että Remus oli vetäytyä yllätyksestä kauemmas tytöstä, mutta nyt tämän kädet olivat puristuneet hänen käsiensä ympärille, eikä hän voinut karata. ”Älä sano noin!”
”Se on silti totta.”
”Eikä ole”, Kacey väitti. ”Mitä väliä on muutamalla päivällä kuukaudesta? Ei kukaan voi tuomita sinua sen takia, Remus! Sinä olet liian hyvä sellaiseen – ”
Remus naurahti.
”Minä olin tosissani”, Kacey jatkoi. ”Sinä pärjäät kyllä. Minä tiedän sen. Sinä yksinkertaisesti olet sellainen ihminen… selviät aina.”
”Tuskin.”
”Kylläpäs. Sinä olet selvinnyt tännekin asti. Sinä opiskelet Tylypahkassa – ja kaiken lisäksi menestyt hyvin – sinulla on ystäviä ja sinulla on minut.”
Hymy levisi Remuksen huulille ja äkkiä Kaceyn kasvojen läheisyys tuntui melkein kutkuttavalta.
”Onko minulla sinut?”
Kacey katsoi häntä näyttäen siltä, kuin olisi tahtonut kiemurrella paikallaan, mutta Remuksen lujat kädet estivät sen.
”Sinun ei pitäisi… olla minun lähelläni”, Remus jatkoi vakavampana. ”Vaikka me olisimme miten varovaisia, se ei välttämättä riitä. Entä jos minä satutan sinua? En kestäisi sitä – ”
”Niin ei käy”, sanoi Kacey ja äkkiä tytön ääni kuulosti vuorenvarmalta.
”Mistä sinä muka tiedät?” Remus intti.
”Koska minä en uskalla ajatella sitä toista vaihtoehtoa”, Kaceylta livahti.
Tytön silmät laajenivat. Remus ei tuntenut itseään järkyttyneeksi tai petetyksi, ei, ainoa tunne oli myötätunto. Kaceyn kädet tärisivät hänen omiaan vasten, vain vähän, mutta tärisivät kuitenkin. Tytön kauniit, tummanruskeat silmät olivat äkkiä kosteat, eikä Remus voinut enää estää itseään. Hyvin varovaisesti hän irrotti otteensa tytön käsistä ja veti tämän syliinsä.
Kacey hautasi kasvonsa Remuksen paitaan. Poika kietoi kätensä tytön ympärille, tunsi tämän selän värähtelevän hiljaisen nyyhkytyksen voimasta. Joulutortut pöydällä näyttivät suorastaan naurettavan epäsopivilta tilanteeseen, ja siksi olikin hyvä, ettei Remus kiinnittänyt niihin lainkaan huomiota. Ainoa, joka hänen maailmaansa sillä hetkellä mahtui, oli Kacey. Surullinen, lohdutusta kaipaava Kacey.
”Sinua pelottaa”, Remus sanoi yksinkertaisesti.
”Minä olen typerys”, Kacey kivahti hänen rintakehäänsä vasten. ”Minun pitäisi jutella sinun kanssasi siitä, ja minä vain nyyhkytän – ”
”Ei se mitään”, sanoi Remus, kun vino hymy pyrki hänen huulilleen. ”Oikeastaan on ihan kiva tajuta välillä, että sinäkin osaat pelätä.”
”Miten niin?” Kaceyn ääni oli hämmästynyt.
”Sinä olet niin vahva”, Remus sanoi oitis. ”Et valita koskaan.”
”Ei se sitä tarkoita”, Kacey melkein naurahti jostain kyynelten lomasta. ”Minä en vain osaa puhua.”
”Itse asiassa sinä olet puheliain ihminen, jonka tiedän. Ehkä Siriuksen jälkeen.”
”En minä sitä tarkoittanut!”
Remus tiesi sen kyllä. Hän tiesi myös sen, että Kaceyn leuka oli hänen olkapäätään vasten ja tytön kädet leikkivät melkein arkoina hänen hiuksissaan. Hän olisi halunnut suudella tyttöä.
”Pelkäätkö sinä minua?”
Kacey tuijotti häntä.
