A/N: Paljon kiitoksia,
Arte! Yritän olla kärsivällinen näiden osien lisäyksen kanssa enkä tunkea niitä kaikkia tänne kerralla, jotta jää aikaa lukea rauhassa
On kyllä kiva kuulla, että muistat tämän viime Finistä; en ole varma, olenko sinun kommentteihisi joskus aiemminkin vastaillut tämän tai jonkun muun ficin osalta, mutta ainakin nickisi tuntuu kauhean tutulta. Lilystä ja Siriuksesta: minulla ei ylipäänsä ole kauheasti vaikeuksia rakennella jotain ihmissuhdetta suhteellisen hitaasti, mutta noiden kahden kohdalla ongelmana oli muistaakseni se, että vaikka heidät oli periaatteessa helppo saada irti toisistaan, minun oli kauhean vaikea saada heidät
unohtamaan toisensa, jotta canon voisi toteutua.
*
OSA 13
Seuraavana aamuna salissa oli varsin hiljaista. Edes aamupala ei saanut jokseenkin väsyneeltä vaikuttavia oppilaita yltämään normaalille äänentasolleen, ja kenties ihan hyvä niin.
”Kuka keksi, että tanssiaiset piti järjestää sunnuntai-iltana?” voihkaisi Peter, joka roikotti päätään pöydän yllä ja yritti epäilemättä saada silmiään pysymään auki. ”Eikö lauantai-ilta olisi kelvannut?”
”Olisi pitänyt jäädä nukkumaan”, James myönsi.
”Niinkö? Kuhnusarvio olisi räjäyttänyt noidankattilansa”, Remus arveli synkästi.
”Tai teidät”, totesi Kacey, joka istui tapansa mukaan varsin ahtaan näköisesti pojan vieressä ja oli epäinhimillisen pirteä Kelmeihin verrattuna. ”Sitä paitsi teillä on jo jälki-istuntoa, sitä on ihan turha lisätä jäämällä pois tunneilta vain sen takia, että sattuu väsyttämään.”
”Sattuu väsyttämään?” puuskahti Peter. ”Minä en saa silmiäni pysymään auki.”
”Liian paljon kermakaljaa”, huokaisi Remus päätään pudistellen. ”Minun olisi tosiaan pitänyt raahata teidät nukkumaan.”
”Meillä oli hauskaa”, James puolustautui. ”Ainakin hauskempaa kuin sinulla, kun kuorsasit omassa sängyssäsi – ”
”Kuorsaako Remus?” Kacey kysyi kiinnostuneena.
”En!” Remus huudahti.
”Älä sure, se on ihan söpöä”, Kacey lohdutti ja taputti poikaa olkapäälle.
”Pitäisiköhän karata?” James kysyi mietteliäästi. ”Ei minua tarvita liemien kaksoistunnilla. Ja kun meillä kerran on jo jälki-istuntoa, pieni lisä ei tietenkään tunnu missään – ”
”Remus tulee ainakin tunnille”, Kacey ilmoitti.
”Tulenko?” Remus näytti yllättyneeltä.
”Tulet”, Kacey sanoi muitta mutkitta. ”Sinun pitää näyttää hyvää esimerkkiä.”
Remus hymyili näyttäen lähinnä erittäin väsyneeltä hyvältä esimerkiltä.
”No, ainakaan lukitsemisen kanssa ei ollut ongelmia”, James sanoi äkkiä varsin valoisasti. ”Se onnistui hyvin, vai mitä, Anturajalka? Anturajalka?”
Remuksen toisella puolella istunut Sirius säpsähti ja vilkaisi Jamesia, kuin ei olisi kuunnellut lainkaan.
”Mitä?”
”Lukitseminen onnistui hyvin, vai mitä?” toisti James virnistellen.
”Ihan hyvin”, sanoi Sirius hieman vaisusti. ”Anteeksi nyt vain, minua nukuttaa.”
”Missä sinä muuten olit silloin?” James kysyi. ”Minä en nähnyt sinua salissa.”
”Minä taidan tästä lähteä”, ilmoitti Lily ja tökkäisi Kaceyta olkapäähän. ”Tuletko sinä?”
”Taidan tulla”, sanoi Kacey, ”kai minun täytyy luottaa siihen, että Remus saa kammettua nuo toiset tunnille.”
”Sinun luottamuksesi meihin on suorastaan huumaavaa”, tokaisi James.
”Minulla ei ole toivoakaan, jos nuo eivät halua tulla kammetuiksi”, sanoi Remus.
”Ei tietenkään”, Kacey sanoi valoisasti ja taputti Remusta päälaelle. ”Hei hei.”
Ovi kolahti Lilyn ja Kaceyn perässä kiinni.
”Lily istuu nykyään aika usein meidän kanssamme”, James totesi.
”Se saattaa johtua siitä, että Kacey ja Kuutamo seurustelevat”, sanoi Peter ja Jamesin ilahtunut ilme katosi.
”Ilonpilaaja”, mutisi poika ja kääntyi kohti aamiaispaahtoleipiään.
”Täytyyhän jonkun sanoa totuus”, Peter väitti. ”Ohimennen sanoen, Kuutamo, sinulla ja naisellasi on mielenkiintoinen tapa taputella toisianne päälaelle.”
”Se kertoo välittämisestä”, Sirius ilmoitti. ”Lämpimistä tunteista ja vastaavasta.”
Remus näytti yllättyneeltä, mutta kukaan ei oikeastaan huomannut häntä.
”Niinkö?” Peter yllättyi. ”Pitäisiköhän minun alkaa taputella Adriannea aina ohimennessä?”
”Älä suotta”, James tokaisi ja seivästi onnettoman paahtoleipäparan.
”Niin, miten teillä muuten meni eilen?” Sirius kysyi, aivan kuin hänen puheliaisuutensa olisi herännyt vasta aivan äskettäin. ”Minä olin kuulevinani, että te olitte tanssineet pari tanssia – ”
”Olisit kuullut enemmänkin, jos olisit ollut meidän kanssamme oleskeluhuoneessa eilen illalla”, James tokaisi.
”Minua väsytti”, Sirius tokaisi, ”montako kertaa se pitää sanoa? Kai minuakin saa joskus väsyttää?”
James mutisi jotain, josta kukaan ei saanut selvää.
”Lily”, sanoi Peter tuskin kuuluvasti Jamesiin vilkaisten ja kohautti olkiaan. ”No, me tosiaan tanssimme pari tanssia. Adrianne tuli pyytämään minua ja totta kai minä suostuin – ”
”Ja?” Sirius kysyi.
”Ja mitä?” Peter rypisti kulmiaan.
”Mitä sitten tapahtui?” Siriuksen ääni oli hieman kärsimätön. ”Älä vaan sano, että te vain tanssitte, ja se sai sinut niin iloiseksi, että käyttäydyit häiriytyneesti pelkän kermakaljan takia.”
”Häiriytyneesti?” Peter näytti hämmästyneeltä.
”Juttelin Kuutamon kanssa”, sanoi Sirius.
”Ai”, Peter kohautti olkapäitään. ”Me tanssimme jonkun aikaa, mutta sitten paikalle tuli Adriannen kavereita ja minä liukenin – ”
”Miksi ihmeessä?” Sirius näytti pettyneeltä. ”Lisää tyttöjä, Matohäntä! Aina parempi!”
”Toisella niistä tytöistä roikkui luihuispoika käsivarressa ja toinen kikatti koko ajan”, Peter totesi kuivasti.
Sirius näytti siltä, kuin olisi haistanut jotain pahaa.
”Luihuispoika käsivarressa? Okei, ei ehkä kovinkaan hyvä juttu”, poika myönsi. ”Kikattaminen tosin ei kuulostanut kovin pahalle.”
”Anteeksi nyt vain”, sanoi Remus ja esti lupaavan lisäkeskustelun kikattavista tytöistä, ”mutta tunti alkaa viiden minuutin päästä. Jos me emme tosissamme halua lisää jälki-istuntoa, pitäisi ehkä mennä.”
”No niin”, sanoi professori Kuhnusarvio ja olisi selvästi halunnut sipaista puolihuolimattoman näköisesti hiuksiaan, jos niitä olisi ollut vielä jäljellä, ”tänään on ohjelmassa jotain hieman epätavallisempaa. Koska me kaikki olemme vielä hieman romanttisella mielialalla eilisten tanssiaisten takia – ” tässä kohden James mutisi jotain, josta kukaan ei kuitenkaan saanut selvää ” – ajattelin, että tänään tekisimme lemmenjuomaa.”
Kuhnusarvio oli selvästi odottanut ilmoitukselleen innostunutta vastaanottoa tai edes iloisia ilmeitä, mutta kumpiakaan ei ollut luvassa. Luihuiset lähinnä hymyilivät halveksivasti ja rohkelikot näyttivät olevan nukahtamaisillaan.
”No, mikäs teillä nyt on?” professori kysyi ja hänen äänestään oli mahdoton tietää, oliko hän hämmästynyt, närkästynyt vai huolestunut vai ehkä kaikkea samaan aikaan. ”Luulisi, että teillä jokaisella olisi mielessä joku, johon haluaisitte kokeilla tätä juomaa – vaikka tietenkin me valmistamme sitä ainoastaan täällä tunnilla ja tuhoamme kaiken heti tunnin jälkeen.”
Kukaan ei edelleen osoittanut innostuksen merkkejä.
