Vaikka lätkä onkin ollut jo tovin kesätauolla, niin pakko tulla höpöttelemään tänne, koska NHL drafti ja sen huikea suomalaismenestys! Kuusi varausta ensimmäisellä kierroksella - eniten koskaan, ja kautta aikojen toiseksi eniten varattuja suomalaisia koko draftissa! 23 on huikea suoritus - voitettiin Venäjä ja Ruotsillekin hävittiin vain muutamalla pelaajalla. Pitää kuitenkin huomioida se, että ruotsalaisia varattiin aika paljon loppupäässä, kun taas suomalaisia varatiin kahdella ensimmäisellä kierroksella yhteensä 12 kappaletta.
Ilahtunein olen tietenkin Repon varauksesta, kun kyseessä on oma kasvatti. Olin viime vuonna todella pettynyt kun häntä ei varattu mihinkään, vaikka Sebastian tulikin toiselle sijalle Liigan parhaan tulokkaan äänestyksessä (Laine oli ylivoimainen voittaja) ja oli voittamassa kultaa U20 MM-kisoissa. Olin vielä Liiga-finaalien aikana ärsyyntynyt, että Repo loikkasi Tapparaan kesken kauden, mutta kyllähän tuo oli tärkeää Sebastianin tulevaisuuden kannalta. Pelsujen kaltainen pienen budjetin joukkue ei varmasti ole samalla tavalla scouttien seurannassa kuin Tapparan kaltainen menestynyt joukkue, joka on viimeiset muutamat vuodet noussut myös merkittäväksi kasvattajaseuraksi, josta nuoria pelaajia päätyy jatkuvasti NHLään (Barkov, Laine, Haapala). Olen myös onnellinen siitä, että Sebastianin varasi nimenomaan Panthers, koska siellä on jo ennestään useampi suomalainen, ja Repon lisäksi Florida varasi myös Heponiemen.
On kyllä hienoa katsella miten muutamien vaikeiden vuosien jälkeen Suomen nuorisotyö on tuottanut tulosta, ja täältä tulee asukaslukuun suhteutettuna tällä hetkellä kenties eniten hyviä pelaajia (ollaan varmaan aika tasoissa Ruotsin kanssa.). Tshekin tilanne sen sijaan on aika karu. Vain YHDEKSÄN tshekkiä varattiin, vaikka NHL laajentuikin Las Vegasin joukkuella ja varattuja pelaajia oli täten 217 kappaletta. Se tekee tshekkien draft-osuudeksi noin 4,1 prosenttia! Vertailun vuoksi suomalaisten osuus oli 10,6 prosenttia ja kanadalaisten 37,3. Naureskelin tuossa pari kuukautta tsekkiläisen tuttuni valituksille heidän pelaajatuotantonsa tilasta, mutta onhan tuo Tshekin kaltaiselle menestyneelle lätkämaalle aika surullinen lukema.