”Ehkä vähän”, tyttö myönsi lopulta. ”Mutta se ei tarkoita mitään, Remus. Minä pidän sinusta silti – ”
”Tiedän”, Remus sanoi hyvin hitaasti. ”Ja minulle on oikeastaan melkoinen helpotus, että sinä osaat pelätä. Se tarkoittaa, että tajuat tilanteen – ”
”Kyllä minä tajuan”, Kacey tokaisi.
Remus hymyili vaisusti. He istuivat pitkään hiljaa, mutta joulutortut pöydällä alkoivat rupsahdella kuuluvasti ja kaiken lisäksi kello hiipi kovaa vauhtia kohti puolta kahtatoista. Remus ei aikonut olla syypää siihen, että Kacey ei seuraavana päivänä pysyisi hereillä ainoallakaan oppitunnilla.
”Meidän pitäisi mennä”, hän sanoi lopulta vastentahtoisesti.
Kacey kömpi hieman vaivalloisesti istumaan omalle tuolilleen ja nappasi yhden rupsahtaneen joulutortun. Remuksellakin oli nälkä, kun sitä tarkemmin ajatteli, mutta hänellä oli vielä myös sanottavaa.
”Mitä me teemme jatkossa?” hän töksäytti.
Joulutortun puolikas näytti aivan yhtä hämmentyneeltä Kaceyn kädessä kuin tytön silmätkin sillä hetkellä.
”Miten niin mitä me teemme?”
”Jatkammeko me vain samalla tavalla?” Remus kysyi kuullen kyllä hermostuneisuuden äänestään. ”Olemme yhdessä ja niin edelleen?”
”Tuo ”ja niin edelleen” kiinnostaa minua luvattoman paljon”, tuumi Kacey.
Remus voihkaisi. ”Minä en tarkoittanut mitään – ”
”Tiedän kyllä”, Kacey sanoi tyynesti, vaikka pieni hymy leikkikin tytön korkeilla poskipäillä. ”Et sinä ikinä.”
Remuksen otsa rypistyi. ”Pitäisikö meidän puhua siitäkin? Tai siis SIITÄKIN? Koska kello on aika paljon, ja meidän pitäisi mennä nukkumaan.”
”Ei kaikesta tarvitse puhua”, Kacey sanoi heti. ”Minä vain nautin sinun kiusaamisestasi.”
”Ahaa”, Remus nyökkäsi. ”Se selittääkin paljon.”
”Tiedän. Ja minua kiinnostaa edelleen, miksi sinä näytit niin järkyttyneeltä minun vitsieni takia eilen.”
Remus yritti muistella. Se oli yllättävän vaikeaa. Ehkä hän oli halunnut painaa eilisiltaisen keskustelunsa Kaceyn kanssa tiukasti taka-alalle mielessään, unohtaa, miten he olivat sanoneet hyvää yötä toisilleen vihaisina. Mutta lopulta hän muisti. He olivat puhuneet ”jonkin asian tekemisestä” ja Kaceyn käsitys siitä oli ollut jokseenkin siriusmainen. Remus oli säikähtänyt.
”Ai silloin”, hän tokaisi.
Kacey näytti kuitenkin edelleen kysyvältä. Remus huokaisi syvään.
”Minusta tuntui hassulta”, hän tunnusti. ”Ja sellaisista… asioista vitsaileminen vain palautti minun mieleeni kirkkaammin sen, että minä olen ihmissusi eikä meidän oikeastaan pitäisi olla yhdessä. Sellaistan asioiden ajatteleminen – ” hän tiesi kyllä punastuvansa, mutta ei voinut sille yhtään mitään ” – saa suhteen tuntumaan paljon vakavammalta.”
”Mutta se oli vitsi.”
”Tiedän”, Remus sanoi. ”Pelottava vitsi.”
Kacey näytti hieman surulliselta. ”Sinä et siis ikinä halua… olla minun kanssani? Sillä tavalla?”
”Ei se siitä ole kiinni”, Remus sanoi nopeasti, hiukan järkyttyneenä Kaceyn olettamuksesta. ”Ei tietenkään! Minä vain… minä en haluaisi sotkea sinua itseeni.”
Kacey nyökkäsi.
”Ja minä tarkoitin tuota kuvainnollisesti”, Remus irvisti.
Nyt Kaceyn huulille eksyi nopea hymy, joka kuitenkin pian katosi. Tyttö näytti vakavalta tuijottaessaan hänen kasvojaan.
”Remus?”
”Niin?” Remus huomasi pidättävänsä vaistomaisesti hengitystään.