”Kylläpä te olette velttoja”, sanoi Kuhnusarvio ja korjasi nenällään keikkuvien silmälasien asentoa. ”No, aloitetaan nyt joka tapauksessa. Tämänpäiväinen liemi on melko vaikea valmistaa, joten oletan teidän kaikkien kuuntelevan ohjeet tarkkaan…”
Mutta James ei kuunnellut. Liian lyhyeksi jäänyt yö sai hänen silmänsä painumaan hyvin päättäväisesti kiinni ja kaiken lisäksi lemmenjuoma ei suinkaan ollut paras mahdollinen liemi siirtämään hänen ajatuksensa pois Lilystä. Vielä pari vuotta sitten hän olisi ehkä innostunut mahdollisuudesta opetella itse tekemään tuota lientä, mutta sen jälkeen hän oli saanut niin monta kertaa epämääräisistä tavaroista päähänsä, ettei hän kuitenkaan uskaltaisi kokeilla sen vaikutusta Lilyyn. Niinpä se sai nyt hänet yksinkertaisesti ärsyyntymään siitä, että tyttö ei katsonut häneen päinkään.
Itse asiassa Lily ei juuri sillä hetkellä tuntunut katsovan ketään. Tyttö tuijotti pulpettiaan varsin tiukasti ja Jamesin olisi tehnyt mieli kävellä tämän luokse ja työntää varovasti punaiset hiukset pois tämän kasvojen edestä, mutta tietenkään se ei käynyt päinsä. Lily olisi kironnut hänet, ennen kuin hän olisi ehtinyt kosketusetäisyydelle.
Oikeastaan Lily oli jopa epätavallisen hiljainen. Normaalisti tyttö sentään seurasi mielenkiinnolla Kuhnusarvion ohjeita tai jutteli Kaceyn kanssa, mutta nyt tämä ei näyttänyt tekevän kumpaakaan. Ehkä Lilykin oli väsynyt, tai ehkä tyttöä ärsytti se, miten Kacey ja puolen metrin päässä Peterin vieressä istuvat Remus juttelivat hiljaisella äänellä. No niin, se oli tietysti varsin ymmärrettävä syy.
”Ja nyt hommiin, hop hop!” Kuhnusarvio taputti käsiään ärsyttävän energisen näköisenä.
James vilkaisi Siriusta, joka istui hänen vieressään ja näytti aivan yhtä väsyneeltä kuin hänestä itsestään tuntui. No niin, he eivät ehkä loistaisi tänään taikajuomien tunnilla, mutta oliko siinä jotain epätavallista?
Hieman ennen lounasta Jamesin olo ei ollut parantunut yhtään. Häntä ei ehkä väsyttänyt aivan yhtä paljon kuin aamulla, mutta liemien kaksoistunti, Kalkaroksen rasvaisten hiuksien näkeminen ja Kuhnusarvion ”kyllä-sinun-pitäisi-opiskella-enemmän-Potter” –puhe eivät olleet oikein omiaan nostamaan hänen mielialaansa. Niinpä hän tunsi itsensä lähinnä äkäiseksi ja ärtyneeksi haettuaan kirjoja kirjastosta liemien ainetta varten ja kävellessään nyt kovaa vauhtia kohti rohkelikkotornia.
Hän ei huomannut kulman takaa tulevaa tyttöä, ennen kuin oli törmännyt tähän. Kirjat lensivät hänet sylistään lattialle ja tyttö naurahti hieman nolostuneena. James kumartui poimimaan kirjoja.
”Anna minä autan”, sanoi tyttö ja kumartui myös. Vasta siinä vaiheessa James huomasi, kuka tyttö oli.
”Kiitos”, hän sanoi, kun Michelle lastasi viimeisiä kirjoja hänen syliinsä.
”Liemien aine, vai?” Michelle hymyili vinosti.
”Niinpä”, sanoi James. ”Ihan kuin meillä ei olisi liikaa tekemistä jo valmiiksi!”
”Professorit eivät tajua, että oppilailla täytyy olla vapaa-aikaakin”, sanoi Michelle vakavasti. ”Miten huispaus sujuu?”
”Ihan hyvin”, sanoi James. ”Kahden viikon päästä on ensimmäinen ottelu.”
”Mahtavaa”, Michelle virnisti. ”Ja mehän tietysti voitamme, vai mitä?”
”Totta kai”, James lupasi.
Michelle hymyili hänelle ja lähti. Hänkin lähti, tosin vastakkaiseen suuntaan, ja onnistui jotenkuten pääsemään rohkelikkotorniin saakka, ennen kuin kirjakasa hänen sylissään sortui kolisten lattialle.
Kirjaston hyllyt natisivat jokseenkin uhkaavasti. Se oli tietysti pelkkää kuvittelua, eiväthän ne oikeasti natisseet, mutta Peterin mielikuvitus vain sattui olemaan erittäin vahvasti läsnä juuri silloin. Ehkä se johtui siitä, ettei hän kovinkaan usein edes käynyt koko kirjastossa. Hän teki yleensä läksyt oleskeluhuoneessa tai makuusalissa, eikä hän erityisemmin harrastanut lukemista vapaa-ajallaan, joten kirjaston käytölle ei vain ollut tarvetta. Yleensä.
Sinä iltana hän kuitenkin oli vastoin yleistä tapaansa ja tervettä järkeään uhmannut kohtaloa ja päättänyt mennä kirjastoon kirjoittamaan liemien ainetta. Se oli kieltämättä hyvä ratkaisu. Jamesilla tuntui jostain syystä olevan huono päivä, tai ehkä poika oli vain vielä väsynyt edellisen illan valvomisen takia, mutta joka tapauksessa tämä mutisi puolet ajasta itsekseen eikä pahemmin puhunut. Peter tosin arveli, että Lilyllä ja Lilyn ainaisella vastahakoisuudella kaikkeen, mikä liittyi Jamesiin, oli jotain osuutta asiaan.
Eikä Siriuksesta tai Remuksestakaan ollut iloa. Ensin mainittu nyt oli toki melko lailla oma itsensä, mutta Remus ei ollut edes paikalla. Oppituntien jälkeen poika oli lähtenyt Kaceyn kanssa kävelylle, eikä kumpaakaan ollut näkynyt sen jälkeen, vaikka kello oli jo melkein kuusi. Peter ei oikeastaan halunnut olla paikalla, kun Remus ja Remuksen onnellinen virne palaisivat kävelylenkiltä. Ei siinä mitään, olihan Remuksella oikeus olla onnellinen, mutta joskus seurustelevien parien onnellisuus vain menee hieman yli.
Niinpä hän siis istui yksin kirjastossa, väitti itselleen, etteivät kirjahyllyt oikeasti narisseet, ja yritti saada liemien ainettaan kirjoitettua.
”Moi, Peter.”
Peter katsahti ylöspäin. Adrianne seisoi hänen pienen pöytänsä edessä ja katsoi häntä hieman epävarman näköisenä.
”Moi”, sanoi Peter. ”Mitä sinä täällä teet?”
Adrianne rypisti kulmiaan.
”Luen?” tyttö ehdotti hieman hämmentyneeltä kuulostaen.
”Niin tietysti”, Peter sanoi, naurahti ja tunsi itsensä typeräksi. ”Anteeksi. Minä vain olen täällä niin harvoin, että minä – no, ihan sama.”
”Ai”, sanoi Adrianne. ”Onko tämä paikka vapaa?”
”On”, sanoi Peter, ja tyttö istui häntä vastapäätä.
Se ei välttämättä ollut kovinkaan hyvä asia, ei ainakaan Peterin opiskelun kannalta. Aiemmin kirjaston hyllyjen kuviteltu nariseminen oli häirinnyt aineen kirjoittamista, mutta keskittyneeltä näyttävä, välillä tummanruskeita hiuksiaan paremmin poninhännälle puolihuolimattomasti oikova tyttö oli vielä paljon pahempi huomionviejä.
”Mitä sinä luet?” kysyi Peter huomattuaan, ettei läksyjen teosta tullut mitään.
”Yhtä kirjaa vain”, Adrianne sanoi ja kohotti kirjan kantta Peterin nähtäväksi.
”Vampyyrien yö?”
”Se on vain sellainen romaani”, Adrianne sanoi ja laski kirjan pöydälle. ”Kauhukirjallisuutta, tavallaan. Minä sain sen syntymäpäivälahjaksi.”
”Milloin sinulla oli synttärit?” kysyi Peter.
”Viime viikolla”, Adrianne sanoi ja hymyili.
”Onnea”, Peter sanoi. ”Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi sinä et lue kirjaa oleskeluhuoneessa tai jossain?”
”Täällä on rauhallisempaa”, sanoi Adrianne eikä onneksi näyttänyt loukkaantuneelta. ”Vähemmän kavereita, jotka vievät huomion pois kirjasta.”
”Ahaa”, sanoi Peter. ”En kai minä häiritse?”
”Et”, Adrianne sanoi nopeasti, ”itsehän minä tähän istuin.”
”Hyvä”, Peter virnisti.
Adrianne hymyili hänelle. Sitten tyttö veti taas kirjan esiin ja hän yritti keskittyä aineen kirjoittamiseen, josta ei tietenkään tullut mitään. Ei varsinkaan, kun Adriannen jalka välillä hipaisi ohimennen hänen jalkaansa. Jostain syystä Peter ei kuitenkaan ollut kovin pahoillaan, vaan puolta tuntia myöhemmin hän käveli kohti rohkelikkotornia varsin iloisena, vaikkei ollutkaan tehnyt liemien ainettaan.