”Miten niin meidän ei oikeastaan pitäisi olla yhdessä?”
”Minä olen ihmissusi”, sanoi Remus, ja vaikka hän yritti sanoa sen lempeästi, sanat kuulostivat lohduttoman julmilta kolistessaan yksi kerrallaan kylmälle lattialle. ”Sinä olet ihminen. Meitä ei ole tarkoitettu yhteen.”
”Ajatteletko sinä oikeasti noin?” Kacey kuulosti hämmästyneeltä.
”Se on totuus”, Remus huomautti ilmeettömästi, vaikka sanat sattuivat. ”Sinun olisi paljon parempi löytää joku mukava poika… Joku, jolla ei ole ongelmia tiettyyn aikaan kuukaudesta…”
Kacey naurahti hänen vertaukselleen, mutta vakava ilme palasi hyvin nopeasti tytön kasvoille.
”Minä en halua ketään muuta.”
”Tiedän”, sanoi Remus eikä voinut olla hymyilemättä.
”Ollaanpa sitä itsevarmoja”, Kacey tokaisi. Tytön käsi eksyi hetkeksi Remuksen poskelle, oli siinä juuri tarpeeksi aikaa saadakseen pojan sydämen sykkimään hieman epätahtiin.
”Minä haluan olla sinun kanssasi”, Kacey jatkoi totinen katse silmissään. ”Etkä sinä saa jättää minua vain sen takia, että ajattelet noin.”
”Minä en ikinä jättäisi sinua”, Remus sanoi heti ja irvisti sitten. ”Vaikka minun kai pitäisi. Mutta minä en pysty kuvittelemaan voivani pysyä sinusta erossa, joten…”
Kacey hymyili selvästi tyytyväisenä. ”Hyvä.”
”Eikä ole. Me emme ole mikään traaginen rakkaustarina, jossa ihmiset ovat erilaisia ja elävät silti onnellisina elämänsä loppuun asti.”
”Kiitos tuosta”, Kacey totesi. ”Yllytit minua hyvin tehokkaasti ajattelemaan meitä traagisena rakkaustarinana. Minä olen romantikko, Lupin. Nyt en ainakaan päästä sinusta irti.”
Remus voihkaisi, vaikka ajatus ei tuntunutkaan kovin pahalle.
”Sinä muuten kutsuit itseäsi ihmiseksi”, Kacey huomautti hymyillen.
Remuksen silmät rävähtivät yllettyneinä auki.
”Ja siinä sinä olit aivan oikeassa”, Kacey jatkoi. ”Sinä OLET ihminen, Remus. Sitä paitsi ainakin meillä on molemmilla tekosyyt olla kerran kuussa hirviöitä.”
”Mikä sinun syysi muka - ?”
Kacey virnuili. Remus punastui.
”No niin”, hän yskähti hieman vaivautuneen hiljaisuuden jälkeen – tai hänestä se oli ollut vaivautunut, Kacey lähinnä hykerteli itsekseen. ”Meidän pitäisi lähteä nukkumaan – ”
”Remus?” Kaceyn suuret silmät olivat arat. ”Se, että sinä olet ihmissusi… Vaikuttaako se meihin? Siis siihen, voimmeko me joskus… no, sinä tiedät kyllä.”
Remus nielaisi. Hänen sydämensä kävi taas hieman epätahtiin. ”En tiedä. Ei kai.”
Kacey nyökkäsi.
Remus ei voinut olla jatkamatta. ”Oletko sinä sitten miettinyt – ?”
”En vakavissani”, Kacey sanoi heti. ”Vielä. Mutta kai me joskus - ?”
”Niin kai”, sanoi Remus ja yritti kovasti rauhoittaa sydäntään. ”Ainakin minun puolestani.”
Kacey hymyili.
”Mennäänkö nukkumaan?” Remus kysyi, vaikka tuntuikin kovin epäluonnolliselta puhua äkkiä niin arkisesta asiasta.
”Vielä yksi juttu, Remus”, Kacey sanoi.
Remuksen otsa painui muutamalle hivenen huolestuneelle rypylle. Kaceyn silmissä välähti ilahtunut ilme, ennen kuin hänen huulensa kumartuivat sipaisemaan Remuksen suupieltä. Poika sulki silmänsä ja veti Kaceyn lähelleen.