”Matohäntä on varmaan sen korpinkynsitytön kanssa”, Sirius tokaisi ja työnsi liemien oppikirjan mahdollisimman kauas itsestään.
”Eikö se ole hyvä asia?” Remus kysyi hieman yllättyneenä.
He istuivat kahdestaan makuusalissa. Sirius oli yllättänyt itsensä olemalla ahkera ja tekemällä liemien aineen saman tien alta pois, ja Remus puolestaan oli ollut pitkällä kävelyllä Kaceyn kanssa ja palatessaan löytänyt Siriuksen sängyltään istuskelemasta.
”Totta kai se on hyvä asia”, Sirius puuskahti, ”mutta ajattele nyt itseäsi, sinähän nykyään opiskelet tuskin olenkaan! Mitä Matohännän koulunkäynnille käy, jos hän saa naisen eikä ehdi enää opiskelemaan?”
”Minä en ymmärrä sinun intoasi puhua naisten saamisesta, kun tarkoitat, että joku alkaa seurustella”, Remus totesi kuivasti. ”Ja mistä lähtien sinä muka olet ollut huolissasi jonkun opiskelusta?”
”Kyllähän sinä tiedät minut, Kuutamo”, sanoi Sirius silmät pyöreinä, ”aina yhtä huolehtivainen – ”
”Ja pahus”, sanoi Remus, joka ei todellakaan tiennyt.
Itse asiassa Remus kuulosti oikeasti ärtyneelle. Se sai Siriuksen huolestumaan. Remushan nyt kuitenkin oli juuri äsken ollut kävelemässä naisensa kanssa, joten kaiken järjen mukaan tämän olisi pitänyt virnistellä holtittomasti ja kävellä päin pöytiä.
”Naisongelmia?” kysyi Sirius myötätuntoisesti – no ei tosissaan myötätuntoisesti, mutta joskus pikku kaunistelu on paikallaan.
”Miten niin?”
”Sinä olet melko lyhytsanainen”, sanoi Sirius. ”Ei sillä, että tavallisesti olisit erityisen puhelias, mutta – ”
”Ja millähän perusteella sinä oletat, että minulla on juuri NAISongelmia?” kysyi Remus purevasti.
”No, sinä olit juuri Kaceyn kanssa kävelyllä, ja yleensä sinä olet sen jälkeen huomattavasti ärsyttävämpi ja virnuilevampi – ”
”Viikonloppuna on täysikuu”, Remus tokaisi.
Sirius vaikeni. Ei tietenkään pitkäksi aikaa, mutta vaikeni kuitenkin.
”Ai”, hän sanoi hetken päästä. ”En olisi arvannut.”
Remus mulkaisi häntä, mutta ei sanonut mitään.
”Miksi sinä muuten sitä huolehdit?” Sirius kysyi sitten. ”Yleensä sinä aloitat huolehtimisen vasta edellisenä iltana, et melkein viikkoa etukäteen…”
”Jotkut meistä ajattelevat tulevaisuutta”, Remus muistutti.
”Ensi lauantai ei ole tulevaisuutta vaan ensi lauantai”, väitti Sirius.
”Ihan sama”, sanoi Remus.
”Siis…?”
”Mitä?”
”Miksi sinä murehdit täysikuuta juuri nyt?” Sirius kysyi ja tunsi itsensä hyvin kärsivälliseksi. ”Ei se ennenkään ole ollut maailmanloppu.”
”Älä heittäydy syvälliseksi”, Remus varoitti, ”se ei sovi sinulle.”
”Oikeasti, minä en ymmärrä – ”
”Minä en ole kertonut Kaceylle!” Remus puuskahti. ”Enkä voi kertoakaan ja sinä tajuat sen oikein hyvin, jos vaivaudut ajattelemaan.”
”Hei, turha haukkua minua”, tokaisi Sirius. ”Ja mikä siinä nyt on niin kovin kauheaa, kun sinä et kerran näköjään edes huolehdi siitä, pitäisikö sinun kertoa pikku ongelmastasi vai ei?”
”Toiset meistä eivät nauti salaillessaan tyttöystäviltään asioita”, Remus sanoi.
”Toisilla meistä ei ole tyttöystävää”, muistutti Sirius, ”eikä minua edelleen tarvitse haukkua vain sen takia, että sinä tunnet olosi kurjaksi ja minä olen helppo kohde – ”
”Helppo kohde? Mille?” Remuksen kulmat kohosivat.
”Pysy asiassa, Kuutamo!”
”Okei”, sanoi Remus ja kohotti kätensä luovuttamisen merkiksi. ”Kacey ja minä vietämme melko lailla aikaa yhdessä. Miten ihmeessä minä katoan päiväksi joutumatta selittelemään sitä yhtään?”
”Miksi sinä et voi selitellä?” Sirius näytti hämmästyneeltä. ”Keksit tarpeeksi hyvän selityksen ja siinä se.”
”Minä en halua valehdella”, sanoi Remus.
Sirius huokaisi syvään ja pudisteli päätään.
”No, jos sinä et halua kertoa totuutta etkä valehdella, niin minulta on keinot lopussa, Kuutamo”, hän sanoi.
Remus ei sanonut mitään. Poika istui sängyllään ja katseli ikkunasta pimenevää iltaa.
Sirius huokaisi itsekseen. Joskus hän olisi toivonut osaavansa lohduttaa paremmin, mutta hän ei yksinkertaisesti löytänyt sanoja. Hän saattoi yrittää saada toiset nauramaan, mutta kun Remus kieltäytyi nauramasta, hänen mahdollisuutensa olivat lopussa.
”Minä taidan lähteä kävelemään”, hän sanoi, eikä Remus vastannut.
Ulkona oli kylmä. Sirius tunki kätensä syvemmälle takkinsa taskuihin, mutta kylmä tunkeutui silti sormenpäihin saakka. Hengitys melkein höyrysi, ja hän alkoi ihmetellä, miksi ihmeessä hän ylipäätään oli lähtenyt kävelemään. Ei kai surullinen Remus sentään voinut olla kylmää ulkoilmaa pahempi?
Hän aikoi kääntyä takaisin, uhmata Remuksen synkkää mielialaa tai Peterin Adrianne-hehkutusta tai ehkä jopa Jamesia, joka oli lähtenyt luutansa kanssa harjoittelemaan jo yli kaksi tuntia sitten. Mutta vaikka hänen suunnitelmansa oli kerrassaan mainio, hän ei loppujen lopuksi koskaan päässyt sen toteuttamiseen asti. Kun hän oli kääntymäisillään takaisin kohti linnaa, hän näki muuan hahmon kävelevän itseään kohti, ja hänen oli pakko pysähtyä.
”Iltaa, Evans”, hän huomasi sanovansa.
Olisi ollut fiksumpaa seistä hiljaa, katsoa, kävelisikö tyttö hänen ohitseen häntä huomioimatta, mutta jostain syystä hän ei edes halunnut yrittää, olisiko pystynyt siihen.
”Hei, Sirius”, sanoi Lily ja pysähtyi hänen eteensä jokseenkin vastahakoisen näköisenä, vilkuili järveä ja taivasta ja vähän kaikkea muuta, mutta ei Siriuksen kasvoja.
Sirius ei tiennyt, mitä sanoa. Se oli epätavallista, typerää ja sai hänet tuntemaan itsensä vielä typerämmäksi, mutta silti täysin totta.
”Minun pitäisi varmaan jatkaa matkaa”, sanoi Lily, kun he olivat seisoneet siinä hetken hiljaa.
”Älä”, Sirius sanoi nopeasti ja tarttui Lilyn käteen.
Tyttö kohotti päätään ja katsoi häntä vakavana.
”Mitä nyt?” Lily kysyi ja kuulosti hieman kärsimättömältä. ”Sinä olet tehnyt jonkun hienon ”se-oli-vain-virhe-eikä-tule-toistumaan” –puheen ja aiot nyt pitää sen, vai?”
Juuri niin Siriuksen olisi tietysti pitänyt tehdä. Sanoa hyvästit ja viimeisiksi sanoikseen kehottaa Lilyä ajattelemaan Jamesin lukuisia hyviä ja parempia puolia. Jostain syystä hän ei kuitenkaan pystynyt toimimaan järkevimmällä mahdollisella tavalla, eikä se edes ollut ensimmäinen kerta.
”Ei se ollut virhe”, Sirius sanoi.
Lily tuijotti taas järvelle.
”Mikä sitten?”
”Minä pidän sinusta”, Sirius sanoi.
Lily hymyili pienesti. Vain pienesti toki, vain sen verran, että Sirius näki aavistuksen siitä hämärässä illassa, mutta hymyili kuitenkin.
”Jotenkin minä olen saanut sen käsityksen, että kun sinä sanot pitäväsi tytöstä, sinä tarkoitat nauttivasi luutakomeroista”, Lily totesi, mutta ei kuulostanut aivan yhtä epäilevältä kuin sanansa.
Sirius oli hetken hiljaa. Lilyn vakavat kasvot saivat hänet ajattelemaan, ettei hän halunnut sanoa mitään väärin ja pilata sillä kaikkea.
”No, se on vain minun maineeni”, hän sanoi lopulta.
”Ja sinä yrität väittää, ettet ole oikeasti pelkästään sellainen?”
Sirius nyökkäsi.
”Jotain sinne suuntaan.”
”Ja minun pitäisi uskoa sen perusteella, että sinä sanot niin minulle?” Lily jatkoi. ”Vaikka tiedän, että voisit puhua vain saadaksesi houkuteltua minut luutakomeroon ja siinäkin tapauksessa sanoisit luultavasti juuri noin?”
Sirius yskähti.
”Jos minä en pitäisi sinusta oikeasti, luuletko, että minä seisoisin tässä nyt? Ottaisin turhan takia sen riskin, että James suuttuu minulle lopullisesti?”
”Voiko James suuttua sinulle lopullisesti?” Lily näytti huolestuneelta.
”No, jos hän kuulisi tämän keskustelun, hän ei varmaankaan varsinaisesti pitäisi siitä”, Sirius naurahti hivenen hermostuneesti. ”Ja siitä puheen ollen, jos me emme aio jatkaa kohta matkojamme eri suuntiin, meidän on paras joka tapauksessa mennä jonnekin, missä meitä ei nähdä.”
Lily olisi ehkä naurahtanut, ellei olisi tiennyt, että Sirius oli täysin vakavissaan.
”James on harjoittelemassa huispausta”, Sirius ilmoitti, ”ja se taas tarkoittaa, että hän voi ilmestyä yläpuolellemme koska vain.”
”Tuo saa Jamesin kuulostamaan melko lailla kaikkivaltiaalta”, Lily totesi huolimatonta äänensävyä tavoitellen.
Sirius naurahti.
”Mennäänkö muualle?” Lily kysyi.
”Kannattaako meidän?” Siriuksen kasvot vakavoituivat hyvin nopeasti. ”Minä – ”
”Jutellaan vain”, Lily sanoi. ”Mehän olemme kavereita.”
Siriuksen olisi pitänyt kieltäytyä, mutta hän ei tehnyt sitä. Se oli suurin piirtein kymmenes kerta sinä iltana, kun hän toimi täysin järkensä ja itsesuojeluvaistonsa vastaisesti. Itse asiassa hän alkoi jo tottua siihen.
He kävelivät eteenpäin, katselivat toisiaan ja käytävän kivisiä seiniä vaivihkaa ja miettivät, mitä ihmettä tekisivät. Siriusta häiritsi jatkuvasti ajatus Jamesista, joka saattaisi pujahtaa heidän eteensä hetkellä millä hyvänsä, ja Lily ihmetteli, miten kummassa hän oli saanut sotkettua itseään korviaan myöten tällaiseen sotkuun, ja vielä Sirius Blackin takia. Maailma oli tosiaan melkoisen kummallinen.
”Minne mennään?” Sirius kysyi, kun he ohittivat kirjaston kolmatta kertaa. ”Emme me voi vain kävellä käytävillä.”
Eivät he voineetkaan. Vaikka he olivatkin luokkatovereita, kavereita ja vaikka mitä, ohi kulkevat oppilaat vilkuilivat heitä hieman epäluuloisina, tai niin he ainakin itse kuvittelivat.
”Minä en kyllä keksi mitään kunnollista paikkaa”, Lily totesi. ”Eikö kirjasto kävisi?”
Sirius irvisti ja vilkaisi ympärilleen varmistaakseen, ettei kukaan ollut katselemassa.
”Liian paljon ihmisiä.”
”Tarvitsemmeko me siis paikan, jossa saamme olla kahdestaan?” Lily kysyi hieman huolestuneen näköisenä. ”MITÄ me oikeastaan aiomme tehdä?”
”Emme mitään”, Sirius sanoi hyvin nopeasti. ”Se nyt vain on vähän epäilyttävää, kun me olemme kahdestaan, teimme me sitten mitä vain – ”
”No, me kävelemme koko ajan kahdestaan päämärättömästi ympäriinsä, joten kirjasto olisi varmasti joka tapauksessa vähemmän epäilyttävä vaihtoehto”, Lily totesi.
”Ei kirjastoa”, Sirius pudisteli päätään. ”Tähtitorni?”
”Ja sekö ei ole epäilyttävä?” Lilyn kulmat kohosivat.
”No on”, myönsi Sirius, ”mutta James ei todennäköisesti eksyisi sinne – ”
”Ei kannata ottaa riskiä”, sanoi Lily. ”Joku luokka?”
”Minä haluaisin nähdä McGarmiwan ilmeen, kun hän löytäisi meidät istumasta pöydällään ja juttelemassa henkeviä”, Sirius virnisti.
”Yritetään etsiä tyhjä luokka”, Lily sanoi päättäväisesti. ”Ja avonainen ovi.”
”Miksi avonainen ovi?” Sirius yllättyi. ”Etkö sinä luota minun kykyyni avata lukittuja ovia?”
”Ei se ole kiinni siitä”, Lily sanoi purevasti, ”mutta minä en luota McGarmiwan kykyyn olla pitkämielinen vielä senkin jälkeen, kun hän on löytänyt ovensa räjäytettynä kappaleiksi.”
”Mitä sinä oikein kuvittelet?” Sirius näytti loukkaantuneelta. ”Että minä räjäyttäisin oven kappaleiksi? Lily hyvä, minun tyylini on paljon hienovaraisempi ja sivistyneempi – ”
Lily naurahti. Enempää hän ei kuitenkaan ehtinyt sanoa, sillä juuri silloin he ohittivat taikahistorian luokan ja pysähtyivät kuin yhteisestä sopimuksesta. Sirius kohotti kulmiaan, ja kun Lily nyökkäsi hyväksyvästi, poika yritti työntää oven auki. Se pysyi tiukasti lukittuna. Sirius huokaisi ja kaivoi taikasauvansa esille.
”Hei, mehän sovimme, ei räjäyttelyä – ” Lily aloitti, mutta sanoilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta Siriukseen. Poika laittoi taikasauvan takaisin kaapunsa taskuun ja työnsi oven auki.
”Siistiä, vai mitä? Ei ovenpalasia lattialla.”
”Ihan miten vain”, Lily huokaisi ja astui edeltä hämärään luokkahuoneeseen. ”Ei kai Binnsillä muuten ole tapana olla täällä iltaisin…?”
”Mitä sinä ajattelit hänen tekevän täällä?” Sirius virnuili. ”Hengailevan itsekseen pimeässä huoneessa?”
”Jos minulla olisi likainen mielikuvitus, keksisin tuosta vaikka mitä”, Lily tokaisi.
”Eikö sinulla ole?” Sirius kuulosti pettyneeltä.
Lily tönäisi häntä kyynärpäällään kylkeen. Sirius älähti, ja ääni kaikui yllättävän kovana hiljaisessa luokkahuoneessa.
”No niin, jos Binns on kuuloetäisyydellä, hän on täällä ihan kohta”, totesi Sirius.
He seisoivat hiljaa ja odottivat. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, ellei otettu lukuun käytävältä kantautuvia askelia. Sirius vilkaisi Lilyä kysyvästi ja painoi sitten oven takanaan tiukasti kiinni ja lukitsi sen. Askeleet hävisivät heidän ulottuviltaan.
”Täällä on aika pimeää”, sanoi Lily varovaisesti, kun he olivat seisseet hetken hiljaa.
Sirius ei vastannut. Hänen silmänsä tottuivat pikkuhiljaa pimeään ja hän alkoi nähdä Lilyn hahmon edessään. Hänen olisi tietenkin pitänyt sytyttää valot, mutta jostain syystä hän ei halunnut.
”Mitä me aioimmekaan tehdä?” Lilyn ääni oli hivenen hermostunut.
Sirius olisi halunnut koskettaa tyttöä, sipaista sormellaan hermostuneisuuden pois tämän äänestä ja ajatuksista. Hän ojensi kätensä ja tarttui haparoiden Lilyn käteen, veti sen itseään vasten ja kuuli, miten Lily hengitti hivenen liian raskaasti.
”Sirius”, Lily kuulosti siltä, kuin ei oikeasti olisi halunnut sanoa sitä, mitä oli sanomassa, ”meidän ei pitäisi. Meidän ei missään tapauksessa pitäisi. Mitä hittoa me olemme tekemässä?”
Sirius ei tiennyt. Niinpä hän vain astui sen heitä erottavan askeleen umpeen, asetti Lilyn kädet olkapäilleen ja oli näkevinään tytön silmien katseen loistavan epävarmana hämärässä.
”Älä nyt sentään kiroile”, hän sanoi ja sulki Lilyn suun omallaan.
OSA 14
”Missä sinä muuten olit eilen illalla, Anturajalka?” James kysyi ja tunki kaksi paahtoleipää suuhunsa samalla kertaa.
”Miten niin?” sanoi Sirius.
”No, sinua ei näkynyt ulkona”, sanoi James, ”eikä myöskään oleskeluhuoneessa illalla. Et kai sinä – ” hän katsoi Siriusta hyvin uteliaana ja hieman epäluuloisen näköisenä ja sai Siriuksen nielaisemaan hieman hermostuneesti ” – käynyt Tylyahossa ilman meitä muita?”
Sirius naurahti.
”En tietenkään. Mitä sinä minusta oikein kuvittelet? Minä kävin kävelemässä ja istuin sen jälkeen kirjastossa.”
”Ai”, sanoi Peter. ”Hassua, minäkin olin kirjastossa, mutta en nähnyt sinua.”
”Ehkä me olimme siellä eri aikaan”, Sirius arveli ja tökkäsi pahaa-aavistamatonta paahtoleipää haarukalla.
”Ehkä”, Peter sanoi.
”Tai ehkä sinä et vain kiinnittänyt ympäristöösi huomiota, Matohäntä”, virnuili James, joka oli selvästi huomattavasti paremmalla tuulella kuin edellisenä päivänä. ”Ihan kuin olisit maininnut, että eräs tietty tyttö olisi ollut siellä myös…”
”Niinkö?” Siriuksen silmät laajenivat, vaikka suu oli täynnä paahtoleipää.
”No, minä tapasin Adriannen siellä”, Peter totesi, mutta ei voinut estää hymyä piirtymästä kasvoilleen. ”Itse asiassa Adrianne näki minut ja tuli minun luokseni istumaan.”
”Loistavaa”, sanoi James ja yritti taputtaa Peteriä selkään, mutta tämä väisti täpärästi. ”Kun naiset tulevat sinun luoksesi eikä sinun tarvitse mennä heidän luokseen, asiat ovat todella hyvin. Vai mitä, Kuutamo?”
Mutta Remus ei vastannut, nojasi vain hieman hajamielisen näköisenä pöytään ja tuijotti kurpitsamehulasiaan aivan, kuin se olisi ollut uusi manner.
”Kuutamo?” James toisti hieman kovemmalla äänellä.
Remus havahtui.
”Mitä?”
”Ei mitään”, sanoi James ja kohautti olkapäitään. ”Kunhan mietin.”
”Ai”, Remus totesi ja palasi tuijottamaan mehulasia.
”Tiedätkö sinä, mikä Remusta vaivaa?” James kysyi hiljempaa Kaceylta, joka istui hänen ja Remuksen välissä.
”Ei mitään tietoa”, Kacey sanoi. ”Hän on ollut hiljainen eilisestä asti.”
James rypisti kulmiaan, mutta hetken kuluttua valoisa ilme palasi hänen kasvoilleen.
”No, ei se voi olla mitään kovin vakavaa”, hän virkkoi ja tunki taas yhden paahtoleivän suuhunsa.
”Minua vain väsyttää”, sanoi Remus, joka ilmeisesti kuitenkin oli ollut tarpeeksi tällä planeetalla kuullakseen heidän keskustelunsa.
”Hienoa”, sanoi James, ”tai ei tietenkään hienoa, mutta se on hienoa, ettei meidän tarvitse tehdä erikoissuunnitelmia sinun piristämiseksesi.”
Remus voihkaisi kuulostaen varsin kärsivältä.
”Ei erikoissuunnitelmia!” hän puuskahti. ”Viime kerralla teidän erikoissuunnitelmanne minun piristämisekseni järjestivät minulle kuukauden jälki-istuntoa.”
”Vaarallista porukkaa”, sanoi Kacey silmät suurina.
”Niin on”, sanoi Remus, ”ja siitä puheen ollen minä taidan lähteä nyt.”
”Minä tulen mukaan”, sanoi Kacey.
James käänsi katseensa Lilyyn melkein huomaamattaan. Tämän olisi epäilemättä pitänyt sanoa lähtevänsä myös, seurata Kaceyta ja Remusta, mutta tyttö jäikin istumaan pöytään sen näköisenä, kuin hänellä ei olisi ollut kiirettä minnekään.
”Lily”, sanoi Sirius äkkiä, ”eikö sinusta ole tavallaan kurjaa, kun Kacey viettää nykyään niin paljon aikaa Remuksen kanssa?”
Lily näytti hämmästyneeltä.
”No joo, tietysti Kaceylla on vähemmän aikaa minulle, mutta ainakin nuo kaksi ovat onnellisia”, tyttö sanoi diplomaattisesti.
”Minä voisin pitää sinulle seuraa”, sanoi James toiveikkaasti.
”Ei käy, Potter”, Lily tokaisi, mutta vilkaisi sitten Jamesia melkein hymyillen. ”Sinussa saattaa olla inhimillisiäkin puolia – ja luihuisten kiroaminen ei muuten kuulu niihin – mutta jos sinä yrität iskeä minua, saat edelleen kengästä päähäsi.”
”Kengästä?” James kysyi ja yritti ja vetää kaikkein suloisimman nimensä kasvoilleen, mutta Lilyyn se ei tehonnut.
”Kengästä”, tyttö vahvisti armottomasti. ”Mutta niin kauan kuin et yritä iskeä minua, voin ehkä jopa puhua sinulle viskomatta tavaroita. Sovittu?”
”Sovittu”, James toisti miettien kuumeisesti, olisiko hänen pitänyt olla iloinen vai pettynyt sopimuksesta. Koska hän ei oikein tiennyt vastausta, hän päätti olla iloinen ainakin toistaiseksi. Ainakin Lily oli luvannut olla viskomatta häntä tavaroilla.
”Aselepo Jamesin kanssa?” Sirius kurtisti kulmiaan. ”Kuulostaa ihan siltä, kuin yrittäisit iskeä parasta kaveriani.”
Lily veti terävästi henkeä ja aikoi juuri aloittaa puolustuspuheensa, mutta pilke Siriuksen silmäkulmassa paljasti, ettei poika suinkaan ollut vakavissaan.
”Hölmö, melkein huijasit minua”, Lily virnisti ja tökkäsi Siriusta kylkeen.
”Au”, poika älähti. ”Väkivaltainen nainen.”
”Ai, nyt minua kutsutaan naiseksi?” Lily virnuili. ”Varo vain.”
Sirius olisi juossut tyttöä karkuun, mutta se olisi näyttänyt hivenen turhan epäilyttävältä. Itse asiassa he kenties näyttivät muutenkin epäilyttäviltä kävellessään kahdestaan kohti muodonmuutosten luokkaa. Oikeasti heidän yhdessä kävelyssään ei ollut mitään epäilyttävää. Sirius oli päättänyt käydä kirjastossa tuntien välissä – no olkoon, hän OLI kyllä räjäyttänyt vahingossa muodonmuutoskirjansa ja joutui sen takia lainaamaan uuden kirjastosta, jottei joutuisi selittämään professori McGarmiwalle kirjan kohtaloa – ja koska Lilykin oli sattunut olemaan silloin kirjastossa, he olivat päättäneet kävellä yhtä matkaa seuraavalle tunnille. Hehän olivat kavereita.
Niin, kavereita, jotka suutelivat pimeässä luokkahuoneessa. Lilyä melkein hävetti ajatella edellistä iltaa, mutta vain melkein, sillä kun hän todella rupesi ajattelemaan sitä, hymy nousi hänen kasvoilleen ja hän aivan unohti hävetä. No niin, Sirius kyllä oli Jamesin paras ystävä ja James taas onnettoman ihastunut häneen, mutta eikö sellaista ollut tapahtunut ennenkin? Eihän hän voinut sille mitään, että hän sattui tykkäämään Siriuksesta!
”Mitä me muuten aiomme tehdä jatkossa?” hän kysyi, kun ajatus pujahti äkkiarvaamatta hänen mieleensä.
Sirius näytti hämmästyneeltä.
”Minkä suhteen?”
”Meidän suhteen”, sanoi Lily.
”Ai”, sanoi Sirius ja vilkuili ympärilleen sen näköisenä, kuin joku olisi saattanut salakuunnella heitä avoimella käytävällä näkymättömyysviitan alla.
”Käytämmekö me jatkossakin luokkahuoneita?” Lily kysyi ja tunsi itsensä ärsyttävän suorapuheiseksi, mutta ei voinut sille mitään. Hänen oli selvitettävä asia kuitenkin jossain vaiheessa, muuten se vaivaisi häntä eikä hän pystyisi keskittymään opiskeluun.
”Haluatko sinä?” Sirius kysyi.
”Minä pidän sinusta”, sanoi Lily.
Sen ei pitänyt olla Siriukselle yllätys, mutta siitä huolimatta poika näytti hämmästyvän.
”Vau.”
”Miten niin vau?” Lily kurtisti kulmiaan. ”Kuvittelitko sinä, että minä ihan muuten vain – ”
”En tietenkään”, Sirius sanoi nopeasti. ”Minulle vain harvoin sanotaan tuollaista päin naamaa, noin spontaanisti.”
”Tiedätkö sinä varmasti, mitä ”spontaani” tarkoittaa?” Lily hämmästyi.
”Hei, vaikka minä satunkin olemaan ylimaallisen hyvännäköinen, se ei tarkoita, etteikö minulla olisi aivoja”, Sirius protestoi.
”Tuo ei tehoa minuun”, sanoi Lily.
”Sinuun ei tehoa mikään”, Sirius huokaisi.
Lily virnisti.
”Vai niin. Mitä eilinen sitten oli?”
”Eilinen oli – ” aloitti Sirius, mutta pojalta vei hetki, ennen kuin tämä näytti keksivän lopun lauseelleen ” – kivaa.”
”No, minullakin oli kivaa”, sanoi Lily, sillä he alkoivat lähestyä uhkaavasti muodonmuutosten luokkaa, ”ja siksi minä kysyinkin. Eli mitä me teemme jatkossa?”
”Mitä sinä haluat?” kysyi Sirius.
”Luokkahuoneita”, tunnusti Lily. ”Jos sinä et kerran voi pussailla julkisesti, niin sitten luokkahuoneita.”
Sirius virnisti.
Remus tunsi itsensä melkoisen väsyneeksi. Hän istui oleskeluhuoneessa, katseli Peterin ja Jamesin shakinpeluuta (”älä edes yritä lahjoa minun lähettiäni!” huusi James parhaillaan) ja tiesi, että hänen olisi ehdottomasti pitänyt tehdä jotain järkevää, mutta sen ajatteleminen sai hänet vain vielä väsyneemmäksi.
Kyllähän hän tiesi, että väsymys oli ihan normaalia. Täysikuu oli tulossa ja vaikka toiset saattoivatkin jollain tavalla jopa nauttia heidän yöllisistä seikkailuistaan, hän itse ei todellakaan nauttinut niistä. Niinpä ei ollut mikään ihme, että hänen mielialansa ei ollut erityisen hyvä.
Lisäksi oli tietysti Kacey. Mitä ihmettä hän sanoisi Kaceylle? Hän joutuisi kuitenkin olemaan melkein kokonaisen vuorokauden poissa, eikä palattuaan varmasti jaksaisi edes pahemmin jutella. Ikinä aiemmin hän ei ollut joutunut pohtimaan tällaisia, toiset Kelmit olivat aina olleet ainoat ystävät, joiden kanssa hän vietti niin tiivisti aikaa, että näiden saattoi olettaa huomaavan hänen poissaolonsa. Mutta nyt, kun hän ja Kacey näkivät toisiaan päivittäin – no, todennäköisesti tyttöä huomaisi hänen poissaolonsa varsin selvästi.
Hän olisi tietysti voinut sanoa jotain yllättävästä sairastapauksesta perheessä tai keksiä jonkun muun verukkeen, jonka turvin voisi olla vähän aikaa poissa. Ja vaikka hän ei olisikaan halunnut valehdella Kaceylle, yhden kerran hän olisi vielä voinut tehdä sen – mutta entä kaikki loput kerrat? Pitäisikö hänen valehdella joka kuukausi? Sitä hän ei todellakaan tekisi!
Mutta paljonko hänellä edes oli vaihtoehtoja? Totuutta hän ei ainakaan voisi kertoa. Ei sillä, etteikö hän olisi luottanut Kaceyhyn, mutta ajatus tytölle kertomisesta sai siitä huolimatta hänen kätensä melkein vapisemaan. Hän ei ollut ikinä kertonut muille kuin Peterille, Jamesille ja Siriukselle, ja nämä sentään olivat arvanneet itse, hänen ei ollut tarvinnut kuin tunnustaa totuus. Mutta kertominen Kaceylle – ei, se oli aivan liian pelottava jo ajatuksensa. Hän ei tiennyt, miten hän itse olisi suhtautunut, jos olisi kuullut toiselta tuollaisen asian, eikä hän halunnut ottaa selvää Kaceyn suhtautumisesta. Ei, kun saattaisi silloin menettää kaiken.
”Kuutamo, sinä et kuuntele!” Jamesin ärtynyt ääni katkaisi hänen ajatuksensa.
”Anteeksi”, Remus sanoi automaattisesti. ”Ajattelin.”
”Yllättävää”, Peter virnisti.
”No niin, Matohäntä hävisi, pelataanko me?” James kysyi.
Remus vilkaisi shakkinappuloita hieman epäröiden. Hän ei todellakaan ollut pelituulella, mutta – no, ehkä yksi peli veisi hänen ajatuksensa sopivasti pois tärkeämmistä asioista.
”Okei”, hän myöntyi ja otti Jamesin heittämän, kirkuvan kuningatarrukan kiinni lennosta.
Kirjastossa oli hiljaista, mutta tällä kertaa hyllyt eivät sentään tuntuneet narisevan tai kaatuvan päälle, kun Peter käveli niiden välistä. Ehkä hän oli tottumassa kirjastossa oloon, mikä olisi tietysti ollut hyvin huolestuttavaa, mutta toisaalta varmasti melkoisen kätevää.
Hän huomasi tutun hahmon muuan nurkassa. Kirjaston hieman hämärässä valaistuksessa tytön alaselkään asti suorina ja kiiltävinä ulottuvat hiukset näyttivät melkein mustilta, kun tämä heilautti päätään hivenen kääntäessään lukemansa kirjan sivua. Peter pysähtyi vaistomaisesti paikalleen, nojasi kirjahyllyyn ja katseli tyttöä tietämättä, olisiko hänen pitänyt mennä lähemmäs vai antaa terveen järjen voittaa, kääntyä ja häipyä.
Ei, tietenkään hän ei kääntyisi, eikä hän varmasti edes tosissaan harkinnut sitä. Niinpä hän käveli Adriannen viereen ja tunsi iloisen tunteen kutkuttavan vatsanpohjassaan, kun tytön katse oli yllättyneen lisäksi iloinen tämän huomatessa hänet.
”Hei”, sanoi Adrianne ja virnisti. ”Me näköjään törmäämme usein toisiimme täällä.”
”No, oikeastaan minä ajattelin tulla tänne katsomaan, oletko sinä täällä”, Peter myönsi sen kummempia harkitsematta.
Adrianne näytti hämmästyneeltä. Totta kai, hänhän oli juuri äsken sanonut suurin piirtein suoraan, mitä ajatteli. Eikö hän voinut yhtään harkita?
”Sirius, James ja Remus eivät aina ole kovin hauskaa seuraa”, hän sanoi nopeasti.
”Ai”, sanoi Adrianne. ”Minä olisin kuvitellut heidät aika hauskoiksi.”
”No, tietysti he ovat hauskoja”, Peter myönsi eikä edes ajatellut puhuvansa ristiriitaisesti, ”mutta ei sitä aina jaksa olla samojen ihmisten seurassa. Saanko istua tuohon?”
”Totta kai”, sanoi Adrianne ja vilkaisi hänen osoittamaansa tuolia. ”Ei sinun nyt seistäkään tarvitse.”
”Hyvä”, Peter virnisti ja istuutui.
Adrianne jatkoi kirjansa lukemista. Peterin olisi tietysti pitänyt tehdä läksyjään, mutta loppujen lopuksi hän istui avoin kirja edessään ja katseli tyttöä. Adriannen ilme vaihteli sitä mukaa, kun tämä luki – välillä tyttö näytti innostuneelta tai odottavalta, silloin tällöin tämän otsa rypistyi ja muutaman kerran tytön kasvoille kohosi melkein kauhistunut ilme.
”Sinä näytät hassulta”, tokaisi Peter.
”Mitä?” Adrianne hämmästyi ja nosti katseensa kirjasta.
”Ei mitään”, Peter sanoi ja olisi mieluiten lätkäissyt kätensä suunsa eteen tai muuten vain kadonnut pöydän alle. ”Minä näköjään ajattelen ääneen.”
”Ei se mitään”, Adrianne sanoi sävyisästi, mutta sitten tytön kasvoille piirtyi varsin utelias ilme. ”Hassulta?”
”Sinun ilmeesi vaihtelevat, kun sinä luet”, Peter selitti nopeasti. ”Näytit siltä, kuin olisit elänyt itse kaikki kirjan tapahtumat.”
”No, minä pidän lukemisesta”, Adrianne myönsi. ”Äiti väittää aina, että minä luen aivan liikaa, mutta kirjoihin on niin hauska uppoutua…”
”Hassua”, sanoi Peter, ”sinä et oikeastaan vaikuta sellaiselta ihmiseltä, joka lukee paljon.”
”Enkö?” Adriannen kulmat kohosivat.
”Et oikeastaan”, Peter toisti ja virnisti. ”Sinä näytät niin iloiselta ja sinulla on paljon kavereita. Minä olen aina kuvitellut paljon lukevat ihmiset hiljaisiksi ja ehkä vähän… no, yksinäisiksi.”
”Sinä et ilmeisesti tunne heitä paljoakaan”, tokaisi Adrianne, mutta ei kuulostanut suuttuneelta.
”En niin”, Peter myönsi. ”Mutta en minä oikeastaan tunnekaan kauheasti ihmisiä. Siriuksen, Jamesin ja Remuksen tietysti, mutta…”
”Eikö sinulla ole muita kavereita?” Adrianne näytti melkein huolestuneelta, ja Peterin oli pakko naurahtaa.
”Ei”, poika sanoi. ”Miten minä olisin muita kavereita hankkinut?”
”No, tietysti pari hyvää kaveria on parempi kuin paljon huonoja”, Adrianne totesi diplomaattisesti. ”Mutta eikö sinulla ole edes lapsuudenkavereita?”
”Lapsuudenkavereita?”
”Niin, tiedäthän, sellaisia, joiden kanssa leikit pienenä? Joiden kanssa kävit koulussa? Joita näet kesälomalla ja mietit vanhoja hyviä aikoja?”
”En minä käynyt koulussa ennen Tylypahkaa”, totesi Peter. ”Kävitkö sinä sitten?”
”Kävin tietysti”, Adrianne sanoi näyttäen ensin hämmästyneeltä, mutta sitten ymmärtävä ilme nousi tytön kasvoille ja tämä läpsäisi kädellään otsaansa. ”Sinä olet tietysti puhdasverinen, vai mitä? Velhoperheestä?”
”Niin olen”, Peter myönsi. ”Etkö sinä…?”
”Ei, minun vanhempani ovat jästejä”, sanoi Adrianne hymyillen sitä leveää hymyään, joka sai Peterin vatsan tuntuvan aina hieman herkemmälle kuin olisi pitänyt. ”Minä kävin ihan tavallista koulua, kunnes sain kirjeen Tylypahkasta. Totta kai minulla oli kavereita sielläkin.”
”Eikö se ollut kurjaa?” Peter kysyi ja rypisti kulmiaan. ”Jättää kaikki kaverit ja lähteä kouluun, josta ei tiennyt yhtään mitään?”
Adrianne kohautti olkapäitään.
”Kyllä minä pidän edelleen yhteyttä vanhojen kaverien kanssa”, tyttö sanoi. ”Ne kyselevät aina, missä ihmeen sisäoppilaitoksessa minä nykyään olen, ja minä vastailen jotain ympäripyöreää. Mutta ihan vakavissaan, eikö velhoperheiden lapsilla muka ole kavereita pienenä?”
”No, monet perheet ovat aika isoja”, aloitti Peter hieman epäröiden, ”joten lapset kai leikkivät toistensa kanssa. Ja minun vanhempani ja Remuksen vanhemmat tuntevat toisensa, joten minä ja Remus kyllä leikimme silloin tällöin yhdessä.”
”Onhan sekin sentään jotain”, Adrianne virnisti. ”Remus vaikuttaa mukavalle.”
Peter nyökkäsi. Adriannen tummat silmät tuntuivat loistavan eikä Peter voinut olla olematta hieman mustasukkainen Remukselle. Entä jos Adrianne olikin kiinnostunut Remuksesta? Entä jos tyttö halusi olla Peterin kaveri vain tutustuakseen hänen ystäväänsä?
”Remus ja Kacey ovat suloinen pari”, Adrianne virnisti ja helpotus sai typerän hymyn nousemaan Peterin kasvoille. ”Minusta on aina hauskaa, kun ihmiset ihastuvat toisiinsa.”
Niin oli Peteristäkin, ja erityisen hauskaa hänestä olisi ollut, jos Adrianne olisi ihastunut häneen. Hän olisi voinut koskettaa tytön kättä pöydän yli, näyttää kaikille uteliaille silmille kirjahyllyjen välissä, että he kuuluivat yhteen, että he -
”Joskus minusta tuntuu, että ihmiset ihastuvat ihan miten sattuu”, Adrianne jatkoi autuaan tietämättömänä Peterin keskeytetyistä ajatuksista. ”Joku tykkää jostain, joka taas tykkää jostakusta toisesta ja niin edelleen, tiedät varmaan. Se on ärsyttävää.”
Peter kohautti olkapäitään.
”Niin kai”, hän sanoi varovaisesti, ”mutta eihän kukaan oikeastaan voi mitään sille, keneen ihastuu.”
”Ei tietenkään”, Adrianne myönsi. ”Maailma olisi vain paljon parempi paikka, jos ihmisten ei tarvitsisi koskaan surra sitä, että ovat ihastuneet väärään henkilöön.”
Hieman surullinen ilme hiipi tytön kasvoille. Peterin teki mieli sanoa jotain fiksua, saada tyttö jatkamaan puhettaan, kertomaan ehkä, miksi näytti niin surulliselta, mutta tietenkään hän ei osannut sanoa mitään. Niinpä hän istui hiljaa, kunnes Adrianne yhtäkkiä näytti havahtuvan ajatuksistaan ja vilkaisi Peteriä hieman hämmentyneeltä näyttäen.
”Minun ei varmaan pitäisi selittää tällaisia”, tyttö tokaisi. ”Minä ajattelen liikaa, kuten huomaat.”
”Selitä vain”, Peter sanoi nopeasti. ”Minusta on hauska kuunnella. Vaikka minä… no, minä en ehkä olisi tullut ajatelleeksi.”
Adrianne nyökkäsi ja hymyili hänelle ystävällisesti. Peteristä tuntui epämukavasti siltä, kuin hän olisi sulanut vasten kirjaston kovaa puista penkkiä, ja niinpä hän katsoi parhaaksi piiloutua oppikirjansa taakse.
”Matohäntä, ei millään pahalla, mutta sinä olet hymyillyt viisitoista minuuttia putkeen”, sanoi James pyöritellen päätään vakavan näköisenä. ”Sen on pakko olla jotain vakavaa.”
”Putkeen?” Peter kohotti kulmiaan.
”Se on sanonta, Matohäntä!” Sirius huokaisi. ”Luulisi sinun tietävän.”
”Ai”, sanoi Peter.
”Siitä hymyilystä”, Sirius jatkoi lannistumatta. ”Viisitoista minuuttia on pitkä aika, vai mitä, Sarvihaara?”
Mutta James oli ilmeisesti viettänyt viimeiset viisitoista minuuttia täysin omissa ajatuksissaan ikkunasta ulos tuijotellen, sillä Siriuksen ääni sai hänet melkein tipahtamaan sängyltään.
”Mitä nyt?” hän kysyi ärtyneenä.
”Ei mitään, jos herralla kerran on taas huono päivä”, Sirius tokaisi.
”Äh”, sanoi James huomattavasti lauhkeammin. ”Minä vain ajattelin Lilyä. Sinä keskeytit minut.”
”Vai niin”, sanoi Sirius vakavammin, kuin hänen ehkä olisi pitänyt. ”No, Peter, mitä on tapahtunut?”
Peter kohotti kulmiaan.
”Sinä kutsuit minua Peteriksi.”
”Se on sinun nimesi, Matohäntä!” Sirius puuskahti.
”Sitä kuulee silti yllättävän harvoin”, Peter totesi rauhallisesti, mutta virnisti sitten. ”Minä näin taas Adriannen kirjastossa.”
”Näit? Sinä olet toivottoman lätkässä, jos pelkkä tytön näkeminen saa sinut virnistelemään noin typerästi – ”
”Ja istuin puoli tuntia juttelemassa syntyjä syviä hänen kanssaan”, Peter lisäsi.
Sirius näytti itse asiassa hieman yllättyneeltä. Hän olikin ainoa, sillä James oli ilmiselvästi vajonnut takaisin ajatuksiinsa tai tuijotti muuten vain taivasta ikkunan läpi, ja Remus makasi sängyllään yrittäen tehdä läksyjä. Sirius kuitenkin selvisi yllätyksestään nopeasti.
”Ihanaa, Matohännällä on nainen!” poika huudahti ja löi kätensä yhteen silkasta innostuksesta.
Remuksen kirja tippui kolisten lattialla.
”Pahus, Sirius, etkö sinä voisi käyttäytyä edes hieman rauhallisemmin?” Remus kysyi poimiessaan kirjaansa sängyn alta. ”Ihan kuin sinä et olisi tiennyt, että Peter ja Adrianne ovat väleissä – ”
”VÄLEISSÄ?” Sirius huudahti. ”Oletteko te VÄLEISSÄ?”
”Minulla ei ole pienintäkään aavistusta - ” sanoi Peter epäilevän näköisenä, ” - mitä väleissä oleminen sinun mielestäsi tarkoittaa – ”
”Et halua tietää”, tokaisi Remus.
” – mutta me olemme vain kavereita”, Peter sanoi. ”Kavereita, Anturajalka. Kuulostaako tutulta?”
”Ihan kuin minulla ei muka olisi kavereita”, Siriuksen otsa rypistyi.
”No, sinulla ei liiemmin taida olla tyttöjä kavereina”, huomautti Remus, joka näköjään oli hylännyt opiskeluyrityksensä lopullisesti siltä erää. ”Tyttöjä kavereina, tajuatko? Ei tyttökavereina?”
”Kyllä minulla on tyttöjä kavereina”, Sirius puolustautui kärkkäästi. ”Kuutamon nainen, Sarvihaaran nainen – ”
”Paitsi että minun naiseni ei halua olla minun naiseni”, James totesi ikkunansa luota.
”Voi Sarvihaara”, sanoi Sirius äänensävyllä, jonka epäilemättä piti olla lohduttava, mutta sellainen ei ollut Siriuksen parhaita puolia, ja niinpä äänensävykin hieman epäonnistui. ”Ainakin sinä olet ilmaissut Lilylle hyvin selvästi, mitä haluat.”
”Oletko?” Remus näytti säikähtäneeltä. ”Ne luutakomero- ja kermavaahtojututkin?”
”En!” James huudahti kauhistuneen näköisenä. ”Olisin saanut päähäni varmaan vasarasta!”
”Hyvä”, totesi Remus huojentuneena ja tajusi vasta sitten antaneensa siunauksensa Jamesin ruhjomiselle vasaralla. ”Siis ei tietenkään ole hyvä, jos Lily käyttää vasaraa sinuun – ” hän lisäsi nopeasti ” – mutta on ehdottomasti hyvä, ettet sinä ole ehdotellut vielä kermavaahtoa – ”
”Se on seuraavana vuorossa”, James totesi edelleen hieman surullisen näköisenä, mutta pystymättä peittämään kasvoilleen pyrkivää virnistystä.
”Sinä kuolet”, sanoi Remus.
”Oletpa sinä filosofinen tänään, Kuutamo!” Sirius huudahti. ”Kyllä, hän epäilemättä kuolee, mutta niin kuolemme me muutkin…”
Remus mulkaisi häntä.
”Hei, minä yritän vain olla fiksu”, Sirius protestoi.
”Älä suotta”, sanoi Remus.
”Hänellä on vain huono päivä, eikö?” Sirius kääntyi Peterin puoleen huolestuneen näköisenä. ”Ei hän muuten puhuisi noin sekavia. Ihan kuin minä en olisi fiksu, pah – ”
”Minä taidan lähteä”, totesi Remus ja nousi muitta mutkitta sängyltään. ”Menkää nukkumaan, lapset.”
”Hei, kukakohan täällä on lapsi – ?”
”Minne sinä menet?” kysyi James.
”Oleskeluhuoneeseen”, sanoi Remus. ”Ehkä Kacey eksyy sinne myös.”
”Mitä sinä – ?”
”Minun pitää selvittää pari asiaa”, tokaisi Remus. ”Olisi tosin ihan mukavaa, jos saisin ne ensin selvitettyä itselleni, mutta no… ihmeitä ei voi sentään vaatia.”
Niine sanoineen hän katosi portaisiin. James kääntyi kohti ikkunaa, mutta Siriusta ei sentään lannistettu aivan niin helpolla.
”No niin, Matohäntä – ” hän aloitti kuulostaen lähinnä uteliaalta lähisukulaiselta, joka ei ollut nähnyt sukulaispoikaansa vuoteen ja tahtoi nyt tietää aivan kaiken, ” – kerropa minulle, mitä sinä tarkalleen ottaen näet siinä tytössä.”
”Tarkalleen ottaen?” parahti Peter.
”Nimenomaan”, Sirius vahvisti varsin itsetyytyväisen näköisenä.
Remus istui hämärtyvässä oleskeluhuoneessa ja katseli ulos ikkunasta. Ulkona selvästi tuuli, ja hän oli ainoastaan iloinen, ettei hänen tarvinnut olla juuri nyt siellä, kylmän tuulen riepoteltavana. Sohva oli lämmin ja upottava, ja hänen silmänsä alkoivat pikkuhiljaa painua kiinni, vaikka hän tiesikin, ettei varmasti nukahtaisi. Hänellä oli liian paljon huolehdittavaa ja ajateltavaa.
Varovaiset askeleet portaikosta keskeyttivät hänen unensekaisen ajattelunsa. Hän tunsi itsensä hieman yllätetyksi – loppujen lopuksihan hän nyt kuitenkin oli melkein torkkunut – ja kääntyi katsomaan tulijaa. Pieni hymy levisi hänen kasvoilleen, kun Kacey vaaleansinisessä yöpuvussaan istui muuan sohvalle ja risti jalkansa alleen.
”Mitä sinä mietit?” Kacey kysyi äänellä, joka kuulosti kovalta oleskeluhuoneen hiljaisuudessa.
Remus ei vastannut. Ajatukset pyörivät hänen päässään, mutta tietenkään hän ei todella voinut kertoa, mitä hän mietti – tulevaa täysikuun aikaa, yötä, joka hänen pitäisi viettää Rääkyvässä Röttelössä, sitä, mitä hän sanoisi Kaceylle poissaolostaan. Mitä ihmettä hän voisi sanoa Kaceylle, kun hänen tuntui olevan niin vaikea selittää edes itselleen?
”Remus”, sanoi Kacey ja kuulosti joko turhautuneelta tai väsyneeltä, Remus ei osannut päättää, ”etkö sinä voisi kertoa, mikä sinua vaivaa? Minä olen kertonut sinulle kaiken mahdollisen!”
Remus pudisti päätään. Hän ainakin oli turhautunut. Totta kai hän olisi halunnut kertoa, mutta – no, ei hän tietenkään HALUNNUT kertoa, hän olisi kai lähinnä halunnut, ettei olisi ollut mitään kerrottavaa, mutta -
”Etkö sinä luota minuun?” Kacey kysyi.
Remus vilkaisi tyttöä. Hämärässä oli mahdoton nähdä tämän kasvoja tarkkaan, mutta silti hän erotti aivan tarpeeksi hyvin surullisen kaarteen tytön huulilla.
”Ei se ole siitä kiinni”, sanoi Remus. ”Se vain – no, minä en voi kertoa. Sinä olet onnellisempi, kun et tiedä.”
”Entä jos minä en halua olla onnellinen?” Kaceyn äänessä oli turhautuneisuutta, pettymystä, ehkä jopa kylmyyttä.
”No, MINÄ haluan, että sinä olet onnellinen”, sanoi Remus, ”okei?”
”Ei, ei se ole okei, Remus!” Kacey puuskahti. ”Sinua vaivaa jokin, joten se on myös minun ongelmani. Olisi ihan reilua, että minä tietäisin, mikä se jokin on!”
Remus ei tiennyt mitä sanoa. Hän olisi tietysti voinut sanoa paljonkin, mutta ei mitään sellaista, joka olisi yhtään auttanut tilannetta, saanut Kaceyta ymmärtämään, ettei hän voinut kertoa…
”Vai etkö sinä SAA kertoa?” Kacey kysyi. ”Onko joku kieltänyt sinua?”
”Ei, kyllä minä saisin kertoa”, sanoi Remus hitaasti toivoen, että olisi voinut vastata toisin, ainakin Kacey olisi sitten syyttänyt jotakuta toista. ”Minä en vain…”
Mutta hän ei tiennyt, miten lopettaa lauseensa.
Kacey istui hiljaa nojatuolillaan ja katseli ulos ikkunasta. He olivat istuneet siinä monta kertaa ennenkin, hiljaisessa oleskeluhuoneessa sen jälkeen, kun järkevät ihmiset olivat menneet nukkumaan, mutta koskaan ennen he eivät olleet niin kaukana toisistaan. Sohvien välissä oli ehkä matkaa vain muutaman metrin verran, mutta sohvilla istuvien ihmisten välimatka oli juuri silloin tuhansia kilometrejä.
”Kacey”, sanoi Remus, kun ei enää kestänyt hiljaisuutta ja tytön surullista ilmettä, ”jos minä kerron sinulle, sinä et halua enää olla minun kanssani. Ja minä en kestäisi sitä, en – ”
”Mistä sinä voit tietää?” kysyi Kacey turhautuneena. ”Kokeile! Kun sinä et kerro, puhut vain tuollaisia, minä voin vain miettiä pahinta, eikä se ole kovin mukavaa.”
”En voi”, sanoi Remus pudistellen päätään hitaasti.
Kacey oli hiljaa ja näytti hetken siltä, kuin olisi aikonut sanoa jotain, jatkaa pyytämistä, tehdä Remuksen olon vieläkin syyllisemmäksi sen takia, että hän ei uskaltanut kertoa. Mutta sitten tuo ilme hävisi tytön kasvoilta, tämä huokaisi syvään ja nousi seisomaan.
”Minä en tiedä, miten ihmeessä saisin sinut uskomaan, että minä en aio karata minnekään”, tyttö sanoi. ”En, kun olen kerrankin löytänyt ihmisen, joka ei vaadi minua olemaan puhelias ja iloinen ja onnellinen koko ajan.”
”Ei kukaan vaadi”, sanoi Remus hiljaa. ”Sinä näytät yleensä vain onnellisen kuvan itsestäsi, et voi ihmetellä, että toiset kuvittelevat – ”
” – että se on koko totuus?” Kaceyn ääni nauroi ilottomasti.
Remus nyökkäsi.
”Jotain sinne päin. Totta kai on helpompi olettaa, että sinulla vain menee kertakaikkisen hyvin, kuin miettiä, oletko sinä ehkä enemmänkin kuin näytät ulospäin.”
Kacey työnsi kädet hiuksiinsa ja näytti hetken kertakaikkisen eksyneeltä.
”Kai se on minun oma vikani”, hän sanoi lopulta. ”Mutta miten minä sanoisin, etten ehkä olekaan onnellinen? Ilmoittaisin vain kesken jonkun iloisen juttelun?”
Remus ei tiennyt. Onneksi Kacey ei näyttänyt olettavankaan hänen tietävän, seisoi vain hiljaa sohvan edessä ja katseli häntä. Remus alkoi jo ihmetellä, eikö seisominen käynyt hieman yksitoikkoiseksi, kun tyttö käveli epäröivän näköisesti hänen luokseen ja istui hänen viereensä sohvalle.
”Jos sinä et halua kertoa”, sanoi Kacey, ”minä en voi sille mitään. Mutta tiedä se, Remus Lupin – ” hän tökkäsi varomattoman Remuksen nenänpäätä, ” – että minä en aio säikähtää, vaikka sinä kertoisit minulle mitä.”
Remus nyökkäsi kiitollisena. Kacey hymyili hänelle pienesti ja tuli sitten lähemmäs istumaan, nojautui hänen rintaansa vasten ja nojasi päänsä hänen olkapäähänsä. Tytön vartalo oli lämmin ja Remus huomasi, että hänen varpaitaan palelsi.
”Minua pelottaa”, hän sanoi kasvot Kaceyn hiuksissa.
Hän tiesi Kaceyn hymyilevän, vaikkei voinutkaan nähdä tytön kasvoja. Tämän käsi taputti hänen polveaan rohkaisevasti farkkujen läpi, jäi sitten puolihuolimattomasti siihen jalan päälle ja sai pienen lämpimän virtauksen kulkemaan Remuksen selkää pitkin. Kacey ei sitä huomannut, huokaisi vain ja sulki silmänsä, eikä Remuksella ollut mitään halua väittää, että heidän pitäisi lähteä makuusaleihinsa nukkumaan. Olihan heillä sentään kokonainen ilta aikaa – tai elämä.
*
A/N: Tökätkää minua, jos tuntuisi paremmalta, että osia lisättäisiin vain yksi kerrallaan.